Työntekijöitä haetaan entistä kovemmin vaatimuksin

Suomi24toimitus

Helsingin Sanomat vertaili lehdessä julkaistuja työpaikkailmoituksia vuosilta 1996 ja 2006. Vertailu osoitti, että ilmoitusten vaatimukset ovat tiukentuneet. Ennen riitti sopiva pohjakoulutus, yhteistyökyky sekä joustavuus, nyt hakijalta odotetaan paineensietokykyä, alan koulutusta sekä sujuvaa kielitaitoa.

Vaatimustason nousu kertoo paljon työpaikoilla valitsevasta hengestä ja kilpailun kovenemisesta. Vastavalmistuneen on entistä vaikeampi löytää työtä ilman oman alansa työkokemusta. Lisäksi työpaikoilla koetaan kiirettä ja työpaineiden kasvua.

Oletko itse huomannut työn haun vaikeutuneen kasvaneiden vaatimusten takia? Kuinka montaa paikkaa olet joutunut hakemaan ennen kuin on onnistanut?

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Työpaikkailmoitusten vaatimukset koventuneet kymmenessä vuodessa/1135220953422

221

56811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on..

      Olen tradenomi, myös merkonomi, joskus vakityössä toimistossa ollut, joka ei ole laman jälkeen löytänyt vakituista työtä. Niinpä olin tukityössä, jossa päätehtäviäni olivat kahvinkeitto, postinjako ja mapitus. Työvoimatoimistoon ilmoitettu paikkanimike oli toimistosihteeri. Kuvaavaa on, että olin ylioppilaskesänäni samankaltaisessa työssä, paitsi kahvinkeiton tilalla oli tallennusta.

      • hyv

        haeppa jotain osa-aikaista sijaisuutta ja koeta kartuttaa lisäkokemusta sitä kautta.. jatkokoulutus?


    • Työnhakija

      Kyllä olen törmännyt siihen,että on erittäin vaikeaa löytää töitä.Vaikka itselläni(ainakin omasta mielestäni)on erittäin hyvä koulutus ja paljon työkokemusta,ei töitä tahdo löytyä millään.Tuntuu siltä,että pitäisi olla vähintään yliopiston käynyt,nuori ja missin mitoissa.

      Vielä muutama vuosikymmen sitten kuulema pääsi melkeinpä heti koulun käytyään töihin.Eipä tapahdu tuollaisia ihmeitä enää nykyään...

      • Omppu

        Vuonna 85 aloitin ammattikoulun sen käytyäni
        suoraan töihin 18v työ ura sen jälkee työttömyys.
        Minulla on todella hankala saada edes kokemuspaikka kun ei ole kokemusta.
        Todellisessa kuopassa ollaan.
        Ja ikäkin vielä...


      • toinen työnhakija

        No minä olen nuori, missin mitoissa ja näössä, yliopistosta valmisunut. Ja kappas kun ei saa töitä..ei omalta alalta ja ei toiseltakaan. Ja kielitaitoakin on neljästä kielestä suomen lisäksi..notta näin sitä mennään.


      • xzxzxz

        Itselläni on tradenomin opinnot vielä kesken, mutta sain kesäharjoittelun pohjalta jatkoa työlle ja nyt vakinaistettiin; opiskeluita olen nyt jo vuoden edistellyt työn ohessa mallikkaasti. Hidastaa toki valmistumista mutta ei ole enää mitään kiirettä. Itse rahoitan opiskeluni enkä nosta mitään tukia, joten en näe syytä miksi olisi hirveä kiire valmistumiselle. Luulisin n. vuodella venyvän alkuperäisestä aikataulusta.

        Nykypäivän työtilanteesta johtuen olen tilanteeseen erittäin tyytyväinen, vaikka tämän hetkinen elämäni onkin erittäin rankkaa. Kuitenkaan en ole katunut päätöstäni hetkeäkään. Työni on mukavaa, vaihtelevaa ja tarpeeksi haasteellista. parisen vuotta vielä kun kitkutan tiukalla aikataululla niin sitten helpottaa ja saa nauttia enemmän elämästä ja vapaa-ajasta.

        Toivon kaikkea hyvää kaikille opiskelijoille sekä työnhakijoille ja pidän peukkuja!


    • viik-set

      On se kumma kun siivoojilta vaaditaan molempien kotimaisten kielien lisäksi vielä venäjää, eikö sitä paskaa voi siivota ilman kielitaitoa. Ei minun paskat oo koskaan kysyny ossoonko venäjää vai en

      • Ärtynyt

        Oli laman jälkeinen tilanne ja katselin työpaikka ilmoituksia ja naureskelin hesaria lukiessani.
        Sanoin silloiselle avokille,että kohta siivoojatkin pitää olla insinöörejä ja kielitaitovaatimuksena 3 kieltä:ruotsi,englanti ja venäjä.
        Ne työt mitä minä tein pk.pohjalla ovat nykyisin tradenomien tasoisten työpaikkoja.Heh,hatuta ja lakita!!! Kyllä naurattaa!!!! Kynnetään kaikki aasit oma maa suohon,tavalla tai toisella.Saadaan laulaa taas nälkämaan lauluja.......


      • einikki

        tai sitten vaaditaan kokemusta.. kuka tahansa, kehen mä oon törmännyt, osaa käyttää moppia ja rättiä... jopa kaverini 3- vuotias poika!!!


      • yleiskone
        einikki kirjoitti:

        tai sitten vaaditaan kokemusta.. kuka tahansa, kehen mä oon törmännyt, osaa käyttää moppia ja rättiä... jopa kaverini 3- vuotias poika!!!

        Minä pääsin aikanaan 20 vuotta sitten siivoushommiin juuri siksi, että olin valmistunut ylioppilaaksi. Mikä pahinta, olen aina inhonnut siivoamista. Opin kuitenkin kaiken ns. paikan päällä ja virheidenkin kautta. Kyllä siivoojakin pystyy säheltämään tarpeen vaatiessa. Hienon parketin saa pilattua alta aika-yksikön, jos ei tiedä mitään pesuaineista. Aina ei edes riitä että lukee purkin kyljestä ohjeet. Kuka muuten niitäkin lukee...Kiillotuskone on myös siitä vinkeä laite, että silläkin saa palan seinää lohkeamaan kummasti, jos antaa koneen pyöriä holtittomasti.

        Toinen työpaikka, jonne pääsin, koska olin ylioppilas, oli erään kaupan kalatiski. Sielläkin opettelin asiat kantapään kautta. Tiedättekö, että kirjolohen fileiksi pistäminen on taidetta? Kala punnitaan ensin kokonaisena ja asiaks saa siten paketissa vain osan kalaa...sen mitä fileoinnin jälkeen on jäljellä. Minä ensimmäisellä kerralla suoraan sanoen louhin kalasta paloja pois ja asiakas kummasteli hyvin pieneksi jäänyttä pakettia, jonka sai kouraansa. Itsekin ihmettelin, että kuinkas siinä nyt silleen kävi, kun roskiksessa oli enemmän tavaraa kuin itse paketissa.

        Voisin jatkaa tätä kertomusta ylioppilaspohjaisesta urakehityksestäni vaikka kuinka pitkään, mutta jääkön nyt tällä kertaa. Asia on kuitenkin niin, että useamman ammatin taidot olen oppinut työpaikoilla yritysten ja erehdysten kautta. Niidenkin, joihin olen saanut näennäisesti jotain koulutusta. Teoria on ollut ihan muuta kuin itse työ. Ainoa pätevää koulutusta olen saanut vasta paikan päällä työtovereiltani. Ilman heidän neuvoja en olisi ylippilaspapereillani ym. koulutuksella selvinnyt edes niin pitkälle kuin selvisin.

        Tämä niin hyvin alkuun lähtenyt urakehitykseni päättyi pari vuotta sitten, kun sanouduin itse irti työpaikasta, jota tuttavani pitivät ehdottomasti hienona paikkana (kirjasto). En enää vain jaksanut muutosta muutoksen perään. Ajattelin, että enköhän minä ole jo tapeeksi vaihtanut kassanauhoja, korjannut jumittuneita kopiokoneita, poistanut viruksia tietokoneista, pyydystänyt ikkunasta sisään tulleita lintuja, ryöminyt irronneiden töpseleiden perässä, häätänyt ulos humalaisia asiakkaita, soitellut vartiointiliikkeeseen epäkunnossa olevien hälytyslaitteiden takia, ja lämmitellyt mikrossa vauvojen tuttipulloja. Niin, että nyt olen itse kortistossa ja joku innostunut nuori ihminen on saanut varmaan sen minunkin työpaikkani. Hyvä näin.

        Vaikka niitä papereita nykyään vaaditaankin ja sitä, että osaa kaupata itseään työmarkkinoilla (eikös kaikkien pitäisi hankkia ensin tähän tarkoitukseen markkinoinnin alan koulutus), niin ehkä meidän on syytä muistaa vanha hyvä sanonta: "Työ tekijäänsä opettaa." Se, että osaa vääntää itsestään tietokoneella hienon CV:n, ei loppujen lopuksi kerro mitään muuta kuin, että kyseinen henkilö on oppinut laatimaan tietokoneella asiakirjan. Osaan minäkin, vaan kun ei huvita.

        Tosin Curriculum vitae tarkoittaa "Joka kodin suomenkielen oppaan" mukaan elämäkertaa ja väittäisin, että kirjallisena tuotoksena elämänkerta on vähän pitempi tarina kuin tämä työpaikkoihin lähetettävä CV. Jokainen kirjastolalan koulutuksen saanut tietää sen. Miksi ihmeessä käyttöön on otettu taas tuollainen latinankielinen sana. Jotenkin tuntuu, että kaikessa on vain tarkoituksena tehdä asiat muka pätevimmiksi ja näyttävämmiksi, kuin mitä ne ovat.

        Ihan sama kuin silloin joskus kun siivooja-nimekettä muutettiin laistovastaaviksi yms. Ravintolat tekevät samaa vaihtamalla omistajaa ja nimeä. Baaritiskillä istuu silti samat asiakkaat juomassa samaa kaljatuoppia ja siiderilasillista kuin ennenkin.

        Väittäisi, että nykyinen työnhakusysteemi on vain virtuaaliharha ja kaiken takana ovat tietokonefirmat.


      • 17.....
        Ärtynyt kirjoitti:

        Oli laman jälkeinen tilanne ja katselin työpaikka ilmoituksia ja naureskelin hesaria lukiessani.
        Sanoin silloiselle avokille,että kohta siivoojatkin pitää olla insinöörejä ja kielitaitovaatimuksena 3 kieltä:ruotsi,englanti ja venäjä.
        Ne työt mitä minä tein pk.pohjalla ovat nykyisin tradenomien tasoisten työpaikkoja.Heh,hatuta ja lakita!!! Kyllä naurattaa!!!! Kynnetään kaikki aasit oma maa suohon,tavalla tai toisella.Saadaan laulaa taas nälkämaan lauluja.......

        on siisti tapa välttää rasismisyytökset, jos ei halua ottaa tiettyjen etnisten vähemmistöjen edustajia töihin.


      • elli123

        :)))))))))


    • Valmistunut insinööri

      Totta on tiukentuneet kriteerit. Oletetaan että tuore inssi tietää ja osaa yhtäpaljon, kuin 20v alalla ollut. Itse olen ollut 20 työhaastattelussa ja ei ole tärpännyt. Eikä kyse ole nyt ihan paskoista papereista.

      • ...

        "Oletetaan että tuore inssi tietää ja osaa yhtäpaljon, kuin 20v alalla ollut. "

        Aika rankka oletus :D!! Tuo on tuota vastavalmistuneiden ihmeellistä harhaluuloa. Koulu antaa valmiudet, työelämä opettaa...


      • Myös inssi
        ... kirjoitti:

        "Oletetaan että tuore inssi tietää ja osaa yhtäpaljon, kuin 20v alalla ollut. "

        Aika rankka oletus :D!! Tuo on tuota vastavalmistuneiden ihmeellistä harhaluuloa. Koulu antaa valmiudet, työelämä opettaa...

        Aika vaikea työelämän opettaa jos ei pääse töihin.


      • mitä hakee
        Myös inssi kirjoitti:

        Aika vaikea työelämän opettaa jos ei pääse töihin.

        Ei kannata lähteä kilpailemaan niiden 20v alalla olleiden kanssa vaan ottaa vähän nöyremmin paikkaa vastaan jostain "alan firmasta". Siitä se ura sitten etenee...


      • Nikki
        ... kirjoitti:

        "Oletetaan että tuore inssi tietää ja osaa yhtäpaljon, kuin 20v alalla ollut. "

        Aika rankka oletus :D!! Tuo on tuota vastavalmistuneiden ihmeellistä harhaluuloa. Koulu antaa valmiudet, työelämä opettaa...

        Kirjoittaja ei varmaan tarkoittanut että hän ITSE olettaa noin, vaan että työnantajat olettaa ja odottaa vastavalmistuneen olevan yhtä osaava kuin vanhemmat työntekijät. Tai näin mä ainakin käsitin.


      • kirjoittaja
        Nikki kirjoitti:

        Kirjoittaja ei varmaan tarkoittanut että hän ITSE olettaa noin, vaan että työnantajat olettaa ja odottaa vastavalmistuneen olevan yhtä osaava kuin vanhemmat työntekijät. Tai näin mä ainakin käsitin.

        näin tarkoitin.


    • Ylisuuret vaatimukset

      Työnhaku on hankaloitunut aivan mahdottomasti, varsinkin tehtävissä joihin vaaditaan korkeakoulututkinto.

      Työnhakijan pitäisi olla työlleen ja yksin työlleen omistautuva yli-ihminen, joka pystyy hoitamaan kaikki asiat ja kaikki tilanteet. Vaaditaan niska limassa raatamista, eikä siitä silti makseta vastaavaa palkkaa.

      Moni korkeasti koulutettu perustaakin oman yrityksen. Silloin säilyy se henkinen balanssi, johon inhimillinen työelämä perustuu. Tuloksellisuus on työnantajille itseisarvo, mutta työntekijöille usein helvettiä.

      Työnhakuprosessit on tänä päivänä niin kieroutuneet, ettei sinne ole asiaa ilman huikeaa kokemusta ja leveästi lepertelevää kielitaitoa. Rehellisellä, koulutukseen perustuvalla osaamisella ei pääse enää minnekkään. Vaikka itse työtehtävä olisi pelkkää puhelimeen vastaamista.

      Valtio on antanut työnantajille kissan päivät!

      Työntekijällä ei tässä maassa ole enää mitään sanomista eikä valinnanvaraa. Se on kylmä totuus se.

      • Joonas 2

        Käykö silloin niin, että on auttamattomasti työmarkkinoiden ulkopuolella.


      • SOKRATES

        Tämän päivän työelämä on syvältä kapitalistin
        sieltä....


      • lillukka........
        SOKRATES kirjoitti:

        Tämän päivän työelämä on syvältä kapitalistin
        sieltä....

        vaaditaan kaikkee.Mullakin ongelma ku en voi omaa alaani tehä... ajattelin siivoojaksi tai köökkiin,,mut hygieenia passi vaaditaan eli eipä oo.Eikä missään missä sen RAHASTUS paperin vois suorittaa.
        Mun vanha pomo vaati jatkuvaa ylityötä ja sitä et olisin käynny sen luona*itkemässä'mutta mistä sanoin ei asiaa..enkä jaksa perheellisenä jatkuvaa ylityötä.Sain lähtee 3-vuoden risat määräaikasesta työstä.Ja tilalle nuorimies joka nyt vakinainen.Reilua!?


      • kyllästynyt
        Joonas 2 kirjoitti:

        Käykö silloin niin, että on auttamattomasti työmarkkinoiden ulkopuolella.

        Eiköhän puuttuva paineensietokyky pitäisi olla sairausperusteisen eläkkeen saamisen peruste.


      • guapo-57

        Aikoinaan ennustettiin ylikoulutusta,ei kaikille insseille,tradenomeille,merkonomeille ja atk-alan keskinkertaisuuksille voi millään rittää työpaikkoja.Nämä edeltämainitut kun hakevat siivoojan,varastomiehen ja ym. paikkoja,työnantajat hykertelevät käsiään.Korkeakoulutettu henkilö hakee matalapalkka-alalle töihin kunnes saavat koulutustaan vastaavaa työtä.Ei siinä matalakoulutettu henkilö oikein pärjää kansa-tai keskikoulutodistuksellaan,varsinkaan jos ei osaa tehdä itsestään vakuuttavaa cv:tä.Suhteita pitää olla kanssa ,suosittelijoita.


      • Yleiskone
        kyllästynyt kirjoitti:

        Eiköhän puuttuva paineensietokyky pitäisi olla sairausperusteisen eläkkeen saamisen peruste.

        Paineensietokyvyttömät eivät vielä pääse eläkkeelle ainakaan minun tietääkseni. Sitä varten on kehitetty kuntoutussyteemi, jossa paineensietokyvyttömistä muokataan fyysisesti kestävämpiä. Tunteita ja mieltä hoidetaan sitten tehokkaalla lääkityksellä. Lääkitys taas turruttaa ihmisen sopivasti sille tasolle, että voikin palata takaisin yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi eli työntekijäksi. Käytännössä siis 24/7 työttömäksi työnhakijaksi, joka vääntää vapaa-aikanaankin CV:tä.

        Mutta jos haluaa pikaeläkkeelle kannattaa heittäytyä ihan täysillä ryyppäämään ja vetää tarpeeksi huumeitakin. Kun aivot menevät kyllin epäkuntoon, alkaa Kelakin tulla vastaan. Niillä ei ole sitten enää muuta vaihtoehtoa siellä kelassa. Tietysti huonokuntoisilla aivoilla "eläkkeestä nauttiminen" ei oikein luonnistu. Usein siinä myös fyysinen kunto rapistuu sen verran, että olo käy epämukavaksi.


      • Uusinen

        Moniko korkeakoulutettu päällikkö, jolla on työpaikka pääkaupunkiseudulla ja liukuva työaika, on varmasti asikkaiden tavoitettavissa kello 14:00-16:00 kesäperjantaisin?

        Yritykset ovat täynnä asuntolainanmaksukykyään ja avioliittoaan pelkääviä pikkupomoja, jotka jättävät johtamistoiminnan osaltaan toimitusjohtajan ärähtämiseen.

        Toimitusjohtajakin yleensä vaihdetaan ennen kuin hän ehtii ärähtämään ja vasta seuraava saneeraa.


    • Zibaa

      Ainoa v-nimike, missä ei vaadita mitään on, kuppari... kuppari kun kuppaa 200 kertaa lisäsiiven varjossa latelemassa kännykkään latteuksia, jotka arvoisa kolleega kuuli jo 20 vuotta sitten... mitään ei saa niin helposti kuin viran, jonka veli hyvä testamenttasi, kun jäi työttömäksi, sanottuaan demareille kerrankin EI... virta vie,, virta tuo...

    • mrs universe0008

      hyvä kun vaaditaan.Sillä työpaikat on harvinaisuus jo suomessa ja yhteen työpaikkaan on monia tuhansiakin hakijoita.
      Monesti huomaa työnantajan valinnan menneen pieleen.Asiakaspalvelua olen seurannut.Myyjä ei tervehdi, olla möllöttää..Ihan kuin ilme olis *mees asikas siitä muualle..ja asiakashan menee..*
      Sekä epäystävällisiä äänen sävyjä,myydään ei oota!!??! tai tietämättömyyttä,,*odota haen tuolta toisen myyjän joka tietää*..Kuka jaksaa tommosta!sama puh.päässä virastoissa *pallottelua*ja sekö sitä amm.taitoa sitten on??!!!!no ei .
      Kyllä hyvillä papereilla kannattaa lähteä ulkomaille.Monesta monesta syystä.

      • Chi

        Monesti tahtoisin vaihtaa alaa ja opettaa niille tuppisuu-möllöttäjille, kuinka palvellaan!! On se nyt kumma kun tänäänkin myötähäpeä kasvoi liian suureksi eräässä "asiantuntevassa" liikkeessa, jossa kysyttiin perusasiaa ja myyjä van tuijotti asiakasta ja sanoi: "Siis häh?"...


      • .....
        Chi kirjoitti:

        Monesti tahtoisin vaihtaa alaa ja opettaa niille tuppisuu-möllöttäjille, kuinka palvellaan!! On se nyt kumma kun tänäänkin myötähäpeä kasvoi liian suureksi eräässä "asiantuntevassa" liikkeessa, jossa kysyttiin perusasiaa ja myyjä van tuijotti asiakasta ja sanoi: "Siis häh?"...

        sullakin upota se hymy perseeseen niillä viimesillä päivän tunneilla kun oot 12 tuntii ollu myymässä etkä oo saanu ees ruokatuntia pitää..

        Voi olla että sä et jaksais tollasta päivääkään, helppo on sieltä "tiskin" toiselta puolelta huudella.


      • Sanna.

        Olin kesätöissä apteekissa harjoittelijana. Jouduin monta kertaa sanomaan asiakkaalle, että "Odottaisit(te)ko hetken? Haen paikalle jonkun, joka tietää näistä. Minä en saa antaa lääkeneuvontaa." Sillä apteekissa harjoittelija ei SAA antaa neuvoja, vaikka jotain tietäisikin. Eihä sille voi mitään. Varmasti se ärsytti jotakuta, mutta ei se minun vikani ollut.


      • on niin

        että se on hyvää asiakaspalvelua jos asiasta, josta ei tiedä/ole varma ottaa selvää ja välittää tiedon asiakkaalle, eikä sano vaan että en tiedä ja anna asian olla!

        kaikkea ei voi tietää aluksi, työhön oppii tekemällä ja aina tulee uutta vastaan. Näin se vaan menee. Ei kukaan ole yli-ihminen.


      • ....

        eikös se ole juuri palvelua että sinulle noudetaan paikalle myyjä joka tietää asiasta.. se ei olisi palvelua jos toinen myyjä sanoisi:

        "toinen tietää näistä jotain, mene ettiin se, se on ehkä täälä jossain"


      • minun kokemukseni
        .... kirjoitti:

        eikös se ole juuri palvelua että sinulle noudetaan paikalle myyjä joka tietää asiasta.. se ei olisi palvelua jos toinen myyjä sanoisi:

        "toinen tietää näistä jotain, mene ettiin se, se on ehkä täälä jossain"

        Minä olin eräässä valtion virastossa toimistotöissä, työllistämistuella. Töihini kuului kahvinkeitto, postinjako ja sen sellaiset taustatehtävät. Tuhat ja sata kertaa minulle suututtiin, kun en voinut hoitaa sitä asiakkaan asiaa siinä ja heti, kun minut yleensä ensimmäisenä nähtiin. Mutta kun minulla ei ollut oikeuksia tehdä niitä hommia, edes käyttää ko. viraston pääohjelmaa - osannut kyllä olisin - sitä en epäile yhtään, vaativampiakin töitä kun ennen työttömyysaikaani tein.


      • .......
        minun kokemukseni kirjoitti:

        Minä olin eräässä valtion virastossa toimistotöissä, työllistämistuella. Töihini kuului kahvinkeitto, postinjako ja sen sellaiset taustatehtävät. Tuhat ja sata kertaa minulle suututtiin, kun en voinut hoitaa sitä asiakkaan asiaa siinä ja heti, kun minut yleensä ensimmäisenä nähtiin. Mutta kun minulla ei ollut oikeuksia tehdä niitä hommia, edes käyttää ko. viraston pääohjelmaa - osannut kyllä olisin - sitä en epäile yhtään, vaativampiakin töitä kun ennen työttömyysaikaani tein.

        tyhmyyttä että... siis että joku vaatii että palvelu pitäisi saada siltä johon ensimmäisenä sattuu törmäämään.. itsekin olen hommissa paikassa jossa on monia vähän saman alan, mutta eri kaluston korjausammattilaisia... tottakai paikalle noudetaan se joka tietää asiakkaalla olevasta tuotteesta jotain eikä itse yritetä keksiä vastauksia kun ei kerran asiasta yhtään tiedetä..

        Ei kukaan kyllä koskaaan ole suuttunut kun toisen hakee tai edes näyttänyt närkästyneeltä, mutta onpahan mielenkiintoista tietää että jotain tuokin voi kaihertaa, ole koskaan tullut edes mieleen.


    • Nimetön

      kunhan on kouluttautunut insinööriksi, joka suunnitteli näille siistijöille sen mopinkin!

      • koetan kovasti

        älä aliarvioi, sillä siihenkään työhön ei pääse noin vaan.Mua masentaa...


      • siivota, kun osaa muutakin

        Olen myös kouluttautunut ja töitä ei helpolla heru. Haastetteluissa saa juosta, mut hermot menee nykypäivän kaikenmaailman testailuihin. Olen päättänyt, että yksi haastattelu ja töitä tulee tai sitten ei, mutta en aio moneen kertaa avoimen työpaikan takia juosta monissa haastatteluissa ja testeissä. Touhu on ihan naurettavaa. Tuntuu että nykyajan työnantajat on välillä ihan kohtuuttomia vaatimuksissaan. Työ tekijäänsä opettaa. Välittäjäfirmojakin on nykyään niin paljon ja tuntuu et ne vaan hankkiin itselleen töitä, eikä ota tosissaan työnhakijaa.


      • Ei aliarvioida
        siivota, kun osaa muutakin kirjoitti:

        Olen myös kouluttautunut ja töitä ei helpolla heru. Haastetteluissa saa juosta, mut hermot menee nykypäivän kaikenmaailman testailuihin. Olen päättänyt, että yksi haastattelu ja töitä tulee tai sitten ei, mutta en aio moneen kertaa avoimen työpaikan takia juosta monissa haastatteluissa ja testeissä. Touhu on ihan naurettavaa. Tuntuu että nykyajan työnantajat on välillä ihan kohtuuttomia vaatimuksissaan. Työ tekijäänsä opettaa. Välittäjäfirmojakin on nykyään niin paljon ja tuntuu et ne vaan hankkiin itselleen töitä, eikä ota tosissaan työnhakijaa.

        Ton vois kääntää: mitä järkeä on kouluttautua, kun osaa siivotakin. Siivousalalla on hyvä työmahdollisuudet. Moni ajattelee noin ja tykkää siivoustöistä. ja se on must ihan OK. Ei aliarvioida siivoojan raskasta hommaa.


      • haluis mut ei saa töitä
        Ei aliarvioida kirjoitti:

        Ton vois kääntää: mitä järkeä on kouluttautua, kun osaa siivotakin. Siivousalalla on hyvä työmahdollisuudet. Moni ajattelee noin ja tykkää siivoustöistä. ja se on must ihan OK. Ei aliarvioida siivoojan raskasta hommaa.

        pääse ees siivoon..siis help!jotain pitäs työtä tehä...


      • einikki

        siistijöiltäkin vaaditaan nykyään useissa paikoissa ruotsin ja suomenkielen lisäksi venäjänkielen sujuvaa osaamista SEKÄ kokemusta... lähde sitten joillain datanomin papereilla yrittään siivoojaks... voit olla varma, ettet o pääsemässä....


      • Yleiskone
        einikki kirjoitti:

        siistijöiltäkin vaaditaan nykyään useissa paikoissa ruotsin ja suomenkielen lisäksi venäjänkielen sujuvaa osaamista SEKÄ kokemusta... lähde sitten joillain datanomin papereilla yrittään siivoojaks... voit olla varma, ettet o pääsemässä....

        Tiedättekö miksi siistijöiden pitää olla venäjänkielentaitoisia?

        Minä arvaan. Suunnitteilla on, että kaikki siistijät tarpeen vaatiessa viedään venäjälle töihin. Samalla tavalla kuin moni firma on jo sijoittanut tuotantoyksikkönsä ulkomaille. Eikös valtion budjetin yhteydessäkin jo puhuttu näistä työllistämiseen liittyvistä matka- ja muutto-avustuksista.

        Tätähän systeemiä voisi kehitellä eteenpäin. Tuodaan Ukrainasta marjanpoimijoita meille ja viedään siivoojia Ukrainaan. Vähän niinkuin vaihto-oppilassysteemi.

        Ai hitsi, nyt päräytin hyvän idean ilmoille, enkä tiedä kenelle lähetän laskun....Ai niin, enhän minä voi laskuttaa, kun sitten se on työntekoa ja pitää laittaa "työtön" sanan kohdalle 8.8. "työssä". Pitää olla tarkka näin työttömänä, ettei mene tekemään töitä. Siitä seuraa vain harmia.


      • Yleiskone
        haluis mut ei saa töitä kirjoitti:

        pääse ees siivoon..siis help!jotain pitäs työtä tehä...

        Ikävä lukea edelleen tuosta asenteesta. Edes siistijäksi ei päästä. Olin pitkään siivoojana ja se on todella fyysisesti vaativa ammatti. Henkisesti toisinaan vielä raskaampi, sillä moni katsoo siivoojia edelleen nenänvartta pitkin ja kohtelee toisen luokan kansalaisina.

        Itse en pysty terveydellisistä syistä (selkä) enään siihen työhön, mutta kunnioitus siivoojia kohtaan on kyllä noussut. Paskaan hukkuisitte ilman siivoojia.


      • ruskii jizik
        Yleiskone kirjoitti:

        Tiedättekö miksi siistijöiden pitää olla venäjänkielentaitoisia?

        Minä arvaan. Suunnitteilla on, että kaikki siistijät tarpeen vaatiessa viedään venäjälle töihin. Samalla tavalla kuin moni firma on jo sijoittanut tuotantoyksikkönsä ulkomaille. Eikös valtion budjetin yhteydessäkin jo puhuttu näistä työllistämiseen liittyvistä matka- ja muutto-avustuksista.

        Tätähän systeemiä voisi kehitellä eteenpäin. Tuodaan Ukrainasta marjanpoimijoita meille ja viedään siivoojia Ukrainaan. Vähän niinkuin vaihto-oppilassysteemi.

        Ai hitsi, nyt päräytin hyvän idean ilmoille, enkä tiedä kenelle lähetän laskun....Ai niin, enhän minä voi laskuttaa, kun sitten se on työntekoa ja pitää laittaa "työtön" sanan kohdalle 8.8. "työssä". Pitää olla tarkka näin työttömänä, ettei mene tekemään töitä. Siitä seuraa vain harmia.

        aika moni siivooja on tätä nykyä venäläissyntyinen, joten yhteiseen ymmärrykseen ja keskusteluun päästäkseen on myös suomalaisen siivooja osattava venäjää. Herran pieksut!


      • Tunnelman
        Ei aliarvioida kirjoitti:

        Ton vois kääntää: mitä järkeä on kouluttautua, kun osaa siivotakin. Siivousalalla on hyvä työmahdollisuudet. Moni ajattelee noin ja tykkää siivoustöistä. ja se on must ihan OK. Ei aliarvioida siivoojan raskasta hommaa.

        Siivoojat tekevät puhdasta jälkeä eli siivoavat.
        Siistijät kiertää sen saman rätin kanssa,tekemättä juuri mitään
        eli siistivät.
        Periaatteessa sama ammatti kuitenkin pitäis olla.


      • venäjä tulee
        ruskii jizik kirjoitti:

        aika moni siivooja on tätä nykyä venäläissyntyinen, joten yhteiseen ymmärrykseen ja keskusteluun päästäkseen on myös suomalaisen siivooja osattava venäjää. Herran pieksut!

        Helsingissä SOLin siivoojat ovat ainakin Itäkeskuksessa venäläisiä. Olin menossa naisten vessaan ja kysyin siivoojalta, voiko jo tulla vai onko siivous kesken. Sain vastauksen venäjäksi. Sanaakaan suomea ei osannut. Metroaseman lattiakonetta käyttää venäläinen.

        Itäkeskuksen Stokkan myyjätkin puhuvat venäjää keskenään ja asiakkaille huonoa suomea. Lääkärini puhuu suomea venäläisellä korostuksella, eikä ymmärrä kaikki kuvailuja sairaudesta mm. ilmavaiva ei oikein ollut tuttu sanonta. Sitten vielä kyseisessä terveyskeskuksessa kysellään aktiivisesti, että saavatko kaikki maahanmuuttajat tarvittaessa tulkin. Minulla suomalaisena on suuria vaikeuksia omalääkärini kanssa, mutta tulkkia en saa.


      • Ukkoluoma
        ruskii jizik kirjoitti:

        aika moni siivooja on tätä nykyä venäläissyntyinen, joten yhteiseen ymmärrykseen ja keskusteluun päästäkseen on myös suomalaisen siivooja osattava venäjää. Herran pieksut!

        Voisiko se venäläissyntyinen opetella suomea? Kun nyt täällä kerta töissä on.


    • amis

      Valmituin tänä kesänä ammattikoulusta, tätä ennen kävin lukion. Olen yrittänyt saada töitä omalta alaltani (ja välillä muilta aloilta). Totuus on että minua ei ole otettu töihin koska minulta puuttuu kyseisen alan työkokemus. Miten minulla voi olla työkokemusta jos vasta valmistuin? Opiskelu aikana tein töitä, mutta en oman alan töitä. Kukaan ei ole ollut suoraan koulun penkiltä ammattiin valmis vaan ammattitaito on kertynyt työn ohella.

    • Kimono

      Valitettavasti monet työnantajat eivät halua ymmärtää, että ihminen ei ole robotti.

    • ..:)

      Itselläni ei ole hienoja papereita eikä juuri muuta kun yo-paperit.Mut töihin pääsin.Nyt vaan tekis mieli jo vähä erilaisiin työtehväviin.Olen yrittänyt hakea,mutta kaikkiin vaaditaan jotain koulutusta.Kuten aikaisemmin jo mainihin sitä ei juuri ole.Nykyään ei arvosteta sitä että työssä voi oppia ja se jopa tekee työstä kiinnostavaa ja innostavaa:)Ainakin minulle.Osaan kunnioittaa asiakasta ja muita työntekijöitäni ja en pelkää puhua kieliä.Otan selvää asioista jos en tiedä ja pyrin tekämään parhaani.
      Tottakai ymmärrän että papereillani ei haeta mihinkään johtajanpallille,mutta en sitä haluakkaan.Mietin tässä vain työnantajat, että hei ei kenenkään nuoren unelma-ammatti ole siivoja saati sitten lukea siivoojaksi tai kahvilatyöntekijäksi.Miksi siis moiset vaatimukset.Eikö reippaallaa ja oppivaisella asenteella pääse enää minnekkään?Meiltä loppuu varmaan persuduunarit kohta ,kun pitäisi olla tohtori näihinkin.

    • Ärtynyt

      Ennen 10v sitten minulla ei ollut,kuin peruskoulututkinto ja töitä sai aina,mitä ikinä hainkin.Nyt minulla on 3 tutkintoa ja olen työtön.
      Haastatteluissa puuttuu sitä ja tätä vieläkin. Ikärasismia harrastetaan myös hakutilanteissa.Työelämän tuloshakuisuus on nostanut päätänsä,niin kovin,että ylitöitä saa tehdä joka pv. ja korvaus on vapaapäivinä.Vapaalle ihmiselle se vielä "menettelee",mutta perheelliselle tai harrastuksille omistautuvalle ei.Sitä ei huomioida,koska "oven takana on jono"sinun paikkasi haluavia.Ajakaa vain loppuun kaikki nuoret ja muutkin työntekijät,niin katsotaan miten sitten suut pannaan.

      • Nimetön

        "Ajakaa vain loppuun kaikki nuoret ja muutkin työntekijät,niin katsotaan miten sitten suut pannaan."

        Se ei ole tämän kvartaalin ongelma...


    • näinonon!!

      Joskus löytyy huvittavia ilmoituksia, joissa haetaan tosiaan yliluonnollista ihmistä, jolla olisi aina kaikki kunnossa. Toisinsanoen robottia, joka hallitsee monta asiaa yhtä aikaa ja kestää paineita koko pitkän työpäivän.

      Ja mitä palkkaan tulee, siitä menee 50% valtiolle. Ei ole työnantajilla helppoa jos palkkausta pitäisi parantaa, kun todellisuudessa työnantaja joutuu maksamaan kaksinkertaisin määrän rahaa mitä työntekijä vähennysten jälkeen käteensä saa. Sen toisaalta ymmärtää että tuollaiselle investoinnille odotetaan kunnon työpanosta.

      En usko että se johtuisi siitä että olisimme erityisesti enemmän koulutettuja, vaan siitä, että menot ovat lisääntyneet.

      Optioita, sanoi yritysjohtaja kun selaili uusia autoja netistä.

      Hauskaa oli se, että olin ruokapalkalla miljardi firmassa tekemässä heille työn, jota eivät omat inssit saaneet aikaiseksi. Loppujen lopuksi sain kuulla, että ei me sua kesätöihin oteta jo alkuvaiheessa. Parin minsan fuskaamisesta tuli esimieheltä selväksi, että töitä en saa samasta talosta jos se hänestä on kiinni, että hän tuo kyllä mielipiteensä julki muillekin jos minusta kysytään, koska työajoista on pidettävä kiinni just minuutilleen.

      Tuosta opin sen, että todellista osaamista ei osata arvostaa. Ei kannata tehdä mitään ylimääräistä, koska sitä ei huomioida. Kannattaa vaan tehdä sitä helpointa apinointi työtä, jossa ei järkeä tartte käyttää. Erityisesti jos et saa palkkaa, kun olet harjoittelussa. ;) Pätee isoihin firmoihin.

      Meni vähän aiheen vierestä, mutta siinä haluan tuoda esille sen, että osataan harjoittelijastakin puristee viimeset pihalle!

      • Ei ole töitä

        Olen turhaan yrittänyt etsiä DI-papereilla töitä pääkaupunkiseudulta. Haastatteluissakin käynyt yli 20 kertaa.

        Viimeksi soittelin läpi oman alan yritykset, mutta tulos oli masentava. Sain vain "Ei oo töitä".. Emme ole kiinnostuneita sinusta kommentteja. Yritin sitten kysellä jatko-opiskelumahdollisuutta Espoossa sijaitsevasta DI-koulutus paikasta. Seltä sanottiin että ei ole rahaa palkata tutkijoita. Tosi ankeeta touhua. Suomi vaikuttaa jokseenkin kuolleelta paikalta.

        Pari kuukautta sitten kävin Saksassa Selvittämässä paikallisia työmarkkinoita, kun olin hyvin turhautunut suomen tilanteeseen. Ensi kommentit eräästä henkilöstövuokrausfirmasta olivat että täytyy osata paremmin saksaa että voisi saada töitä. Sanoivat vaan "nach hause gehen" Selitin että juuri siksi menin sinne että oppisin kieltä .

        Olen hyvin pettynyt suomalaisiin henkilöstörekrytointikonsultteihin ja henkilöstöpäälliköihin erityisesti heidän kykyynsä löytää lahjakkaita tyyppejä. Kaikki painottavat aivan liikaa työkokemuksen merkitystä. Ihan kuin sillä olisi suurin painoarvo että heti tullessaan työpaikalle työntekijän tulisi osata hommansa, mutta ei pystytä ajattelemaan tai näkemään sitä millainen potentiaali työntekijällä olisi yritykselle muutaman vuoden tähtäimellä.


      • Nimetön
        Ei ole töitä kirjoitti:

        Olen turhaan yrittänyt etsiä DI-papereilla töitä pääkaupunkiseudulta. Haastatteluissakin käynyt yli 20 kertaa.

        Viimeksi soittelin läpi oman alan yritykset, mutta tulos oli masentava. Sain vain "Ei oo töitä".. Emme ole kiinnostuneita sinusta kommentteja. Yritin sitten kysellä jatko-opiskelumahdollisuutta Espoossa sijaitsevasta DI-koulutus paikasta. Seltä sanottiin että ei ole rahaa palkata tutkijoita. Tosi ankeeta touhua. Suomi vaikuttaa jokseenkin kuolleelta paikalta.

        Pari kuukautta sitten kävin Saksassa Selvittämässä paikallisia työmarkkinoita, kun olin hyvin turhautunut suomen tilanteeseen. Ensi kommentit eräästä henkilöstövuokrausfirmasta olivat että täytyy osata paremmin saksaa että voisi saada töitä. Sanoivat vaan "nach hause gehen" Selitin että juuri siksi menin sinne että oppisin kieltä .

        Olen hyvin pettynyt suomalaisiin henkilöstörekrytointikonsultteihin ja henkilöstöpäälliköihin erityisesti heidän kykyynsä löytää lahjakkaita tyyppejä. Kaikki painottavat aivan liikaa työkokemuksen merkitystä. Ihan kuin sillä olisi suurin painoarvo että heti tullessaan työpaikalle työntekijän tulisi osata hommansa, mutta ei pystytä ajattelemaan tai näkemään sitä millainen potentiaali työntekijällä olisi yritykselle muutaman vuoden tähtäimellä.

        "mutta ei pystytä ajattelemaan tai näkemään sitä millainen potentiaali työntekijällä olisi yritykselle muutaman vuoden tähtäimellä."

        Muutama vuosi taitaa olla nykyisellä kvartaaliajattelulla ikuisuus... yritykset eivät enää halua entisten aikojen tapaan sitoutua työntekijöihinsä vuosiksi tai jopa vuosikymmeniksi.

        Koska mitään sitoutumista ja pitkää tähtäintä ei ole, niin ei liene ihme, ettei yritys tahdo sijoittaa rahaa työntekijöiden koulutukseen ja perehdyttämiseen enää samalla tavoin kuin ennen vanhaan.


      • Johtotehtäviin

        "Joskus löytyy huvittavia ilmoituksia, joissa haetaan tosiaan yliluonnollista ihmistä, jolla olisi aina kaikki kunnossa. Toisinsanoen robottia, joka hallitsee monta asiaa yhtä aikaa ja kestää paineita koko pitkän työpäivän."

        Tästä tuli mieleeni eräs hakemani paikka; vaatimuslista oli todela pitkä ja laidasta laitaan. Tarkemmin sitä tutkittuani huomasin, että itselläni oli kuin olikin kaikki vaadittava kokemus ja ja vielä vaadittu yliopistotutkintokin. Olin melkoisen varma, että muita samantasoisia ei löydy. Kuten ei sitten löytynytkään.

        Lopuksi paikka jäi sitten saamatta, kun omistaja epäili, ettei motivaationi tulisi riittäämään koska olin ollut vaativammissakin tehtävissä. Hih hei....


    • Kyllästynyt

      Huomattu on. Minulla on akteeminen loppututkinto, mutta hyvä jos saan edes pätkätöitä tarpeeksi. Nyt olen ollut vuoden työttömänä, kun en päässyt edes lehtiä haravoimaan. Kyllä tässä pitäisi jotain ruveta tekemään, ettei köyhää kokoajan kyykytettäisi...

      • kommunistiksi

        niin sunki tilantees helpottuu.


    • kukkuu

      Onhan nuo aika vaativia, mutta toisaalta sillä karsitaan suuri osa epäpätevistä hakijoista, huonosta itsetunnosta kärsivät tms. Vaatiahan saa aina, voi niihin hakea silti kuka tahansa! Ja voi tärpätäkin, kun kukaan muu ei ole uskaltanut hakea.. Eri asia on se, että täällä Suomessa on kaikessa paska palkka eikä mistään saa töitä vaikka olisi miten hyvä ja kokemusta ja koulutusta. Sitä paitsi suunta on mikä on: koko ajan vähennetään henkilöstöä, eikä enää ole kuin asiantuntijoita ja esimiehiä, niin se vaan menee. Tottakai silloin halutaan vain kerma päältä niihin tehtäviin, joita yrityksessä enää on.

    • työnantajan vakuutamaan

      että on myös vaatimukset täyttävä, ei enää mihinkään ruuppana firmaan edes viitsi hommiin mennä. Eikä se firman hieno nimi ja ns. haista paska vaatimusluettelo ole oikein vaikuttava. Orjaksi on turha kuvitella saavansa minimipalkalla, ja sitten tietysti se "sitoutuminen" työhönsä. Heh heee.

    • Töistä mistään

      IT-tradenomiksi justiinsa valmistunut. Vaan eipä saa alan töitä kun ei ole monen vuoden työkokemusta. Siis koulun penkiltä! Ei pääse edes haastatteluihin asti kun yliluonnolliset vaatimukset ei voi mitenkään kohdata vastavalmistuneita. No eipä siinä vielä mitään, päätin sitten muita töitä hakemaan. Vaan eipä pääse edes varastomieheksi kun ei ole sieltä työkokemusta tai ei trukkia osaa ajaa. Prkl sentään, ulkomaille tästä sitten kai lähdettävä.

      • tytteli ja out of work

        markkinoin itsesi sillä mitä sinulla on : luonne, motivaatio , harrastukset etc.. jos työkokemusta ei ole sitä ei kannata mainosta... monet pitkän työkokemuksen omaavat eivät saa töitä. . ei se aina työkokemuksesta oo kiinni.. usein 60 hakemuksen jälkeen saa työpaikan. näin ainakin mulle on käynyt.


      • essi

        Joo samaa olen miettinyt, ulkomaille vaan, matkalaukku ja lapsi kainaloon ja maalaamaan ihmisten muotokuvia Pariisin Montnmartrelle... Ainakin olis mukavampaa kuin työttömänä yksinhuoltajana kylmässä Suomen talvessa. Pariisin lähellä pitäisi asua ahtaasti, mutta ei sen väliä kun suurin osa aikaa kuluisi ulkotöissä... =)


      • sitä kokemusta sitten saa

        jos kukaan ei palkkaa edes koeajalle? aivan, ei mistään. pitäkööt valtio paskat työpaikkansa, minä elelen työttömänä.


    • kokemusta 10 vuodelta

      Viime keväänä yritti syntyä keskustelua nuorten työhön sijoittumisesta. Työnantajan edustaja sanoi, ettei kannata palkata vasta valmistunutta, kun se ei kovin hyvin hallitse tehtäviä, eikä näin ollen tuota paljon ensinmäisenä vuonna. Syy nähtiin yksin nuorissa, jotka kuulemma haluavat paljon palkkaa mahdollisimman vähällä vaivalla.

      Jäin miettimään tuota, sekä kokemuksiani 10 vuoden ajalta. Aika monessa "harjoittelupaikassakin" on tullut oltua. Ihan muutama asiallinen ohjaaja on sattunut kohdalleni, enimmäkseen ei ohjaajaa ollenkaan, vaan on teetätetty sitä, mitä on suinkin osannut tehdä. Toisin sanoen, on pidetty lisätyövoimana tekemässä vakituisten puolesta likaisimmat ja raskaimmat työt. Oppinut ei ole mitään. Ja varjele, jos olet uskaltanut kysyä muita kuin tyhmiä ja yksinkertaisia kysymyksiä. Pitäisi ymmärtää liittoutua työpaikan "Monnien" kanssa.
      Koulu opettaa teorian, ei heillä ole mahdollisuuksia käytäntöä opettaa. Tähän pitäisi miettiä parannusta.
      Miksikö työpaikkailmoitukset ovat tulleet vaativimmiksi? Olisiko siksi, että ne vaatimattomampien paikkojen ilmoitukset julkaistaan Virossa, Venäjällä jne.

    • loppuun-ajettu..

      työkokeilupaikkaa hakenut jo tovin,mut kaikissa missä olen käynyt annettu vaan nro,et se ja se henkilö vois tietää ,ketään ei kiinosta toisten tulevaisuus,kunhan oma työpaikka o taattu. itsellä tilanne,et kela maksaa minulle työssäkokeilun ajan ja oppisopimuskolutuksen,olisin ilmaista työvoimaa,mut ketään ei kiinosta

      • omaava

        Olen omilta neljältä ammattialaltani etsinyt vapaaehtoistyötä, jotta mahdolliset kollegat selvittäisivät vahvuuteni ja heikkouteni varsinaista palkkatyösuhdetta varten (jos löytyy). Lehtikirjoituksen tilastot ovat vuodesta -96 alkaen, kokemukseni vuodesta -90 alkaen. Mitään työtä ei löydy. Myös opintoihin kuuluneet ilmaiset harjoittelut ja projektityöt olivat ns. kiven takana.

        Koulutuksissani on tosin noussut esille, että tulevaisuuden työmarkkinoilla selviytyvät parhaiten ns. opistoasteen (120 ov) koulutuksen suorittaneet, ei korkea-asteen koulutuksen omaavat. "Toisen asteen koulutuksessa" on käytöntöä enemmän kuin korkea-asteilla, ja työnantajat odottavat käytännön osaamista, luovuutta ja yhteistyötaitoja alan standardien lisäksi. Samoin informaatioteknologian voimakas muutos lisää työnhakijan paineita. Työvoimakoulutus ei vastaa näihin tarpeisiin, joten ei ole ihme, kun työttömät ja avoimet työpaikat eivät kohtaa toisiaan.


      • restonomin alku

        Isekin olen vastavalmistunut restonomiksi matkailualalle. Koulussa kyllä annettiin ymmärtää, että matkailu on tulevaisuuden ala. Mutta työpaikkoja ei kamalasti ole silti haettavissa ja jos on niiden vaatimukset ovat monesti sellaisia, että itse ei niitä täytä.

        Koulutuksessakin olisi parantamisen varaa. Kuinka moni koulu opettaa sellaisia taitoja, joita työnantajat peräänkuuluttaa?

        Olen nyt sitten tällä hetkellä ihan toisen alan leivissä. Tällä tulee jotenkuten toimeen, mutta tällaisen työn takia en opiskellut ahkerasti montaa vuotta. Toivon vaan löytäväni vielä oman alan töitä, että jossain nähtäisiin minunkin potentiaalini. Samassa oravanpyörässä olen kuin monet muut, kun ei ole kauheasti oman alan työkokemusta vielä, ei myöskään työnhaku ole helppoa.

        Monesti tuntuu, että Suomi on pettänyt kansalaisensa. Ensin koulutetaan korkeasti tai jotenkin kuitenkin ja lupaillaan asioiden järjestyvän ja kun valmistut saatkin kohdata karun todellisuuden. Toki se todellisuus alkaa hahmottua jo opiskeluaikana.


      • ulkomaille
        restonomin alku kirjoitti:

        Isekin olen vastavalmistunut restonomiksi matkailualalle. Koulussa kyllä annettiin ymmärtää, että matkailu on tulevaisuuden ala. Mutta työpaikkoja ei kamalasti ole silti haettavissa ja jos on niiden vaatimukset ovat monesti sellaisia, että itse ei niitä täytä.

        Koulutuksessakin olisi parantamisen varaa. Kuinka moni koulu opettaa sellaisia taitoja, joita työnantajat peräänkuuluttaa?

        Olen nyt sitten tällä hetkellä ihan toisen alan leivissä. Tällä tulee jotenkuten toimeen, mutta tällaisen työn takia en opiskellut ahkerasti montaa vuotta. Toivon vaan löytäväni vielä oman alan töitä, että jossain nähtäisiin minunkin potentiaalini. Samassa oravanpyörässä olen kuin monet muut, kun ei ole kauheasti oman alan työkokemusta vielä, ei myöskään työnhaku ole helppoa.

        Monesti tuntuu, että Suomi on pettänyt kansalaisensa. Ensin koulutetaan korkeasti tai jotenkin kuitenkin ja lupaillaan asioiden järjestyvän ja kun valmistut saatkin kohdata karun todellisuuden. Toki se todellisuus alkaa hahmottua jo opiskeluaikana.

        Suomessa on matkailuala loppujen lopuksi aika lapsenkengissä.Itse kokeilisin restonomina onneani ulkomailla.Keski-ja Etelä-Euroopan suurissa matkailumaissa on aivan eri työmarkkinat
        ja suomalaiset ovat siellä arvostettuja työntekijöinä.


    • työtön..

      Olen ollut työttömänä kohta vuoden koska yritys jossa olin asiakapalvelijana myytiin ja me entiset työntekijät sanottiin irti. Olen 41v erikoismyyjä. Luottotiedoissani on merkintä vanhasta konkurssista. Työllistin 15 vuotta 15 ihmistä mutta henkilökohtaisten asioiden vuoksi joihin liittyi sairaus, yritys ajautui konkurssiin. Työnantajilla on täysi oikeus tänä päivänä tarkistaa työnhakijan luottotiedot, vaikkei työnkuvaan kuulu edes rahankäsittelyä. Näin on minisreriö päättänyt vuosia sitten. Hain jopa rappusiivoojan paikkaa mutta ne luottotiedot...sanottiin suoraan. Lähes oksensin kun rappua siivosi viikon päästä musta mies joka ei edes puhu kunnolla suomea mutta luottotiedot oli varmasti kohdillaan kun pakolaiskeskuksessa asunut kaikki 2v. mitä täällä suomessa ollut.

      Paniikkihäiriöön olen sairastunut, kun joka kerta kun haen töitä, meinaa taju lähteä kun tiedän mitä sanotaan, häpeän tunne on niin vahva.

      Asunto menee seuraavaksi alta koska ei ole varaa enää 600 euron vuokraan. Sosiaalivirastosta sanottiin että kaupungin asuntolaan sitten. Siellä yö maksaa kaupungille yli 100 euroa! Asuntoakaan en saa kun EI OLE TÖITÄ JA LUOTTOTIEDOISSA HÄIRIÖ.

    • essi

      Niin. olen huomannut että ruotsia ja englanti ovat vaatimuksina jo melkein mihin vaan... Täytyy varmaan sanoa työhaastattelussa että hyvinhän nuo kielet sujuu ja tilanteen tullessa eteen käyttää kieliä sitten senverran kuin pystyy, eipä siinäkään varmaan mikään ihmeidentekijä tarvitse olla...

      kannattaa siis huijata vähän niin saa töitä helpommin

      • nainen 21

        Juuri tuota asennetta käy sääliksi, oikein vihaksi pistää. Ruotsi ja englanti ei suju?? Niitä opetetaan peruskoulussa ja ruotsin kielen jonkinasteinen hallitseminen on itsestäänselvää suomalaiselta fiksulta ja kunnolliselta ihmiseltä. Siinä olet oikeassa että allatiiveja sun muita kestoimperfektien käänteisadverbiaaleja ei oleteta osattavan mutta jukoliste niin näitä pullamössöamiksia jotka ruikuttavat ruotsista kun ei muita tekosyitä menestymisen puutteelle keksitä. Tuo asenne luultavasti paistaa läpi aika voimakkaasti että pienistä ruikutetaan eikä olla valmiita yrittämään ja oppimaan. Ruotsi ja englanti ovat vaatimuksena jo peruskoulun läpäisemiselle! Siitä vaan huijaamaan, kyllä sillä työtä saa mutta liekö pysyy.


    • ASENNETTA

      jos lähtee haastatteluun asenteella, että ei saa niin ei varmana saa.

      mua ei otettu siivojaksi.. kokemusta on! mutta elämä jatkuu.. nyt parempi paikka ja palkka ja paljon mahdollisuuskia.

      tietoo ulkomaille lähteville:
      kattelin töitä espanjasta ja että siellä on yksi riistofirma. kaikkea vaatii, mutta ei lupa edes takuupalkkaa! ansiot 600-1800 euroa riippuen millainen myyntitykki, mutta entä jos siellä huomaa että homma ei toimi.. pääseekö enään ikinä takaisin suomeen kun eka palkkakin maksetaan 1,5kk aloittamisen jälkeen? kuka hakee sinne? kai joku, mutta muiden paikkojen rinnalla ( sis. takuupalkan, majoituksen joksikin aikaa ym. etuja) niin hullua hakea tuollaiseen.

    • Nimetön

      Nykyajan ilmoitukset lehdissä, joilla työntekijöitä yrityksiin ja jopa yhteisöihin sekä kuntiinkin haetaan, ovat eräänlaista piilomainontaa. Ilmoittava yritys haluaa näin viestittää ja antaa mielikuvan, että meidän yrityksessämme on vain huippuosaajia, ja koska meillä on huippuosaajia, niin meillä on jatkuva laajenemisen tarve, kun kaikkia haluavat käyttää meidän mainioiden työntekijöiden erinomaisia palveluja tai tuotteita. Siksi me tarvitsemme lisää huippuosaajia entisten lisäksi. Tällainen ilmoittelu on kuitenkin pitkällä tähtäimelleä erittäin suuri karhunpalvelus kansalaisille ja yhteiskunnalle. Huippuosaajia kun on vain muutaman prosentti työnhakijoista. Kun työelämän ilmapiiri ja henki on kuin alkukysymyksessä Hesarin artikkelissa on kuvattu, alkavat kaikki vain tekemään entistä enemmän ilmaista työtä joustaen ja kouluttautuen työajan ulkopuolellakin. Näin kaikki elämää alkaa pyöriä vain työn ympärillä ja normaali sosiaalinen elämä kuihtuu. Van harva ihmisen jaksaa edes 15-20 vuotta jatkuvasti joustaa ja elää vain työlleen. Sellainen tulee todennäköisesti kostautumaan tulevaisuudessa lisääntyvänä henkisenä pahoinvointina ja sosiaalisina ongelmina. Jo nyt näkee, kun nuoret lukioikäiset juovat energiajuomia jaksaakseen oravanpyörässä. On jo nyt ilmaantunut tapauksia, jossa niin sanotut nuoret menestyjät ovatkin jaksaneet paiskia töitä hullun lailla huumeiden piristäminä. Julkisen vallan pitäisi puuttua tehokkuuden ja joustamisen yli-ihannointiin. Kuunnellaan enemmän psykiatreja, psykologeja ja sosiaalialan asiantuntijoita. Ei ihminen ole mikään kone, joka elää vain työlle muusta piittaamatta ja muuhun elämään osallistumatta!

      • samaa mieltä oon

        Työpaikkailmoitukset lehdissä on todellakin vain mainontaa hyvän imagon saamiseksi! Eihän ne monesti edes palkkaa ketään, kunhan ilmoittelevat.

        Tiedän yhden yrityksen, joka pitää mol.fi -sivulla työpaikkaa auki, mutta ei ota siihen ketään. Siis se paikka on ollu auki jotain vuoden, mahdottomat vaatimukset, ja vaikka ois kuinka hyvä hakija, ne ei palkkaa, koska ne ei oo aikonutkaan palkata! Saavat ilmaisella kehua firmaa, ja antaa kilpailijoille sellaisen kuvan, että hyvin meillä menee, lisääkin palkataan! (siinä mol.fi -ilmoituksessa ei oo edes merkitty mitään kohtaan hakuaika päättyy! Sanoo jotain... Ne vois työkkäris ruveta tekeen asialle jotain)

        Meille sanottiin työkkärin kursseilla, että hakekaa vaan niihinkin, missä vaaditaan mahdottomia. Jos ne palkkaa jonkun, niin lähiten sopivan. Jos haetaan 18-vuotiasta ekonomia, jolla on 10 vuoden työkokemus, saattaa ne silti palkata sen 25-vuotiaan tradenomin, jolla on 2 vuotta työkokemusta!!!

        Nimittäin, joskushan on niin, ettei koko Suomen maasta löydy niin hyvää tyyppiä, kuin mitä haetaan. Tai ainakaan se tyyppi ei oo työtön!!! (vai mitä)

        Hauskin tapaus oli lehti-ilmoitus, jossa haettiin kielitaitoista henkilöä markkinointitöihin. Vaan se kielitaitovaatimus olikin omaa luokkaansa. Ei riittänyt ruotsi-englanti, vaan myös ranska ja venäjä! Ja lisäksi piti laittaa valokuva, ja olla nuori!!! Ja palkkaaki aikoivat maksaa ruhtinaalliset 2000, ei mitenkään kauheesti vaatimuksiin nähden...


      • pallo hukassa
        samaa mieltä oon kirjoitti:

        Työpaikkailmoitukset lehdissä on todellakin vain mainontaa hyvän imagon saamiseksi! Eihän ne monesti edes palkkaa ketään, kunhan ilmoittelevat.

        Tiedän yhden yrityksen, joka pitää mol.fi -sivulla työpaikkaa auki, mutta ei ota siihen ketään. Siis se paikka on ollu auki jotain vuoden, mahdottomat vaatimukset, ja vaikka ois kuinka hyvä hakija, ne ei palkkaa, koska ne ei oo aikonutkaan palkata! Saavat ilmaisella kehua firmaa, ja antaa kilpailijoille sellaisen kuvan, että hyvin meillä menee, lisääkin palkataan! (siinä mol.fi -ilmoituksessa ei oo edes merkitty mitään kohtaan hakuaika päättyy! Sanoo jotain... Ne vois työkkäris ruveta tekeen asialle jotain)

        Meille sanottiin työkkärin kursseilla, että hakekaa vaan niihinkin, missä vaaditaan mahdottomia. Jos ne palkkaa jonkun, niin lähiten sopivan. Jos haetaan 18-vuotiasta ekonomia, jolla on 10 vuoden työkokemus, saattaa ne silti palkata sen 25-vuotiaan tradenomin, jolla on 2 vuotta työkokemusta!!!

        Nimittäin, joskushan on niin, ettei koko Suomen maasta löydy niin hyvää tyyppiä, kuin mitä haetaan. Tai ainakaan se tyyppi ei oo työtön!!! (vai mitä)

        Hauskin tapaus oli lehti-ilmoitus, jossa haettiin kielitaitoista henkilöä markkinointitöihin. Vaan se kielitaitovaatimus olikin omaa luokkaansa. Ei riittänyt ruotsi-englanti, vaan myös ranska ja venäjä! Ja lisäksi piti laittaa valokuva, ja olla nuori!!! Ja palkkaaki aikoivat maksaa ruhtinaalliset 2000, ei mitenkään kauheesti vaatimuksiin nähden...

        ja suunta hakusessa.

        Muuan firma haki alkuvuodesta porukkaa töihin valtakunnallisessa sanomalehdessä koko aukeaman kokoisella neliväri-ilmoituksella. Ja kuulin että huhtikuussa oli YT-neuvottelut meneillään.

        Vasen käsi ei taida tietää mitä oikea tekee?


      • Nimetön
        samaa mieltä oon kirjoitti:

        Työpaikkailmoitukset lehdissä on todellakin vain mainontaa hyvän imagon saamiseksi! Eihän ne monesti edes palkkaa ketään, kunhan ilmoittelevat.

        Tiedän yhden yrityksen, joka pitää mol.fi -sivulla työpaikkaa auki, mutta ei ota siihen ketään. Siis se paikka on ollu auki jotain vuoden, mahdottomat vaatimukset, ja vaikka ois kuinka hyvä hakija, ne ei palkkaa, koska ne ei oo aikonutkaan palkata! Saavat ilmaisella kehua firmaa, ja antaa kilpailijoille sellaisen kuvan, että hyvin meillä menee, lisääkin palkataan! (siinä mol.fi -ilmoituksessa ei oo edes merkitty mitään kohtaan hakuaika päättyy! Sanoo jotain... Ne vois työkkäris ruveta tekeen asialle jotain)

        Meille sanottiin työkkärin kursseilla, että hakekaa vaan niihinkin, missä vaaditaan mahdottomia. Jos ne palkkaa jonkun, niin lähiten sopivan. Jos haetaan 18-vuotiasta ekonomia, jolla on 10 vuoden työkokemus, saattaa ne silti palkata sen 25-vuotiaan tradenomin, jolla on 2 vuotta työkokemusta!!!

        Nimittäin, joskushan on niin, ettei koko Suomen maasta löydy niin hyvää tyyppiä, kuin mitä haetaan. Tai ainakaan se tyyppi ei oo työtön!!! (vai mitä)

        Hauskin tapaus oli lehti-ilmoitus, jossa haettiin kielitaitoista henkilöä markkinointitöihin. Vaan se kielitaitovaatimus olikin omaa luokkaansa. Ei riittänyt ruotsi-englanti, vaan myös ranska ja venäjä! Ja lisäksi piti laittaa valokuva, ja olla nuori!!! Ja palkkaaki aikoivat maksaa ruhtinaalliset 2000, ei mitenkään kauheesti vaatimuksiin nähden...

        On todellakin menty naurettavuuksiin tai paremminkin itkettäväyyksiin nyky työ- ja koulutusmaailmassa. Kohta ammattikorkeakoulun käynytkään ei ole enää mitään. Hyvä jos keskiverto tradenomi pääsee kaupan kassalle tai toimistopapulaiseksi. Koulutus on toisaalta kärsinyt inflaation ja toisaalta vähäisellä koulutuksella muuten henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan olevat henkilöt eivät pääse etenemään työelämässä. Tampereen kaupunginjohtaja esimerkiksi on merkonomi koulutukseltaan, mutta kuinka moni on havainnut Tampereella menevän huonosti sen takia. Kyllä tässä nykymaailman menossa on jotain täysin pielessä. Ainoastaan esimerkiksi politiikassa voi enää ammattikorkeakoulutodistuksellä päästä hyviin asemiin ja ansioihin, kuten Tanja mikä hänen sukunimensä nykyään on, on sosionomikoulutuksella päässyt ministeriksi. Voi joku tietenkin väittää hänen päässeen ministeriksi aivan muilla avuilla kuin koulutuksella tai älykkyydellä, mene ja tiedä. Tavallinen sosionomi ylioppilastutkinnon ja 4 vuoden tiiviin opiskelun jälkeen pääsee johonkin 1800 euron palkalla, mutta ei kelpaa edes sosiaalityöntekijäksi, johon vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto. Tosin hänkään ei montaa satasta enempää palkkaa saa! Voi voi!


      • konsultti pölhö

        ei muutaku suunnittelleen jotain uuden ajan laillista huumetta jonka avulla ihimisestä tulee 25 h/vrk töitä paiskiva ihmekone.


      • haistakoon

        on tullut sekin nähtyä, että Suomessakin hyvin tuntemamme pankki haki nuoria, erittäin kunnianhimoisia kykyjä töihin kansainvälisiin tehtäviin. Vaatimuksina muun muassa eliittitason urheilusuorituksia osoituksena kunnianhimosta.


    • Tietenkin olen huomannut. Jo 10 vuotta sitten vaatimukset olivat koventuneet vain muutamaa vuotta edellisestä.

    • Pena-Antero

      Kyllä ne vaatimukset on koventunu, mutta niin on työtkin muuttuneet vaativampaan suuntaan.

      En kyllä ymmärrä mitä epänormaalia siinä on, että vaaditaan kielitaitoa, paineensietokykyä tai alan koulutusta??? Mitä yritys tekee tyypillä, joka ei ymmärrä esim. vieraskielisiä dokumentteja, luhistuu pienenkin paineen alla tai jolla ei ole alalle mitään koulutusta, kun samaan aikaan ovella on jono tyyppejä, jotka täyttää nuo vaatimukset.

      Mun mielestä nuorten kannattaisi seurata aktiivisesti aloja, joilla töitä riittää ja jossa palkkataso vastaa sitä, mitä haluaa esim. DI:t, KTM:t ja juristit pärjää kyllä työmarkkinoilla, mutta AMK-pohjalla ei kovin kummosia hommia välttämättä enää saa. Sen jälkeen kun kelaa em. asiat, hakee vasta opiskelupaikkaa. Todella usein saa kuulla, kuinka joku, joka on valmistunut joltain AMK:n huuhaalinjalta elättelee toiveita kolmen tonnin alkupalkasta. Todellisuus on sitten se, että palkkataso on samaa tasoa kuin siivoojalla, työaika venyy ilman lisäkorvausta tai pahimmassa tapauksessa töitä ei edes saa.

      Niin ja omalla kohdallani työn saanti on ollut aina melko kivutonta, mutta 30 vuoden ikään mennessä on tullutkin uhrattua aikaa opettelemalla kolme kieltä sujuvasti (neljännen tai jopa viidennen opettelen vielä), hankittua niin tekninen kuin kaupallinenkin koulutus (toinen AMK, toinen yliopisto), useamman vuoden työskentely useammassa maanosassa, stressistä en ole ikinä kärsinyt jne. Nyt on mukava olo, kun on aikaa jo muuhunkin kuin itsensä kehittämiseen ja voi nauttia työn hedelmistä kunnon duunissa kunnon palkalla ja työaikakin on vain 8h :)

      • Di-ins

        aika paljon sanahelinää tuossa pena-anteron kirjoituksessa. Kun koulunsa aloittavat tarkastelevat työllistyneiden listoja ja valitsevat tämän alan, heidän tullessa ulos koulusta 4-6 vuoden päästä tilanne on täysin toinen. Itse olen diplomi-insinööri, joista oli pulaa 7 vuotta sitten, mutta valmistuttuani oli heitä tarpeeksi, joten työnantajat peräänkuuluttavat 5 vuoden työkokemusta. Olen opiskellut 4 eri maassa, puhun 4 eri kieltä ja työkemusta opiskelun ohella monta vuotta. MUtta ei riitä. Katsoin juuri avoimia hakemuksia, joissa kaikissa 5 vuoden työkokemus vaateena. asun muuten juuir nytkin ulkomailla, eikä tilanne täällä parempi.mistä hitosta sitä työkokemusta nyt sitten repii kun ei pääse minnekään? Itse olen oma-aloitteinen, ahkera, innokas tekemään töitä ja ylitöitä, siedän painetta ja osaan 4 kieltä täydellisesti, mutta en ole päässyt yhteenkään haastatteluun. työhakemukseni olen myös luetuttanut monella ja se on fiksattu hyvin, mutta eipä auta.


      • ...
        Di-ins kirjoitti:

        aika paljon sanahelinää tuossa pena-anteron kirjoituksessa. Kun koulunsa aloittavat tarkastelevat työllistyneiden listoja ja valitsevat tämän alan, heidän tullessa ulos koulusta 4-6 vuoden päästä tilanne on täysin toinen. Itse olen diplomi-insinööri, joista oli pulaa 7 vuotta sitten, mutta valmistuttuani oli heitä tarpeeksi, joten työnantajat peräänkuuluttavat 5 vuoden työkokemusta. Olen opiskellut 4 eri maassa, puhun 4 eri kieltä ja työkemusta opiskelun ohella monta vuotta. MUtta ei riitä. Katsoin juuri avoimia hakemuksia, joissa kaikissa 5 vuoden työkokemus vaateena. asun muuten juuir nytkin ulkomailla, eikä tilanne täällä parempi.mistä hitosta sitä työkokemusta nyt sitten repii kun ei pääse minnekään? Itse olen oma-aloitteinen, ahkera, innokas tekemään töitä ja ylitöitä, siedän painetta ja osaan 4 kieltä täydellisesti, mutta en ole päässyt yhteenkään haastatteluun. työhakemukseni olen myös luetuttanut monella ja se on fiksattu hyvin, mutta eipä auta.

        Huh - melkoiset taidot sinulla (ja ilmeisesti myös tuolla penallakin).

        Juuri tuossa itse kirjoittelin kielitaidosta hieman epäilevään sävyyn, mutta näköjään teitä kielellisesti superlahjakkaita yli-ihmisiä kuitenkin löytyy. Ihme on että et ole paikkaasi löytänyt, jos kerran tuollaiset meriitit on taustalla. Tai ehkä se ei ole ihme - vaikka olisi se riittävä kielitaito ja muut ominaisuudet, niin kenties sitten puuttuu se joku erikoisominaisuus ja nippelitieto, jota työnantaja vaatii.


      • Pena-Antero
        Di-ins kirjoitti:

        aika paljon sanahelinää tuossa pena-anteron kirjoituksessa. Kun koulunsa aloittavat tarkastelevat työllistyneiden listoja ja valitsevat tämän alan, heidän tullessa ulos koulusta 4-6 vuoden päästä tilanne on täysin toinen. Itse olen diplomi-insinööri, joista oli pulaa 7 vuotta sitten, mutta valmistuttuani oli heitä tarpeeksi, joten työnantajat peräänkuuluttavat 5 vuoden työkokemusta. Olen opiskellut 4 eri maassa, puhun 4 eri kieltä ja työkemusta opiskelun ohella monta vuotta. MUtta ei riitä. Katsoin juuri avoimia hakemuksia, joissa kaikissa 5 vuoden työkokemus vaateena. asun muuten juuir nytkin ulkomailla, eikä tilanne täällä parempi.mistä hitosta sitä työkokemusta nyt sitten repii kun ei pääse minnekään? Itse olen oma-aloitteinen, ahkera, innokas tekemään töitä ja ylitöitä, siedän painetta ja osaan 4 kieltä täydellisesti, mutta en ole päässyt yhteenkään haastatteluun. työhakemukseni olen myös luetuttanut monella ja se on fiksattu hyvin, mutta eipä auta.

        Sieltä koulusta pitäisi valmistua kyllä 4 vuodessa, eikä 6 vuodessa. Lääkärit on sitten asia erikseen. Tottakai tilanne voi muuttua opiskelujen alotuksen ja lopetuksen välillä, mutta useammin kuitenkin jengi alkaa opiskella jotain muinaisinkojen runoutta, norjan kirjallisuutta tai vastaavaa, joka ei johda yhtään mihinkään, vaikka olisi kuinka kiinnostavaa tahansa. Lisäksi tosi moni on opiskellut mm. koodausta, vaikka niillä ei ole mitään lahjoja siihen tai edes mielenkiintoa opetella asioita. Paperitehtaat tuskin tällä hetkeä uusia Dippoja tarvii, mutta KTM:t ja juristit kyllä saa duunia, jos on opiskeluaikana hankkinut oman alan kokemusta vaikka ilmaistyövoimana ja on valmis muuttamaan työn perässä Suomen sisällä.

        Kuinka vanhana muuten valmistuit ja kuinka kauan opiskelusi kesti? Missä maassa asut ja mistä oot ettinyt töitä? Minkä alan DI olet?

        Jos et ole pelokasta sorttia, niin Haliburton ainakin tarjoaa monenlaisia hyväpalkkasia hommia sotatantereiden läheisyydessä ja eksoottisemmissa mestoissa. Niillä on lisäksi melko matalat vaatimukset. En tiedä minkä alan DI olet, mutta tuon nyt ainakin katsoisin sinuna läpi.


      • lomalla

        "Kyllä ne vaatimukset on koventunu, mutta niin on työtkin muuttuneet vaativampaan suuntaan."

        Kehitys menee aina eteenpäin. Kuitenkin vaikea on käsittää että olisi tapahtunut kovinkaan OLEELLISIA muutoksia. Tietotekniikka on tehnyt läpimurtonsa alalle kuin alalle, mutta tuskin muutaman työvälineohjelman opettelemisessa/hallinnassa on mitään ylivoimaista kenellekään... usein jopa rutiinitöiden määrä vähenee.


        "En kyllä ymmärrä mitä epänormaalia siinä on, että vaaditaan kielitaitoa, paineensietokykyä tai alan koulutusta??? Mitä yritys tekee tyypillä, joka ei ymmärrä esim. vieraskielisiä dokumentteja, luhistuu pienenkin paineen alla tai jolla ei ole alalle mitään koulutusta, kun samaan aikaan ovella on jono tyyppejä, jotka täyttää nuo vaatimukset."

        Paineensietokykyä luonnollisesti tarvitaan; kuuluisa klisee projektin vaiheista. Jos firmassa vallitsee koko ajan se helvetillinen sekaannus ja yksi ihminen vääntää kolmen-neljän edestä, kuka sitä kestää muu kuin jolla keskushermosto on mikropiireistä koottu?

        Alan koulutusta on käsittääkseni aina vaadittu sellaisiin tehtäviin, joissa on ns. yleisiä kelpoisuusehtoja. Ja koulutuksesta voidaan katsoa olevan hyötyä tehtävän tekemisessä.

        Kielitaito on sekä määrällinen, että laadullinen kysymys. Täällä Suomessa on sikäli onnellinen tilanne, että maailman valtakielen opettelu aloitetaan jo ala-asteen kolmannella luokalla. Vai onko noin nykyään? Itselle sattui äsken tilanne, jossa olisi pitänyt hoitaa italialaisen kollegan kanssa asia, mutta mitä siitä tulee jollei italian kieltä hallitse? Eikä toinen sanaakaan englantia? Dokumentit tehdään yleensä sellaisilla kielillä, joita mahdollisimman moni maailmassa hallitsee. Ääritapauksessa otetaan ASIANTUNTIJAT, kuten kielenkääntäjät apuun. VAI onko ITALIAN KIELEN HALLINTA osa YLEISSIVISTYSTÄ!

        Tuolla kielitaitovaatimuksella tarkoitettaneen juuri näitä tilanteita, että tulisi hallita jokin harvinainen kieli. Tai sitäkin käyttää harvoin.

        "Mun mielestä nuorten kannattaisi seurata aktiivisesti aloja, joilla töitä riittää ja jossa palkkataso vastaa sitä, mitä haluaa esim. DI:t, KTM:t ja juristit pärjää kyllä työmarkkinoilla, mutta AMK-pohjalla ei kovin kummosia hommia välttämättä enää saa. Sen jälkeen kun kelaa em. asiat, hakee vasta opiskelupaikkaa. Todella usein saa kuulla, kuinka joku, joka on valmistunut joltain AMK:n huuhaalinjalta elättelee toiveita kolmen tonnin alkupalkasta. Todellisuus on sitten se, että palkkataso on samaa tasoa kuin siivoojalla, työaika venyy ilman lisäkorvausta tai pahimmassa tapauksessa töitä ei edes saa."

        Mistä päättelet luettelemiesi akateemisten tutkintojen hyvän työtilanteen? Käsittääkseni näissä kaikissa on työpaikkaan kuin työpaikkaan hakemustulva.

        Tuo kolmen tonnin alkupalkka on haaveistakin kaukana, uskoisin että realiteetit ovat selvillä. Kunhan saisi sen aavistuksen verran parin tonnin paremmalle puolelle.

        "Niin ja omalla kohdallani työn saanti on ollut aina melko kivutonta, mutta 30 vuoden ikään mennessä on tullutkin uhrattua aikaa opettelemalla kolme kieltä sujuvasti (neljännen tai jopa viidennen opettelen vielä), hankittua niin tekninen kuin kaupallinenkin koulutus (toinen AMK, toinen yliopisto), useamman vuoden työskentely useammassa maanosassa, stressistä en ole ikinä kärsinyt jne. Nyt on mukava olo, kun on aikaa jo muuhunkin kuin itsensä kehittämiseen ja voi nauttia työn hedelmistä kunnon duunissa kunnon palkalla ja työaikakin on vain 8h :)"

        Hyvä jos on onnistunut aina onni potkimaan, tasanhan ne eivät käy ihmisten kesken, aina toisen menestyminen on joltakin toiselta pois. Toivo hartaasti että sama jatkuu tulevaisuudessakin; sinulla on vielä 30 vuoden taival eläkeikään saakka.

        Tai sitten käy kuten minulle: kehität itseäsi tarpeeksi ja saat nelikymppisenä huomata jääväsi sivuun liian VANHANA KOKENEENA = KALLIINA työntekijänä. Itse olen opiskellut aikanaan myös insinööriksi ja jatkanut TKK:lla lisensiaatiksi saakka. Hallitsen kaksi laajalti puhuttua kieltä sekä yhden harvinaisemman länsinaapuristamme, jopa alatyyliä myöten.

        Taitaa kaltaisiasi ihmisiä muitakin löytyä, mutta työnsaanti taitaa olla kiinni jostakin muusta, mistä...?


      • Pena-Antero
        lomalla kirjoitti:

        "Kyllä ne vaatimukset on koventunu, mutta niin on työtkin muuttuneet vaativampaan suuntaan."

        Kehitys menee aina eteenpäin. Kuitenkin vaikea on käsittää että olisi tapahtunut kovinkaan OLEELLISIA muutoksia. Tietotekniikka on tehnyt läpimurtonsa alalle kuin alalle, mutta tuskin muutaman työvälineohjelman opettelemisessa/hallinnassa on mitään ylivoimaista kenellekään... usein jopa rutiinitöiden määrä vähenee.


        "En kyllä ymmärrä mitä epänormaalia siinä on, että vaaditaan kielitaitoa, paineensietokykyä tai alan koulutusta??? Mitä yritys tekee tyypillä, joka ei ymmärrä esim. vieraskielisiä dokumentteja, luhistuu pienenkin paineen alla tai jolla ei ole alalle mitään koulutusta, kun samaan aikaan ovella on jono tyyppejä, jotka täyttää nuo vaatimukset."

        Paineensietokykyä luonnollisesti tarvitaan; kuuluisa klisee projektin vaiheista. Jos firmassa vallitsee koko ajan se helvetillinen sekaannus ja yksi ihminen vääntää kolmen-neljän edestä, kuka sitä kestää muu kuin jolla keskushermosto on mikropiireistä koottu?

        Alan koulutusta on käsittääkseni aina vaadittu sellaisiin tehtäviin, joissa on ns. yleisiä kelpoisuusehtoja. Ja koulutuksesta voidaan katsoa olevan hyötyä tehtävän tekemisessä.

        Kielitaito on sekä määrällinen, että laadullinen kysymys. Täällä Suomessa on sikäli onnellinen tilanne, että maailman valtakielen opettelu aloitetaan jo ala-asteen kolmannella luokalla. Vai onko noin nykyään? Itselle sattui äsken tilanne, jossa olisi pitänyt hoitaa italialaisen kollegan kanssa asia, mutta mitä siitä tulee jollei italian kieltä hallitse? Eikä toinen sanaakaan englantia? Dokumentit tehdään yleensä sellaisilla kielillä, joita mahdollisimman moni maailmassa hallitsee. Ääritapauksessa otetaan ASIANTUNTIJAT, kuten kielenkääntäjät apuun. VAI onko ITALIAN KIELEN HALLINTA osa YLEISSIVISTYSTÄ!

        Tuolla kielitaitovaatimuksella tarkoitettaneen juuri näitä tilanteita, että tulisi hallita jokin harvinainen kieli. Tai sitäkin käyttää harvoin.

        "Mun mielestä nuorten kannattaisi seurata aktiivisesti aloja, joilla töitä riittää ja jossa palkkataso vastaa sitä, mitä haluaa esim. DI:t, KTM:t ja juristit pärjää kyllä työmarkkinoilla, mutta AMK-pohjalla ei kovin kummosia hommia välttämättä enää saa. Sen jälkeen kun kelaa em. asiat, hakee vasta opiskelupaikkaa. Todella usein saa kuulla, kuinka joku, joka on valmistunut joltain AMK:n huuhaalinjalta elättelee toiveita kolmen tonnin alkupalkasta. Todellisuus on sitten se, että palkkataso on samaa tasoa kuin siivoojalla, työaika venyy ilman lisäkorvausta tai pahimmassa tapauksessa töitä ei edes saa."

        Mistä päättelet luettelemiesi akateemisten tutkintojen hyvän työtilanteen? Käsittääkseni näissä kaikissa on työpaikkaan kuin työpaikkaan hakemustulva.

        Tuo kolmen tonnin alkupalkka on haaveistakin kaukana, uskoisin että realiteetit ovat selvillä. Kunhan saisi sen aavistuksen verran parin tonnin paremmalle puolelle.

        "Niin ja omalla kohdallani työn saanti on ollut aina melko kivutonta, mutta 30 vuoden ikään mennessä on tullutkin uhrattua aikaa opettelemalla kolme kieltä sujuvasti (neljännen tai jopa viidennen opettelen vielä), hankittua niin tekninen kuin kaupallinenkin koulutus (toinen AMK, toinen yliopisto), useamman vuoden työskentely useammassa maanosassa, stressistä en ole ikinä kärsinyt jne. Nyt on mukava olo, kun on aikaa jo muuhunkin kuin itsensä kehittämiseen ja voi nauttia työn hedelmistä kunnon duunissa kunnon palkalla ja työaikakin on vain 8h :)"

        Hyvä jos on onnistunut aina onni potkimaan, tasanhan ne eivät käy ihmisten kesken, aina toisen menestyminen on joltakin toiselta pois. Toivo hartaasti että sama jatkuu tulevaisuudessakin; sinulla on vielä 30 vuoden taival eläkeikään saakka.

        Tai sitten käy kuten minulle: kehität itseäsi tarpeeksi ja saat nelikymppisenä huomata jääväsi sivuun liian VANHANA KOKENEENA = KALLIINA työntekijänä. Itse olen opiskellut aikanaan myös insinööriksi ja jatkanut TKK:lla lisensiaatiksi saakka. Hallitsen kaksi laajalti puhuttua kieltä sekä yhden harvinaisemman länsinaapuristamme, jopa alatyyliä myöten.

        Taitaa kaltaisiasi ihmisiä muitakin löytyä, mutta työnsaanti taitaa olla kiinni jostakin muusta, mistä...?

        >työnsaanti taitaa olla kiinni jostakin muusta, >mistä...?

        Mitä olen tuttujani seurannut, niin ovet ovat monasti avautuneet suhteiden kautta. Itselläni näin ei ole ollut, koska suvullani/itselläni ei ole ollut mitään verkostoa rakennettuna, mutta toisaalta en ole myöskään polttanut siltoja takanani.

        Yksi asia mikä näyttää vaikuttavan vielä tänä päivänäkin, on armeijassa hankittu arvo. Tätähän ei saisi edes kysyä enää nykyään työhaastattelussa, mutta vanhoja partoja se tuntuu kiinnostavan enemmän kuin moni muu tärkeämpi asia. Tykkimiesten on helpompi saada työpaikka, jos palkkaajana/haastattelijana on nainen.

        Haastatteluvaiheessa ihmisen olemuksella ja esille tuoduilla ominaisuuksilla on varmasti suuri merkitys. Kehtaan väittää, että hoikka ja itsestään hyvää huolta pitävä saa työpaikan vastakohtansa edestä. Samoin itseluottamusta pitää olla mahdollisimman paljon, kunhan se pysyy juuri ja juuri kusipäisyyden alapuolella. Lisäksi vakuuttava paskanpuhuminen on ominaisuus, jota mielestäni nykyään arvostetaan yllättävän paljon. Hiljaiset, sisäänpäin kääntyneet ja muut "anteeksi että olen olemassa" -tyypit eivät ole toivottuja missään firmassa, vaikka olisivat kuinka päteviä tahansa.

        Onkohan joku muu samaa mieltä näistä asioista?


      • Di-ins
        Pena-Antero kirjoitti:

        Sieltä koulusta pitäisi valmistua kyllä 4 vuodessa, eikä 6 vuodessa. Lääkärit on sitten asia erikseen. Tottakai tilanne voi muuttua opiskelujen alotuksen ja lopetuksen välillä, mutta useammin kuitenkin jengi alkaa opiskella jotain muinaisinkojen runoutta, norjan kirjallisuutta tai vastaavaa, joka ei johda yhtään mihinkään, vaikka olisi kuinka kiinnostavaa tahansa. Lisäksi tosi moni on opiskellut mm. koodausta, vaikka niillä ei ole mitään lahjoja siihen tai edes mielenkiintoa opetella asioita. Paperitehtaat tuskin tällä hetkeä uusia Dippoja tarvii, mutta KTM:t ja juristit kyllä saa duunia, jos on opiskeluaikana hankkinut oman alan kokemusta vaikka ilmaistyövoimana ja on valmis muuttamaan työn perässä Suomen sisällä.

        Kuinka vanhana muuten valmistuit ja kuinka kauan opiskelusi kesti? Missä maassa asut ja mistä oot ettinyt töitä? Minkä alan DI olet?

        Jos et ole pelokasta sorttia, niin Haliburton ainakin tarjoaa monenlaisia hyväpalkkasia hommia sotatantereiden läheisyydessä ja eksoottisemmissa mestoissa. Niillä on lisäksi melko matalat vaatimukset. En tiedä minkä alan DI olet, mutta tuon nyt ainakin katsoisin sinuna läpi.

        itse olen opiskellut surullisen kuluisaa biotekniikan alaa niinkuin moni muukin ikäiseni. kun haimme kouluun oli tämäkin "tulevaisuuden" ala. Niinpä. kukaan ei vaan huomannut kysyä että minkä tulevaisuuden.. tällä hetkellä kun yrityksiä on vähänja kilpailu kovaa, tuloksia ei nopeasti, joten tarvittavat työntekijät ovatkin sitten tutkijoita joilla vankka työkokemus takana, tarjolla ei ole mitään työtä vastavalmistuneelle. ainoa vaihtoehto on sitten lukea lisää, tohtoriksi asti, vaikka niidenkän tulevaisuus ei näytä ruusuiselta. 5 vuoden rupeaman jälkeen voi vaan ehkä stten huomata että pahus, nyt olen sitten ylikoulutettu ja liian vanha. valmistuin ensimmäisenä ryhmästäni (24v) vaikka takana 2 vaihtovuotta ulkomailla, ongelmana se että monet saavat ensimmäisen työn diplomipaikastaan, josta on sitten helpompi lähteä hakemaan uutta paikkaa. itse tein virheen ja lähdin toisille mantereille, sinne jäi suhteet ja nyt täällä länsinaapurissa olen vuoden tehnyt palkatta töitä ja luonut uusia suhteita. tuloksena toivottavasti jatko-opiskelija paikka, jotta elannon saisi edes jostakin. ensin 5 vuotta yliopistoa, sitten 1.5 vuotta ilmaistyötä ja toivottavasti elämä lähtisi nyt kulkemaan, saisi palkkaa ja lopulta perustettua sen perheenkin, joka on vain siitä kiinni, ettei pääse edes alkuun työelämässä. Kyllä tässä pikkuhiljaa alkaa nyppimän nuo työnantajien vaatimukset kun mikään ei enää riitä ja kelpaa. eikä ole muuten paremmin kenelläkään opiskelukavereista jotka jäivät suomeen....


      • Nimetön

        Jo on Pena-Antero supermies. Ikää 30 vuotta ja 4 vuotinen amk-tutkinto ja lisäksi 4-6 vuotinen yliopistotutkinto js vielä ehtinyt työskennellä useita vuosia useassa maanosassa. Uskallan epäillä että ei kovin pitkiä jonoja ole tällaisia superheppuja töitä hakemassa. Täytyy aina muistaa, että ihmiset on erilaisia eikä kaikilta voi tuollaista vaatia. Toinen asia muuten on, että on ihme kun Suomi yleensä pärjää taloudellisesti maailmassa, kun täällä joutuu opiskelemaan kieliä vuosikausia, kun taas englantilaiset ja amerikkalaiset sekä latinot pärjäävät englannilla ja portugalilla ja saavat kielenoppimisen sijaan erikoistua täysillä muuhun osaamiseen eivätkä silti ole suomalaisia juurikaan edellä ehkä USA:ta lukuunottamatta. Suomen kauppaopistoissa opiskellaan 15 ainetta vähintää ja USA:ssa 3-4 neljää pääainetta. Täytyy vain kunnioittaa suomalaisia ja penaanteroita!


      • Nimetön
        Pena-Antero kirjoitti:

        >työnsaanti taitaa olla kiinni jostakin muusta, >mistä...?

        Mitä olen tuttujani seurannut, niin ovet ovat monasti avautuneet suhteiden kautta. Itselläni näin ei ole ollut, koska suvullani/itselläni ei ole ollut mitään verkostoa rakennettuna, mutta toisaalta en ole myöskään polttanut siltoja takanani.

        Yksi asia mikä näyttää vaikuttavan vielä tänä päivänäkin, on armeijassa hankittu arvo. Tätähän ei saisi edes kysyä enää nykyään työhaastattelussa, mutta vanhoja partoja se tuntuu kiinnostavan enemmän kuin moni muu tärkeämpi asia. Tykkimiesten on helpompi saada työpaikka, jos palkkaajana/haastattelijana on nainen.

        Haastatteluvaiheessa ihmisen olemuksella ja esille tuoduilla ominaisuuksilla on varmasti suuri merkitys. Kehtaan väittää, että hoikka ja itsestään hyvää huolta pitävä saa työpaikan vastakohtansa edestä. Samoin itseluottamusta pitää olla mahdollisimman paljon, kunhan se pysyy juuri ja juuri kusipäisyyden alapuolella. Lisäksi vakuuttava paskanpuhuminen on ominaisuus, jota mielestäni nykyään arvostetaan yllättävän paljon. Hiljaiset, sisäänpäin kääntyneet ja muut "anteeksi että olen olemassa" -tyypit eivät ole toivottuja missään firmassa, vaikka olisivat kuinka päteviä tahansa.

        Onkohan joku muu samaa mieltä näistä asioista?

        Pena-Antero on todellakin oikeassa että paskanpuhujat eli hyvän suullisen ja kirjallisen viestintätaidon omaavat pääsevät lähes aina töihin vaikka heillä ei sitten muita hyviä ominaisuuksia olekaan. Hiljaiset ja vaatimattomat, mutta taitavat ja ahkerta puurtajat jäävät nykyää pääsääntöisesti auttamattomasti jalkoihin työmarkkinoilla. Kyllä pulskatkin ihmiset muuten töitä saa, jos ovat taitavia ja hyviä ulosanniltaan sekä kielitaitoisia esimerkkinä presidentti Martti Ahtisaari


      • ...
        Pena-Antero kirjoitti:

        >työnsaanti taitaa olla kiinni jostakin muusta, >mistä...?

        Mitä olen tuttujani seurannut, niin ovet ovat monasti avautuneet suhteiden kautta. Itselläni näin ei ole ollut, koska suvullani/itselläni ei ole ollut mitään verkostoa rakennettuna, mutta toisaalta en ole myöskään polttanut siltoja takanani.

        Yksi asia mikä näyttää vaikuttavan vielä tänä päivänäkin, on armeijassa hankittu arvo. Tätähän ei saisi edes kysyä enää nykyään työhaastattelussa, mutta vanhoja partoja se tuntuu kiinnostavan enemmän kuin moni muu tärkeämpi asia. Tykkimiesten on helpompi saada työpaikka, jos palkkaajana/haastattelijana on nainen.

        Haastatteluvaiheessa ihmisen olemuksella ja esille tuoduilla ominaisuuksilla on varmasti suuri merkitys. Kehtaan väittää, että hoikka ja itsestään hyvää huolta pitävä saa työpaikan vastakohtansa edestä. Samoin itseluottamusta pitää olla mahdollisimman paljon, kunhan se pysyy juuri ja juuri kusipäisyyden alapuolella. Lisäksi vakuuttava paskanpuhuminen on ominaisuus, jota mielestäni nykyään arvostetaan yllättävän paljon. Hiljaiset, sisäänpäin kääntyneet ja muut "anteeksi että olen olemassa" -tyypit eivät ole toivottuja missään firmassa, vaikka olisivat kuinka päteviä tahansa.

        Onkohan joku muu samaa mieltä näistä asioista?

        Pena-antero:

        "Yksi asia mikä näyttää vaikuttavan vielä tänä päivänäkin, on armeijassa hankittu arvo. Tätähän ei saisi edes kysyä enää nykyään työhaastattelussa, mutta vanhoja partoja se tuntuu kiinnostavan enemmän kuin moni muu tärkeämpi asia. Tykkimiesten on helpompi saada työpaikka, jos palkkaajana/haastattelijana on nainen.

        Haastatteluvaiheessa ihmisen olemuksella ja esille tuoduilla ominaisuuksilla on varmasti suuri merkitys. Kehtaan väittää, että hoikka ja itsestään hyvää huolta pitävä saa työpaikan vastakohtansa edestä. Samoin itseluottamusta pitää olla mahdollisimman paljon, kunhan se pysyy juuri ja juuri kusipäisyyden alapuolella. Lisäksi vakuuttava paskanpuhuminen on ominaisuus, jota mielestäni nykyään arvostetaan yllättävän paljon. Hiljaiset, sisäänpäin kääntyneet ja muut "anteeksi että olen olemassa" -tyypit eivät ole toivottuja missään firmassa, vaikka olisivat kuinka päteviä tahansa.

        Onkohan joku muu samaa mieltä näistä asioista?"

        Siis samaa mieltä olen siitä, että - valitettavasti - maailma näyttää niin sanotusti makaavan tuolla tavalla.

        Tuo viittaus sotilasarvoon, osoittaa mielestäni sen miten seksistinen ja toisaalta pienen eliitin - mieskeskeisen eliitin - vallassa työmaailma yhä edelleen on. Juuri tuollaisia valtarakenteita ja -asetelmia pitäisi purkaa ja muuttaa.

        Niin, eri mieltä olenkin sitten siitä, että tuollaiseen maailmaan kannattaisi edes lähteä mukaan.

        Ei, nykytilannetta pitää mielestäni vastustaa tai mikä parasta jättäytyä kokonaan ulkopuolella. Harmillista kyllä, yhteiskunnan rattaista tiputtautuminen on hankalasti toteutettavissa - siihen ei niin moni kykene, että sillä tavoin saataisiin aikaan jonkinlainen muutos.


      • Pena-Antero
        Nimetön kirjoitti:

        Jo on Pena-Antero supermies. Ikää 30 vuotta ja 4 vuotinen amk-tutkinto ja lisäksi 4-6 vuotinen yliopistotutkinto js vielä ehtinyt työskennellä useita vuosia useassa maanosassa. Uskallan epäillä että ei kovin pitkiä jonoja ole tällaisia superheppuja töitä hakemassa. Täytyy aina muistaa, että ihmiset on erilaisia eikä kaikilta voi tuollaista vaatia. Toinen asia muuten on, että on ihme kun Suomi yleensä pärjää taloudellisesti maailmassa, kun täällä joutuu opiskelemaan kieliä vuosikausia, kun taas englantilaiset ja amerikkalaiset sekä latinot pärjäävät englannilla ja portugalilla ja saavat kielenoppimisen sijaan erikoistua täysillä muuhun osaamiseen eivätkä silti ole suomalaisia juurikaan edellä ehkä USA:ta lukuunottamatta. Suomen kauppaopistoissa opiskellaan 15 ainetta vähintää ja USA:ssa 3-4 neljää pääainetta. Täytyy vain kunnioittaa suomalaisia ja penaanteroita!

        En mä mikään superihminen ole, mutta monesta asiasta kuten perheen perustamisesta olen joutunut luopumaan, jotta olen ehtinyt opiskella ja tehdä töitä. AMK-tutkinnossa mulla meni suunnilleen se normiaika, mutta ekonomin paperit irtosi sitten kahdessa vuodessa, kun osa asioista oli jo kertausta ja vietin enemmän aikaa luentosalissa kuin opiskelijabileissä.

        Anyway, kyllä mä olen viimeiset vuodet kadehtinut niitä tuttuja, joilla on perhe, muksut ja ELÄMÄ. Nyt pitää vaan yrittää päästä sen oikean elämän makuun ja unohtaa hetkeksi "jatkuva itsensä kehittäminen" & "elinikäinen oppiminen" :)


      • Luulen mä

        Onhan se kivaa, kun on suuret luulot itsestä. Ja asiat kunnossa ainakin omasta mielestä.

        Mutta muista, että kaikilla tilanne ei ole yhtä ruusuinen.


      • superihminen
        Nimetön kirjoitti:

        Jo on Pena-Antero supermies. Ikää 30 vuotta ja 4 vuotinen amk-tutkinto ja lisäksi 4-6 vuotinen yliopistotutkinto js vielä ehtinyt työskennellä useita vuosia useassa maanosassa. Uskallan epäillä että ei kovin pitkiä jonoja ole tällaisia superheppuja töitä hakemassa. Täytyy aina muistaa, että ihmiset on erilaisia eikä kaikilta voi tuollaista vaatia. Toinen asia muuten on, että on ihme kun Suomi yleensä pärjää taloudellisesti maailmassa, kun täällä joutuu opiskelemaan kieliä vuosikausia, kun taas englantilaiset ja amerikkalaiset sekä latinot pärjäävät englannilla ja portugalilla ja saavat kielenoppimisen sijaan erikoistua täysillä muuhun osaamiseen eivätkä silti ole suomalaisia juurikaan edellä ehkä USA:ta lukuunottamatta. Suomen kauppaopistoissa opiskellaan 15 ainetta vähintää ja USA:ssa 3-4 neljää pääainetta. Täytyy vain kunnioittaa suomalaisia ja penaanteroita!

        Minua pitää suku superihmisenä ja ihmettelee, kun en työllisty. Kauppis työn ohessa iltaisin, luokan paras. Amk kahdessa vuodessa. Sen lisäksi vaikka mitä koulutusta, ei ole vuotta mennyt, etten ole jotain opiskellut. Mutta homma kuin homma: joko koulutusta on liikaa tai työkokemusta liian vähän. Pari paikkaa olen hävinnyt tukikelpoiselle.


      • ulkomailla
        Di-ins kirjoitti:

        itse olen opiskellut surullisen kuluisaa biotekniikan alaa niinkuin moni muukin ikäiseni. kun haimme kouluun oli tämäkin "tulevaisuuden" ala. Niinpä. kukaan ei vaan huomannut kysyä että minkä tulevaisuuden.. tällä hetkellä kun yrityksiä on vähänja kilpailu kovaa, tuloksia ei nopeasti, joten tarvittavat työntekijät ovatkin sitten tutkijoita joilla vankka työkokemus takana, tarjolla ei ole mitään työtä vastavalmistuneelle. ainoa vaihtoehto on sitten lukea lisää, tohtoriksi asti, vaikka niidenkän tulevaisuus ei näytä ruusuiselta. 5 vuoden rupeaman jälkeen voi vaan ehkä stten huomata että pahus, nyt olen sitten ylikoulutettu ja liian vanha. valmistuin ensimmäisenä ryhmästäni (24v) vaikka takana 2 vaihtovuotta ulkomailla, ongelmana se että monet saavat ensimmäisen työn diplomipaikastaan, josta on sitten helpompi lähteä hakemaan uutta paikkaa. itse tein virheen ja lähdin toisille mantereille, sinne jäi suhteet ja nyt täällä länsinaapurissa olen vuoden tehnyt palkatta töitä ja luonut uusia suhteita. tuloksena toivottavasti jatko-opiskelija paikka, jotta elannon saisi edes jostakin. ensin 5 vuotta yliopistoa, sitten 1.5 vuotta ilmaistyötä ja toivottavasti elämä lähtisi nyt kulkemaan, saisi palkkaa ja lopulta perustettua sen perheenkin, joka on vain siitä kiinni, ettei pääse edes alkuun työelämässä. Kyllä tässä pikkuhiljaa alkaa nyppimän nuo työnantajien vaatimukset kun mikään ei enää riitä ja kelpaa. eikä ole muuten paremmin kenelläkään opiskelukavereista jotka jäivät suomeen....

        Itse opiskelin kemistiksi. Lähdin ulkomaille jatko-opiskelemaan kun en muutakaan keksinyt (en hakenut muita duuneja). Valmistuin ja ei löytyny teollisuudesta duunia. Lähettelin kolme hakemusta yliopistoihin, pääsin niihin kaikkiin post-dociksi. Valitsin parhaimman. postdoc palkka on aika kurja... samaten työsopimukset vuoden parin mittasia...
        Toivottavasti postdoc vuoden jälkeen löytyy duunia teollisuudesta.


    • ...

      Tässäpä eräs ilmo, joka sattui silmiin tänään:

      "Tehtäviisi kuuluu yhteydenpito ulkomaisiin asiakkaisiin, tuotteiden suunnittelu, modifiointi ja hinnoittelu. Työkielinäsi käytät saksaa, englantia ja ruotsia. Venäjän kielen taito katsotaan sinulle eduksi. Sinulla on tehtävään soveltuva tekninen koulutus sekä aiempaa kokemusta vastaavista tehtävistä. Edellytämme SolidWorks- tai vastaavan suunnitteluohjelman ammattimaista hallintaa. Olet ammattitaitoinen ja kykenet itsenäiseen työskentelyyn sekä päätöksentekoon."

      Tuollaisen kolmea-neljää ed. vaadittua kieltä hyvin hallitsevan ja vieläpä tuon ko. SolidWorks tms. ohjelman hallitsevan henkilön löytäminen mahtaa olla kiven takana - täytyy olla melkoinen superihminen.

      Siis mistä tällaisia ihmisiä löytyy? Tai millainen se kielitaito oikeasti sitten on? Saattaa olla, että itse kieliä opiskelleena suhtaudun hieman penseästi ja liiallisella kriittisyydellä noihin kielivaatimuksiin. Väitän, että äidinkielenään suomea puhuva keskiverto ihminen, ei äidinkielen lisäksi kykene hallitsemaan hyvin kolmea vierasta kieltä - siis tarkemmin sanottuna pitämään kolmen vieraan kielen aktiivista kielitaitoa yllä. Ellei sitten ole lapsesta asti ollut kaksikielinen (esim. suomi-ruotsi).

      Esim. ranskankielisen sen sijaan on hyvinkin mahdollista melko helposti hallita äidinkielen ohessa ainakin italia ja espanja - ovat samaa kieliperhettä. Ruotsinkieliselle taas ovat esim. englanti ja saksa kielihistoriallisesti läheisiä kieliä.

      • yrittänyttä ei laiteta!

        Niinpä. Mutta ei niitä ilmoituksiakaan tarvitse niin kirjaimellisesti lukea!

        Tuskin tuossakaan työssä tarvitsee kuin hyvän ruotsin ja englannin taidon (lukiotasoisen) ja auttavan saksan taidon, perusilmaisut oppii työn ohessakin nopeasti, jatkaa sitten englanniksi.

        Itse hakisin kyllä tuota työtä, vaikken oo koskaan SolidWorksistä kuullutkaan. Selittäisin mitä muita ohjelmia hallitsen, ja että opin nopeasti.

        Kyllä sitä kannattaa aina yrittää! Tiedän tutun, joka pääsi ilman sen alan työkokemusta paikkaan, johon haettiin viiden vuoden kokemuksen omaavaa. Kyllähän ne yrittää hakee mahdollisimman hyvää, mutta monesti kelpaa se seuraavaksi hyvä, jos super-ihminen onkin jo työllistetty.


      • Koo80

        Siis eihän tuo ole todellakaan edes paha, eikös kaikki osaa kyseisiä kieliä tai ainakin jonki verran on peruskoulussa opetellu? SolidWorks onkin sitten eri asia, ja ohjelmistot yleensäkin, niitä kun ei kaikkia voi koulussa opetella...


    • vato retro

      Ja työtekijälle tarjotaan haastavia tehtäviä, paljon töitä sekä mahdollisuus kehittyä huippuosaajaksi...

      Palkasta, bonareista, lomista, terveydenhuollosta tai firmakohtaisista eduista ei puhuta mitään. Eli täysin päinvastoin kuin esim. GB:ssä tai USA:ssa, jossa palkat ja edut luetellaan selkeästi, työtehtävät viimeiseksi.

      Jos työpaikkailmoituksessa ei mainita mitään palkkatasosta ja eduista tai jos ilmoituksessa ei ylipäätään ole mitään muutakaan omaperäistä, todellista tai kiinnostavaa, on ihan turha kuvitella että ainakaan meikäläisen kaltainen kapean segmentin huippuammattilainen olisi kiinnostunut. Se on firmojen tehtävä kilpailla ammattilaisista eikä päinvastoin. Paska titteli ja ammattitaidottomat työkaverit/pomot eivät näillä leveysasteilla paljon lämmitä.

    • Ruskea kieli

      ...pätevyydellä,kunhan on suhteet kunnossa. Suuri osa uusista työntekijöistä tulee tutunkauppana.

      • öööö

        Aivan! Sen takia en saa töitä kun ei ole suhteita! On väärin että muissa kun perheyrityksissä pomojen ja muidenkin teinit tulevat ensin kesätöihin ja jatkavat sitten vakituisina!!! Tähän pitäisi puuttua ja nopeasti!


      • yyyy
        öööö kirjoitti:

        Aivan! Sen takia en saa töitä kun ei ole suhteita! On väärin että muissa kun perheyrityksissä pomojen ja muidenkin teinit tulevat ensin kesätöihin ja jatkavat sitten vakituisina!!! Tähän pitäisi puuttua ja nopeasti!

        varmasti on. Lisäksi vuoden -95 jälkeen (ja alkaen) valmistuneista tutkinnoista on maksettu yliopistoille ja korkeakouluille tulospalkkaa. Arvatkaa ovatko tutkintovaatimukset alempia kuin sitä ennen?


    • Koo80

      Joo, ja sitten vaikka olisikin joustava ja pitkäpinnainen, vielä pitäisi olla se kolmas, ilmeisesti ehdottomin, vaatimus eli alan työkokemus täytettynä..On melko hankalaa kyllä tämä työnhaku...Ei ole vielä onnistanut, vaikka on hakenut vaikka kuinka moneen paikkaan..

    • tutkimukseen

      Jokainenhan tietää ne tosiseikat, joilla nykyisin useimpiin paikkoihin palkataan esimiestason henkilöstöä: sukulais- ja kaveruussuhteet sekä politiikka; varmaan sänkykin on hyvänä apuna. Useimmat alaisiaan palkkaavat esimiehet eivät ole kovinkaan päteviä. Tämän takia huippupätevän ja -ahkeran ihmisen on täysin mahdoton saada työpaikkaa. Kukapa palkkaisi alaisekseen itseään parempaa henkilöä...

      • uppotukki

        Hyvin pitkälle kouluttautuneena ja työkokemustakin omaavana olen täysin samaa mieltä kanssasi. Esim. julkishallinnon työpaikkoihin on lähes mahdoton päästä ilman toimivia sukulais- ja tuttavuussuhteita. Naisihminen kun olen olen jopa törmännyt noihin asiattomiinkin vihjeisiin kuinka asiat rullaisivat. Olen valinnut tämän nuukemman elämän vähän vähemmillä uhrauksilla!


    • Liian suuret odotukset

      Tosiaan, rima on hinattu liian korkealle, työllistymiseen vaaditaan monet koulut ja tutkinnot.
      Tälläinen yhtälö on pitkän päälle mahdoton sillä ei voi olla kansaa jossa jokaisella pitää olla jokin "tärkeä" virka tai "titteli".
      Mistä tulee ne jotka jotain osaavat kun n kolmekymppiseksi käydään koulua ja sitten valmistumisen jälkeen pitäs heti olla johtajatason palkka ja hommat mutta käytännön elämää ruvetaan vasta opetteleen.

      Mää ihmettelen kauheesti miten määkin olen pärjänny kun en saanut käydä kouluja muuta kuin aikanaan kansakoulun, 14 v iässä maailmalle, töihin ja naimisiin, lapsia kolme ja nyt jo neljä lastenlasta eikä viä vuosiin toivookaan eläkkeelle pääsystä.
      Miten sitä ymmärsi tämmönen ilman koulutusta jäänyt hakea hommia, miten se vaimo rukka osas pyyhkiä lasten perseen kun ei sekään ollu saanu "sopivaa" koulutusta, sanotaanko ny vuosikymmenien perästä että väärin pyyhitty "tulikohan lapsille traumoja (pitänee kysyä).
      Kyllä työnteko on se joka tekijäänsä opettaa pitää edelleen paikkansa, sitä teoreettisella koulutuksella ei edelleenkään pystytä kumoamaan, ne monet suorastaan ylikoulutetut jotka "virkansa" puolesta keksivät uusia tapoja pisteyttää ihmiset,esim miettikää tarviiko siistijää, lastenhoitajaa kurssittaa ja kouluttaa niin paljon, ennen vanhaan äiti oli se joka opetti tämän perustaidot sujuvasti.
      Isät opetti aikanaan miltä näyttää "jakari", ruuvari ja monet muut työkalut ja niitä osattin käyttää, nykyään työmailla kun sanoo että tuoppas kiintolenkki avain niin vähän päästä juniori tulee sanoon ettei löytäny eikä kehtaa sanoa ettei tiedä mikä se on vaikka onkin käynyt alan koulun.

      • halua opettaa

        Luepa työ ottaa päähän -palstaa. Siellä vähän väliä valitetaan, kun joutuu perehdyttämään - perehdyttämisestäkin pitäisi saada kouluttajan palkkaa. Itselle ainakin riittäisi, kun olisi vaan työtä.


      • lähes tohtori

        osaan 5 kieltä, osaan tietotekniikkaa vaikka kuinka, olen positiivinen, sosiaalinen, fiksun näköinen, ja 46 vuotias. Akateeminen. Hyviä työtodistuksia useista eri pätkätöistä. Ei koskaan saanut potkuja, työt vain olleet määräaikaisia. Nyt olen ollut 6 vuotta työttömänä. Mistään ei sa mitään, ikä on este.
        30 vuotiaat miesinssit saakin hommia, selvä se, mutta lähenteleppä 50 v ja ole nainen, et saa. Tuttuja ei ole, haettu on n 400 paikkaa vuodessa, joka tasoisia paikkoja.


      • yyyy

        et varmasti enää pääsisi mihinkään ulkopuoliselle töihin, ajat ovat muuttuneet. Apumiestason työtkin vievät kaikki virolaiset. Taitavana rakennusmiehenä voisit saada töitä, mutta pitää olla erikoismies eikä apumies. Itse ajattelen kauhulla mihin omat lapseni pääsevät töihin, maailma on mennyt ihan hulluksi. Pojat ovat 12v ja kohta 14v.


      • Järki
        yyyy kirjoitti:

        et varmasti enää pääsisi mihinkään ulkopuoliselle töihin, ajat ovat muuttuneet. Apumiestason työtkin vievät kaikki virolaiset. Taitavana rakennusmiehenä voisit saada töitä, mutta pitää olla erikoismies eikä apumies. Itse ajattelen kauhulla mihin omat lapseni pääsevät töihin, maailma on mennyt ihan hulluksi. Pojat ovat 12v ja kohta 14v.

        Minulla taas on töitä riittänyt ja muutamasta työpaikasta joutunut kieltäytymäänkin, paperit on lukiosta ei oo muuta vielä kerennyt hommaamaan.
        Ainut ammattitaito on hyvät työhalut, maalaisjärki ja jalat maassa.
        Eli,kun pystyy antamaan itsestään järkevän kuvan ja omaa vähä työhaluja uskon, että töitä saa kunhan ei alussa ole nirso. Puuhun ei kiivetä latvasta!


      • Joku
        lähes tohtori kirjoitti:

        osaan 5 kieltä, osaan tietotekniikkaa vaikka kuinka, olen positiivinen, sosiaalinen, fiksun näköinen, ja 46 vuotias. Akateeminen. Hyviä työtodistuksia useista eri pätkätöistä. Ei koskaan saanut potkuja, työt vain olleet määräaikaisia. Nyt olen ollut 6 vuotta työttömänä. Mistään ei sa mitään, ikä on este.
        30 vuotiaat miesinssit saakin hommia, selvä se, mutta lähenteleppä 50 v ja ole nainen, et saa. Tuttuja ei ole, haettu on n 400 paikkaa vuodessa, joka tasoisia paikkoja.

        Nykypäivänä pitää olla joku joka pystyy suosittelemaan sinua töihin..niin se homma vaan menee..


      • RaijaS
        lähes tohtori kirjoitti:

        osaan 5 kieltä, osaan tietotekniikkaa vaikka kuinka, olen positiivinen, sosiaalinen, fiksun näköinen, ja 46 vuotias. Akateeminen. Hyviä työtodistuksia useista eri pätkätöistä. Ei koskaan saanut potkuja, työt vain olleet määräaikaisia. Nyt olen ollut 6 vuotta työttömänä. Mistään ei sa mitään, ikä on este.
        30 vuotiaat miesinssit saakin hommia, selvä se, mutta lähenteleppä 50 v ja ole nainen, et saa. Tuttuja ei ole, haettu on n 400 paikkaa vuodessa, joka tasoisia paikkoja.

        Tiedän että tämä ikärasismi on totta.Olen itse ollut yhtäjaksoisesti työelämässä mukana 43v ja nyt työtön kun kauppaketju teki konkan en omasta syystäni.Tottakai noina vuosina on ikääntynyt.Nyt tulot on 441 euroa ja vuokra on 457 euroa revi sitten huumoria,ei sossu minua auta,töitä pitää saada.Nyt olen hakenut vaikka kuinka moneen paikkaan aina törmää siihen että pitää osata kieliä eikö me olla enään suomessa?


      • RaijaS
        Järki kirjoitti:

        Minulla taas on töitä riittänyt ja muutamasta työpaikasta joutunut kieltäytymäänkin, paperit on lukiosta ei oo muuta vielä kerennyt hommaamaan.
        Ainut ammattitaito on hyvät työhalut, maalaisjärki ja jalat maassa.
        Eli,kun pystyy antamaan itsestään järkevän kuvan ja omaa vähä työhaluja uskon, että töitä saa kunhan ei alussa ole nirso. Puuhun ei kiivetä latvasta!

        Toivon että kerran pääset työttömäksi ja se päivä tulee


      • Liian suuret odotukset
        yyyy kirjoitti:

        et varmasti enää pääsisi mihinkään ulkopuoliselle töihin, ajat ovat muuttuneet. Apumiestason työtkin vievät kaikki virolaiset. Taitavana rakennusmiehenä voisit saada töitä, mutta pitää olla erikoismies eikä apumies. Itse ajattelen kauhulla mihin omat lapseni pääsevät töihin, maailma on mennyt ihan hulluksi. Pojat ovat 12v ja kohta 14v.

        No nyt vieläkin monet työnantajat kyselevät milloin tuut mulle töihin, en tosin nirsoile mikä homma tahansa kelpaa kun siitä tarpeeksi maksetaan.
        Nykyään on niin paljon näitä "uusavuttomia" mitkä eivät viitsi tai osaa itse korjata mitään he kyllä työllistävät minut siihen asti kun duunia tarvitsen.
        Ja taitavasti elämänkouluani olen käynyt ei tarvitse raksalla kykkiä joten väärän arvion teit.


      • myös vähän enemmän
        Liian suuret odotukset kirjoitti:

        No nyt vieläkin monet työnantajat kyselevät milloin tuut mulle töihin, en tosin nirsoile mikä homma tahansa kelpaa kun siitä tarpeeksi maksetaan.
        Nykyään on niin paljon näitä "uusavuttomia" mitkä eivät viitsi tai osaa itse korjata mitään he kyllä työllistävät minut siihen asti kun duunia tarvitsen.
        Ja taitavasti elämänkouluani olen käynyt ei tarvitse raksalla kykkiä joten väärän arvion teit.

        -missä asut sekä minkäikäinen olet ja keskustele sitten. Pari-kolmikymppinen pääkaupunkiseudulla tai muussa suurehkossa kaupunkitaajamassa asuva jätkä jos vertaa itseään nelikymppiseen perähikiällä asuvaan perheelliseen naiseen, jolla vielä kouluikäisiä lapsia, niin onhan se naurettavaa.

        Minä en ole uusavuton, vaikken osaa korjata mitään (se nelikymppinen nainen siis). Minulle ei ole vain annettu käsityötaitoja synnyinlahjana. Tyhmä vaatii, että kaikkien pitää osata mitä minäkin osaan tai että kaikkien pitää osata kaikkea.


      • Työtön työnhakija
        Järki kirjoitti:

        Minulla taas on töitä riittänyt ja muutamasta työpaikasta joutunut kieltäytymäänkin, paperit on lukiosta ei oo muuta vielä kerennyt hommaamaan.
        Ainut ammattitaito on hyvät työhalut, maalaisjärki ja jalat maassa.
        Eli,kun pystyy antamaan itsestään järkevän kuvan ja omaa vähä työhaluja uskon, että töitä saa kunhan ei alussa ole nirso. Puuhun ei kiivetä latvasta!

        Ei pidä paikkaansa.

        Ilman suhteita et pääse töihin. Ja piste.


    • Pippuri

      Olen työskennellyt taloussihteerinä ilman minkäänlaista sen alan pohjakoulutusta (eikä ollut ollenkaan vaikeaa oppia tekemään kirjanpitoa / laskea palkkoja jne.). Nyt sain vakituisen työpaikan kansainvälisestä firmasta hallintosihteerinä jälleen ilman sen alan pohjakoulutusta (alkupalkka 2100 €/kk).

      Ei se työnhaku voi olla teillä niin vaikeaa. Pitäisköhän teidän katsoa peiliin ja muokata hakemusta ja persoonaa työmarkkinoille sopivammaksi..

      Minun hakemukseni ainakin toimii, koska olen hakenut elämäni aikana (olen 28 v. nainen) yhdeksään paikkaan töihin, kuuteen paikkaan olen päässyt haastatteluun, joista neljään minut on valittu. Olen laittanut rohkeasti hakemuksen eteenpäin, vaikka ilmoituksessa on vaadittu vähintään tradenomitason koulutusta.
      Olen tehnyt toimistotyötä jo vuosia. Olen kerännyt monipuolista työkokemusta määräaikaisissa työsuhteissa ja nyt siis vaiva palkittiin vakituisella paikalla. En ole ikinä ollut työttömänä. Luonteeltani on erittäin positiivinen ja aikaansaava, olen todellakin oma itseni haastatteluissa (jämäkkä blondi).
      Mainittakoon, että minulla on ainoastaan ammattitutkinto markkinointiviestinnästä, muuta koulutusta ei näköjään tarvitse saadakseen kiinnostavia työpaikkoja hyvällä palkalla, voihan työnkin ohella käydä erilaisilla kursseilla jos haluaa.

      Olen sitä mieltä, että hyvät tyypit aina palkataan, olkoon koulutuspohja mikä tahansa.

      • Obelix

        Siis 28 vuotias. Nainen. Oletettavasti vähintään siedettävän näköinen. Joopa joo. Ymmärrän ettei ole vaikeata saada töitä.

        Jos olet työtön 20 vuoden kuluttua, palataan asiaan ja mietitään ovatko mielipiteesi silloin ehkä hieman toisenlaiset.


      • RaijaS

        Katsotaan sitten kuinka suu pannaan kun olet 50v.Olet tällä menolla työtön


      • Pippuri
        RaijaS kirjoitti:

        Katsotaan sitten kuinka suu pannaan kun olet 50v.Olet tällä menolla työtön

        Niin, täytyy vaan toivoa, etten rupsahda pitkään aikaan..
        Olen jotenkin huomaavinani, että oletatte minun saaneen työpaikkani ulkonäön perusteella!? Hakemuksessani ei ole ikinä kuvaa mukana, joten ainakin haastatteluihin olen päässyt pätevyyteni ansiosta. Tosin kolme neljästä työnantajasta, jotka ovat minut ottaneet töihin, ovat olleet miehiä ja niissä paikoissa, joista en ole saanut paikkaa haastattelun jälkeen , on ollut nainen. Hmm.. pistää oikein miettimään.

        Mutta kuitenkin, on hienoa, että 28 v. naimisissa oleva vauvakuumeinen nainen saa vakkaripaikan! Eikös ne työnantajat pidä juuri minunkaltaisiani naisia riskinä yritykselle, kuitenkin kohta maha pystyssä...


      • Pippuri

        Haluaisin vielä mainita, että olen myös sitä mieltä, että työnantajat etsivät useasti yli-ihmisiä työpaikoilleen. Ei kukaan voi osata kaikkea.

        Omalla kohdallani on ollut onnea, koska työnantajat ovat todellakin arvostaneet pelkästään työssä hankkimaani kokemusta, ja huomanneet, että olen todellakin oma-aloitteinen ja ahkera työntekijä. Olenhan pelkästään työssä oppimalla omaksunut monipuolisia ja vaativia tehtäviä mm. taloushallinnon alalta. Lisäksi entiset työnantajani ovat antaneet minulle erittäin loistavia työtodistuksia ja tarvittaessa suositelleet minua vielä puhelimitse!

        Onnea kaikille työnhakuun! Tehkää loistava hakemus, jossa persoonanne tulee näkyviin, haastattelussa olkaa itsevarmoja olematta kuitenkaan itserakas, kehukaa rohkeasti osaamistanne sekä katsokaa haastattelijaa aina silmiin ja hymyilkää. Noilla eväillä on ainakin minua onnistanut...


      • :DD
        Pippuri kirjoitti:

        Niin, täytyy vaan toivoa, etten rupsahda pitkään aikaan..
        Olen jotenkin huomaavinani, että oletatte minun saaneen työpaikkani ulkonäön perusteella!? Hakemuksessani ei ole ikinä kuvaa mukana, joten ainakin haastatteluihin olen päässyt pätevyyteni ansiosta. Tosin kolme neljästä työnantajasta, jotka ovat minut ottaneet töihin, ovat olleet miehiä ja niissä paikoissa, joista en ole saanut paikkaa haastattelun jälkeen , on ollut nainen. Hmm.. pistää oikein miettimään.

        Mutta kuitenkin, on hienoa, että 28 v. naimisissa oleva vauvakuumeinen nainen saa vakkaripaikan! Eikös ne työnantajat pidä juuri minunkaltaisiani naisia riskinä yritykselle, kuitenkin kohta maha pystyssä...

        Itse naisena voin sanoa, että tasan ei käy onnen lahjat...Joko hameesi on mini tai sitten uhkut karismaa.


      • Firman maskotti

        Tässä hyvä esimerkki. Teikäläiset ovat juuri niitä nättejä pikkupimuja, joita firman kuin firman pomot haluavat työpaikalleen "päivää piristämään". Toisilla ei riitä valituksi tulemiseen yliopistotutkinto tai hyväkään työkokemus, jos henkilövalinnan toisessa vaakakupissa on nätti maskottiblondi. Yllättäen näissä tapauksissa ei enää vaaditakaan huippukoulutusta, aiempaa kokemusta vastaavista tehtävistä tai muitakaan edellytyksiä, joita kaikki muut (normaalivartaloiset ja -pärstäiset)työnhakijat joutuvat kohtaamaan.

        Toinen Suomessa ylittämätön meriitti on ruotsinkielinen sukunimi. Niille riittää aina hyväpalkkaisia töitä.


      • dfihgfiodugfiodu
        :DD kirjoitti:

        Itse naisena voin sanoa, että tasan ei käy onnen lahjat...Joko hameesi on mini tai sitten uhkut karismaa.

        olen myös nainen, 25-vuotias, ja aina on löytynyt töitä.

        tällä hetkellä opiskelen ja teen samalla oman alani töitä. pomot on yleensä ollut naisia, alastani johtuen, joten kai se osaaminen ja persoonakin jollain tapaa työnsaantiin vaikuttaa. ja asenne ennenkaikkea. tulevaisuus näyttää suht hyvältä...


      • ennen mullakin
        Pippuri kirjoitti:

        Niin, täytyy vaan toivoa, etten rupsahda pitkään aikaan..
        Olen jotenkin huomaavinani, että oletatte minun saaneen työpaikkani ulkonäön perusteella!? Hakemuksessani ei ole ikinä kuvaa mukana, joten ainakin haastatteluihin olen päässyt pätevyyteni ansiosta. Tosin kolme neljästä työnantajasta, jotka ovat minut ottaneet töihin, ovat olleet miehiä ja niissä paikoissa, joista en ole saanut paikkaa haastattelun jälkeen , on ollut nainen. Hmm.. pistää oikein miettimään.

        Mutta kuitenkin, on hienoa, että 28 v. naimisissa oleva vauvakuumeinen nainen saa vakkaripaikan! Eikös ne työnantajat pidä juuri minunkaltaisiani naisia riskinä yritykselle, kuitenkin kohta maha pystyssä...

        Minuakin tultiin alle 30v jopa kotoa hakemaan töihin, nimi oli vain kuultu jostain. Tein mm. järjestelmäsuunnittelijan hommaa kesätyönä, kun "sinnepäin" alan koulutusta oli alla 1,5 vuotta. Olen ihan tavallisen näköinen. Mutta - kun valmistuin olin jo vakipaikassa. Jäin kuitenkin työttömäksi äitiysloman aikana, kouluttauduin lisää äitiysloman ohella ja sen jälkeen luullen että se helpottaa työn saantia eikä sen jälkeen ole ollut helppoa töitä saada. Kun täytät 30, sinunkin ansiopisteesi laskevat roimasti kokemuksesta riippumatta, en toivo sitä, mutta niin siinä vain käy, nimenomaan toimistoalalla.


      • johanssons
        Firman maskotti kirjoitti:

        Tässä hyvä esimerkki. Teikäläiset ovat juuri niitä nättejä pikkupimuja, joita firman kuin firman pomot haluavat työpaikalleen "päivää piristämään". Toisilla ei riitä valituksi tulemiseen yliopistotutkinto tai hyväkään työkokemus, jos henkilövalinnan toisessa vaakakupissa on nätti maskottiblondi. Yllättäen näissä tapauksissa ei enää vaaditakaan huippukoulutusta, aiempaa kokemusta vastaavista tehtävistä tai muitakaan edellytyksiä, joita kaikki muut (normaalivartaloiset ja -pärstäiset)työnhakijat joutuvat kohtaamaan.

        Toinen Suomessa ylittämätön meriitti on ruotsinkielinen sukunimi. Niille riittää aina hyväpalkkaisia töitä.

        "Toinen Suomessa ylittämätön meriitti on ruotsinkielinen sukunimi. Niille riittää aina hyväpalkkaisia töitä. "

        sitä ugrilaislähtöistä sukunimeä - jos luulet ruotsinkielisellä pärjäävän paremmin. Lycka till!


      • nyt menee hyvin.
        ennen mullakin kirjoitti:

        Minuakin tultiin alle 30v jopa kotoa hakemaan töihin, nimi oli vain kuultu jostain. Tein mm. järjestelmäsuunnittelijan hommaa kesätyönä, kun "sinnepäin" alan koulutusta oli alla 1,5 vuotta. Olen ihan tavallisen näköinen. Mutta - kun valmistuin olin jo vakipaikassa. Jäin kuitenkin työttömäksi äitiysloman aikana, kouluttauduin lisää äitiysloman ohella ja sen jälkeen luullen että se helpottaa työn saantia eikä sen jälkeen ole ollut helppoa töitä saada. Kun täytät 30, sinunkin ansiopisteesi laskevat roimasti kokemuksesta riippumatta, en toivo sitä, mutta niin siinä vain käy, nimenomaan toimistoalalla.

        Luulisin, että tämä 8.8.2006 11:57 on minun kirjoittamani viesti, ainakin asiat käyvät yksiin. Tuon jälkeen olen käynyt amk-insinööriksi, valmistuin keväällä, ikää vähän yli 40. Yllättäen sain kuin sainkin työpaikan, insinööritoimistosta, missä suurin osa on nuoria miehiä. Alalla on työttömyyttä ja hakijoita oli kymmeniä, mutta minut valittiin. Halusin kirjoittaa tämän antaakseni toivoa. Tuohon tarvittiin hurja määrä hakemuksia, aloitin jo puoli vuotta ennen valmistumista. Kaikkiaan saldona oli neljä haastattelukutsua.


    • Siitäpähän

      Onkohan näille työnhakijoille tullut mieleen, että noilla ns. yli-vaativilla hakuilmoituksilla karsitaan jo alkujaan pois epäpätevät. Vastausposti voi olla muuten liian valtava. Toki koulutusta ja kokemusta tarvitaan vaativiin paikkoihin, mutta useimmiten kokemusvaatimustakin voi tasoittaa työnhakijan omalla asenteella ja innostuneisuudella. Kyllä työnantajille on kerinnyt yleensä kehkeytyä aika hyvä henkilötuntemus, että jo pelkkä kädenpuristus ja olemus riittää kertomaan ihmisestä aikalailla. Ei siinä auta ensimmäisenä ruveta palkkatietoja ja etuuksia kyselemään jos aiot töihin päästä. Kunnon työstä ja vastuunsa kantamisesta kun yleensä maksetaan kunnon palkka...jokainen voisi miettiä joskus muutakin kuin omaa etuaan..

      • mistä lähdettiin

        "Vastausposti voi olla muuten liian valtava."

        Mistähän tämä sitten perimmiltään johtunee...


    • RaijaS

      Joo luin artikkelin ja kyllä ihmetyttää pitääkö kaikilla olla ylioppilaslakki ja kova kielitaito ennen kun täällä saa töitä.Ihmettelen sitäkin kun 70-luvulla kaikilla oli töitä kuinka tää maa silloin pärjäsi.Herratkin tyytyi vähempään.Nyt puutarhan ja talojen pihat siivoo ne insinöörit vaan en minä joka hoitaa viimisen päälle oman farmini.Kuinka en kelpaa Helsingissä jossa olen asunut yli 40v.

      • puhelinsoitolla

        sain vaihdettua työtä. repiikää siitä!!! pitää ajatella mitä tekee ammatikseen. valitkaa sellainen ammatti millä alalla on pulaa. ei haittaa vaikka kädet paskastuu työstä ku maksetaan hyvin. olen kiinittänyt siihen huomiota ettei nykyajan nuoriso hae enää sellaiseen ammattiin missä likastuu ja joutuu tekemään ruumillista työtä. revetkää siihen sitten ettei enää työtä ole


      • insinöörikaverini
        puhelinsoitolla kirjoitti:

        sain vaihdettua työtä. repiikää siitä!!! pitää ajatella mitä tekee ammatikseen. valitkaa sellainen ammatti millä alalla on pulaa. ei haittaa vaikka kädet paskastuu työstä ku maksetaan hyvin. olen kiinittänyt siihen huomiota ettei nykyajan nuoriso hae enää sellaiseen ammattiin missä likastuu ja joutuu tekemään ruumillista työtä. revetkää siihen sitten ettei enää työtä ole

        It-alalta haki töitä siivoojan tehtäviin,mutta eivät vaivautuneet edes vastaamaan hänen työhakemuksiinsa.


      • Öövini
        puhelinsoitolla kirjoitti:

        sain vaihdettua työtä. repiikää siitä!!! pitää ajatella mitä tekee ammatikseen. valitkaa sellainen ammatti millä alalla on pulaa. ei haittaa vaikka kädet paskastuu työstä ku maksetaan hyvin. olen kiinittänyt siihen huomiota ettei nykyajan nuoriso hae enää sellaiseen ammattiin missä likastuu ja joutuu tekemään ruumillista työtä. revetkää siihen sitten ettei enää työtä ole

        Paljon kertoo sunkin älykkyyrestäs noi kirjootus virheet ja jankutus.


      • Paperimies
        Öövini kirjoitti:

        Paljon kertoo sunkin älykkyyrestäs noi kirjootus virheet ja jankutus.

        Ei paperikoneen käyttäjän tarvise osata kirjoittaa.


      • Yleiskone
        Paperimies kirjoitti:

        Ei paperikoneen käyttäjän tarvise osata kirjoittaa.

        Eikös paperikoneen käyttäjän tarvitse olla peruskoulun käynyt ja eikös Suomessa ole oppivelvollisuus ja eikös siihen peruskoulun suorittamiseen tarvita se kirjoitustaito?

        Itse uskon kyllä, että jos jonkun taidon oppii, on sen poisoppiminen myös mahdollista. Kännykän käyttäminen vaatii suomen kieliopin unohtamista. Myös tietokoneen käyttämisessä se on tärkeä yksityiskohta. Onko chatti keskustelua vai keskustelu chattia. Kieli on loppujen lopuksi vain väline. Ai mitäkö yritin sanoa...no en oikeastaan mitään. That's the point. Ces't la vie.


    • kumikameli

      Itse vaatisin työnantajana esisijaisesti suomen
      kielen taitoa... hih!

    • Työtön yli20V

      työpaikan saanti on todella vaikeaa, kokemusta pitäs olla, ja saman aikaan pitäs myös olla nuori.
      Kuinka voi olla nuori, ja kokenut saman aikaisesti, ikävuodet ne sitä kokemusta tuovat, jos nyt yleensä mihinkään enään pääsee, tuntuu että pitäisi olla vähintään ylioppilas, tai vastaava, ennenkuin on mahdollisuus edes saada jotain, nykyään ei enään Ammattikoulutodistus riitä, sitäkin katsotaan pitkään, jos papereissa lukee että on käynyt koulun esim (Invalidisäätiön)koulussa vaikka ei olisi työtä haittaavaa invaliditeettiä, sitä ollaan vaan niin ennakkoluulosia, ja jos ei oo kokemusta työstä useita vuosia, voi melkeen jo valmiiksi arvata että valintamme ei kohdistunut tällä kertaa teihin. Itselläni on pelkkä ammattikoulututkinto, eikä sillä ole töitä löytynyt, olen useita vuosia hakenut kymmeniä jopa satoja paikkoja, ja aina tyssää johonkin, mihinpä muuhun kun kokemattomuuteen. Jos nyt joku firma vois alkaa jo tajuta ettei sitä mistään kokemusta saa hankittua jos ei kelpuuteta töihin vaikka intoa, ja haluukkuutta/ ja kykyä olisikin.

    • Ammattimuusikko

      Onneksi minä sain harrastuksesta työn itselleni ja palkka juoksee soittokeikkojen ja muun musiikkipuuhastelun mukaan. Soittelen, istun keikan jälkeen bändikaverien kanssa baarissa ja palkka senkuin juoksee. Eipä voi valittaa :-)

    • Moppimatti

      tottakai näitä kauniita ja tekopyhiä puheita riittää....korkeat vaatimukset ovat seurausta juuri siitä, että pätevyydellä ei ole mitään merkitystä. Kun on korkeat vaatimukset, voidaan karsia kaikki ulos ja ottaa SUhteilla kaiken maailman Heinä luomia virkaan.

      • Öövini

        Pistää vituuttamahan toi suhteilla tyällistäminen.


    • JeesJees

      Vaatimuksia on ja vielä irtisanomisia samaan aikaan. Jos työvoimapula tulee parin vuoden päästä niin ovat työnantajat itkemässä että missä kaikki työntekijät ovat. Se on silloin kyllä ihan heidän oma ongelmansa jos joutuvat kuseen. Mitäs aliarvioivat nyt ihmisiä. Voisi oikein tahalteen ottaa koulutuksen ja lähteä maasta, jättää omalta osaltaan työnantajat kuseen. Sitä saa mitä tilaa! =)

    • moniko teistä on muuten harkinnu uuelleen kouluttautumista? ite oon harkinnu ja koulu-paikkaakin oon koittannu katella siittä lähtien ku jäin työttömäksi eli siis huhtikuusta asti.

      • myös miettinyt

        Tarkoitatko hakea täsmälleen samaan koulutukseen uudestaan vai uuteen ammattiin johtavaan koulutukseen?


    • Nassukka

      Muutamia vuosia sitten hain hoitoapulaisen paikkaa, ja minut käännytettiin suoraan ovelta etten kelpaa kun minulla oli vain 3 vuoden omaishoitajakokemus (miten minä voinkaan luulla tietäväni sairaista vanhemmista ihmisistä mitään?!) Kävin toisessa maassa missä oli hoitajapula tekemässä kolme vuotta lähihoitajan töitä ja nyt kun palasin Suomeen niin katos kummaa, en kelpaa vieläkään!!! Ja sitten vielä uskaltavat valittaa täällä ettei hoitajia riitä! En kenties saa antaa lääkkeitä tai ruiskuja, mutta osaan ja varmasti välitän enemmän kuin moni jo alalla oleva.

    • ja huonoja kommentteja

      Koulutusjärjestelmämme tarvitsi uudistusta. Nykyään tähdätään aivan liikaa korkeasti koulutettuihin. Perinteisillä ammattialoilla on työvoimapula.
      Työnantajat on nirsoja ja ilmoittavat lehdissä että kyllä työpaikkoja on tarjolla. He vain haluavat pitää kiinnostusta yllä firmaa kohtaan, vaikka yhtään työpaikkaa ei olisi auki. Puhutaan "työvoimapoolista", johon rekry-osasto kerää ison tietokannan varteenotettavista ehdokkaista.
      Ulkomainen työvoima. Yhtä huippuehdokasta kohden Suomessa valmistuu 1000 huippuehdokasta Kiinassa.
      Ja loppujen lopuksi suomalaiset pikkupomot ja heidän johtamistyylinsä on surkeaa. Itse olen töissä ulkomailla, on vähän erilainen meininki.
      Jos mahdollista, niin sinne, suhteilla nykyään työpaikat menevät, ellet ole todella paljon muita parempi jollakin spesifistisellä alueella.
      Näin on asiat nykyään.

      • työtön76

        Höpö, höpö ja höpö. Ammattialojen tai duunariammattien keskimääräinen työttömyys on edelleen korkeampaa kuin valkokaulusammateissa. Tämä tieto on helppo tarkastaa ihan mistä tahansa lähteestä. Tämän vuoksi demarit ovat tuhoamassa koko suomalaisen koulutusjärjestelmän hölmöläisen logiikallaan - laitetaan kaikki kuluttamaan yliopiston tai AMK:n penkkiä, mutta eihän se työpaikkojen määrä siitä kasva, vaikka koulutetaan ihmisiä sellaisille aloille, joissa työttömyyttä on hiukan vähemmän, sillä työttömyyttä sitä syntyy sinnekin loppujen lopuksi.

        Todellinen ongelma on se, että tämän maan pyörien pyörittämiseen tarvitaan huomattavasti vähemmän tekijöitä kuin kymmenen tai sanotaanko kaksikymmentä vuotta sitten. Ylijäämä aiheuttaa työmarkkinoille sellaisen paineen, että työntekijöistä on tullut raaka-aineeseen korvattava tuotannontekijä, joka voidaan korvata toisella saman tien. Lopputulos nähdään siinä, että suomalaisen työntekijän asema on heikentynyt ja sen lisäksi palkat ovat hanurista. Nykyisillä työmarkkinoilla testataankin, kuinka paljon suomalaiset ovat valmiita joustamaan ennen, kuin se kriittinen murtumispiste tulee vastaan. Sitä ilmeisesti haetaan tällä työpaikkailmoitusten "paineensietokyvyllä". Ottaen tämän maan kansalaisten äärettömän typeryyden huomioon, siihen menee ilmeisesti vielä kohtuullisen pitkä aika...


    • ikin

      ymmärtänyt sitä että mix haussa sanotaan usein et työkokemusta vaaditaan, it sitä ei välttämättä hyväksyktä jos sitä ei ole tarpeeksi, mutta eihhä sitä työkokemusta voi saadakkaan jos sitä ei anneta!?

      • Nimetön

        eka raksalle töihin... ihan koht hyvä palkka... naapuri kysy autohommiin... parempi palkka... mutten kerinny ees töihin ni toinen naapuri tarjos konekuskin paikkaa tehtaalla ja aika railakkaasti nous palkka... ja nyt tarjosivat taas uutta paikkaa jossa ois vielä parempi liksa mutta tykkään nykysestä työstä enemmän, joten jäin siihen...

        ei työt tekemällä lopu...


      • höpsö!
        Nimetön kirjoitti:

        eka raksalle töihin... ihan koht hyvä palkka... naapuri kysy autohommiin... parempi palkka... mutten kerinny ees töihin ni toinen naapuri tarjos konekuskin paikkaa tehtaalla ja aika railakkaasti nous palkka... ja nyt tarjosivat taas uutta paikkaa jossa ois vielä parempi liksa mutta tykkään nykysestä työstä enemmän, joten jäin siihen...

        ei työt tekemällä lopu...

        No niin, olet saanut työpaikkasi suhteilla.


    • Keppi

      Olen käynyt ammattikoulun lisäksi ammattikorkeakoulun. Töitä on onneksi ollut hienosti.

      Peruskoulun jälkeen ammattikoulu tuntui kiinnostavimmalta. Ammattikoulun jälkeen kävin töissä siivoojana, raksoilla ja erilaisissa pätkätöissä.

      Opiskelumotivaation kohotessa hain ja pääsin ammattikorkeakouluun. Ammattikorkeakoulun aikana tein töitä teatterilla, kaupassa ja lähettinä.

      Ammattikorkeasta valmistuttuani tein vuoden toimistotöitä, joihin kuului b2b-markkinointia, asiakaskontaktien ylläpitoa ja uusien luomista. Työstä en erityisemmin nauttinut, mutta koin sen tarpeelliseksi näytöksi "oman alan" työkokemuksena.

      Vuosi sitten vaihdoin työpaikkaa. Pääsin vakituiseksi erääseen kuljetusfirmaan. Työ ei ole haasteellista, mutta onneksi yritys tarjoaa sisäisiä koulutusmahdollisuuksia - joihin tietenkin osallistun!

      Omasta puolestani voin sanoa, että työnhaku sinänsä ei ole vaikeutunut. Lähes kaikkiin paikkoihinhan voi hakea kuka Matti Meikäläinen tahansa. Työpaikan saaminen puolestaan on varmasti vaikeutunut.

      Itse olen päässyt sosiaalisen verkoston avulla muutamiin työpaikkoihin. Tietysti auttaa, jos tuntee ihmisiä. Silti haluan uskoa, että työssä menestyminen on kiinni henkilöstä itsestään. Vaikka työpaikan saisikin, niin tulee osoittaa osaavaansa tehtävä, ettei tule tunnetuksi "sen ja sen sukulaisena, joka ei osaa hommaa".

      Toivotan kaikille työttömille työnhakijoille onnea ja menestystä työnhakuun!

      -Keppi

      • fiksu viesti

        Sinä ole fiksu, kun olet saanut jalan oven väliin, uskon että pysyt työelämässä. Itse valitettavasti kuuluin ennen tuohon "minäminä" -ryhmään, joka ei osannut ollenkaan asettua toisen asemaan. Eli ajattelutyylini oli "töitä on kerran mullakin on" Juuri heidän, kaltaisteni tulevaisuutensa on heikompi kuin sinun, joka osaat ajatella asioita muiden kannalta.

        Sinun kohdallesi en toivo työttömyyttä koskaan ja uskonkin, että saat paikkasi pitää - jos ei vain 90-luvun alun lamankaltaista tule ja eihän kaikki menetä työpaikkojaan sittenkään. Silloinhan jäi työttömäksi tuhansia osaavia, empaattisia ihmisiä, jotka eivät koskaan olleet olleet työttömänä.


    • Ärtynyt

      Haluta saavat,vaikka mitä työnantajat.On myös otettava huomioon mitä työntekijä siitä saa.
      Oma mielipiteeni on,että minunkin pitää saada "voittoa" työnteolla,omalla panoksellani.Voittona voi olla riittävä palkka,eteneminen työssä ja koulutuksen saatavuus muuttuviin työtehtäviin ja ajanhermolla pysymiseen.
      Lisäksi vaadin työnantajalta hyvää ongelmien ratkaisukykyä,ymmärrystä ja yhteistyöskentelytaitoa.
      Lisänä tähän vielä sen,että toimitusjohtaja itse osaa pyörittää yrityksen,ettei ko.alainen joudu tähän tehtävään ns.vaihvihkaa ja samaan rahaan:,_D

    • 43-vuotias

      Eli työnantajat hakee IT-alalla otsikon mukaista ja tälläisen yli 40:n hakemus lentää suoraan roskiin, vaikka tiedän olevani tuottavampi yritykselle kuin vastavalmistuneet nörtit. Ja milläs sen todistat kun ei pääse edes haastatteluun asti. Hullun hommaa.

      • Nimetön

        mutta mistäs tiiät olevas tuottavampi ku nuoret "nörtit"? =)


      • 43-vuotias
        Nimetön kirjoitti:

        mutta mistäs tiiät olevas tuottavampi ku nuoret "nörtit"? =)

        saan nykyisessä duunissa 6000€ palkkaa ja firman sijoitetun pääoman tuotto 110%. Ja työnantaja on tyytyväinen. Suomessa ei ole kuin pari vastaavaan tehokkkuuteen yltävää yritystä. Valitettavasti vain minun pitäisi vaihtaa paikkakuntaa henkilökohtaisten syiden takia, joten etsin uutta duunia.


      • Nimetön

        mihin te hyvät ihmiset hajette töihin?
        lentäjäks insinööri koulutuksella ja ilman kokemusta? =)

        täytyy koettaa ymmärtää että on tuhottomasti ihmisiä jotka kouluttautuu niihin samoihin "kivoihin" ja "parempiin" töihin joihi ei tunnu sitte millään pääsevän vaikka kui tappelee työhakupapereitten kans...

        mua on ainaki ihan kysytty töihin ihan kohtuu hyvillä palkoilla... eivät oo vaatineet koulutusta... kuhan hommasa osaa ja oppii tekemään mitä ei osaa...

        mua ei sinäsä pieni käsien paskaantuminen haittaa ku liksa on sen mukanen, oon töissä ja tiiän että mun työpanosta tarvitaan...


      • Nimetön
        43-vuotias kirjoitti:

        saan nykyisessä duunissa 6000€ palkkaa ja firman sijoitetun pääoman tuotto 110%. Ja työnantaja on tyytyväinen. Suomessa ei ole kuin pari vastaavaan tehokkkuuteen yltävää yritystä. Valitettavasti vain minun pitäisi vaihtaa paikkakuntaa henkilökohtaisten syiden takia, joten etsin uutta duunia.

        pahoittelen... niin sitä joskus tuppaa käymään että tulee niit mitä ihmeempiä syitä "jättää uppoova laiva"... =)

        mutta se ei taas vastannu kysymykseen miten ne "nuoret nörtit" on huonompia =)


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        pahoittelen... niin sitä joskus tuppaa käymään että tulee niit mitä ihmeempiä syitä "jättää uppoova laiva"... =)

        mutta se ei taas vastannu kysymykseen miten ne "nuoret nörtit" on huonompia =)

        6000€ palkkaa... per kuukaus? :) joku "nuori nörtti" tekis samat työt (tai sitte hieman huonommin) vähemmällä palkalla... mitäs se tuotteliaisuus nyt olikaan ;)


      • 43-vee
        Nimetön kirjoitti:

        pahoittelen... niin sitä joskus tuppaa käymään että tulee niit mitä ihmeempiä syitä "jättää uppoova laiva"... =)

        mutta se ei taas vastannu kysymykseen miten ne "nuoret nörtit" on huonompia =)

        en minä heitä huonommiksi sanonut vaan itseäni tuottavammaksi yritykselle, tosin riippuuhan se työnkuvastakin kuka on sopivin. Kyllä muuten oli itselläni aikoinaan kysyntää kun valmistuin "nuorena nörttinä". Kolmesta paikasta sai valita minne meni ja jälkeenpäinkin soiteltiin perään että "tulisitko meille...".


      • xyz
        Nimetön kirjoitti:

        6000€ palkkaa... per kuukaus? :) joku "nuori nörtti" tekis samat työt (tai sitte hieman huonommin) vähemmällä palkalla... mitäs se tuotteliaisuus nyt olikaan ;)

        Saa tulla tekemäänkin jos haluaa, palkkatoivomus minulla on ollut uudelle duunille reippaasti vähemmän eikä sillä näytä olevan merkitystä. Ei työnantajalle ole oleellista eroa onko työntekijän palkka korkean teknologian alalla 3000 vai 6000. Pääasia että työt tulee tehtyä. Tuotteet hinnoitellaan sen verran hyvin että katteet on "riittävät". Kuten mainitsemani firman pääomantuotto osoittaa.


      • jos on
        43-vuotias kirjoitti:

        saan nykyisessä duunissa 6000€ palkkaa ja firman sijoitetun pääoman tuotto 110%. Ja työnantaja on tyytyväinen. Suomessa ei ole kuin pari vastaavaan tehokkkuuteen yltävää yritystä. Valitettavasti vain minun pitäisi vaihtaa paikkakuntaa henkilökohtaisten syiden takia, joten etsin uutta duunia.

        firmalla tuollaiset roce-prossat, niin luultavampaa on, että kyseessä on loppuliuku. Yhtiöön ei ole aikoihin sijoitettu mitään ja yritetään imeä täydellä teholla viimeiset irti suhdanteista. Muutaman vuoden sisään putiikki myydään tai suljetaan.


      • nixnaxu
        jos on kirjoitti:

        firmalla tuollaiset roce-prossat, niin luultavampaa on, että kyseessä on loppuliuku. Yhtiöön ei ole aikoihin sijoitettu mitään ja yritetään imeä täydellä teholla viimeiset irti suhdanteista. Muutaman vuoden sisään putiikki myydään tai suljetaan.

        Kyl mä voin tommosia firmoja hatusta vetää vaikka sata, luulis kehtaavan sanoa firman nimen, kun noin hyvin menee!


      • nää firmat kuolee.
        43-vuotias kirjoitti:

        saan nykyisessä duunissa 6000€ palkkaa ja firman sijoitetun pääoman tuotto 110%. Ja työnantaja on tyytyväinen. Suomessa ei ole kuin pari vastaavaan tehokkkuuteen yltävää yritystä. Valitettavasti vain minun pitäisi vaihtaa paikkakuntaa henkilökohtaisten syiden takia, joten etsin uutta duunia.

        Että siittä vaan. Ja kahdella firmallako tää maa pyörii? Turha heittää tommosia marginaalijuttuja tänne.
        Kyse oli alunperin työnatajien älyttömistä vaatimuksista ja jos noita humanoideja jostain löytyykin muutama, niin mitä sitte?


      • Jartsa!
        nixnaxu kirjoitti:

        Kyl mä voin tommosia firmoja hatusta vetää vaikka sata, luulis kehtaavan sanoa firman nimen, kun noin hyvin menee!

        Niinpa, vitut toi luku mitaan kertoo. Moni ei- paaomavaltaisella alalla toimiva firma pystyy parempaan. Esim it firmaan tarvitaan kaytanossa vaan tietokoneet ym laitteet henkilostolle. Aika helppoa sitten saada 110% tuotto paaomalle kun sita paaomaa on vain muutama tonni tyontekijaa kohden.

        Itse tienaan yli 5000egee kuussa tekemalla duunia n.80h joten repikaa siita.


    • anonyymi analysoija

      Länsimaissa työmarkkinat ovat tällä hetkellä täysin työnantajien armoilla. Perusongelmana tässä on se että maailmassa on työikäisiä ihmisiä moninkertaisesti verrattuna työvoiman tarpeeseen, ja ns. "hyvät työpaikat" ovat keskittyneet valtaosin Länsi-Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan. Näihin työpaikkoihin on helppo kalastella kolmannen maailman huippuosaajat, mutta moniko perusduunari täältä tai muualta Euroopasta lähtisi tehdastyöhön Kiinaan tekemään 14-tuntisia työpäiviä parin euron päiväpalkalla?

      Toisaalta myöskään nykyinen lyhytjänteinen talousjärjestelmä ei salli kovin pitkällistä henkilöstön kehittämistä. Työntekijöitä ei ole välttämättä varaa palkata "kehittymään" varsinkaan pienemmissä yrityksissä, mikä onkin sitten osasyynä huippuosaajapulaan, koska todellisia huippuosaajiahan syntyy vain työkokemuksen ja vastuun kautta.

      Suomessa ja muualla länsimaissa pitää tulevaisuudessa ratkaista muutama erittäin kiperä kysymys joista ehkä tärkein on se että mitä tehdään niille ihmisille jotka väistämättä jäävät työelämän ulkopuolelle. Töitä ei vaan yksinkertaisesti riitä kaikille, ja siksi työnantajilla on varaa valita parhaat päältä. Ikävää suomalaisen palkansaajan kannalta, mutta minkäs teet.

    • ja viellä kehtaavat väittää et suomi ois joku saatanan hyvinvointi suomeks ja suoraan sanottuna se väite on "PERSEESTÄ" kotoisin ja syvältä sieltä. =o(

    • tylsistynyt vakituinen työn...

      Olen nyt vuoden aikana laittanut niin omalle alalle, kuin myös uudelle alalle esim. halu oppisopimuksella kouluttautuamerkonomiksi tai vaikka ei oppisopimusellakaan pääsisi uudelle alalle kun olen nopea oppimaan uusia asioita ja halu oppia uusia asiota on kova.

      Nykyisellä alallani en koe enään oppivani mitään kun toimin 1,5 vuoden ajan esimiehenä, mutta organisaation muutoksen vuoksi viime vuoden vaihteella tämä esimiestaso lopetettiiin ja joudun siirtymään alemmalle tasolle.

      Ja jo nyt on ilmennyt ristiriitaisi tilanteita kun entisenä esimiehenä ja paljon oma-aloitteisesti selvää ottaneena nykyiset esimiehet kokevat minut uhaksi, mutta eivät myönnä sitä eivätkö voi vakituista työntekijää tämän vuoksi irtisanoa.

      Kinkkinen tilanne, josta ulos pääsy on hankala. Kohta tulee 5 vuotta täyteen ja 1kk irtisanominen astuu voimaan. ASuntolainaisena en voi irtisanoa itseäni ennenkuin on uusi työpaikka tiedossa.

      Että näin täällä....

    • Ammattitaitoinen

      Eipä kannata enää töitä tehdä; paska palkka, laatu ja luovuus kärsivät taloudellisessa paineessa ja lopulta käy niin, että firma jämähtää paikoilleen. Rupesin ryyppäämään.

    • Faktaa vaaam

      Tuo on puhdasta propagandaa, Itse tienaan loistavasti vaikka koulutus on keskiverto-hyvä. Oleellista on se ala mille hakeutuu ja miten hyvin menestyy työssä. Nykyään ihmiset valitsevat vääriä aloja ja vaativat työstään liian korkeaa palkkaa. Sen takia työnantajien ei kannata pitää yllä.

      SDP ja Keskusta ovat perinpohjin epäonnistunut suomentalouden kanssa. Olemme joutuneet velkakierteeseen ja elämme yli varojemme.


      ""PÄÄTAVOITTEEMME EROON MONIPUOLUEJÄRJESTELMÄSTÄ, joka syrjii pienpuolueita ja kieltää kansanvallan.

      ME elämme surkeassa yhteiskunnassa, joka on epäonnistunut täysin tavoitteissaan – tehnyt sopimuksia ilman kansan hyväksyntää tärkeistä asioista, levittänyt propagandaa. Yhteiskuntamme on ajautunut täydellisen sekasorron partaalle, ME emme saa sallia tilannetta – tämän takia jalot isämme puolustivat uljaasti talvisodassa Suomea? Irvikuvaksi? kuinka huonoon kuntoon olemme saaneet muinaisen sivistysvaltiomme? EI, ME tarvitsemme muutosta. ME nostamme vapauden lipun, koko kansan tähden, koko kansan nähden.

      Johtajanamme toimii Akateemisesti koulutettu johto.

      Mitä MUUTA on Suomi tällä hetkellä kuin propagandaa ja valhetta? Julkisesti levitetään propagandaa muun muassa YLE:ltä Pyhä maamme on rikottu, mutta palapelin voi korjata paikalleen, ryhtykäämme heti toimiin

      MUUTOSVOIMAT TAVOITTET IA:n tavoitteet
      1.Eroon EU:sta, tilalle pohjoismaiden oma talousliitto ETA ja pohjoismaiden puolustusliitto.
      2.Valtionkirkko pitää kieltää ja kaikista kirkoista pitää tehdä yhdistyksiä tai ryhmiä
      3.Suomen Talouskasvun palauttaminen maailman huippuun, josta se on riistetty pois.
      4.Jokainen ihmisen pitää tehdä töitä ja hyvinvointi pitää olla tasainen.
      5.Eroon epätehokkaasta sairaidenhoitojärjestyksistä, jotka pyrkivät lääkäreiden rahastukseen
      6.Verotuksen yksinkertaistaminen ja lainsäädännön yksinkertaistaminen - hukkatyöpaikat pois
      7.Omavaraisuuden ja turvallisuuden parantaminen
      8.Koulutusjärjestelmän tehostaminen, luokkakoon kasvattaminen ja opetuksen tason nosto monipuolisen koulutuksen ansiosta.
      9.Ruotsin kielen asema ei kuulu Suomeen, koska Ruotsi on kehitysmaa. Ruotsin opetus korvattaisiin enemmällä englanninkielen asemalla
      10.Linnanjuhlat ja muut tavat rahastaa kansaa kielletään.
      11.Internetäänestykset täytäntöön nopeammin
      12.Eduskunnan Supistaminen pienemmäksi esim. 100 henkiseksi toiminnaksi
      13.KTL:n, Diabetesliiton ja muun propagandan lopettaminen pitää kieltää
      14.Kolmipuoluejärjestelmän poistaminen, tilalle eduskunta johon jokainen pääsee ehdolle keräämällä 1000 kannattajakorttia. Eduskunnan sisältä valitaan presidentti.
      15.Linuxin ja Avoimien ohjelmien tukeminen
      16.Ilmainen koulutus 12 vuotta, josta 9 pakollista
      17.Valtion kulttuuritukien, oopperatukien, maaseutuasumisen, maaseututukien poisto
      18.Yrityksien yksityistäminen


      Suomalaisia suuryrityksiä ei ole maailmalla tunnettuja muuta kuin Nokia, joka on muuttanut lähes kokonaan pois Suomesta. Kun veromme ovat kasvaneet, siihen että EU:n lähettiläät käyvät Ranskassa testaamassa pitäisikö Tampereelle rakentaa metrorata. Metsätalous on vähentynyt Suomessa, koska verotus on kallistunut, katastrofaalisen puutteellisen johtamisen ja huonosti organisoidun yhteiskuntamme ansiosta. Suomi ole kerran enemmän sivistysvaltio, nyt olisi aika palauttaa Suomi sille tasolle, mille haluamme. Nimittäin maailman johtavaksi talousvaltioksi. Järjetäytynyt rikollisuus on myös kasvanut. Valtio pimittää esim. EU:n perustuslain äänestyksen kansalta Olemme tietämättämme koko kansa joutuneet petokseen. Emme ole enää globalisoitun maa vaan osa orjuutta. Jos emme olisi liittyneet EU:hun Nokia ja muut suuryritykset todennäköisesti olisi kiinnostuneempia toimimaan Suomessa. Mikä on tämä yhteiskunta, jossa rahaa tuhlataan ja kansalaisille syötetään muunneltua totuutta. Meidän pitäisi olla esimerkki maailmalle."""

      • Pena-Antero

        Olipas paatoksellista paskaa tuo tekstisi! Muutama järkevä pointti tuossa oli, mutta pääosin sellasta teininatziläppää, mitä joku 13v finninaama pilotti päällään uhoaa. Lisäks siinä oli niin paljon kirjotusvirheitä, että välillä oli jo vaikeaa saada tarkoitusperistä selvää.

        Mee takas sinne ysiluokalle miettimään noita asioita ja opettele samalla sen verran suomea, että saat jotain uskottavuutta!


    • työtön76

      Tottakai työnantajien ja yritysten edellyttämä vaatimustaso kasvaa, jos työvoiman tarjonta on huomattavasti suurempaa kuin tarjolla olevien työpaikkojen määrä. Senhän sanoo nyt jo terve maalaisjärkikin.

      Valtiovarainministeriön johtava virkamies Raimo Sailas totesi tässä vähän aikaa sitten, että Suomen oikea työttömyys% kiikkuu tällä hetkellä siellä 17% paikkeilla. Tuohon työnhakijoiden massaan nähden on yrityksillä varaa nirsoilla ja asettaa vaatimuksia, joilla ei ole mitään tekemistä työn toimeenkuvan kanssa - ja tilanne vain paranee, kun sosiaali- ja työttömyysturvan ehtoja tiukennetaan. Ilmankos jo lukiolaiset valvovat ja stressaantuvat tenttikirjojen äärellä, sillä kuka sitä haluaa työttömäksi luuseriksi leimaantua jo ennen täysikäisyyttä.

      Nykytilanne tuskin tulee parantumaan tulevaisuudessa, jos suomalaiset eivät tee asialle jotain. Uskoakseni oikea ratkaisu olisi hakeutuminen joukolla ulkomaille. Tässä vaiheessa on jo selvää se, että Suomen työmarkkinoiden vaatimustaso ylittää jättityöttömyydestä johtuen monen Länsi-Euroopan vastaavan, joka tarkoittaa sitä, että suomalaisen työntekijän kompetenssi on huomattavasti korkeampaa tasoa ulkomailla kuin Suomessa. Vastaavasti edut ovat myös korkeammat, koska työttömyys ei ole huippulukemissa. Aika kummallista, että monet "huippuosaajat" siitä huolimatta jäävät tänne roikkumaan?

    • nyky työnantajille eiriitä oikeastaan mikään.olen yrittänyt 20 eri paikkaan hakea, ei ole tärpännyt yhdestäkään.Onneksi kuitenkin on vakituinen työ vielä, ettei siinä ole hätää. muta haluaisin silti oman alan töitä.

    • Työttömänä monta vuotta...

      Minulla heräsi sellainen asia mieleen, josta ajattelin mainita, että kun melkeen jok ikinen ilmoitus työvoimatoimiston palvelimella on henkilöstövuokraus yritys, yhä harvempi yritys palkkaa työntekijänsä suoraan, ehkä tässä mennään juuri metsään, koska henkilöstövuokrausfirmoilla on mahdollisuus karsia "ehdokkaat" tarkkaan, ehkä jopa liiankin tarkkaan ja on varaa näyttää ulko-ovea eli soitamme jos mielemme muuttuu tyyliin, ja palkkaavat kenestä pitävät vaikka olisikin ammattitodistukset ja koulutodistukset ja olisi ahkeraksikin kehuttu, ei se aina riitä jos ei muuhun ni sitte vedotaan ulkonäköön, ettei ole tarpeeksi edustava tai jotain.. tietääkseni logistiikka alalla kun varastossa työskentelee on ihan sama miltä näytät, kunhan teet työsi hyvin etkä juo alkoholia työaikana. Jos yritykset palkkaisivat suoraan olisi mahdollista päästä useamman esim tukityöllistettynä tai työvoimatoimiston rahoittamalla työharjoittelulla eteenpäin, saada jalansija firmaan jne, mutta Henkilöstöfirmojen kautta se ei onnistu, itse olen yleensä suoran yhteyden kannalla, olen suurimmilta osin tullut siihen tulokseen että määrä osin joudut vain henkilöstö firmojen tiedostoksi jota aina joskus päivitetään..mitä mieltä te muut olette asiasta?

      • jolyon

        Tunnen itse erään joka on töissä henkilöstövälitys firmassa ja kertoi että vaatimukset heidän kauttaan on yhtä kovat kuin saada pankista lainaa ilman takaajaa. Vaativat huippupaperit kouluista, tausta-ja luottotiedot on oltava kunnossa, ikää alle 35v, mielellään ei lapsia, mieluiten parisuhteessa elävä jonka puoliso on myös hyvässä asemassa jne.. Vertasi että 10 hakijasta 0,5% pääsee edes haastatteluun koska heillä on vastuu työnantajalle.


      • ihan sama

        sinulle mitä kautta työllistyt kunhan vaan työllistyt? Jos itse olisin ollut vuosia työttömänä niin en kyllä ehtisi vertailemaan täällä eri työllistymismahdollisuuksia vaan menisin sinne mihin otetaan ja sitten vasta miettisin. Oletko katsonut peiliin? Missä vika ettet vieläkään ole työllistynyt? Missä itse uskot vian olevan? Vuokrausfirmoissa vai??? :D


    • pääsee

      suhteella pääsee töihin tai vahingossa, itse pääsin anttilaan ehdin olla päivän. mulle sanottiin että tää riittää kiitos, ammattitaito oli luokiteltu hyväksi, käytös oli hyvä mutta ei sanottu syytä miksi noin. sieltä vaatekauppaan se oli vahinko että pääsin 3 viikon jälkeen sanottiin sinua ei tämä kiinnosta eikä muuta olin ihmeissäni juuri olin oppinut talon tavatkin.

      siellä oli eräs muu työntekijä joka vinkkas yhtä paikkaa ja sain sen onneksi nyt olen ollut siinä kuviossa jonkun aikaa jo. ilmeisesti saa myös jatkaakin, hieman helpotti työn saantia se että otti vastaan sen mitä sai ja sitäkautta pääsikin parempa palkkaiseen kiinne.

      mutta tiedän myös sen miten työnantajat vaatii osaamista ja ammattitaitoo mitä ei ole päässyt hankkimaan. toisille työnantajille riittää jonkun alan pitkä työkokemus toisill ei riitä mikään. jotenkin tuntuu siltä että noi monet työpaikat mitä tuolla näkyy ja vieläpä puolikin vuotta ovat vain teatteria millä saadaan asiat näyttämään siltä että töitä on kunhan tekijä löytyy!!!!

      eli vähän sama kun tilastot sanoo joka syksy ja media kovaan ääneen "työttömiä on niin ja niin paljon vähemmin" tottakai on jos ne lasketaan työntekijöiksi ketkä menee kouluun ja kurssille.

      harhautetaan siis kansaa tilastoilla mitkä valehtelee päin naamaa. samaan aikaan sanotaan irti porukkaa tehtaita ajetaan alas ja ne viedään ulkomaille halvempiin maihin suomen korkeiden verojen takia. jos vero olis pienempä suomessa niin tehtaatkin pysyisi täällä ja töitä olisi ja tekijijöitä riittäisi, ja veronmaksajia olisi enemmin. työt ei ole loppun suomesta mutta kommunismivalta tekee tehtäväänsä tämä politiikka mikä suomessa on on suoraan una-armeijan politiikka. kansanedustajia kiinnostaa valtion varat ja niiden tuhlaaminen omiin nimiin, ei niitä kiinnosta suomen verotus eikä työvoimapolitiikka yms. tollaset edustajat pitäs viedä saunan taakse.

      työnhakijat eivät ole syyllisiä tilanteeseen vaan siihen on syyllinen se ketkä johtaa ja edustaa kansaa. niiden tekemät päätökset ovat johtaneet siihen että työnantajat on kieroutun ja työntekijän pitäis olla robotti joka osaa kaiken maan ja taivaan välillä ja sen pitäs olla henkilö jolla on oikeesti missin titteli tai jääkiekossa paljon julkisuutta, näillähän pääsee eduskuntaakin jos räikkönen haluaa politikoksi se sinne ajetaan, mutta yhtään normaali kansalaista sinne ei päästetä jotka toisi esiin sen kurjuuden missä ihmiset oikeesti on.

      näin se vaan menee!!!!1

    • jästipiä

      se on meinaa silleen jotta jos ei ole lukupiätä niinkun miulla niin suap ojia pitkin kuleksii koko elämän ja kun viisarissa kohta 50v ja sairauksia joka vivelessä niin oot ulukona ku lumiukko.on syvissä vesissä kahlattu mut pysytty pinnalla!

    • Ryö pitää ihmisen kunnossa

      Olen kone! surrurrurrurrur *kävelee ympyrää*

    • Eräs mies

      Nykytyönantajien asenne on alkanut vääristymäänpäin. Testautetaan hakijoita erilaisin testein ja pidetään monta haastattelukierrosta ennen palkkaamista. Miksi tuo prosessi on tehty noin hankalaksi ja kalliiksi? Missä on tavat, joilla ennen palkattiin väkeä töihin?

      Työnantajat olettavat ja harhaisesti vaativat työnhakijoilta aivan käsittämättömän paljon. Jotkut yritykset jopa luettelevat työpaikkailmoituksessaan jopa käyttöliittymän osaamista, vaikka kyseinen käyttöliittymä olisi vain kyseisessä yrityksessä käytössä? Kuinka voi edes osata käyttää järjestelmää, jota ei missään muualla ole ja joka on räätälöity yhteen paikkaan?

      Eikö esimerkiksi yritysten olisi hyvä alkaa panostamaan muuhun kuin rahojen hukkaamiseen erilaisiin rekrytointifirmoihin? Miksi yritykset eivät vain voi käydä läpi haastattelukierrosta ja sen perusteella katsoa onko kaveri sopiva taloon? Voisi yritykset alkaa hankalan rekrytoinnin sijasta panostamaan mielekkäiden työtehtävien ja työtä kannustavan ilmapiirin kehittämiseen ja uusien työntekijöiden perehdyttämiseen sekä urakehitykseen.

      Nykyään on vain valitettavan yleistä, että pitää osata kaikki nyt ja heti, mutta työtehtävät ovat kuitenkin ihan jotain muuta. Taloon hankitaan aivan liian ylipäteviä kavereita töihin ja myöhemmin tuo johtaa siihen, että työntekijöiden vaihtuvuus on talossa kova.

      Ihmetyttää tämä nykymeno. Hankkikaa oikeasti yritykset hieman realismia tekemiseenne!!

      • Restonomin alku

        Noista otsikossa mainituista on moni tässä ketjussa kirjoittanut.

        Nykyään todellakin korkeastikoulutetaan. Minuunkin on lapsesta asti istutettu tietoa siitä, että kun opiskelee tarpeeksi pitkälle niin "tie onneen" on taattu. Rohkenen sitä nykyisin epäillä, kun lukee tämänkin ketjun tarinoita.

        Ulkomaille lähtö todellakin olisi yksi vaihtoehto. Itse aion joksikin aikaa ulkomaille luultavasti lähteäkin, koska kiinnostaa. Jos jäisi ulkomaille olisi se hyvä källi kyllä Suomen valtiolle. Sitä kuuluisaa "aivovientiä". Joku toinen maa saa kalliisti koulutetun ns. "ilmaisesti".

        Mutta kun en kuitenkaan pysyvästi tahtoisi jäädä ulkomaille. Kai se on tyhmyyttä, mutta kun sitä hakee turvallisuudentunnetta, luontoa ja rauhaa, sitä että läheiset ihmiset ois samassa maassa ja saisi puhua omaa äidinkieltään. Onkohan se sitten liikaa vaadittu. Nykyisin ei varmaan kannattaisi olla isänmaarakas kansalainen. Ahkera ja tunnollinen. Kun tuntuu, että siitä vaan sakotetaan.

        Toinen asia tuo koulutus. Jotkut puhui ettei nuoret enää kouluttaudu ns. likaisiin ammatteihin tai tavallisiin ammatteihin. Itse olen alkanut vakavasti pohtimaan jatkokoulutusta, jos ei asiat etene. Olen ajatellut olisiko apua jos lukisi sitten ihan tavallisen perusammatin. Vaikka palkka ei olisi päätä huimaava, niin jos takaisi perustoimeentulon ja töitä olisi tarjolla. Muutahan en tosin nytkään juuri vaatisi.

        Ne jotka puhui tästä, että ihmiset ei joihinkin ammatteihin vaan halua enää opiskella tai lähteä, niin mitä nämä alat sitten ovat? Olisi todella kiva löytää ala, jonka tekijöille olisi tarvetta.


    • Yleiskone

      On todela vastenmielistä hakea työpaikkaa, jota ei halua, johon on ihan älyttömät vaatimukset ja jossa sitten tulosta on tehtävä keinoja kaihtamatta. Yritä siinä sitten työhaastattelussa väittää, että sinä olet juuri se kaikkein paras ja halukkain työntekijä heille.

      Onko mitään koulutusta, missä opettaan valehtelemisen jaloa taitoa?

      Minä osaan ammatin, johon kukaan ei palkkaa ketään. Pitäisi yksityisyrittäjäksi ryhtyä, mutta siihen minulla taas ei ole taitoa (kokeiltu on), kun en osaa enkä halua oppia markkinointia, kirjanpitoa, rahaliikenteen hoitamista sekä verotuksen koukeroita. Pääomaakaan ei ole ja lainaakaan ei saa, kun on entiset velatkin maksamatta. Niin että rahatta ei voi palkata ketään tekemään noita kirjanpitoja yms.

      Byrokratia on kirosana.

    • abcdefghijklmn

      Suomessa koulutus on aivan ala-arvoista, varsinkin korkeakoulutasolla, opetellaan asioita jotka eivät välttämättä liity mitenkään oman alan käytännön työelämään. Jatkuvasti on auku useita kymmeniä työpaikkoja, näihin kyllä riittää hakijoita, mutta kun kysyntä ja tarjonta ei vaan kohtaa niin ei. Yritykset usein tarvitsevat tiettyyn tehtävään tietynlaista kovaa osaamista. Tällaista suomalainen koulutusjärjestelmä ei valitettavasti tarjoa. Mielestäni ns. hyvän työpaikan saamiseksi vaaditaan suhteita tai kovaa erikoisosaamista, joka on hankittu esimerkiksi omalla ajalla tai mahdollisesti oppisopimuskoulutuksen kautta. Tottakai on olemassa työpaikkoja, jonne pääsemiseksi vaaditaan lähes mahdottomia, mutta on myös ihan hyviä työpaikkoja jonne ei vaadita esim. neljän vieraan kielen sujuvaa osaamista.

      • Hoitaja

        Kokeilin aikoinaan liiketalousalaa, koska se kuulosti mielenkiintoiselta ja palkkakin olisi voinut olla parempi. Olin opiskelujen ohella koko ajan töissä kaupassa,jossa kerrytin itselleni työkokemusta, edes jonkinlaista. Huomasin kuitenkin, että merkonimille töitä ei olisi tarjolla kovinkaan paljoa, vaihdoin alaa. Opiskelin lähihoitajaksi, vaikkei palkka päätä huimaa eikä ala ole koskaan ollut viimeistä huutoa.
        Nyt olen jatkanut sairaanhoitajaopintoihin ja olen tehnyt jatkuvasti lähihoitajakoulunkin ohella sijaisuuksia, joista minulle on soitettu kotiinkin. Työstäni on sanottu, että pyrin uuden kehittämiseen ja sitoudun siihen luonnollisesti. Ilmaista se ei ole ollut minullekaan, jostain on täytynyt antaa periksi; vapaista ja lomista, monen nykynuoren iloista,enkä koe jääneeni mistään paitsi tehdessäni töitä. Olenpahan saanut työkokemusta ja näin on helpompi valmistuttuani sairaanhoitajaksi päästä kunnolla työhön kiinni. Itse olen vasta vähän yli parikymppinenkin, joten uraa on paljon edessä. Tämä työ on käytännön työtä, vaikka pitkät teoreettiset opinnotkin täytyy käydä.

        Usein odotetaan korkeaa palkkaa pienellä työpanoksella, tokihan työnantajat vaativat nykyään enemmän, kun yhteiskuntakin vaatii,liekö ollaan liian mukavuudenhaluisia työmmekin suhteen?! Kun työnsä tekee hyvin ja kunnialla, usein lopussa kiitos seisoo. Olen tyytyväinen tilanteeseeni ja tällä alallahan töitä riittää, tekijöitä vaan puuttuu!? Aikanaan uskoin ja luulin että vain suhteilla pääsee etenemään töissä, mutta väärin: yhtään ei ole tarvinnut suhteita käyttää, kaikki on ansaittu omalla työllä. Jos vain suhteilla, on silloin työnantajien katsottava peiliin.


      • nurse
        Hoitaja kirjoitti:

        Kokeilin aikoinaan liiketalousalaa, koska se kuulosti mielenkiintoiselta ja palkkakin olisi voinut olla parempi. Olin opiskelujen ohella koko ajan töissä kaupassa,jossa kerrytin itselleni työkokemusta, edes jonkinlaista. Huomasin kuitenkin, että merkonimille töitä ei olisi tarjolla kovinkaan paljoa, vaihdoin alaa. Opiskelin lähihoitajaksi, vaikkei palkka päätä huimaa eikä ala ole koskaan ollut viimeistä huutoa.
        Nyt olen jatkanut sairaanhoitajaopintoihin ja olen tehnyt jatkuvasti lähihoitajakoulunkin ohella sijaisuuksia, joista minulle on soitettu kotiinkin. Työstäni on sanottu, että pyrin uuden kehittämiseen ja sitoudun siihen luonnollisesti. Ilmaista se ei ole ollut minullekaan, jostain on täytynyt antaa periksi; vapaista ja lomista, monen nykynuoren iloista,enkä koe jääneeni mistään paitsi tehdessäni töitä. Olenpahan saanut työkokemusta ja näin on helpompi valmistuttuani sairaanhoitajaksi päästä kunnolla työhön kiinni. Itse olen vasta vähän yli parikymppinenkin, joten uraa on paljon edessä. Tämä työ on käytännön työtä, vaikka pitkät teoreettiset opinnotkin täytyy käydä.

        Usein odotetaan korkeaa palkkaa pienellä työpanoksella, tokihan työnantajat vaativat nykyään enemmän, kun yhteiskuntakin vaatii,liekö ollaan liian mukavuudenhaluisia työmmekin suhteen?! Kun työnsä tekee hyvin ja kunnialla, usein lopussa kiitos seisoo. Olen tyytyväinen tilanteeseeni ja tällä alallahan töitä riittää, tekijöitä vaan puuttuu!? Aikanaan uskoin ja luulin että vain suhteilla pääsee etenemään töissä, mutta väärin: yhtään ei ole tarvinnut suhteita käyttää, kaikki on ansaittu omalla työllä. Jos vain suhteilla, on silloin työnantajien katsottava peiliin.

        Itse olen olluta hoitoalalla neljä vuotta ja töitä on ollut tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, tosin lomat on jääneet olemattomiin vakituisten paikojen puutteen vuoksi. Koin kuitenkin positiivisen yllätyksen kun sitkeästi hain vakituisia paikkoja vaikka olen tällä hetkellä äitiyslomalla; sain vakipaikan jossa aloitan kun vauvaloma päättyy! Joten kyllä sitkeys palkitaan. Hoitoalalla alkaa vaan kauhistuttamaan se, että kuinka pienellä miehityksellä työt joudutaan tulevaisuudessa tekemään kun työntekijät loppuu kesken...


      • piikittäjä
        nurse kirjoitti:

        Itse olen olluta hoitoalalla neljä vuotta ja töitä on ollut tarjolla enemmän kuin tarpeeksi, tosin lomat on jääneet olemattomiin vakituisten paikojen puutteen vuoksi. Koin kuitenkin positiivisen yllätyksen kun sitkeästi hain vakituisia paikkoja vaikka olen tällä hetkellä äitiyslomalla; sain vakipaikan jossa aloitan kun vauvaloma päättyy! Joten kyllä sitkeys palkitaan. Hoitoalalla alkaa vaan kauhistuttamaan se, että kuinka pienellä miehityksellä työt joudutaan tulevaisuudessa tekemään kun työntekijät loppuu kesken...

        tulee nousta jos meinaavat hoitoalalle saada tulevaisuudessa tekijöitä ja sen tietää päättäjät mutta eivät tunnusta sitä.


      • vai anoi
        piikittäjä kirjoitti:

        tulee nousta jos meinaavat hoitoalalle saada tulevaisuudessa tekijöitä ja sen tietää päättäjät mutta eivät tunnusta sitä.

        tehy "vaatii" Tamperepäivillä etuihin ja palkkaan nousua....mutta kuka maksaa ja jaksaa puolustaa hoitajia oikeasti , niin että se toteutuu!?
        Ala; joista 95% naisia...ei kukaan välitä puolustaa, vaikka vaalipuheetkin on tulossa?!

        Presidentti Halosenkin olisi luullut puolustavan niitä, jotka hänet johtoon valitsivat "mielipidejohtajaksi"..ikään...vaan ei ole ajatuksia tai puolustavaa kantaa kuultu toisellakaan kaudella!?

        ...demari kun saa omat asiat kuntoon, köyhät ja muut ei enää kiinnosta...ns. tavalliset työläiset....työmuurahaiset ...haiset siis itse pahalle sinä päättäjä!?

        Edustajamem ...varastavat veroissa vaan meiltä, jotta ajavat omia etujaan ja palkankorotuksiaan, itselleen saa hyvät tulot ja hyvän olon...se niille riittää nelivuotiskauden tavoitteeksi..ja loppuaika menee uudelleen valinnan varmistamisee, valehdellessa itselleen ja muille korvasyyhyyn puhuessaan...?!

        Ja kansa niiaa, eikä osaa äänestää muita...joita ei tietysti ehdolle laitetakaan kuin puolueen suuren seulan läpi...?!

        Muka muka demokratiaa?!


        Puheeksi ne on aina jääneet, lupaukset ja hyvät teot meinaan ...niin papeilla kuin politiikoilla...psykiatri sentään yrittää olla ymmärtäväisen näköinen....70e tuntipalkallaan ja juristit nyhtää koko perintökassan..."oikeusvaltio"...missä?! ...ei ainakaan Suomessa...mikä "tasa-arvo"...missä se näkyy?!

        terveisin optimisti; mies..joka ajattelee naistaan ---vertaisenaan-----oma hoito; paras hoito!?


    • Uusinen

      Ilmeisesti 1990-luvun "hyvät tyypit" ovat alkaneet vanheta käsiin, kun hyvien tyyppien sijasta on alettu etsiä aikaansaavia suorittajia.

      Miten käy nyt hyvien tyyppien ja henkilökemiaorganisaatioiden?

      Itse asiassa asiaan liittyvät työpaikkailmoitustoiveet olivat tyypillisiä 1970-luvuilla ja 1980-luvuilla:

      Hyvä todistus, matikkapäätä, jonkin verran kielitaitoa ja monipuolista aikaisempaa työkokemusta.

      Eivät vaatimukset mihinkään ole kasvaneet muun kuin sen osalta, että opiston käyneen tulee olla AMK:n suorittanut.

      Hyvä niin, koska vanha opisto ei ilmeisesti tuottanut riittävää englannkielentaitoa eikä riittävää esityskykyä.

      • joopa

        Kyllä olen huomannut, että nykyään on erittäin vaikea saada työpaikkaa. Nykyään vaaditaan jopa koulutusta siivojan hommiin, koska ilmeisesti muuten ei luonnistuisi hommat. Sitten vaaditaan aina sitä työkokemusta, mutta miten ne nykynuoret saa yhtään mistään töitä (sitä ensimmäistäkään työpaikkaa), jos kaikki vaatii, että täytyy olla ensin työkokemusta....!!


    • nixnaxu

      verkkoanalyysaattorit ja vastaavat himmelit, sekä tietotaitoni:

      Sorkkarautaan, timanttiporiin ja katkaisupanoksiin.

      Linnasta päästyään saa paremmin töitäkin, kun on kaikenlaista avustajaa ja holjoojaa! PRKL.

      Mitkä hommat kuulus rehellisille ihmiselle työvoimatsjen palveluina!

      Mä viitti enää soitella satoihin mestoihin vuodessa, saadakseni 2 vk pestin jostain paskalävestä.

      Ja kun täällä jotkut saavat töitä näköjään kävelemällä firman ovesta sisään, niin tehköön ne sitten ne hommatkin, tosin näillä tuntuu olevan aikaa jauhaa täällä foorumeilla paskaa!

      • Yleiskone

        Totta puhut nixnaxu. Satoihin mestoihin vuodessa soittelu ei ole mistään kotoisin, vaikka siitä maksetaankin työttömyyspäivärahoja. Ja samalla sanon tässä niille, jotka kauppaavat lehtiä puhelimitse, että minä en tilaa mitään lehtiä. Turha soittaa.
        Pikkuisen epäilyttää, että kännykkäfirmoilla on jotain lahjontabisnestä sekä työvoimatoimiston, että lehtiyhtiöiden suuntaan.

        Täällä foorumeilla on aikaa jauhaa p:tä niin työntekijöillä kuin tyttömilläkin.
        Itse olen tehnyt tätä p:n jauhamista niin töissä olessani kuin nyt työttömänäkin. Se on kai luonteesta kiinni. Jos ei näitä koneita olisi, istuisin mitä luultavammin jorisemassa samoja juttuja lähikapakassa. Mielummin puran paineita tällä tavalla. Masennuslääkkeet olisi sitten tietysti yksi vaihtoehto.


    • hoitaja

      Olin muutama vuosi sitten työhaastattelussa ja yllätyin...olin hakemassa sairaanhoitajan toimeen, mutta haastattelun edetessä aloin jo epäillä että olin erehtynyt ovesta, ja eksynyt haastatteluun, jossa haetaan ylihoitajaa. Minulta kysyttiin paljon johtamiseen liittyviä kysymyksiä ja laajoja tulevaisuuteen suuntautuvia mielipiteitä sairaanhoidon lähivuosien haasteista yhteiskunnallisesta näkökulmasta, mutta kukaan ei ollut kiinnostunut minun hoitotyön kliinisen osaamiseni tasosta.
      Kysyttiin kyllä kolmea kehittämisaluetta teho-hoidon klinikassa, mutta haastateltavat eivät olleet perehtyneet taustatietoihini sen vertaa, että olisivat tienneet, etten ole koko yksikössä aiemmin käynyt. No eipä mitä, sen jälkeen on ollut mukaviakin työhaastatteluja ja työtä vakituisesti haastavissa ja arvostetuissa sairaaloissa. Voin kuitenkin allekirjoittaa sen että työnantajan vaatimustaso on joskus yli tehtävän vaatimustason ja palkkauksen. Ehkäpä olisi syytä työnantajan perehtyä ennen haastattelua tehtäväkuvauksiin ja siten muistuttaa mieleen, mihin tehtäviin työntekijää haetaankaan.

    • .....

      täällä tuntuu se työnantaja olevan se kaikista pahin ja ahne riistäjä. Teistä puoletkaan ei varmasti tiedä mitä työntekijän pitäminen nykyään maksaa, ei se kaikki lopu siihen teidän pieneen palkkaanne, on työeläkemaksuja ja sairausvakuutusmaksuja ja kaikki vapaaehtoiset vakuutukset vielä päälle.

      Ja tottakai työnantaja koittaa hakea mahdollisimman pätevää työntekijää, joka tuottaisi mahdollisimman vähän haittaa hänen liiketoiminnalleen jos osoittautuu vääräksi. Vakituistetusta työntekijästä kun on nykyään niin perin vaikea päästä eroonkaan.

      Kilpailu yritysmaailmassa vaan on nykyisin alalla kuin alalla niin kovaa ei ole aikaa harjoituttaa tekijöitä ja pitää kaikenmaailman tyhjäntoimittajia. Nuoret yleensä innokkuudella voittavat sen vanhan osaajankin, siksi kai niitä päivitetään niin paljon.

      Ihan samassa suhteessa missä työntekijän pitää nyt tehdä n. 4 kertaisesti hommia ja osata mitä joskus 80-luvulla, myös samalla kertoimella vaaditaan työnantajalta jotta pystyisi lafkan pitämään pystyssä. Ennen riitti että halusi yrittää, nykyään täytyy olla huippu ja huippuosaajat pärjätäkseen.

      TIEDÄTTEKÖ MISTÄ TÄMÄ KAIKKI JOHTUU? Se johtuu teistä ja meistä kaikista. Ei ajatella mitä ostetaan ja näin ostamalla tuetaan, vaan ostetaan sokeasti sieltä missä hintalappu sattuu ostohetkellä olemaan pienin. Turha siellä on itkeä kun on itse ollut systeemiä toteuttamassa. Ja pienenä uutisena, ei tämä tähän lopu, kilpailu kiristyy... entisestään. Ja silloin heikot poljetaan surutta maahan.

      • Larha

        Tuommoselle kovistelijalle haluan sanoa, että oletteko te työnantajan ominaisuudessa kirjoittavat hulluja kun maksatte ettekä saa mitään vastineeksi. Pidättekö kenties liitereissänne ja halleisanne hyödytöntä väkeä. Tuommoselle itkemisestä vouhottajalle pitäisi laittaa lääkitys päälle ja heittää tyrmään niin osaa keljuilla ja kukkoilla sen jälkeen.


      • .............
        Larha kirjoitti:

        Tuommoselle kovistelijalle haluan sanoa, että oletteko te työnantajan ominaisuudessa kirjoittavat hulluja kun maksatte ettekä saa mitään vastineeksi. Pidättekö kenties liitereissänne ja halleisanne hyödytöntä väkeä. Tuommoselle itkemisestä vouhottajalle pitäisi laittaa lääkitys päälle ja heittää tyrmään niin osaa keljuilla ja kukkoilla sen jälkeen.

        Yritin siis kertoa, että pääsääntösesti yritetään välttää ettei taloon eksyis noita hyödyttömiä.. koska jos niitten homma vakinaistetaan on eroon pääseminen yleensä vaikeaa ja kallista.. kun se sellaiseksi on tehty. puhumattakaan vahingosta mitä huono työntekijä voi saada aikaan.

        ELI SIIS YRITÄMME OLLA OLEMATTA HULLUJA, YRITTÄMÄLLÄ OLLA MAKSAMATTA KENELLEKÄÄN JOLTA EMME SAA VASTINETTA. ja miksikö näin on? NO SIKSI ETTÄ ENÄÄ NYKYÄÄN TYÖNANTAJILLA EI OLE SIIHEN VARAA!


        lopuksi vielä neuvon:

        Yritä nyt hyvä ihminen repiä se pääsi sieltä perseestäsi, sytytä valot "tupaan" ja yritä ymmärtää asia ennenkuin rupeat vastailemaan ja neuvomaan ketään lääkityksen suhteen.


    • prkl terminologiaa

      Työilmoituksessa vaaditaan vaikka mitä, pyritään karsimaan jo valmiiksi hakmuksia. Itse työ ei välttämättä vaadikaan niin paljon/siihen voi työnantajasta riippuen kouluttautua.

      Uskon että suurin osa ilmoituksen laatijoista ei itsekään tajua kaikkia mitä vaativat, jre, sdk, oracle, tcp-ip, metaframe -paskaa!

      • Nimetön

        uusin villitys. Nykyään siis pitää olla AB-ajokortti, niinpä sitten alkukarsinnan tekijä heittää pois kaikki ne, joilla ei sitä ole, sillä ei ole merkitystä, että osaamista voi olla muuta kautta paljon enemmän kuin tuohon vaaditaan.


      • Yleiskone
        Nimetön kirjoitti:

        uusin villitys. Nykyään siis pitää olla AB-ajokortti, niinpä sitten alkukarsinnan tekijä heittää pois kaikki ne, joilla ei sitä ole, sillä ei ole merkitystä, että osaamista voi olla muuta kautta paljon enemmän kuin tuohon vaaditaan.

        Minä täällä käytän tietokonetta mennen tullen ilman AB-korttia. Onko se luvallista vai joutuuko siitä valtion leipiin? Ei sen puoleen, valtion leivissähän minä olen kun tyttömyyskorvausta nostan.

        AB-kortitta ajelen laajakaistaa ja välillä parkkeraan hetkeksi omallekin Kotisivulle. Kohta varmaan kotisivunkin rakentamiseen tarvitaan rakennuslupa. Itse asiassa voisinkin tässä ryhtyä sellaiseksi kotisivujen rakennuslupien tarkastajaksi. Taitaa olla tulevaisuuden ammatti.


      • olet hauska
        Yleiskone kirjoitti:

        Minä täällä käytän tietokonetta mennen tullen ilman AB-korttia. Onko se luvallista vai joutuuko siitä valtion leipiin? Ei sen puoleen, valtion leivissähän minä olen kun tyttömyyskorvausta nostan.

        AB-kortitta ajelen laajakaistaa ja välillä parkkeraan hetkeksi omallekin Kotisivulle. Kohta varmaan kotisivunkin rakentamiseen tarvitaan rakennuslupa. Itse asiassa voisinkin tässä ryhtyä sellaiseksi kotisivujen rakennuslupien tarkastajaksi. Taitaa olla tulevaisuuden ammatti.

        Ei siitä linnaan joudu, mutta sakot voi tulla ;).


    • meininkiä

      Itse olen ollut Suomessa ja Saksassa erilaisissa töissa nyt opiskeluaikana,lähinnä toimistoalan ja
      kaupan työtehtävissä.
      Saksassa oltiin lähinnä kiinnostuneita työkokemuksesta ja työnhakuprosessi oli varsin
      mutkatonta,eli lyhyt esittäytyminen työhaastattelussa,jossa piti vähän kertoa itsestään ja yleensä samalla kirjoitettiin jo työsopimus.
      Suomessa olen joutunut vastaavissa työnhakutilanteissa moniosaisiin työhaastatteluihin psykologisine testeineen,eli kyllä Suomessa tuntuu olevan varaa haaskata rahaa
      rekrytointeihin.Harmi kun en ole suuntautunut henkilöstöalalle,koska siinä tuntuu olevan todella kasvava tulevaisuudenala.

    • näkemys...

      Minulla on pienen pieni yritys. Toimin alihankkijana joten kuitenkin olen riipuvainen toisesta yrityksestä joka minut työllistää.

      Tänä syksynä aion palkata itselleni työntekijän. Olen jo löytänytkin todella ahkeran oloisen nuoren naisen.
      Yritykseni liikevaihto ei päätä huimaa, ei nouse edes paljon työntekijän tultua, jonkin verran kuitenkin. Luulen että kaikenmaailman kulujen jälkeen meidän käteenjäävä osuus työtekijän kanssa on samoissa. En siis aio enkä tule rikastumaan

      Kiitos työvoimatoimiston myöntämän palkkatuen. Ilman sitä en pystyisi ketään töihin ottamaankaan. Palkka ei tosin päätä huimaa mutta työ on täysipäiväistä joten kyllähän se ihan mukava summa on. Siis ihan ok.

      Minulla on todella hyvä mieli siitä että voin työllistää jonkun ja että on joku joka jakaa työtaakan kanssani. Kun hain tekijää niin ajattelin vain että joku reipas ihminen joka ei kavahda niin sanotusti tylsempääkään työtä. Löysin sellaisen ja ompa muuten hyvä mieli aloittaa yhdessä aherrus kun syksy koittaa.

      Ei me kaikki työantajat vaadita ihmeitä = )

      Toivottavasti osaan olla hyvä työnantaja. En halua että työntekijän tarvitsisi huolehtia muusta kuin omasta osuudestaan.

      Hyvää jatkoa!

      • Yleiskone

        Rohkea teko sinulta. Toivon sinulle kaikkea parasta. Moni Pienyrittäjä varmasti jakaisi hieman työtaakkansa, mutta aika vähän on panostettu siihen, että tällaista toimintaa tuettaisiin.


    • työpaikat

      ...olipa kyse sitten kesätöistä, pätkätöistä tai mistä tahansa töistä! Otetaanpa esimerkki...olet pätevä ihminen, koulutettu ja sympaattinen kaikinpuolin...haet jotain ns. hyvää paikkaa...mutta, mutta...auta varjele, jos kyseisen firman pomon tai pomon hyvän ystävän jälkikasvu tai joku muu hyvä sukulainen hakee samaa paikkaa...sori, silloin ei koulutus todellakaan auta yhtään mitään!

      Varmaan kesätyöpaikatkin ovat toimihenkilöiden tuttuja ja tutun tuttuja varten luotuja paikkoja...voihan toki säälistä joku johonkin päästäkin! ps. samalla viivallako, no ei todellakaan...terveisiä päättäjille!

      • Pekkala

        Muodollisesti pätevistä henkilöistä varmaankin valitaan se työnhakija, kummalla on paremmat suhteet kyseiseen työnantajaan.


      • totta puhut

        Puolisoni työpaikalla pitää kesätyöt hakea, mutta ketäs siellä: työntekijöiden lapsia. No siinä mielessä sopii mulle, sillä omakin voi päästä sinne ensi kesänä, kun on täyttänyt 15.


      • vituttaa!

        Näinhän se menee!
        Kerron oman tarinani tässä.
        Olin pari kesää sitten kesätöissä kunnalla,varsin suuressa ja todella arvostetussa firmassa toimistoapulaisena. Noh,meitä kesäsijaisia oli palkattu sinne 4hlöä. Oltiin pariviikkoa tehty ahkerasti töitä,mutta kas,pomon pennun kesäloma suunnitelmat oli mennyt mönkään ja hän päättikin tulla samaan työhön missä äitinsä oli jokin "pikkupomo".
        Noh,tämä kakara sitten vei oman paikkani ja suoraan sanottuna maleksin tekemättä mitään,koska minulla ei ollut edes mitään tekemistä koska tämä pentu otettiin tänne firmaan ylimääräisenä,olisiko ollut joku peruskoulun päättynyt pentu!
        Että otti päähän!


    • hakea töitä

      eikä mennä töihin. Antaa näiden ahneiden paskojen "valita parhaat" ja "osaavimmat" noihin "huipputehtäviin".

      Itse heillä ei ole muuta osaamista, kuin simputustaidot ja toisen elämän hankalaksi tekeminen. "Korkean johtotason henkilöt" ovat laiskoja, omahyväisiä työtä vieroksuvia pellejä, jotka pelkäävät itseään PAREMPIA, OSAAVAMPIA JA ÄLYKKÄÄMPIÄ henkilöitä, siksi he laittavat RIMAN
      jo valmiiksi niin korkealle, että harva jaksaa tosissaan yrittää, vielä kun mukaan otetaan ikärasismi, ei loppua ole näkyvissä.

      PITÄKÄÄ PASKADUUNINNE, MINULLA ON MUUTAKIN TEKEMISTÄ, KUIN TEIDÄN PERSEIDENNE NUOLEMINEN!!!

    • tuttavalle kävi näin

      Tuttavani haki vaateliikkeen myyjän paikkaa ja työhaastattelussa kävi ilmi, että oli kovat vaatimukset.
      Olisi pitänyt olla tutkintoa jos jonkinlaista ja työn kuva oli vaatteiden myynti ja esittely asiakkaille pikkukaupungin pikkuputiikissa.
      Ennen riitti työteliäs ja rehti luonne!

      • tämä...

        on nykyään. Jos ei muuten miellytä, niin työnantaja keksimällä keksii "lisävaatimuksia", jotta heidän yrityksensä varjelemat korkeat arvot toteutuvat käytännössä.

        Suomen poliitikot, ennenkaikkea nuoret sellaiset laatuintoilijat ja jatkuvaan koulutukseen uskovat
        hömpät ovat tämän saaneet aikaiseksi ja tämä intoilu on sitten tarttunut "herkkänahkaisiin, aikaansa seuraaviin yrittäjiin".
        Ei jaksa kohta enää...


      • juuri niillä

        no, mutta jos et käy kouluja niin sit oot työtön ja varastat ruokas et vertaas siihen, linnatuomio iskee ilman korkeakoulutusta;
        ei tahtonut muuttaa pikkukaupungista pois joten oli päälle vuoden siwan kassana (nyt on palkka päälle kymppitonnin), toinen kaveri oli pari vuotta työttä, ei saanut edes siwan kassan hommia, korkeakoulun sekin kävi, no, on silläkin nyt ihan ok duuni


      • hyvä palkka...
        juuri niillä kirjoitti:

        no, mutta jos et käy kouluja niin sit oot työtön ja varastat ruokas et vertaas siihen, linnatuomio iskee ilman korkeakoulutusta;
        ei tahtonut muuttaa pikkukaupungista pois joten oli päälle vuoden siwan kassana (nyt on palkka päälle kymppitonnin), toinen kaveri oli pari vuotta työttä, ei saanut edes siwan kassan hommia, korkeakoulun sekin kävi, no, on silläkin nyt ihan ok duuni

        on :D "(nyt on palkka päälle kymppitonnin)" ja ilmeisesti olet hankkinut tuon "korkeakolututkinnonkin", koska sinulla on nuo "eurot" noin hyvin "hanskassa".

        Onneksi olkoon, hyvinhän sinulla menee, kun palkkakin on "päälle kymppitonnin".


      • juuri niillä
        hyvä palkka... kirjoitti:

        on :D "(nyt on palkka päälle kymppitonnin)" ja ilmeisesti olet hankkinut tuon "korkeakolututkinnonkin", koska sinulla on nuo "eurot" noin hyvin "hanskassa".

        Onneksi olkoon, hyvinhän sinulla menee, kun palkkakin on "päälle kymppitonnin".

        "(nyt on palkka päälle kymppitonnin)"

        niin on, siis TUNTIPALKKA!


    • Feija56tutkija

      Työpaikkailmoitukset ja julkaisut, mitä niistä on luettavissa?, muutakin kuin se avoinna oleva työpaikka ? -yritys testaa imagoaan, suuruuttaan
      luottoluokitustaan, mainosarvoaan ja niin edelleen (yrityksen parasmainospaikka on avointyöpaikka ilmoitus) ja vielä se että avoinna olevaa työpaikkaa EI KOSKAAN TÄYTETÄ !!
      Avoimella työpaikkailmoituksella haetaan muuta arvoa kuin, työntekijää, jopa entisten työn tekijöiden uudelleen järjestämistä, ja poisajoa yrityksestä.SIIS työpaikka ilmoituksesta alakaa työn uudellleen jakaminen ja työn saneraus yrityksissä.

    • Just a Suomalainen

      Kansalaisuudella on suuri merkitys.

      Jos olisin kiinalainen, niin työpaikka olisi lähes varma. Minulta suorastaan kerjättäisiin, tule meille töihin.

    • lisäksi

      vaaditaan usein ajokortti, jos ei itse työntekoon niin sitten paikan sijainnin takia!

      Esim minulla, jolla on kokemusta ja koulutusta, mutta ei ajokorttia (en voi sitä saada), ei ole mahdollisuutta hakea kovinkaan moneen paikkaan...

      Kyllä välillä pännii aika roimasti, kun löytää kiinnostavan työpaikkailmoituksen eikä voi ajokortittomuuden vuoksi hakea.

    • toista vuotta työtön

      Olen hakenut yhteensä noin 80 paikkaa niin Suomesta kuin Ulkomailta.
      Olen yhä työtön, toista vuotta.

      Olen tehnyt töitä koko ikäni (siis on myös työkokemusta), puhun englantia ja välttävästi
      ruotsia ja ammatti-tutkintoja on kaksi. Kohta teen akateemisen jatko-opintotutkinnon
      valmiiksi.

      Kyllä katsoisin jo Esimiehenä / Työnhakijana peiliin että mitä haette.

      Pelkäätte sitten kuitenkin itseänne pätevämpiä?
      Narsisteja, jotka tarvitsevat egon kohotusta?

      ...ja TEILLE joku maksaa palkkaa.
      Mietin tätä ja ihmettelen.

    • Crishelle

      Hain itse aika montaa työpaikkaa ennen kuin onnisti; viime keväänä laskin että hakemuksia oli tullut tehtailtua noin 70 kappaletta. Kesällä määrä taisi olla jo 100, ennen kuin menin puhelinmyyjäksi ja sen jälkeen pääsin nykyiseen työhöni.

    • Työelämää katsellut

      Jos työelämän vaatimukset on viimeisen kymmenen vuoden aikana koventuneet, niin miten paljon ne on muuttuneet kuluneen 100 vuoden aikana? Wanhoissa sanomalehdissä viime vuosisadan alkupuolelta löytyy työpaikka ilmoituksia tyyliin: 200 miestä palkataan metsätöihin, ilmoittautuminen siellä ja siellä palkka XX smk.

      Nykyään samankaltaisiin hommiin vaatimukset nuo mitkä mainisit, alan koulutus, paineensietokyky, kielitaito, ulospäin suuntautunut tiimi-pelaaja, 5 vuoden alan rautainen kokemus ja Java-platformin tuntemus.

      • nc80

        60luvun aika ja työvoimapula. mutta tuskin kun tekniikka ja osaamisen vaade kasvaa koko ajan. kohta puoliin paikoista on sujuva englanti ja projektityökokemustai johto.


      • metalli/raksa
        nc80 kirjoitti:

        60luvun aika ja työvoimapula. mutta tuskin kun tekniikka ja osaamisen vaade kasvaa koko ajan. kohta puoliin paikoista on sujuva englanti ja projektityökokemustai johto.

        vuosi 2010 ,150 työhakemusta/10 vastausta... alkaa olla usko koetuksella.. alle 40v mies/2 tutkintoa ja työkokemusta yhteensä n.18v ollut 2 työssäkin yhtä aikaa..


    • elli123

      Kielitaitovaatimukset välillä ovat mahdottomia, vähintää pitää osaata 4-5 kieltä ja muitakin saa olla :) Sekä kokemusta just sellaisista tehtävistä mihin haetaan ihmistä.

      • mitä vain. Toista on, saako vaatimaansa ja mihin hintaan saa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe