ratsastustapaturma

naku

Olin ratsastustapaturmassa 10kk sitten. Oli ihan normaali ratsastusharjoitus kentällä, harjoittelimme laukkaympyrällä. Yhtäkkiä hevonen sai kunnon pierupukki kohtauksen,rodeosarjan lopuksi lensin 2 voltilla alas maahan (ensimmäinen kolaus tuli jo siitä että pääni osui hevosen otsaan) lensin suoraan otsalleni,ja kuulin kuinka niska paukahti. Olin koko ajan tajuissani,ja jäin polvilleni pää maassa istumaan. tunsin että joku meni pahasti niskasta,mutta minä eikä kukaan muukaan tajunneet tilanteen vakavuutta joten kävelin itse autolle ja minut vietiin siitä sitten sairaalaan.Minulta oli katkennut 2 okahaaraketta niskasta,nivelsiteet revenneet myös. paljon vammoja pitkin selkää sekä solisluissa. Olin 3kuukautta sairaslomalla tämän jälkeen,olin sairaalassa vain 1 yön ja pääsin sitten kaulurin kera kotiin.Minulle ei tehty mitään sairaalassa,olen käynyt kyllä sen jälkeen fysioterapiassa.. nyt kun tästä on mennyt 10kk, en vieläkään pysty istumaan pitkiä aikoja,saati kävelemään suorana. Suojelusenkeli oli mukana matkassa,mutta aika helvettiä nämä kivut on tämän jälkeen eikä kukaan osaa tehdä mitään näille.. turhauttavaa. olisiko kenelläkään vinkkejä miten jaksaa edes normaalit päivät kipujen kanssa? lääkkeet ei tule enää kysymykseen.. on myös henkisesti paha olla onnettomuuden takia,ei siitä pysty läheisille kunnolla puhumaan niin jospa tämä kirjoitus auttaisi.

13

2492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaisuli

      Koska tapauksesta on jo noin kauan ja vaivat jatkuvat, niin suosittelen hakeutumaan Kaustisen kansanlääkintäkeskukseen.
      Hoito siellä ei ole mitään mystistä "niksauttelua",vaan ihan asiantuntevaa lääkärin valvonnassa tapahtuvaa hoitoa.
      Itse käyn siellä säännöllisesti, aina kun tarvetta tulee.
      Tiedän myös pari samankaltaista tapausta, kuin sinulla on.Ja avun ovat saaneet.
      Heille myös lääkärisä sanottu, että mitään ei voida tehdä, eikä oikeastaan mitään vikaa ole.
      Sataprosenttista paranemista en uskalla luvata, mutta kipu ja jäykkyys häipyy kyllä.
      Ota kaikki kuvat ja dokumentit mukaan ja suunta Kaustiselle.Jos oot kauempaa, tilaa vaikka 3-5 päivän hoitojakso.

      • ....

        Hyvä "Naku", älä missään nimessä anna manipuloida aiemmin murtuutta niskaasi! Pahimmassa tapauksessa seuraan neliraajahalvaus. On aivan täysin eri asia manipuloida kaularankaa jossa ei ole esim. nikamasiirtymiä tai vanhoja murtumia!!!! Ja silloinkin on selvä riski vammautumiseen! Ota yhteys ortopediin/fysiatriin jolla kokemusta nimenomaan traumatologiasta, neuvottele jatkotoimenpiteistä hänen kanssaan. Kysele hyvää lääkäriä tuttavilta, tk-lekureilta tai mistä vaan mistä saat suosituksia.


      • Kaisuli
        .... kirjoitti:

        Hyvä "Naku", älä missään nimessä anna manipuloida aiemmin murtuutta niskaasi! Pahimmassa tapauksessa seuraan neliraajahalvaus. On aivan täysin eri asia manipuloida kaularankaa jossa ei ole esim. nikamasiirtymiä tai vanhoja murtumia!!!! Ja silloinkin on selvä riski vammautumiseen! Ota yhteys ortopediin/fysiatriin jolla kokemusta nimenomaan traumatologiasta, neuvottele jatkotoimenpiteistä hänen kanssaan. Kysele hyvää lääkäriä tuttavilta, tk-lekureilta tai mistä vaan mistä saat suosituksia.

        Sinä yrität heti mustamaalata neuvoni, vaikket paskaakaan tiedä asiasta.
        En ole tarkoittanutkaan kaularangan käsittelyä, vaan muualta selästä, jopa jaloista johtuvaa syytä.
        Tuollaisessa putoamisessa ja tärähdyksessä helposti vinksahtaa sijoiltaan jänteitä, rustoja ym(en osaa terminologiaa näissä), jotka painavat hermoratoja ja tekevät kovaa kipua.
        Nämä viat eivät näy röntgenissä, eikä fysioterapialla saa niille yhtään mitään, koska näyttää ettei mitään vikaa ole. Vasta sitten fysio auttaa, kun "osat"on ekaksi paikoillaan!


      • ....
        Kaisuli kirjoitti:

        Sinä yrität heti mustamaalata neuvoni, vaikket paskaakaan tiedä asiasta.
        En ole tarkoittanutkaan kaularangan käsittelyä, vaan muualta selästä, jopa jaloista johtuvaa syytä.
        Tuollaisessa putoamisessa ja tärähdyksessä helposti vinksahtaa sijoiltaan jänteitä, rustoja ym(en osaa terminologiaa näissä), jotka painavat hermoratoja ja tekevät kovaa kipua.
        Nämä viat eivät näy röntgenissä, eikä fysioterapialla saa niille yhtään mitään, koska näyttää ettei mitään vikaa ole. Vasta sitten fysio auttaa, kun "osat"on ekaksi paikoillaan!

        Mistä SINÄ tiedät minun tietotaitoni??? Sattumoisin on kokemusta nikamakäsittelyistä JA lääketieteestä ihan omakohtaisesti. Ja jos sisälukutaitoa löytyy, niin luepa viestini uudelleen. Älä anna käsitellä KAULARANKAA!!!! Muut osat AIVAN TÄYSIN eri asia. Kukaan järjen omaava käsittelijä ei lähtisi manipuloimaan murtunutta niskaa, järjettömiä ikävä kyllä myös löytyy joten sen vuoksi potilaan itsensä hyvä kieltää se jo mennessä.


      • Biian
        .... kirjoitti:

        Mistä SINÄ tiedät minun tietotaitoni??? Sattumoisin on kokemusta nikamakäsittelyistä JA lääketieteestä ihan omakohtaisesti. Ja jos sisälukutaitoa löytyy, niin luepa viestini uudelleen. Älä anna käsitellä KAULARANKAA!!!! Muut osat AIVAN TÄYSIN eri asia. Kukaan järjen omaava käsittelijä ei lähtisi manipuloimaan murtunutta niskaa, järjettömiä ikävä kyllä myös löytyy joten sen vuoksi potilaan itsensä hyvä kieltää se jo mennessä.

        No, kyllä sinä itse varoitit, ettei saa käsitellä murtunutta niskaa eikä muutakaan paikkaa.Ei edes tervettä niskaa...

        En ole kokeillut, muta uskon nikamakäsittelyyn.
        JOS se olisi niin vaarallista, tuskin sitä vuosikymmeniä olisi ollut käytössä ihan virallisissa paikoissa. Ja puoskareita tällä alalla ei taida enää olla.


      • ....
        Biian kirjoitti:

        No, kyllä sinä itse varoitit, ettei saa käsitellä murtunutta niskaa eikä muutakaan paikkaa.Ei edes tervettä niskaa...

        En ole kokeillut, muta uskon nikamakäsittelyyn.
        JOS se olisi niin vaarallista, tuskin sitä vuosikymmeniä olisi ollut käytössä ihan virallisissa paikoissa. Ja puoskareita tällä alalla ei taida enää olla.

        Luepa VIELÄ kertaalleen. KAULArangasta puhun, en muista paikoista... Nimim. Itse säännöllisesti naprapaatilla käyvä (alaselkä vaivoja)


      • naku
        .... kirjoitti:

        Luepa VIELÄ kertaalleen. KAULArangasta puhun, en muista paikoista... Nimim. Itse säännöllisesti naprapaatilla käyvä (alaselkä vaivoja)

        Kiitos vastauksistanne!

        Harkitsin itsekin ylipäätään kiropraktikolla käyntiä tms. mutta nyt kirurgin vastaanotolla käyneenä minulle ei sitä suositeltu. Hän sanoi että se ei auta,tekee vaan pahempaa. Tässä odotellaan että onko selässä muutakin vikaa vielä,etsitään vielä magneettikuvien avulla onko välilevyissä vikaa.

        kiitos kuitenkin suosituksistanne!:)

        Kipulääkkeet ei enää auta(lääkärinkään mukaan eivät tule auttamaan) on sen verran pahassa kunnossa koko selkäranka,lihakset ja niska.


    • Ellinoora*

      Hei ratsastaja.
      Minäkin ratsastan siksi tulin lukeneeksi viestisi.
      Minä itse loukkaannuin kohtalaisen vakavasti liikenteessä 8 vuotta sitten ja pitkään kestäneiden kipu jaksojen jälkeen rukoilin vielä yhtä kivutonta pivää tässä elämässä.Läpi kävin kuntoutuksen ja kipuklinikan ja erikois lääkärit jotka kertoivat ettei lääketiede voi enään minua auttaa vaan on pakko kärsiä.Ystäväni vei minut Helsinkin Sosionovaan homeopaatti Marjut Einxteinille.Söin vuoden valmisteita ja nyt olen jo vuosia tehnyt uudenlaista työtä ja olen terve taas.Toivon sinulle jaksamista ja apua homeopatiasta.Anna auttaa itseäsi pian olet sen arvoinen.T:Ellinoora

      • pä..

        eipä sille voi mitään jos sattuu, kyllähän noita tapaturmia käy.. Sitä vaa pistää miettimään että turvaliivikin ois vähäsen auttanut tässä tapauksessa. mut hyvä se on olla jälkiviisas..


    • Nopukka

      pari vuotta sitte ratsastin kaverin holsteinilla joka oli jotaki 168cm. Se pelästy jotaki ja lähti viemään. mä sitten tipuin ja jäin jalustimesta kiinni ja menin vaa peräs. Ihan kamalaa. Lopulta parin kierroksen jälkee makasin keskellä kenttää puolitajuttomana enkä saanu henkee. Kaveri tuli siihe kauhuissaa että miten kävi Noora ja mä ähisin että auta mut ylös mut kaveri soitti ambulanssin. Autos menin tajuttomaks ja perillä heräsin sairaalahuoneessa ja siinä oli sitte lääkäri joka sano et polvi leikataan. En muistanu paljon mitää. Pelkäsin sitä leikkausta tosi paljon.

    • Mars

      Hankkiudu kuntoutusOrtonin K. Lindgrenille. Erikoistunut noihin niskan retkahdusvammoihin niiden kuntoutukseen. On nimittäin loppuelämä muuten helvettiä whiplashin kanssa. Oon itse lukenut jotain whiplash-potilaan blogia (taistelijat.blogspot.com) netis ja en haluis olla sun huosuis, kun vammas on viel pahempi. Mars, kunnon hoitoon!!! Tietty kuntoutus ois pitänyt aloittaa heti, mut jos oot nuori, niin kyl sille vieläkin voi jotain tehdä.

    • CST

      Ja pyydä siellä craniosacraaliterapiaa. SIllä on moni saanut avun.

      • Tahdonvoimaa-bloggari

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2762
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      93
      2069
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe