Latausjännite alhaalla.

Tuliko mitattua oikein?

Akun jännite laskee aina reissussa merkittävästi.
pyörä on vanha Yamaha XV1000. ohjekirja sanoo latausjännitteeksi 14v./5000rpm.
No laiton mittarin kiinni (solenoidinpäähän ja toisen maihin. akun lepojännite oli 300km ajon jäkeen12.4v. Käynnistin ja nostin kierroksia. mittari näytti vain 12.8v. Tällä pelillähän se akku tyhjenee. Mittasinko oikein? Miten voin määritellä onko vikaa laturissa vai jännitteensäätäjässä tai muualla? Ei huvittais vielä ruveta konetta levittämään laturin takia jos jotenkin vielä pääsee.

10

8205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mach IV

      Mittaa laturilta tulevien kolmen piuhan väliset resistanssit(katso arvot kirjasta,varmaan n.0,8-1 ohm) resistanssi piuhoista runkoon(pitää olla ääretön).
      Tuolla saa selvää,onko vika laturin käämeissä.
      Kannattaa myös mitata e.m.piuhoista AC-jännite,kun kone käy(löytynee korjaamokäsikirjasta).
      Jos vika ei ole noissa,niin tod.näk.jännitteensäätäjä/tasasuuntaaja-mokkulassa...

    • väksätin

      Jännite mitataan akun navoista. Pyörä käyntiin ja mittari akun napohin kiinni. Jännite pitäs olla 13.5-14.5 välillä kun kierrokset jossain nomaalissa matka-ajo nopeudessa. Ennen kuin alat mitään laturin kanssa puuhastelemaan, niin puhdista kaikki liitokset ja poista hapettumat. Siis kunnolla, ei sumuttamalla vaan "jotain". Yleensä auttaa jo tuo.

      • molemmille

        Hieno malliesimerkki palstan oikeasta käytöstä. saa asiallisia vastauksia ihan ilman v-tuiluakin. mittasin, puhdistin, tarkastin. kaikki staattorin vastukset olivat 0,9 ohm. toisaalta solenoidilta saa saman latausjännitteen kuin akultakin, (ero 0,01V).Lataa edelleen 12,7-12.8V /3000-4000 kierroksilla. joko lähden säätäjää ostamaan?
        Tosin ainoa mitä ei vielä tullut mitattua on säätäjän puna/musta:n ja vihreän väliltä, josta tulisi löytyä 8,2 ohm. Jos on nolla tai ääretön, tai jotain muuta voi olettaa sen olevan paskana.
        staattori käämittiin kyllä uudelleen joskus -95. tai -96. alkuperäinen vastus olisi ollut 0,5 ohm -5%. Voisiko olla että "Ylitehoinen" staattori on ollut liian kova pala säätäjälle?


      • väksätin
        molemmille kirjoitti:

        Hieno malliesimerkki palstan oikeasta käytöstä. saa asiallisia vastauksia ihan ilman v-tuiluakin. mittasin, puhdistin, tarkastin. kaikki staattorin vastukset olivat 0,9 ohm. toisaalta solenoidilta saa saman latausjännitteen kuin akultakin, (ero 0,01V).Lataa edelleen 12,7-12.8V /3000-4000 kierroksilla. joko lähden säätäjää ostamaan?
        Tosin ainoa mitä ei vielä tullut mitattua on säätäjän puna/musta:n ja vihreän väliltä, josta tulisi löytyä 8,2 ohm. Jos on nolla tai ääretön, tai jotain muuta voi olettaa sen olevan paskana.
        staattori käämittiin kyllä uudelleen joskus -95. tai -96. alkuperäinen vastus olisi ollut 0,5 ohm -5%. Voisiko olla että "Ylitehoinen" staattori on ollut liian kova pala säätäjälle?

        Kysymyksesi viimeinen osa sisältää vastauksen eli sen vian. Harmi sillä osat maksanevat jonkin verran mutta ainakin tulee kuntoon kun ne vaihdat. Noi itse tehdyt käämitykset eivät ole milloinkaan alkuperäisen tasoisia, vaikka sitä kuinka yrittäisi. On omakohtaisia kokemuksia starttimoottorin osalta. Meni vaan huonommaksi eikä voinut muuta kuin ostaa uuden jos ajelemaan tahtoi päästä. Vahingosta viisastuin mutta tuntui turhalta maksaa kahdesti samasta asiasta.


      • Mach IV
        molemmille kirjoitti:

        Hieno malliesimerkki palstan oikeasta käytöstä. saa asiallisia vastauksia ihan ilman v-tuiluakin. mittasin, puhdistin, tarkastin. kaikki staattorin vastukset olivat 0,9 ohm. toisaalta solenoidilta saa saman latausjännitteen kuin akultakin, (ero 0,01V).Lataa edelleen 12,7-12.8V /3000-4000 kierroksilla. joko lähden säätäjää ostamaan?
        Tosin ainoa mitä ei vielä tullut mitattua on säätäjän puna/musta:n ja vihreän väliltä, josta tulisi löytyä 8,2 ohm. Jos on nolla tai ääretön, tai jotain muuta voi olettaa sen olevan paskana.
        staattori käämittiin kyllä uudelleen joskus -95. tai -96. alkuperäinen vastus olisi ollut 0,5 ohm -5%. Voisiko olla että "Ylitehoinen" staattori on ollut liian kova pala säätäjälle?

        Niinkuin "Väksätin" tuossa jo sanoikin,niin se lienee syypää.
        Suosittelen Electrixin(en muista kirjoitettiinko noin) tekemiä rekkula/tasuri-yhdistelmiä,paransi oman Katanan latauksen,kun alkuperäinen osa paistoi itsensä-maksoi n.120 euroa,Suzukin oma olisi maksanut melkein 170 ja mikä parasta oli seuraavana päivänä saapunut liikkeeseen jo aamulla,ei tarvinnut odotella päivätolkulla...
        Noita löytynee melkein minkä vain motskariliikkeen kautta,luulisin.


      • Nimetön
        molemmille kirjoitti:

        Hieno malliesimerkki palstan oikeasta käytöstä. saa asiallisia vastauksia ihan ilman v-tuiluakin. mittasin, puhdistin, tarkastin. kaikki staattorin vastukset olivat 0,9 ohm. toisaalta solenoidilta saa saman latausjännitteen kuin akultakin, (ero 0,01V).Lataa edelleen 12,7-12.8V /3000-4000 kierroksilla. joko lähden säätäjää ostamaan?
        Tosin ainoa mitä ei vielä tullut mitattua on säätäjän puna/musta:n ja vihreän väliltä, josta tulisi löytyä 8,2 ohm. Jos on nolla tai ääretön, tai jotain muuta voi olettaa sen olevan paskana.
        staattori käämittiin kyllä uudelleen joskus -95. tai -96. alkuperäinen vastus olisi ollut 0,5 ohm -5%. Voisiko olla että "Ylitehoinen" staattori on ollut liian kova pala säätäjälle?

        Minusta tuntuupi että lataa liian vähän.Yleensä auton ja mopen laturit pukkaa yli 14 :sta kun toimii ja enemmän joten tuumin että taitaa olla laturi sökö.Onhan tuo kausi jo lopulla..


      • liikaakin
        Nimetön kirjoitti:

        Minusta tuntuupi että lataa liian vähän.Yleensä auton ja mopen laturit pukkaa yli 14 :sta kun toimii ja enemmän joten tuumin että taitaa olla laturi sökö.Onhan tuo kausi jo lopulla..

        Irrottelin jännitteensäätäjän ja mittailin oli ihan pimeenä. luultavasti kärähtänyt. edellinen liitinkin oli sulanut. lisäksi polttanut liittimien sisältä muutamat pistokkeetlähes olemattomiin. Kirjoitinkin jo aiemmin että laturin käämien vastus pitäisi olla 0,5 ohm. kun se viimeisimmän uudelleen käämimisen jälkeen on 0,9ohm.


    • Nimetön

      Mittaa jännite suoraan akun navasta kun moppe käy. Pitäis tulla melkein 14 kun alle 13 ei kestä valot päällä ajella.

      • Ehkä jo?

        Paikalliseen merkki korjaamon on tullu joku "savon viisas" asentaja. Se on ihan oikeesti fiksu. kehotti tarkastamaan ja mittaamaan uusia kohteita ja vika taisi löytyä. Jännitteen säädin- tasasuuntaajalta lähtevät liittimet olivat kyllä tuusanpaskana ankarista olosuhteista johtuen. vaihtanen uuden sarjaliittimen ja kokeilen. Jos ei auta tällä nerolla on vaihtoehto ihan erilaiseen kapulaan kohtuu hinnalla. Ei ruvennu heti tyrkyttään et raahaudu pyörän kanssa tänne niin laitetaan. Ei oo bisnesmies mut hyvä äijä.


      • Ja baanalle.
        Ehkä jo? kirjoitti:

        Paikalliseen merkki korjaamon on tullu joku "savon viisas" asentaja. Se on ihan oikeesti fiksu. kehotti tarkastamaan ja mittaamaan uusia kohteita ja vika taisi löytyä. Jännitteen säädin- tasasuuntaajalta lähtevät liittimet olivat kyllä tuusanpaskana ankarista olosuhteista johtuen. vaihtanen uuden sarjaliittimen ja kokeilen. Jos ei auta tällä nerolla on vaihtoehto ihan erilaiseen kapulaan kohtuu hinnalla. Ei ruvennu heti tyrkyttään et raahaudu pyörän kanssa tänne niin laitetaan. Ei oo bisnesmies mut hyvä äijä.

        Halvaksi tuli.
        Kaikki liittimet ja johdot, jotka vaan jotenkin liittyy lataukseen tarkastettu ja tarvittaessa vaihdettu joitakin. Kaikki, mikä kohtuudella on mittailtavissa mitattu.
        Nyt lataa siinä13,1-13,8v. Nyt baanalle kun aurinkokin paistaa eikä oo edes hirmu kuumaa.
        Ainii.. Täytyy vielä kattoo akun jännite lähtiessä ja sit palatessa. :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11185
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5328
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2256
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      43
      1675
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      36
      1265
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1076
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      105
      1001
    Aihe