vanhanajan vitsakuri

kasvattaja

mitä mieltä olette vanhanajan kasvatusmenetelmän käyttöönotosta 13-16 vuotiaille teineille, jotka aiemmin eivät ole saaneet piiskaa? Tarkoitan tällä nyt avokämmenen tai koivuniemenherran antoa paljaalle takapuolelle todella pahoissa "rikkeissä". Käyttääkö joku menetelmää ja miten teini siihen suhtautuu?

14

9334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeillut..

      ..mene sitä tekemään! Minä panin poikani viime talvena hakemaan risun metsästä, kun en enää muuta keksinyt.. (sama rike toistui kerta kerran jälkeen, ei auttanut puhuminen, keskustelu, huutaminen, kiristys lahjonta eikä sekään selkäsaunalla uhkailu).. selkään en antanut, risu jäi eteisen nurkkaan odottamaan seuraavaa kertaa, mutta ennen kuin se tuli, minä istuin koululla vastaamassa opettajan, rehtorin ja kuraattorin kysymyksiin!!! Poitsu oli kertonut opelle, että on selkäsauna tulossa ja siitäkös riemu syntyi!

      • masa

        Oisit antanut samalla selkäsaunan opettajalle, rehtorille ja kuraattorillekin... :) Oot kyllä hemmotellu kakaras piloille, jos se tuommosesta menee valittamaan. Äkkiä kuria kehiin!


      • joopa
        masa kirjoitti:

        Oisit antanut samalla selkäsaunan opettajalle, rehtorille ja kuraattorillekin... :) Oot kyllä hemmotellu kakaras piloille, jos se tuommosesta menee valittamaan. Äkkiä kuria kehiin!

        muista nyt kuitenkin että laki kieltää toisen lyömisen.
        Olen kuitenkin kurin kannattaja, mutta kyllä se kuri olis pitänyt löytyä teidänkin tenaville toistakymmentävuotta sitten. Myöhästä nyt rypistää, yritä vedota lastesi järkeen...


    • jussi

      meillä annetaan pyllylle piiskaa joko vihdalla, remmillä tai kädellä ja aina paljaalle pyllylle. aina on tietenkin asia menny niin pitkälle että vaikka kuinka on sanottu niin silti ei oo uskottu niin silloin se tuntuu oikeelta ei muuten.

    • Näin on

      Kyllä,kuulkaas,hyvät ihmiset on aika mennä itseensä ja tietää itse,millaista kuria lapselleen antaa.Minä olen aikoinani vitsasta saanut,mutta eipä ole traumoja siitä tullut(olen nyt 30v.)Täytyy sanoa,että nykymaailman meno on menny ihan hulluksi-naapurin setä tai tätikö se tietää sinua paremmin,kuka on lapsesi paras kasvattaja?!Sanoisin,että haista paska-hommaa kaikkien ns.vapaiden kasvattajien moraalinormit,koska heidän lapsensa ne juuri tuolla kaupungilla hilluvat ja mummoja hakkaavat!Jos lapsi ei muuten opi kunnioittamaan vanhempiaan,täytyy osoittaa,että on TOSI kyseessä;lapsi EI itse osaa asettaa rajoja itselleen,EIKÄ tiedä,mikä on hänelle parhaaksi,jos vanhempi ei sitä hänelle opeta!Kuka on puhunut,että lasta hakattaisiin vitsalla?Joku hullu sosiaaliämmä,jolla ei itsellään ole lapsia!Ruotsissakin oli kyseisenlainen tapaus,jossa poika oli kertonut poliisille,että isi kurittaa häntä ja kun poliisit tuli ovelle,isä käski pojan pakata kimpsut ja sanoi poliisisedille,että"siinä on poika,viekää ja kasvattakaa sitten itse!"Pojalla pääsi itku ja siinä vaiheessa hänen mielensä muuttui-ei halunnut sosiaaliviranomaisten hoiviin,oli koti siis parempi paikka,vaikka vitsaa annettiinkin!Eihän mikään vitsan antaminen tapa,mutta henkinen väkivalta voi tappaa-tunteet.Kyllä lapsi sitten aikanaan oppii tietämään,missä raja menee-eli saako isiä ja äitiä kiusata loputtomiin-onhan sekin tavallaan henkistä väkivaltaa.Ja silloin kun ajoissa vähän kurittaa lasta,ei tule tilanteita että päreet palaa lopullisesti ja käytetään niitä kovempia keinoja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • lapsi

        et kyllä se perseelle lyönti satuttaa myös henkisesti . vanhempien pitäs olla niitä viimisiä henkilöitä jotka lastaan löis . ei mua se selkä sauna satuttanu eikä opettanu enemmän mua satutti se et äiti tai isä pysty yleensä tollasta tekemään . eikä se tilannetta auttanu pahensi entisestään todella paljon .


      • äiti
        lapsi kirjoitti:

        et kyllä se perseelle lyönti satuttaa myös henkisesti . vanhempien pitäs olla niitä viimisiä henkilöitä jotka lastaan löis . ei mua se selkä sauna satuttanu eikä opettanu enemmän mua satutti se et äiti tai isä pysty yleensä tollasta tekemään . eikä se tilannetta auttanu pahensi entisestään todella paljon .

        Joskus on todellakin aiheellista asettaa rajat. Ehkä olet itsekin ollut turhan hankala, etkä ole "kuunnellut" vaikka vanhempasi ovat pyytäneet??
        Tietenkin on vanhempia jotka ovat vain ja ainoastaan KÄRSIMÄTTÖMIÄ etteivät muita keinoja yritäkään, Jokainen lapsi kaipaa luonnollista huomiota.


    • Kotikuri

      Olet pahasti myöhässä. Kuri olisi pitänyt aloittaa jo siinä 5 vuoden iässä. En tarkoita mitään pahoinpitelyä, mutta vitsalla sen verran napakasti, että tuntuu jonkun aikaa.
      Nykymenolla ollaan kohta mahdottomassa tilanteessa, kun ei ole mitään kuria, velvollisuuksia, sääntöjä, on vain vaatimuksia ja oikeuksia.

      • mä vaan

        tottas puhut, myöhäistä on aloittaa murkun lyöminen!! Saa vielä syytteen lapseltaan... lain mukaanhan ketään ei saa lyödä, ei lapsikaan äitiään. Mutta lapsen kurittaminen eli järjestyksessä pitäminen on alettava heti kun lapsi jo meinaakin tehdä itselleen tai toiselle vahingollisia puuhia. Kyllä 5-vuotiaskin on jo liian iso!


      • Tiinu

        Lapsen kasvattaminen rajoja asettamalla ja niiden noudattamista valvomalla pitää aloittaa heti, kun lapsi syntyy. Vauvan rajat, uhmaikäisen rajat ja teinin rajat ovat kovin erilaisia, mutta ei kasvatusta ja "kuria" voi aloittaa vasta jossain vaiheessa, vaan alusta asti pitää olla säännöt elämiseen. Silloin ei tarvita piiskaa eikä muuta ruumiillista kuritusta.


      • kun ei silloinkaan

        Oman kokemukseni mukaan ei teini-iässä aloitettu kurinpito todellakaan mene hukkaan. Olin itse aikoinani laiska koululainen, kansakoulu nyt vielä meni omalla painollaan vaan keskikoulussa olisi jo tarvinnut lukemaan. Ja minulle läksyjen lukeminen oli sellaista myrkkyä että... Äitimuori kyllä yritti kaikin keinoin saada minut kirjan ääreen -turhaan. Kunnes ollessani jo 14-vuotias hän "keksi" vitsan käytön. Ja pian ensimmäisen selkäsaunan jälkeen pitkän keskustelun jälkeen laadimme yhdessä lukukausittain kiristyvät kokeiden arvosanat, joiden alittamisesta seuraisi selkäsauna. Ja kas kummaa, muutaman selkäsaunan jälkeen alkoi jo lukeminen maittaa ja todistusten numerot paranivat jopa siinä määrin, että kerran oma luokanvalvojani pyysi minua jäämään tunnin jälkeen ja alkoi ihmetellä koulunkäyntini saamaa käännöstä ja kuulessan totuuden hän vain hymyili ja sanoi niiden selkäsaunajen kantavan myöhemmin hyvää korkoa. Eikä hän väärässä ollutkaan.
        Reilussa parissa vuodessa todistuksen keskiarvo nousi parilla numerolla jas jätin keskikoulun luokkani toiseksi parhaalla keskiarvolla!


      • aviomies
        kun ei silloinkaan kirjoitti:

        Oman kokemukseni mukaan ei teini-iässä aloitettu kurinpito todellakaan mene hukkaan. Olin itse aikoinani laiska koululainen, kansakoulu nyt vielä meni omalla painollaan vaan keskikoulussa olisi jo tarvinnut lukemaan. Ja minulle läksyjen lukeminen oli sellaista myrkkyä että... Äitimuori kyllä yritti kaikin keinoin saada minut kirjan ääreen -turhaan. Kunnes ollessani jo 14-vuotias hän "keksi" vitsan käytön. Ja pian ensimmäisen selkäsaunan jälkeen pitkän keskustelun jälkeen laadimme yhdessä lukukausittain kiristyvät kokeiden arvosanat, joiden alittamisesta seuraisi selkäsauna. Ja kas kummaa, muutaman selkäsaunan jälkeen alkoi jo lukeminen maittaa ja todistusten numerot paranivat jopa siinä määrin, että kerran oma luokanvalvojani pyysi minua jäämään tunnin jälkeen ja alkoi ihmetellä koulunkäyntini saamaa käännöstä ja kuulessan totuuden hän vain hymyili ja sanoi niiden selkäsaunajen kantavan myöhemmin hyvää korkoa. Eikä hän väärässä ollutkaan.
        Reilussa parissa vuodessa todistuksen keskiarvo nousi parilla numerolla jas jätin keskikoulun luokkani toiseksi parhaalla keskiarvolla!

        Samaa mieltä siinä, että koskaan ei ole liian myöhäistä. Lapsia en ole kurittanut, meillä on asetettu selvät rajat, joita molemmat ovat noudattaneet, kiistatilanteissa riittää tiukka keskustelu. Vaimoni sen sijaan on joskus mennyt oikuttelussa niin pitkälle, että olen joutunut antamaan avokämmenestä takapuolelle sen verran napakasti, että puhe menee taas jakeluun. Kovin usein sitä ei tarvitse tehdä, hän on vuosien varrella oppinut tietämään, minkälainen käytös johtaa siihen, että hän löytää itsensä polvieni päältä poikittain housut kintuissa. En ole mikään pahoinpitelijä, enkä koskaan löisi häntä muuten, ja hän on jokaisen tällaisen kurinpalautuksen jälkeen myöntänyt saaneensa aiheesta pyrstölleen. Meille tämä on sopinut hyvin, suosittelen.


    • Risse16V

      Piiskan käyttö teineille on paikallaan joissakin tapauksissa vitsa ei ole mikään patenttilääke kaikkeen toiselle se toimii ei kaikille vitsan käyttöön täytyy liittyä kokonaisuus hellyyttä,rakkautta mukana minä hain äitin kanssa yhtessä vitsan välillä tai yksin kaikki tapahtuu yhtestyössä riisumisesta eitapella menen pymppypaljaana äitin syliin ottamaan vitsaa meillä toimii.

    • Teinityttö Silloin

      Olin teini ikäinen 90 luvun alussa olemme äitin kanssa muistelleet miten vitsaa käytettiin minun pyllylleni ja isona teininä käytettiin remmiä vitsaa käytettiin noin kuukauten välein haimme yhtessä monasti vitsan pitin yhtessä hakemisesta saimme jutella samalla mitä tapahtuu hetken päästä äitin makkarissa riisuituimme yhtessä minä riisuin itseni äiti tykkäsi olla myös vähissä vaattessa piiskatessa rintssikat shortsit tai pikkarit minä olin yleensä rinssikoissa aina ennen vitsansaantia olimme kaulakkain äiti kiltti pitä hyvänä sylissäsi pyysin melkein aina äiti piti hyvänä hyväili koivuniemenrouvalla pakarani punaiseksi reisille pienet rannut monasti olin viisikin minuttia äitin sylissä saamassa vitsaa tämän jälkeen oli äitin kätet levällään tule tänne lapseni halasin äitiä remmiä annettiin isonteinitytön kurissa pysymiseen remmiä,pitkää koivuvitsaa sain ylävartaloni lepäsi äitin levitettyjen reisien päällä tykkäsin hyväillä äitiä samalla reitet lantio,pepun yläosa saivat silityksiä minä sain remmiä ah ah ah ahahah ahahah tulimonasti huuliltani äiti remmitsi minut hyvin monasti istuimme sylikkäin remmin jälkeen äiti silitti punaista pyllyäni jutteli tämä on sinun hyväksi slloin eituntunut aina siltä halasin äitiä kuiskasin äitille kiitos.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe