Petroskoihin

kyky

Olemme menossa Petroskoihin parin viikon kuluttua.
Onko kenellä vinkkejä esim. shoppailupaikoista, ruokapaikoista, illanvietosta (teatteri,tms.)
Meneekö Kizin-saarella koko päivä, vai kannattaako jäädä mieluumin kaupunkiin (on ainoa kokonainen päivä perillä). Kiitos kaikista vinkeistä!

10

1621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petroskoijari

Tulimme Petroskoista kaksi viikkoa sitten.

Kizhi taitaa olla yliarvostettu paikka, käytännössä se on sekoitus Seurasaarta (vanhat talonpoikaistalot kuskattu sinne muualta) ja... en tiedä mitä.

Kesäkirkko on vaikuttavan iso kaukaa, mutta kiinni. Talvikirkko vieressä on pienempi ja sisältä varsinkin aika tavallinen. Moisia kirkkoja on Venäjän ja Suomen Karjala täynnä. Mielestäni Kizhiin ei kannata koko päivää tuhlata (tosin matka sinne ja takaisin ei ihan koko päivää vie). Odotukset olivat varmaan minulla suuremmat.

Pohjola-hotellia viistosti vastapäätä on hyvä karjalainen perinneravintola, jonka sisustajalta ei ole mielikuvitusta puuttunut. Myös ruokaa suosittelen.

Lähellä rautatieasemaa on Karelozka (?) -ravintola joka on kiva. Myös Tsainaja Lozka -ketjun blinipikaruokala on siisti, puolivälissä Lenin-katua. Lähellä Karl Marx -katua oleva Petrovski on kelpo rafla sekin.

Huomaat kaupungin olevan melkoinen kulissi - pääkatu, Lenin-katu, on pidetty jollain tapaa kunnossa, mutta jo ensimmäiset samansuuntaiset sivukadut ovat siivottomia. Palaneita puutaloja on aivan kaupungin keskustassa.

Kaupunki on toivottoman jälkeenjäänyt, mikä ilmenee jo neuvostoaikaisessa nimistössä, josta edes salaisen poliisin, Tsekan, perustajan Dhzersinskin nimeä ei ole poistettu. Toisaalta on mielenkiintoista että kaupungissa on O.W. Kuusisen patsas, sekä kadut Toivo Antikaiselle ja Edward Gyllingille.

Äänisen rantakatu on hieno. Ääninen puolestaan yleensä liian kylmä uimiseen. Taidemuseo on ihan siisti kulttuuripaikka, muuten niitä ei hirveästi olekaan.

Muuten kaupunki näyttää olevan ylpeä lähinnä ystävyyskaupungeistaan joita Suomessa ovat Varkaus ja Joensuu.

Mitä tahansa ostatkin, sen löytänet Lenin-kadulta. Suuri supermarket "Sigma" löytyy Drevljankan kaupunginosasta. Julkinen liikenne toimii hyvin, mm. pikkubusseja on paljon ja niiden rinnalla vielä ratikat ja liikennelaitoksen bussit.

• Tellustelija

...kommentti kaupungista. Noh, en ole itse siellä koskaan käynyt, mutta tuo vaikutti hyvältä neutraalilta näkökulmalta kaupunkiin ilman mitään kiihkoiluja suuntaan jos toiseen. Lisäksi varsin informatiivinen. Näitä jos saisi lissää...

T:Tellustelija

ps. Niin, opiskelijakaupunkinahan tuo on varsin iso, mutta sehän tuskin kesällä paljoa näkyy.

• katja.jkl

Kitzhille viime kesänä kesti meiltä reilun 5 tuntia. Kantosiipialus menee noin tunnin suuntaansa, eli perille jää aikaa noin 3 tuntia, joka riitti ainakin meille. Jos vaan yksi päivä on aikaa, niin en minäkään sitä siellä käyttäisi. Onhan se ihan käymisen arvoinen, mutta ei kuitenkaan niin tarunhohtoinen kuin minkälaisen kuvan siitä on (jostain?) saanut.

Minulle ei kyllä jäänyt mielikuvaa mistään erityisen siivottomasta kaupungista. Riippuuhan se tietysti mihin vertaa, mutta esim. jos Sortavalaan tai Viipuriin, niin kyllä Petroskoi siistimpi on. Remontin tarvetta tietysti on ihan niinkuin aika monessa muussakin paikassa.

Positiivista on myös edullinen hintataso ja matkailijan kannalta mielenkiintoista juuri se, että niin paljon vielä on vanhaa jäljellä. Petroskoin yliopistohan taitaa olla aika arvostettu opinahjo ja kaupunkikuvassa näkyykin paljon nuorta väkeä.

Lehtipuun Karjala-kirjassa on minun mielestä hyvin esitelty paikkoja.

• hot. Pohjolan

(Severnaja) edessä vastapuolella katua oleva kirjakauppa?

Olen joskus ostanut sieltä mahtavia kuvateoksia Laatokasta, Valamosta ja Venäjän Karjalasta.

• drusok
        hot. Pohjolan kirjoitti:

(Severnaja) edessä vastapuolella katua oleva kirjakauppa?

Olen joskus ostanut sieltä mahtavia kuvateoksia Laatokasta, Valamosta ja Venäjän Karjalasta.

Heinäkuussa oli viälä pystyssä kyseinne kauppa.

• Petroskoijari
        katja.jkl kirjoitti:

Kitzhille viime kesänä kesti meiltä reilun 5 tuntia. Kantosiipialus menee noin tunnin suuntaansa, eli perille jää aikaa noin 3 tuntia, joka riitti ainakin meille. Jos vaan yksi päivä on aikaa, niin en minäkään sitä siellä käyttäisi. Onhan se ihan käymisen arvoinen, mutta ei kuitenkaan niin tarunhohtoinen kuin minkälaisen kuvan siitä on (jostain?) saanut.

Minulle ei kyllä jäänyt mielikuvaa mistään erityisen siivottomasta kaupungista. Riippuuhan se tietysti mihin vertaa, mutta esim. jos Sortavalaan tai Viipuriin, niin kyllä Petroskoi siistimpi on. Remontin tarvetta tietysti on ihan niinkuin aika monessa muussakin paikassa.

Positiivista on myös edullinen hintataso ja matkailijan kannalta mielenkiintoista juuri se, että niin paljon vielä on vanhaa jäljellä. Petroskoin yliopistohan taitaa olla aika arvostettu opinahjo ja kaupunkikuvassa näkyykin paljon nuorta väkeä.

Lehtipuun Karjala-kirjassa on minun mielestä hyvin esitelty paikkoja.

Lehtipuun Karjala-kirja oli myös minun ohjenuorani tuolla. Ehdottomasti ohittamaton nyky-Karjalan tuntija tuo Lehtipuu, vaikka "Karjala takaisin" -jutuista olisikin eri mieltä.

Lehtipuun ominaisuus kirjoissaan on, että entisillä Suomen alueilla Karjalassa liikkuessaan hän harrastaa ryssittelyä ja haavekuvia siitä miltä paikat näyttäisivät jos ne vielä kuuluisivat Suomelle.

Varsinaisen Venäjän Karjalan puolelle siirryttäessä Lehtipuu on poliittisen korrekti ja puhuu suvaitsevaan sävyyn, jopa positiivisesti. Petroskoitakin hän käsittelee siksi turhankin silkkihansikkain.

Petroskoin laitamat ja rannat ovat kaameassa kunnossa. Rantabulevardi on tosin kaunis.

Kaupungin hallinto elää yhä neuvostoaikaa - taitaa vielä ihmetellä mitä siellä Moskovassa tapahtui 1991 ja miksi ei enää tule rahaa.

"Vanhaa" on hieman jäljellä, vaikka kaupunki kärsi viime sodista. Pyöreä aukio, jolla Lenin seisoo, on 1700-luvulta. Taidemuseon oppaamme toivoi Pietari Suuren patsasta Leninin tilalle, se sopisi 1700-luvun ympäristöön paremmin.

Palaneita taloja oli paljon. Tulenkäsittelyn huolimattomuus on kansallinen ongelma Venäjällä, ja Petroskoissakin oli monessa paikassa julisteita jotka yrittivät kouluttaa ihmisiä varovaiseen tulenkäsittelyyn.

• samoihin aikoihin

Olemme pari yötä Severnajassa, mutta matkailemme Petroskoin ympäristössä enimmäkseen.

Kizissä menee yksi päivä. Ei nyt kokonaan, mutta trampatessa väsyy sen verran, että väsy jo yllättää.

Olen joskus ollut viikonkin Petroskoissa, mutta olen löytänyt mielenkiintoisempaa tekemistä kuin Kizi.

Sigma on iso shoppailupaikka, rantakatu on siisti. Käypä syömässä rantakadulla Viikinkilaivassa.

Mehän voisimmekin pitää miitingin Petroskoissa.

• drusok

Oliko se vielä siellä? En ainaskaan itse sitä huomannut.
        Parivuotta sitten siinä vedessä liilui niitä vanhoja laivoja mutta ovat kuulemma palaneet vuosi sitten.?

• Aaahaaa
        drusok kirjoitti:

Oliko se vielä siellä? En ainaskaan itse sitä huomannut.
        Parivuotta sitten siinä vedessä liilui niitä vanhoja laivoja mutta ovat kuulemma palaneet vuosi sitten.?

..siis viimeinen viikinki kait polttanut sen laivan lähtiessään kaupungista viime kesänä !!
        Ei ollu sitä laivaa 12-13.8 kun pistäydyin vierailemassa Petroskoissa ..

• pitää miitinki?

Severnajan aulabaarissa. Pienimuotoinen, mutta unohtumaton?

Joko perjantaina 25.8. tai lauantaina 26.8. aivan alkuillasta. 16-18 aikoihin?

Tai myöhemmin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3111
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3067
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2417
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      2037
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1759
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      83
      1370
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1280
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79