Mikä shampoo kissanpesuun?

puolipitkäkarvakissa

Näyttelyissä on kissoja, joilla ei ole lainkaan möykkyjä turkissa (ei siis takkuja, vaan karva menee niin, että näyttää möykkyiseltä, vaikka kissa juuri harjattu). Millä shampoolla puolipitkäkarvainen kissa pitäisi pestä, että möykkyjä ei tulisi?

17

3043

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osaa neuvoa sinua

Käy kyselemässä eläinkaupasta tai soita kissasi eläinlääkärille. Tai sitten käyt rohkeasti nykäisemässä niitä henkilöitä siellä näyttelyssä hihasta, ja kysyt millä shampoolla pesevät kissansa=)

• paljolti

turkin laadusta.Eli onko se kuiva,rasvoittuva,hilseilevä...
      Itse käytän omille pitkäkarvoille PetSilkin tuotteita.Todella riittoisia,joskin kalliita(n.27euroa/pullo),mutta koska shampoo ja hoitoaine laimennetaan suhteessa 1-2 osaa shampoota ja 10 osaa vettä niin riittää kyllä todella pitkälle.
      Jos se turkki on rasvainen,niin osta vaikka rautakaupasta svarfega(en ole varma menikö oikein) tai eläinkaupasta esim.goopin rasvanpoistotahnaa,joka hierotaan kuivaan turkkiin.Annetaan vaikuttaa hetken,jonka jälkeen turkki huuhdellaan huolellisesti.Sen jälkeen kissa pestään laimella fairy-liuoksella ja huuhdellaan hyvin.Tämän jälkeen pyyhekuivaan turkkiin hierotaan kosteuttava hoitoaine(laimennettu!)huuhdellaan,jonka jälkeen kissa pestään kosteuttavalla shampoolla(laimennettu)ja huuhdellaan.
      Huuhtelu on sen pesun tärkein osa.Jos turkkiin jää vähänkin shampoojäämiä,niin tuloksena on hilseilevä,nuhruinen kissa.Kissaa täytyy myös kammata sen kuivumisen aikana muutamaan kertaan,jottei turkki kiharru.Kihara turkki kun menee helposti takuille.

• alkuperäinen.

Jos kissalla rasvoittuu turkki kainaloista, niin onko se silloin rasvainen turkki vai normaali? Fairya olen kyllä kokeillut esipesuna, mutta turkki ei näytä kuitenkaan hyvältä pesun jälkeen, vaan möykkyiseltä, vaikka olen kammannut sitä koko kuivumisen ajan. Möykyt tulevat esiin heti kun kissa liikkuu vähän eli karva paakkuuntuu joistain kohdista ja joihinkin tulee aukkoja.

• että kissallasi
        alkuperäinen. kirjoitti:

Jos kissalla rasvoittuu turkki kainaloista, niin onko se silloin rasvainen turkki vai normaali? Fairya olen kyllä kokeillut esipesuna, mutta turkki ei näytä kuitenkaan hyvältä pesun jälkeen, vaan möykkyiseltä, vaikka olen kammannut sitä koko kuivumisen ajan. Möykyt tulevat esiin heti kun kissa liikkuu vähän eli karva paakkuuntuu joistain kohdista ja joihinkin tulee aukkoja.

on rasvainen turkki.Käypäs seuraavassa näyttelyssä ostamassa Gooppia ja jotain shampoota ja hoitoainetta(esim.PetSilk).Pelkällä fairylla ei se rasva kunnolla lähde.

1.Hiero kuivaan turkkiin Gooppia.Anna vaikuttaa n.5min.Huuhtele huolellisesti(kunnes turkki on "narskuvan" puhdas)

2.Pese laimealla fairy-lioksella,vaahdota hyvin.Huuhtele kuten edellä.

3.Hiero pyyhekuivaan turkkiin laimennettu hoitoaine.Esim.PetSilk kosteuttava laimennus 2:10.Anna vaikuttaa n.5min.Huuhtele huolella.

4.Pese esim.PetSilkin kosteuttavalla shampoolla,laimennus 2:10.Vaahdota.Huuhtele huolella.

5.Kuivaa hiustenkuivaajalla koko ajan kammaten(jos kissa on siihen tottunut)tai kampaa aina välillä norm.kuivumisen aikana.

Huuhtelu on sen pesun tärkein osa.Jokaisen shampoon ym.jälkeen siitä turkista täytyy huuhdella ne pienetkin shampoonrippeet pois.Muuten on pesut pilalla.Omalla kohdalla pelkästään pesuihin ja huuhteluihin menee yhdelllä kissalla n.tunti 30min.föönäykseen.

• peseminen

Juuri oikeiden pesuaineiden löytämien ei käy yhdessä yössä, vaan vaatii paljon erillaisia kokeiluja jos kissalla on vaativa turkki. Meillä pestään Jerob sarjalla kissojen turkit, sinikilpikonnaan (äärimmäisen vaikea turkki) käytetään ensin Herbal:a ja sen jälkeen kookosvoi minkkiöljy shampoota. Punainen, ruskea yms helpot turkit One step rasvan poistajalla ja sen jälkeen texturizing shampoolla. Kissat pestään joka näyttelyyn kolme kertaa viikon välein, varsinainen näyttelypesu tehdään torstaina jos näyttely on viikonlopuna jolloin ennen muita aineita käytetään ensin Goop rasvanpoistajaa lonkkiin, häntään ja kauluriin. Nämä toimivat meillä, rotuna Norjalainen metsäkissa

• ----------

Meidän EC- ja GIC-mettisnarttuja ei todellakaan ole pesty tuollaisella tahdilla ennen näyttelyjä, vaan ehkäpä kerran vuodessa, jotta päällyskarva säilyttäisi kunnollisen tanakkuutensa. Saattaahan olla, että kolleja joutuu noin paljon viruttamaan, mutta oudolta kuulostaa.

• siitä mettiksestäkin
        ---------- kirjoitti:

Meidän EC- ja GIC-mettisnarttuja ei todellakaan ole pesty tuollaisella tahdilla ennen näyttelyjä, vaan ehkäpä kerran vuodessa, jotta päällyskarva säilyttäisi kunnollisen tanakkuutensa. Saattaahan olla, että kolleja joutuu noin paljon viruttamaan, mutta oudolta kuulostaa.

näkee onko se pesty vai ei.Sille vaan usein annetaan anteeksi se pesemättömyys,vaikkakin olen myös usean tuomarin kuullut huomauttavan mettisten omistajille siitä kun eivät pese kissojaan.Näyttely on kumminkin kauneuskilpailu,jolloin mielestäni kissan pitää olla puhdas ja näyttelykunnossa,rodusta riippumatta.Vaatii vain hieman viitseliäisyyttä etsiä juuri ne oikeanlaiset aineet kullekin turkinlaaddulle.

• peseminen
        ---------- kirjoitti:

Kyllä niitä vaan joutuu pesemään jos parhaan pesutuloksen haluaa, tämä on ihan normaali pesutahti esim. persialaisilla. Ei kaikkien tarvitse pestä, jos oman kissasi turkki on hyvä vähemmällä niin hieno juttu, mutta tiedän mikä on paras meidän kissoille. Näyttelyssä näkee kyllä todella paljon kissoja joiden pitäisi olla muka pestyjä ja ne ovat niin likaisia että sen huomaa jo kaukaa. Tätä jota pestään kolmen kertaa joka näyttelyyn on kastraatti naaras ja rasvoittaa edelleen turkkiaan enemmän kuin aktiiviset kolllit, viikko pesusta niin turkki on nousee jo istuessa "rasvaharjaksille" selästä.

• norjalaisen omistaja
        peseminen kirjoitti:

Kyllä niitä vaan joutuu pesemään jos parhaan pesutuloksen haluaa, tämä on ihan normaali pesutahti esim. persialaisilla. Ei kaikkien tarvitse pestä, jos oman kissasi turkki on hyvä vähemmällä niin hieno juttu, mutta tiedän mikä on paras meidän kissoille. Näyttelyssä näkee kyllä todella paljon kissoja joiden pitäisi olla muka pestyjä ja ne ovat niin likaisia että sen huomaa jo kaukaa. Tätä jota pestään kolmen kertaa joka näyttelyyn on kastraatti naaras ja rasvoittaa edelleen turkkiaan enemmän kuin aktiiviset kolllit, viikko pesusta niin turkki on nousee jo istuessa "rasvaharjaksille" selästä.

Kissasi voi rasvoittua myös sen vuoksi että peset sitä niin usein. Luonnossahan kissoja ei pestä shampoilla ja öljyillä vaan hommat hoituu omasta takaa joten ihmettelen miksi lemmikki kissaakaan pesisi viikon välein jonkun nöyttelyn takia?

• virolaisen omistaja
        norjalaisen omistaja kirjoitti:

Kissasi voi rasvoittua myös sen vuoksi että peset sitä niin usein. Luonnossahan kissoja ei pestä shampoilla ja öljyillä vaan hommat hoituu omasta takaa joten ihmettelen miksi lemmikki kissaakaan pesisi viikon välein jonkun nöyttelyn takia?

Monta kertaa luulet kissan pestyn vuosien 2006 ja 2014 välillä?

• Nimihirviö

Hyvät ohjeet löydät täältä: www.persialaiskissat.net ja sieltä turkinhoito.

Ymmärsinkö oikein, että kissa kuivuu itsestään eli et kuivaa sitä millään puhaltimella? Siinä on ainakin yksi syy. Fairyä ei myöskään tarvi laimentaa, vaan sitä hierotaan ensin käsiin ja sitten puristellaan kuivaan turkkiin rasvaisimpiin kohtiin. Lisää löydät tuosta linkistä.

Lisäksi: hoitoaine viimeisenä! Ei siitä ole mitään hyötyä, jos sen pesee pois ;)

• ainakaan

meillä se että hoitoaine jätettäisiin viimeiseksi,muuten ei olisi sellaisen lättänäturkin kanssa mitään asiaa näyttelyyn..Kyllä se hoitoaine ehtii siinä viidessä minuutissa vaikuttamaan.Sen jälkeen vielä pesu esim.tuuheuttavalla shampoolla.
        Kerran olen kokeillut laittaa laiemntamatonta fairya kuivaan turkkiin ja tulos oli suoraan sanottuna karmea.Enää en sitä tee,vaan luotan gooppiin ja laimeaan fairyliuokseen.

• mamma40
        ainakaan kirjoitti:

meillä se että hoitoaine jätettäisiin viimeiseksi,muuten ei olisi sellaisen lättänäturkin kanssa mitään asiaa näyttelyyn..Kyllä se hoitoaine ehtii siinä viidessä minuutissa vaikuttamaan.Sen jälkeen vielä pesu esim.tuuheuttavalla shampoolla.
        Kerran olen kokeillut laittaa laiemntamatonta fairya kuivaan turkkiin ja tulos oli suoraan sanottuna karmea.Enää en sitä tee,vaan luotan gooppiin ja laimeaan fairyliuokseen.

se, että hoitoaine on liian kauan turkissa (5 min.) tai sitten se on liian tuhtia tavaraa (laimennettava) tai sitten se on vääränlaista tai sitä ei ole saatu huuhdottua pois turkista. Et sinä varmaan omasta tukastasikaan pese shampoolla hoitoainetta pois vai pesetkö?

Itse pesen persialaisten turkit seuraavasti; ensin Groomer´s Goopia, sitten laimentamaton fairy 2-3 krt riippuen turkin likaisuudesta ja karvan määrästä, sitten turkkikohtainen shampoo (värishampoo tai hoitava shampoo) ja viimeiseksi hoitoaine (laimennettu). Jokaisen vaiheen jälkeen kunnolliset huuhtelut ja viimeisenä silauksena kuivaus föönillä tai kuivaajalla. Ennen kuivauksen aloittamista, puristelen turkista vedet pois Wettexillä ja pyyhkeellä, kampaan turkin läpi jotta pesutakkuja ei jää.

Jos tämän jälkeen jää lovisuutta, on vikana joko turkkiin jäänyt rasva, huonot huuhtelut, hoito-ainejäämät tai kuivauksen lopettaminen kesken. Hyvä ohje kuivaamiselle on, että "kuivaa vieläkin vaikka sinusta turkki näyttää jo kuivalta". Huuhteluissa taas se, että turkki "narisee" käsissä, silloin se on puhdas. Exoticille en aina laita edes hoitoainetta jos pesen turkin hoitavalla shampoolla, pitkälle karvalle hoitoaine on kyllä ehdoton.

• Nimihirviö
        ainakaan kirjoitti:

Hoitoaineella ei ole mitään merkitystä, jos sen pesee pois. Sen sijaan epäilen myös, että kokeilemasi hoitoaine on ollut liian "tömäkkää" ja tosiaan vaikutusajalla voi myös pelata. Hoitoaineella saadaan turkkiin se kiilto ja liukkaus/sileys, jotta siihen ei tule takkuja, eikä se sähköisty ja laskeutuu kauniisti. Kuivauksen merkitystä ei voi kyllin korostaa! Vaikka pesu onnistuisi täysin, huono kuivaus voi sen pilata. Joku väitti kuivaavansa kissan föönillä kuivaksi puolessa tunnissa, sen tahdon nähdä...

• petsilkin
        mamma40 kirjoitti:

se, että hoitoaine on liian kauan turkissa (5 min.) tai sitten se on liian tuhtia tavaraa (laimennettava) tai sitten se on vääränlaista tai sitä ei ole saatu huuhdottua pois turkista. Et sinä varmaan omasta tukastasikaan pese shampoolla hoitoainetta pois vai pesetkö?

Itse pesen persialaisten turkit seuraavasti; ensin Groomer´s Goopia, sitten laimentamaton fairy 2-3 krt riippuen turkin likaisuudesta ja karvan määrästä, sitten turkkikohtainen shampoo (värishampoo tai hoitava shampoo) ja viimeiseksi hoitoaine (laimennettu). Jokaisen vaiheen jälkeen kunnolliset huuhtelut ja viimeisenä silauksena kuivaus föönillä tai kuivaajalla. Ennen kuivauksen aloittamista, puristelen turkista vedet pois Wettexillä ja pyyhkeellä, kampaan turkin läpi jotta pesutakkuja ei jää.

Jos tämän jälkeen jää lovisuutta, on vikana joko turkkiin jäänyt rasva, huonot huuhtelut, hoito-ainejäämät tai kuivauksen lopettaminen kesken. Hyvä ohje kuivaamiselle on, että "kuivaa vieläkin vaikka sinusta turkki näyttää jo kuivalta". Huuhteluissa taas se, että turkki "narisee" käsissä, silloin se on puhdas. Exoticille en aina laita edes hoitoainetta jos pesen turkin hoitavalla shampoolla, pitkälle karvalle hoitoaine on kyllä ehdoton.

tuotteita,eikä hoitoaine ole ollut liian "tujua" vaan on aina laimennettu 1-2:10.Huuhtelu ei myöskään ole ollut liian vähäistä,vaan jokaisen aineen jälkeen huuhdellaan niin kauan että se turkki juurikin "narisee" käsissä.
        Naaraalla osittain kuiva turkki,joten tarvitsee kosteuttavan shampoon ja hoitoaineen,mutta näyttelyä varten tarvitaan siihen turkkiin myös sitä ilmavuutta ja tuuheutta,joten pesen viimeiseksi tuuheuttavalla shampoolla(1:10).Jos sen hoitoaineen laittaisin viimeisenä,niin ei siitä turkista niin tuuheaa saisi vaikka kuinka föönäisi.Näyttelyiden välipesuissa turkin "lättänyydellä"ei ole mitään merkitystä joten silloin tuo tuuheuttava shampoo jää pois.Jokaisella omat tapansa ja tämän olen tuolle kissalle monien erehdysten kautta todennut parhaimmaksi.(Monta kilpakumppania ollaan voitettu "outstanding/super showconditionilla"

• puolipitkäkarvakissa

Olen kammannut ja kuivannut kissaa hiustenkuivaimella melkein koko illan tai siltä se on ainakin tuntunut.

Fairya en myöskään laimenna ja hoitoainetta en ole käyttänyt lainkaan, ettei rasvoittuisi, mutta ehkä sitä sitten pitäisikin laittaa, että karva laskeutuisi hienosti.

Voi olla, että en ole laittanut fairya tarpeeksi ja joka paikkaan, mutta olen kyllä mielestäni huuhdellut hyvin.

Mitähän tuollaiset Groomer´s Goopit maksavat ja mistä niitä saa?

• Nimihirviö
        puolipitkäkarvakissa kirjoitti:

Olen kammannut ja kuivannut kissaa hiustenkuivaimella melkein koko illan tai siltä se on ainakin tuntunut.

Fairya en myöskään laimenna ja hoitoainetta en ole käyttänyt lainkaan, ettei rasvoittuisi, mutta ehkä sitä sitten pitäisikin laittaa, että karva laskeutuisi hienosti.

Voi olla, että en ole laittanut fairya tarpeeksi ja joka paikkaan, mutta olen kyllä mielestäni huuhdellut hyvin.

Mitähän tuollaiset Groomer´s Goopit maksavat ja mistä niitä saa?

Perskilehden välissä näytti olevan ilmoitus Groomer`s Goopista maahantuojalta 2prk 17e. os. [email protected]

Voi myös olla, että turkki rasvoittuu heti, koska sitä hoitoainetta ei ole. Eli iho paikkaa pesussa "rajusti" menetettyä luonnollista rasvaa. Tai sitten se pesuaine on tosiaan väärää. Mikä kissa sinulla on?

Näyttelyssä voit ihan hyvin nykiä hihasta ja kysäistä millä/miten ovat pesseet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe