Tietokannat kiinnostaa ja olen menossa yliopistoon opiskelemaan ohjelmointia. Varsinaista ohjelmointiosaamista ei ole paskaakaan, mutta SQL:n parissa olen jo jonkin ajan puuhaillut.
Onko tietokantaohjelmoijille kysyntää ja mitä muita taitoja kannattaisi opetella? Paljonkohan alkupalkat pyörii niissä hommissa?
Tietokantaohjelmoija
21
6449
Vastaukset
- tarjottiin
10eur/h
työnantajien ja omat näkemykseni eivät kohdanneet, eivätkä ole vieläkään kohdanneet. Paljon enemmän olenkin saanut itse kotona aikaan, kuin että olisin tietokanta-asiantuntijana noilla tuloilla palkannut jonkun tekemään niitä puolestani.- IT hemmo
Tietokanta ohjelmoija...hohhoijaa, ketä nyt ei osaa nykyään jo kättelyssä pyörittää tietokantoja oman mielensä mukaan?
- sanonta_
IT hemmo kirjoitti:
Tietokanta ohjelmoija...hohhoijaa, ketä nyt ei osaa nykyään jo kättelyssä pyörittää tietokantoja oman mielensä mukaan?
Miksi hemmetissä pitää käyttää sanaa "ketä", sanan "kuka" tilalla?
- trollipeikko
IT hemmo kirjoitti:
Pelle joka ei osaa käyttää kuka sanaa ei pyöritä niitä kantoja ainakaan missään...
- takas kouluun
sanonta_ kirjoitti:
Miksi hemmetissä pitää käyttää sanaa "ketä", sanan "kuka" tilalla?
EI näin: Henkilö ketä ei osaa...
EI näin: Henkilö kuka ei osaa...
vaan näin:
Henkilö, joka ei osaa...
- SQL:ää
käytetään yleensä upotettuna johonkin toiseen ohjelmointikieleen sovelluksen käyttöliittymän alla olevassa sovelluksessa ja se toimii tietokantojen rajapintana ja lisäksi vaihtelee hieman tietokannoittain.
Yksin sellaisenaan SQL:llä ei tee juuri muuta kuin omia custom kyselyitä tietokantaan.
Joo, tiedän kyllä tietokannoista, mutta en osaa kunnolla alan suomea, tiedän. - Dave
Olen itse tietokannanhoitaja (DBA) ja näkemys on, että työt kyllä vähenee jatkuvasti. Kannat ovat kehittyneempiä, eli hoitavat itse niitä rutiineja mitä aiemmin dba:t hoiti. Kyllähän jokainen isompi kanta vaatii kantaosaamista, mutta kun se kerran perustetaan, eipä siinä juuri ole sen jälkeen ylläpidettävää. Mutta jos aihe kiinnostaa niin opiskele vaan, mutta ota rinnalle joku muu 'kysytty' osaamisalue.
- FM:ksi
Mitkä?
- Dave
FM:ksi kirjoitti:
Mitkä?
Enpä osaa sanoa edes tämän hetken trendejä, puhumattakaan mikä on in 5 vuoden kuluttua, kun valmistut. Sovelluspuolen koodareilla eri välineillä on ainakin henkilötyövuosina paljon töitä.
- jussi 1
Dave kirjoitti:
Enpä osaa sanoa edes tämän hetken trendejä, puhumattakaan mikä on in 5 vuoden kuluttua, kun valmistut. Sovelluspuolen koodareilla eri välineillä on ainakin henkilötyövuosina paljon töitä.
Jos hallitsee hyvin tietokantojen suunnittelun, ohjelmoinnin (proseduurit, funktiot ym.) ja administroinnin, siihen lisäksi mainitut yritystason arkkitehtuurit, voi aika hyvin pärjätä isojen järjestelmien ylläpito- ja suunnittelutehtävissä.
Itse olen opiskellut amk:ssa neljä tietokantakurssia (20 ov) mm. tietokantojen suunnittelu, ohjelmointi, hallinta jne.. ja j2ee-kursseja 2 kpl, j2me:tä jne. .NET:iä en ole opiskellut vaikka Visual Basicin kanssa olen aikanaan askarrellut ja opiskellut sitä koulussa.
Silti ei oikein noi projektihommat nappaa, nykyinen projektityöskentely on perseestä, täytyy tehdä töitä kuin apina. Ei oo enää mukavaa. - tiimissä
jussi 1 kirjoitti:
Jos hallitsee hyvin tietokantojen suunnittelun, ohjelmoinnin (proseduurit, funktiot ym.) ja administroinnin, siihen lisäksi mainitut yritystason arkkitehtuurit, voi aika hyvin pärjätä isojen järjestelmien ylläpito- ja suunnittelutehtävissä.
Itse olen opiskellut amk:ssa neljä tietokantakurssia (20 ov) mm. tietokantojen suunnittelu, ohjelmointi, hallinta jne.. ja j2ee-kursseja 2 kpl, j2me:tä jne. .NET:iä en ole opiskellut vaikka Visual Basicin kanssa olen aikanaan askarrellut ja opiskellut sitä koulussa.
Silti ei oikein noi projektihommat nappaa, nykyinen projektityöskentely on perseestä, täytyy tehdä töitä kuin apina. Ei oo enää mukavaa.koodattiin projektia ja koodarikollega kysyi, että "Mihin tää valmis moduli laitetaan?"
Vastasin, että "Laita se hakemistoon ApinAlle." Selän takana seurannut projektipäällikkö otti siitä tietenkin itseensä.
Meidän henkilökemiat ei oikein synkanneet, koska projektipäällikkö (mensan jäsen) ei ymmärtänyt koodaria, joka selitti, että päällikön vuokaaviot ei toimi käytännössä ja että korjaa vuokaaviosi ensin tällaisiksi.
Jostain syystä työsuhde jäi odotettua lyhyemmäksi DDD
- IT-alalla
Mitä ensinnäkin luulet tietokantaohjelmoijan tarkoittavan?
Yleenä on erikseen ohjelmoija ja tietokanta-asiantuntijat.
Mikäli tarkoitat tietokanta-asiantuntijan työtä, niin heitäkin on erityyppisiä, mutta eivät he SQL:llä pelaile, vaan se on erittäin pieni osa työtä, koska SQL on niin pieni kieli.
Mitä työnkuvaa siis tarkoitat tarkemminottaen?- isossakin lafkassa R&D
osastolla testaillaan vaan maailmalla tehtyjä softia/laitteita myyntiin ja omaan käyttöön ja tittelit vaihtuu parin vuoden välein vaikka samat hemmot on osastolla.
On aika byrokraattinen järjestelmä jos ohjelmoija soittaa erikseen dba:lle, että tekisitkö tunnuksen kantaan sysdba:n oikeuksilla, että pääsen testaamaan.
Kyllä tuo osaaminen on aika monipuolista jo ohjelmointipuolella. Asiakkaille vaan pitää perustella laskun suuruutta projektin toteutukseen vaadittavan henkilökunnan tittelien lukumäärällä.
Softista/laitteista kun ei nykyään nettoa, vaan puhtaasta palvelusta, joka vaatii vain substanssia pääomaksi.
Älä nipoile. - harhaluulo_
isossakin lafkassa R&D kirjoitti:
osastolla testaillaan vaan maailmalla tehtyjä softia/laitteita myyntiin ja omaan käyttöön ja tittelit vaihtuu parin vuoden välein vaikka samat hemmot on osastolla.
On aika byrokraattinen järjestelmä jos ohjelmoija soittaa erikseen dba:lle, että tekisitkö tunnuksen kantaan sysdba:n oikeuksilla, että pääsen testaamaan.
Kyllä tuo osaaminen on aika monipuolista jo ohjelmointipuolella. Asiakkaille vaan pitää perustella laskun suuruutta projektin toteutukseen vaadittavan henkilökunnan tittelien lukumäärällä.
Softista/laitteista kun ei nykyään nettoa, vaan puhtaasta palvelusta, joka vaatii vain substanssia pääomaksi.
Älä nipoile."On aika byrokraattinen järjestelmä jos ohjelmoija soittaa erikseen dba:lle, että tekisitkö tunnuksen kantaan sysdba:n oikeuksilla, että pääsen testaamaan."
Et ole, poika byrokratiaa nähnytkään, jos tuota luulet byrokraattiseksi oikeuksien saamiseksi. - tärkeilijät
harhaluulo_ kirjoitti:
"On aika byrokraattinen järjestelmä jos ohjelmoija soittaa erikseen dba:lle, että tekisitkö tunnuksen kantaan sysdba:n oikeuksilla, että pääsen testaamaan."
Et ole, poika byrokratiaa nähnytkään, jos tuota luulet byrokraattiseksi oikeuksien saamiseksi.olevinaan suuriakin byrokraatteja kun eivät saa palomuurista muutamaa porttia auki, että pääsisi päivittämään tiedostot etänä asiakkaalle, ja sen vuoksi ajetaan päivittäin satoja kilometrejä suurella porukalla - ja asiakas maksaa byrokraatin tärkeilyn vuoksi.
Tai sitten se on oikeasti vaan osaamisen puuttumisesta kiinni... - Nörtti jussi
isossakin lafkassa R&D kirjoitti:
Älä nipoile.Jos on vähänkään isompia kantoja ja vaaditaan suorituskykyä, siihen loppuvat ohjelmoijien eväät aika äkkiä. Silloin kuvaan astuu TIETOKANTA-ASIANTUNTIJA oikein isolla A:lla.
Tietenkin tuolla kentällä näkee kaikennäköisiä tietokantavirityksiä, mutta jos tarvitaan operointia kriittisten ja isojen tietokantojen kanssa, empä uskaltais sellaista laskea operoimaan kantaan joka ei ole pääaineina joskus tietokantaan liittyviä asioita opiskellut, eikä ole kokemusta. - mutta haka töissä
Nörtti jussi kirjoitti:
Jos on vähänkään isompia kantoja ja vaaditaan suorituskykyä, siihen loppuvat ohjelmoijien eväät aika äkkiä. Silloin kuvaan astuu TIETOKANTA-ASIANTUNTIJA oikein isolla A:lla.
Tietenkin tuolla kentällä näkee kaikennäköisiä tietokantavirityksiä, mutta jos tarvitaan operointia kriittisten ja isojen tietokantojen kanssa, empä uskaltais sellaista laskea operoimaan kantaan joka ei ole pääaineina joskus tietokantaan liittyviä asioita opiskellut, eikä ole kokemusta.Sovellus arpoo 3-osaisiin-primary-key-kenttiin virheellisellä algoritmilla tuotantokantaan avaimia. Mitä tehdään?
Uudelleen numeroidaan primary-key kentät alkamaan järjestyksessä alusta ja korjataan viittaukset myös muista tauluista tämän taulun kenttiin uusilla avaimilla. (Riviohjelmoija sanoo: ei taida onnistua) dba sanoo, no mikäs siinä, tehdäänkö lennosta vai varmuuskopioiden kanssa?
TAI
Muokataan avaimia generoivaa algoritmia siten, että välistä jääneet primary-key-kentät tulevat allokoiduksi mukaan osoiteavaruuteen. Riviohjelmoija sanoisi: (ei puukoteta koodia, vaan ajetaan mieluummin kanta sileeksi ja sitten korjattu avaingeneraattori kehiin) dba sanoisi: joo voin korjata koodin, testaanko live kantaan vai otanko siitä testikantaan ensin kopion?
Sitten tulee duplikaattien poisto ja deadlockien automatisoitu korjaus ja havainnointi. Hot (live) ja cold (offline) backupit ja niiden palautus. Tietokannan replikointi dba:n avulla tai koodiin ohjelmoituna.
Muutakin hauskaa kuuluu dba:n hommiin. Testeissä vaan kysytään epäoleellisia asioita, joilla ei ole mitään tekemistä admisnistroinnin kanssa ja katsotaan kamerasta, että hermostuuko päälleppäin.
ukkonen tuloo koneet kiinni!
- beatr1ce
No asun nyt ulkomailla joten en voi vastata siitä saako suomessa tyotä, mutta luulisen kuitenkin kun kerran täällä ulkomailla näyttää olevan.
Minä olin pitkään aikaan ohjelmoijana enimmäkseen microsoftin kielten parissa ja tyo sitten siirtyi enemmän ja enemmän tietokantaan kunnnes projetit olivat suurinpiirten 70% vain sql.
Projektit siis olivat tietokannasta tietokantaan tyyppisiä ohjelmia joissa se 'user screen' jäi vähäksi. Tein terveyvakuutus alaan liittyvää tyotä. Siinä myos suuri määrä tyostä riippui business alan tuntevuudesta. Eli piti osata olla BA samalla kuin ohjelmoija.
Sitten seuraava tyopaikka oli vain tietokanta ohjelmoija tyotä. Eli suurin osa tyostä oli tiedon muokkaaminen koska firma osti osoitteita niin monesta eri lähteestä ja sitten sen daatan analysointi niin että saatiin valittua sellainen määrä osoitteita joista suurin osa saattaisi ostaa mitä mainostettiin.
Olen nyt siirtynyt dba:n hommiin ja tässä nykyisessä tyossäni eniten on ihmetyttänyt se että joka päivä ei ole kiireinen kun kerran olen tottunut aina jotain tehtyä.
Mutta jos olet kiinnostunut niin suosittelen alaa. Olen itsekin tässä viihtynyt ja aina on uutta opittavaa.
Tyohon liittyy paljon muutakin kuin sql lausekkeita. Välillä joudutaan analysoimaan miksi ohjelmat ovat hitaita ja sen pystyn näkemään jo aika selvästi. Useimmilla ohjelmoijilla on vain se basic ymmärtäminen kielestä ja kirjoittavat aikamoisia sproc hirvioitä.
Data Mining, Data Warehousing, replikaatiot, dts ja kuutiot ovat aika paljon tuntemusta vaativia tehtäviä ja ne ovat yllättävän tärkeitä.
Sybase tietokannan hoitajat kuulemma loytätät toitä helpommin koska se on vaikea tehdä. Sitten Orakkelin tienaavat eniten.
Microsoftin SQL on yleisesti käytetty. Halvempi kuin Orakkeli. Jaavaa useinmiten käytetään oraakkelin kanssa ja .net:iä sql:n
Palkka on ihan hyvä. Tosin olen kuullut että ohjelmoijat tienaavat enemmän. En osaa sanoa koska olin ohjelmoija vuosia sitten ja nyt palkkani on korkeampi kuin silloin.
Nyt olen kuitenkin iloinen että saan tehdä sitä mistä pidän vaikka voisinkin tienata enemmän ohjelmoijana.
Ja täällä missä minä asun niin DBA:n tuntipalkka on noin $40-$60 per tunti. Vakituiset tienaa vuodessa siinä 90K-120K
Ja enemmän tietenkin riippuu tyokokemuksesta kuin koulutuksesta. Tyopaikkani dba opiskeli sähko inssiksi ja sitten tyopaikan kautta vaihtoi alaa.- nörtti 1
Mulla on noin 20 ov tietokantakursseja amk:sta (tiedonhallinta, tietokantaohjemointi, tietokantaprojekti, tietokantasuunnittelu), kaksi SAP-kurssia ja saman verran javakursseja opiskellut mm. J2EE:tä, myös xml:ää kaksi kurssia ym...
Silti työtilanne näyttää heikolta. Ehkä sitten kun läjä tietokanta-asiantuntijoita siirtyy eläkkeelle, työnantajat alkavat myös kokemattomia kouluttaa taloon. Tietokantoja kun ei ihan uskalla ulkoistaa ulkomaille, on sen verran kriittistä tietoa, että joku alihankkijalla voi kopsata liiketoimintaan liittyvät tärkeät tiedot kannasta. - toisinpäin, ei siinä
nörtti 1 kirjoitti:
Mulla on noin 20 ov tietokantakursseja amk:sta (tiedonhallinta, tietokantaohjemointi, tietokantaprojekti, tietokantasuunnittelu), kaksi SAP-kurssia ja saman verran javakursseja opiskellut mm. J2EE:tä, myös xml:ää kaksi kurssia ym...
Silti työtilanne näyttää heikolta. Ehkä sitten kun läjä tietokanta-asiantuntijoita siirtyy eläkkeelle, työnantajat alkavat myös kokemattomia kouluttaa taloon. Tietokantoja kun ei ihan uskalla ulkoistaa ulkomaille, on sen verran kriittistä tietoa, että joku alihankkijalla voi kopsata liiketoimintaan liittyvät tärkeät tiedot kannasta.auta salasanatkaan, kun asiakastiedot tulee ulkomailta tietokannan kopiossa...
Ompahan ainakin kilpailevaa liiketoimintaa, ja osataan sitä meilläkin.
- Reejoska
Itse lukuisia projekteja läpikäyneenä voin kyllä sanoa, että tuo SQL on lähinnä sellainen pakollinen sivujuonne suunnittelussa. Siitä kielii myös se, että suurinpiirtein siivoojatkin käyvät SQL- peruskurssin ja optimoinnin sen jälkeen. Luulen, että sellaista todellista SQL- masterointia vaativaa taitoa ei liity moneenkaan softaan nykyään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840