Onkos kokemuksia Kastorin Bravo kamiinasta vuolukiviverhouksella?
Tarvitsen nopean lämmönkohottajan sähkölämmitteiseen mökkiini. Onko vuolukivestä hyötyä, varaako pieni massa minkä verran lämpöä?
Muita hyviä kamiinoita?
Kastor Bravo - kokemuksia?
10
12849
Vastaukset 10
- alfons2
Ei varaa lämpöä juurikaan, painoa kun ei ole kolmeasataa kiloakaan, illalla kun lämmittää niin aamulla on jo kaminan kylki kylmä.
Jos ehdottaa saa niin itse laittaisin muutaman satasen lisää rahaa ja ostaisin Tulikiven tai Nunnan tuhannen kilon takan. Alkulämmitykseen käyttäisin sitten sähköpuhallinta, kaasu- tai valopetrolilämmitintä. Lämmityksen etäohjaus olisi sitten tietenkin se paras vaihtoehto. - jveikko
Itselläni on juuri tuollainen pari vuotta vanhalla mökillämme, enkä ole katunut. Riippuu siitä, miten mökillä ollaan. Meillä ollaan pääasiassa kesällä jolloin takkaa ei tarvita, ja lisäksi lyhyitä viikonloppuja aikaisin keväällä ja syksyllä. Takka lämpenee nopeasti ja varaa jonkin verran lämpöä. Varaava takka olisi meillä turha ja veisi pienestä mökistä tilaa. Lämmitys on sähköpatterein ja lämmönohjaus gsm:llä etänä. Takan alla on puulattian päällä lujalevy, jossa 30x30 vuolukivilaatat ja reunoilla siistit puulistat, takan takana hirsipaneliseinässä kiinni vastaavanlainen levy, myös vuolukivilaatoin 10x20 ja asianmukaisin ilmavälein, joten takkakokonaisuus on myös kaunis katsella. Takan päältä lähtee NVI:n teräspiippu, alaosa puolieristettynä, joka on mielestäni markkinoilla olevista parhaimman näköinen.
- mokkeilija
Takerrun yhteen lauseeseen; "Varaava takka olisi meillä turha ja veisi pienestä mökistä tilaa"
Jos tulisijan tarkoitus ei ole olla pelkästään koristeena niin miten ihmeessä varauskyky on turha ominaisuus? Ja toiseksi kannattaisi ehkä tutustua esim. Tulikiven takkojen spekseihin, monet ovat fyysisiltä mitoiltaan aivan Bravon kokoluokkaa mutta varauskyky onkin sitten moninkertainen. Ja koska hinnassakaan ei mainittavaa eroa ole niin en ymmärrä miksi jotkut taipuvat ostamaan puolentoistatonnin peltikamiinoita. - jveikko
mokkeilija kirjoitti:
Takerrun yhteen lauseeseen; "Varaava takka olisi meillä turha ja veisi pienestä mökistä tilaa"
Jos tulisijan tarkoitus ei ole olla pelkästään koristeena niin miten ihmeessä varauskyky on turha ominaisuus? Ja toiseksi kannattaisi ehkä tutustua esim. Tulikiven takkojen spekseihin, monet ovat fyysisiltä mitoiltaan aivan Bravon kokoluokkaa mutta varauskyky onkin sitten moninkertainen. Ja koska hinnassakaan ei mainittavaa eroa ole niin en ymmärrä miksi jotkut taipuvat ostamaan puolentoistatonnin peltikamiinoita.Kuten kerroin, riippuu siitä miten mökillä ollaan, ja tietysti itse mökistä. Jos mökki on käytössä enimmäkseen vain lämpiminä vuodenaikoina ja lämmitystarve yleensäkin on satunnaista ja lyhytaikaista, on mainitsemasi "peltikamiina" aivan riittävä. Säästetyt rahat voi käyttää vaikka sähkölämmityksen gsm-ohjaukseen. Oikeasti varaava takka on toki paras jos mökki on ympärivuotisessa käytössä. Itse kävin nämä asiat mielessäni läpi, ja päädyin tuohon ratkaisuun ja toimii meidän tarpeisiin nähden erittäin hyvin. Emme kaipaa tuota varaavuutta vaan nopeaa lämmityskykyä. Tosin mökki lämpenee sähköllä viiden asteen peruslämmöstä mukavaksi muutamassa tunnissa. Varaava takka olisi parhaimmillaan lämmittämässä vasta kun olisimme yleensä jo lähdössä mökiltä pois. Säästöä, sekä rahallista että ajallista tuli myös perustamiskustannuksissa, etenkin kun mökki on hankalassa paikassa pilareilla rinteessä. Makuasia, kukin tehköön tavallaan.
- lämpimäksi.,.
jveikko kirjoitti:
Kuten kerroin, riippuu siitä miten mökillä ollaan, ja tietysti itse mökistä. Jos mökki on käytössä enimmäkseen vain lämpiminä vuodenaikoina ja lämmitystarve yleensäkin on satunnaista ja lyhytaikaista, on mainitsemasi "peltikamiina" aivan riittävä. Säästetyt rahat voi käyttää vaikka sähkölämmityksen gsm-ohjaukseen. Oikeasti varaava takka on toki paras jos mökki on ympärivuotisessa käytössä. Itse kävin nämä asiat mielessäni läpi, ja päädyin tuohon ratkaisuun ja toimii meidän tarpeisiin nähden erittäin hyvin. Emme kaipaa tuota varaavuutta vaan nopeaa lämmityskykyä. Tosin mökki lämpenee sähköllä viiden asteen peruslämmöstä mukavaksi muutamassa tunnissa. Varaava takka olisi parhaimmillaan lämmittämässä vasta kun olisimme yleensä jo lähdössä mökiltä pois. Säästöä, sekä rahallista että ajallista tuli myös perustamiskustannuksissa, etenkin kun mökki on hankalassa paikassa pilareilla rinteessä. Makuasia, kukin tehköön tavallaan.
Valitsin myös tämän takan. Tärkein kriteeri on saada tupa lämpimäksi äkkiä kylmällä. Varaavana osana toimii sitten tiilipiippu joka on paljaana tupaan 5 metrin matkalta. Piippu on kolmehorminen, vesipata, kiuas, ja tämä takka. kun noita kaikkia kolmea lämmittää, niin kyllä massiivinen tiilipiippu sitten antaa sitä lämpöä tupaan vaikka takassa ei ole tulta. Parvella piippu on täsin vapaa antamaan lämpöä ympäriinsä, alakerrassa luovuttaa lämpöä piipun sivut ja etuseinä. Saa kommentoida ;-)
Mökkeilijä... - hjortron
vaikutti erittäin arkktehtuurisesti kauniilta ja paloturvallisuudenkannalta turvalliselta -
olisin kiinnostunut kuvasta , olen hankkimassa samaa takkaa mökille , saunatupaan n 12m2 - kastori
hjortron kirjoitti:
vaikutti erittäin arkktehtuurisesti kauniilta ja paloturvallisuudenkannalta turvalliselta -
olisin kiinnostunut kuvasta , olen hankkimassa samaa takkaa mökille , saunatupaan n 12m2Itsellä on mökillä ko. takka vuolukivikannella ja ongelma on, että puut palaa liian nopeasti. Vaikka arina ja ylärauta on kiinni, niin palaa niin helvetin lujaa, että olen joutunut kuristamaan pakopuolen peltiä ja tämä ei todellakaan ole oikea tapa; heti kun avaa luukun, niin on savut sisällä. Palopelti on muurin toisella puolella, eikä sitä jaksa sieltä käydä kääntelemässä. Tutkittuani asiaa, on palotilaan porattu 3 reikää takaseinään, josta se otta palamisilmaa vielä arinan ja luukun yläreunan lisäksi. Tukin kyseiset reijät FireSikalla, mutta silti hormi vetää liian lujaa, koska imupuoli falskaa jostain. Luukku on tiivis.
Ts. Illalla, kun haluaisi ladata takan täyteen puuta tarkoituksena antaa sen palaa pitkään ja hiljaisella liekillä, niin, että sammuu vasta parin tunnin kuluttua, jolloin pääsisi n.8h lämmitykseen, niin ei onnistu. Parin tunnit päästä on mökissä 30 ja aamulla 16, kun ulkona 0-keli. Ainoa keino on ottaa tarpeeksi kossua ja nukkua viileessä... - gdeeththh
kastori kirjoitti:
Itsellä on mökillä ko. takka vuolukivikannella ja ongelma on, että puut palaa liian nopeasti. Vaikka arina ja ylärauta on kiinni, niin palaa niin helvetin lujaa, että olen joutunut kuristamaan pakopuolen peltiä ja tämä ei todellakaan ole oikea tapa; heti kun avaa luukun, niin on savut sisällä. Palopelti on muurin toisella puolella, eikä sitä jaksa sieltä käydä kääntelemässä. Tutkittuani asiaa, on palotilaan porattu 3 reikää takaseinään, josta se otta palamisilmaa vielä arinan ja luukun yläreunan lisäksi. Tukin kyseiset reijät FireSikalla, mutta silti hormi vetää liian lujaa, koska imupuoli falskaa jostain. Luukku on tiivis.
Ts. Illalla, kun haluaisi ladata takan täyteen puuta tarkoituksena antaa sen palaa pitkään ja hiljaisella liekillä, niin, että sammuu vasta parin tunnin kuluttua, jolloin pääsisi n.8h lämmitykseen, niin ei onnistu. Parin tunnit päästä on mökissä 30 ja aamulla 16, kun ulkona 0-keli. Ainoa keino on ottaa tarpeeksi kossua ja nukkua viileessä...Meillä mökillä 4500 kg tiilinen takka-leivinuuni. Pikkupakkasilla nukumaan mennään 5 h lämmityksen jälkeen noin 12 C asteessa, ja aamulla herätään 19 C asteessa. Toisesta päivästä eteenpäin lämpötila on sitten sitä mitä haluaa, vaikka 21 tai 25, eikä paljon lisälämmitystä tarvitse. Tarkotus on ostaa kamina tuon rinnalle sitten kun hormeja vapautuu rantasaunan myötä.
Tuli mieleen tuosta liian hyvästä vedosta, että auttaisiko, jos laittaisit lopussa pesään vain noin 3 niin paksua puuta kuin mahtuu. Saattaisi palaa kauemmin. Toisaalta, etenkin jos mökki on hatara, niin pitäsi se peltikin jossain vaiheessa käydä sulkemassa, jotta kamina ei toimi lämpimän sisäilman ulosviejänä loppuyötä. - Anonyymi00010UUSI
mokkeilija kirjoitti:
Jos tulisijan tarkoitus ei ole olla pelkästään koristeena niin miten ihmeessä varauskyky on turha ominaisuus? Ja toiseksi kannattaisi ehkä tutustua esim. Tulikiven takkojen spekseihin, monet ovat fyysisiltä mitoiltaan aivan Bravon kokoluokkaa mutta varauskyky onkin sitten moninkertainen. Ja koska hinnassakaan ei mainittavaa eroa ole niin en ymmärrä miksi jotkut taipuvat ostamaan puolentoistatonnin peltikamiinoita.Se on turha jos ei ole pitkiä aikoja varast takan menee paljon puuta. Jätät mökin ja varatun takan? Ke
Tulet perjantaina kun kunnolla varattu lähdet kotiin sunnuntaina. Jos sähkö lämmitys ajattel mitä merkitsee 1000 kg kylmä kibikasa nurkassa kun olet vaikka yön yli. Jatkuva asuminen asia erikseen
- Lämmittäjä
Kastorin Cavalieria on kevyt ja lämmittää nopeasti kun on kiertoilma takka kun puut rupee palamaan niin samalla rupee tulemaan lämpöä mökkiin itselläni on toiminut ihan mallikkaasti.
Ja mikä parasta,on helppo ja nopea kasata.Ei käy
ainoaksi lämmitys systeemiksi kun ei ole varaava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651434
En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58705Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.87667Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203558- 48516
- 37506
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15480- 112473
- 25473
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus46460