Käsijarrun säätö

Jusubbi

Miten ka:ssa säädetään oikeanpuolen jarrua tiukemmalle? ei meinaan mennyt katsastuksessa läpi. voimat oli 1,2 / 0,4 ja tuo 0,4 pyöri ihan käsin. Paljonko arvojen pitäisi olla ja onko mitään kotikonstia millä saisi tietää jarrujen voimat? Tiedän että koko käsijarrua voi säätää ihan siitä kahvan ruuvista, mutta pitääkö oikeanpuoleista säätää sitten auton alta vai itse jarrurummusta?

7

11292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha

      Jarruarvojen kuuluis ola noin 0,5. Sillä puolella millä on jarruvoima 1,2 on paineenrajoitinventtiili hajalla, siksi se kiristää sen puolen jarrunsäädön liian tiukalle ja sen takia taas käsijarru on tiukempi. Se paineensäädin on takarenkaan edessä pyöräkotelossa.

      • Jusubbi

        Katsoin aikaisemmasta katsastus lapusta ne arvot ja silloin ne oli 1.1 / 1.0 eli eiköhän tuo 0.5 oo liian vähän? Jos paineenrajoitin venttiili olis sökö, niin sehän vaikuttaus myös itse käyttöjarruun eiköstä?


      • Juha
        Jusubbi kirjoitti:

        Katsoin aikaisemmasta katsastus lapusta ne arvot ja silloin ne oli 1.1 / 1.0 eli eiköhän tuo 0.5 oo liian vähän? Jos paineenrajoitin venttiili olis sökö, niin sehän vaikuttaus myös itse käyttöjarruun eiköstä?

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.


      • Jusubbi
        Juha kirjoitti:

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.

        Mutta se rengas missä on 0,4 kN pyörii ihan käsillä ja tuskin pitää autoa jyrkässä mäessä. Eilen kokeilin säätää sitä jarrukahvaa ja tulos oli se, että sillä sai myös toisen jarrun pysymään melkein kunnolla, mutta luultavasti silti jarrujen ero olisi liian suuri. Pitää ensiviikonloppuna ottaa tuo rumpu auki. Tässä uudessa katsastuslapussa ei tosiaan näy käyttöjarrun voimia, mutta edellisessä ne oli aika samoja takajarruilla ja käsijarrulla. jotain 1,0 kN luokkaa.


      • Jusubbi
        Juha kirjoitti:

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.

        Eli vika oli siinä oikeanpuolen takajarrun automaattisäädössä, se oli jumissa. Vähän herkistelyä ja vaseliinia, niin lähti pelaamaan. Eli ei ollu paineenrajoitusventtiilissä mitään vikaa. Korjaus maksoi itsetehtynä 0€ !!


    • KAkKAako

      Vanha viestiketju johon törmäsin mutta vika mulla sama. Oon vahtanut n. 1v sitten jarrupalat. käyttöjarrussa ei ollut eroja ja hyvät tasapainoset arvot. Oikealla puolella käsijarru piti 0,2 ja toisella 0,9. Onko noihin automaattisäätöihin olemassa joku kikka millä sais mahd vähäisellä työllä ja purulla tilanteen korjattua?

    • sitroen.

      Täysin asiattomia kommentteja osaamattomilta teineiltä kuten normaalistikin Suoli24:ssä.
      Jos vikaa on vain käsijarrussa eikä muualla, niin vika on käsijarruvaijereissa tai muualla käsijarrun mekanismissa. Ei koskaan jarrupaineensäädössä kuten ylempänä joku teini ehdotti.
      Systeemi auki, jumittuneesta osasta ruosteet ja muu lika pois ja rasvaa oikeisiin paikkoihin. Kannattaa avata ja huoltaa se toinenkin puoli, ettei heti tule sama vika sinne. Normaalia huoltoa tämä on vähänkään ikääntyneemmässä autossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3463
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      40
      2277
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2168
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1927
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1528
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1339
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1252
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1200
    9. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1155
    10. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1119
    Aihe