Käsijarrun säätö

Jusubbi

Miten ka:ssa säädetään oikeanpuolen jarrua tiukemmalle? ei meinaan mennyt katsastuksessa läpi. voimat oli 1,2 / 0,4 ja tuo 0,4 pyöri ihan käsin. Paljonko arvojen pitäisi olla ja onko mitään kotikonstia millä saisi tietää jarrujen voimat? Tiedän että koko käsijarrua voi säätää ihan siitä kahvan ruuvista, mutta pitääkö oikeanpuoleista säätää sitten auton alta vai itse jarrurummusta?

7

11068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha

      Jarruarvojen kuuluis ola noin 0,5. Sillä puolella millä on jarruvoima 1,2 on paineenrajoitinventtiili hajalla, siksi se kiristää sen puolen jarrunsäädön liian tiukalle ja sen takia taas käsijarru on tiukempi. Se paineensäädin on takarenkaan edessä pyöräkotelossa.

      • Jusubbi

        Katsoin aikaisemmasta katsastus lapusta ne arvot ja silloin ne oli 1.1 / 1.0 eli eiköhän tuo 0.5 oo liian vähän? Jos paineenrajoitin venttiili olis sökö, niin sehän vaikuttaus myös itse käyttöjarruun eiköstä?


      • Juha
        Jusubbi kirjoitti:

        Katsoin aikaisemmasta katsastus lapusta ne arvot ja silloin ne oli 1.1 / 1.0 eli eiköhän tuo 0.5 oo liian vähän? Jos paineenrajoitin venttiili olis sökö, niin sehän vaikuttaus myös itse käyttöjarruun eiköstä?

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.


      • Jusubbi
        Juha kirjoitti:

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.

        Mutta se rengas missä on 0,4 kN pyörii ihan käsillä ja tuskin pitää autoa jyrkässä mäessä. Eilen kokeilin säätää sitä jarrukahvaa ja tulos oli se, että sillä sai myös toisen jarrun pysymään melkein kunnolla, mutta luultavasti silti jarrujen ero olisi liian suuri. Pitää ensiviikonloppuna ottaa tuo rumpu auki. Tässä uudessa katsastuslapussa ei tosiaan näy käyttöjarrun voimia, mutta edellisessä ne oli aika samoja takajarruilla ja käsijarrulla. jotain 1,0 kN luokkaa.


      • Jusubbi
        Juha kirjoitti:

        No mutta eikös se vaikutakkin kun toisen puolen jarruvoima on 1,2 ja toisen 0,4, vai oliko käyttöjarru tasainen :) Ka:ssa on automaatti säätö takajarrussa voi sekin olla toki kulunut, mutta senhän näkee kun ottaa rummun auki ja noita venoja on ollut hajalla/jumissa muissakin Fordeissa missä niitä on ollut. Toi jarruvoima kuuluu tosissaan olla Ka:ssa olla vaan noin 0,5 käy vaikka kysäsemässä paikallisesta Fordin huollosta.

        Eli vika oli siinä oikeanpuolen takajarrun automaattisäädössä, se oli jumissa. Vähän herkistelyä ja vaseliinia, niin lähti pelaamaan. Eli ei ollu paineenrajoitusventtiilissä mitään vikaa. Korjaus maksoi itsetehtynä 0€ !!


    • KAkKAako

      Vanha viestiketju johon törmäsin mutta vika mulla sama. Oon vahtanut n. 1v sitten jarrupalat. käyttöjarrussa ei ollut eroja ja hyvät tasapainoset arvot. Oikealla puolella käsijarru piti 0,2 ja toisella 0,9. Onko noihin automaattisäätöihin olemassa joku kikka millä sais mahd vähäisellä työllä ja purulla tilanteen korjattua?

    • sitroen.

      Täysin asiattomia kommentteja osaamattomilta teineiltä kuten normaalistikin Suoli24:ssä.
      Jos vikaa on vain käsijarrussa eikä muualla, niin vika on käsijarruvaijereissa tai muualla käsijarrun mekanismissa. Ei koskaan jarrupaineensäädössä kuten ylempänä joku teini ehdotti.
      Systeemi auki, jumittuneesta osasta ruosteet ja muu lika pois ja rasvaa oikeisiin paikkoihin. Kannattaa avata ja huoltaa se toinenkin puoli, ettei heti tule sama vika sinne. Normaalia huoltoa tämä on vähänkään ikääntyneemmässä autossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      82
      6205
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      29
      3733
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      25
      3075
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      363
      1664
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1368
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      26
      1292
    7. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      916
    8. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      42
      873
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      860
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      819
    Aihe