Siivoustyö on paskahommaa. Yksityisten siivousfirmojen ja kotipalveluliikkeiden omistajat tienaavat maltaita, alipalkattujen siivoojien kustannuksella tietysti! Raskaasta, yksitoikkoisesta, likaisesta ja henkisesti kuormittavasta työstä maksetaan ALLE 8 EUROA/TUNTI? Oletteko Te siivoojat ihan tyhmiä?
Perustakaa oma siivousliike tai kotipalveluyritys. Asiakkaita kyllä riittää. Ottakaa siivoojia työllistämistuella ja TES:in mukaisilla paskapalkoilla töihin ja mitoittakaa siivouskohteet minimitunneille. Nauttikaa itse palmujen alla ahkerien siivoojienne aherruksen tuloksista!
Minä en saa tyydytystä likaisten WC-pönttöjen pesusta, kuraisten lattioiden pyyhkimisestä, purkan irrottamisesta huonekaluista ja lattioista, roskien keräämisestä ja kuramattojen imuroinnista.
Mistä Suomeen saadaan siivoojat tulevaisuudessa? Virosta, Venäjältä, Thaimaasta vai Puolasta? Katsokaapa vapaita työpaikkoja esim. mol-fi-sivustoilta. Siivoojien paikkoja löytyy joka paikkakunnalta. Työnhakijoita ei ole eikä ihme. Alalla on niin huono palkka ja työsuhde-edut, että fiksuimmat työntekijät hankkiutuvat muualle töihin.
Siivousalan huonot palkat
12
5049
Vastaukset
- Kysynpä vaan
"Perustakaa oma siivousliike tai kotipalveluyritys. Asiakkaita kyllä riittää. Ottakaa siivoojia työllistämistuella ja TES:in mukaisilla paskapalkoilla töihin ja mitoittakaa siivouskohteet minimitunneille."
Miten tämä parantaa siivoojien asemaa??? - taas PALJON tyhjää!
...Perustakaa oma siivousliike tai kotipalveluyritys. Asiakkaita kyllä riittää..
Ole nyt kirjoittaja hyvä ja perusta se oma yrityksesi - totuus tulee yllättämään - et siellä palmujen alla lötköile vaan paahdat pitkää päivää ja manailet mahdollisten työntekijöittesi palkka- ja sairaskuluja..
1. Asiakkaiden saaminen on työn, tuskan ja rahan takana. Ne asiakkaat eivät tyhjästä ilmaannu koputtelemaan juuri sinun yrityksesi ovia - ehei - kyllä sinä ihan itse marssit mahdollisten asiakkaiden ovien takana myymässä palvelujasi sellaiseen hintaan ( so. halpaa), että kaupaksi kävisi.
2. Työntekijöiden saaminen on vielä vaikeampaa - tunkua ei alalle ole. Ja jos on, niin kyseessä on joko opiskelija, joka haluaa tienata vähän ylimääräistä - ei vaivaudu opettelemaan hommia eikä sitoudu työhön millään tavalla - lähtee heti kun muuta on - tai sitten henkilö, joka heti ensimmäisen kuukauden jälkeen lähtee sairaslomalle. Tai siivooja, joka haluaa etuja, joita ei voi tarjota - vapaa puhelin, vapaa auto, harrastelippuja ja lappuja, yms ja tietenkin palkankorotukset joka kuukausi..
Siivous ei ole paskahommaa - eikä nykyisellään edes kovin raskastakaan.
Kiirettä pitää, mutta milläpä alalla ei tänä päivänä.
Jos hallitset sen työn ja ergonomian - niin siivoustyö ei enää ole kaameaa puurtamista.
Likaiset vessanpöntöt - kyllä sinä niitä kotonasikin peset.
Tyydytystä työstä.. työtä tehdään siksi, että voi elää . me emme elä tehdäksemme työtä.
Sen olemisen tyydytyksen voi ja pitäisikin hankkia sieltä työn ulkopuolella olevasta elämästä - työ on vain osa päivästä.
Jos siivoamaan lähdet, niin vessanpöntöt kuuluvat siihen - jos kaupan kassalle menet, niin vetoliike ja rahastus kuuluu siihen.
Yrittäjänä odottelen aikaa, jolloin voisin minäkin lomaa pitää..- Korjaus
mutta ainakin minä (enkä ole ainut) olen opiskelija, ja otans ilti työn yhtä vakavasti ja sitoudun siihen 100 %:sesti. Älä yleistä!!!
- vahvistaa säännön
Korjaus kirjoitti:
mutta ainakin minä (enkä ole ainut) olen opiskelija, ja otans ilti työn yhtä vakavasti ja sitoudun siihen 100 %:sesti. Älä yleistä!!!
.. vai ihanko todella et vaihtaisi johonkin 'parempaan' heti kun sellainen näkyviin tulisi - eli johonkin, joka auttaa opiskeluasi - antaa pisteitä tms?
Ei silti - opiskelijat ovat ihan ok, mutta kun se työsuhde yleensä jää aika lyhytikäiseksi, vaikka muuta olisi työnhakutilanteessa sanottu.
Ja uuden työntekijän hommaaminen maksaa aika tavalla. - joo...
vahvistaa säännön kirjoitti:
.. vai ihanko todella et vaihtaisi johonkin 'parempaan' heti kun sellainen näkyviin tulisi - eli johonkin, joka auttaa opiskeluasi - antaa pisteitä tms?
Ei silti - opiskelijat ovat ihan ok, mutta kun se työsuhde yleensä jää aika lyhytikäiseksi, vaikka muuta olisi työnhakutilanteessa sanottu.
Ja uuden työntekijän hommaaminen maksaa aika tavalla.jaa mikä siinä uuden työntekijän hommaamisessa maksaa? Ehkäpä firmojen kannattaisi sitten panostaa työntekijöiden työmotivaation ylläpitämiseen, niin ei tarvitsisi etsiä jatkuvasti uusia työntekijöitä.
- merkillistä
joo... kirjoitti:
jaa mikä siinä uuden työntekijän hommaamisessa maksaa? Ehkäpä firmojen kannattaisi sitten panostaa työntekijöiden työmotivaation ylläpitämiseen, niin ei tarvitsisi etsiä jatkuvasti uusia työntekijöitä.
ettei osata niitä aivoja käyttää?
Mikä maksaa uudessa työntekijässä?
Rekrytointi ensinnäkin - työnantaja hakee sitä parhainta itselleen sopivaa. Eli haastatteluja, työnhakulomakkeita jne.Se maksaa sekin aika - jonkunhan sen täytyy tehdä.
Sitten alkaa perehdytys ja kouluttaminen - eli sihenkin täytyy irrottaa joku tätä tekemään, mikä maksaa.
Työmotivaatio - luulisi jo tällä työnhakijalla sitä olevan jo muutenkin - miksipä työpaikkaa muuten olisi hakenut.
Sanokaapas nyt, miksi sitä työhalukkuutta pitäisi vielä työnantajan nostaa eri keinoin?
Työntekijänä sinä olet sen työsi myynyt tiettyyn hintaa - ihan tietoisena työstä saamastasi korvauksesta. Työnostaja on sinulle selvittänyt, mitä haluaa tiettyyn palkkaan tehtävän ja sinä olet siihen rahaan sen työmäärän myynyt.
Jos et tee sovittua työnostaja ostaa sen työn muilta.
Jokainen meistä on itsessään se pieni yrittäjä - kysymys on ostamisesta ja myymisestä.
Vertaa nyt vaikka kauppaan - menet ostamaan sen ruisleivän, joka on ollut tasalaatuinen ja hyvänmakuinen ja sopuhintainen. Sitten joku päivä leipä on vanhaa ja homeista, mutta hintapa ei tipu. Leipä on vanhaa ja homeista seuraavatkin päivät eikä muutosta ole näkyvissä.
Vaihdat kauppaa tai ostat sitten jotain muuta.
Jos sinä siivoojana olet tuo leipä ja ostajana on työnantajasi niin varmaan tiedät, mitä tapahtuu koska toimisit itse leivän ostajana samoin.
Paskasta ei makseta - et edes sinä.
Asennemuutosta ja pikkuisen järkeä sinne pääkoppaan. - joo...
merkillistä kirjoitti:
ettei osata niitä aivoja käyttää?
Mikä maksaa uudessa työntekijässä?
Rekrytointi ensinnäkin - työnantaja hakee sitä parhainta itselleen sopivaa. Eli haastatteluja, työnhakulomakkeita jne.Se maksaa sekin aika - jonkunhan sen täytyy tehdä.
Sitten alkaa perehdytys ja kouluttaminen - eli sihenkin täytyy irrottaa joku tätä tekemään, mikä maksaa.
Työmotivaatio - luulisi jo tällä työnhakijalla sitä olevan jo muutenkin - miksipä työpaikkaa muuten olisi hakenut.
Sanokaapas nyt, miksi sitä työhalukkuutta pitäisi vielä työnantajan nostaa eri keinoin?
Työntekijänä sinä olet sen työsi myynyt tiettyyn hintaa - ihan tietoisena työstä saamastasi korvauksesta. Työnostaja on sinulle selvittänyt, mitä haluaa tiettyyn palkkaan tehtävän ja sinä olet siihen rahaan sen työmäärän myynyt.
Jos et tee sovittua työnostaja ostaa sen työn muilta.
Jokainen meistä on itsessään se pieni yrittäjä - kysymys on ostamisesta ja myymisestä.
Vertaa nyt vaikka kauppaan - menet ostamaan sen ruisleivän, joka on ollut tasalaatuinen ja hyvänmakuinen ja sopuhintainen. Sitten joku päivä leipä on vanhaa ja homeista, mutta hintapa ei tipu. Leipä on vanhaa ja homeista seuraavatkin päivät eikä muutosta ole näkyvissä.
Vaihdat kauppaa tai ostat sitten jotain muuta.
Jos sinä siivoojana olet tuo leipä ja ostajana on työnantajasi niin varmaan tiedät, mitä tapahtuu koska toimisit itse leivän ostajana samoin.
Paskasta ei makseta - et edes sinä.
Asennemuutosta ja pikkuisen järkeä sinne pääkoppaan.Maksaa se työnhaku työntekijällekin, joten tilanne on sikäli fifty-fifty.
Ja ehkäpä työntekijät eivät viihdy juuri siksi, että työ on verrattavissa tuohon homeiseen leipään. Jos ei palkka ole riittävän suuri työhön nähden, ei ihme että työntekijä mieluummin lähtee uuteen työpaikkaan, jos/kun sellainen on tarjolla. - lähellekään fifty-fifty
joo... kirjoitti:
Maksaa se työnhaku työntekijällekin, joten tilanne on sikäli fifty-fifty.
Ja ehkäpä työntekijät eivät viihdy juuri siksi, että työ on verrattavissa tuohon homeiseen leipään. Jos ei palkka ole riittävän suuri työhön nähden, ei ihme että työntekijä mieluummin lähtee uuteen työpaikkaan, jos/kun sellainen on tarjolla.Työnantajan puolelta rekrytoinnissa puhutaan jo useista tuhansistakin euroista / uusi työntekijä.
Hyvät ja motivoituneet työntekijät siivouspuolella ovat kiven alla.
Palkat ovat sitä mitä ne siivouspuolella ovat - kilpailun kiristyessä siivouksia myydään niin halvalla, että se kannattavuus yritetään saada volyymista.
- kuin työ
Ensinnäkin normaalia siivoustyötä ei luokitella raskaaksi, se ei ole yksitoikkoista ja mitä henkisesti kuormittavaa siinä on?
Itse kyllä sanoisin, että ns. normaali toimistotyöt ovat monet yksitoikkoista hommaa, ihan niinkuin vaikka kassan työ ja monet tuotannon työt...
Olen itse isossa kohteessa töissä ja suurin osa siivoojista on ollut työssä jo 10 vuotta ja heidän palkkansa on tunnilta 10-13 euroa, johon moni paperinpyörittäjä ei edes pääse...- heillä
hyvä palkka. Toivottavasti minäkin joskus saan. Ja pidemmän loman... =)
- kaldealainen
heillä kirjoitti:
hyvä palkka. Toivottavasti minäkin joskus saan. Ja pidemmän loman... =)
mitä palkat nykyään on siivousalalla? Olin töissä markka-aikaan ruokatalossa ja työ oli hikistä ja silti ei ehtinyt kunnolla tehdä töitänsä.Laihtui ainakin juostessa. Henkisesti ei juuri rasittanu muu kuin älytön kiire. Yksityisellä pienellä firmalla oli aivan eri juttu olla töissä. Sai rauhassa siivota. Itsenäistä hommaa. Olin siivoomassa kun ei ollut muuta ja sit tuli aika pian muuta.
- NyanNyanNeko
kaldealainen kirjoitti:
mitä palkat nykyään on siivousalalla? Olin töissä markka-aikaan ruokatalossa ja työ oli hikistä ja silti ei ehtinyt kunnolla tehdä töitänsä.Laihtui ainakin juostessa. Henkisesti ei juuri rasittanu muu kuin älytön kiire. Yksityisellä pienellä firmalla oli aivan eri juttu olla töissä. Sai rauhassa siivota. Itsenäistä hommaa. Olin siivoomassa kun ei ollut muuta ja sit tuli aika pian muuta.
Minulla tuntipalkka on näin parin vuoden jälkeen keskimäärin 8,5e, aloittaessa oli alle 8e. Olen tehnyt enimmäkseen ilta- ja viikonlopputöitä koska olen opiskelija.
Palkka on pieni mutta opiskelijalle ihan ok, vaikka 7-8 tunnin mittainen iltarupeama duunissa 8h koulupäivän jälkeen muutamana iltana viikossa ei olekaan kovin herkkua. Kyllä silti houkuttelisi saada joku hiukan kepoisempi homma. Siivouksessa on se hyvä puoli ettei välttämättä tarvitse käydä salilla, timmissä kunnossa pysyy helposti. Varsinkin jos pyöräilee joka päivä tunnin työ/koulumatkoilla. :)
Asiakkaiden kanssa voi kyllä jutella. Monista on tullut ihan hyviä tuttuja. Sekaan mahtuu kyllä niitäkin jotka kuvittelevat siivoojan olevan tavallista tyhmempi noulaiffi joka ei tiedä mitä kiillotusaine on englanniksi tai räpeltää hälyttimet päälle vaikka asiakas on yhä työpaikalla. Silloin kannattaa ajatella vaikkapa edessä siintäviä aurinkorantoja loman koittaessa. Esimerkiksi allekirjoittanut siivooja koodailee päivittäin, käyttää useita monimutkaisia tietokoneohjelmia ja 3d-mallintaa valmistuakseen jonain päivänä siihen omaan ammattiin.
Siivoojat ovat varsinaisia agentteja, jotka ovat vastuussa firmoista ja niiden turvallisuudestakin. Mainittakoon siivousalan hauskaksi puoleksi sekin että pääsee näkemään aika paljon jänniä paikkoja joihin ei muuten koskaan pääsisi. Kivan työparin kanssa saa mukavasti purkaa päivän ilot ja surut eikä useinkaan tarvitse väkisin hymyillä kenellekään jollei satu olemaan sillä tuulella toisin kuin vaikkapa kassalla. Työajat on joustavat, vastapainoksi pitää tosin itsekin joustaa tarvittaessa.
Opiskelijaksi olen kuitenkin melko hyvätuloinen tämän homman ansiosta. Opiskeluaikana on päässyt muutamaksi kuukaudeksi ihan vain matkustelemaan ja nauttimaan elämästä ja lisäksi irrottelemaan aina muutaman kerran kuussa, kampaajalle silloin tällöin, sisustamaan koti kivaksi ja hankkimaan viimeisintä huutoa olevan tietokoneen tulevia kouluvuosia varten.
Ei paha! Go, siivoojat!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938686
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264848- 504298
- 623857
- 513236
- 503050
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.532716- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422395