Hei!
Ongelmani koskee voimakasta (!!) hiustenlähtöä imetyksen aikana. Vauvani on 2 kk ja olen imettänyt häntä osittain tämän ajan ja antanut ohella korviketta, koska maitoa ei tule riittävästi. Kampaajani sanoi minulle tällä viikolla, että minulta lähtee aika tavalla hiuksia - itse en ollut kiinnittänyt siihen huomiota tähän mennessä. Mutta hetki sitten käydessäni suihkussa meinasin pyörtyä, hiuksua lähti päästäni nimittäin tupottain. Niitä olisi lähtenyt niin paljon kuin olisin jaksanut repiä!!! Apua, johtuuko tämä imetyksestä? Miten olette hoitaneet hiuksianne vauvan synnyttyä? Syöttekö lisäravinteita?Raskausaikana minulla ei ainakaan ollut tätä ongelmaa.
Otan mielelläni ideoita vastaan, en halua kaljuuntua =(
Imetys ja hiustenlähtö
7
12473
Vastaukset
- äiti´85
Mä oon imettäny nyt 5kk ja hiukset alko lähteen joskus kahden-kolmen kuukauden mais.. Sitten aloin syödä sinkki-tabletteja ja ne on auttanu asiaa sen verran ettei enää ihan suut ja silmät ole täynnä irronneita hiuksia. Edelleen siis lähtee paljon, mutta kampaajakin sanoi että ei syytä huoleen, jos sinkkitabletit auttaa. Tietty joku ravinnelisä tai monipuolinen ruokavaliokin voi auttaa asiaa.
- ei johdu imetyksestä
Hiustenlähtö ei johdu imetyksestä vaan raskauden jälkeisestä hormonitoiminnan palautumisesta. Hiuksia lähtee, imettää tai ei, vaikka monilla kampaajillakin näyttää olevan virheellinen luulo, että hiustenlähtö johtuisi imetyksestä.
Raskauden aikana hiustupet menevät lepotilaan ja hiuksia ei lähde. Raskauden jälkeen nuo hiukset sitten lähtevät kerralla. Tuntuu hurjalta, mutta nopeasti se tilanne taas tasoittuu.- että raskauden
jälkeen tapahtuva hormonimuutos ajoittuu juuri siihen kohtaan kun maidontulo vähenee eli imetystä lopetellaan..
Itse imetän enää iltaisin ja aamuisin, ja tämän päälle vielä korviketta..poika nyt 10kk, eli pari edellistä kuukautta on hiuksia tipahdellut ja niitä riittää, niitä on pojan tahmatassuissa ja varpaissa kokoajan kun lattioilla konttailee ja itsellä vaatteissa..
Tytön imetyksen aikaan sama juttu, silloin imetin 8kk, ja hiuksia lähti myös n. 2kk ennen imetyksen loppua. Eli mielestäni homonitoiminta on suhteessa maidon tuloon, en sitten tiedä onko mitään perää asiassa...
- äitilitski
Sama homma täällä... hiuksia lähtee niinkuin esikoistakin imettäessäni. Alempana ajoitettiin hiustenlähtö imetyksen loppumiseen, mutta ei niin ole ainakaan kohdallani, kun hiuksia lähti molemmilla kerroilla muutama viikko synnytyksen jälkeen ja jatkuu vain. Poika on nyt 4kk.
Minulla hormonitoiminta sai aikaan myös muuta outoa hiuksissa: tyttären synnytyksen jälkeen hiukseni alkoivat kihartua takaa. Kiharaa osaa oli vain pieni pläntti, kunnes aloin odottaa poikaa (väliä siis lasten syntymällä 3,5v) ja tukka alkoi kihartua enemmän...Nyt koko takaosa on kihara. Ennen ollut suorat hiukset. On kuulemma aika yleistäkin...
Niin, koko ajan olen syönyt LadyVita-tabletteja odottaessani poikaa ja aion jatkaa niin kauan kuin on täysimetyksellä. esikoista odottaessa en syönyt, enkä synnytettyäni, ei näkynyt vaikuttavan hiustenlähtöön.
Onneksi on sentään paksut hiukset että jotain kärsii lähteäkin...kotikylälläni on nainen, jolta lähti KAIKKI hiukset, silmäripset ym. toista lastaan odottaessaan. Käyttää nykyään peruukkia... - heidi12
Jatka vain rauhassa imetystä.
Minulla kävi ihan samalla tavalla 2 kuukautta synnytyksen jälkeen: hiuksia lähti todella paljon. Kuulemani mukaan se johtuu siitä, että raskauden aikana hiuksia ei (hormonaalisista syistä) juuri irtoa ja sitten hiukset, joiden olisi pitänyt irrota 9 kuukauden aikana, irtoavat´"kerralla" muutama kuukausi synnytyksen jälkeen.
Täysimetin pelkällä rintamaidolla 6 kuukautta, sitten siirryin vähitellen antamaan kiinteitä ruokia ja imetän yhä kaksi kertaa päivässä, kun lapsi on 1 v. ja 3 kuukautta.
Uuusia hiuksia on tullut runsaasti lisää, hiukset ja iho ovat oikeastaan todella hyvssä kunnossa. Jatkaisin sinuna imttämistä, muista ottaa kalsium-lisää ja D-vitamiinia :) - kaisa811
Hiusten lähtö raskauden loputtua ei johdu imetyksestä vaan siitä, että hiuksia ei irtoa niin paljon raskauden aikana kuin normaalitilassa. Ja nyt raskauden päätyttyä irtoamattomatkin hiukset lähtevät päästä :J Itse olen puolivuotta imettänyt ja hiuksia irtosi aluksi kaameasti, mutta pariin kuukauteen ei ole irronnut normaalia enempää.
- Samaa kokemassa 3:tta kertaa
Heippa! Älä huolestu liikaa. Itselläni on koha 4v poika, 2.5v tyttö ja vajaan 2kk.n ikäinen tyttö vauva. Sama on toistunut joka kerta, kun vauva lähentelee 2 kk.n ikää eli hiukset alkaa lähtemään. Ja niitä myös lähtee kasoittain, itku meinasi aluksi tulla joka kerta päätä pestessä, mutta ei enää, kun tietää sen ainakin omalla kohdallani olevan normaalia imettäessä. Ei niitä loputtomiin lähde, vaikkei siltä tuntuisikaan!! Muista juoda paljon vettä, 2-3l päivässä ja syödä monipuolisesti, mikä mun kohdalla ei kuitenkaan tahdo onnistua ;) Mut syön monivitamiini tabletteja: Multitabs Special 2 . Hiukset kasvaa kahta paremmin kunhan jaksat hetken odottaa! Tsemppiä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855