Turkin Kurdi + lapset

Epätietoinen***

Olemme asuneet kolme vuotta yhdessä. Miehessäni (avo) ei ole mitään valittamista, kohdellut mua kaikinpuolin hyvin eikä ole antanut aihetta epäillä luotettavuutta jne. Pitänyt siis kuin kukkaa kämmenellä. Nyt olen raskaana (silkka vahinko), vaikka onkin vahinko lapsista olimme puhuneet jo ja oli selvää että jossain vaiheessa kyllä. Mulla on lapsi jo entuudestaan ja häntäkin mies kohtelee hyvin, kutsuu esim pojakseen myös sukulaisilleen (jotka taasen kohtelevat mua täysin tasavertaisena ja ovat tosi ystävällisiä ja haluavat viettää paljon aikaa mun kanssa) suomessa sekä Turkissa. Raskaus on jo puolivälissä ja en tiedä onko kyseessä hormonit vai mitkä, mutta nyt mua on alkanu kaiveleen yks vanha tapahtuma...kun se nimittäin sano sillon kun sai tietää että mä olen raskaana, että mä en ole valmis menemään naimisiin vielä...kirjoitin tunnoistani yhdelle palstalle ja siellä kirjoitti joku kurdin entinen tyttöystävä että kurdi ei ikinä menisi naimisiin mun kanssa koska mulla on jo lapsi...onko se todella näin? Ei tullu edes mieleen moinen aiemmin, mutta kertokaa pliis joku asiasta tietävä tai kokemusta omaava...Että ne menettäis naamansa, jos ne menis naimisiin "huoran" kanssa...

34

7402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miehesi on

      mutta aika pitkälle näin. Mun mies on länsimaistunut, mutta esim suvulle on valehdellut, että olin neitsyt kun mentiin naimisiin (äiti tarkisti asian häneltä). Yleensä suku käy tarkistaan hääyön jälkeen vaimon neitseellisyyden ja avioliitto voidaan perua yksistään sen perusteella. Tämän takia me avioiduttiin hyvin vaatimattomasti ja asuttiin hotellissa. Lapsi on, mutta esim. kasvatuksen kanssa on joitakin ongelmia (ympärileikkaus, kurdien tapa elää lasten ehdoilla: sukulaisissa 2 kuukauden ikäistä riepotettiin miten sattuu, ei saanut syödä, ei nukkua rauhassa, herätettiin kaikille vieraille joita lappoi talossa koko ajan -meinasi huumorintaju loppua eikä mies puuttunut mihinkään, vaikka istuttivat, heittelivät ilmaan eli tosi VAHINGOLLISTA noin pienelle). Ja sit vielä sellainen pointti, että harva kurdimies osallistuu lapsenhoitoon, syöttämiseen, vaipanvaihtoon -kasvot menee jos kaverit kuulee tai vanhemmat näkee!

      • epätietoinen***

        Koska esim anoppi (on muuten itse eronnut ukkonsa kanssa, en ole koskaan nähnyt kuvaakaan mieheni isästä ja siitä asiasta ei muutenkaan puhuta...)aina kyselee mun ja mun pojan kuulumisia, ei siis ole salaisuus. Sukulaiset olen saanu kuriin sillä etten oo niitä kumarrellu vaan sanonu että kiitos vaan en tuu teille kyläileen kymmenen jälkeen illalla eikä muuten tuu lapsetkaan koska meen aamulla töihin. Meilläkään ei siis porukkaa lappaa, satunnaisia kävijöitä ja mies aina ilmoittaa ajoissa että ehdin siivota ja käydä kaupassa ostaan jotain (ei oo tarkka mimmosessa kunnossa koti on jos ollaan omalla porukalla). Hänen enonsa on ollu suomalaisen kanssa naimisissa yli 15 vuotta (naisella oli jo lapsi entuudestaan), sittemmin tosin eronnu mutta epänormaalin hyvissä väleissä ex-vaimon ja sen suvun kanssa...Hmm...mä en tiedä miks mä olen näin epävarma kuitenkin ton asian suhteen...Olis kiva vaihtaa kuulumisia "kanssasisaren" kanssa, harvoin nää keskustelut kun pysyy asialinjalla, kiitos siis asiallisesta vastauksestasi!


      • annikazzz
        epätietoinen*** kirjoitti:

        Koska esim anoppi (on muuten itse eronnut ukkonsa kanssa, en ole koskaan nähnyt kuvaakaan mieheni isästä ja siitä asiasta ei muutenkaan puhuta...)aina kyselee mun ja mun pojan kuulumisia, ei siis ole salaisuus. Sukulaiset olen saanu kuriin sillä etten oo niitä kumarrellu vaan sanonu että kiitos vaan en tuu teille kyläileen kymmenen jälkeen illalla eikä muuten tuu lapsetkaan koska meen aamulla töihin. Meilläkään ei siis porukkaa lappaa, satunnaisia kävijöitä ja mies aina ilmoittaa ajoissa että ehdin siivota ja käydä kaupassa ostaan jotain (ei oo tarkka mimmosessa kunnossa koti on jos ollaan omalla porukalla). Hänen enonsa on ollu suomalaisen kanssa naimisissa yli 15 vuotta (naisella oli jo lapsi entuudestaan), sittemmin tosin eronnu mutta epänormaalin hyvissä väleissä ex-vaimon ja sen suvun kanssa...Hmm...mä en tiedä miks mä olen näin epävarma kuitenkin ton asian suhteen...Olis kiva vaihtaa kuulumisia "kanssasisaren" kanssa, harvoin nää keskustelut kun pysyy asialinjalla, kiitos siis asiallisesta vastauksestasi!

        tiedän pari naista joilla on jo ennestään lapsi ja ovat silti menneet naimisiin turkin kurdin kanssa,ei se mikään este ole riippuu vaan miehestä miten suhtautuu toisen miehen lapseen.Sitten heille on myös syntynyt yhteinen lapsi ja ihan onnellisia ja normaali perhe heillä on.Ihan sama minkämaalainen mies on eihän kaikki suomalaisetkaan miehet hyväksy vaimon/tyttöystävän lapsia entisen miehen kanssa.sukulaiset ovat sitten asia erikseen he joko hyväksyvät tai eivät hyväksy.Mutta yleensä turkissa ollaan aika suvaitsevaisia.Itse olen ollut 10 vuotta naimisissa turkin kurdin kannssa ja vielä muutama vuos sitten anoppini vielä kotonansa säästeli kaikkia tavaroita(kuten lakanoita,peittoja yms kodin perustamis tavaroita) mieheäni ja hänen Turkkilaista morsiantaan varten koska koska elätteli vielä toiveita Turkkilaisesta kurdimorsiamesta,eli ei ihan hyväksynyt minua vielä,Mutta nyt asia on toisin olen kuulemma unelma miniä suomalaiseksi naiseksi.Et on sillee vähän vaikea päästä anopin suosioon,mutta siihenkin on konstinsa.Kyl naiset keinot keksii.


      • epätietoinen***
        annikazzz kirjoitti:

        tiedän pari naista joilla on jo ennestään lapsi ja ovat silti menneet naimisiin turkin kurdin kanssa,ei se mikään este ole riippuu vaan miehestä miten suhtautuu toisen miehen lapseen.Sitten heille on myös syntynyt yhteinen lapsi ja ihan onnellisia ja normaali perhe heillä on.Ihan sama minkämaalainen mies on eihän kaikki suomalaisetkaan miehet hyväksy vaimon/tyttöystävän lapsia entisen miehen kanssa.sukulaiset ovat sitten asia erikseen he joko hyväksyvät tai eivät hyväksy.Mutta yleensä turkissa ollaan aika suvaitsevaisia.Itse olen ollut 10 vuotta naimisissa turkin kurdin kannssa ja vielä muutama vuos sitten anoppini vielä kotonansa säästeli kaikkia tavaroita(kuten lakanoita,peittoja yms kodin perustamis tavaroita) mieheäni ja hänen Turkkilaista morsiantaan varten koska koska elätteli vielä toiveita Turkkilaisesta kurdimorsiamesta,eli ei ihan hyväksynyt minua vielä,Mutta nyt asia on toisin olen kuulemma unelma miniä suomalaiseksi naiseksi.Et on sillee vähän vaikea päästä anopin suosioon,mutta siihenkin on konstinsa.Kyl naiset keinot keksii.

        Hienoa että oot jaksanu taistella anopin hyväksynnästä. Itse oon niin ylpee että en usko että olisin sellasta taistelua jaksanu käydä. Jotenkin mulle tulee kauhee riiviö sisälle jos vaan kuvittelenki että joku yrittää laittaa mua halvalla tai ei kunnioita mua..en tiä...Mun mieskin usein sanoo mulle että mä olen kauhea rasisti, pitää muuten paikkansa. Mä en vieläkään hyväksy ulkomaalaisia jotka tulee tänne hyväksikäyttämään meidän työllä ja tuskalla luomaa systeemiä. Jos käyt töissä ja maksat verot niin ok, mutta muuten hit the road! Muutenkaan mä en ole mikään humanisti ja harvoin osaan sääliä ihmisiä, jotka on omilla teoillaan saanut itsensä ahdinkoon. Ehkä tää koko juttu onkin mun pelkoa siitä että musta tulee petetty ja jätetty...hitto kun on vaikeeta välillä elää ittensä kanssa. Taidan siis olla onnekas kun mies vaan palvoo vaikka en käyttäydy niinku maannaiset.


      • sanoa
        annikazzz kirjoitti:

        tiedän pari naista joilla on jo ennestään lapsi ja ovat silti menneet naimisiin turkin kurdin kanssa,ei se mikään este ole riippuu vaan miehestä miten suhtautuu toisen miehen lapseen.Sitten heille on myös syntynyt yhteinen lapsi ja ihan onnellisia ja normaali perhe heillä on.Ihan sama minkämaalainen mies on eihän kaikki suomalaisetkaan miehet hyväksy vaimon/tyttöystävän lapsia entisen miehen kanssa.sukulaiset ovat sitten asia erikseen he joko hyväksyvät tai eivät hyväksy.Mutta yleensä turkissa ollaan aika suvaitsevaisia.Itse olen ollut 10 vuotta naimisissa turkin kurdin kannssa ja vielä muutama vuos sitten anoppini vielä kotonansa säästeli kaikkia tavaroita(kuten lakanoita,peittoja yms kodin perustamis tavaroita) mieheäni ja hänen Turkkilaista morsiantaan varten koska koska elätteli vielä toiveita Turkkilaisesta kurdimorsiamesta,eli ei ihan hyväksynyt minua vielä,Mutta nyt asia on toisin olen kuulemma unelma miniä suomalaiseksi naiseksi.Et on sillee vähän vaikea päästä anopin suosioon,mutta siihenkin on konstinsa.Kyl naiset keinot keksii.

        että on sitten niitäkin miehiä, joilla on se länsimainen elämä ja vaimo Suomessa ja toinen vaimo siellä Turkissa ja nämä eivät tiedä toisistaan, saati tapaa toisiaan.


      • .........
        epätietoinen*** kirjoitti:

        Hienoa että oot jaksanu taistella anopin hyväksynnästä. Itse oon niin ylpee että en usko että olisin sellasta taistelua jaksanu käydä. Jotenkin mulle tulee kauhee riiviö sisälle jos vaan kuvittelenki että joku yrittää laittaa mua halvalla tai ei kunnioita mua..en tiä...Mun mieskin usein sanoo mulle että mä olen kauhea rasisti, pitää muuten paikkansa. Mä en vieläkään hyväksy ulkomaalaisia jotka tulee tänne hyväksikäyttämään meidän työllä ja tuskalla luomaa systeemiä. Jos käyt töissä ja maksat verot niin ok, mutta muuten hit the road! Muutenkaan mä en ole mikään humanisti ja harvoin osaan sääliä ihmisiä, jotka on omilla teoillaan saanut itsensä ahdinkoon. Ehkä tää koko juttu onkin mun pelkoa siitä että musta tulee petetty ja jätetty...hitto kun on vaikeeta välillä elää ittensä kanssa. Taidan siis olla onnekas kun mies vaan palvoo vaikka en käyttäydy niinku maannaiset.

        paskan jauhamista olen antanut 3lle suomalais työntekiälle potkut kun olivat pirun laiskoja ja eparehillisia.
        älä ylpeile(Taidan siis olla onnekas kun mies vaan palvoo vaikka en käyttäydy niinku maannaiset)
        kokemuksesta voin kertoa että miehesi pettää siksi jaksaa olla kanssasi.
        olen tyydyttänytsellaista miesta joilla on ollut samanlainen vaimo kuin sina. itse olen monelle rakastajatar minä nautin siitä itsekin olen varattu.
        suuremmalla osalla on ollut just sellainen vaimo kuin sina että onnea vaan jatkaa saman mallin.ps:kenties olenko ollut palvoova miehesi kanssa rakastellut??


      • haisunäädälläkin
        ......... kirjoitti:

        paskan jauhamista olen antanut 3lle suomalais työntekiälle potkut kun olivat pirun laiskoja ja eparehillisia.
        älä ylpeile(Taidan siis olla onnekas kun mies vaan palvoo vaikka en käyttäydy niinku maannaiset)
        kokemuksesta voin kertoa että miehesi pettää siksi jaksaa olla kanssasi.
        olen tyydyttänytsellaista miesta joilla on ollut samanlainen vaimo kuin sina. itse olen monelle rakastajatar minä nautin siitä itsekin olen varattu.
        suuremmalla osalla on ollut just sellainen vaimo kuin sina että onnea vaan jatkaa saman mallin.ps:kenties olenko ollut palvoova miehesi kanssa rakastellut??

        Ei löydy sulle kumppania, ei ees yhtä saati sit monta. Otamme osaa.


      • ........................
        haisunäädälläkin kirjoitti:

        Ei löydy sulle kumppania, ei ees yhtä saati sit monta. Otamme osaa.

        heh heh heh en muuta sanoa


      • et silleen
        epätietoinen*** kirjoitti:

        Hienoa että oot jaksanu taistella anopin hyväksynnästä. Itse oon niin ylpee että en usko että olisin sellasta taistelua jaksanu käydä. Jotenkin mulle tulee kauhee riiviö sisälle jos vaan kuvittelenki että joku yrittää laittaa mua halvalla tai ei kunnioita mua..en tiä...Mun mieskin usein sanoo mulle että mä olen kauhea rasisti, pitää muuten paikkansa. Mä en vieläkään hyväksy ulkomaalaisia jotka tulee tänne hyväksikäyttämään meidän työllä ja tuskalla luomaa systeemiä. Jos käyt töissä ja maksat verot niin ok, mutta muuten hit the road! Muutenkaan mä en ole mikään humanisti ja harvoin osaan sääliä ihmisiä, jotka on omilla teoillaan saanut itsensä ahdinkoon. Ehkä tää koko juttu onkin mun pelkoa siitä että musta tulee petetty ja jätetty...hitto kun on vaikeeta välillä elää ittensä kanssa. Taidan siis olla onnekas kun mies vaan palvoo vaikka en käyttäydy niinku maannaiset.

        Todennäköisyys, että eroatte on todella suuri. Ne miehet jaksaa aikansa katsoa tuollaista ja sitten lähtee. Noitakin miehiä on niin monta jotka valittavat tuolla ympäri mailmaa kavereilleen ja ravintolaissa, juuri tuollaisista naisista.
        Voin kertoa et todennäköisesti miehesi sisäisesti kärsii tosi paljon.
        Mä en ymmärrä miten niin laittaa halvalla, jos sopeutuu myös toisenkin kulttuuriin. Sun ei olisi ikinä pitänyt ottaa ulkomaalaist miestä.


      • mitä teen

        Heippa!
        Kiva kun täällä on jotain kurdeistakin. Minulla on mies jota olen tapaillut kolmen kk ajan. Hän on kohtelias ja herkkä, mutta pelkään kuitenkin etten ole se ainoa..Miten tämän maan miehet käyttäytyvät??? voivatko he olla uskollisia? ovatko uskollisia avioliitossa?? En minä halua olla mikään rakastaja tai kolmas vaimo. YÖÖÖÖÖKKKK!!! Fyysisen suhde meillä tuli kuvaan vasta kk kuluttua, joten huorana hän ei minua pidä. Minulla ei ole lapsia. Naimisiin menosta hän on puhunt että viimeistään 2 v aikana..ei kosinnu tietty vielä. Minun on VAIKEA LUOTTAA KOSKA ON KUIETNKIN ERILAINEN AVOIMEMPI PERSOONA KUIN MIHIH OLEN TOTTUNUT. en jaksaisi mitään naisselkkauksia hänen kanssaan. en ole helppo ja tyhmä nainen.


    • ayse

      sinun tulisi kääntyä muslimiksi koska,koska useimmiten kurdi mies ei halua lasta vääräuskoisen kanssa,eli olisi korkea aika kääntyä muslimiksi jotta lapsi syntyisi puhtaaksi muslimiksi.Vaikka et kääntyisi saa lapsi miehen uskonnon kuitenkin ja joka tapauksessa hänestä tulee muslimi ja tähän asiaan sinulla ei ole sananvaltaa.Mutta jos itse käännyt muslimiksi saat kaiken miehen sekä miehen sukulaisten kunnioituksen ja voin ihan omasta kokemuksesta sanoa että kannatti kääntyä.Ja sitten vaikka ette maistraatissa naimisiin menisikään voi imam vihkiä teidät "epävirallisesti" Allahin edessä.
      Kuitenkin en pelottele sinua uskonnolla koska ei sinun tarvitse muslimina alkaa kiihko muslimiksi kuten jotkut suomalaiset naiset tekevät,pukeutuvat kaapuun ja peittävät päänsä ja ravaavat moskeijassa jumalan pelossa.Riittää kun olet sisäistänyt asian ja opettelet muutamia muslimien tapoja.Ei sinun tarvitse päätäsi peittää eikä käydä moskeijassa päivittäin saatika rukoilla viisi kertaa päivässä jokainen on muslimi omalla tavallaan ja he itse sen tietävät.
      Joten kysele asiasta mieheltäsi hän saattaa,hän saattaa iloisesti yllättyä jos kyselet häneltä muslimiksi kääntymisestä.

      • epätietoinen***

        Jos kyselisin mieheltäni muslimiksi kääntymisestä hän ei takuulla puhuisi minulle viikkoon...hän on 110% ateisti ja ei hyväksy lasten määräämistä johonkin tiettyyn uskontoon. Ei juhli edes paastoa tms. tosin käydään syömässä sukulaisissa juhlapäivinä, mutta menee vaan hyvän ruoan perässä. Ilmoitti heti että lapsesta ei tule kristittyä eikä muslimia, vaan valitsee itse tiensä aikuisempana. En tiedä mikä tähän on taustalla, mutta kun hänen sisko meni naimisiin ja laittoi huivin päähänsä, repi housunsa ihan totaalisesti ja sanoi että jos mulla on joskus huivi päässä sen aikana (olen töissä semmoisessa firmassa johon tulee arabimaista asiakkaita ja silloin meillä sihteereillä on huivit päässä) niin polttaa sen...Mistähän moinen asenne? Tiedän että kotimaassaan hän on kärsinyt paljon kurditaustansa vuoksi ja tuntenut huonommuutta lapsesta asti kun aina on pitänyt peitellä omaa identiteettiään. Lapselle haluaa kurdinimen ja se onkin ainoa asia mihin mulla ei kuulemma ole mitään sanomista, siis yhdessä päätetään mikä niistä kurdinimistä olis semmonen että se lapsellemme sopisi...


      • riippuu muslimista tuokin
        epätietoinen*** kirjoitti:

        Jos kyselisin mieheltäni muslimiksi kääntymisestä hän ei takuulla puhuisi minulle viikkoon...hän on 110% ateisti ja ei hyväksy lasten määräämistä johonkin tiettyyn uskontoon. Ei juhli edes paastoa tms. tosin käydään syömässä sukulaisissa juhlapäivinä, mutta menee vaan hyvän ruoan perässä. Ilmoitti heti että lapsesta ei tule kristittyä eikä muslimia, vaan valitsee itse tiensä aikuisempana. En tiedä mikä tähän on taustalla, mutta kun hänen sisko meni naimisiin ja laittoi huivin päähänsä, repi housunsa ihan totaalisesti ja sanoi että jos mulla on joskus huivi päässä sen aikana (olen töissä semmoisessa firmassa johon tulee arabimaista asiakkaita ja silloin meillä sihteereillä on huivit päässä) niin polttaa sen...Mistähän moinen asenne? Tiedän että kotimaassaan hän on kärsinyt paljon kurditaustansa vuoksi ja tuntenut huonommuutta lapsesta asti kun aina on pitänyt peitellä omaa identiteettiään. Lapselle haluaa kurdinimen ja se onkin ainoa asia mihin mulla ei kuulemma ole mitään sanomista, siis yhdessä päätetään mikä niistä kurdinimistä olis semmonen että se lapsellemme sopisi...

        Tosin voi olla, että se Turkin suku siellä Turkissa ei hyväksy sua ettekä heidän mielestä koskaan ole laillisesti naimisissa, jos teitä ei ole imamin edessä vihitty (me käytiin kaksi kertaa vihillä, ensin virallisesti ja sit vielä imamin edessä ennen lapsen syntymää), mutta ymmärsin viestistäsi, että anoppisi asuu Suomessa. Meillä poika on väestörekisterissä, mutta mieheni mielestä muslimi, kun on jonku Koraanin jutun pojan pään päällä lausunut. Imamin eteen ei vienyt, joten maistraatti ei sitä rekisteröi.


      • Kurdin vaimo

        Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 10 vuota,siitä 7 naimisissa.Meillä on kaksi tyttöä ja kumpikaan ei ole muslimi.Ei lapset ole automaattisesti muslimeja vaikka isä olisikin...
        Meillä kummatkin tytöt on kristittyjä,siis sama uskonto kuin minulla.


      • minulle....
        riippuu muslimista tuokin kirjoitti:

        Tosin voi olla, että se Turkin suku siellä Turkissa ei hyväksy sua ettekä heidän mielestä koskaan ole laillisesti naimisissa, jos teitä ei ole imamin edessä vihitty (me käytiin kaksi kertaa vihillä, ensin virallisesti ja sit vielä imamin edessä ennen lapsen syntymää), mutta ymmärsin viestistäsi, että anoppisi asuu Suomessa. Meillä poika on väestörekisterissä, mutta mieheni mielestä muslimi, kun on jonku Koraanin jutun pojan pään päällä lausunut. Imamin eteen ei vienyt, joten maistraatti ei sitä rekisteröi.

        Hei, olisin kiinostunut, miten imaamin vihkiminen tapahtui. Missä teidät vihittiin, ja millaiset vaatteet oli päällä? Oliko muita ihmisiä paikalla? Saako siitä vihkitodistuksen? Mieheni on kanssa aika ummikko ja olen udellut häneltä. Olemme olleet jo kauan aviossa, mutta nyt olen valmis imaamin vihkimiseen, koska kaikki muukin on meidän perheessä muuttunut.
        VOI KILTTI: KERRO MULLE!


      • ayse
        minulle.... kirjoitti:

        Hei, olisin kiinostunut, miten imaamin vihkiminen tapahtui. Missä teidät vihittiin, ja millaiset vaatteet oli päällä? Oliko muita ihmisiä paikalla? Saako siitä vihkitodistuksen? Mieheni on kanssa aika ummikko ja olen udellut häneltä. Olemme olleet jo kauan aviossa, mutta nyt olen valmis imaamin vihkimiseen, koska kaikki muukin on meidän perheessä muuttunut.
        VOI KILTTI: KERRO MULLE!

        Näin meillä,käänyin samalla muslimiksi kun meidät vihittiin islamin edessä.Siis tietääkseni molempien puolisoiden on oltava muslimi jotta imam voi vihkiä teidät allahin edessä.eli imaam tuli kotiimme,minä käännyin muslimiksi ennen vihkitoimitusta(pitää olla todistajat jotka ovat muslimeja,kaksi miestä tai yksi mies ja kaksi naista eli kaksi naista vastaa yhtä miestä todistajina)Sen jälkeen suoritettiin vihkiminen kaiken kaikkiaan aikaa kului noin puoli tuntia.Ei mitään ihmeellistä,istuimme vain olohuoneessa,siistimmät vaatteet ja kaikilla naisilla hame,huivit vaikka eivät muuten normaalisti huivia pitäisikään.Ennen vihkimistä tulee miehen luvata vaimolle jotakin myötäjäisiksi.Esim. kultaa tai jotakin arvokkaampaa näitä ei tarvitse kuitenkaan heti antaa vaan ne luvataan.kaikki tämä merkitään johonkin paperiin,ihan tavalliselle a4:lle kynällä,todistajien nimet myös merkitään.Eli ei mikään "virallinen" paperi.tämä paperin on todistuksesi,sekä todistus luvatuista myötäjäisistä jolla voit miestäsi muistuttaa mikäli et ole saanut luvattuja lahjoja.Kaiken tämän jälkeen söimme tuhdin illallisen jonka olin valmistanut päivemmällä valmiiksi,ja muista että imaam syö vain halal lihaa vaikka itse tavallista söisittekin.Tämä kaikki tapahtui Turkin kielellä joten kieltä on jonkin verran ymmärrettävä.Tässä pääpiirteittäin koko juttu aika koruton minun mielestäni,lyhyt ja ytimekäs,mutta kyllä se imaam myös kertoo kun vaan soitatte tai tapaatte hänet.


      • todella paljon...
        ayse kirjoitti:

        Näin meillä,käänyin samalla muslimiksi kun meidät vihittiin islamin edessä.Siis tietääkseni molempien puolisoiden on oltava muslimi jotta imam voi vihkiä teidät allahin edessä.eli imaam tuli kotiimme,minä käännyin muslimiksi ennen vihkitoimitusta(pitää olla todistajat jotka ovat muslimeja,kaksi miestä tai yksi mies ja kaksi naista eli kaksi naista vastaa yhtä miestä todistajina)Sen jälkeen suoritettiin vihkiminen kaiken kaikkiaan aikaa kului noin puoli tuntia.Ei mitään ihmeellistä,istuimme vain olohuoneessa,siistimmät vaatteet ja kaikilla naisilla hame,huivit vaikka eivät muuten normaalisti huivia pitäisikään.Ennen vihkimistä tulee miehen luvata vaimolle jotakin myötäjäisiksi.Esim. kultaa tai jotakin arvokkaampaa näitä ei tarvitse kuitenkaan heti antaa vaan ne luvataan.kaikki tämä merkitään johonkin paperiin,ihan tavalliselle a4:lle kynällä,todistajien nimet myös merkitään.Eli ei mikään "virallinen" paperi.tämä paperin on todistuksesi,sekä todistus luvatuista myötäjäisistä jolla voit miestäsi muistuttaa mikäli et ole saanut luvattuja lahjoja.Kaiken tämän jälkeen söimme tuhdin illallisen jonka olin valmistanut päivemmällä valmiiksi,ja muista että imaam syö vain halal lihaa vaikka itse tavallista söisittekin.Tämä kaikki tapahtui Turkin kielellä joten kieltä on jonkin verran ymmärrettävä.Tässä pääpiirteittäin koko juttu aika koruton minun mielestäni,lyhyt ja ytimekäs,mutta kyllä se imaam myös kertoo kun vaan soitatte tai tapaatte hänet.

        Tarkoitus on mennä mieheni kotimaassa, ei täällä Suomessa. Mieheni sanoi, että imaami vihkii meidät jossain toimistossa. No akit ne kaikki selviää.
        Kiitos oikein paljon tiedosta, ehkä voi kuitenkin vähän olla erilailla maasta riippuen.
        Syömme kanssa yhdessä kaikki iltaruuan, vihkimisen jälkeen. Ei tanssia, ei musiikkia, niin mulle sanottiin.
        Olemme menneet aikaisemmin jo kyllä naimisiin, silloin häät kesti monta päivää!!


      • Asli
        todella paljon... kirjoitti:

        Tarkoitus on mennä mieheni kotimaassa, ei täällä Suomessa. Mieheni sanoi, että imaami vihkii meidät jossain toimistossa. No akit ne kaikki selviää.
        Kiitos oikein paljon tiedosta, ehkä voi kuitenkin vähän olla erilailla maasta riippuen.
        Syömme kanssa yhdessä kaikki iltaruuan, vihkimisen jälkeen. Ei tanssia, ei musiikkia, niin mulle sanottiin.
        Olemme menneet aikaisemmin jo kyllä naimisiin, silloin häät kesti monta päivää!!

        Vielä lisäkommentti, Imam nikahissa myötäjäisistä nainen saa myös kieltäytyä, ja usein imaami antaa myös Koraanin tai muuta uskonnollista luettavaa lahjaksi, esim rukousoppaan.

        Jos mahdollista, kannattaa opetella muutama rukous ennen nikahin suoritusta, ettei aivan ummikkona istu kun rukouksia luetaan.

        Yleensä Imam Nikah toimitetaan joko kihlajaisten yhteydessä, tai päivä pari ennen varsinaisia häitä.


      • ensin virallisesti
        minulle.... kirjoitti:

        Hei, olisin kiinostunut, miten imaamin vihkiminen tapahtui. Missä teidät vihittiin, ja millaiset vaatteet oli päällä? Oliko muita ihmisiä paikalla? Saako siitä vihkitodistuksen? Mieheni on kanssa aika ummikko ja olen udellut häneltä. Olemme olleet jo kauan aviossa, mutta nyt olen valmis imaamin vihkimiseen, koska kaikki muukin on meidän perheessä muuttunut.
        VOI KILTTI: KERRO MULLE!

        mieheni kotimaassa ja imamin edessä täällä Suomessa. Koska miehellä ei ole sukulaisia täällä muita kuin yksi veli, joka oli estynyt tulemaan ja kaikki omat sukulaiset asuvat toisella puolella maata, meillä oli moskeijasta kaksi todistajaa. Sattumoisin imam oli mieheni kotimaasta ja osasi todella hyvin suomea, niin juteltavaa oli aika paljon. Päällä oli ihan tavalliset vähän juhlavammat vaatteet, pitkä hame, pitkähihainen pusero ja huntu päässä. Istuimme moskeijan toimistossa, allekirjoitettiin nimellinen summa, jonka mieheni maksaa minulle ja sitten imam luki rukouksen, muut ei siihen osallistuneet. Sit vain kysyi, että molemmat avioon omasta tahdosta ja sil selvä. Koko toimitus kesti ehkä 5 minuuttia. Sai siitä vihkitodistuksen, mutta eihän se ole virallinen ja esim. maistraattiin kelpaava. Moskeija myös tarjosi kakkukahvit.


      • kiitos....
        ensin virallisesti kirjoitti:

        mieheni kotimaassa ja imamin edessä täällä Suomessa. Koska miehellä ei ole sukulaisia täällä muita kuin yksi veli, joka oli estynyt tulemaan ja kaikki omat sukulaiset asuvat toisella puolella maata, meillä oli moskeijasta kaksi todistajaa. Sattumoisin imam oli mieheni kotimaasta ja osasi todella hyvin suomea, niin juteltavaa oli aika paljon. Päällä oli ihan tavalliset vähän juhlavammat vaatteet, pitkä hame, pitkähihainen pusero ja huntu päässä. Istuimme moskeijan toimistossa, allekirjoitettiin nimellinen summa, jonka mieheni maksaa minulle ja sitten imam luki rukouksen, muut ei siihen osallistuneet. Sit vain kysyi, että molemmat avioon omasta tahdosta ja sil selvä. Koko toimitus kesti ehkä 5 minuuttia. Sai siitä vihkitodistuksen, mutta eihän se ole virallinen ja esim. maistraattiin kelpaava. Moskeija myös tarjosi kakkukahvit.

        Kiva kuulla kokemuksia, olemme kyllä ihan virallisesti naimisissa. Tämä on vain piste iin päälle.


      • tarvitse olla
        ayse kirjoitti:

        Näin meillä,käänyin samalla muslimiksi kun meidät vihittiin islamin edessä.Siis tietääkseni molempien puolisoiden on oltava muslimi jotta imam voi vihkiä teidät allahin edessä.eli imaam tuli kotiimme,minä käännyin muslimiksi ennen vihkitoimitusta(pitää olla todistajat jotka ovat muslimeja,kaksi miestä tai yksi mies ja kaksi naista eli kaksi naista vastaa yhtä miestä todistajina)Sen jälkeen suoritettiin vihkiminen kaiken kaikkiaan aikaa kului noin puoli tuntia.Ei mitään ihmeellistä,istuimme vain olohuoneessa,siistimmät vaatteet ja kaikilla naisilla hame,huivit vaikka eivät muuten normaalisti huivia pitäisikään.Ennen vihkimistä tulee miehen luvata vaimolle jotakin myötäjäisiksi.Esim. kultaa tai jotakin arvokkaampaa näitä ei tarvitse kuitenkaan heti antaa vaan ne luvataan.kaikki tämä merkitään johonkin paperiin,ihan tavalliselle a4:lle kynällä,todistajien nimet myös merkitään.Eli ei mikään "virallinen" paperi.tämä paperin on todistuksesi,sekä todistus luvatuista myötäjäisistä jolla voit miestäsi muistuttaa mikäli et ole saanut luvattuja lahjoja.Kaiken tämän jälkeen söimme tuhdin illallisen jonka olin valmistanut päivemmällä valmiiksi,ja muista että imaam syö vain halal lihaa vaikka itse tavallista söisittekin.Tämä kaikki tapahtui Turkin kielellä joten kieltä on jonkin verran ymmärrettävä.Tässä pääpiirteittäin koko juttu aika koruton minun mielestäni,lyhyt ja ytimekäs,mutta kyllä se imaam myös kertoo kun vaan soitatte tai tapaatte hänet.

        muslimeja islamilaisessa vihkimisessä. Muslimimies voi mennä naimisiin kristityn kanssa. Meidät vihittiin minun ollessani vielä kristitty(nyttemmin muslimi kylläkin)moskeijalla.


    • ....

      itse olen turkin kurdin kanssa naimisissa ja itselläni on kaksi lasta aikaisemmasta liitosta. Kyllä se on miehestä kiinni. Mieheni rakastaa lapsia kuten omiaan. Ei ongelmaa.

      • tähän kirjoitukseen

        Alkuperäinen mainitsi, että hänellä on lapsi. Miten kurdi suhtautuu vieraan lapsiin. Kuten tässä jo on tullut moneen kertaan todettua, on totta, että toinen helpommin hyväksyy, toinen ei. Mutta eräs huomiotta jäänyt seikka on se, kenet kurdi katsoo "huoraksi",johon alkuperäinen viittasi.

        Siis jos lapset ovat edellisestä avioliitosta ja nainen on jäänyt leskeksi tai vaikka isä on ollut väkivaltainen alkoholisti, avioero on hyväksytty ja nainen voi olla ns. hyvä nainen. Suhtautuminen on kuitenkin täysin päinvastainen, jos lapsi on siunautunut yhden illan jutusta, isästä ei ole varmuutta tai muuten vahinkoraskautena ja ollut yksinhuoltaja alusta lähtien. Toinen, millä kurdi sitä kuvaa rakentaa, on pitkälti se teidän oma suhde, millä sitä on lähdetty rakentamaan. Eli hypättiinkö sänkyyn heti eka iltana vai rakennettiinko suhdetta pikku hiljaa edeten. Myös muiden miesten ja sukulaisten mielipide painaa monella muslimilla paljon. Tämä tuli korostetusti esiin ulkomailla asuessani, kun tunsin paljon muslimeja eri maista. Nuoret miehet yrittivät olla kansainvälisiä ja länsimaisia, mutta kokivat melkoisia paineita ja identiteettiongelmia, kun samalla yrittivät mielistellä sukua ja sopeutua kotimaan kulttuurin vaatimuksiin, jotta eivät menetä kasvoja suvun ja omien kaverien silmissä.


      • Kurdin vaimo
        tähän kirjoitukseen kirjoitti:

        Alkuperäinen mainitsi, että hänellä on lapsi. Miten kurdi suhtautuu vieraan lapsiin. Kuten tässä jo on tullut moneen kertaan todettua, on totta, että toinen helpommin hyväksyy, toinen ei. Mutta eräs huomiotta jäänyt seikka on se, kenet kurdi katsoo "huoraksi",johon alkuperäinen viittasi.

        Siis jos lapset ovat edellisestä avioliitosta ja nainen on jäänyt leskeksi tai vaikka isä on ollut väkivaltainen alkoholisti, avioero on hyväksytty ja nainen voi olla ns. hyvä nainen. Suhtautuminen on kuitenkin täysin päinvastainen, jos lapsi on siunautunut yhden illan jutusta, isästä ei ole varmuutta tai muuten vahinkoraskautena ja ollut yksinhuoltaja alusta lähtien. Toinen, millä kurdi sitä kuvaa rakentaa, on pitkälti se teidän oma suhde, millä sitä on lähdetty rakentamaan. Eli hypättiinkö sänkyyn heti eka iltana vai rakennettiinko suhdetta pikku hiljaa edeten. Myös muiden miesten ja sukulaisten mielipide painaa monella muslimilla paljon. Tämä tuli korostetusti esiin ulkomailla asuessani, kun tunsin paljon muslimeja eri maista. Nuoret miehet yrittivät olla kansainvälisiä ja länsimaisia, mutta kokivat melkoisia paineita ja identiteettiongelmia, kun samalla yrittivät mielistellä sukua ja sopeutua kotimaan kulttuurin vaatimuksiin, jotta eivät menetä kasvoja suvun ja omien kaverien silmissä.

        Minä en kommentoinut alkuperäisen viestiin koska ei ole kokemusta siitä että miten mies suhtauu jos on toisen miehen kanssa lapsia.Ainoastaan siihen koska joku kirjoitti että lapsista tulee joka tapauksessa muslimeja,se ei pidä paikkaansa vaan riippuu myöskin ihmisestä että mitä mieltä uskonto asioista on.


      • .....
        Kurdin vaimo kirjoitti:

        Minä en kommentoinut alkuperäisen viestiin koska ei ole kokemusta siitä että miten mies suhtauu jos on toisen miehen kanssa lapsia.Ainoastaan siihen koska joku kirjoitti että lapsista tulee joka tapauksessa muslimeja,se ei pidä paikkaansa vaan riippuu myöskin ihmisestä että mitä mieltä uskonto asioista on.

        näin on minunkin tapauksessa. Uskonto ei ole meidän suhteessä määräävä tekijä, vaan se, että minun lapseni ovat myös hänen lapsia.


      • kurdipuoliso
        ..... kirjoitti:

        näin on minunkin tapauksessa. Uskonto ei ole meidän suhteessä määräävä tekijä, vaan se, että minun lapseni ovat myös hänen lapsia.

        lapseni ovat meidän molempien lapsia.Mieheni on kurdi myöskin ja meidät on vihitty Suomessa.Mihinkään muihin virityksiin tuskin on tarvetta ja muutenkin,suhtaudumme uskontoon vapaasti.Mieheni ei käy moskeijassa mutta sen sijaan olisi halunnut mieluusti kirkollisen vihkimisen,se ei ollut mahdollista.Oma rippipappini sen sijaan on siunannut avioliittomme kirkossa,se on mahdollista.


    • Alkuperäinen***

      Kiitos että saimme tästä asiallisen keskustelun vaikka alkuun tietysti joku yritti jotain muuta...Voimia teille kaikille ja pidetään hyvätasoista keskustelua yllä, harvemmin me kurdien vaimot ja avokit olemme täällä keskustelemassa, kiitos vielä!

    • joulumamma

      Moi.
      Mä olen kurdi. Jos saan olla rehellinen niin en tiä mitä vastaisin, koska on se totta että kurdit yleensä ei menee jonkun naisen kaa jolla on lapsia jo, mutta taas mulla on paljon tuttuja jolla on lapsia ja on mennyt uudestaan naimisiin eikä se ollut niille ongelma.
      Mutta ei sun kannattaa noin ajatella. Ei vaa kurdit noin ajatelee. Jopa jotkut suomalaiset ajatelevat noin,(tiedän kokemuksesta :)). Itse olen suomalaisen miehen kanssa. Meille on tulossa pikkunen joulukuussa. Emme ollaa vielä naimisissa mutta ehkä joskus mennään. Mun mielestä naimisiin meno ei o niin tärkeä juttu:), paperissa todistus vaa se on :)..Ehkä olen väärässä.

      Muista kuitenkin että sä tunnet sun miestä parhaiten, eli sun pitäisi uskoa häntä eikä tuntemattomia ihmisiä.
      Toivottavasti kaikki järjestyy:)

      • alkuperäinen***

        Maalaisjärjellä ajateltuna =) Liekö syynä raskausajan hormoonit vai mitkä, mutta ajatukset heittää välillä ihan sekasin...taidan nyt kuitenkin uskaltaa luottaa vaistooni miehen suhteen ja kun ei ole kerran antanut aihetta epäilykselle niin en aio niitä kehitellä itsekkään...Paljon onnea teidän odotukselle, meillä on la 31.12., joten samalla kuukaudella liikutaan =D Sittenkin taitaa olla joskus vaikeampaa elää niinpäin että mies on suomalainen ja nainen kurdi niinkuin toisinpäin, minä en ainakaan ymmärrä noin 60 % suomalaisten miesten aivoituksista *wirn*


      • juolumamma
        alkuperäinen*** kirjoitti:

        Maalaisjärjellä ajateltuna =) Liekö syynä raskausajan hormoonit vai mitkä, mutta ajatukset heittää välillä ihan sekasin...taidan nyt kuitenkin uskaltaa luottaa vaistooni miehen suhteen ja kun ei ole kerran antanut aihetta epäilykselle niin en aio niitä kehitellä itsekkään...Paljon onnea teidän odotukselle, meillä on la 31.12., joten samalla kuukaudella liikutaan =D Sittenkin taitaa olla joskus vaikeampaa elää niinpäin että mies on suomalainen ja nainen kurdi niinkuin toisinpäin, minä en ainakaan ymmärrä noin 60 % suomalaisten miesten aivoituksista *wirn*

        "Sittenkin taitaa olla joskus vaikeampaa elää niinpäin että mies on suomalainen ja nainen kurdi niinkuin toisinpäin, minä en ainakaan ymmärrä noin 60 % suomalaisten miesten aivoituksista *wirn* "

        Vastaus tähän sun aiheseen: HEHE..minä taas luulen että se on toisinpäin:)
        Mutta hei...mitäs minä tiedän ;) voin olla väärässäkin!


      • suomalainen
        juolumamma kirjoitti:

        "Sittenkin taitaa olla joskus vaikeampaa elää niinpäin että mies on suomalainen ja nainen kurdi niinkuin toisinpäin, minä en ainakaan ymmärrä noin 60 % suomalaisten miesten aivoituksista *wirn* "

        Vastaus tähän sun aiheseen: HEHE..minä taas luulen että se on toisinpäin:)
        Mutta hei...mitäs minä tiedän ;) voin olla väärässäkin!

        nyt ei ihan oikeesti ota mitään tolkkua. Kurdimiesten aivoitukset nyt on jokseenki ennalta arvattavissa. Kurdin kans naimisissa minäkin..


    • voi sun

      Siis totuushan on se että kyllä varmasti menis, tiedän tosi monta pariskuntaa, että naisella on jo lapsia ja on nyt naimisissa turkin kurdin kanssa tai yleensäkin kurdin. Siis unohda koko kirjotus minkä olet täältä lukenut. Todennäköisesti ollut joku provo.

    • semekka

      Mahdollisesti hän on jo nimisissa!!!Ota miehesi ja lähde vaikka kurdistaniin!perkele teikäläiset raahavat suomeen kaikenmailman roska sakkia.Sit vielä tulee lapsi ongelmat.Eikö aivot toimi sen verran että voisitte mennä naimisiin saman kultturin ihmisten kanssa eikä KURDIJEN,SOMALIEN,ARABIALAISTEN TAI MUSTALAISTEN KANSSA.itse olen tekemisessä päivittäin niiden kanssa ja luulen tietäväni mistä puhun.Raiskaukset,varkaudet,väkivalta on osa heidän elämää.

      • sahin

        sinä.puhut todellä paska. ei kaikki ulkomalaaiset ovat niin paha


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe