Tästä on ollut juttua aikaisemmissakin keskusteluissa ja googlella löytyi paljon asiaa, mutta kaipaisin ajatuksia seuraavasta;
Koirani on puolentoista vuoden ikään ehtinyt nuori narttu, isoa rotua. Elämänsä toinen juoksu loppui juuri viikko sitten. Eilen illalla tutkin koiran peppupuolta ja huomasin alapäästä vuotavan tippa tai kaksi hyvin vaalean ja hailakan keltaista vuotoa. Ensimmäisenä tietysti mieleen tuli kohtutulehdus. Otin puheluja tutuille koiraihmisille, jotka tyynnyttelivät, että yleensä kohtutulehduskoirat haisevat tosi voimakkaasti ja pahalle. Ehkä meidän nartulla emäntintulehdus? Myöhemmin illalla, kun koira nousi levättyään tunnin-parin ulkona, alapäästä valuikin lähes teelusikallinen samaa tahnaa.
Aamulla sitten alkoi lääkärinmetsästys, "oma" lääkäri tietysti lomalla. Melko rauhallisin mielin soittelin läpi, sillä koira on iloinen, reipas oma itsensä, syö normaalisti, juo normaalisti, leikkii ja liikkuu..Ainoat asiat, mitkä ulospäin näkyy on tuo pieni vuoto, välillä tippa ja kaks tai kolme, ja alapään nuoleminen. Löysin yksityisen lääkärin, joka katsoi virtsanäytteen ja otti verikokeet. Verikoe oli kaikinpuolin ok, virtsassa näkyi jotain pientä. Koska nämä tulokset olivat aika hyvät ja koira on pirteä, ei lääkäri katsonu tarpeelliseksi alkaa ultrata kohtua. Silti lääkäri sanoi epäilevänsä kohtutulehdusta. Saatiin antibiootit ja kehotus seurailla tilannetta.
Jos koira muuttuu huonovointiseksi, niin etsin apua, se on selvä, mutta itseäni jäi kalvaan, että oireileeko kohtutulehdus tällä tavalla? Jos veriarvot on ok eikä vuoto haise miltään? Muuan kasvattaja sanoi, että on ihan normaalia, että nartuilta saattaa tippua juoksun jälkeen viikon-parin ajan keltaista/vaalearuskeaa vuotoa, tällaistakaan en ole koskaan ennen kuullut?
Ja jos kyseessä onkin kohtutulehdus, kaikista epäilyistäni huolimatta, niin asettuuko se aloilleen pelkillä antibiooteilla? Näin lääkäri antoi minun ymmärtää. Itse taas olen ollut siinä uskossa, että kohtutulehdus voi lääkkeillä mennä ohi, mutta uusii todennäköisesti seuraavan juoksun jälkeen?
Mielelläni kuulisin varsinkin nuorten kohtutulehduspotilaiden omistajien kokemuksia ja ajatuksia..Jotenkin tuo "uusi" lääkäri ei minua saanut vakuutettua, en edes tiedä miksi. Ensi viikolla pääsen taas "omalle" lääkärille, ellei sitten ennen ihmeitä tapahdu, mutta siihen asti voin vain ihmetellä, että onko koirani vakavastikin sairas vai onko kyseessä kenties jokin harmittomampi emätintulehdus. Vai onko kyseessä tosiaan joku juoksunjälkeinen "normaali jälkivuoto"..
Ajatuksia, kiitos :)
Kohtutulehdusko?
8
20835
Vastaukset
- vain vuotoa
Luulen ,että on tuo tuota jälkivuotoa ainakin kirjoituksesi perusteella,mutta hyvä on lääkärille näyttää,jos vuoto menee pahemmaksi ja rupeaa haisemaan.itseni kohdalla jouduin lopettamaan 9-vuotiaan narttuni juuri tuon takia,ei selvinnyt vaikka kohtukin poistettiin,.....tuli muita sitten sen tilalle...en viitsi peloitella enempää.Se on vähän näiden narttujen kohdalla tälläistä,ettei koskaan tiedä.Toivon vaan pikaista paranemista ja ettei vuotoa enään olisi.olet myös aivan oikeassa ettei lääkkeillä poisteta uusiutumisen vaaraa.
- M. Mallikas
Ei olisi varmasti huono vaihtoehto käyttää toisella elänlääkärillä?
Meillä kävi torstaina kaksi koiraa kohdun ja munasarjojen poistossa. Vanhemmalla koiralla oli ollut pidempään turvonneet ulkosynnyttimet ja se myös haisi pahalle. Tätä luultiin ensin jonkin sortin hormonihäiriöksi mutta koska aikaisemmin olimme päättäneet että kohdut poistetaan, sovimme ajan poistoista ja koepalan ottamisesta.
Koiralla oli kummassakin munasarjassa kysta ja kohtutulehdus.
Kohtutulehdus ei näkynyt ulkoisesti muulla tavalla. Koira käyttäyty normaalisti nuoli vain useammin takapäätänsä kuin yleensä. - Donna T:reelta
Meillä edellisen donnan kanssa lkoi juuri näin.
Ei tullut verta vaan viikon kun tyhmä olin ja katsekin, perä vuoti enemmän ja enemmän.
Luulin siis oli varma että on joku en tiedä mikä.
Meni 5 päivää.
Oli uuden vuoden-aatto.
Koira ei enään noussut ylös.
Soitin lääkäriin ja totesi äkkiä tänne ultraan.
No, mentiin Märkäkohtu mihin ei auta muu kuin kohtu pois.
Kiireesti otti pöydälle, menin kotiin ja jullitin.
KL. npoin 16.00 soitti tohtori nyt alkaa heräileen voit tulla.
Siis viime tipassa, jos en olisi vienyt olisi kuollut yönaikana.
En nyt halua pelotella, mutta ultra-koe kannaattaa ehdottomasti tehdä!!
Toivon että kaikki menee hyvin!!! - Xira
Kiitos kaikille vastauksista. Pyysin "oman" lääkärimme mielipiteen vielä aiemman lääkärin lisäksi ja ikävä kyllä hän oli samaa mieltä, eli epäili kohtutulehdusta. Ultraan ei kummankaan mielestä ole nyt tarvetta; kohtu on muutenkin hieman suurentunut, koska viimeisestä juoksusta on kulunut niin vähän aikaa, eli koko ultrasta tuskin olisi nyt hyötyä ja koira on voinniltaan hyvä. Nyt syötetään vain kahden viikon antibiootit, ja on todennäköistä, että mahdollinen tulehdus asettuu sillä. Kontrollikäynti kuurin loputtua, jollon varmistetaan, että tulehdus todella on historiaa ja ettei alapää enää vuoda mitään.
"Oma" lääkärimme oli sitä mieltä, että juoksun jälkeen nartun peräpään tulee olla puhdas, eikä sieltä saisi vuotaa mitään ylimääräistä..Eli mitään "jälkivuotoja" ei voi sanoa luettavan normaaliksi. Emätintulehduskin kuulemma tämän ikäisellä (puolitoista vuotta) hyvin harvinainen, yleensä vaivaa nuorempia narttuja, jotka eivät vielä ole sukukypsiä.
Koira voi siis edelleen hyvin, ei juo normaalia enempää, syö, leikkii ja liikkuu. Vuotoa tulee yhä. Nyt vaan seurailemme, odotellaan kuurin loppumista ja kontrollikäyntiä. Ja sitten taas jännitetään seuraavan juoksun jälkeen, lyökö tulehdus taas läpi..;-( Hirveä huoli on rakkaasta, mutta se on vaan otettava vastaan se, mitä on tullakseen. Jos tämä nyt todella on kohtutulehdus ja jos se jatkossa alkaa vaivata joka juoksun jälkeen, niin mietitään kohdunpoistoa. Ikävää sinänsäkin, koska koiralla saattaisi olla jalostusarvoa, mutta sen oma terveys menee aina kaiken muun edelle. Olen vain ihmeissäni, kun narttuni on näin nuori. Enpä ole yhtäkään tarinaa kuullut, jossa puolitoista vuotiaalla alkaisi tämä tulehduskierre.
Lisää kokemuksia ja tarinoita saa laittaa, kuulen mielelläni lisää.- Minä vaan
Omalla nartullani epäiltiin kohtutulehdusta 4,5 vuoden ikäisenä.. Vanhempi kuin omasi, mutta nuori kuitenkin vielä. Samat oireet oli kuin teillä, vuoto ehti muuttua vielä rusehtavaksikin, mutta ei haissut miltään ja koira oli muilta osin täysin normaali. Ei lämmön nousua, epänormaalia juomista, ei mitään. Riehui ja leikki ja touhusi niinkuin aina ennenkin. Ultrattiinkin koska oli astutus takana eikä ultrassa näkynyt mitään, mutta el.lääkäri sanoi että narttu kun on kyseessä, pakko epäillä kohtutulehdusta. Saatiin antibiootit ja niillä vuoto loppuikin parissa päivässä, joten tod. näköisesti siellä jotain häikkää oli. Tuumasi el.lääkäri että tuskin on tiineenäkään, mutta neljä tervettä pentua synnytti eikä synnytyksen jälkeen tullut mitään hankaluuksia. Pentue oli toinen nartulleni, ja sillä mahdollisesti olisi vielä yksi pentue ollut, sen verran vahvaa näyttöä on aiemmista pennuista. Päädyin kuitenkin leikkaukseen kahden el.lääkärin suosituksesta. He olivat sitä mieltä, että ellei välttämättä halua vielä pentuja teettää, kannattaa ehdottomasti leikata, koska riski uusia on suuri ja toisella kerralla on todennäköistä että kehittyy märkäkohtu. Tässä meidän (ja sinun tapauksessasi, jos kohtutulehduksesta on kyse) oli siis onni matkassa siinä mielessä, että erite valui ulos jolloin tilanteeseen havahtuu yleensä hyvässä vaiheessa, ennenkuin "tavara" alkaa kerääntyä kohtuun, jolloin tila huononee yleensä tosi nopeasti ja kun huomataan että koira on sairas, onkin jo tosi kiire! Kahden hyvän pentueen jälkeen kun sattui tuo, en nähnyt muita vaihtoehtojakaan kuin ajatella terveyttä ja leikata, sen verran rakas kumppani tuo pikkuinen on! :)
- Lukijah
Minun koirani oli kohdun poistossa keltaisen vuodon takia kun oli tulehduskin ja jotain läikkyjä näkyi ultrassa. Nyt on 3 viikkoa kulunut leikkauksesta ja muuten kaikki meni hyvin mutta nyt on taas keltaista vuotoa hieman joinain päivinä ja nuolee useasti alapäätään, Mikä vikana?
- koiraihminen87610
Jälkivuodot eivät todellakaan ole normaalia, vaikka joku kasvattaja ne sellaiseksi yrittäisi selitellä, vaan silloin on vikaa pissavehkeissä. Halusi se kasvattaja sitä myöntää tai ei.
- 1120
Keroisin vastauksen, mutta valitettavasti en voi etänä ultrata enkä etänä ottaa näytteitäkään. Mutta diagnoosi on kuitenkin se, että älä tee mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799