Kertokaa mulle lukion kahdessa vuodessa käymisestä! Onko se liian rankkaa? Miten se toimii? KOkemuksia? Kiitos :)
Lukio 2 vuodessa
31
24293
Vastaukset
- 2-vuotinen
käytännössä joudut opiskelemaan paljon kursseja itsenäisesti, koska sun pitää saada ne 75 pakollista tehtyä kahden vuoden aikana...ja kannattaa heti lukion alkuvaiheessa tehdä opolle/rehtorille selväks suunnitelmistaan, että tietävät sielläkin suunnalla varautua...käytännössä kaikki on kuitenkin susta itsestäs kiinni...
- ..?
Olet siis käynyt lukion kahdessa vuodessa? Jos olet, miksi? Aion luultavasti itse suorittaa lukion kahdessa vuodessa, ja minua kiinnostaa, mikä muilla on ollut/ on motiivina.
- et selviä
Eli vuodessa olisi 37.5 kurssia. Lukiossamme on vuodessa 5 jaksoa, joihin voi valita 0-7 eri kurssia. Täten maksimituntimäärä on 35 tuntia viikossa, eli 7 tuntia päivässä. Sinun pitäisi siis olla koulussa kaksi vuotta 7 tuntia joka päivä, lisäksi muutama lisätuntu då och då, että saisit ne 75 täyteen.
- jotkut
on silti päässyt lukion kahdessa vuodessa läpi. Eli voi siitä selvitä.
- jotkut
jotkut kirjoitti:
on silti päässyt lukion kahdessa vuodessa läpi. Eli voi siitä selvitä.
Onhan jotkut käyneet avaruudessakin.
- mpä
jotkut kirjoitti:
Onhan jotkut käyneet avaruudessakin.
;D .
- eritavalla
Meillä voi jaksoon ottaa kaheksen kurssia, eli päivät ovat sitten klo 8-16.00. ja jaksoja on tosiaan meilläkin viisi. Että ei se mahottomuus ole. Itse en käynyt, mutta niin vähän jäi kursseja kolmos vuodelle että hieman on kaduttanut kun en kahdessa käynyt.
Itse kävin 2,5 vuodessa, eikä ollut yhtään rankkaa, joten luulisin ettei 2 vuodessa mikään mahdottoman rankka ole.
Tosin kävin itsenäisesti ylimääräisiä kursseja (löysä lukio, sain ottaa noin. 10 kurssia vuodessa itsenäisesti).
Motiivina ei ollut mikään muu kuin se, että halusin valmistua samaan aikaan kuin kaverit (menin puoli vuotta myöhemmin kouluun kuin muut)- Abi
Tosiaan kannattaa muistaa myös se, että jos lukion käy 2 vuodessa, niin ei varmaan ylioppilaskirjoituksia kerkeä kirjottamaan siinä 2. luokan keväällä? Jos kursseja tosiaan on se reilu 7 per jakso.
- raeruoho
Jos ensimmäisen vuoden ahkeroit täysillä, niin toisesta saattaa tulla yllättävän kevyt =). Itse kävin ekana vuonna 40 kurssia ja toisena vuonna 34.. ei näin jälkeenpäin ole paha.. mutta jos olisin päättänyt jo ekan vuoden alussa käydä kahdessa vuodessa, olisi se ehkä toteutunut (käyn nyt 2.5 vuodessa, päätin siitä ekan vuoden lopussa).
Niin, kannattaa muistaa, että jos meinaat kirjoittaa toisen vuoden syksynä, kannattaa tänä vuonna käydä ne pakolliset ja syventävät kurssit niistä aineista, jotka meinaat siis syksyllä jo kirjoittaa. Energia meinaa olla myös keväällä vähissä, joten niihin kannattaa tehdä vähän kevyempiä jaksoja. Jotain musiikkia, liikuntaa tai muuta ei-niin-aivoja-stressaavaa. Ja sellaiset "turhien" aineiden pakolliset kannattaa suorittaa mahdollisimman nopeasti pois alta, ei jää roikkumaan viimeisille jaksoille.
Jos sinulla on 5 jaksoa vuodessa, niin 3. vuoden kolmannessa jaksossa pitäisi olla suunnilleen kaikki ne kurssit käytynä, joita tarvitset kirjoituksiin keväällä. Neljännellä jaksollä tokana vuonna voi vielä käydä kursseja (tosin muut viettävät lukulomaa yleensä sinä aikana).. varaudu siis siihen, että kaksi jaksoa olisi hyvä olla selvästi muita kevyempiä, eli 2. vuoden syksyllä eka jakso ja saman vuoden neljäs jakso.
Mitäs muuta tähän voisi lisätä.. Niin, onnea yritykseen ja menestystä koulussa!! Kerro sitten kahden vuoden kuluttua, miten kävi ;). Kiinnostaa tuollaiset tapaukset :D- raeruoho
Siis kaikki pakolliset kurssit kirjoitusaineista pitää olla mielellään ekan vuoden 5. jaksossa ja toisen vuoden 3. jaksossa valmis. Ja käytä myös itsenäisten kurssien mahdollisuutta hyväksi aina, kun riittää voimaa, itsekuria ja aikaa =D
- hyvästä
raeruoho kirjoitti:
Siis kaikki pakolliset kurssit kirjoitusaineista pitää olla mielellään ekan vuoden 5. jaksossa ja toisen vuoden 3. jaksossa valmis. Ja käytä myös itsenäisten kurssien mahdollisuutta hyväksi aina, kun riittää voimaa, itsekuria ja aikaa =D
vastauksesta. :) En mene vielä lukioon, mutta pian kuitenki ;)
- kokemus¨¨
hyvästä kirjoitti:
vastauksesta. :) En mene vielä lukioon, mutta pian kuitenki ;)
Kyllä moni varmaan ajattelee vielä yläasteella huitaisevansa lukion vasemmalla kädellä nopeasti vaikka viikossa. tosiasiassa lukio on paljon vaativampi kuin porukka luulee. Yläaste on sen verran helppo, koska se on vielä oppivelvollisuuden piirissä, että siellä ei kehtaa liikaa vaatia, jotta kaikki pääsisi sen edes läpi. Mutta kunhan tulet lukioon, huomaat, että siinä missä yläasteella jostain aineesta pidettiin koe, niin lukiossa se yläasteen koe lukion arkipäiväinen tuntikuulustelu. Kurssikokeet lukiossa onkin sitten eria asia. Yhteen koeviikkoon saattaa kuulua lähemmäs tuhat sivua tekstiä, jota sitten jalostat.
- risuaita
kokemus¨¨ kirjoitti:
Kyllä moni varmaan ajattelee vielä yläasteella huitaisevansa lukion vasemmalla kädellä nopeasti vaikka viikossa. tosiasiassa lukio on paljon vaativampi kuin porukka luulee. Yläaste on sen verran helppo, koska se on vielä oppivelvollisuuden piirissä, että siellä ei kehtaa liikaa vaatia, jotta kaikki pääsisi sen edes läpi. Mutta kunhan tulet lukioon, huomaat, että siinä missä yläasteella jostain aineesta pidettiin koe, niin lukiossa se yläasteen koe lukion arkipäiväinen tuntikuulustelu. Kurssikokeet lukiossa onkin sitten eria asia. Yhteen koeviikkoon saattaa kuulua lähemmäs tuhat sivua tekstiä, jota sitten jalostat.
lukio on rankempi kuin yläaste mutta ainakin minulla on motivaatio lukiossa ollut korkeampi kuin yläasteella, ja ahkerointi ei tunnu niin pahalta, kunhan tottuu rytmiin. Ei lukio tapa, vaikka yrittäiskin 2 vuodessa.. tärkeintä on vain, ettei vaadi itseltään liikoja. Toisille 2 vuotta on hyvä aika, toisille ei. Toiset menee 4 kun toiset pitkästyisivät ikiajoiksi, jos jäisivät niin pitkäksi aikaa lukioon. 3 vuotta on liikaa joillekin. Se pitää vain hyväksyä. =)
- luonnonlahja?
kokemus¨¨ kirjoitti:
Menin lukioon 8.4 keskiarvolla enkä lukenut ylä-astella lainkaan. Lukiossa en ole panostanut opiskeluun yhtään, mutta numeroni sietävät ainakin vielä päivän valon. :)
- Luonnolahja on lehmäkin.
luonnonlahja? kirjoitti:
Menin lukioon 8.4 keskiarvolla enkä lukenut ylä-astella lainkaan. Lukiossa en ole panostanut opiskeluun yhtään, mutta numeroni sietävät ainakin vielä päivän valon. :)
Luonnolahja on lehmäkin.
- joku
kokemus¨¨ kirjoitti:
mutta on olemassa yläastelaisia joilla on todellisuudentajukin ja jotka silti sunnittelee 2. vuodessa käymistä..
- Mouna
joku kirjoitti:
mutta on olemassa yläastelaisia joilla on todellisuudentajukin ja jotka silti sunnittelee 2. vuodessa käymistä..
Olen samaa mieltä. Nyt olen 9.luokalla ja olen opolle kertonut suunnittelevani lukion käymistä 2 vuodessa. (lukio on siis samassa rakennuksessa kuin yläaste)Aion jo ensi kesänä suorittaa joitakin kursseja itsenäisesti. Tavoitteena on että ensimmäisen vuoden jälkeen kursseja olisi kasassa päälle 40. Ja 1. ja 2. vuoden välisenä kesänä suorittaisin myös pari kurssia. Tällä tavalla saattaisin onnistua suorittamaan lukion kahdessa vuodessa :)
- Anonyymi
Luonnolahja on lehmäkin. kirjoitti:
Luonnolahja on lehmäkin.
🤣🤣🤣🤣
- Anonyymi
kokemus¨¨ kirjoitti:
Ok boober
- suosittelen
Ei todellakaan ole mahdottomuus. Ainut, mikä saattanee tuottaa ongelmia, on pitkä matematiikka, koska kurssit on yleensä ajoitettu kolmelle vuodelle ja matikka pitäisi lukea järjestyksessä. Keskustelemalla opettajien kanssa pääsee kuitenkin pitkälle.
Aikuis- /iltalukiossa 2 vuotta onnistuu vieläkin helpommin, sillä kursseja ei siellä tarvitse käydä kuin 44-48 vähän oppilaitoksesta riippuen. Jos oppilaitoksessasi on mahdollisuus etälukioon, kannattaa sitäkin mahdollisuutta käyttää hyödyksi, sillä etäkursseja saa limitettyä tarvittaessa päällekkäinkin. Esim. itselläni oli yhdessä jaksossa 12 kurssia, mikä oli jo aika suoritus.
Kahdessa vuodessa käyminen opettaa omatoimisuutta ja itsenäisyyttä tosi paljon, sillä asioiden kanssa joutuu kikkailemaan niin paljon. - pieni vinkki
Se aine, jonka tiedät etukäteen epämieluisimmaksi/vaikeimmaksi, kannattaa huolehtia mahdollisimman nopeasti pois alta. Itse ahmin heti kaikki ruotsin kurssit, koska en osaa sitä kieltä ja eikä ollut motivaatiota kunnolla opetella ruotsia. Ensimmäisen vuoden jouluun mennessä olin suorittanut kaikki pakolliset ruotsit, joiden lisäksi kävin abikurssin ja kirjoitin kyseisen kielen jo 1. vuoden keväällä. Se oli suuri helpotus, koska sain A:n kurssikeskiarvolla 5. Seuraavana keväänä sitten valmistuinkin jo.
Ensimmäisen vuoden keväällä kirjoittamisessa on yksi ongelma: YO-kirjoitukset on suoritettava korkeintaan kolmella peräkkäisellä kirjoituskerralla, joten kannattaa olla melko varma, että pystyy käymään lukion todella kahdessa vuodessa. Itse olin, koska minulla ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia muiden aineiden kanssa (arvosanat M-L). - mitä se on
Näin ihan kokemuksesta voisin puhua:D
Ekana vuonna ekassa jaksossa aloin tutkia koko vuoden kurssitarjotinta. Mä keräsin ekaan ja tokaan jaksoon tosi paljon kursseja ja tutustuin siihen mitä voi ottaa itsenäisesti ja millon ja miten se onnistuu. En mä sillon sitä päätöstä tietoisesti tehnyt, mutta sitten siinä syksyllä sain idean suorittaa kahteen ja puoleen vuoteen.
Ekalla sain täyteen 39 kurssia. Se on ihan kohtuullisen rankkaa, ei mulla ollut lainkaan kesälomaakaan kun kesä meni lukiessa. Sitten oon haalinut kursseja mistä tahansa olen vain niitä voinut saada, nykyään on näitä etälukioita ja verkkokursseja, niin niillä on melko helppoa haalia kurssikertymää täyteen. On se totta, että päivät on olleet monesti pitkiä, mutta kyllä se motivoi, että työlle on sitten joku tulos - valmistuu vuotta aikaisemmin.
Siihen tuskin kukaan pystyy, että kakkosella olisi kunnon abivuosi, eli siis kaikki kurssit loppuisivat kolmannen jakson jälkeen. Kunnon lukulomaa ei ole, mutta senkin voi ajankäyttöään miettimällä saada, ainakin jonkunlaisen.
Mä oon itse siinä vaiheessa, ja no, mulla on 8 kurssia en jaksossa, mutta siinä on niin paljon semmosia, mitkä ei oo reaaliaineita, tai mistä pidän niin se ei tule olemaan vaikeaa.
Kuitenkin näistä kahdeksasta mulla on vaan kolme kurssia koululla. Mulle sopii itsenäinen opiskelu paremmin kun luokassa istuminen. Kukin tavallaan.
Eli jos haluaa lukion suorittaa kahdessa vuodessa, hyviä neuvoja voisi olla ainakin nämä:
1. Käy kaikki inhottavat pakolliset kurssit ensin (esim. historia, uskonto, kemia, fysiikka ym) ja sitten riittää se (vähenevä) motivaatio koulunkäyntiin.
2. Kaikki pakolliset ensin. Ne kuitenkin vaaditaan siihen, että saat esim. kirjoittaa ja yleensä pääset lukiosta.
3. Kun nämä on tehty, otat semmosia kursseja joihin sulla riittää mielenkiintoa, tai jotka ei vaadi kovin paljoa. Helpottaa sun omaa taakkaa.
4. Itsenäinen suoritus voi olla vaikeampi jollekin, ja jotkut opettajat vaativat tajuttomia itsenäiseltä suorittajalta.
5. Kesälukio ja iltalukio, etälukiot sun muut verkkokurssit kannattaa hyödyntää.
6. Muista kuitenkin, ettei loppujen lopuksi ole kiire mihinkään, ja että voi luovuttaa jos siltä tuntuu, eikä silti ole huonompi kuin muut (vaikka se ehkä sillä hetkellä siltä saattaa tuntua)
Tällainen rankka opiskelu saattaa käydä jonkun psyykelle todella rankasti joten älä ikinä mene liian pitkälle! Muista omat rajasi.
Lukion suorittaminen 2-4 vuoteen on oma päätös. Jokainen menee omien rajojensa mukaan. Jollekin 6 kurssia jaksossa voi olla rankkaa, jollekin se on vähän. Esim. itsellä ollut enimmillään 12 kurssia jaksoon ja se on ollut jo tappotahtia lähestulkoon, mutta ei ihan.
Kirjoitin itse matikan ja terveystiedon, molemmista E:t ja psyka, äikkä ja enkku on edessä nyt.
Tuloksista pitää tosin oppia tinkimään. Et millään voi saada kymppejä kaikista aineista tai edes kiitettävää sellaisessa tahdissa. Jos hyviä numeroita tavoittelee, ei välttämättä lukion 2 vuodessa suorittaminen ole mitään fiksua. - åiti
poikani käy lukion kahdessa vuodessa. hän kirjoitti jo ensimmäisen vuoden jälkeen kaksi ainetta ja nyt 6.Ei lue ikinään edes kirjoituksiin. joten mahdollista on, mutta pitkiä päiviä ja sumplimista koska koulut ei tykkää kun käy niin nopeasti
- Anonyymi
Jotkut haluaa varmaan hyvät paperit, eikä vaan sitä lätsää, jonka jokainen voi ostaa vappuna prismasta
- jooh2
En ymmärrä miten joku voi käydä lukion kahdessa vuodessa. Itselläni mahis ja lukio on yhtä tuskaa. pitkä matikka menee siihen 4 pintaan, kun taas fysiikka on sen 9. En vain tajua näitä matikan laskukaavoja.
- Anonyymi
miten fysiikasta voi saada arvosanaksi 9 jos matematiikan arvosana on vain 4. Eikös siinä ole valtaisa ristiriita kun fysiikka on kuitenkin lähes täyttä matematiikkaa.
- Anonyymi
Andersson kommentoi STT:lle sähköpostitse, että on huolissaan siitä, miten ylioppilaskirjoitukset lisäävät paineita ja stressiä nuorille.
Kuinka tämä voi olla n i i n stressaavaa? Itse opiskelin työn ohessa insinööriksi, siis päivätyön jälkeen 4 tunniksi koululle, lauantaina 8 tuntia koulua. Eikö stressannut yhtään. Pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni eikä aina valittaa. Kyllä onnistuu!- Anonyymi
Nuorilla on lukion rinnalla niin valtavan paljon muuta menoa, tekemistä ja juhlimista, että se lukio on vähän liikaa.
Oikeasti vaikea on ymmärtää sitä stressaantumista. Itse kävin lukion aikuislukiossa kahdessa vuodessa kokopäivätyön ohessa. Vastuullani oli myös paitsi koko oma elämäni kaikkineen, niin myös lapseni elämä. Siinä ei ehtinyt stressaantua eikä masentua. Kirjoitin hyvät paperit ja pääsin heti yliopistoon.
Vähän epäröin sanoa tätä, mutta tosiasia on, että lukiossa on liikaa väkeä liian heikoilla eväillä. Kaikilla ei vain ole lahjoja lukion käyntiin! Toivottavasti lukiosta ei siitä huolimatta tehdä lastentarhan tasoista, ettei kenellekään tule paha mieli!
- Anonyymi
Ketju jo 17 vuotta vanha, mutta näkyy hakutuloksissa, niin kirjoittelen muutaman jutun.
Valmistuin lukiosta kahdessa vuodessa, joten kyllä se on mahdollista. Muutama huomio:
-Et voi kirjoittaa pitkää matikkaa.
-Äidinkielen, matikan ja englannin viimeiset pakolliset kurssi on käytävä itsenäisesti.
-Et kerkeä käydä kirjoitettavien aineiden syventäviä kursseja(ellet käy itsenäisesti), joten ota tämä huomioon, kun "suunnittelet" YO-arvosanoja.
-Täytä KAIKKI kiertotunnit jokaisena jaksona, jotta saat tarpeeksi opintopisteitä. Max 1-2 kiertotuntia voi olla vapaana per vuosi.
-Mikäli tavoittelet L:iä kirjoituksista, niin en suosittelisi kahteen vuoteen käymistä, ellet oikeasti ole hyvä oppija.
-Wanhat kannattaa jättää välistä, mutta ei ole pakko.
Itse kävin lukion kahteen vuoteen, jonka jälkeen hain pääsykokeilla yliopistoon ja pääsin sitten sisällä. Näin ollen "säästin" yhden vuoden.
Oliko sen arvoista, tekisinkö uudelleen?
Oli ehdottomasti sen arvoista ja tekisin uudelleen, mikäli olisin juuri aloittamassa lukiota. Joutuu tekemään enemmän töitä, kun muut, mutta lopussa seisoo palkinto. - Anonyymi
Vaikka tämä onkin vanha palsta, annan neuvoja tuleville!!
Teet näin:
Hankit paikalliselta pellolta (tai shamaanilta) taikasieniä ja vedät niitä kovaa tahtia, vähintään kourallinen päivässä. Tee tätä kahden vuoden ajan. Muista sekakäyttö viinan kanssa! Taikasienien ja viinan yhteinen voimakas vaikutus nostaa aivojesi hapenottokykyä --> pystyt tunkea tavallista enemmän tietoa kalloosi!!!1
Tarjoa lukiosi henkilökunnalle taikasieniä ja viinaa. Tee tätä tarpeeksi, jotta rehtori ja kanslian sihteeri sekoavat täysin. Tällä tekniikalla saat helposti suostuteltua kahden vuoden lukion tai jopa yhden (5) vuoden lukion. Sekavassa tilassa rehtori ja sihteerit voivat antaa sulle kurssimerkintöjä ihan suoraan ilman, että olisit suorittanut yhtäkään.
Jos tämä kikka ei toimi, se on voi voi. Tässä tapauksessa sulla taitaa vaan olla peukalo keskellä kämmentä, tai kuten TikTokin 'viisaat' järjet sanoisivat: "Se on kuule skill issue".
Sitten niistä ylioppilaiskirjoituksista,,, (VItunf lukeutaiudfon kojej 14.3;((() :
kirjoitukset är var du måste satsa på det måste tai niin väitetään!!!!!
Ole boheemi mongoloidi ja avarra mieltäsi ensin polttamaltta salviaa (hyi), sitten syö kaksi (3) kokonaista muskottipähkinää, ÅLÄ kuitenkaan juo mittään, tämä pahentaisi tilannetta som lax på löken. Mene lemonparty.org -sivustolle latamaan kaikkien tarpeellisten lukioaineiden tiedot suoraan päähän! YTL vihaa tätä kikkaa, minkä takia kyseinen sivusto on usein kielletty lukion wifi-verkoissa.
ikkkihui hhuieväät on tärkeet kuule!@
Eväät:!!
1. 0,5l Vesipulloja!ainakin 2, joista etiketit vittuun(säilytä kuitenkin jos haluut pantit) (+ sisälle vähintään 1dl 80% Vergiä,,)
2. EI MITTÖÖN einesscheissea!!!1 pelkkää natural no bulshit
3. Tee ite tai äiskä voi tehrä jos oot vetäny liikaa
4. Laita vähän marijeinia eväiden sekaan, jos alkaa vituttaa kesken koetta
5. Laita myös marijeinia kondomin sisään, tunge tämän peräaukkoosi. Ota käärepapereita ja sytkäri mukaan. -->> hit that shit while vessassa --->> Tällä kikalla saat helposti yo-salin palohälyttimen päälle ja myös satumainen hahmo nimeltä "poliisi" ilmestyy nopeasti paikalle
-->> Pääset nopeasti kirjoituksista vittuun ja VANKILAAN
Lukioaikasi vähenee huomattavasti näin helposti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391