Ostin sähkökirjoituskoneen...

Canon ES 5

Luit ihan oikein! Ostin tänään vanhemman Canon ES 5 (ainakin koneen päällä lukee) sähkökirjoituskoneen. Maksoi kokanaiset 3 €. Eihän sitä nyt nykyään juuri tarvitse, mutta voihan silläkin naputella. Olisi mennyt romuksi ja kun kokeilun jälkeen huomasin, että se toimii, ostin pois. Kiinnostaa tuo kirjoittaminen sen verran, niin tuli taas mieleen, että voisikohan sitä perinteiselläkin kirjoitusjoneella kirjoitella, välillä ainakin.

Aika paljon se muistuttaa tietokoneen kirjoitinta. Selkeää ja siistiä tekstiä tulee (lukuun ottamatta ensivirheitä). Yksi asia kummastuttaa: En löydä, mistä tulee esim. huutomerkki. Kyllä huutomerkki on 2-kirjaimen yläpuolella, mutta siinä on myös "-merkki. SHIFT -painikkeesta tulee prosentit, sulkumerkit jne, mutta huutomerkki on hukassa. Sattui eräs tuttu kyläänkin, jolla oli kotona jossakin samanlainen kone. Hänkään ei ensi hätään löytänyt huutomerkkiä.

En tiedä, oliko mitään järkeä tuossa ostossa. Ostin aikoinaan, noin 10 vuotta sitten, vanhan polettavan ompelukoneen. Silloinkin arvelin, että tuleekohan käytettyä kun oli jo sähkökone. Siinäpä kävikin niin, että olen sitä varmaan käyttänyt enemmän kuin sähköompelukonetta. Se polkukone on erittäin hyvä silloin, kun tekee tarkkaa työtä. Jopa sukkia olen parsinut sillä. On muuten Tikka -merkkinen vuodelta 1958.

Tuollainen teoria on tullut mieleen, että sähkökirjoituskoneella kirjoitettaessa voisi ehkä oppia paremmin oikeinkirjoitusta. Sillä kun ei voi muokata kirjoitusta. On tultava kerralla oikein! Ja tulee heti tekstiä paperille. Ei kulu mustetta tulostimessa ja kun se on vielä niin kallista. Se on kuitenkin varma, että mitään koristekonetta ei tästä tule. Kirjoitella aijon myös tällä koneella. Eiköhän taas hyvät puolet löydy, niinkuin polkuompelukoneestakin.

15

2282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -hmm-

Se on varmasti totta, että tuolla kapistuksella tulee kirjoitettua harkitummin. Mutta itse en voisi edes kuvitella saavani sillä mitään muuta aikaiseksi kuin tekstiluonnoksia!

Olen tottunut tietokoneen käyttöön: pidän siitä, kun voin kirjoittaa vapaasti, ja muokata sitten lauseita näytöllä. Helpottaa huomattavasti tekstin rakentamista, kun voi tehdä muutoksia katsomalla valmiiksi kirjoitettua kappaletta... Eikä tuo musteen hinta ole mikään ratkaiseva tekijä.

Mutta lienee mielenkiintoinen "kokemus" näpytellä sähkökirjoituskoneella. Voihan sillä saadun tekstin vielä oikolukea ja kirjoittaa puhtaaksi... :)

• Canon ES 5

No empä tuolla "kirjoitusmoottorilla" muuta ole aikonutkaan tehdä, kuin kirjoitella jotain, esim. että "Tänään sattui kummallinen tapaus" -juttuja itselle kansioon. Niitä voi sitten itse tai jälkikasvu joskus lukea. Vähän niinkuin päiväkirjaa...

• X-Sherlokki

"En löydä" mistä...Vähän töksähtää. Enkä voi tarkistella näppäinten asento, George tietty auttaisi, mutta ei viitsi.
      Kuluttaa mustetta tämäkin aparaatti ja uuden värinauhankin löytäminen voi extremeseikkailu. Jonkinlainen loppuhuipennus jäi puuttumaan ja siten hieman valju.

Arvoasteikolla 1-10

Tästä naputellaan 6

T. ®Sherlokki © 2006

• Canon ES 5

Siis mitä sekoilua tuo oli? Näytti niinkuin olisi ollut jonkinlainen arvostelu. En kyllä tuota alkukirjoitusta tarkoittanut kenenkään arvosteltavaksi. Ei löytynyt sopivaa palstaa, mihin sen viestin olisi voinut lähettää.

"Enkä voi tarkistella näppäinten asento, George tietty auttaisi, mutta ei viitsi".

Tuota en ymmärtänyt!? Kuka George?

"Kuluttaa mustetta tämäkin aparaatti ja uuden värinauhankin löytäminen voi extremeseikkailu".

Arvostelenpa nyt itsekin tuota ylläolevaa tekstiä: Eikö tuosta tekstistä puutu "olla" -sana?

• Nakke2
        Canon ES 5 kirjoitti:

Siis mitä sekoilua tuo oli? Näytti niinkuin olisi ollut jonkinlainen arvostelu. En kyllä tuota alkukirjoitusta tarkoittanut kenenkään arvosteltavaksi. Ei löytynyt sopivaa palstaa, mihin sen viestin olisi voinut lähettää.

"Enkä voi tarkistella näppäinten asento, George tietty auttaisi, mutta ei viitsi".

Tuota en ymmärtänyt!? Kuka George?

"Kuluttaa mustetta tämäkin aparaatti ja uuden värinauhankin löytäminen voi extremeseikkailu".

Arvostelenpa nyt itsekin tuota ylläolevaa tekstiä: Eikö tuosta tekstistä puutu "olla" -sana?

Ei se ollut Sherlokin sekoilua, vaan se oli ns. huumoria. Palstan kanta-asukkailla välillä vekkuli tapa naurattaa näin. Hassunhauska jekku, eikös vain??

• X-Sherlokki
        Nakke2 kirjoitti:

Ei se ollut Sherlokin sekoilua, vaan se oli ns. huumoria. Palstan kanta-asukkailla välillä vekkuli tapa naurattaa näin. Hassunhauska jekku, eikös vain??

Joskus sitä saa iloa niin pienistä asioista.

T. ®Sherlokki © 2006

• paakki
        X-Sherlokki kirjoitti:

Joskus sitä saa iloa niin pienistä asioista.

T. ®Sherlokki © 2006

Olen kuullut joskus maininnan "sekaisin kuin seinäkello". Tällä palstalla oikeammin olisi "sekaisin kuin Sherlokki".
        Enkä saanut yhtään iloa tästä kirjoituksestani.

• X-Sherlokki
        paakki kirjoitti:

Olen kuullut joskus maininnan "sekaisin kuin seinäkello". Tällä palstalla oikeammin olisi "sekaisin kuin Sherlokki".

Tekee kaltaisekseen?(Tähän se hymiö, mille on patenttihakemus vireillä).
        Mutta jopa paakkikin on erehtyväinen.

T. ®Sherlokki © 2006

• X-Sherlokki
        paakki kirjoitti:

Näin saa selitettyä itselleen outoja ilmiöitä, "leimaamalla".
        Jokainen tekee maailmankuvasta omanlaisensa.

T. ®Sherlokki © 2006

• paakki
        X-Sherlokki kirjoitti:

Näin saa selitettyä itselleen outoja ilmiöitä, "leimaamalla".
        Jokainen tekee maailmankuvasta omanlaisensa.

T. ®Sherlokki © 2006

Mutta sepä se juuri panee harmittamaan, kun liian monet tyrkyttävät uppiniskaisesti sitä maailmankuvaansa muille kanssaeläjille. Pakkopullaa, jos aikoo samoilla laineilla keikkua. Aina ei jaksaisi kuunnella, U know.

• Kirjoituskone ei ole ihan vielä museotavaraa, joskin sen käyttö harvinaistuu kaiken aikaa. Enimmäkseen kirjoituskoneita käytettään pikkufirmoissa laskujen ja kirjeiden kirjoittamiseen, mutta kyllä nykykirjailijoidenkin joukosta löytyy kirjoituskoneen käyttäjiä, esim. Antti Tuuri.

Mieltymys kirjoituskoneeseen johtuu varmaankin siitä, että teksti on ikään kuin "valmiimpaa". Siinä se on heti paperilla, eikä häviä nappia painamalla.

Itse olen käyttänyt kirjoituskonetta viimeksi päivittäisessä käytössä 1980-luvun alkupuolella, enkä kaipaa niitä aikoja takaisin - eikä ikävä ole tietokonekauden ensimmäisiä vuosiakaan.

• Canon ES 5

En nyt minäkään päivittäin kirjoituskonetta aijo käyttää. Välillä tietokoneella ja välillä kirjoituskoneella. Jotenkin kirjoituskoneella kirjoittaminen tuntuu aidommalta. Olen ajatellut varastosta hakea vielä vanhemman kirjoituskoneen naftaliinista ja "kopistella" silläkin. Siinä ei ole sähköä.

Kävin tänään Canon -liikkeestä kyselemässä sähkökirjoituskoneestani. Mustepatruunoita ja korjausnauhaa pystyy vieläkin ostamaan. Mustepatruuna maksoi alle 10€ ja korjausnauha 4€:n paikkeilla. Jopa joihinkin mekaanisiin koneisiin saa vieläkin mustenauhaa jotka ovat keloilla.

Kävin Googlesta hakemassa Kalle Päätalon ensimmäisen kirjoituskoneen merkkiä. Yksi merkki löytyi: Olympia. En tiedä, onko ensimmäinen. Jos joku tietää, heitä viestillä jatkoksi...

• scarabaeus
        Canon ES 5 kirjoitti:

En nyt minäkään päivittäin kirjoituskonetta aijo käyttää. Välillä tietokoneella ja välillä kirjoituskoneella. Jotenkin kirjoituskoneella kirjoittaminen tuntuu aidommalta. Olen ajatellut varastosta hakea vielä vanhemman kirjoituskoneen naftaliinista ja "kopistella" silläkin. Siinä ei ole sähköä.

Kävin tänään Canon -liikkeestä kyselemässä sähkökirjoituskoneestani. Mustepatruunoita ja korjausnauhaa pystyy vieläkin ostamaan. Mustepatruuna maksoi alle 10€ ja korjausnauha 4€:n paikkeilla. Jopa joihinkin mekaanisiin koneisiin saa vieläkin mustenauhaa jotka ovat keloilla.

Kävin Googlesta hakemassa Kalle Päätalon ensimmäisen kirjoituskoneen merkkiä. Yksi merkki löytyi: Olympia. En tiedä, onko ensimmäinen. Jos joku tietää, heitä viestillä jatkoksi...

?
        Päätalolla

monta kirjoituskonetta

?

• -

minä sain tehtyä huutomerkin merkeillä ´ ja . näin:
      lyö ensin ´ ja ota yhden merkin verran takaisin ja lyö .

mukava huomata että edes jotkut osaavat arvostaa sitä insinööritaitoa, jota mekaanisen kirjoituskoneen suunnitteluun ja toteuttamiseen on tarvittu. en tarkoita ettei tietotekniikka voisi olla ns. kaunista, mutta pidän enemmän mekaniikasta kuin sähköstä.

mitä luulette, voiko jo käytettyä nauhaa käyttää uudelleen kastamalla se öljyyn tai johonkin muuhun hitaasti kuivavaan väriaineesta käyvään nesteeseen tai johonkin muuhun?

netissä ei tarvitse käyttää isoja alkukirjaimia eikä lauseita

-Kerttu Pää, Pohjois-Suomi

• Meillä oli kotona Triumph Contessa.

Se oli ja on mekaaninen kirjoituskone, ja nyt se on työhuoneessani. Sillä kirjoittaminen on kerrassaan hauskaa. En käyttänyt Contessaa juurikaan, sillä kahdeksankymmenluvun puolivälissä sain sähköisen kirjoituskoneen, taisi olla Panasonic. Se oli suurin piirtein laptopin kokoinen, pienellä nestekidenäytöllä ja puskurimuistilla varustettu.

Panasonic oli hiljainen kone. Sotaväessä käytin lipasakkuja virtalähteenä. Se on tähänastisista (tietokoneet mukaanlukien) paras tekstin tuottamisen väline, jota olen käyttänyt. Kun siirryin Panasonicista tietokoneeseen, kirjoittamiseen tuli reilu kymmenen vuoden tauko.

Kadun sitä, sillä olen nyt harrastuksessani yli vuosikymmenen jäljessä.

Tietokoneen ja sovellusten säätämiseen ja ihmettelyyn kului sekin aika. Olihan sillä toki ammatillista merkitystä, mutta kirjoittamisen kannalta tuo jakso ja teknologia olivat hyvin tuhoisia.

Useimmat ovat viisaampia, eivätkä harhaudu tietokoneen epäolennaisuuksiin. Mutta tiukan paikan tullen voisin hyvin siirtyä sähköiseen kirjoituskoneeseen, ja mitä olen Contessaa testaillut antaa se fokuksen pääasiaan, tekstiin.

Luulen jotta tietokoneilla on liian helppo kirjoittaa, määrä korvaa laadun. Ainakin minulla.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe