Ihastuin Istanbuliin käydessämme siellä tänä kesänä.
Toisaalta kaupungissa on niin paljon nähtävää ja koettavaa, että jäi hirveä himo palata sinne:).
Suuntaan tätä paluuta (n.1 kk pituinen reissu) -08 kesälle. Ja siksi tiedustelenkin turkin kielen kielikursseista. Järjestetäänkö niitä Istanbulissa? Millaisia ne ovat jne.? Kiitos kaikista vastauksista:)
Istanbul, kielikurssi?
17
1237
Vastaukset
- Martsis
Mä olin tyttöystävän (opiskelee kieliä) mukana Istanbulissa sikäläisen yliopiston(?) järjestämällä turistikurssilla keväällä 2004. Viikon kestin koko paikkaa ja takapajuisuutta ja palasin kotiin. Tyttöystävä oli koko kolme viikkoa. Sanastoa oppi, kieliopista ei vetäjälläkään ollut kuulemma oikein hajua.
- Zeynep1
Heippa
Olen kaynyt kolmella kielikurssilla Istanbulissa. Kaikki oli n. kuukauden mittaisia.
Taso on vaihtelevaa. Tömer Sislissa on huono. Heidan tuntinsa on aivan taynna (oppilaita usein jopa 30!) ja opettajat "hutaisee" opetuksen.
Bosporuksen yliopisto oli OK, mutta kallis. Opettaja myos OK.
Paras paikka on ehdottomasti Dilmer Taksimin lahella. Ks www.dilmer.com. Opettajat on todella hyvia ja ryhmiin ei edes oteta yli 10 ihmista.
Nain ihan omin silmin kuinka jotkut saksalaiset, norjalaiset ja japanilaiset ja korealaiset (joista pari muuten ei osannut sanaakaan englantia) alkoi puhumaan ihan ymmarrettavaa turkkia kahden kuukauden sisalla!
Enemman edistyneilla kursseilla oli ihmisia jotka osasivat kylla kielioppia mutta eivat saaneet suutansa auki, hekin kykenivat vaittelemaan Turkin politiikasta yhden ainoan kuukauden paasta. Opetus vaan oli aivan mielettoman tehokasta.
Suosittelen tuota paikkaa - siella on opetuksen taso paljon paljon korkeampi kuin missaan muualla - Lontoon yliopisto mukaan laskettuna.
Lisaksi opetus on turkinkielella eika silla ole mitaan valia vaikka et puhuisi mitaan muita kielia kuin suomea - alkuperaiskielella uuden kielen oppiminen suoraa on kuulema kaikista tehokkain kielenoppimiskeino.
Parasta noilla kursseilla on ehdottomasti etta kurssikavereitten kanssa myos kommunikoidaan turkiksi, tuloksena mulla on pari japanilaista tuttua jonka kanssa puhumme vain turkkia (kylla ihmiset sitten jaksaa tuijottaa!) :) Kielikoulu myos jarjestaa aina pari retkea kurssin aikana, mm. Mustallemerelle rannalle ja Pierre Lotin kahvilaan.
Ja ainiin: hinnat ja kurssien ajat on myos nettisivuilla. Ovat edullisia ja samaa tasoa muitten laitosten kanssa.- syyspakolainen
Minulla ei oikeastaan ole mitään syytä opiskella turkkia, mutta innostuin, kun katsoin noita nettisivuja. Olen ajatellut paeta syyspimeitä jonnekin Välimerelle päin ja tuollainen kurssi olisi hyvä tapa tehdä samalla jotain mielekästä. Istanbulissa olisin mielelläni pidempäänkin, sillä olen aina pitänyt sen ilmapiiristä ja kauneudesta.
Olisiko mitään tietoa, millaisia ovat muiden kielten kurssit Dilmerissä? Kannattaako edes ajatella esim. arabian opiskelua muualla kuin arabimaissa?
Mitäköhän muuten tarkoittaa:
"Arapça Kursu :
Haftaiçi 2 gün 19.00-21.50 arası
Kayıtlar devam etmektedir" - seuraavaa:
syyspakolainen kirjoitti:
Minulla ei oikeastaan ole mitään syytä opiskella turkkia, mutta innostuin, kun katsoin noita nettisivuja. Olen ajatellut paeta syyspimeitä jonnekin Välimerelle päin ja tuollainen kurssi olisi hyvä tapa tehdä samalla jotain mielekästä. Istanbulissa olisin mielelläni pidempäänkin, sillä olen aina pitänyt sen ilmapiiristä ja kauneudesta.
Olisiko mitään tietoa, millaisia ovat muiden kielten kurssit Dilmerissä? Kannattaako edes ajatella esim. arabian opiskelua muualla kuin arabimaissa?
Mitäköhän muuten tarkoittaa:
"Arapça Kursu :
Haftaiçi 2 gün 19.00-21.50 arası
Kayıtlar devam etmektedir"Arabian kielen kurssi
Kahtena arkipäivänä viikossa klo 19-21:50
Ilmoittautumiset jatkuvat. - käännöksestä!
seuraavaa: kirjoitti:
Arabian kielen kurssi
Kahtena arkipäivänä viikossa klo 19-21:50
Ilmoittautumiset jatkuvat.Terv. syyspakolainen
- Zeynep1
käännöksestä! kirjoitti:
Terv. syyspakolainen
Istanbulissa monet arabiankielen opettajat ovat aidinkielenaan arabiaa puhuvia. Joten hyotya kurssista takuulla on. Mutta mutta jos Turkkiin menet eniten kaytannon harjottelua saat tietenkin turkin kielta opiskellessa. Kelit on Istanbulissa tosi kivat, tosin lisaantyvissa maarin viilenevat lokakuun loppuun asti, sitten sateet yltyy.
Kiva etta sivuista oli hyotya! - syyspakolainen
Zeynep1 kirjoitti:
Istanbulissa monet arabiankielen opettajat ovat aidinkielenaan arabiaa puhuvia. Joten hyotya kurssista takuulla on. Mutta mutta jos Turkkiin menet eniten kaytannon harjottelua saat tietenkin turkin kielta opiskellessa. Kelit on Istanbulissa tosi kivat, tosin lisaantyvissa maarin viilenevat lokakuun loppuun asti, sitten sateet yltyy.
Kiva etta sivuista oli hyotya!Arabimaissa järjestettävät kielikurssit ovat usein heikkotasoisia. Opettajat yrittävät hankkia yksityisoppilaita opettamalla vain sen verran, että syntyy tarvetta täydentävälle opetukselle.
Turkin kielen opiskelua voisi kyllä harkita, sillä Etelä-Turkissa voisi oleskella talvisinkin, kun tässä vähitellen voi siirtyä vapaaherrojen kastiin. Kielitaidottomana on aina vähän ulkopuolinen. Monessa arabimaassa ilmasto tosin on parempi ja oleskelu halvempaa. Kyllä on vaikea valita! - selam
Jos haluaa elämänsä kielenoppimiskokemuksen, niin suosittelen TÖMERiä. TÖMERin militanttisuutta (tarkoitan kieliopin paukuttamista), järjettömiä kokeita suhteessa opittuun ja täysin piittaamattomia opettajia ei löydä kyllä muualta. Koomista esim. harjoituksissa on se, että itse harjoitus saattaa olla saman yksinkertaisuuden jankkaamista, mutta ohjeet niin vaikeat ettei niitä ymmärrä eikä tehtävästä siksi suoriudu. Ja yleensä logiikka on aika mutkikas: suurin haaste on ymmärtää mitä pitää tehdä, ei turkin oppiminen.
Kokeet ovat kanssa suomalaiselle elämys: porukka venäläisestä kirjallisuuden professorista japanilaiseen koulutyttöön lunttaavat avoimesti ja opettaja hienotunteisesti poistuu tupakalle.
Täytyy tosin myöntää, että kaikki riippuu opettajasta ja TÖMERissäkin oppii, jos viitsii tehtä töitä. Mutta niin kaikkialla.
Opiskelin hiukan turkkia Manchesterissa ja täytyy sanoa, että opetus oli parempaa kuin Ankaran yliopiston TÖMERissä. - selam
syyspakolainen kirjoitti:
Arabimaissa järjestettävät kielikurssit ovat usein heikkotasoisia. Opettajat yrittävät hankkia yksityisoppilaita opettamalla vain sen verran, että syntyy tarvetta täydentävälle opetukselle.
Turkin kielen opiskelua voisi kyllä harkita, sillä Etelä-Turkissa voisi oleskella talvisinkin, kun tässä vähitellen voi siirtyä vapaaherrojen kastiin. Kielitaidottomana on aina vähän ulkopuolinen. Monessa arabimaassa ilmasto tosin on parempi ja oleskelu halvempaa. Kyllä on vaikea valita!Tuo kyllä kuulostaa hyvältä, tuo omistautuminen kielen ja kulttuurin opinnoille Istanbulissa. Istanbulin syksy ja turkin opinnot - mahtavaa.
Melkein olen kateellinen. Onnea matkaan. - Zeynep1
selam kirjoitti:
Jos haluaa elämänsä kielenoppimiskokemuksen, niin suosittelen TÖMERiä. TÖMERin militanttisuutta (tarkoitan kieliopin paukuttamista), järjettömiä kokeita suhteessa opittuun ja täysin piittaamattomia opettajia ei löydä kyllä muualta. Koomista esim. harjoituksissa on se, että itse harjoitus saattaa olla saman yksinkertaisuuden jankkaamista, mutta ohjeet niin vaikeat ettei niitä ymmärrä eikä tehtävästä siksi suoriudu. Ja yleensä logiikka on aika mutkikas: suurin haaste on ymmärtää mitä pitää tehdä, ei turkin oppiminen.
Kokeet ovat kanssa suomalaiselle elämys: porukka venäläisestä kirjallisuuden professorista japanilaiseen koulutyttöön lunttaavat avoimesti ja opettaja hienotunteisesti poistuu tupakalle.
Täytyy tosin myöntää, että kaikki riippuu opettajasta ja TÖMERissäkin oppii, jos viitsii tehtä töitä. Mutta niin kaikkialla.
Opiskelin hiukan turkkia Manchesterissa ja täytyy sanoa, että opetus oli parempaa kuin Ankaran yliopiston TÖMERissä.Hieno kuvaus Ankaran Tömerista. Olen kuullut tuota samaa melkein kaikilta muiltakin.
Itse kavin SOASissa Lontoossa Bosporuksen ja Dilmerin lisaksi. Opettajat olivat maailman herttaisimpia ihmisia (eras heista muuten asuu tata nykya Ankarassa ranskalaisen/luxemburgilaisen miehensa kanssa) mutta opetusta ei periaatteessa ollut.
Alkukursseilla kielta 'opiskeltiin' seuraavasti: "joo siis merhabahan tarkoittaa etta terve. jos haluaa kysya mita kuuluu voi sanoa nasilsin" - asioita siis vaan listattiin eika harjoiteltu ollenkaan. Erittain kuivaa ja pitkastyttavaa.
Viimeisella virallisella kaannoskurssilla sitten kaannettiin suoraa sanomalehtiartikkeleita, lahinna Milliyetia ja Cumburiyetia, lause lauseelta. Se_oli_todella_KUIVAA!!!!
Elamani tylsimmat hetket koin kaannoskurssin torstaitunneilla 17-19 talvisin. Ulkona sataa koiria ja kissoja ja me viisi arvoittelemme talousasioita kasittelevan kolumnin hankalan sanajarjestyksen syvimpaa olemusta...aaaaarrgggg.
- edelleen
että niillä on erittäin hyviäkin opettajia ja kursseja. Istanbulista en tiedä, mutta esim. syksyllä 2001 suoritin itse "Yuksek Turkce" eli "edistynytttä turkkia" TÖMERISSÄ Alanyassa, ja opetus oli mahtavan tehokasta. Ettei se Tömerkään nyt joka paikassa niin huono ole...
- kyselisin..........
Onko missään eteläisessä Turkissa kielikursseja? Haluaisin yhdistää huvin ja hyödyn eli olla talven lämpimässä ja opiskella samalla turkkia. Kurssilla saisi varmaan myös ystäviä, joten elämässä olisi heti jotain meininkiä. Antalyassa olen joskus ollut pari viikkoa ja se oli ihan kiva paikka, mutta joku muukin voisi sopia.
- selam
Tästä linkistä löytyy tietoa TÖMERistä. Sekä Alanyassa että Antalyassa on opetusta.
Tuossa aikaisemmin olin aika kriittinen (Ankaran) TÖMERin opetusta kohtaan. Täytyy nyt sen verran kuitenkin vetää sanoja takaisin, että on TÖMERissä hyviäkin opettajia. Paljon riippuu opettajasta ja omasta motivaatiosta. Jos tekee kiltisti mitä käsketään ja vielä käyttää hyödyksi lisämateriaalit ja harrastaa muutenkin turkkia, niin varmasti oppii. Onko opiskelu hauskaa onkin jo toinen juttu.
TÖMERissä on sekin hyvä puoli,että CIMO (www.cimo.fi) myöntää sen kursseille apurahoja. - LKB
selam kirjoitti:
Tästä linkistä löytyy tietoa TÖMERistä. Sekä Alanyassa että Antalyassa on opetusta.
Tuossa aikaisemmin olin aika kriittinen (Ankaran) TÖMERin opetusta kohtaan. Täytyy nyt sen verran kuitenkin vetää sanoja takaisin, että on TÖMERissä hyviäkin opettajia. Paljon riippuu opettajasta ja omasta motivaatiosta. Jos tekee kiltisti mitä käsketään ja vielä käyttää hyödyksi lisämateriaalit ja harrastaa muutenkin turkkia, niin varmasti oppii. Onko opiskelu hauskaa onkin jo toinen juttu.
TÖMERissä on sekin hyvä puoli,että CIMO (www.cimo.fi) myöntää sen kursseille apurahoja.Yksi vaihtoehto on toki lyhyet kesän aikan tapahtuvat intensiivikurssit, jota järjestää ainakin EF - Kuulin positiivista palautetta, mikäli tarkoituksena ei ole opiskella turkinkieltä tutkintoa varten - eli alkuun pääsee ja opetus painottuu keskustelun hallintaan - syvempää opiskelua varten suosittelen Dilmeriä. http://www.turkishlesson.com/
- edelleen.......
selam kirjoitti:
TÖMERissä on sekin hyvä puoli,että CIMO (www.cimo.fi) myöntää sen kursseille apurahoja.En viitsi ottaa riskiä ja mennä Tömerin kurssille. Mieluummin vaikka hankkii yksityisopettajan. Täytyyhän vapaaehtoisen opiskelun olla hauskaakin. Suomessakin olen huomannut, että innottomat ja huonot opettajat pilaavat hyvänkin ryhmän. Kerrankin yhdellä sellaisella kaikki olivat joko muuttamassa Turkkiin tai tarvitsivat kieltä työssään. Mutta kun opettaja oli aivan vetelä tapaus, joka ei vastannut mihinkään kysymyksiimmekään, niin ei siellä paljon oppinutkaan.
- Suomessa
Mikset opiskelisi turkkia jo Suomessa? Esim. Turussa korkeakouluopiskelijoille on tarjolla turkin alkeis- ja jatkokursseja Turun yliopistossa. Turun Suomenkielisen Työväenopiston turkin kurssille voi osallistua kuka tahansa. Varmasti muillakin paikkakunnilla löytyy turkin kursseja.
- AjatuksetIstanbulissa
Muuten hyvä ehdotus, mutta opiskelen jo nyt tällä hetkellä jo viittä kieltä ja kuudes olisi liikaa, eritoten siksi, että näille turkin kursseille pitäisi matkustaa bussilla kuusi tuntia yhteensä:) Ja ajattelin, että lomaillessani Istanbulissa olisi mukavaa opetella samalla kieltä, ettei loma mene laiskotteluksi. Kiitos ideasta kylläkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882