jäätelöä vauvalle????

pikkuinen77

Heips! Minkä ikäisenä voi syöttää vauvalle jäätelöä? Omani on puoli vuotias ja appiukko niin mielellään on sille aina jäätelöä tyrkyttämässä, kun siellä kyläillään. Ja mua hermostuttaa se... Onko ihan ok toi jäätelö?

19

7846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinnaz

      mitään suuria määriä, siis että ihan syöttämällä syötettäs. Masuhan siinä pikkusella tulee vähintään kipeeksi. Mutta kyllä minäkin olen meidän neitin antanut jätskistä makustella jos olen itte syönyt tuuttia. Olen siis antanut "maistaa" niin että saanut suuhun makua... ja kyllä tuntuu maistuva. :)) Kädet vaan vispaa hurjana kun lisää selvästi tekisi mieli. :) Ja tyttö siis nyt vajaa 6kk..

      • bee

        Minusta se ei vielä ole ajankohtaista edes maistelle, kun kuitenkin on puhe makeutetusta maitotuotteesta ja alle vuoden ikäiselle niitä ei suositella.
        Ihan vauvan parasta ajattelen mielestäni, enkä jeesustele..


    • PaGteeri

      Maistaa voi kyllä, mutta suurempia määriä tulee välttää.
      Vauvalle voi n10kk alkaa antamaan lehmänmaitotuotteita.
      Alkuun vaikka maustamatonta viiliä sekoitettuna banaaniin, marjoihin, Ilovenaan yms. Myös maustamatonta jogurttia voi käyttää.
      Muuten maitotuotteista kannattaa muistaa että esim viiliksetkin sisältävät sokeria aika paljon kuten maustetut jogurtitkin.
      Mutta pikku hiljaa hyvä tulee, ja totuttelemaala ei tule masu kipäksi.
      Hyviä vointeja.

      • 5-6 kk

        niin niissähän on rahkaa,jogurttia, 8 kk:n ruokasoseissa kuohukermaa. Tuskin korvikkeesta tehty?!


      • PaGteeri

    • Piia

      No kyllä voi antaa jäätelöä. Oma poikani on syönyt jo 4kk iästä lähtien, ei tietenkään litra tolkulla mutta lusikallisia. Turhaa lässytystä nuo "meidän neitien pikku pipit masut" ja "ei lehmänmaitotuotteita ja sokeria ennen jotain tiettyä maagista päivämäärää".

      • PaGteeri

        Niin, tarkoitin että suositusikä lehmänmaito tuotteiden käytön aloittamiselle on n10kk, en ettei sitä ennen saa niitä antaa. Nämä kaikki ruokaaine iät jne ovat noin aikoja koska jokainen lapsi on yksilö ja tottuu ruokiin omalla tavallaan.
        Ja liiallisen sokerin käyttö, no jokainen tietää itse mikä on liikaa pienelle vauvalle.


    • nam nam

      Meitin puolivuotias ei anna iskän ja äiskän jätskiä syödä ellei ite saa maistiaisia. Tykkää hurjasti kun saa pari kertaa nuolasta tuuttia. :) Kukaan lapsi ei sellaiseen kuole, ja sillä sipuli!

      • muumimamma86

        meillä kans poika välttämättä haluaa aina maistaa jätskiä jos me itse syömme.. nyt 8kk ja varmaan olis helpompi luetella mitä poika ei oo maistanut vielä.. kaikki mitä äiti ja isä syö niin täytyy saada maistaa..


    • ei mahan täydeltä

      Sanoohan ne, älä opeta makealle, ei saa antaa säilöntäaineita ym. Mutta jos pikkasen maistaa, niin ei siitä haittaa ole. Meillä poika nostaa sellaiset raivot,jos näkee että muut syö ja hän ei saa, että on imeskellyt ranskanperunaa, maistellut mansikkatäytekakkua (koitapa siinäkin olla antamatta, ku mansikat suurinta herkkua ja näkee kakun pöydässä), eilen sai haukata keksiä kun juotiin kahvia.

      Eihän sitä tarvii syöttämällä syöttää, mutta antaa maistaa vähän lusikan kärjellä jätskiä tai kermavaahtoa, niin on kaikilla hyvä mieli. Ei siitä terveys pilalle mene. Äitini just sanonut, että tällasia sääntöjä ollut olemassakaan silloin, kun itse olin pieni ja siihen aikaan mansikka oli viimisiä aineita, mitä sai antaa. Nyt se on melkein ensimmäisiä. Ajat muuttuu. Ja onhan maailmassa maita, joissa ei ole neuvoloita eikä ohjeita ollenkaan ja silti lapset kasvaa siellä terveiksi ja hyväkuntoisiksi, kansantautejakin paljon vähemmän kuin täällä Suomessa.

    • Aikku..

      Kyllä meillä poika maistoi, huom. MAISTOI jäätelöä ja kermavaahtoa jo n. kuukauden ikäisenä :) Puolivuotiaalle ei ole hyvä laittaa ihan omaa palaa jätskiä, vaan voi maistella lusikankärjellä äidin jäätelöannoksesta vähän.
      Vasta yksivuotiaana voi antaa maistella vähän enemmän.

    • pikkuinen77

      Kiitokset kaikille vastaajille, mä olen varmaan hieman liian tarkka noitten suositusten ym. kanssa näin ensimmäisen lapseni kanssa. Yritetään vaan kestää, kun isovanhemmat lellii jo NIIN liian varhain herkuilla... :)

    • enpä suosittele

      Ei ainakaan kannata samalla lusikalla/samasta jätskistä nuolla kun te aikuiset, siis jos tahdotte välttyä kariesbakteerilta jonka voi saada parhaiten just 0-2 vuotiaana sylkitartuntana.

    • jellona84

      itse olen antanu poikani maistella jäätelöä jo viisikuisesta saakka, eikä mitään ole tullut!kannattaa ensin antaa ihan maku annos ja jos ei mitään tule niin voi antaa hiukan enemmän maistella.(mut ei tietenkään syöttää koko jäätelöä,vaikka se varmasti maistuis...;))onko kyseessä sinun ensimmäinen lapsi...?sillä muistan oman ensimmäisen lapseni kohdalla kuinka epävarma olin noiden kaikkien ruokajuttujen suhteen, mut nyt kun on toinen niin on paljon varmempi olo. ja sinunkin kannattaa vaan luottaa omiin vaistoihin ja mulle lasten kanssa on ollu hyvä se kun olen miettinyt et eihän ennen vanhaan ole mitään neuvola ohjeita saatu milloin ruetaan antaa mitäkin ruokaa ja ihan terveitä ihmisiä silloinkin on kasvanut!joten maalaisjärjellä on hyvä mennä ja anna lapsen maistella kaikkea pieninä annoksina...itse olen maistattanut jäätelöstä, jugurttiin ja viiliin!!

    • äitilitski

      Ei se jätski varmaan myrkyllistä ole, mutta onhan siinä maitoa, mikä ei ole ihan vielä ajankohtaista tuon ikäiselle. Ja sokeria ja ties mitä lisäaineita. Meillä on vähän sama ongelma, nelikuukautiselle isovanhemmat tukkisivat jo ties mitä kuorrutettuna rasvalla ja sokerilla, eivätkä voi tajuta etteivät ne ole terveellisä edes aikuisille, saatika sitten pikkuvauvalle! Ja sitten ihmetellään, miksi isompana vain herkut kelpaisivat... kyllä se pieni ehtii makeansa, myös jätskinsä nauttia isompanakin.

      • ole hyvä

        Eihän tässä puhuttu mistään ruokavaliosta, joka perustuu jäätelöön. Meidän poika on syönyt jäätelöä, oiskohan kaksi kertaa elämässään ja ikää on 8 kk. Yhteensä hyvä jos t-lusikallista että ei siinä taida vielä pahat makutottumukset jäädä päälle, vai? On syönyt kurkkua ja tomaattiakin jo puolivuotiaana vaikka vasta 8-kuisena niitä raakoja vihanneksia suositellaan. Joka kerta ku teen salaattia, on kyllä makuannosta vailla, kurkkua, ei jäätelöä. Ja mitä siihen pahamaineiseen maitoon tulee, ni sitä samaista maitoa on jo 5-6 -kuukautisten pilteissä jogurtin ja rahkan muodossa, 8-kuisen lihasosessa kuohukermaa. Eihän sitä suositella vasta ku vuoden iässä, mutta ku pieninä annoksina se ei oo niin vaarallista, lukee jo Nestlen kotisivuillakin, jos ottaisit asioista selvää.


    • VATSA KIPEÄKSI

      Meidän puolivuotiaalla tuli selvästi aina jätskistä masu kipeäksi vaikka annoin n. teelusikallisen kerralla. Alle vuoden ikäisellehhän ei suositella jätskiä koska on niin käsitelty maitotuote. Kukin tavallaan kuitenkin...

    • Anonyymi

      Moi

    • Anonyymi

      Ei kannata edes antaa maistaa.
      Kun pääsee makuun sitä ei helpolla unohda. Sokeri on turha lisäaine jota kannattaa välttää mahdollisimman pitkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1529
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1153
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1029
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1028
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1021
    6. 4
      922
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      918
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      911
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      5
      903
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      882
    Aihe