Kanan Grillausohjeita

Jukolan Jussi

Sain äsken vinkin.

Tällä palstalla kuulemma tiedetään grillauksesta.

Eli kun treenaan ja kana on himoruokaa...
Miten grillaan sitä kunnolla ja mitä mausteita saapi laitella..

Nyt massakaudella kun "dietti" on 3000 kcal syön kanaa , kanaa , kanaa..

Joten please- ojentakaa neuvot..
Etukäteen kiittäen
Jussi - the boy or the man :D

9

7999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täälläkin

      siellä kielipuolipalstalla tulikin sanottua pari sanaa itse grillauksesta.

      saa nähdä mitä nämä ruoan harrastajat sanovat seuraavasta vinkistä.

      siis, pilkon kanan, tai parikin, palasiksi. vaihtoehtoisesti ostan kasan pelkkiä sääriä. tapauksesta riippuen, otan nahat pois, tai jätän nahat paikalleen. joskus irroitan lihat luista, joskus en. riippuu sen hetkisestä laiskuusosamäärästä ja muustakin mielentilasta.

      heitän ne muovipussiin, jonka kokeilen ensin puhaltamalla siihen ilmaa ja puristamalla, jotta saisin tietää onko siinä reikiä. aikomukseni on siis löytää pussi, mikä ei sitten vuoda. tämä ei suoranaisesti vaikuta ruoan makuun, joten puhallusoperaatio on hyvin vapaamuotoinen.

      sen jälkeen alkaa liemen teko. eli kaadan sinne perään sopivasti öljyä, suolaa ja mielen tilasta riippuen mausteita. suolaa pitää laittaa miettien kanojen määrää, ne imevät suolan, siis sitä ei saa liiaksi säästellä.

      mausteista käy vaikkapa siivutut valkosipulin kynnet, pari kolme kokonaista valkosipulia. runsaasti jotain yrttiä, mikä miellyttää, tai yrttisekoitusta. hieman tomaattipureeta, tai ketsuppia, siis hieman, jos ei ole aikomus tehdä tomaattiruokaa. jos sinne ei mennyt ketsuppia, voi heittää perään vähän sokeria.

      lisäksi jos makuun menee, oikein kunnolla chiliä, joka mieluiten pitäisi olla jostain erikoiskaupasta, eikä sellaista tavallisen marketin lällychiliä, josta puuttuu maku, joka oikeastaan on pahan makuista. kunnon chili löytyy sellaisissa pusseissa tms. jotka on tuotu kauko-idästä. jos löytää, niin tuoretta chiliä.

      sitten pussista puritelen turhat ilmat pois ja leivon aina kunnes maustemössö ja kananpalat ovat mukavan sopivasti tutustuneet toisiinsa.

      sen jälkeen suljen pussin hyvin ja heitän jääkaappiin muutamaksi päiväksi. minimi kaksi päivää. joskus on viikkokin vierähtänyt. bakteeripelkureille tämä ei ehkä sovi, mutta jos jääkaappi ei ole liian lämmin, ei tule mitään ylimääräisiä hajujakaan.

      on erityisen tärkeää, että se seisoo todella kauan, silloin maut imeytyvät mukavasti.

      sitten kun niitä alkaa paistelemaan, uunissa, tai grillaten (grillatessa nahattomat ovat helpompia), nostellaan ne pois pussista siten, että vähän lientä jää pintaan. suurin osa liemestä meneekin sitten kastikkeen tekoon. sen voi pyöräyttää kermaan, tai maitoon, tai niiden sekoitukseen, miten nyt huvittaa.

      siinä yksi versio.

      noitahan voi tehdä kuinka huvittaa.

      joskus olen laitanut sekaan oikein runsaasti sellaista juoksevaa hunajaa, kun on ollut makea mieli. joskus sinne on hulahtanut soijakastiketta, jopa reippaasti. silloin tosin on hyvä muistaa, että siinä on suolaa, joten muuta suolaa voi vähentää. tainnut mennä silloin tällöin murskattuja hedelmiä, mango chutney'a jne. siis mitä millonkin.

      • jälkeenpäin

        että silloin tällöin olen korvannut öljyn melkein kokonaan jugurtilla, siis natural. sen tulee sitten olla sellaista sopivan pehmeän ja miellyttävän makuista jugurttia, en pidä niistä happamista sorteista.

        mautamistapoja on miljoonia, oma maku on paras maku. siitä se löytyy.

        usein yksinkertaisuus on valttia ja varminta. hyvin monella maustetussa pitää jo tuntea itse suussaan kuinka maku kehittyy siinä mausteita heitellessä.

        olen tehnyt samalla tavalla ja hyvällä menestyksellä sian lihasta.

        kiva tulos tulee ilman grilliäkin ihan uunissa siten, että tekee sellaisia tikkuja, missä on oikein pieneksi pilkottuja (ennen mautemuhinointia) lihan palasia tikkuihin keihästettynä. tikuujen tulee olla päistään jossain siten, että lihat eivät makaa minkään päällä. lihanpalojen väleihin tapaan laitella sipulin lohkoja, minitomaatteja, paprikan palasia ym. mitä nyt sattuu olemaan.


      • Goya

        Miksi pitää jaaritella, ettei jaksa lukeakaan sun ylipitkää tekstiä!


    • Veppi

      HK:n "grillikamu" sisältää hunajamarinoitua broileria ja kalkkunan rinta fileitä. Siis suoraan grillivalmiita. Eikä mitään Joulukalkkunan kuivaa lintua. Ja kera vihreän salaatin, paprikan,kurkun ja feta-juuston. Ja Bissellä alas!

      • ja sen vierestä

        Kalkkuna on grillattuna parempaa kuin broileri. Eikä kalkkunaa tarvitse aivan kuivaksi vetää, kypsyy nopeammin kuin broileri. Kannattaa käyttä filettä, joka marinoidaan maun mukaan. Itse suosin paprikaa, chiliä, valkosipulia, sipulijauhoa, pippureita ja tuoreita yrttejä, pohjaan kotimaista kylmäpuristettua rypsiöljyä ja balsamiviinietikkaa.

        Itse leikkaan fileestä sopivia siivuja jotka nuijin pussin sisällä kevyesti. Suolaa ei kannata laittaa kovin paljon itse marinaadiin, sitä voi listä pöydässä tarpeen mukaan lisää.

        Grillaukseen ei mene kuin muutaman minutti per puoli, ja voin sanoa omasta ja perheen puolesta - tulee todella hyvää. Grillin on syytä olla aika kuuma, tarkoitus ei ole keittää lihaa omassa liemessään vaan grillata.

        Broilerin teen suunnilleen samalla tavalla, mutta käytän filee lisäksi siipipaloja joista tulee todella hyviä grillissä. Kypsennysaika on hieman pidempi kuin kalkkunalla.

        Valmiit marinaadit kannattaa jättää rauhaan, niillä ainostaan listään tuoteen myyntiaikaa ja peitetään paha haju. Katsokaa edes mitä mömmöjä marinaadiin on laitettu.


      • broitskut on

        Valmiiksi marinoidut ja maustetut kintut tai rintapalat on kyllä omasta mielestäni aika sontaa. Paljon parempaa tulee kun maustaa itse. Suosittelen ostamaan broilerin hallista tms kokonaisena.


    • Eräsmies!

      Vanhoja niksejä on keittää liha ensin kypsäksi ja sitten grillata pintaan mausteet ja rusketus.

      Toimii erittäin hyvin niin grillikyljellä kuin myös broirerillakin.

      Keittämisen aikana rasvaisuus vähenee! Keitinveteen voi lisätä omia mausteita ja jos käyttää valmiiksi marinoituja tuotteita myös niiden maku "puhdistuu"!

      Sitten vaan valutettu ja kuivattu liha grilliin ja grillauskastiketta päälle.

      Kaupasta löytyy hyviä valmiina ja jos itse haluaa tehdä niin esim seuraava toimii: 1 dl rypsiöljyä, 1 dl soijaa, 2 rkl chilitomaattiketsuppia, 2 rkl hunajaa, 1 rkl valkosipulista grillimaustetta, 1 rkl jauhettua paprikaa, 2 cl alkoholia tai etikkaa liuottimeksi. Mausteita voi jokainen vaihdella ja lisätä oman makunsa mukaan.

      Broileria tai muuta lihaa sivellään kastikkeella ja käännellään muutamia minuutteja. Tuoksu ja pinnan väri kertoo milloin liha on valmista syötäväksi.

    • Pekkaholoppa
    • Tarvikkeet:

      - kana
      - kaljatölkki
      - mausteet maun mukaan

      Ohje:

      Ota kaljatölkki, avaa se ja juo puolilleen. Pistä tölkki pellille ja tunge kana istumaan tölkki aunarissa niin että pysyy nätisti pystyssä. Sivele/ripottele mausteet kanaan. Pistä 175 asteiseen uuniin ja anna poloisen lämmitellä siellä kunnes koipeen tökätystä reiästä valuva neste on kirkasta (>=45min).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe