Jokapuolella sanotaan ettei chinchillalle saisi antaa muuta kuin pellettejä,heinää ja vettä ja kielletään antamasta esim. jyviä tai tuoretta ruokaa.
Rupesin miettimään että eihän tuo ruokavalio voi olla noin "tiukka" ja "kuiva"?
Itse olen nähnyt kun chinchillalle on annettu tuoretta ruokaa (kasviksia, porkkanaa ja tälläistä) eikä chillalle ole tullut mitään vaivoja siitä (ripulia tai muutakaan)
Siemeniä ja myös muita tälläisiä kuuluu ruokavalioon eikä ole tullut mitään harmia.
Joten siis kysymys kuuluu, onko haittaa vai eikö jos antaa chillalle vähän "rikkaamman" ruokavalion?
Chinchillan ruoka
10
2313
Vastaukset
- Vili
Me ei olla annettu muuta ruokaa kuin pellettejä,heinää ja satunnaisesti näkkäriä.
Kaupoissa on kyllä myytävänä "namuja" chilloille, mutta tuttavani käytti ja joutui viemään ötönsä lääkärille.
Taitaa olla niin että miten se on alunalkaen alettu ruokkia niin siten voi jatkaa.
Mutta harkitse ennen kuin aloitat antamaan tuoretta sapuskaa. Kannattaa ehkä kysäistä eläinlääkäriltä mielipidettä myös.- Vili
vielä että meillä kaytetään sellasta ruokaa mitä myydään herkkupelletin nimellä irtomyyntinä.
Siinä on kuivattua porkkanaa ja omenaa mukana. Ja valkosipulinappeja mitkä ovat aivan erikoisherkkua ainakin meidän ötsölle.
- suski87
Muistaakseni olen jostain lukenut, että chinchillojen keskimääräinen elinikä olisi noussut tämän pelletti/heinä/vesi ruokavalion myötä ja sairastelu vähentynyt. Kun taas esim. jyviä syövä chincu saattaa näyttää päällepäin terveeltä, mutta kuolla ennenaikojaan jo 5-6 -vuotiaana ilman päällepäin näkyvää syytä ja avauksessa sitten paljastua mm. sisäelinten rasvoittuneen liikaa.
- ...
Onhan se tiukka ja kuiva, jos omistaja niin itse ajattelee. Mutta kun chinchilla ei muuta tarvitse. Pellettejäkin on eläinkaupoissa myynnissä ties mitä, mutta saako chinchilla niistä kaiken tarvitsemansa on sitten eri asia... Niissä ruuaksi tarkoitetuissa mix-sekoituksissa on se ongelma, että chinchilla syö parhaimmat päältä ja loput jää kuppiin, joten varmastikaan ei saa kaikkia tarvitsemiansa vitamiineja jne. Parhaimmat pellettimerkit ovat Altromin ja Teurlings. Tuore ruoka on ehdottomasti kiellettyjen asioiden listalla. Päällepäin chinchillasta ei varmastikaan huomaa, jos sisäkaluissa on jotain vialla eikä sitä näe eläinlääkärikään. Vaan silloin kun chinchillasi kuolee esim. alle 10 vuotiaana ilman minkäänlaista tapaturmaa, voit miettiä, että olisiko sitä tuore ruokaa sittenkään kannattanut antaa. Jos kerta asiantuntevat viralliset kasvattajat(!) ovat kirjoittaneet hoito-ohjeet, miksi niitä pitää lähteä kyseenalaistamaan. Ne on tehty chinchillojen parhaaksi, jotta jokainen omistaja voi nauttia chinchillastansa mahdollisimman pitkän elinajan.
Hoito-ohjeet http://www.kingis.net/hoito1.htm
Sairaudet http://www.kingis.net/sairauksien_abc.htm- Chinchilla
Chinchilla on lähtöisin Andien vuoristosta ja jo tämä antaa viitettä lajille sopivasta ruokavaliosta.
Vaikka ruokavalio omasta mielestä tuntuisi yksipuoliselta, ohjeet ruokinnasta on laadittu lemmikin hyvinvointia ajatellen.
Tässä yksi hyvä sivusto: http://www.nicehouse.fi/lemmikit/jyrsijat/chinchu2.htm
Jos muiden viestit eivät vakuuta, kysele asioista eläinlääkäriltä. - bvv
Chinchilla kirjoitti:
Chinchilla on lähtöisin Andien vuoristosta ja jo tämä antaa viitettä lajille sopivasta ruokavaliosta.
Vaikka ruokavalio omasta mielestä tuntuisi yksipuoliselta, ohjeet ruokinnasta on laadittu lemmikin hyvinvointia ajatellen.
Tässä yksi hyvä sivusto: http://www.nicehouse.fi/lemmikit/jyrsijat/chinchu2.htm
Jos muiden viestit eivät vakuuta, kysele asioista eläinlääkäriltä.On se kumma jos ei kerta voi luottaa asiantuntijoiden sanaan? Chinchilla varmasti mutustaisi mielellään porkkanaa tms, mutta loppupeleissä, kumpi on sille tärkeämpää, tuskallinen kuolema vai onnellinen elämä?
Andeilla ei ole chinchilloille tarjottavana kuin kuivaa ruokaa ja niiden elimet ovat kehittyneet sen mukaan. Tiedän monta tapausta kun chinchilla on varastanut kanilta herkkupaloja ja kuollut ripuliin johon ei lääkettä ole! Chinchillojen kohdalla lähes 100% kuolema tuolloin edessä.
- ST8
Mulla on 11-vuotias sinsu, ollut mulla vuoden ja oon syöttänyt sille pellettejä. Heinää mun sinsu ei suostu syömään, ainoastaan pissii sille... No, viime viikolla mun sinsu sairastu, siitä tuli tosi vaisu ja se lakkas syömästä. Kävin tänään eläinlääkärillä, ja selvisi että sinsulla on ilmeisesti vatsavaivoja. Eläinlääkäri sanoi että kyllä sinsulle voi ja pitääkin antaa tuoretta ruokaa (ei kuitenkaan suuria määriä)! Varsinkin jos ei heinä maistu. Tietysti on tärkeää, että pitää huolen siitä ettei sinsu saa liikaa hiilareita, ja esimerkiksi jyviä tulisi antaa harvoin koska niissä on paljon rasvaa. Kuitupitoisuus on tärkeää sinsun ruokavaliossa, ja ainakaan pelletit ei yksinään tätä kuiduntarvetta täytä (ei myöskään näkki- ym. leipä - leipä sisältää myös paljon hiilareita). Näin sanoi siis eläinlääkäri...
- tiedät
miten cincusi on syötetty entisessä paikassa (ja mahdollisissa aikaisemmissa)? Ehkä se on juuri tälläinen jyvä-tapaus? Harvat eläinlääkäritkään tietävät chinchillan hoidosta (kokemusta on). 11-vuotias cincu saattaa, ja tässä tapauksessa kyllä kaipaa vitamiinikuuria. Heinämerkkiä voisit vaihtaa. Tarkastiko hän hampaat? Usein jos cincu ei syö heinää niin kyse saattaa olla hammasviasta tai suun sairauksista.
- chinchu1111
Chinchillalle ei saa antaa missään nimessä tuoretta ruokaa, koska sen maha menee huonoksi ja sen elin ikä voi lyhentyä. Kingiksen sivulla on hyviä ruokaohjeita ja muita hoitovinkkejä =D : http://www.kingis.net/
- prkl
voehan helevetti... syöttäny täsä viikon verran uutta chinchillaani ( 3kk vanha ) pelleteillä ja antanut päivän aikana noin puolikkaan tuoreen porkkanan... eläin kaupassa sanottiin että pellettiä syö melkeen pelkästään mutta porkkana toimii hyvänä herkkuna... noh unohtipa mainita kyseisen kuivatuksen ja kieltää syöttämästä mitään tuoretta... nyt chinchilla vikisee ( jota se ei ole tehnyt ensimmäiseen 5 ~ 6 päivään... tilanne vakava ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713378
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541899Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1471829Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1591744- 771614
Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall3441558Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m811409The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut201278Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251165- 1581162