Kauanko teillä on kestänyt toipuminen olkapääleikkauksesta? Miten olette saaneet kivut hallintaan?
Itse olin olkapään tähystysleikkauksessa (leikkauskertomuksesta: "Huuhdellaan nivel, vaihdetaan subakromiaalisesti, bursa paksuuntunut, etulateraalialueella punoitusta ja hankausärsytysoiretta. Lateraalisesta apuportaalista nivelhöylä ristiin optiikan kanssa ja syödään bursa, puhdistellaan cuffin ulkopinta, deltareunuksessa vuotoa, vaporisaattorilla tasoitellaan acromionin alareuna, deltainsertio, Burrin terällä syödään kaistale etumargoa...") heinäkuun puolivälissä ja nyt maanantaina sairaslomani loppuu ja kivut ovat edelleen paikoitellen mahtavat (päivittäin ja pahoinvointikohtauksia tulee, kun on rasittanut kättä).
Leikkauspäiväni oli tapaturmani vuosipäivä, sillä kaaduin olkapääni satuttaen kesällä 2005 ja siitä lähtien olkapää on vaivannut enemmän ja vähemmän. Vuodessa kuitenkin liikeradat ovat päässeet jo pahasti ruostumaan ja ainaisesta olkapään varomisesta johtuen voimat höllentymään. Uskoisin, että kivut johtuvat osittain siitäkin. No, torstaina saan sähköhoitoa kipuihin, katsotaan auttaako se.
Nyt pohdin myös sitä, että pitäisikö minun hakea lisää sairaslomaa, sillä työnteko tässä kunnossa tuntuu mahdottomalta, vai pitäisikö olla vaan sitkeä sissi ja urheana yrittää työntekoa. Voiko työterveyslääkäri määrätä tuohon jatkoa, vai soitanko sairaalaan (sieltä yritin tavoittaa jo viime viikolla leikannutta lääkäriä, mutta huonolla menestyksellä)?
Olkapääleikkauksesta toipuminen
12
13141
Vastaukset
- Kivulias
Olkapää vaivaa myöskin yöllä ja nukkumisesta ei meinaa tulla mitään, sillä herään monta kertaa yössä olkapääkipuun.
Olenko vain toivoton tapaus, vai onko muilla samanlaisia kokemuksia? Alkaa itseäkin uskon puute vaivaamaan, kun tuntuu, ettei helpota sitten niin millään.- abcd...
Ihan normaalilta vaikuttaa. Minun olkapääni leikattiin maaliskuussa, myös tähystämällä. Olkapääni ehti olla kipeä puolitoista vuotta ennen leikkausta. Minulla oli samoja vikoja kuin sinulla, lisäksi olkapää oli löysä.
Sairaslomaa sain ensin kuusi viikkoa ja sitten ortopedi jatkoi sitä vielä toisella kuudella viikolla. Sen jälkeen alkoi kesälomani, muuten sairaslomaa olisi edelleen jatkettu. Ortopedin mukaan kannattaa edetä varovasti. Moni on kuulemma pilannut olkapäänsä leikkauksen jälkeen liian nopeasti aloitetulla "harjoituksella".
Minulla on vielä yösärkyjä. Ekana kahtene kuukautena niitä ei ollut. Luulenpa, että ne ovat tulleet kun olen alkanut liikutella kättäni enemmän. Kai se on normaalia kun olkapää on ollut lähes käyttämättä pari vuotta. Kantositeessäkin olkapääni oli kuukauden leikkauksen jälkeen, siinä hävisivät kaikki voimat.
Pyydä ihmeessä lisää sairaslomaa! Eikö sinulla ole mitään tarkastuskäyntiä leikkaavan ortopedin luona? Nyt kannattaa edetä varovaisesti olkapään kanssa...hiljaa hyvä tulee.
- ortop.hoitsu
..ja kuuluu toipumiseen. 20 v työkokemuksen perusteella voin sanoa, että olkapää ja polvi ovat ihmisen kipeimmät nivelet, ja niiden isoista luuoperatioista toipuminen on kivuliastakin.
Sairaslomaa voi jatkaa oma lääkäri , työpaikkalääkäri tai tp tehnyt lääkäri/sairaalalääkäri. Sairaslomaa ei voi kirjoittaa potilasta näkemättä, joten maanantaiaamuna heti lääkärille. Kerro, että et pärjää kipujesi kanssa, ja et ole työkykyinen.
Onko sinulla fysioterapiaan aika, jos ei pyydä lääkäriltä lähete sinne.
Monesti ei ainakaan meidän sairaalassa ole kontrolliaikaa oper. jälkeen, vaan potilas ottaa itse tarv. yhteyttä lääkäriin, jos toipuminen ei edisty toivotulla tavalla.
Mikä särkylääke sinulla käytössä?? Onko Tramal? Se aiheuttaa pahoinvointia ja pyörrytystä....
tsemppiä!- abcd...
Heippa,
Ajattelin heti kysyä muutamaa asiaa kun meillä on asiantuntija mukana. Olkapääni leikattiin todellakin maaliskuussa. Olen itse "kuntouttanut" sitä. Aluksi venytyksiä ja varovaisia liikkeitä. Nyt olen hankkinut sellaisen "jumppakumin" ja aloittelin viime viikolla sen kanssa liikkeitä. Ortopedin mielestä minun ei kannattanut mennä fysikaaliseen vaan kuntouttaa tämä itse. Nyt kesällä olen uinut melkein päivittäin ja se tuntuu hyvältä.
Oletko sitä mieltä, että on ihan normaalia, että olkapäätä särkee välillä vielä? Onko normaalia, että tietyt liikkeet tekevät välillä todella kipeätä? Esim sellainen pieni liike kun yrittää nostaa olkapäätä ylöspäin (korvia kohti)? Minulle määrättiin panacodia. Kaksi ekaa viikkoa leikkauksen jälkeen söin niitä kuusi päivässä, aina 3x2. Nyt menee ehkä yksi viikossa, eli jos yöllä ei saa nukuttua.
Tiedätkö, onko tavallista, että olkapää paranee "entiselleen" leikkausten jälkeen? Kuinka kauan tällaisia kipuja voi vielä olla? Onko väärin olettaa, että kivut olisivat jo kokonaan poissa?
Olkapääni on leikattu kahdesti, vuonna 2005 ja nyt maaliskuussa. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen olkapää ei tullut kuntoon. Vaihdoin ortopedia ja sairaalaa, nyt näyttää hyvältä. "Pelkään" kuitenkin, että taas tapahtuu jotain ja en pääse kivuista. Joku sanoi, että voi varautua siihen, että "täydellinen" paraneminen vie vuodenkin. Onko näin?
Olisin kiitollinen vastauksista, vinkeistä,ohjeista!!! - jonoilija
abcd... kirjoitti:
Heippa,
Ajattelin heti kysyä muutamaa asiaa kun meillä on asiantuntija mukana. Olkapääni leikattiin todellakin maaliskuussa. Olen itse "kuntouttanut" sitä. Aluksi venytyksiä ja varovaisia liikkeitä. Nyt olen hankkinut sellaisen "jumppakumin" ja aloittelin viime viikolla sen kanssa liikkeitä. Ortopedin mielestä minun ei kannattanut mennä fysikaaliseen vaan kuntouttaa tämä itse. Nyt kesällä olen uinut melkein päivittäin ja se tuntuu hyvältä.
Oletko sitä mieltä, että on ihan normaalia, että olkapäätä särkee välillä vielä? Onko normaalia, että tietyt liikkeet tekevät välillä todella kipeätä? Esim sellainen pieni liike kun yrittää nostaa olkapäätä ylöspäin (korvia kohti)? Minulle määrättiin panacodia. Kaksi ekaa viikkoa leikkauksen jälkeen söin niitä kuusi päivässä, aina 3x2. Nyt menee ehkä yksi viikossa, eli jos yöllä ei saa nukuttua.
Tiedätkö, onko tavallista, että olkapää paranee "entiselleen" leikkausten jälkeen? Kuinka kauan tällaisia kipuja voi vielä olla? Onko väärin olettaa, että kivut olisivat jo kokonaan poissa?
Olkapääni on leikattu kahdesti, vuonna 2005 ja nyt maaliskuussa. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen olkapää ei tullut kuntoon. Vaihdoin ortopedia ja sairaalaa, nyt näyttää hyvältä. "Pelkään" kuitenkin, että taas tapahtuu jotain ja en pääse kivuista. Joku sanoi, että voi varautua siihen, että "täydellinen" paraneminen vie vuodenkin. Onko näin?
Olisin kiitollinen vastauksista, vinkeistä,ohjeista!!!kuinka pian pääsit leikkaukseen ja leikattiinko yksityisellä vai julkisella puolella? Oletko ollut koko ajan sairaslomalla vai välillä töissä? Itse olen melkein vuoden saikulla ja odottelen aikaa tähystykseen - jonossa olen ollut jo viime vuoden joulukuusta!!!
- vielä särkyjä
jonoilija kirjoitti:
kuinka pian pääsit leikkaukseen ja leikattiinko yksityisellä vai julkisella puolella? Oletko ollut koko ajan sairaslomalla vai välillä töissä? Itse olen melkein vuoden saikulla ja odottelen aikaa tähystykseen - jonossa olen ollut jo viime vuoden joulukuusta!!!
Mulla Olkapää leikattu toukokuun alussa avoleikkauksella, tehtiin tilaa ja poistettiin paksuuntunutta bursaa.Joudun syömään 3 tbl lyricaa päivässa sekä 2 tbl bronaxsen nimistä tulehduskipulääkettä päivässä sekä 2tbl banacodia yöksi. Hirvittää nämä lääke määrät, mutta ei auta kun on kipuja vielä niin paljon. Ihmettelen myös sellaista kun teen äkkinäisiä liikkeitä niin tuntuu aivan älytön repivä kipu joka kyllä menee aika pian ohi, onkohan normaalia tälläiset repivät kivut? Olen myös vielä sairaslomalla. Kertokaahan jos muilla samanlaisia oireita leikkauksen jälkeen?
- abcd...
jonoilija kirjoitti:
kuinka pian pääsit leikkaukseen ja leikattiinko yksityisellä vai julkisella puolella? Oletko ollut koko ajan sairaslomalla vai välillä töissä? Itse olen melkein vuoden saikulla ja odottelen aikaa tähystykseen - jonossa olen ollut jo viime vuoden joulukuusta!!!
Ennen ensimmäistä leikkausta en ollut sairaslomalla päivääkään. Sen leikkauksen jälkeen mulla oli sairaslomaa 3 kuukautta.
Toinen leikkaus tehtiin siis tämän vuoden maaliskuussa, olin siihen asti töissä. Tosin tammikuussa olin 3 viikkoa sairaslomalla kun olkapää oli niin älyttömän kipeä.
Kumpikin leikkaus tehtiin yksityisellä, leikkaukseen pääsin noin 3 viikkoa lääkärissäkäynnin jälkeen. Eli nopeata oli. Otin selvää leikkauksesta julkisella puolella, odotus olisi kestänyt varmaankin
vuoden. Nyt yksityisellä sain itse valita leikkaavan ortopedin, sopia leikkausajan jne. Kallistahan se toki oli mutta ei ollut valinnanvaraa! - jonoilija
abcd... kirjoitti:
Ennen ensimmäistä leikkausta en ollut sairaslomalla päivääkään. Sen leikkauksen jälkeen mulla oli sairaslomaa 3 kuukautta.
Toinen leikkaus tehtiin siis tämän vuoden maaliskuussa, olin siihen asti töissä. Tosin tammikuussa olin 3 viikkoa sairaslomalla kun olkapää oli niin älyttömän kipeä.
Kumpikin leikkaus tehtiin yksityisellä, leikkaukseen pääsin noin 3 viikkoa lääkärissäkäynnin jälkeen. Eli nopeata oli. Otin selvää leikkauksesta julkisella puolella, odotus olisi kestänyt varmaankin
vuoden. Nyt yksityisellä sain itse valita leikkaavan ortopedin, sopia leikkausajan jne. Kallistahan se toki oli mutta ei ollut valinnanvaraa!tässä ihmetellyt, mitkä julkiselle puolelle ovat kiireellisyyden kriteerit? Ennen sairaslomaa ei töissä edes työvälineet pysyneet käsissä. Tällä hetkellä syön särkylääkkeitä siihen malliin, että maha sekaisin jatkuvasti (vaikka se vatsaystävällinen Panadol..) ja niskat ovat niin jumissa, ettei pää käänny puoleen eikä toiseen. Lääkäri kertoi niska-hartia-oireiden liittyvän juuri tähän olkapään vammaan. Pitääkö tästä kunnon vielä huonontua vai auttaisiko jonossa eteenpäin pääsyssä uusi kiireellisempi lähete?
- tiedän vaan
jonoilija kirjoitti:
tässä ihmetellyt, mitkä julkiselle puolelle ovat kiireellisyyden kriteerit? Ennen sairaslomaa ei töissä edes työvälineet pysyneet käsissä. Tällä hetkellä syön särkylääkkeitä siihen malliin, että maha sekaisin jatkuvasti (vaikka se vatsaystävällinen Panadol..) ja niskat ovat niin jumissa, ettei pää käänny puoleen eikä toiseen. Lääkäri kertoi niska-hartia-oireiden liittyvän juuri tähän olkapään vammaan. Pitääkö tästä kunnon vielä huonontua vai auttaisiko jonossa eteenpäin pääsyssä uusi kiireellisempi lähete?
..hoitotakuu on voimassa, se määrittää ajan, milloin pitää päästä hoitoon. Jos hoito ei toteudu, voit kannella siitä lääninhallituksen sos.terv. osastolle ja hoitopaikan johtavalle lääkärille.
Soita jononhoitajalle, ja kiirehdi operaatiotasi!
Jos hoitotakuu ei toteudu omassa sairaalassasi, voit saada toimenpiteen jossain muussa sairaalassa. - tiedän vaan...
tiedän vaan kirjoitti:
..hoitotakuu on voimassa, se määrittää ajan, milloin pitää päästä hoitoon. Jos hoito ei toteudu, voit kannella siitä lääninhallituksen sos.terv. osastolle ja hoitopaikan johtavalle lääkärille.
Soita jononhoitajalle, ja kiirehdi operaatiotasi!
Jos hoitotakuu ei toteudu omassa sairaalassasi, voit saada toimenpiteen jossain muussa sairaalassa.katso sivulta
http://www.niveltieto.net/hoitotakuuESITE.pdf - jonoilija
tiedän vaan... kirjoitti:
katso sivulta
http://www.niveltieto.net/hoitotakuuESITE.pdftiedosta! Jonohoitajalle olen soittanut jo varmaan 10 kertaa, mutta esim. nyt kesällä ei kuulemma tehty kuin joitakin operaatioita. Sitten nämä ortopedien loma-ajat katkaisi täysin ja kuulemma elokuussa sitten aletaan hoitamaan kiireellisiä. Varmasti olisi tullut esim. työnantajalle halvemmaksi yksityiselle pääsy.
- Kivulias
Kiitos teille vastauksista ja kokemuksienne jaosta! Sain sairaslomaa nyt 2 viikkoa, sitten tilanne katsotaan uudestaan. Lääkärin mukaan on aivan normaalia, että tuollaisen toimenpiteen jälkeen sairasloma saattaa kestää 2-3 kuukauttakin. Hiljaa hyvä tulee. Ortopedian poliklinikalla pitäisi olla jokusen viikon päästä tarkastuskäynti, joten ehkäpä siellä kuulee sitten lisää.
Kipulääkkeinä syön Panacodia (max 8 kpl) ja Tramalia (max 3 kpl), joten voi hyvinkin johtua tuo pahoinvointi osittain tuosta Tramalista. Pitääpä tarkkailla. Fysioterapiassa olen käynyt nyt pari kertaa ja ylihuomenna menen siihen sähköhoitoon. Saa nähdä helpottaako se.
Itselläni tosiaankin kesti päivälleen tasan vuosi, ennenkö olkapäälle tehtiin mitään. Se on pitkä aika se. Nyt hoitaisin koko asian luullakseni yksityisellä puolella, jos sama tapahtuisi.
Kuinka paljon teille on määrätty fysioterapiakertoja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491578Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881074- 89986
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188924Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98863Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20861- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70799