Elektikot

murmelinpapana

Terve vaan kaikille...

Olen tässä mietiskelly, että onko elektisen wiccan harjoittajille jotain yhdistystä niin kuin traditionaalista wiccaa (aleksandriaanista ja gardneriaanista) harjoittaville on Suomen Vapaa Wicca Yhdyskunta ry? Kun ite en ole traddu, mutta ite kuitenkin kaipaisin jotain yhdistystä itelleni... ja Jos vaikka sitte onnistus sen rekisteröiminen, kun se kait on taasen laki muuttunu. tosin ei varmaan päätarkoitus ole uskonnon virallistaminen... mutta kuitenkin.

Semmonen siis joku yhdistys, joka pitäisi yllä jotain nettisivua ja foorumia, että ois jotain semmosta, johon vois tuntea kuuluvansa.

jos jollain on tietoa/ideoita, niin kertokoon minullekin. :)

terv. Murmeli

12

1251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valerien

      SVWY ei taida olla edes ry, eikä pahemmin toiminnassa moneen vuoteen. En ainakaan olisi kuullut mitään tälläistä (mitä nyt sen tittelillä edustetaan mediavälineissä). Uskonnollinen yhdyskunta on eriasia kuin rekistöröitynyt yhdistys. Ja SVWY ei ole ollutkaan traditionaallisten vaan homma oli täysin eklektiselle pohjalle väsätty homma.

      Wicca ry on tämä traditionaallisille oleva yhdistys.
      www.wicca.fi
      Wicca ry:n domainin alla on forumi kaikille wiccoille ja wiccasta kiinnostuneille www.wicca.fi/forum

      Suomessa on Lehto ry ja Pakanaverkko ry joitten jäsenistössä on sekä eklektikkoja että traditioiden harjoittajia (ja muunlaisia uskonnon edustajia myös).
      www.lehto-ry.org ja www.pakanaverkko.fi

      • murmelinpapana

        siis ei se SVWY voi olla vain mikään elektikkojen juttu, kun siinä on puheenjohtajana johanna virtanen, joka sattuu olemaan gardnerilaisen opin kannattaja... ja tämä tieto löytyy tuolta wicca.fi:n sivuilta navigointi palkin "media" kohdasta.

        sain vain sellaisen kuvan, kun tuosta SVWY:stä on niin pitkät sepustukset tuolla wicca ry:n sivuilla... hassua muuten, kun siitä ei ainakaan ole mitään kovin helposti huomattavaa mainintaa sivustolla... minä olen tähän asti elänyt siinä uskossa, että SVWY olisi yrittänyt saada vain nämä parin tradidition edustajat oikeaksi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi... mutta jospa ne sittenkin ovatkin ihan kaikkien wiccojen asialla... tai ainakin vähän laajemman joukon kun vain noiden parin tradition edustajien.

        mutta mutta... olisi hienoa, jos saatais wicca ihan oikeaksi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi. se nimittäin varmasti lisäisi wiccan arvostusta uskontojen kentässä... se kun tuntuu aika olemattomalta... kun tuntuu, että wicca, kuten kaikki muutkin pakana uskonnot, sekoitetaan aina saatananpalvontaan ja ties mihin kristittyjen keksintöihin...


      • Valerien
        murmelinpapana kirjoitti:

        siis ei se SVWY voi olla vain mikään elektikkojen juttu, kun siinä on puheenjohtajana johanna virtanen, joka sattuu olemaan gardnerilaisen opin kannattaja... ja tämä tieto löytyy tuolta wicca.fi:n sivuilta navigointi palkin "media" kohdasta.

        sain vain sellaisen kuvan, kun tuosta SVWY:stä on niin pitkät sepustukset tuolla wicca ry:n sivuilla... hassua muuten, kun siitä ei ainakaan ole mitään kovin helposti huomattavaa mainintaa sivustolla... minä olen tähän asti elänyt siinä uskossa, että SVWY olisi yrittänyt saada vain nämä parin tradidition edustajat oikeaksi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi... mutta jospa ne sittenkin ovatkin ihan kaikkien wiccojen asialla... tai ainakin vähän laajemman joukon kun vain noiden parin tradition edustajien.

        mutta mutta... olisi hienoa, jos saatais wicca ihan oikeaksi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi. se nimittäin varmasti lisäisi wiccan arvostusta uskontojen kentässä... se kun tuntuu aika olemattomalta... kun tuntuu, että wicca, kuten kaikki muutkin pakana uskonnot, sekoitetaan aina saatananpalvontaan ja ties mihin kristittyjen keksintöihin...

        SVWY:ssä oli mukana eklektikkoja ja tradduja, ja kyllä juu tiedän sen hyvin koska olin alusta saakka sivussa katsomassa sitä menoa, tosin en mukana. Se mitä puheenjohtaja edustaa ei ole tärkeää, projektina oli enemmänkin tarkoitus tehdä varsin laaja määritelmä yhdyskunnalle joka kaatui tähän ja moneen asiaan.

        Suosittelen lukemaan Titus Hjelmin toimittaman kirjan "Mitä Wicca on?".
        Kyllä Wicca ry:n sivuilla www.wicca.fi on SVWY:n juttuja ja myös Wiccasapatin.

        Itse en kannata traditioitten (varsinkaan alexandrialaisen ja gardnerialaisen) virallistamista suomenmaastossa tai muuallakaan. Muitten traditioiden kohdalla voivat tehdä miten hyväksi näkevät.

        Wicca eklektiseltä pohjalta on hankala saada uskonnolliseksi yhdyskunnaksi nykyisenkään lainsäädännön kanssa. Eklektinen wicca on liian laaja ja se on jo kokeiltu siltä pohjalta virallistaa wiccaa suomessa.


      • SP >.)

        Tairkoitatteko valikoivaa uskontoa vai ympäripyöreää lähestymistä?


    • Murrr!!!!

      EKLEKTIKKO ei elektikko!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • murmelinpapana

        minä olen lukenu koko elämäni ajan sen sanan väärin... :'( karseeta, kun huomaa, että ei osaakaan lukea... :(


      • Murrrrr!!!!!
        murmelinpapana kirjoitti:

        minä olen lukenu koko elämäni ajan sen sanan väärin... :'( karseeta, kun huomaa, että ei osaakaan lukea... :(

        No eihän tuossa hätää ole.
        Ajattelin vain korjata, kun on aika noloo jos puhuu termein ja puhuu vielä väärin, mut nytpä tiedät!


      • miss morticia
        Murrrrr!!!!! kirjoitti:

        No eihän tuossa hätää ole.
        Ajattelin vain korjata, kun on aika noloo jos puhuu termein ja puhuu vielä väärin, mut nytpä tiedät!

        Niin, en siis todellakaan ymmärrä minkä takia wiccalaisuus pitäisi jotenkin trkisteröidä uskontona? Sanoit haluavasi kuulua johonkin ryhmään. Miten se asia liittyy wiccalaisuuteen?

        Minulle on aivan sama pitävätkö ihmiset minua saatananpalvojana, noitana tai vaikka itse perkeleenä jos niin haluavat. Pääasia, että itse tiedän mitä olen..sitä paitsi olen omasta uskonnostani ja elämäntavastani siis eklektisestä wiccalaisuudesta muutenkin erittäin harvapuheinen. Se ei mielestäni kuulu muille, vaikka kylläkin vastaisin jos joku haluaisi oikeasti mielenkiinnolla siitä jotain tietää. Tietysti se jollain tavalla tulee ilmi asenteissani ja tavoissani elää, luonnonläheisyytenä jne. vaikka mikään viherpeukalo en olekaan.

        En millään muotoa haluaisi, että wiccalaisuus jollain tavalla virallistettaisiin...se on tavallaan ristiriidassakin niin monen siihen liittyvän asian kanssa.Huh, onneksi niin ei ole vielä käynyt!!

        Covenit ovat tietysti eri asia.

        Liity vaikka johonkin seuraan tai vastaavaan missä voit harrastamalla jotain kehittää itseäsi muuten ja mikä sitten näkyy myös muilla elämän osa-alueilla ja josta oppimiasi taitoja ja tietoja voit käyttää hyväksi omassa wiccalaisuudessasi. Jooga, reiki, meditaatio, taiteet, luonnonläheisyys, yrtit ja kasvit....ja pääset kuulumaan johonkin!
        Elämä on henkisen kasvun tie ja aina on jotain uutta opittavaa, itsensä kehittäminen ja jatkuva etsiminen ja löytäminen ovat avainasemasaa.

        Mutta hyvää jatkoa sinulle!
        Ymmärrän kyllä, että ihmiset yleensäkin haluavat kuulua JOHONKIN. Toivottavasti löydät jotain mielekästä....


      • Poison.
        miss morticia kirjoitti:

        Niin, en siis todellakaan ymmärrä minkä takia wiccalaisuus pitäisi jotenkin trkisteröidä uskontona? Sanoit haluavasi kuulua johonkin ryhmään. Miten se asia liittyy wiccalaisuuteen?

        Minulle on aivan sama pitävätkö ihmiset minua saatananpalvojana, noitana tai vaikka itse perkeleenä jos niin haluavat. Pääasia, että itse tiedän mitä olen..sitä paitsi olen omasta uskonnostani ja elämäntavastani siis eklektisestä wiccalaisuudesta muutenkin erittäin harvapuheinen. Se ei mielestäni kuulu muille, vaikka kylläkin vastaisin jos joku haluaisi oikeasti mielenkiinnolla siitä jotain tietää. Tietysti se jollain tavalla tulee ilmi asenteissani ja tavoissani elää, luonnonläheisyytenä jne. vaikka mikään viherpeukalo en olekaan.

        En millään muotoa haluaisi, että wiccalaisuus jollain tavalla virallistettaisiin...se on tavallaan ristiriidassakin niin monen siihen liittyvän asian kanssa.Huh, onneksi niin ei ole vielä käynyt!!

        Covenit ovat tietysti eri asia.

        Liity vaikka johonkin seuraan tai vastaavaan missä voit harrastamalla jotain kehittää itseäsi muuten ja mikä sitten näkyy myös muilla elämän osa-alueilla ja josta oppimiasi taitoja ja tietoja voit käyttää hyväksi omassa wiccalaisuudessasi. Jooga, reiki, meditaatio, taiteet, luonnonläheisyys, yrtit ja kasvit....ja pääset kuulumaan johonkin!
        Elämä on henkisen kasvun tie ja aina on jotain uutta opittavaa, itsensä kehittäminen ja jatkuva etsiminen ja löytäminen ovat avainasemasaa.

        Mutta hyvää jatkoa sinulle!
        Ymmärrän kyllä, että ihmiset yleensäkin haluavat kuulua JOHONKIN. Toivottavasti löydät jotain mielekästä....

        Rekisteröidystä uskonnosta olisi vaikeampi lehtien kirjoittaa mitään "saatananpalvoja-rituaalimurhaaja!!!11"-roskaa. Aika moni wicca ajattelee, ettei minua haittaa jos ympäristössä on noita asenteita, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun saadaan lapsia saattaa huomata että moni asia voisi olla helpompaa jos olisi jonkinlainen "laillinen suoja". Wiccaa ei kohdella uskontoja enemmistön taholta niin kauan kun se ei sitä ole...


      • Valerien
        Poison. kirjoitti:

        Rekisteröidystä uskonnosta olisi vaikeampi lehtien kirjoittaa mitään "saatananpalvoja-rituaalimurhaaja!!!11"-roskaa. Aika moni wicca ajattelee, ettei minua haittaa jos ympäristössä on noita asenteita, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun saadaan lapsia saattaa huomata että moni asia voisi olla helpompaa jos olisi jonkinlainen "laillinen suoja". Wiccaa ei kohdella uskontoja enemmistön taholta niin kauan kun se ei sitä ole...

        on turhaa. Suomessa on jo uskonnonvapaus olemassa.
        Pikemminkin nykyinen järjestelmä pitäisi muuttaa pois ja siirtää kaikki valtioonliittyvät seremoniat valtion konttoreihin. Esim kaikki käyvät maistraatissa uskontokunnastaan riippumatta avioliiton solmimassa, jonka jälkeen tai ennen voi sen virallistaa oman uskontonsa Jumalien edessä. Samaten kastajaiset ja hautajaiset. Kirkko ja uskonnot erilleen valtiosta.
        Samaten wicca.

        Se että wiccaa ja wiccoja ei kohdella uskontona enemmistön taholta on taas muuta kuin "virallistamisen" tarvetta. Informaatiota puuttuu monilta ja virallistaminen ei tulisi poistamaan eri tahojen dissausta ja saatananpalvonta syytöksiä (luulettekote että krisset välittää edes mitä valtio sanoo?).


      • mieluusti kuuluisin
        Valerien kirjoitti:

        on turhaa. Suomessa on jo uskonnonvapaus olemassa.
        Pikemminkin nykyinen järjestelmä pitäisi muuttaa pois ja siirtää kaikki valtioonliittyvät seremoniat valtion konttoreihin. Esim kaikki käyvät maistraatissa uskontokunnastaan riippumatta avioliiton solmimassa, jonka jälkeen tai ennen voi sen virallistaa oman uskontonsa Jumalien edessä. Samaten kastajaiset ja hautajaiset. Kirkko ja uskonnot erilleen valtiosta.
        Samaten wicca.

        Se että wiccaa ja wiccoja ei kohdella uskontona enemmistön taholta on taas muuta kuin "virallistamisen" tarvetta. Informaatiota puuttuu monilta ja virallistaminen ei tulisi poistamaan eri tahojen dissausta ja saatananpalvonta syytöksiä (luulettekote että krisset välittää edes mitä valtio sanoo?).

        johonkin noitayhdyskuntaan. En ole wicca, mutta noita kylläkin. Olen juuri eroamassa kirkosta, aika monen kymmenen vuoden yhteiselon jälkeen. Ja nyt ainaskin tuntuisi hyvältä, jos samoin ajattelevat olisivat yhteisessä porukassa.

        Ok. en ajattele samoin kuin vaikkapa gardnerilaiset, en todellakaan. Mutta on minulla silti enemmän samaa niiden kanssa, kuin kenentahansakrissen..


      • tutkiva mieli
        mieluusti kuuluisin kirjoitti:

        johonkin noitayhdyskuntaan. En ole wicca, mutta noita kylläkin. Olen juuri eroamassa kirkosta, aika monen kymmenen vuoden yhteiselon jälkeen. Ja nyt ainaskin tuntuisi hyvältä, jos samoin ajattelevat olisivat yhteisessä porukassa.

        Ok. en ajattele samoin kuin vaikkapa gardnerilaiset, en todellakaan. Mutta on minulla silti enemmän samaa niiden kanssa, kuin kenentahansakrissen..

        Noitayhdyskunta ja wiccayhdyskunta ovat kaksi eriasiaa. Yhdyskunnalla tarkoitetaan että siihen liittyvä enemmän tai vähemmän allekirjoittaa sen yhdyskunnan määritelmän ja tavoitteet. Elikkä jos et itseäsi identifioi wiccaksi ja tämä identifiointi uskomuksineen ei täytä yhdyskunnan määreitä et ole sovelias jäseneksi sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan.

        Juuri tämä oli ensimmäisen yrityksen kaatava tekiä, liian laajasti määritelty hakija pohja ja kuulemma jotkin henkilöt eivät edes identifioineet itseään wicca -nimikkeen alle. Yhtäjärkevää se on kuin wiccana liittyä muslimiseurakuntaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe