ESPANJAAN!

Nimetön

Onkos kenelläkään kokemuksia asumisesta Espanjassa, vaihtarina, au pairina tai muuten vaan? Olisin iste lähdössä vaihtariksi ja haluaisin tietää mm. millainen on koulumenetelmä, ihmiset, tutustuuko helposti jne..

21

2826

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan oikeasti

ei niin kui täällä.
      Hyvää jos aamulla on kerrostaloissa suihkua varten vettä puhumatta lämpimmästä vedestä. Syksyt, talvet toukokuuhun asti kovin kylmää sisällä ja ulkona, sataa satamalla.

En itse uskonut ja kokemus oli karmeata. Ei niistä kaasulämmittimistä ole paljon apua. Koulussa istutaan ulkovaatteet päällä, samoin kirjastossa - ein itse oikeasti viihdy näin, vessat ovat kylmiä ja ei paperiakaan...

• ....

Olen pahoillani, jos kokemuksesi oli noin kauhea. Missä päin Espanjaa olit? Pohjois-Espanjassa kenties? Ei koko maassa sada koko vuotta, kärsiihän maa pahoista kuivuusongelmista ja tietyillä alueilla sataa vain muutaman hassun kerran vuodessa.
        Missä ihmeen kerrostalossa asuit? Itselleni ei ole koskaan tullut eteen mainitsemaasi suihkuongelmaa, vaan kuuma vettä on tullut aina halutessa.
        On kyllä totta, että isossa osassa Espanjaa on kylmä talvella. Ei yhtä kylmä kuin Suomessa, mutta talvitakki pitää olla päällä. Sen siitä saa, kun lähtee Espanjaan kuvitellen, että koko maa on Aurinkorannikkoa..:P

• Pippi

Minne päin Espanjaa olet lähdössä? itse olen lähdössä sevillaan syys-lokakuussa.

• juliusalexius

Minäkin olen lähdössä vaihtoon Sevillan yliopistoon syyskuussa! :)

• A Coruna

Olin tuolla La Corunassa lokakuusta tammikuuhun. Sattui tosi hyvä tuuri kun satoi vain pari viikkoa vettä, muuten oli aurinkoista. Lämpötilat oli päivällä korkeimmillaan 22 C mutta yöllä tippu 7 C. Sisämaassa kun kävi oli jopa -2 C. Kylmin päivä sisämaassa oli ollut jotain -10 C. Salamancassa muistaakseni.

Ihmiset on ainakin tuolla päin vähän itseensä lämpenevää sakkia. Muut vaihtarit oli suurimmaksi osaksi italialaisia. Yhteisillä tunneilla tunnelma oli kuin suomalaisen erityisluokan tunnilta. Onneksi noita tunteja oli vähän... tai itse en sinne jaksanut osallistua. Tarvitsi käydä vain harjoittelussa.

Espanjalaiset osaa aika huonosti englantia. Tai ainakin näin he väittäävät. Eivät uskalla sitä puhua eikä oikein ymmärrä jos niille puhuu, mutta kirjoitusta he ymmärtävät.

Ihan mukava reissu se oli. Kämpässä oli joskus lämpöä vain 15 c ja se epätäsmällisyys otti joskus päähän.

Tuossa tuli nyt oikeastaan kaikki negatiivinen vastaan... Mutta menisin uudestaan. Ei noita negatiivisia asioita ollut liikaa eikä mitään pahoja. Hyvä reissu oli.

• ..mari

No entäs millaista koulussa oli, erosivatko oppitunnit paljon suomalaisista ja oliko koulussa hyvä yhteishenki...

Minulle voi myös vastata [email protected]

• Kastehelmi1

Hei!Olen lähdössä vaihtoon Pamplonan yliopistoon. Onko kellään kokemuksia Navarran alueesta?

• Jonechico

¿Minne pain olet espanjaa olet menossa? Kylla ihmisiin tutustuu hyvin ja jos puhut kielta niin viela parempi(vaittaisin etta paremmin kuin suomalaisiin)... Suomalainen sinisilmaisuus pois ja asiat missa on kysymyksessa raha niin aina olisi hyva tehda tosite etta olet maksanut ym...

• anduska

(sori tää nimi sotku)

Paikkaa en vielä tiedä luultavasti Costa del solille tai Barcelonaan. Aloitan nyt espanjan opinnot lukion ensimmäisellä ja ensi vuonna mahdollisesti muutan.

• -----

Kokemusta Espanjassa asumisesta löytyy, asun täällä tälläkin hetkellä! Oletko lähdössä vaihtariksi lukioon vai yliopistoon? Lukion systeemeistä en ihan hirveästi osaa kertoa, kun en itse lukiota Espanjassa käynyt. Yliopisto-opiskelusta taas osaisin kertoa paremmin, kun on omaakin kokemusta.
      Espanjalaista ihmiset ovat yleisesti ottaen melko avoimia ja heihin on yleensä helppo tutustua, jos osaat vähänkin espanjaa. Etenkin kouluympäristössä ulkomaalaiselle tullaan helposti juttelemaan (jos kyseessä ns tavallinen koulu, ei mikään ulkomaalaisia täynnä oleva). Ihmiset ovat kuitenkin hieman erilaisia eri puolilla maata ja myös kaupungista riippuu onko helppo tutustua vai ei.
      Tapoihin liittyen kannattaa muistaa, että espanjalaisen "soitan sulle huomenna" ei ole mikään varma lupaus, joten puhelimen ääressä ei kannata odotella. Tälläisiä kohteliaita "lupauksia" jaellaan mitään tarkoittamatta melko helposti. Espanjalaiset ovat helposti myöhästelevää sakkia, vaikka on siellä erittäin täsmällisiäkin ja esimerkiksi koulusta ei myöhästellä. Espanjalaiset elävät enemmän "kadulla", eli kavereita ei juuri kutsuta kotiin kylään, vaan aina nähdään jossain kuppilassa tms. Ulkona syöminen, baareissa käyminen ja kahviloissa istuminen on paljon yleisempää ja säännölisempää kuin Suomessa. Espanjalaiset keksivät aina syyn juhlaan ja ovatkin kieltämättä hauskaa seuraa. Nauraminen on ´heidän suosikkipuuhaa ja heidän ei tarvitse vetää viinaa voidakseen pitää hauskaa. Tässä nyt tämmöistä nopeasti! Toivottavasti nautit ajastasi Espanjassa ja kysy ihmeessä, jos on lisää kysyttävää!

• anduska

Nyt en kyl tiedä mikä tohon mun nimeen meni eli täst lähtien nimimerkki Nimetön on anduska!

Vastaampa heti. Eli lukioon Espanjaan ajattelin mennä aluetta en oikein tiedä. Menen joko vaihtarina tai perheen kanssa muutettais sinne.

Kuinka nopeasti sinä sait ystäviä. Tulivatko ihmiset heti jo ensimmäisenä päivänä juttelemaan sinulle?

• ---
        anduska kirjoitti:

Nyt en kyl tiedä mikä tohon mun nimeen meni eli täst lähtien nimimerkki Nimetön on anduska!

Vastaampa heti. Eli lukioon Espanjaan ajattelin mennä aluetta en oikein tiedä. Menen joko vaihtarina tai perheen kanssa muutettais sinne.

Kuinka nopeasti sinä sait ystäviä. Tulivatko ihmiset heti jo ensimmäisenä päivänä juttelemaan sinulle?

No itse asiassa yliopistolla sain heti ensimmäisenä päivänä kavereita, kun menin itse vaan rohkeasti juttelemaan. Oli helppo alottaa kysymyksillä, että onkohan tää oikea luokka ja mitä opisket yms. Siitä se juttu vaan lähti. Ja kaikki oli tietysti heti kauhean kiinnostuneita Suomesta. Kannattaa itse rohkeasti mennä kysymään vaikka vaan kellonaikaa. Siitä se juttu helposti lähtee liikkeelle ja kavereita löytyy.
        Osaatko jo espanjaa? Auttaa paljon jos ainakin perujuttuja osaat. Espanjalaiset ei yleisesti ottaen ole mitään kovin kielitaitoisia, joten on hyvä itse osata edes vähän espanjaa. Vaikka nuoret nykyään mielellään myös treenaavat omia enkun taitojaan ulkomaalaisten kanssa.

• anduska
        --- kirjoitti:

No itse asiassa yliopistolla sain heti ensimmäisenä päivänä kavereita, kun menin itse vaan rohkeasti juttelemaan. Oli helppo alottaa kysymyksillä, että onkohan tää oikea luokka ja mitä opisket yms. Siitä se juttu vaan lähti. Ja kaikki oli tietysti heti kauhean kiinnostuneita Suomesta. Kannattaa itse rohkeasti mennä kysymään vaikka vaan kellonaikaa. Siitä se juttu helposti lähtee liikkeelle ja kavereita löytyy.
        Osaatko jo espanjaa? Auttaa paljon jos ainakin perujuttuja osaat. Espanjalaiset ei yleisesti ottaen ole mitään kovin kielitaitoisia, joten on hyvä itse osata edes vähän espanjaa. Vaikka nuoret nykyään mielellään myös treenaavat omia enkun taitojaan ulkomaalaisten kanssa.

Tarkoitukseni on nyt aloittaa lukion ensimmäisellä espanja ja ensi keväänä muuttaa Espanjaan. Selviäisikö sillä kielitaidolla?
        Toinen kysymys: onko Suomen ja Espanjan lukioilla sama arvo? tarkoitan ammattikysymyksessä!

• ------
        anduska kirjoitti:

Tarkoitukseni on nyt aloittaa lukion ensimmäisellä espanja ja ensi keväänä muuttaa Espanjaan. Selviäisikö sillä kielitaidolla?
        Toinen kysymys: onko Suomen ja Espanjan lukioilla sama arvo? tarkoitan ammattikysymyksessä!

Mitä enemmän osaat espanjaa lähtiessäsi, sitä parempi! Lukion ekan vuoden kursseilla ehdit oppia perusjuttuja, mutta et vielä puhumaan ja ymmärtämään. Kannattaa tutustua kotipaikkasi kurssitarjontaan, olisi varmasti hyvä jos koulun ohella kävisit toistakin espanjan kurssia. Jonkinlainen intensiivikurssi olisi hyvä. Toisaalta jos jo keväällä muutatte, ehdit myös Espanjassa käydä kielikurssilla ja harjoitella kieltä arkielämässä ennen koulun alkua (oletan, että aloitat koulun Espanjassa syksyllä).
        En nyt ihan tiedä mitä tarkoitat kysymykselläsi lukion arvosta ammattikysymyksessä. Eihän lukiosta vielä mihinkään ammattiin valmistuta ja kyllä Suomen ja Espanjan lukioista molemmista pääsee samoihin jatko-opiskeluihin.

• anduska
        ------ kirjoitti:

Mitä enemmän osaat espanjaa lähtiessäsi, sitä parempi! Lukion ekan vuoden kursseilla ehdit oppia perusjuttuja, mutta et vielä puhumaan ja ymmärtämään. Kannattaa tutustua kotipaikkasi kurssitarjontaan, olisi varmasti hyvä jos koulun ohella kävisit toistakin espanjan kurssia. Jonkinlainen intensiivikurssi olisi hyvä. Toisaalta jos jo keväällä muutatte, ehdit myös Espanjassa käydä kielikurssilla ja harjoitella kieltä arkielämässä ennen koulun alkua (oletan, että aloitat koulun Espanjassa syksyllä).
        En nyt ihan tiedä mitä tarkoitat kysymykselläsi lukion arvosta ammattikysymyksessä. Eihän lukiosta vielä mihinkään ammattiin valmistuta ja kyllä Suomen ja Espanjan lukioista molemmista pääsee samoihin jatko-opiskeluihin.

Tarkoitukseni on jatkaa lukiota Espanjassa ensi syksynä. Vähän epäilyttää se et miten enhin espanjaa oppia näin lyhyessä ajassa. En siis vielä osaa mitään.

Mitä mieltä olet ikäisistäni Espanjalaisista tutustuuko heihin helposti. Ikäluokalla tarkoitan 16-18 vuotiaita paikallisia.

Uusi kysymys onko Espanjassa samanlainen urheilu/harrastus tarjonta kuin Suomessa?

• --------
        anduska kirjoitti:

Tarkoitukseni on jatkaa lukiota Espanjassa ensi syksynä. Vähän epäilyttää se et miten enhin espanjaa oppia näin lyhyessä ajassa. En siis vielä osaa mitään.

Mitä mieltä olet ikäisistäni Espanjalaisista tutustuuko heihin helposti. Ikäluokalla tarkoitan 16-18 vuotiaita paikallisia.

Uusi kysymys onko Espanjassa samanlainen urheilu/harrastus tarjonta kuin Suomessa?

No jos olet lähdössä Espanjaan kuitenkin jo keväällä, ehdit treenata kieltä jo sielläkin ennen koulun alkua. Mene ihmeessä Espanjaan päästyäsi kielikouluun, jossa on opetusta useampi tunti viikossa. Kyllä voit vuodessa oppia sen verran, että pärjäät!

En osaa sanoa tutustuuko ikäisiisi hyvin, koska itse lähdin Espanjaan vähän vanhempana ja näin ollen myös kaverini ovat vanhempia. Mutta uskoisin, että heihin tutustuu ihan yhtä hyvin kun muutamaa vuotta vanhempiin. Kukaan ei kuitenkaan tule kotiovelta hakemaan, joten pitää olla myös itse aktiivinen ja mennä rohkeasti juttelemaan. Koulussa yleisesti ottaen kuitenkin tutustuu helposti ihmisiin ihan kaikissa maissa, eikä Espanja ole siihen mikään poikkeus. Espanjassa on mielestäni helpompi tutustua ihmisiin, kun suurimmassa osassa Euroopan maista.

Onhan Espanjassakin paljon urheilu- ja harrastetoimintaa, mutta ei luonnollisestikaan ihan samanlaista kun Suomessa. Monet talviurheilulajit ovat ihan tuntemattomia Espanjassa ja sauvakävelykään ei ole kova juttu. :D Mutta juu, löytyy kyllä mahdollisuuksia harrastamiseen. Joka kaupungista löytyy useita kuntosaleja, joissa voi käydä erilaisilla tunneilla ja on tenniskenttiä, korikenttiä, futiskenttiä (tietysti), yleisurheilukenttiä ym.. Itse en ole oikein muuhun harrastustoimintaan kuin urheiluun tutustunut, joten en osaa sanoa, kuinka paljon esimerkiksi käsityökursseja tai näytelmäkerhoja löytyy.

• Girasol
        -------- kirjoitti:

No jos olet lähdössä Espanjaan kuitenkin jo keväällä, ehdit treenata kieltä jo sielläkin ennen koulun alkua. Mene ihmeessä Espanjaan päästyäsi kielikouluun, jossa on opetusta useampi tunti viikossa. Kyllä voit vuodessa oppia sen verran, että pärjäät!

En osaa sanoa tutustuuko ikäisiisi hyvin, koska itse lähdin Espanjaan vähän vanhempana ja näin ollen myös kaverini ovat vanhempia. Mutta uskoisin, että heihin tutustuu ihan yhtä hyvin kun muutamaa vuotta vanhempiin. Kukaan ei kuitenkaan tule kotiovelta hakemaan, joten pitää olla myös itse aktiivinen ja mennä rohkeasti juttelemaan. Koulussa yleisesti ottaen kuitenkin tutustuu helposti ihmisiin ihan kaikissa maissa, eikä Espanja ole siihen mikään poikkeus. Espanjassa on mielestäni helpompi tutustua ihmisiin, kun suurimmassa osassa Euroopan maista.

Onhan Espanjassakin paljon urheilu- ja harrastetoimintaa, mutta ei luonnollisestikaan ihan samanlaista kun Suomessa. Monet talviurheilulajit ovat ihan tuntemattomia Espanjassa ja sauvakävelykään ei ole kova juttu. :D Mutta juu, löytyy kyllä mahdollisuuksia harrastamiseen. Joka kaupungista löytyy useita kuntosaleja, joissa voi käydä erilaisilla tunneilla ja on tenniskenttiä, korikenttiä, futiskenttiä (tietysti), yleisurheilukenttiä ym.. Itse en ole oikein muuhun harrastustoimintaan kuin urheiluun tutustunut, joten en osaa sanoa, kuinka paljon esimerkiksi käsityökursseja tai näytelmäkerhoja löytyy.

Missä päin Espanjaa asut? Onko Salamanca sinulle tuttu kaupunki?
        Itse olen lähdössä kielikursille Salamancaan tämän vuoden lopulla ja olisi mukava kuulla muiden kokemuksia Espanjassa opiskelemisesta ja asumisesta.
        Kaikki informaatio otetaan ilolla vastaan!

• ---------
        Girasol kirjoitti:

Itse olen lähdössä kielikursille Salamancaan tämän vuoden lopulla ja olisi mukava kuulla muiden kokemuksia Espanjassa opiskelemisesta ja asumisesta.

Salamanca ei sinänsä ole hirveän tuttu kaupunki, koska en ole siellä vieraillut kun pari kertaa. Toisaalta taas se tuntuu tosi tutulta, kun mun hyvä kaveri asuu siellä (eli oon kuullut siitä paljon) ja seutu on tuttua, kun mun kotipaikastakin on sinne matkaa vaan n. 100km. Ens kuussa olis tarkotus mennä käymään Salamancassa! Jos haluat kysellä jotain, voit tehdä sen tällä palstalla, mutta voit myös laittaa sähköpostiosotteesi, niin voidaan mailaillakin. Oletko pitkään Espanjassa? Mihin kielikouluun menet?

• opiskellut eri paikoissa;
        Girasol kirjoitti:

mutten Salamancassa.
        Minulla on ollut opiskelukavereita, jotka ovat olleet Salamancassa kielikurssilla ja nuo ovat kyllä parhaita! Kaikilla on sen jälkeen erinomaiset tiedot.

• Nimetön

Onko järkeä lähteä Espajaan vaihto-oppilaaksi vaikka en osaisikaan espanjaa kuin 2 lukio kurssin verran? pääsisin nimittäin lähtemään AFS:n kautta jos haluaisin.

• former exchange student

Tottakai! AFS ei vaadi minkäänlaista kielitaitoa, mutta alkeiden opettelua suositellaan. Eli kaksi kurssia riittää mainiosti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      139
      6639
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5719
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4480
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3882
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2956
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2392
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      35
      2248
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2187
    Aihe