Mitä mieltä olette, kun vieraat tulevat kyläilemään, niin he eivät ota kenkiään pois jalasta. Minusta tämä hieno tapa on oksettava, varsinkin kun just olet pessyt lattiat, eikä meikäläisen laminaattilattiakaan tykkää. Minut saa kiehumaan ajatus lattioitten hinkkaamisesta vieraitten lähdettyä (tykkään nääs liikkua kotona paljain jaloin)
Olen koittanut kauniisti sanoa että ottaisivat kengät pois jalasta, mutta yleensä vastaus on esim. minulla on rumat jalat...
Minusta minulla olisi oikeus vaatia kengät pois vieraitten jalasta (en tarkoita mitään hienoja juhlia, vaan tavallista kyläilyä). Vai olenko kenties suuri moukka. Apua ja vastaavia kokemuksia kaivataan pliis!
Kenkien kanssa
15
2914
Vastaukset
- Ladygemini
toivon usein, että vieraat jättäisivät ne sandaalit jalkaan. Hikisen tahmeat, pölyn ja muun lian kyllästämät jalkapohjat eivät ole kovin mattoystävällisiä. Muuten on ihan asiallista ottaa kengät pois kyläillessä. Isommat juhlat sitten erikseen- minäkään en pilaisi juhla-asuani riisumalla asuun kuuluvia jalkineita.
- tohvelit
suomessa on tapana ottaa ulkojalkineet ovensuussa pois paitsi isommissa perhejuhlissa, kaste-, eippi-, yo-, pyöreät vuosipäivät ym. juhlat-
Varaa vieraille tossuja tms. tarjoa valikoima tossuja eri kokoja. Kudo tai virkkaa tai osta kaupasta hslpojs tossuja. - jonkinlaisesta paskaporukasta
Meidän tutut ja ystävät ottavat kenkänsä pois eteisessä, ilman huomauttelemista.
Minkälaista porukkaa teillä oikein käy?
Voisiko olla että seurustelet hamppien kanssa? - Kiril
jos vieras on ollut pitkän päivän toimistossaan kengät jalassa töissä ja tulee vierailulle ilpapäivällä niin ymmärrän kyllä miksi kenkien riisuminen tuntuu hieman arveluttavalta. Lattiat voi säästyä mutta sitten saattaa tulla hajuhaittoja. Sitäpaitsi monissa kulttuureissa EI saa riisua kenkiä vierailulle tullessa. Itse kyllä mainitsen vieraalle, ettei tarvitse riisua kenkiä, saa vieras sitten itse päättää, mutta en halua asettaa vierasta kuisalliseen tilanteeseen.
- kengätön
Nyt ollaan Suomessa, ei jossain jenkkilässä. Ulkokengissä sisällä kulkeminen ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin, onneksi - inhottavaa jos pitäisi hautoa jalkoja yhtään enempää kuin on pakko.
Eikä tule hajuhaittoja jos käyttää toimistossa vähemmän hiostavia kenkiä. Yllättäen niitä "hajuhaittoja" tulee ilman kenkiä ollesa jos niitä on jo käyttänyt 12 tuntia päivässä, mutta se ei johdu kenkien poisotosta vaan siitä että niitä ei ole voinut riisua aiemmin.
- Joku__
Juhlakengät ilman muuta jalassa ja sit tennarit jne... pois. Tosin kun pelkästään kyläilystä kyse niin silloin mieluusti kengät pois, tosin riippuu kengistäkin jos vaikeesti otettavat ja laitettavat ja aikomus kyläillä vain hetki niin silloin kengät jalas.
- on etiketin
mukaan yhtä törkeää, kuin jos riisuisi vaatteensa.
- ............
Ei näin ole Suomessa. Kenkien riisuminen muualla kuin hienommissa juhlatilaisuuksissa on jopa toivottavaa!!
- maan tavalla
Suomessa ja muutenkin pohjoismaissa on tapana riisua ulkokengät kun tullaan sisään. Kengillä lampsiminen yksityisissä sisätiloissa on ällöttävää ja voisit sanoa tiukemminkin, että et asu ladossa vaan talossa joten ne kengät saa riisuakin. Toki on ihan kohteliasta tarjota tällöin vieraille tossuja lainaan.
- Goya
Jos itse on kutsunut kyseiset "vieraat" kylään, tottakai he saavat halutessaan pitää kenkänsä jalassa. Älä sitten kutsu ketään, jos olet noin niuho! Mitä vieraanvaraisuutta tuo on?
On eri juttu, jos joku vain soittaa ovikelloa ja tupsahtaa porstuaan. Silloinkin ratkaisee vieras - ja viimeistään hänen jalkineensa kunto suhteessa sääoloihin ulkona.
Suomi on ainoa länsimaa, jossa "vieraiden" oletetaan riisuvan jalkineensa "kylässä". Suomen kielikin on ainoa tiedossani oleva sivistyskieli, jossa ystävistäkin käytetään sanaa "vieras" kun tulevat käymään. Muissa kielissä on erilliset sanat käymään tuleville tutuille "vieraille"; ruotsissa "gäst", englannissa "guest" ja saksassa "Gast". Vieras on sitten vastaavasti "främling", "stranger" ja "Fremde".
Eikä muissakaan kielissä käydä "kylässä" kun käydän "vierailulla", vaan tässäkin tapauksessa sanat on johdettu aivan eri lähtökohdista kuin että asuisi metsässä.- vai ilman
Joopa joo.. Jos kutsut kaverisi iltateelle tai ihan vaan käymään, niin kyllä minulla on ollu tapana ottaa kengät pois...Vastavuoroisesti olen kiltisti ottanut heillä kengät pois, koska heilläkään ei ole kenkiä omassa kotonaan jalassa...
Ymmärrän kyllä perinteiset sukujuhlat yms. missä pukeudutaan (alunalkaen en tarkoittanutkaan tälläisia juhlia), nii olishan se hölmön näköstä olla sukissa ja iltapuvussa.
Mitä tekemistä on vieraanvaraisuudella ja kenkien jalassa pidolla? - kenkiä
Joku jenkki kyllä itki kovasti miten Ruotsi on paska maa kun pitää ihan ottaa kengät pois kylässä ja miten ruotsalaiset ovat kummallisia kun eivät haluaisi kulkea kengillä ollessaan hänen luonaan kylässä. Eli kyllä kyseessä on ihan pohjoismainen tapa.
Ulkokengillä tallustelu sisällä on joko moukkamaista ladossa asuvan törttöilyä tai hienostelijoiden pelleilyä. Normaalijärjellä varustettu ja normaalissa suomalaisessa kulttuuripiirissä kasvanut tajuaa että toisen kotona ei lampsita ulkokengillä, koska se on yksityinen tila. Eri asia sitten jos on ne juhlakengät, joilla kävellään ulkona vain sen puolen pihan poikki autosta sisään.
- urpå
Nehän ne pitäsi silloin sisätiloihin vaihtaa, jos kengillä aikoo oleilla.
- Ilman kenkiä tilanteen mukaan
Aika selvät sävelet. Kylään/ vierailulle saavuttaessa otetaan huomioon totta kai tilaisuuden luonne, mutta myös isäntäväen pukeutuminen.
Yleensähän tässä ei Suomessa ole mitään pulmaa, koska 99% tilanteista on sellaisia, että kengät riisutaan. Ja tämän ei pitäisi olla edes mikään yllätys - niin laajalti tapa on käytössä. Poikkeuksen tekee vain jotkut erityiset juhlatilanteet, joita niitäkin on hyvin harvassa.
Itse pidän kengät jalassa ainoastaan silloin, kun isäntäväellä on kengät jalassa JA kenkäni ovat puhtaat JA se sopii pukeutumiseeni. Kaikkien noiden kolmen ehdon on siis oltava yhtä aikaa voimassa.
Meille pyrkivät vieraat ja tuttavat osaavat riisua kenkänsä ilman eri kehoitusta. Ei ole ollut ongelmia tässä. Jos olisi, niin voisihan sitä eteisessä osoittaa paikan, johon kengät voi jättää.
Kuljen vapusta melkein marraskuulle ilman sukkia ja olen sekä kotona että kylässä usein paljain jaloin. Eipä ole tämäkään ongelmia aiheuttanut. Ja näyttää siltä, että paljasjalkoja on vuosi vuodelta enemmän.
Kotona olen paljain varpain myös talvella. Viime tammikuussa mentiin tutuille kylään, niin talon isäntä jo ovella muistutti siitä, että "meillä saa olla halutessaan olla paljain jaloin"... - Näin on näreet
Suomen kelien takia kuuluu riisua kengät ja vierailla itsellään olla sisäkengät kassissa mukana.
Silti kuuluu hyviin tapoihin tarjota vieraille tossut jos on sattunut ne omat sisäkengät jäämään pois kyydistä.
Jenkeissä ei riisuta, eikä vaadita.
Japanissa riisutaan aina kengät pois ja ollaan sukkasiltaan. Sielä tarjoo talon emäntä jalkapesun ;) tuossa ehkä vinkki ;)
Ranskalaiset kantaa omaa sisäkenkä pussukkaa...
Englantilaset tallustaa perälle asti kumppareissa jos muuta ei ole...
Noin tuossa riittävästi infoa...muissa skandinavian maissa toimitaan kuten meillä, kengät pois ja omat sisäkengät esiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275