peräänajo..

zicu

Hei!
Onks kellään kokemuksia, kun joku on törmännyt autosi perään ja yrittää tehdä sinusta syyllistä???

Onko joku joutunut käräjille ko. asiasta? Millainen on käytäntö käräjillä, tarviiko oman lakimiehen?

Kiitoksia vastauksista ja neuvoista?

13

4564

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -S-

Joku kirjotti jotain tällästä:

Liukas tie ja edellä oleva jarrutti syystä että oikealla oli tie josta ei ollut varma oliko sieltä tulevilla etuajo-oikeus. Takana oleva ajoi perään ja perään ajetusta tuli syylinen. Syy oli että turha jarrutus tai jotain sellasta. En ole varma oliko jarrutuksen syy tuo sivutie tai jokin muu mutta jarrutti kuitenkin.

Keskustelu alko siitä että kun joku ajaa liian lähellä ja toinen tahallaan jarruttaa kokeillakseen onko siellä niin nopea kuski että kerkii:) Tähän tapaan........

Mun käsitys on aina ollu että perään ajaja on syyllinen ellei ole kyseessä päihtyneenä ajo.

Oikeudessa sen kenties sen voi kääntää toisinkin päin että perään ajaja ei olekkaan syyllinen vaan se perään ajettu:) Mutta millä sen voi perustella? Saahan nyt hiljentää ja jarruttaa koska haluaa ei sitä voi kieltää ja takana olevan aina siihen oltava varuillaan vaikka tekis sen tahallaan joka tottakai on tietysti liikenteen vaarantamista mutta niin on liian lähellä ajaminenkin.

• luulisi

"Mun käsitys on aina ollu että perään ajaja on syyllinen ellei ole kyseessä päihtyneenä ajo."

Jep niinhän sitä luulisi. Mutta jos on todellista näyttöä, että se edellä ajava eli perään ajettu on aiheuttanut peräänajon niin hän on syyllinen. Esim äkkijarrutus ilman syytä. Minusta Suomeen pitäisi tulla myös käytäntö siitä, että jos vaihdat kaistaa kahden auton väliin ja aiheutat onnnettomuuden olet syyllinen. Esim Saksassa saa usein tämä väliin tunkija huomata olevansa syyllinen. Oikeus on joskus tehnyt päätöksen, että hän vaarantaa liikenteen tukkimalla turvavälin :)

Mutta täytyy muistaa, että automaattisesti se peräänajaja on syyllinen. Näyttöä tarvitsee olla, että homma voi kääntyä päälaelleen. Muistelisin, että "orava juoksi yli tien ja jarrutin väistääkseni ja sitten rysähti" riitti tuomaan syyt jarruttajalle... Tai ainakin osasyyllisen se hänestä teki.

• -S-
        luulisi kirjoitti:

"Mun käsitys on aina ollu että perään ajaja on syyllinen ellei ole kyseessä päihtyneenä ajo."

Jep niinhän sitä luulisi. Mutta jos on todellista näyttöä, että se edellä ajava eli perään ajettu on aiheuttanut peräänajon niin hän on syyllinen. Esim äkkijarrutus ilman syytä. Minusta Suomeen pitäisi tulla myös käytäntö siitä, että jos vaihdat kaistaa kahden auton väliin ja aiheutat onnnettomuuden olet syyllinen. Esim Saksassa saa usein tämä väliin tunkija huomata olevansa syyllinen. Oikeus on joskus tehnyt päätöksen, että hän vaarantaa liikenteen tukkimalla turvavälin :)

Mutta täytyy muistaa, että automaattisesti se peräänajaja on syyllinen. Näyttöä tarvitsee olla, että homma voi kääntyä päälaelleen. Muistelisin, että "orava juoksi yli tien ja jarrutin väistääkseni ja sitten rysähti" riitti tuomaan syyt jarruttajalle... Tai ainakin osasyyllisen se hänestä teki.

Mutta toi saksassa väliin kiilaaminen ja siitä aiheutuva peräänajo tai jotain muuta. Se kiilaaminen, mikä turvaväli se on jos siihen joutuu kiilaamaan:)? Täytyyhän kaistaa voida vaihtaa.

Mua alkaa huvittaa kyllä kun joskus on käynyt niin että vilkulla selkeesti ja ajoissa ennen kuin kaistan vaihto on edes mahdollista niin se toinen auto vetää raon kiinni:)))) Mieleen tulee ekana kiilata se mäntti ulos tieltä tai keskikaiteeseen ja hymyssä suin mutta kun vaan lintsillä voi tehdä sellasta törmäilu autoissa.

Kukapa käpy poskessa jouksevan kurren yli haluais ajaa, mutta varmasti on syyllinen jos se
        aiheuttaa peräänajon tai jopa ketjukolarin.
        VAI ONKO? Syy jarrutukseenhan olisi voinut olla ihan aiheellinenkin vaikka edelläajavan kuormasta putoo jotain, kolari, jalankulkija ja jne. Perään ajaja olisi lisännyt vahinkoja vielä entisestään.

• whiic
        luulisi kirjoitti:

"Minusta Suomeen pitäisi tulla myös käytäntö siitä, että jos vaihdat kaistaa kahden auton väliin ja aiheutat onnnettomuuden olet syyllinen. Esim Saksassa saa usein tämä väliin tunkija huomata olevansa syyllinen."

Kyllä tuo Suomessakin riittää siirtämään syyllisyyttä peräänajetulle. Jos meinaan kolari tapahtuu kaistanvaihdon jälkeen niin tällöin kaistaa on vaihdettu varomattomasti. Laki sanoo, että kaistanvaihdolla ei saa pakottaa toista jarruttamaan tai muulla tavoin aiheuttaa häiriötä. Kiilaaminen eteen ja välitön lukkojarrutus on väistämättä sellainen asia, joka siirtää koko vastuun kiilaajalle. Tällöin vain etsitään silminnäkijöitä tuolle tapahtumalle tai joudutaan tyytymään jälkien tutkimiseen.

• Anonyymi
        -S- kirjoitti:

Mutta toi saksassa väliin kiilaaminen ja siitä aiheutuva peräänajo tai jotain muuta. Se kiilaaminen, mikä turvaväli se on jos siihen joutuu kiilaamaan:)? Täytyyhän kaistaa voida vaihtaa.

Mua alkaa huvittaa kyllä kun joskus on käynyt niin että vilkulla selkeesti ja ajoissa ennen kuin kaistan vaihto on edes mahdollista niin se toinen auto vetää raon kiinni:)))) Mieleen tulee ekana kiilata se mäntti ulos tieltä tai keskikaiteeseen ja hymyssä suin mutta kun vaan lintsillä voi tehdä sellasta törmäilu autoissa.

Kukapa käpy poskessa jouksevan kurren yli haluais ajaa, mutta varmasti on syyllinen jos se
        aiheuttaa peräänajon tai jopa ketjukolarin.
        VAI ONKO? Syy jarrutukseenhan olisi voinut olla ihan aiheellinenkin vaikka edelläajavan kuormasta putoo jotain, kolari, jalankulkija ja jne. Perään ajaja olisi lisännyt vahinkoja vielä entisestään.

Orava on syyllinen, tai tarkemmin se kuusi, koska antoi kävyn oravalle. Tai se metsänomistaja joka istutti sen kuusen, ei, vaan toinen kuusi joka antoi sen siemenen. PRK:lle se jumala joka loi maan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Orava on syyllinen, tai tarkemmin se kuusi, koska antoi kävyn oravalle. Tai se metsänomistaja joka istutti sen kuusen, ei, vaan toinen kuusi joka antoi sen siemenen. PRK:lle se jumala joka loi maan.

Taisit tehdä ennätyksen Orava, 22 vuotta vanha peräänajo-ongelma.
        Pysy lujana, mikään ongelma ei ole liian vanha.

• voitin

Ajoin kahdesta kaistasta vasenta. Oikealta kolmion takaa tuli toinen, joka vaihtoi samantien minun kaistalleni (syy, hänen piti kääntyä n. 15 päästä vasemmalle). Jarrutuksesta huolimatta oikea etulokasuojani ja eteen ajaneen (jo kokonaan kaistallani olleen) vasen takalokasuoja kohtasivat. Ei kutsuttu poliisia, molemmat mielestään oli oikeassa. Tein vakuutusyhtioöön ilmoituksen. Vastapuoli vitkutteli, teki kuitenkin ilmeisesti jonkun selityksen. Vakuutusyhtiön ratkaisu: vaihtanut kaistaa varmistumatta onko se vapaa. Kolmion takaa tuleminen ei ollut syy. Maksoi siis minun korjauskustannukset n. 2000 FIM.

• whiic

Näinhän siinä voi joskus käydä, mutta minä en uskaltaisi jättää asiaa liikennevakuutusyhtiön kanssa käydyksi keskusteluksi, jollei toinen ALLEKIRJOITTAISI tunnustusta onnettomuuteen syyllisyydestään. Jos meinaan jää kiistanalaiseksi eikä soita poliisia niin peräänajettu (vaikka olisi syyllinen kuten edellämainitussa tapauksessa) voisi ajaa toiselle puolelle kaupunkia ja soittaa siellä poliisille. Kertoa, että joku ajoi hänen peräluukkuun, kun pysähtyi valoihin ja sen jälkeen pakeni paikalta. Jos se vielä etsii jonkun kaverin valehtelemaan ja varmistamaan taustansa niin saisit syytteen liikenteen vaarantamisesta ja liikennepaosta.

Minä siis soittaisin poliisin aina, kun asiaa ei voitaisi paikan päällä selvittää. Ja jos jompikumpi tunnustaa, niin ehdottomasti kirjallisena. Voi muuten käydä jälleen vastaavanlainen syylliseksilavastus, jos asiasta sovittiin vain suullisesti. Valitettavasti poliisi kyllä saattaa mätkästä jokaiselle rikesakon, mutta onpahan ainakin tapahtuma paperilla, joten toinen osapuoli ei voi lavastaa itseään syylliseksi mihinkään vakavempaan tapahtumaan ja ainakin korvausvelvollisuus menee puoliksi. Jos hyvin käy niin poliisi tietenkin tajuaisi sakottaa vain syyllistä eikä lähde kouluttamaan "parempaa liikennekäyttäytymistä" syyttömälle. Tällöin vakuutusyhtiökin usein seuraa poliisin esitutkintapäätöstä. Tosin ei heillä velvollisuutta siihen ole. Voivat vakuutusyhtiöt päättää aivan mitä huvittaa ja valittaa sitten vaan täytyy. Ovat todennäköisesti kuitenkin tehneet sen ruljanssin niin kalliiksi/hankalaksi, ettei varmaan kannata. Sitä se on, kun vakuutusyhtiöille annetaan rajaton valta.

• Näin juuri

Tällaisia kaistapellejä näkee Tampereella jatkuvasti. Eivätkä he tule edes aina kolmion takaa mutta oikeisevat kaistan yli. Tähän asti olen jarruttanut kiltisti, mutta nyt alkaa autolla jo olemaan ikää, että seuraavan kerran "panikoin" ihan kepeästi.

Tampereella on toinenkin vitsaus, mutkissa oikojat jos on kaksi kaistaa suuntaansa. Ilmeisesti oman auton leveys ei ole hallinnassa. Olisi nimittäin saanut pariinkin otteeseen "parkkipaikka" kolhuilla olevan kyljen uusittua ilmaiseksi :)

Että terveiset vaan Tampereen autoilijoille ja ottakaapa hiukan varovaisemmin... Ja hyvää joulua... :D

• -S-

Tuossa on kyse eteen ajosta ja hän aiheutti kolarin.

• Miika
        whiic kirjoitti:

Näinhän siinä voi joskus käydä, mutta minä en uskaltaisi jättää asiaa liikennevakuutusyhtiön kanssa käydyksi keskusteluksi, jollei toinen ALLEKIRJOITTAISI tunnustusta onnettomuuteen syyllisyydestään. Jos meinaan jää kiistanalaiseksi eikä soita poliisia niin peräänajettu (vaikka olisi syyllinen kuten edellämainitussa tapauksessa) voisi ajaa toiselle puolelle kaupunkia ja soittaa siellä poliisille. Kertoa, että joku ajoi hänen peräluukkuun, kun pysähtyi valoihin ja sen jälkeen pakeni paikalta. Jos se vielä etsii jonkun kaverin valehtelemaan ja varmistamaan taustansa niin saisit syytteen liikenteen vaarantamisesta ja liikennepaosta.

Minä siis soittaisin poliisin aina, kun asiaa ei voitaisi paikan päällä selvittää. Ja jos jompikumpi tunnustaa, niin ehdottomasti kirjallisena. Voi muuten käydä jälleen vastaavanlainen syylliseksilavastus, jos asiasta sovittiin vain suullisesti. Valitettavasti poliisi kyllä saattaa mätkästä jokaiselle rikesakon, mutta onpahan ainakin tapahtuma paperilla, joten toinen osapuoli ei voi lavastaa itseään syylliseksi mihinkään vakavempaan tapahtumaan ja ainakin korvausvelvollisuus menee puoliksi. Jos hyvin käy niin poliisi tietenkin tajuaisi sakottaa vain syyllistä eikä lähde kouluttamaan "parempaa liikennekäyttäytymistä" syyttömälle. Tällöin vakuutusyhtiökin usein seuraa poliisin esitutkintapäätöstä. Tosin ei heillä velvollisuutta siihen ole. Voivat vakuutusyhtiöt päättää aivan mitä huvittaa ja valittaa sitten vaan täytyy. Ovat todennäköisesti kuitenkin tehneet sen ruljanssin niin kalliiksi/hankalaksi, ettei varmaan kannata. Sitä se on, kun vakuutusyhtiöille annetaan rajaton valta.

Virkavallan pyytäminen paikalle voi vähentää myöhempiä harmeja.

Tutun auton kylkeä kolhittiin parkkipaikalla. Onneksi oli silminnäkijä. No, tuttuni ei kuitenkaan kutsunut poliisia vaan selvitti itse rekisteritunnuksen perusteella kolhijan. Kyseessä oli firman nimissä oleva auto (ei siis leasing vaan firman oma auto). Ajaja oli perheen poika, joka oli juuri saanut kortin. (Olikohan edes verottajan hyväksymä "autoedun" nauttija?). Siinä sitten paloi muutama päivä kun auton haltija vetkutteli (mm. haltijan poika oli "tavoittamattomissa"). Keskustelu oli välillä linjalla: "Oli se sun vikas, kun et ymmärrä pysäköidä toiseen laitaan, kun meidän poika yrittää pysäköidä (myöhemmin) siihen viereen". Tuttuni oli jo soittamassa poliisille, ennen kuin kolhija suostui tekemään ilmoituksen vakuutusyhtiöönsä.

Opetus: Poliisin kutsuminen itsestäänselvissäkin tapauksissa kannattaa.

• -S- Meinas unohtua:)

Ostin auton ja ei mennyt viikkookaan kun siinä oli keula läjässä.

Tapaus meni näin: Ajelin pikkutiellä kourma-auton takana, pidin reilua väliä ja nopeus oli n.30kmh

Kuorma-auto pysähtyi hiljakseen lähes keskelle tietä ja minä hiljensin vauhtia ja pysäytin taakse noin 5 metrin päähän. Hetken ihmettely mistä nyt on kyse? En lähtenyt ohittamaan koska paikka oli sen verran kapea ja enkä nähnyt syytä miksi se pysähtyi, aikoiko päästää jonkun tien yli tai jotain....?

No sitten tuli kiire kuorma-auton peruutus valot sytty ja alko peruuttamaan nopeesti, hapuilen pakkia ja perk... ei löydy, soitan torvea hullun lailla... PAM ja ryskis kitinää ja nitinää ja keula menee rullalle:)) Sitten mentiin metrin verran taaksepäin ja polkasin jarrut kiinni, huomas sentään että takana oli jotain.

Edellisistä autoista oli eri paikassa pakki eikä ollut lukkoa kuten tässä oli, en kerinnyt löytää pakkia että olis päässyt pois alta.

Kaveri väitti että ajoin perään, No niin minäkin olisin tuskin se tiesi mistä oli kyse. Olin jäänyt kuolleeseen kulmaan kun olin ajanut liian lähellä. Polliinat paikalle ja tekivät paperit ja kumpikin kävi myöhemmin kuulusteluissa ja minä olin "syytön" kun päätös tuli. Kaveri myönsi syyllisyytensä kuulustelussa.

Tämä oli hyvä opetus kuitenkin minulle että näinkin voi käydä vaikka, olin itsekkin ajanut kuorma-autoa satunnaisesti ja tiesin että takana olevan auton pitää olla noin kymmenen metrin päässä että sen voi nähdä sivupeileistä!

Ps. herttoniemen joppari möi jotain paskaa ja siinä ilmeni käynti häiriötä mutta muutakin vikkoo tuli kuten kerroin joten ihan sama lopulta.
      Valitsin lunastuksen ja rahat taskuun toista peliä alle.

• zicu

no nyt tää mun vastapuoli on kiistänyt syyllisyytensä, jonka poliisikin totesi paikanpäällä. Kenen velvollisuus on ilmoittaa peräänajajan vakuutusyhtiölle? Miten saan autoni korjattavaksi päälleajajan vakuutuksen piikkiin?
      Onko minun otettava yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön vai peräänajajan vakuutusyhtiöön?

Kiitos taas kaikille vastaajille... en ole aikaisemmin ollut kolarissa ja autolla olen ajanut kymmenen vuottta ja 30000 km/vuosi....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe