peräänajo..

zicu

Hei!
Onks kellään kokemuksia, kun joku on törmännyt autosi perään ja yrittää tehdä sinusta syyllistä???

Onko joku joutunut käräjille ko. asiasta? Millainen on käytäntö käräjillä, tarviiko oman lakimiehen?

Kiitoksia vastauksista ja neuvoista?

13

4965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -S-

      Joku kirjotti jotain tällästä:

      Liukas tie ja edellä oleva jarrutti syystä että oikealla oli tie josta ei ollut varma oliko sieltä tulevilla etuajo-oikeus. Takana oleva ajoi perään ja perään ajetusta tuli syylinen. Syy oli että turha jarrutus tai jotain sellasta. En ole varma oliko jarrutuksen syy tuo sivutie tai jokin muu mutta jarrutti kuitenkin.

      Keskustelu alko siitä että kun joku ajaa liian lähellä ja toinen tahallaan jarruttaa kokeillakseen onko siellä niin nopea kuski että kerkii:) Tähän tapaan........

      Mun käsitys on aina ollu että perään ajaja on syyllinen ellei ole kyseessä päihtyneenä ajo.

      Oikeudessa sen kenties sen voi kääntää toisinkin päin että perään ajaja ei olekkaan syyllinen vaan se perään ajettu:) Mutta millä sen voi perustella? Saahan nyt hiljentää ja jarruttaa koska haluaa ei sitä voi kieltää ja takana olevan aina siihen oltava varuillaan vaikka tekis sen tahallaan joka tottakai on tietysti liikenteen vaarantamista mutta niin on liian lähellä ajaminenkin.

      • luulisi

        "Mun käsitys on aina ollu että perään ajaja on syyllinen ellei ole kyseessä päihtyneenä ajo."

        Jep niinhän sitä luulisi. Mutta jos on todellista näyttöä, että se edellä ajava eli perään ajettu on aiheuttanut peräänajon niin hän on syyllinen. Esim äkkijarrutus ilman syytä. Minusta Suomeen pitäisi tulla myös käytäntö siitä, että jos vaihdat kaistaa kahden auton väliin ja aiheutat onnnettomuuden olet syyllinen. Esim Saksassa saa usein tämä väliin tunkija huomata olevansa syyllinen. Oikeus on joskus tehnyt päätöksen, että hän vaarantaa liikenteen tukkimalla turvavälin :)

        Mutta täytyy muistaa, että automaattisesti se peräänajaja on syyllinen. Näyttöä tarvitsee olla, että homma voi kääntyä päälaelleen. Muistelisin, että "orava juoksi yli tien ja jarrutin väistääkseni ja sitten rysähti" riitti tuomaan syyt jarruttajalle... Tai ainakin osasyyllisen se hänestä teki.


      • -S-
        luulisi kirjoitti:

        "Mun käsitys on aina ollu että perään ajaja on syyllinen ellei ole kyseessä päihtyneenä ajo."

        Jep niinhän sitä luulisi. Mutta jos on todellista näyttöä, että se edellä ajava eli perään ajettu on aiheuttanut peräänajon niin hän on syyllinen. Esim äkkijarrutus ilman syytä. Minusta Suomeen pitäisi tulla myös käytäntö siitä, että jos vaihdat kaistaa kahden auton väliin ja aiheutat onnnettomuuden olet syyllinen. Esim Saksassa saa usein tämä väliin tunkija huomata olevansa syyllinen. Oikeus on joskus tehnyt päätöksen, että hän vaarantaa liikenteen tukkimalla turvavälin :)

        Mutta täytyy muistaa, että automaattisesti se peräänajaja on syyllinen. Näyttöä tarvitsee olla, että homma voi kääntyä päälaelleen. Muistelisin, että "orava juoksi yli tien ja jarrutin väistääkseni ja sitten rysähti" riitti tuomaan syyt jarruttajalle... Tai ainakin osasyyllisen se hänestä teki.

        Mutta toi saksassa väliin kiilaaminen ja siitä aiheutuva peräänajo tai jotain muuta. Se kiilaaminen, mikä turvaväli se on jos siihen joutuu kiilaamaan:)? Täytyyhän kaistaa voida vaihtaa.

        Mua alkaa huvittaa kyllä kun joskus on käynyt niin että vilkulla selkeesti ja ajoissa ennen kuin kaistan vaihto on edes mahdollista niin se toinen auto vetää raon kiinni:)))) Mieleen tulee ekana kiilata se mäntti ulos tieltä tai keskikaiteeseen ja hymyssä suin mutta kun vaan lintsillä voi tehdä sellasta törmäilu autoissa.

        Kukapa käpy poskessa jouksevan kurren yli haluais ajaa, mutta varmasti on syyllinen jos se
        aiheuttaa peräänajon tai jopa ketjukolarin.
        VAI ONKO? Syy jarrutukseenhan olisi voinut olla ihan aiheellinenkin vaikka edelläajavan kuormasta putoo jotain, kolari, jalankulkija ja jne. Perään ajaja olisi lisännyt vahinkoja vielä entisestään.


      • whiic
        luulisi kirjoitti:

        "Mun käsitys on aina ollu että perään ajaja on syyllinen ellei ole kyseessä päihtyneenä ajo."

        Jep niinhän sitä luulisi. Mutta jos on todellista näyttöä, että se edellä ajava eli perään ajettu on aiheuttanut peräänajon niin hän on syyllinen. Esim äkkijarrutus ilman syytä. Minusta Suomeen pitäisi tulla myös käytäntö siitä, että jos vaihdat kaistaa kahden auton väliin ja aiheutat onnnettomuuden olet syyllinen. Esim Saksassa saa usein tämä väliin tunkija huomata olevansa syyllinen. Oikeus on joskus tehnyt päätöksen, että hän vaarantaa liikenteen tukkimalla turvavälin :)

        Mutta täytyy muistaa, että automaattisesti se peräänajaja on syyllinen. Näyttöä tarvitsee olla, että homma voi kääntyä päälaelleen. Muistelisin, että "orava juoksi yli tien ja jarrutin väistääkseni ja sitten rysähti" riitti tuomaan syyt jarruttajalle... Tai ainakin osasyyllisen se hänestä teki.

        "Minusta Suomeen pitäisi tulla myös käytäntö siitä, että jos vaihdat kaistaa kahden auton väliin ja aiheutat onnnettomuuden olet syyllinen. Esim Saksassa saa usein tämä väliin tunkija huomata olevansa syyllinen."

        Kyllä tuo Suomessakin riittää siirtämään syyllisyyttä peräänajetulle. Jos meinaan kolari tapahtuu kaistanvaihdon jälkeen niin tällöin kaistaa on vaihdettu varomattomasti. Laki sanoo, että kaistanvaihdolla ei saa pakottaa toista jarruttamaan tai muulla tavoin aiheuttaa häiriötä. Kiilaaminen eteen ja välitön lukkojarrutus on väistämättä sellainen asia, joka siirtää koko vastuun kiilaajalle. Tällöin vain etsitään silminnäkijöitä tuolle tapahtumalle tai joudutaan tyytymään jälkien tutkimiseen.


      • Anonyymi
        -S- kirjoitti:

        Mutta toi saksassa väliin kiilaaminen ja siitä aiheutuva peräänajo tai jotain muuta. Se kiilaaminen, mikä turvaväli se on jos siihen joutuu kiilaamaan:)? Täytyyhän kaistaa voida vaihtaa.

        Mua alkaa huvittaa kyllä kun joskus on käynyt niin että vilkulla selkeesti ja ajoissa ennen kuin kaistan vaihto on edes mahdollista niin se toinen auto vetää raon kiinni:)))) Mieleen tulee ekana kiilata se mäntti ulos tieltä tai keskikaiteeseen ja hymyssä suin mutta kun vaan lintsillä voi tehdä sellasta törmäilu autoissa.

        Kukapa käpy poskessa jouksevan kurren yli haluais ajaa, mutta varmasti on syyllinen jos se
        aiheuttaa peräänajon tai jopa ketjukolarin.
        VAI ONKO? Syy jarrutukseenhan olisi voinut olla ihan aiheellinenkin vaikka edelläajavan kuormasta putoo jotain, kolari, jalankulkija ja jne. Perään ajaja olisi lisännyt vahinkoja vielä entisestään.

        Orava on syyllinen, tai tarkemmin se kuusi, koska antoi kävyn oravalle. Tai se metsänomistaja joka istutti sen kuusen, ei, vaan toinen kuusi joka antoi sen siemenen. PRK:lle se jumala joka loi maan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Orava on syyllinen, tai tarkemmin se kuusi, koska antoi kävyn oravalle. Tai se metsänomistaja joka istutti sen kuusen, ei, vaan toinen kuusi joka antoi sen siemenen. PRK:lle se jumala joka loi maan.

        Taisit tehdä ennätyksen Orava, 22 vuotta vanha peräänajo-ongelma.
        Pysy lujana, mikään ongelma ei ole liian vanha.


    • voitin

      Ajoin kahdesta kaistasta vasenta. Oikealta kolmion takaa tuli toinen, joka vaihtoi samantien minun kaistalleni (syy, hänen piti kääntyä n. 15 päästä vasemmalle). Jarrutuksesta huolimatta oikea etulokasuojani ja eteen ajaneen (jo kokonaan kaistallani olleen) vasen takalokasuoja kohtasivat. Ei kutsuttu poliisia, molemmat mielestään oli oikeassa. Tein vakuutusyhtioöön ilmoituksen. Vastapuoli vitkutteli, teki kuitenkin ilmeisesti jonkun selityksen. Vakuutusyhtiön ratkaisu: vaihtanut kaistaa varmistumatta onko se vapaa. Kolmion takaa tuleminen ei ollut syy. Maksoi siis minun korjauskustannukset n. 2000 FIM.

      • whiic

        Näinhän siinä voi joskus käydä, mutta minä en uskaltaisi jättää asiaa liikennevakuutusyhtiön kanssa käydyksi keskusteluksi, jollei toinen ALLEKIRJOITTAISI tunnustusta onnettomuuteen syyllisyydestään. Jos meinaan jää kiistanalaiseksi eikä soita poliisia niin peräänajettu (vaikka olisi syyllinen kuten edellämainitussa tapauksessa) voisi ajaa toiselle puolelle kaupunkia ja soittaa siellä poliisille. Kertoa, että joku ajoi hänen peräluukkuun, kun pysähtyi valoihin ja sen jälkeen pakeni paikalta. Jos se vielä etsii jonkun kaverin valehtelemaan ja varmistamaan taustansa niin saisit syytteen liikenteen vaarantamisesta ja liikennepaosta.

        Minä siis soittaisin poliisin aina, kun asiaa ei voitaisi paikan päällä selvittää. Ja jos jompikumpi tunnustaa, niin ehdottomasti kirjallisena. Voi muuten käydä jälleen vastaavanlainen syylliseksilavastus, jos asiasta sovittiin vain suullisesti. Valitettavasti poliisi kyllä saattaa mätkästä jokaiselle rikesakon, mutta onpahan ainakin tapahtuma paperilla, joten toinen osapuoli ei voi lavastaa itseään syylliseksi mihinkään vakavempaan tapahtumaan ja ainakin korvausvelvollisuus menee puoliksi. Jos hyvin käy niin poliisi tietenkin tajuaisi sakottaa vain syyllistä eikä lähde kouluttamaan "parempaa liikennekäyttäytymistä" syyttömälle. Tällöin vakuutusyhtiökin usein seuraa poliisin esitutkintapäätöstä. Tosin ei heillä velvollisuutta siihen ole. Voivat vakuutusyhtiöt päättää aivan mitä huvittaa ja valittaa sitten vaan täytyy. Ovat todennäköisesti kuitenkin tehneet sen ruljanssin niin kalliiksi/hankalaksi, ettei varmaan kannata. Sitä se on, kun vakuutusyhtiöille annetaan rajaton valta.


      • Näin juuri

        Tällaisia kaistapellejä näkee Tampereella jatkuvasti. Eivätkä he tule edes aina kolmion takaa mutta oikeisevat kaistan yli. Tähän asti olen jarruttanut kiltisti, mutta nyt alkaa autolla jo olemaan ikää, että seuraavan kerran "panikoin" ihan kepeästi.

        Tampereella on toinenkin vitsaus, mutkissa oikojat jos on kaksi kaistaa suuntaansa. Ilmeisesti oman auton leveys ei ole hallinnassa. Olisi nimittäin saanut pariinkin otteeseen "parkkipaikka" kolhuilla olevan kyljen uusittua ilmaiseksi :)

        Että terveiset vaan Tampereen autoilijoille ja ottakaapa hiukan varovaisemmin... Ja hyvää joulua... :D


      • -S-

        Tuossa on kyse eteen ajosta ja hän aiheutti kolarin.


      • Miika
        whiic kirjoitti:

        Näinhän siinä voi joskus käydä, mutta minä en uskaltaisi jättää asiaa liikennevakuutusyhtiön kanssa käydyksi keskusteluksi, jollei toinen ALLEKIRJOITTAISI tunnustusta onnettomuuteen syyllisyydestään. Jos meinaan jää kiistanalaiseksi eikä soita poliisia niin peräänajettu (vaikka olisi syyllinen kuten edellämainitussa tapauksessa) voisi ajaa toiselle puolelle kaupunkia ja soittaa siellä poliisille. Kertoa, että joku ajoi hänen peräluukkuun, kun pysähtyi valoihin ja sen jälkeen pakeni paikalta. Jos se vielä etsii jonkun kaverin valehtelemaan ja varmistamaan taustansa niin saisit syytteen liikenteen vaarantamisesta ja liikennepaosta.

        Minä siis soittaisin poliisin aina, kun asiaa ei voitaisi paikan päällä selvittää. Ja jos jompikumpi tunnustaa, niin ehdottomasti kirjallisena. Voi muuten käydä jälleen vastaavanlainen syylliseksilavastus, jos asiasta sovittiin vain suullisesti. Valitettavasti poliisi kyllä saattaa mätkästä jokaiselle rikesakon, mutta onpahan ainakin tapahtuma paperilla, joten toinen osapuoli ei voi lavastaa itseään syylliseksi mihinkään vakavempaan tapahtumaan ja ainakin korvausvelvollisuus menee puoliksi. Jos hyvin käy niin poliisi tietenkin tajuaisi sakottaa vain syyllistä eikä lähde kouluttamaan "parempaa liikennekäyttäytymistä" syyttömälle. Tällöin vakuutusyhtiökin usein seuraa poliisin esitutkintapäätöstä. Tosin ei heillä velvollisuutta siihen ole. Voivat vakuutusyhtiöt päättää aivan mitä huvittaa ja valittaa sitten vaan täytyy. Ovat todennäköisesti kuitenkin tehneet sen ruljanssin niin kalliiksi/hankalaksi, ettei varmaan kannata. Sitä se on, kun vakuutusyhtiöille annetaan rajaton valta.

        Virkavallan pyytäminen paikalle voi vähentää myöhempiä harmeja.

        Tutun auton kylkeä kolhittiin parkkipaikalla. Onneksi oli silminnäkijä. No, tuttuni ei kuitenkaan kutsunut poliisia vaan selvitti itse rekisteritunnuksen perusteella kolhijan. Kyseessä oli firman nimissä oleva auto (ei siis leasing vaan firman oma auto). Ajaja oli perheen poika, joka oli juuri saanut kortin. (Olikohan edes verottajan hyväksymä "autoedun" nauttija?). Siinä sitten paloi muutama päivä kun auton haltija vetkutteli (mm. haltijan poika oli "tavoittamattomissa"). Keskustelu oli välillä linjalla: "Oli se sun vikas, kun et ymmärrä pysäköidä toiseen laitaan, kun meidän poika yrittää pysäköidä (myöhemmin) siihen viereen". Tuttuni oli jo soittamassa poliisille, ennen kuin kolhija suostui tekemään ilmoituksen vakuutusyhtiöönsä.

        Opetus: Poliisin kutsuminen itsestäänselvissäkin tapauksissa kannattaa.


    • -S- Meinas unohtua:)

      Ostin auton ja ei mennyt viikkookaan kun siinä oli keula läjässä.

      Tapaus meni näin: Ajelin pikkutiellä kourma-auton takana, pidin reilua väliä ja nopeus oli n.30kmh

      Kuorma-auto pysähtyi hiljakseen lähes keskelle tietä ja minä hiljensin vauhtia ja pysäytin taakse noin 5 metrin päähän. Hetken ihmettely mistä nyt on kyse? En lähtenyt ohittamaan koska paikka oli sen verran kapea ja enkä nähnyt syytä miksi se pysähtyi, aikoiko päästää jonkun tien yli tai jotain....?

      No sitten tuli kiire kuorma-auton peruutus valot sytty ja alko peruuttamaan nopeesti, hapuilen pakkia ja perk... ei löydy, soitan torvea hullun lailla... PAM ja ryskis kitinää ja nitinää ja keula menee rullalle:)) Sitten mentiin metrin verran taaksepäin ja polkasin jarrut kiinni, huomas sentään että takana oli jotain.

      Edellisistä autoista oli eri paikassa pakki eikä ollut lukkoa kuten tässä oli, en kerinnyt löytää pakkia että olis päässyt pois alta.

      Kaveri väitti että ajoin perään, No niin minäkin olisin tuskin se tiesi mistä oli kyse. Olin jäänyt kuolleeseen kulmaan kun olin ajanut liian lähellä. Polliinat paikalle ja tekivät paperit ja kumpikin kävi myöhemmin kuulusteluissa ja minä olin "syytön" kun päätös tuli. Kaveri myönsi syyllisyytensä kuulustelussa.

      Tämä oli hyvä opetus kuitenkin minulle että näinkin voi käydä vaikka, olin itsekkin ajanut kuorma-autoa satunnaisesti ja tiesin että takana olevan auton pitää olla noin kymmenen metrin päässä että sen voi nähdä sivupeileistä!

      Ps. herttoniemen joppari möi jotain paskaa ja siinä ilmeni käynti häiriötä mutta muutakin vikkoo tuli kuten kerroin joten ihan sama lopulta.
      Valitsin lunastuksen ja rahat taskuun toista peliä alle.

    • zicu

      no nyt tää mun vastapuoli on kiistänyt syyllisyytensä, jonka poliisikin totesi paikanpäällä. Kenen velvollisuus on ilmoittaa peräänajajan vakuutusyhtiölle? Miten saan autoni korjattavaksi päälleajajan vakuutuksen piikkiin?
      Onko minun otettava yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön vai peräänajajan vakuutusyhtiöön?

      Kiitos taas kaikille vastaajille... en ole aikaisemmin ollut kolarissa ja autolla olen ajanut kymmenen vuottta ja 30000 km/vuosi....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      223
      5901
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      112
      5754
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      214
      4821
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      60
      4131
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4047
    6. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3638
    7. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      11
      3453
    8. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      16
      3092
    9. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      40
      1700
    10. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      131
      1503
    Aihe