Mikä ilmakivääri naiselle?

I'M

Tarkoitus olisi ampua kasaa matkalta 70-100m. Varteenotettavia vaihtoehtoja?

17

1641

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

ÿÿbë kïnüskï.. Nö ëï nÿt sëntään. Östä rïtsä, së söpïs süllë.

• asdsadsdasd

Noita ilmakivääri juttuja taas.. No mutta asiaan. Tuolle metkalle osta joku pienari. Ei ilmakiväärii kannata ostaa. Yleensä kaikki "tehokkaat" joissa lähtönopeus on jtn. 330m/s on epä tarkkoja. Ja tuo Gamo hunter 1250 4,5/5,5 millinen on huono tuonne matkoille, vaikka tehtaalla sanotaanki että, että se ois 70 metriin tarkka. Eli siis älä osta ilmakiväärii, osta pienari.

ps. tarivko tohon laittaa "naiselle"? Nehän ilmakiväärit ei potkaise juuri yhtään.

Eri asia jos oisit kivääriä tai haulikkoa ostamassa.

• .tosi

Näin on, lentääkö niillä edes niin pikälle?Me leikittii pikkupoikina niillä soramontulla sotaa,päähän ei saanu ampua säännöillä.Vai vielä jouskarilla kasaa tolle matkalle,kovia poikia.

• I-M

Tiedoksi vaan.
      Jotkut ovat ilmeisesti ihastuneet minun käyttämään aikaisempaan nimimerkkiin. No pistäisivät edes jr. tai jotain lisäksi.
      Perus ero on kuitenkin se, että en kysele mitään vaan vastaan muiden kysymyksiin.

Ja vastauksenä tähän on, että neiti on hyvä ja aloittaa vähän vaatimattomammalta matkalta esim. 30-40m ja etenee siitä kun taidota kasvaa.
      Ensimmäisenä pelivälineenä voisi sopia vaikka joku kiinteä piippuinen jousi-ilmakko. PCP:t on kyllä helpompi hallita mutta vaatii enemmän huoltoa ja säiliön täyttäminen pumpulla alle 80kg henkilölle on melkein mahdotonta. Kaasupullot on tietysti ratkaisu, mutta sekin on helposti useamman satasen investointi, eikä niitä ihan kaikkialla täytetäkään.
      Mutta menestystä harrastukseen.

Alkup. I'M

• teistä

Osaako alkuperäisistä tai ei kasan ampujista ampua oikeasti?Eikös virallinen ampuma matka ole 10m ja tapa jolla ammutaan seisaalta ilman tukea.Niin että osuuko aina 9-10 tai edes mustaan 10m.Mun mielestä on lähes naurettavaa toi kasoilla reteily kun itse ja pyssy junttaudutaan johonkin hiekkasäkkien päälle.Ja vastauksen voi arvata,mutta katsotaan miten paljo nyt viisastellaan tai kehutaan itseä.

• Minä tässä
        teistä kirjoitti:

Osaako alkuperäisistä tai ei kasan ampujista ampua oikeasti?Eikös virallinen ampuma matka ole 10m ja tapa jolla ammutaan seisaalta ilman tukea.Niin että osuuko aina 9-10 tai edes mustaan 10m.Mun mielestä on lähes naurettavaa toi kasoilla reteily kun itse ja pyssy junttaudutaan johonkin hiekkasäkkien päälle.Ja vastauksen voi arvata,mutta katsotaan miten paljo nyt viisastellaan tai kehutaan itseä.

Itse olen tällä palstalla satunnaisesti piipahdellessani miettinyt aivan samaa. Ollaan koviakin ampujia, kun on helvatin tehokkaat ilmakiväärit joilla saa jonkun epämääräisen "kasan" ammuttua.

Tietääköhän täällä kukaan, että kuinka tarkka onkaan OIKEASTI tarkka ilmakivääri, ja mikä on niiden lähtönopeus... Tosin niillä ei ammuta kymmentä metriä pidemmälle, koska ilmakiväärin ampumamatka on tuo kymmenen metriä.

• I-M
        teistä kirjoitti:

Tässä omalta osaltani jonkinlaista vastausta tiedusteluusi ilmakiväärien tarkkuudesta. Vastaus on pakostakin melko laaja.

Ensinnäkin, määrittele kasa? Jokainen joka ammuntaa (millä tahansa projektiileja sinkoavalla laitteella) harrastava henkilö voi sanoa ampuvansa kasaa. Kasan koko tälloin vain vaihtelee. "Ladon ovi" tarkkuuksisella ampuma-aseella kasan koko on suurin piirtein ladon oven kokoinen, jos ko. henkilö asetta osaa käyttää.

Omakohtaisesti ilmakivääri-ammunnasta puhuttaessa hyvä kasa on 50mm tai alle, 5 tai useammalla luodilla, tuelta ammuttuna 40-50m matkalta. Kauempaa pääsee niin harvoin ampumaan ilmakolla, että silloin ei mielestäni kannata kasoista puhua, enemminkin osumista. Tiedän kyllä ilmakivääreitä joilla tekninen tarkkuus 50m matkalta on 10mm ja 80m matkalta n. 25mm, valitettavasti en omista sellaista.

Tässä esimerkki hyvästä päivästä
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000011&conference=4500000000000757&posting=22000000018503794

Puolestaan Suomen melkeinpä ainoa virallinen ilmakivääri kilpalaji, tuo 10m tarkkuusammunta, ei ole kovin mielekästä. Se koettelee enimmäkseen vain hermoja ja toiseksi lihaskuntoa. Laitteiden tekninen tarkkuus on sitä luokkaa, että viat löytyvät aina ampujasta. Kun ammutaan pitkän ajan sisällä 60 laukausta ja pisteet huitelee 590 päältä aina, niin siinä ei mielestäni tule esille ampumisen luontaisimmat piirteet.

Mielestäni ampumisen mielekkyyttä lisää huomattavasti se, että se tapahtuu ulkona vaihtelevissa olosuhteissa ja vaihtelevilta etäisyyksiltä sekä korkeuksilta. Tällöin ampujalta vaaditaan muutakin kuin hermoja ja hyvää lihaskuntoa. Sen lisäksi, että ampumisen tekninen suoritus täytyy olla virheetön, ampujan tulee myös osata arvioida ympäristön muuttujia, etäisyyttä, korkeutta, tuulen voimakkuutta yms. Tällainen ammunta vie myös lähemmäs alkuperäisia tarkoitusperiä, joihin ampuma-aseet on alunperin tehty eli metsästämiseen ja puolustamiseen.

• Minä tässä
        I-M kirjoitti:

Tässä omalta osaltani jonkinlaista vastausta tiedusteluusi ilmakiväärien tarkkuudesta. Vastaus on pakostakin melko laaja.

Ensinnäkin, määrittele kasa? Jokainen joka ammuntaa (millä tahansa projektiileja sinkoavalla laitteella) harrastava henkilö voi sanoa ampuvansa kasaa. Kasan koko tälloin vain vaihtelee. "Ladon ovi" tarkkuuksisella ampuma-aseella kasan koko on suurin piirtein ladon oven kokoinen, jos ko. henkilö asetta osaa käyttää.

Omakohtaisesti ilmakivääri-ammunnasta puhuttaessa hyvä kasa on 50mm tai alle, 5 tai useammalla luodilla, tuelta ammuttuna 40-50m matkalta. Kauempaa pääsee niin harvoin ampumaan ilmakolla, että silloin ei mielestäni kannata kasoista puhua, enemminkin osumista. Tiedän kyllä ilmakivääreitä joilla tekninen tarkkuus 50m matkalta on 10mm ja 80m matkalta n. 25mm, valitettavasti en omista sellaista.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000011&conference=4500000000000757&posting=22000000018503794

Puolestaan Suomen melkeinpä ainoa virallinen ilmakivääri kilpalaji, tuo 10m tarkkuusammunta, ei ole kovin mielekästä. Se koettelee enimmäkseen vain hermoja ja toiseksi lihaskuntoa. Laitteiden tekninen tarkkuus on sitä luokkaa, että viat löytyvät aina ampujasta. Kun ammutaan pitkän ajan sisällä 60 laukausta ja pisteet huitelee 590 päältä aina, niin siinä ei mielestäni tule esille ampumisen luontaisimmat piirteet.

Mielestäni ampumisen mielekkyyttä lisää huomattavasti se, että se tapahtuu ulkona vaihtelevissa olosuhteissa ja vaihtelevilta etäisyyksiltä sekä korkeuksilta. Tällöin ampujalta vaaditaan muutakin kuin hermoja ja hyvää lihaskuntoa. Sen lisäksi, että ampumisen tekninen suoritus täytyy olla virheetön, ampujan tulee myös osata arvioida ympäristön muuttujia, etäisyyttä, korkeutta, tuulen voimakkuutta yms. Tällainen ammunta vie myös lähemmäs alkuperäisia tarkoitusperiä, joihin ampuma-aseet on alunperin tehty eli metsästämiseen ja puolustamiseen.

Jaa että 10m:n ilmakivääri koettelee enimmäkseen hermoja ja lihaskuntoa. No, tässä olet kyllä oikeassa, mutta kyllä se nyt ehkä "hieman" sitä ampumataitoa koettelee. Vai montakos kertaa olet ampunut sinne 590 hujakoille? Muutaman laukauksen pystyy ampumaan huonommallakin tekniikalla kymppiin, mutta 60 ls hyvää tulosta ei sillä tavoilla tehdä, vaan mainitsemiesi hermojen ja lihaskunnon lisäksi tekniikan täytyy olla huippuluokkaa.

Itsekkin kyllä olen sitä mieltä, että 50m pienoiskiväärilajit ovat mielekkäämpiä kuin ilmakivääri, juuri vaihtelevien olosuhteiden vuoksi. Mutta ampumaurheiluun ei kuulu mikään etäisyyksien arviointi, tai erilaisilta ampumapaikoilta ampuminen. Sellainen on varmasti harrastuksen aihan kivaa, mutta ei ole huippu-urheilua.

Ja kun mainitsit siitä ampuma-aseiden alkuperäisistä tarkoituksista eli metsästämisestä ja puolustamisesta, niin nykyiset kilpa-aseet ovat kyllä siitä touhuts a sen verran kaukana, että istelleni ei tule kyllä missään vaiheessa mieleen tuommoinen. Itse asiassa suhtaudun kilpa-aseisiini urheiluvälineinä, en aseena.

• I-M
        Minä tässä kirjoitti:

Jaa että 10m:n ilmakivääri koettelee enimmäkseen hermoja ja lihaskuntoa. No, tässä olet kyllä oikeassa, mutta kyllä se nyt ehkä "hieman" sitä ampumataitoa koettelee. Vai montakos kertaa olet ampunut sinne 590 hujakoille? Muutaman laukauksen pystyy ampumaan huonommallakin tekniikalla kymppiin, mutta 60 ls hyvää tulosta ei sillä tavoilla tehdä, vaan mainitsemiesi hermojen ja lihaskunnon lisäksi tekniikan täytyy olla huippuluokkaa.

Itsekkin kyllä olen sitä mieltä, että 50m pienoiskiväärilajit ovat mielekkäämpiä kuin ilmakivääri, juuri vaihtelevien olosuhteiden vuoksi. Mutta ampumaurheiluun ei kuulu mikään etäisyyksien arviointi, tai erilaisilta ampumapaikoilta ampuminen. Sellainen on varmasti harrastuksen aihan kivaa, mutta ei ole huippu-urheilua.

Ja kun mainitsit siitä ampuma-aseiden alkuperäisistä tarkoituksista eli metsästämisestä ja puolustamisesta, niin nykyiset kilpa-aseet ovat kyllä siitä touhuts a sen verran kaukana, että istelleni ei tule kyllä missään vaiheessa mieleen tuommoinen. Itse asiassa suhtaudun kilpa-aseisiini urheiluvälineinä, en aseena.

On sellainen ampumalaji, jossa ilmakiväärillä ammutaan "tehtävä radoilla" vaihtelevilta etäisyyksiltä (max 50m), korkeuksilta ja muutenkin vaihtelevissa olosuhteissa. Maailmalla ollut n. 20 vuotta. Harrastajia/seuroja löytyy monissa maissa ja myös MM-tasoisia kilpailuja järjestetään. Varsin mielenkiintoinen laji.

• esko
        I-M kirjoitti:

ilmahirveä? Siinä pitää jo osata ampuakin.

• I-M
        esko kirjoitti:

ja hankkinut itselleni radan. Liikkuva maali kyllä nostaa vaikeusastetta huomattavasti. Vielä kun joku suunnittelisi ilma-hirvi radan, jossa maali liikkuisi arvaamattomasti sivusuunnan lisäksi lähemmäksi ja kauemmaksi.

• Minä tässä
        I-M kirjoitti:

On sellainen ampumalaji, jossa ilmakiväärillä ammutaan "tehtävä radoilla" vaihtelevilta etäisyyksiltä (max 50m), korkeuksilta ja muutenkin vaihtelevissa olosuhteissa. Maailmalla ollut n. 20 vuotta. Harrastajia/seuroja löytyy monissa maissa ja myös MM-tasoisia kilpailuja järjestetään. Varsin mielenkiintoinen laji.

Onhan MM-kilpailuja myös esim. saappaan heitossakin. Ei se silti ole mitään huippu-urheilua.

• Minä tässä
        esko kirjoitti:

Ai että "ilmahirvessä pitää jo osata ampuakin"?

Ilmahirvi on sinänsä ihan hieno laji, mutta ei ehkä nyt kuitenkaan mikään kuninkuuslaji. Vai väitätkö että se on jotenkin vaativampi laji kuin kiväärilajit esim. ilma- tai pienoiskivääri?

• mikä on sun
        Minä tässä kirjoitti:

Onhan MM-kilpailuja myös esim. saappaan heitossakin. Ei se silti ole mitään huippu-urheilua.

ongelma? Tunnut aika ahdasmieliseltä tyypiltä.
        Kerro ny sitte kaikille mikä sun mielestä on huippu-urheilua

• I-M
        Minä tässä kirjoitti:

Määrittele huippu-urheilu?

• Minä tässä
        mikä on sun kirjoitti:

ongelma? Tunnut aika ahdasmieliseltä tyypiltä.
        Kerro ny sitte kaikille mikä sun mielestä on huippu-urheilua

En ole ollenkaan ahdasmielinen. Mutta asia on niin, että esim. maastoammunnat ja vastaavat eivät ole huippu-urheilua, kun taas esim. olympialaisten ohjelmassa olevat ammuntalajit ovat.

En siis tarkoita, etteikö esim. erilaiset maastoammunnat voisi olla hauskoja harrastuksia.

• Minä tässä
        I-M kirjoitti:

Määrittele huippu-urheilu?

Ainakin ampumaurheilussa huippu-urheilu voisi tarkoittaa ampumaurheilulajeja, jotka ovat olympialaisten ohjelmassa. Myös 300m vapaakivääri voisi olla huippu-urheilua, vaikkei olekkaan olympialaji.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe