millainen on irlanninsetteri

kun ei ole kokemusta

Homman nimi on tämä.
Mieheni haluaisi metsästykseen punaisen irlanninsetterin, ( älkää kysykö miksi juuri punaisen).
Millainen koira se on? miten tulee toimeen pienempien koirien kanssa kun meillä (minulla) on jo mitteli? Luin jostain että olisi vaikeahko kouluttaa.. Onko hyvä ensimmäiseksi koulutettavaksi koiraksi??
Itse ottaisin mielummin suomen pystykorvan, mutta metsästyksen tyyli kuulemma sitten muuttuu.. Minä kun en siitä puolesta niin ymmärrä..
Kiitos avuista!!

37

30216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että irlanninsetteri

      on todella viisas luonteeltaan ja sen takia hyvin vaikea kouluttaa, jos ei ole aiempaa kokemusta koulutuksesta, elikkä kannattaa todella paneutua siihen koiraan kunnolla jos on ottamassa kyseistä rotua. Luonteeltaan ovat todella mahtavia kyllä, mutta sitä koiraa ei niin vain pysty huiputtamaan:)
      Ja liikunnan ja aktivoinnin tarve on tottakai suuri, mutta varmasti tykkää metsässä samoilusta:)

      • nykyään

        samoilukaveriksi kyllä käy, muttei reppukoiraksi.


      • Jone
        nykyään kirjoitti:

        samoilukaveriksi kyllä käy, muttei reppukoiraksi.

        Terve

        Kun hankit käyttölinjan Irskin, niin sieltä löytyy
        niitä reppukoiria. Koira on erittäin nopea ja se on hyvä mm. metsojahdissa. Sitten kun se pääsee tunturiin - ai, ai...


      • <<<<
        Jone kirjoitti:

        Terve

        Kun hankit käyttölinjan Irskin, niin sieltä löytyy
        niitä reppukoiria. Koira on erittäin nopea ja se on hyvä mm. metsojahdissa. Sitten kun se pääsee tunturiin - ai, ai...

        IHAN SEURALAISENA JA ITSE OLISI UPEAA OMISTAA 2 IRLANNINSETTERIÄ < RONJA JA OKKO


      • <33321
        &lt;&lt;&lt;&lt; kirjoitti:

        IHAN SEURALAISENA JA ITSE OLISI UPEAA OMISTAA 2 IRLANNINSETTERIÄ < RONJA JA OKKO

        olisiko irlanninsetteri hyvä ensimmäiseksi koiraksi..??


      • Karsum01
        &lt;&lt;&lt;&lt; kirjoitti:

        IHAN SEURALAISENA JA ITSE OLISI UPEAA OMISTAA 2 IRLANNINSETTERIÄ < RONJA JA OKKO

        Itselläni kaksi irkkua 2,5v ja 4kk. Tulevat näyttely linjasta, joten sen ja ajan puutteen lisäksi en ole lintumetsästä liikoja odottanut. Kuten yllä sanottiin pystykorva haukkuu, setteri sensijaan etsii, osoittaa, karhaa ylös ja noutaa. Eli ymmärrän hyvin, mitä miehesi tarkoitti. Luonteesta sen verran, että tuo on lempein rotu, mihin olen tutustunut. Älykkäitä ja kekseliäitä kyllä. (vanhempi oli eilen laittanut talooni hälytyksen päälle - omalla koodillaan) Mutta suosittelen kyllä. Setteri sopii niin seura- kuin metsäkoiraksi ja tulee loistavasti toimeen muiden koirien kanssa. Tosin liikuntaa ja virikkeitä tarvitaan.


      • kuuluuko luonteeseen
        &lt;&lt;&lt;&lt; kirjoitti:

        IHAN SEURALAISENA JA ITSE OLISI UPEAA OMISTAA 2 IRLANNINSETTERIÄ < RONJA JA OKKO

        Hei, kysyisin teiltä setterien harrastajilta että mitä sanotte setteristä joka viime kesänä ( noin1-v:na) hyökkäsi koiramme kimppuun tappamistarkoituksessa, siis siten että niskaan tiukasti kiinni ja ihmisten oli irroitettava koirat toisistaan, siis setteri nimenomaan kiinni labradorinnoutajassa. Tätä tapahtui useita kertoja kesän aikana- olemme sisaruksia ja meillä nämä koirat. Todella ikäviä tilanteita. Tänä kesänä sattui jo kerran vastaava tilanne, tällä kertaa tilanne meni siihen, että setteri oli ensin kiinni niskassa ja sitten jo kurkun puolella. Revittävä irti taas. Labbis on vanhempi eikä mitenkään ärsytä. Ja olen nähnyt koirien normaalin ärhentelyn ym jota tämä ei todellakaan ole. Kertokaa mitä tekisitte, tälläistä ei ole ikinä ollut ja koiria on ollut useita.


      • virheellinen yksilö
        kuuluuko luonteeseen kirjoitti:

        Hei, kysyisin teiltä setterien harrastajilta että mitä sanotte setteristä joka viime kesänä ( noin1-v:na) hyökkäsi koiramme kimppuun tappamistarkoituksessa, siis siten että niskaan tiukasti kiinni ja ihmisten oli irroitettava koirat toisistaan, siis setteri nimenomaan kiinni labradorinnoutajassa. Tätä tapahtui useita kertoja kesän aikana- olemme sisaruksia ja meillä nämä koirat. Todella ikäviä tilanteita. Tänä kesänä sattui jo kerran vastaava tilanne, tällä kertaa tilanne meni siihen, että setteri oli ensin kiinni niskassa ja sitten jo kurkun puolella. Revittävä irti taas. Labbis on vanhempi eikä mitenkään ärsytä. Ja olen nähnyt koirien normaalin ärhentelyn ym jota tämä ei todellakaan ole. Kertokaa mitä tekisitte, tälläistä ei ole ikinä ollut ja koiria on ollut useita.

        Provoilet. Kuuluuko se muka luonteeseen irlanninsetterillä! Tiedät itsekin, että sellainen setteri on täysin luonnevikainen ja ehdottomasti kiellettävä mm. koiranäyttelyistä ja jalostuksesta. Luonnevirheellinen yksilö kyseessä. Sellaisia löytyy kaiken rotuisista koirista.

        Sellaiset koirat piikeille, itsepä aggressiivisia ovat!


      • IRKKU FANI
        &lt;&lt;&lt;&lt; kirjoitti:

        IHAN SEURALAISENA JA ITSE OLISI UPEAA OMISTAA 2 IRLANNINSETTERIÄ < RONJA JA OKKO

        Kiva irkut on ihania no meillä on kaks irkkuu ne on tosi hyviä seisovia lintu koiria paitsi ne tarttee kyl tosi paljon liikuntaa. NE ON TOSI IHANIA!!:P


      • mersu124
        kuuluuko luonteeseen kirjoitti:

        Hei, kysyisin teiltä setterien harrastajilta että mitä sanotte setteristä joka viime kesänä ( noin1-v:na) hyökkäsi koiramme kimppuun tappamistarkoituksessa, siis siten että niskaan tiukasti kiinni ja ihmisten oli irroitettava koirat toisistaan, siis setteri nimenomaan kiinni labradorinnoutajassa. Tätä tapahtui useita kertoja kesän aikana- olemme sisaruksia ja meillä nämä koirat. Todella ikäviä tilanteita. Tänä kesänä sattui jo kerran vastaava tilanne, tällä kertaa tilanne meni siihen, että setteri oli ensin kiinni niskassa ja sitten jo kurkun puolella. Revittävä irti taas. Labbis on vanhempi eikä mitenkään ärsytä. Ja olen nähnyt koirien normaalin ärhentelyn ym jota tämä ei todellakaan ole. Kertokaa mitä tekisitte, tälläistä ei ole ikinä ollut ja koiria on ollut useita.

        Itselläni kävi tänä iltana seuraavastiOlin lenkillä pienen koirani kanssa.Vastaan tuli irlannin setteri. Omistaja meni kadun toiselle puolelle koiransa kanssa mikä oli mielestäni koiranulkoiluttajalta viisaasti tehty.Jostain syystä koira pääsi irti ja hyökkäsi koirani kimppuun ja olisi varmasti tappanut ellen olisi saanut koiraani suojeltua sylissäni.Kävin lääkärissä hoidattamassa haavojani.Huomenna käyn näyttämässä koiraani eläinlääkärillä mitä vammoja se sai tappelussa,Setterin otteet olivat tappelussa kuin sudella ensin kintereihin käsiksi ja sitten niskaan.Oli mielestäni kaukana ystävällisyys.Oli sellainen meininki että sudellekin olisi käynyt kalpaten.Metsästyskoirana on ehkä ainakin tarpeeksi peräänantamaton ja saattaisi käydä karhunkin metsästykseen.En ole koirapsykologi mutta jotenkin vaikutti että setteri halusi näyttää että se on itse hidalgo sen kadun varrella jossa edellä kerrottu tapaus sattui.Koirien maailma on niin arvaamaton,ettei siihen osaa aina varautua.Onko jollakin samanlaisia kokemuksia kuin minulla?Setteri ei minusta vaikuttanut luonnevikaiselta vaan ilmeisesti kun metsästysvaisto iskee päälle niin silloin mennään eikä meinata.Harmittaa setterin omistajan ja oman koiranikin vuoksi,että tällaista sattui


      • Anonyymi
        mersu124 kirjoitti:

        Itselläni kävi tänä iltana seuraavastiOlin lenkillä pienen koirani kanssa.Vastaan tuli irlannin setteri. Omistaja meni kadun toiselle puolelle koiransa kanssa mikä oli mielestäni koiranulkoiluttajalta viisaasti tehty.Jostain syystä koira pääsi irti ja hyökkäsi koirani kimppuun ja olisi varmasti tappanut ellen olisi saanut koiraani suojeltua sylissäni.Kävin lääkärissä hoidattamassa haavojani.Huomenna käyn näyttämässä koiraani eläinlääkärillä mitä vammoja se sai tappelussa,Setterin otteet olivat tappelussa kuin sudella ensin kintereihin käsiksi ja sitten niskaan.Oli mielestäni kaukana ystävällisyys.Oli sellainen meininki että sudellekin olisi käynyt kalpaten.Metsästyskoirana on ehkä ainakin tarpeeksi peräänantamaton ja saattaisi käydä karhunkin metsästykseen.En ole koirapsykologi mutta jotenkin vaikutti että setteri halusi näyttää että se on itse hidalgo sen kadun varrella jossa edellä kerrottu tapaus sattui.Koirien maailma on niin arvaamaton,ettei siihen osaa aina varautua.Onko jollakin samanlaisia kokemuksia kuin minulla?Setteri ei minusta vaikuttanut luonnevikaiselta vaan ilmeisesti kun metsästysvaisto iskee päälle niin silloin mennään eikä meinata.Harmittaa setterin omistajan ja oman koiranikin vuoksi,että tällaista sattui

        Setteri ei edes metsästyksessä käy kiinni. Se pysähtyy ja osoittaa. Oma koira puolusti minua pimeällä murisemalla ja karvat pörhöllä, mutta ei käynyt kiinni uhkailijaan. Koirapuistossa provosoi pikkukoiria leikkimään kanssaan tekeytymällä pienemmäksi. Joten en usko väittämääsi. Mutta kyllä koiristakin saa tehtyä vihaisia! Ja provoulua on maailma täynnä.


    • ???

      Minä otin ensimmäiseksi seisovaksikoiraksi punaisen setterin ja nyt niitä on useampia.
      Kertaakaan ei ole ollut ongelmia muiden koirien tai ihmisten kanssa.
      Tuskin setteri on sen vaikeampi kouluttaa kuin muutkaan seisojat, ehkä malttia tarvii myöskin isäntä ...
      Jos ajattelet metsästyskoiran saada niin kysele kanakoirakerhon pentuvälittäjiltä tulevia pentueita tai tuonti koiria, näyttelylinjaisita harvoin tulee pelaavia jahtikoiria.

    • Reku 8v

      Irlanninsetteri on suloinen luonne. Erittäin seurallinen eikä rähjää muille koirille. Metsästykseen täytyy kouluttaa heti pentuna muuten pelkää ampumista.
      On energinen ja vaatii paljon liikuntaa. Ei ole mikään tarhakoira, pitää olla ihmisten seurassa muuten ikävöi. Tottuu kyllä olemaan pitkät päivät yksin. Maalla tietenkin olisi parempi niin saisi olla irrallaan. Ei poistu pihapiiristä ainakaan meillä. Haukkuu vain kun tuntematon tulee pihaan.

      • .......

        Irtoaako Punaisesta Irlanninsetteristä paljon hilsettä, joka puolestaan aiheuttaisi allergiaa? Olemme harkitsemassa koiran ottamista ja kyseinen rotu kovasti miellyttäisi... Miehellä taipumusta allergiaan, mutta oireita eivät tunnu aiheuttavan läheskään kaikki rodut.


      • Punanutut
        ....... kirjoitti:

        Irtoaako Punaisesta Irlanninsetteristä paljon hilsettä, joka puolestaan aiheuttaisi allergiaa? Olemme harkitsemassa koiran ottamista ja kyseinen rotu kovasti miellyttäisi... Miehellä taipumusta allergiaan, mutta oireita eivät tunnu aiheuttavan läheskään kaikki rodut.

        Allergia on yksilöllistä, mutta itse olen allerginen koirille ja nukun kahden punaisen irkun kanssa samassa sängyssä. Kannattaa mennä käymään vaikka jonkun setterikasvattajan luona niin huomaa varmasti oireiden vakavuuden.
        Ja omminhan aina tottuu erilailla kun vieraisiin. Siedätyshoitoa.

        Setterin luonteesta. Se on erittäin eläinrakas, -ihmisrakas ja ihan mikä vaan rakas! Se tarvitsee paljon läheisyyttä ja sen energia on loputon. Setteri tarvitsee paljon liikuntaa ja virikkeitä jottei turhaudu. Mieluiten vapaana juoksentelua. Se on viisas ja oppii nopeasti. Joskus tuntuu että ne ymmärtävät joka sanan jos vain haluavat. Joku viisas on joskus sanonut että setteri on vaikeimmin koulutettava rotu ja yhdyn tähän. Se on liian viisas vain tehdäkseen jotain miellyttääkseen omistajaansa.
        Etsi vaikka googlesta setterifoorumi, sieltä löytyy paljon juttua näistä maailman ihanimmista koirista.


      • Joku pöllöpää...Ja Miro
        ....... kirjoitti:

        Irtoaako Punaisesta Irlanninsetteristä paljon hilsettä, joka puolestaan aiheuttaisi allergiaa? Olemme harkitsemassa koiran ottamista ja kyseinen rotu kovasti miellyttäisi... Miehellä taipumusta allergiaan, mutta oireita eivät tunnu aiheuttavan läheskään kaikki rodut.

        Hilseilystä en tiedä... Saattaa myös riippua siitä kuinka kuiva koiran iho on ( Jos on pesty liikaa ja rasva kerros katoaa )


      • Anonyymi
        Punanutut kirjoitti:

        Allergia on yksilöllistä, mutta itse olen allerginen koirille ja nukun kahden punaisen irkun kanssa samassa sängyssä. Kannattaa mennä käymään vaikka jonkun setterikasvattajan luona niin huomaa varmasti oireiden vakavuuden.
        Ja omminhan aina tottuu erilailla kun vieraisiin. Siedätyshoitoa.

        Setterin luonteesta. Se on erittäin eläinrakas, -ihmisrakas ja ihan mikä vaan rakas! Se tarvitsee paljon läheisyyttä ja sen energia on loputon. Setteri tarvitsee paljon liikuntaa ja virikkeitä jottei turhaudu. Mieluiten vapaana juoksentelua. Se on viisas ja oppii nopeasti. Joskus tuntuu että ne ymmärtävät joka sanan jos vain haluavat. Joku viisas on joskus sanonut että setteri on vaikeimmin koulutettava rotu ja yhdyn tähän. Se on liian viisas vain tehdäkseen jotain miellyttääkseen omistajaansa.
        Etsi vaikka googlesta setterifoorumi, sieltä löytyy paljon juttua näistä maailman ihanimmista koirista.

        Komppaan täysin.On sosiaalinen, seurallinen, mutta vaatii paljon liikuntaa. Sen me yhdistimme yhteisiin marjareissuihin. Aluksi oli ainoastaan tarkoitus ulkoiluttaa setteriä metsässä, mutta kun marjoja ja sieniä löytyi, niitä ei voinut jättää metsään. Kun tiesi että lähdemme metsään, hyppi vierelläni iloisesti ja tarttui kuonollaan HELLÄSTI ranteeseeni. Ei niin hellää kosketusta ole koskaan ollut. Hampaat eivät painautuneet ihoon. Ja koira osasi arvioida miltä se minusta tuntui. Se tuntui hyvältä. Se oli viesti
        Se ei ollut pienen koiran naskalihampaat vaan aikuisenkoiran viesti ilosta, kun mennään ulmetsälenkille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komppaan täysin.On sosiaalinen, seurallinen, mutta vaatii paljon liikuntaa. Sen me yhdistimme yhteisiin marjareissuihin. Aluksi oli ainoastaan tarkoitus ulkoiluttaa setteriä metsässä, mutta kun marjoja ja sieniä löytyi, niitä ei voinut jättää metsään. Kun tiesi että lähdemme metsään, hyppi vierelläni iloisesti ja tarttui kuonollaan HELLÄSTI ranteeseeni. Ei niin hellää kosketusta ole koskaan ollut. Hampaat eivät painautuneet ihoon. Ja koira osasi arvioida miltä se minusta tuntui. Se tuntui hyvältä. Se oli viesti
        Se ei ollut pienen koiran naskalihampaat vaan aikuisenkoiran viesti ilosta, kun mennään ulmetsälenkille.

        Ja siis minulla näyttelylinjainen irlanninsetteri. Punavalkoisella vahvempi metsästysvietti.


    • Joku pöllöpää...Ja Miro

      Eli ''punainen'' irlanninsetteri on kyllä hyvä metsästys koira ( Jokainen koira on yksilö !!! )
      Mutta se hössöttää kyllä aika paljon. Ja jos on pitkäkarvainen yksilö niin karvat menevät takkuun... Eikä niitä ole helppo harjata :) Mutta onhan toki lyhytkarvaisia versioita ( sama koira hieman lyhyemmät karvat ) Se on myös hyvä seurakoira. Ja taas tulee eteen se että jokainen koira on yksilö.. Mutta ainakin oma urospuolinen koira ( 2.v ) on hyvintullut toimeen muiden koirien kanssa. Olehyvä avusta :) Hehheh.

    • pirkkpe

      Punainen Irlanninsetterini täyttää kohta 12v :)
      Kertakaikkiaan ihana narttu. Viisas ja oppivainen kuin mikä. Haukkua ei osaa muuta kuin pikkusen makupaloja kejätessä. Kova tyttö syömään ja nappaamaan pöydältäkin herkkuja, mutta se hänelle sallitaan. Erittäin huoleton pitää kun ei osaa ärhennellä ei ihmisille, toisille koirille eikä ees kissoille. Ilotulituksista ei oo moksiskaan. Linnut kiinnostaa erityisesti ja luonnossa viihtyy loputtomiin. Lellittelyn kipeä sit iltaisin ja paras paikka sohvassa missä mahdollisimman ahdasta. IHANA koira, uskallan suositella.

      • Maukkafani -73

        Meillä oli 11 vuotta irlanninsetteriuros, joka vastaa kyllä hyvin täällä muiden esittämiä kuvauksia, mutta Mauri oli kyllä melkoinen alfauros. Tietyn näköisiä koiria ei meinannut hyväksyä millään, eikä varsinkaan uroksia ennen kun välit oli selvitetty. Maurilla ei ollut erityisiä traumoja lapsuudesta tms. mutta herralla tuntui vaan olevan aika suuri ego. Erityistä huomiota Maurilta saivat mustat ja pystykorvaiset koirat, erikoisen maukkaiksi osoittautuivat saksanpaimenkoirat ja muut, joissa yhdistyiuvät nuo jalot ominaisuudet (musta ja pystis) Valitettavasti Mauri ei myöskään saanut kunnolla turpiinsa kuin oppi-isältään Kimiltä (Kultainen noutaja), joten herran maailmankuvasta tuli melkoisen Mauri-keskeinen. Maukka oli kyllä muutenkin varsin pesiaali koira, mutta ei pelkästään em. tavalla.

        Forever-Mauri


      • Maurifan

        Hauskasti kirjoitettu ja totuudenmukaisesti. hienoa että joku kirjoittaa näin.


    • .................

      irlanninsetteri seisoo lintuja ja pystykorva haukkuu, se on todella suuri ero. Ja setteri pääsääntöisesti tulee toimeen kaikkien kanssa kun pystärille se oma metsästäjä on se kaikkein kovin juttu ja muut voi suksia ******.. Jos mieli metsästävää seurakoiraa, seisojat on kyllä ehdottomasti se parempi vaihtoehto. Minulla on kokemusta molemmista ja voinkin suositella irkkua erittäin lämpimästi. Tosin irkku vaatii koulutusta metsälle ja pystykorvilla se on enemmänkin vaisto.. Miten vain tykkäätte paremmin, koulutettava metsästävä seurakoira vai "itseoppiva" metsästyskoira. (seurakoiralla tarkoitan= kaipaa läheisyyttä ja on avoin ja sosiaalinen sekä omaa perhettä että vieraita ja muita koiria kohtaan) kaikki koirat kaipaavat toki huomiota mutta pystärillä se porukka jonka huomiota halutaan on pääsääntöisesti erittäin paljon pienempi kuin setterillä..

    • stupid girl

      Mun eka koira oli kans punanen irkku. Samassa rodussa oon pysyny.
      Helppo rotu ei ole vaikea kouluttaa.
      Tykkää kaikenlaisesta tekemisestä. Esim. me ollaan harrasteltu välillä agilityä vaikka onkin käyttölinjainen.
      Rotu on viisas, ystävällinen ja leikkisä.
      Setterit pääsääntöisesti tulevat toimeen kyse on enemmän tuleeko se toinen toimeen.

      Rotua en vaihtaisi mistään hinnasta.

    • ae

      Moi!

      Mulla on ihana 4 vuotias irkku! Erittäin viisas ja erittäin hyvin tottelee. Ei ole jääräpää vaan ystävällinen ja kiltti... Mielestäni rotu on helppo kouluttaa. Yllätyin siinä kun yritin opettaa koiralleni tassun antamista viikko sitten. No sanoin "anna tassu" ja laitoin hänen tassunsa omalle kädelleni ja toistin tämän kaksi kertaa, olin valmis kolmanteen kertaan kun sanoin " anna tassu" ja läps koirani veti tassun välittömästi kädelleni. Eli oppi uuden asian noin 45 sekunnissa o.O

    • Rhodeomistaja

      Vai että muka vaikein koulutettava... Mites sitten rhodesiankoira tai akita ym. :D Juuri tapasin upean setterin, jolla oli aivan valloittava luonne! Tosin huimaenergia pakkaus eli kannattaa varata aikaa ja paljon :)

    • Wilder81

      Ns. palveluskoirarotuisten kouluttaminen on huomattavasti helpompaa, kuin itsenäiseen työskentelyyn jalostetun, viisaan ja omapäisen setterin. Toko-kaveria näistä ei kannata haaveilla, sellaiseen harrastamiseen on omat rotunsa. Setteri oppii kyllä, kun tekemiseen on syy, ja kaikki tarpeeton jankkaaminen rasittaa koiraa turhaan. Kaikki muu harrastaminen on koiralle iloa ja sen kanssa on yllä helppo pärjätä, kunhan vain itse viitsii liikkua. :)

    • Raiga

      Ei ole mahdoton ensimmäseksi koiraksi jos todella paneutuu asiaan. Itse omistan yli 2 vuotiaan punavalkoisen irlannisetterin uroksen. Töitä sen kanssa joutuu tekemmään ja sen älykkyys on kyllä vailla vertaansa. Riistavietti on voimakas ja liikunnan tarve on melkoinen. Setteri on yhden ihmisen koira. Hyvä koira haastetta haluavalle:) Suosittelen!!

    • Konnes

      Meillä on perheessä metsästyslinjainen punainen irkkunarttu ja valloittavampaa koirapersoonaa saa kyllä hakea. Todella vilkas ja ystävällinen koira sekä myös viisas -välillä tuntuu että turhankin viisas. Ymmärtää selvästi kaiken mitä puhutaan mutta suodattaa sieltä vain sen mitä itse haluaa kuulla. Tätä koiraa ei huiputeta noin vain tekemään temppuja jos se itse päättää ettei se hyödytä häntä. Äänen korottaminen taas johtaa siihen että koira loukkaantuu eikä tee enää yhtään mitään. Tästä lienee tulee se "vaikeus" näiden kouluttamisessa. Vaatii vaan omanlaisensa otteen, kouluttaminen on oltava vain hauskaa myös koiralle ja se kyllä oppii vaikka mihin, ei se sen vaikeampaa ole!

    • kuuluuko luonteeseen

      Hei, EN provoile todellakaan!! Tämä oli meistä itsestään selvää, että ei todellakaan voi koira käyttäytyä noin mutta omistaja edelleen väittää, uskokaa tai älkää, että se kuuluu luonteeseen. huokaus... koiria on ollut monia vuosien varrella ja tämä ko yksilö on todella erilainen. millä saan omistajan uskomaan että ei - edes suojellakseen omistajaansa kun toinen koira on "liian lähellä" tätä omistajaa ( HUOM! ei uhkaamassa vaan miten nyt koirat liikkuu ihmisten lähellä)- ei voi olla tappamassa. en provoile, toivoisin provoilevani tälläisesä asiassa mutta tämä on totta.

    • Eläinrakas <3

      Punaiset irlanninsetterit on useinmiten vaikeampaa kouluttaa metsästykseen, kuin punavalkoiset. Punavalkoisilla on parempi vietti. Punasista on tullu enemmänki seurakoiria.

      • SAMA HEPPU

        Niin ja vielä siitä koiran luonnollisen rasvakerroksen häviämisestä..... Koira PITÄÄ pestä koira shampoolla. Se ei hävitä luonnollista rasvaa koiran turkista. Irlanninsetterit on kyl muute varmana suht helppoja kouluttaa (riippuu vanhemmistakin) mut metsästys vietti on isompi punavalkosilla..........


      • Helli1
        SAMA HEPPU kirjoitti:

        Niin ja vielä siitä koiran luonnollisen rasvakerroksen häviämisestä..... Koira PITÄÄ pestä koira shampoolla. Se ei hävitä luonnollista rasvaa koiran turkista. Irlanninsetterit on kyl muute varmana suht helppoja kouluttaa (riippuu vanhemmistakin) mut metsästys vietti on isompi punavalkosilla..........

        Miksi irlanninsettereistä ollaan tekemässä kirahveja. Ovat nykyisin rumia,
        suhteettoman pitkäkaulaisia. Koirani oli kaunis,kiltti ja näyttelyssä pärjännyt
        perheenjäsen,jota ei oikeastaan tarvinnut kouluttaakaa.Se älysi kaiken itse.


      • irkkuja vuodesta -90
        Helli1 kirjoitti:

        Miksi irlanninsettereistä ollaan tekemässä kirahveja. Ovat nykyisin rumia,
        suhteettoman pitkäkaulaisia. Koirani oli kaunis,kiltti ja näyttelyssä pärjännyt
        perheenjäsen,jota ei oikeastaan tarvinnut kouluttaakaa.Se älysi kaiken itse.

        Juu, teki ruuatkin itelleen...

        Ei vaan. Irkku on ollut aikaisemmin ( on niitä linjoja vieläkin) "kovempi" ja sellainen hakee lintua eli uskaltaa irrota ja tekee työtä. Nykyään seurakoira ja näyttelykoiralinjoihin on tuotu sitä " pehmeyttä" joilla sitä koulutettavuutta ja seurakoiramaisuutta on lisätty. Tällaisesta linjasta ei saa niin hyvää mettäkoiraa (meikäläisen nuorimmainen irkku kyllä haistaa onneks vielä linnun ja hakua löytyy jonkin verran. Tarkoituksella vaan otin sellaisen nyt seurakoiraks, kun koulutinkin sen alusta asti pysymään lähellä ja olemaan enemmän omistajan perään ja kaveriks irkkulaumaan). Miellyttämisenhalusia näistä ei oikein vieläkään ole tullut, mutta on ehkä vähän helpompia. Perhekoiraks en ehkä suosittelis, jos ei ole aikaisempaa kokemusta, eikä ole oikein varma mitä haluaa koiran kanssa tehdä. Eli aktiivinen harrastuskoira irkku on. Metsälinjaiset on siis käskystä lentoon ajavia kanakoiria eli oman laisensa lintukoira. Mielipiteitä on monia, ja joku mettämies käytti mielummin englanninsetteriä eli käsittääkseni ei siis ole niin suosittu metällä ollut yleensäkään. Mut onhan Se upeeta kattoo setterin työskentelyä ja unelmoida setteristä siellä tunturilla.

        Koulutettavuudesta kertoo hyvin, että agilityssä ja tokossa ei kisoissa paljon nää irkkuja (ja toivottavasti ei liikaa tuodakaan näitä piirteitä mettäkoirarotuun) Hauska koirahan Tää on ja ihmis/koirarakas, mutta jos haluaa oikeesti harrastaa ja pärjätä, niin kannattaa valita joku miellyttämishalunen rotu. Useilla tutuilla (valitettavasti) on esim. kauhujuttuja setteripennuista, jotka on syöneet yksin kotona ollessaa sohvat ym. eli aktivointia tarvii, ettei pura energiaansa muualle. Vanhemmat irkut itellä oli ihan ratketa liitoksistaan, jos ei pariin päivään tehty mitään. Eli näki, ettei koira voinut hyvin! Lenkittämällä vaan kunto kasvaa eli ei aktivoi päänuppia. Ite kun on uupunut lenkin jälkeen, niin setteri on kohta valmis vaikka uusiks. Mutta annapa jotain aivoille hommia, niin johan nukkuu tyytyväisenä illalla vieressäs (Tossa Se tuhisee vieressä...) Nää tietty sopii erittäin moneen koirarotuun ja vaatiipa ne kultaiset noutajatkin aktivoivaa tekemistä (mm. noutoa)


    • besserwisser66

      miten irtipidettävyys? onko kuinka leimautunut että lähteekö omille teilleen eikä helposti palaa?

    • Laputsilmilläkö

      Näyttelylinjaiset ovat aivan tyhjäpäitä. Vouhottavat ja touhottavat sekä ovat usein ystävällisiä niin ihmisiä kuin koiriakin kohtaan. Ne ovat kouluttamattomina erittäin hankalia irtipidettäviä, vaatii paljon kokemust saada tämä puoli toimimaan. Niissä on myös valitettavan paljon arkoja koiria. Ääniarkuus on yleistä, usein se pahenee ja yleistyyn iän myötä. Ampumisen ääni saattaa saada koiran tolaltaan. Jos metsästykseen koiraa meinaa, se kannattaa aina otta vanhemmista, joilla on koetuloksia. Jos tahtoo näyttelylinjaisen, olisi suotavaa, että vanhemmilla olisi edes hyväksytty luonnetestitulos, tällöin saa todennäkoisemmin koiran, joka kestää normaalia arkielämä.

    • Anonyymi

      Kaksi tällaista omistaneena voin sanoa, että erittäin kiltti, viisas ja upea koiruus. Me emme metsästyksessä käyttäneet, vaan.oli enempi perheenjäseniä, jotka kulki kaikkialla mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      4995
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3277
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1255
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe