Onko kenelläkään kokemuksia sihteerin ammattitutkinnosta? Verrattuna merkonomin tutkintoon? Olen yo ja paljon kokemusta toimistotöistä, tutkinto vaan puuttuu. Käsittääkseni kummallakin tutkinnolla voi hakea amk:n... Kun on tuo yo-todistus aika heikko...
Sihteerin ammattitutkinto vs. yo-merkonomi?
2
1059
Vastaukset
- siht. ammattitutkinto?
Itselläni on tietohallintosihteerin paperit, laskentamerkonomin tutkinto sekä yo-tutkinto. Nyt opiskelen tradenomiksi ja valtsikassa maisteriksi.
Sihteerin ammattitutkintoa ei kukaan tuntenut amk:ssa. Sosiaalialan, median ja tietohallinnon sihteerin ammattitutkinnot eroavat jonkin verran keskenään. Kannattaa valita siis ala, jota ajattelit jatkaa amk:ssa. Sihteerin ammattitutkinnossa opin mm. nettisivujen tekoa, asiakirjan rakenteesta paljon (luettavuuteen vaikuttavia tekijöitä), kieliä sekä taloushallintoa.
Merkonomeja ei liiemmin amk:ssa arvosteta, pikemminkin on päinvastoin. Oma kokemukseni kuitenkin on, että perusasiat opetetaan ammatti-instituutissa huomattavasti paremmin kuin amk:ssa. Ainakin taloushallinnossa jokainen laskentamerkonomi osaa esim. kirjanpidon perusteet kunnolla. Amk:n opetuksen perusteella en usko samaa. Tämä tutkinto on ainakin minua hyödyttänyt, ja nyt on helppo vetää vitosia amk:ssa.
Ota tarkemmin selvää siitä ammattikorkeasta, johon olet pyrkimässä. Kumpikin em. tutkinto antaa muodollisen pätevyyden pykiä, mutta ihan toinen juttu on, miten niitä noteeraataan hakuprosessissa juuri siinä koulussa, johon olet hakemassa. Niissä saattaa olla koulukohtaisia eroja. - Siirimarja
Mulla on sihteerin amm.tutkinto, jonka suoritin 2004 työvoimakoulutuksena. Kesti vajaan vuoden. Käytännönläheinen ja hyvä koulutus. Työssäoppimista oli melkein 4 kk. Suoritettiin samalla mm. 2 yleistä kielitutkintoa ja tietokoneen A-ajokortti. Yo-merkonomin paperit mulla oli ennestään, mutta eivät olleet paljonkaan auttaneet minua ainakaan työnhaussa. Amm.tutkinto on selkeämpi ja täsmällisempi tutkinto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232