AXBERNAN bernhardinkoirat

..Niisku..

Moikka!
Olimme tuossa viime viikonloppuna Ruukissa ryhmänäyttelyssä ja siellä sattui sitten pieni vahinko.

Axbernan linjoista tullut bernhardinkoira pääsi irti pannasta ja kuonopannasta ja hyökkäsi pienen pienen käppänän päälle. Onneksi kuitenkin käppänä pääsi valjaistaan karkuun. Tästä suivaantuneena bertsu kävi vielä erään toisen koiran kimppuun ennen kuin omistajat saivat koiransa hallintaan.

Koira poistettiin luonnollisesti näyttelyalueelta, joten en päässyt jututtamaan omistajia. Minua kiinnostaa tämä kovasti, koska itselläni on kaksi bernhardinkoiraa. Ja toinen koiristani tulee Axbernalta.

Pyytäisinkin kaikkia, joilta Axbernan kasvatteja on tai niitä löytyy sukutaulusta, ottamaan yhteyttä sähköpostiini ([email protected]).

Haluaisin keskustella mm. Axbernan koirien luonteesta.

18

3419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..Niisku..

      niin siis oli tarkoitus sanoa että oltiin tosiaan tuolla haukiputaalla, eikä ruukissa...

    • jackson10

      Et ole ainut jolla on bertsu,jonka luonteessa on ongelmia.Mun mielestä sellasiin sukulinjoihin pitäisi puuttua,joissa vihaisuutta ilmenee,eli kylmänviileesti jalostuskieltoon,ennekuin pommi tipahtaa.

      • ..Niisku..

        Joo, näinhän se on. Meidänkin urokselta on pallit pois, mutta eipäs sillä vielä ole mitään vaikutusta ollut.

        Onko sulla itsellä koira jostain linjasta, jossa tätä ilmenee? Jopa Axbernan koira?

        Mulle itselle tämä oli jonkin sortin yllätys, onhan Axberna kuitenkin kasvattanut koiria jo pitkään ja linjoissa on myös paljon suomalaisia koiria..

        Huolestuttavaa... Meidän koiraa ei todellakaan tulla jalostukseen käyttämään ja linjaan omasta kasvatustyöstä pois kaikki Axbernan juuria omaavat koirat. Surullista mutta totta.


      • hurtta
        ..Niisku.. kirjoitti:

        Joo, näinhän se on. Meidänkin urokselta on pallit pois, mutta eipäs sillä vielä ole mitään vaikutusta ollut.

        Onko sulla itsellä koira jostain linjasta, jossa tätä ilmenee? Jopa Axbernan koira?

        Mulle itselle tämä oli jonkin sortin yllätys, onhan Axberna kuitenkin kasvattanut koiria jo pitkään ja linjoissa on myös paljon suomalaisia koiria..

        Huolestuttavaa... Meidän koiraa ei todellakaan tulla jalostukseen käyttämään ja linjaan omasta kasvatustyöstä pois kaikki Axbernan juuria omaavat koirat. Surullista mutta totta.

        Olette oikeen maininneet kennelin nimeltä . . . ei tainnu kenenkään mieleen tulla että saattaa tulla kutsu raastupaan ?
        Se nyt sattuu oleen muodissa vähän joka kohdassa.
        Oletteko itse tutustuneet kyseisen kennelin koiriin ihan livenä ???
        Miten on mahdollista että sieltä kennelistä on tullut monta KANS MVA:ta ja heillä on kotonakin niitä useampi ???
        Miten tuomarit ovat voineet arvostella koiria jos niiden linjat ovat niin vihaisia ???

        Tutustuin itse ko. kennelin koiriin livenä hetki sitten ja olen aivan ehjä. Ei mitään murinoita tai näykkimisiä, vaikka olin koirien omalla alueella (omassa pihassa). Jos väitetään että siellä kasvatetaan koiria vartioimaan, niin miksi ne eivät sitten syöneet minua ???

        Nyt kannattaakin ottaa yhteyttä hyvään lakimieheen, koska epäilen että ko. kennelin omistajat eivät katso suopein silmin saamaansa huonoa mainosta.
        Kokeileppa mollata vaikka lähikauppaa sen oikealla nimellä ja taas ollaan "leivättömän pöydän" ääressä.


      • ..Niisku..
        hurtta kirjoitti:

        Olette oikeen maininneet kennelin nimeltä . . . ei tainnu kenenkään mieleen tulla että saattaa tulla kutsu raastupaan ?
        Se nyt sattuu oleen muodissa vähän joka kohdassa.
        Oletteko itse tutustuneet kyseisen kennelin koiriin ihan livenä ???
        Miten on mahdollista että sieltä kennelistä on tullut monta KANS MVA:ta ja heillä on kotonakin niitä useampi ???
        Miten tuomarit ovat voineet arvostella koiria jos niiden linjat ovat niin vihaisia ???

        Tutustuin itse ko. kennelin koiriin livenä hetki sitten ja olen aivan ehjä. Ei mitään murinoita tai näykkimisiä, vaikka olin koirien omalla alueella (omassa pihassa). Jos väitetään että siellä kasvatetaan koiria vartioimaan, niin miksi ne eivät sitten syöneet minua ???

        Nyt kannattaakin ottaa yhteyttä hyvään lakimieheen, koska epäilen että ko. kennelin omistajat eivät katso suopein silmin saamaansa huonoa mainosta.
        Kokeileppa mollata vaikka lähikauppaa sen oikealla nimellä ja taas ollaan "leivättömän pöydän" ääressä.

        Olen kyllä oikein maininnut kennelin nimeltä. Mutta en missään vaiheessa ole sanonut että kaikki kyseisen kennelin koirat olisivat luonteeltaan huonoja.

        Näyttelyhommasta sen verran että tiedän kyllä useitakin koiria, jotka ovat vihaisia esim. muille koirille mutta ovat silti saavuttaneet huomattavia näyttelytuloksia. Kysehän on siitä miten koiran hallitsee. Eikä tuomari näe esim. koiran vihaa toista koiraa kohtaan, jos koira on omistajalla hallinnassa. Haukiputaalla asia oli kuitenkin ihan päinvastainen.

        Tarkoitukseni ei ole mollata kyseisen kennelin koiria, vaan halusin yksinkertaisesti keskustella asiasta toisten kennelin koirien omistajien kanssa saadakseni tietoa muista koirista ja omistajista joilla mahdollisesti on sama ongelma koiransa kanssa kuin minulla omani kanssa.

        Mainittakoon vielä että kyseisen kennelin omistajat eivät vastaa sähköpostiini vaikka tosiaan ovat koirani kasvattajia ja heiltä olisin halunnut neuvoja tilanteeseen.


      • ^_^
        ..Niisku.. kirjoitti:

        Olen kyllä oikein maininnut kennelin nimeltä. Mutta en missään vaiheessa ole sanonut että kaikki kyseisen kennelin koirat olisivat luonteeltaan huonoja.

        Näyttelyhommasta sen verran että tiedän kyllä useitakin koiria, jotka ovat vihaisia esim. muille koirille mutta ovat silti saavuttaneet huomattavia näyttelytuloksia. Kysehän on siitä miten koiran hallitsee. Eikä tuomari näe esim. koiran vihaa toista koiraa kohtaan, jos koira on omistajalla hallinnassa. Haukiputaalla asia oli kuitenkin ihan päinvastainen.

        Tarkoitukseni ei ole mollata kyseisen kennelin koiria, vaan halusin yksinkertaisesti keskustella asiasta toisten kennelin koirien omistajien kanssa saadakseni tietoa muista koirista ja omistajista joilla mahdollisesti on sama ongelma koiransa kanssa kuin minulla omani kanssa.

        Mainittakoon vielä että kyseisen kennelin omistajat eivät vastaa sähköpostiini vaikka tosiaan ovat koirani kasvattajia ja heiltä olisin halunnut neuvoja tilanteeseen.

        hei,
        sellainen pikku juttu, että haukiputaalla riehunut bernhardinkoira ei kylläkään ollut axberna kennelistä. selvittäkää asiat eka ennen kun niistä rupeatte kirjoittamaan....


      • ..Nannah..
        ^_^ kirjoitti:

        hei,
        sellainen pikku juttu, että haukiputaalla riehunut bernhardinkoira ei kylläkään ollut axberna kennelistä. selvittäkää asiat eka ennen kun niistä rupeatte kirjoittamaan....

        Eipäs niin ollut, mutta sen takaa tulee Axbernan koiria. Ota sinäkin selvää mistä puhutaan ennen kuin alat kommentoida.


      • ^_^
        ..Nannah.. kirjoitti:

        Eipäs niin ollut, mutta sen takaa tulee Axbernan koiria. Ota sinäkin selvää mistä puhutaan ennen kuin alat kommentoida.

        kyseisen koiran takaa kahdeksassa sukupolvessa löytyy tasan kaksi kappaletta axberna koiria... koiran takaa löytyy myös suomalaisia koiria. Tiedän koiran ja omistajankin "tunnen". olen samaa mieltä siinä että jokaisesta rodusta löytyy luonnevikaisia koiria ja vaikka virosta on tullutkin huonokäytöksisiä koiria ei se tarkoita ettei heille myös olisi hyviäkin koiria. itselläni on ainakin ollut kaikki bernhardinkoirat todella ihana luonteisia niin on vaikea kommentoida "luonnevikaista" bernhardinkoiraa. Kiitos kuitenkin sinulle kommentista, en halua rueta tappelemaan asioista, vaan olisi hienoa jos asioisya pystyisi keskustelemaan ilman että tarvitsee haukkua toisten kasvatustyötä... koska se on lapsellista :) terkkuja kaikille bertsuihmisille :)


    • jackson10

      Luonteesta puhuminen taitaa olla arka aihe useille joilla on ongelmia luonteiden kanssa.Niistä ei saisi puhua ,kaikesta muusta kyllä.On paljon bernhardinkoiria ,joita on hiljaisuudessa lopetettu luonteen takia.Julki ne ei tule.On niitä suomalaisissa linjoissa myös.Rehellinen pitäis olla itselle ja muille.

      • Kommentoin..

        Virossa bernhardinkoiraa käytetään vartiointitehtäviin, täällä se on seurakoira.
        En tällä tarkoita sitä ettäkö koiran käytöstä tulisi sillä selittää, mutta jalostuksellisesti siellä on (ainakin ennen ollut) eri tavoitteet. Bernhartilainen on suuri rotu joka tulee peruskouluttaa ja sosiaalistaa samalla lailla kuin muutkin rodut. Pikkukoira on helppo ottaa syliin jos räyhää, iso täytyy olla hallinnassa AINA!! Se ei missään tilanteessa saa tehdä noin, huono käytös julkisella paikalla ei ole selitettävissä millään lailla..


      • hurtta

        Luonteet on arka aihe siinä kun mikä muukin koiraa koskeva, esim. bernhardin kohdalla lonkat.
        Jalostukseen ei pidä missään nimessä käyttää vihaisia koiria.
        Siksi meillä onkin JALOSTUSTOIMIKUNTA, jolle pitää rehellisesti toimittaa jalostustiedustelu ennen pentujen teettämistä.


      • Anneli A.
        hurtta kirjoitti:

        Luonteet on arka aihe siinä kun mikä muukin koiraa koskeva, esim. bernhardin kohdalla lonkat.
        Jalostukseen ei pidä missään nimessä käyttää vihaisia koiria.
        Siksi meillä onkin JALOSTUSTOIMIKUNTA, jolle pitää rehellisesti toimittaa jalostustiedustelu ennen pentujen teettämistä.

        Tuttavallani on kaksi koiraa suoraan Axbernasta. Kummallakin erinomainen luonne.
        Huonoluonteisa voi tulla mistä vaan, eikä vähäisin syy ole hihnan toisessa päässä!
        Tuossa haukiputaan koirassa oli siis muitakin "linjoja", miksi tuo Axberna sitten on se paha?


      • ..Niisku..
        Anneli A. kirjoitti:

        Tuttavallani on kaksi koiraa suoraan Axbernasta. Kummallakin erinomainen luonne.
        Huonoluonteisa voi tulla mistä vaan, eikä vähäisin syy ole hihnan toisessa päässä!
        Tuossa haukiputaan koirassa oli siis muitakin "linjoja", miksi tuo Axberna sitten on se paha?

        Onkohan tässä nyt jollain mennyt jauhot yli laidan, tarkoitukseni oli kartoittaa että löytyy muita samojen linjojen koiria joilla on huono luonne. Ei ole siis tarkoitus loukata ketään tai aiheuttaa pahaa mieltä. Oma koirani on myös Axbernan koira, enkä minäkään sitä kehtaa myöntää! Tosiasia vain on että tämän koiran luonteessa on vikaa. Joillekin se tuntuu vain olevan ylivoimaista keskustella asiallisesti luonteista.

        En siis missään nimessä sano, että kaikki Axbernan koirat olisivat huono luontoisia, halusin vain kysellä asiaa koska haukiputaalla olleen koiran takana on samoja linjoja kuin oman koirani takana. Näin yksinkertaista. Kertokaa joku miksi pitää tehdä kärpäsestä härkänen? Onko bernhardinkoira ihmiset todella näin herkkänahkaisia?!


      • ^_^

        olen kanssasi samaa mieltä.... on varmasti useita suomalaisista linjoista olevia koiria lopetettu käyttäytymisen takia.. ja me emme niistä tule koskaan tietämään miksi siis nostaa asiasta hirveätä mellakkaa...


    • joku vaa

      Ompa törkeää!Mainita nyt oikein kennelnimi...Kuinkas muiden kennelien koirat jotka ärhentelevät ym.niistäkö vain vaietaan??????!!!!!Minulla on axbernan koira ja on myös monella muulla ja ovat todella upeita luonteeltaan ja kaikin puolin muutenkin terveitä.Ettei syynä olisi vain kateus??puolustan kyllä axbernaa ja ihailen heidän ansiokasta kasvatus työtä....Ja onhan joka rodulla ongelmansa ettei tule juttuun muiden koirien kanssa....Vai onko syy sittenkään axberna vaan suoraan ja puhtaasti viron koirat joita aina mollataan!!!!!

    • Nimetön

      Axbernan kasvatti, tosi hyväluonteinen, kiltti, kuuliainen,rauhallinen, sosiaalinen ym.ym. lista voisi olla loputon. Olen tosi tyytyväinen valintaani ja ottaisin toisenkin samalta kasvattajalta jos olisi mahdollisuus. Minullekkin voi laitta sähköpostia, olisi kiva kuulla muista Axbernoista, vaikka olisivat sukua omalleni.

      • UPEITA

        UPEITA KOIRIA


    • N_imimerkkiErkki

      Heh heh, vanhoja viestejä tässä lueskelen, voi niitä aikoja... Vai että oikein raastupa kutsuu, jos mainitsee jonkun koiran kasvattajan nimeltä. Älkääpä nyt ihmiset kaikkea uskoko, siitä saa ja pitää puhua, jos joku vihaisilla tai luonne vikaisilla koirilla pennuttaa. Luonne vikaa koirilla aivan liikaa jo muutenkin, tässäkin rodussa. Lisää ei tarvita. Ei ne kaikki voi olla omistaja perheen pilaamia, kuten joidenkin kasvateille (tässäkin rodussa) yllättävän usein tuntuu käyvän.... =)) On se hyvä että on tämä web ja kennelliiton tieto järjestelmä nykyään niin salailu käy hankalaksi. Onni. Ihmettelen kuinka joillakin jotenkin kuitenkin valikoituu koirat, joiden kuolin syyt merkitään liiton järjestelmään, miksi ei ilmoiteta kaikkia ? Kuolema lienee silloin johtunut jostain, mikä ei päivän valoa kestä... =)) Olkaa ihmiset kriittisiä. Joillakin on ne puheet isompia kuin teot loppujen lopuksi ,valehtelu tulee vain niin suoraan sydämestä, joiltakin . Kaikki ei ole kultaa mikä kiiltää,,,

      Valoa ja iloa kaikille syksyn iltoihin !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe