Mie luulenkii et, murreketju on saant pysyvän paikan ketjujen joukossa.
Sehä on mukavaa, tulkaa taas kaikki muutkii haastamaa, et saahaan taas monta eri muretta näytille.
No sit mie lopuks sanon et, kaikki mukaa vaan.
Murreketju
165
7171
Vastaukset
koitin pittää nii kiirettä et, sais vaa ensiks haastaa, muutaman sanan,
Niihä mie tein viimeksikkii.
Murteita pittää harrastaa et ei pääse unohtummaa. On ne nii mukavaa luetavaa, ku jokkane puhhuu omal viisii. No nii, taas aletaan.- murteen ystävä myös
Miksi aloitat uuden ketjun ennen aikojaan, vielähän vanhaan sopii!
- Malviina
murteen ystävä myös kirjoitti:
Miksi aloitat uuden ketjun ennen aikojaan, vielähän vanhaan sopii!
Nyt se on täys ko Tutuse pyssy.
Jonkuuha se pittää alottaa uus ketju. Täähä on oikei kestosuosikki, ja hyvä ko monika alotti.
Haastetaa murteil, kaikelaisil. Miust on mukava kuulla joka sorti murretyylii. Panis tuo torniojokilaaksolainekii vaa enemmä juttuu tulemaa! Entäs sit Pohjois Karjalaiset?
Mis hyö ovat? - Malviina jatkaa
Malviina kirjoitti:
Jonkuuha se pittää alottaa uus ketju. Täähä on oikei kestosuosikki, ja hyvä ko monika alotti.
Haastetaa murteil, kaikelaisil. Miust on mukava kuulla joka sorti murretyylii. Panis tuo torniojokilaaksolainekii vaa enemmä juttuu tulemaa! Entäs sit Pohjois Karjalaiset?
Mis hyö ovat?vaa Turuse pyssy. Tietääks kukkaa mist sellane sanonta on tult, et on täynnä ko Turuse pyssy?
- ritva santavuori
Malviina jatkaa kirjoitti:
vaa Turuse pyssy. Tietääks kukkaa mist sellane sanonta on tult, et on täynnä ko Turuse pyssy?
Osoittaa sivistymättömyytensä sanoessaan ei ymmärtävänsä murteita. Murteet oppii ymmärtämään
lukemalla. Tuommoset sulkee osan kansasta ulos
ulkopuoliseksi. Että tämmönen tuomari!!! - nimenomaan
ritva santavuori kirjoitti:
Osoittaa sivistymättömyytensä sanoessaan ei ymmärtävänsä murteita. Murteet oppii ymmärtämään
lukemalla. Tuommoset sulkee osan kansasta ulos
ulkopuoliseksi. Että tämmönen tuomari!!!on tämä tuomari.
- yleinen syyttäjä
nimenomaan kirjoitti:
on tämä tuomari.
Ritva oli
- katriina64
yleinen syyttäjä kirjoitti:
Ritva oli
Karjalan murretta, asui Imatralla Raimo Ilaskiven naapurissa ja he olivat lapsuuden ystäviä "Ramin" kanssa.
Ymmärtää siis murteita, ainakin Karjalan. Ehkä avioliitto edesmenneen toimittaj Usko Sntavuoren kanssa sai hänet puhumaan moitteetonta Suomen kieltä.
Ainakin täällä päin Suomea tiedetään.
Kova tyttö syyttäjänä, ei moitteen sanaa. - puhemies Riitta
katriina64 kirjoitti:
Karjalan murretta, asui Imatralla Raimo Ilaskiven naapurissa ja he olivat lapsuuden ystäviä "Ramin" kanssa.
Ymmärtää siis murteita, ainakin Karjalan. Ehkä avioliitto edesmenneen toimittaj Usko Sntavuoren kanssa sai hänet puhumaan moitteetonta Suomen kieltä.
Kova tyttö syyttäjänä, ei moitteen sanaa.Uosukainen, onko tuttu tyttö?
- katriina64
katriina64 kirjoitti:
Kova tyttö syyttäjänä, ei moitteen sanaa.murreketjus ylleiskieltä!
Tää on murreketju ja sellasena pysyköön! Meil saa olla mielipiteitä, tietoi ja ommii ajatuksii vaikka mite paljo, mut ilmastaa ne murteil! - tyttö...
katriina64 kirjoitti:
Kova tyttö syyttäjänä, ei moitteen sanaa.Ei ymmärrä rauman murretta pätkääkään,omien sanojensa mukaan, juntti mikä juntti.
- katriina64
puhemies Riitta kirjoitti:
Uosukainen, onko tuttu tyttö?
Ei olla varsinaisest ystävii, mut tavataa joskus jossai ja hän muistaa. Hänellä on tietokonemuisti ja se tekee hänest juur niin miellyttävän, ko hää sannoo, et ai nii muistanha mie siut....siel tavattii sillo ja sillo.
- unohdin ympäristön
tyttö... kirjoitti:
Ei ymmärrä rauman murretta pätkääkään,omien sanojensa mukaan, juntti mikä juntti.
Enkä muistnu koko Oulun murretta.Ihan hyvähän Ritvaki on paitsi lukematon, ylimielisyys paistaa
läpi. - Lokari1
tyttö... kirjoitti:
Ei ymmärrä rauman murretta pätkääkään,omien sanojensa mukaan, juntti mikä juntti.
sen lapuvalaisen mielenkiinosta, mut emää tollasta tykää kuh kaikki mieähekih haukuu ihan alimpaan helvetiin jah naeiset kans.
Ei seh mistään mieästä saakan tolla tavalla siitä mää olenkih ihan varma , no se värivijalineh olis kyl jotenkih sille,( kun ei olis ymärtänyh mitä se lapuvalaineh sille haukuu )sopinukkih jos seh nuuka lapuvalaineh olis vähänkän mulle siitä kuh mää sille olisin sen tuonuh nääs.
Emää sitäkäh oikeen saakan tajutua kuinka seh meirät hämäläiset laskee tyhmiks, ei sillä iteläänkän mun mielestäni mikään ruurin keksijän pää ole.
Ittensä kyl osa kehua mut siihen se sitten tysääkih sen järjen juoksu nääs.
Tosta juulijasta mää en olekan pääsy mihinkään selvyyteen mikä seh on onkohan se tampereenlikan srkku vai mikä?
Mää kuh luulen et samahan se on kuh se tlikkakih , kuh tuntuuu olevan joku semonen likka kaverikih joka on ihan samaa maata kuh silläkih oli se likka kaveri jolla oli niitä mieähijä vaika kunka monta.
Määä olen kyl nyh ihan äimänkäkenä kukahan sekin oikeen on, mut mää koitan miettjä jos vaikka tulis mun päähäni kenen kans mää kirjotelen , kuh sillekih vastaan...
Mää menenkih nyh asijoitanih hoitaan kuh on mukavan viileetä tänään.
Terv: Lokari1. - Uusisuvi
katriina64 kirjoitti:
murreketjus ylleiskieltä!
Tää on murreketju ja sellasena pysyköön! Meil saa olla mielipiteitä, tietoi ja ommii ajatuksii vaikka mite paljo, mut ilmastaa ne murteil!Mie olin vähäaikaa pois ni jo hyö kerkisiit tyyrätä kamppeet toisee paikkaa. Kyl sit ootta rivakkoi. Mut löysihä mie teijät.
Ko mie lukasi läpi kettingi, ni huomasi jot siin haastettii Uosukaise Riitastkii. Naapuri tyttöhä tuo ol ja mukavast käi leikit yksii sillo pienen.
Nii ja siinthä miu pit sannoo, jot ku ain leikkii lasetaa noist hittaist hämäläisist. Eihä hyö oikeest mittää hittait ole mitä nyt vähä rauhallisempii ko myö kaakokulmalaiset. - Julia
Lokari1 kirjoitti:
sen lapuvalaisen mielenkiinosta, mut emää tollasta tykää kuh kaikki mieähekih haukuu ihan alimpaan helvetiin jah naeiset kans.
Ei seh mistään mieästä saakan tolla tavalla siitä mää olenkih ihan varma , no se värivijalineh olis kyl jotenkih sille,( kun ei olis ymärtänyh mitä se lapuvalaineh sille haukuu )sopinukkih jos seh nuuka lapuvalaineh olis vähänkän mulle siitä kuh mää sille olisin sen tuonuh nääs.
Emää sitäkäh oikeen saakan tajutua kuinka seh meirät hämäläiset laskee tyhmiks, ei sillä iteläänkän mun mielestäni mikään ruurin keksijän pää ole.
Ittensä kyl osa kehua mut siihen se sitten tysääkih sen järjen juoksu nääs.
Tosta juulijasta mää en olekan pääsy mihinkään selvyyteen mikä seh on onkohan se tampereenlikan srkku vai mikä?
Mää kuh luulen et samahan se on kuh se tlikkakih , kuh tuntuuu olevan joku semonen likka kaverikih joka on ihan samaa maata kuh silläkih oli se likka kaveri jolla oli niitä mieähijä vaika kunka monta.
Määä olen kyl nyh ihan äimänkäkenä kukahan sekin oikeen on, mut mää koitan miettjä jos vaikka tulis mun päähäni kenen kans mää kirjotelen , kuh sillekih vastaan...
Mää menenkih nyh asijoitanih hoitaan kuh on mukavan viileetä tänään.
Terv: Lokari1.nin kysyn sulta vaan, että tartteeks sun nyssitte
tiätää tarkalleen munkan sukujuuret ja muuta. Mää oon Tampereelta kotosin ja koen sun sukulaissialuks.
Mitä tommonen Lapuan flikka ny merkkaa? Vai ootsää kiinnostunu siittä?
Ainahan se on ollu härveltämässä muiren välejä. Varmaan kateuksissaan. Emmää ny sitäkän tarkota, että meirän , sun ja mun välillä mitään välejä ois......vaikkei se ny pois suljettukan ...tiätenkän. Ainakin mää tykkään susta, ja muistakko viä sen ruakavaliojutun?
Oon melkein varma, että tommoset ...jokku menis tarjoon sulle rehuja. MÄÄ EN. Mikä sun lempiruaka on? - Lokari1
Julia kirjoitti:
nin kysyn sulta vaan, että tartteeks sun nyssitte
tiätää tarkalleen munkan sukujuuret ja muuta. Mää oon Tampereelta kotosin ja koen sun sukulaissialuks.
Mitä tommonen Lapuan flikka ny merkkaa? Vai ootsää kiinnostunu siittä?
Ainahan se on ollu härveltämässä muiren välejä. Varmaan kateuksissaan. Emmää ny sitäkän tarkota, että meirän , sun ja mun välillä mitään välejä ois......vaikkei se ny pois suljettukan ...tiätenkän. Ainakin mää tykkään susta, ja muistakko viä sen ruakavaliojutun?
Oon melkein varma, että tommoset ...jokku menis tarjoon sulle rehuja. MÄÄ EN. Mikä sun lempiruaka on?Eks sää huomannu?
Emää kuule olekan yhtään tollasesta lapuvalaisesta kiinostunuh.
Määhän saan muutenki jo tarpeeks haukkuja nääs.
Vaikka kuinka rauhalineh olisi.
Nääs kuh mää en yhtäänkän tykää riitasista naeisista niih.
Mää kyl olenkih aatellu et sulla on hyvä maku noihin ruokiin nähren, ihan kuh olisit mua aatelu kuh niistä puhut.
Mää nyh vaan aatelin et olis se mukava tietää kuka sääkih olet, nääs kuh mää olen vähäsen utelis , mun mielestäni kuh olis niiku mukavampi puhua kuh tuntis vastapuhujan niikon paremmin meinaan nääs.
Tota mulla onkin niin monta mieliruokaa, et tää palsta tulis ihan täyteen jos mää neet kaiki tohon kirjotaisi, emää luulen et jätänkih kirjotamatta ,ettei pistetä tätä jutua ruoka palstalle.
Mistähän sen tietäs kunka läheiset välit taikka välitömät meirän välit tuliskan jos paremin tutustuttas...
Terv; Lokari1. - tulenlieskat
Lokari1 kirjoitti:
Eks sää huomannu?
Mää kyl olenkih aatellu et sulla on hyvä maku noihin ruokiin nähren, ihan kuh olisit mua aatelu kuh niistä puhut.
Mää nyh vaan aatelin et olis se mukava tietää kuka sääkih olet, nääs kuh mää olen vähäsen utelis , mun mielestäni kuh olis niiku mukavampi puhua kuh tuntis vastapuhujan niikon paremmin meinaan nääs.
Tota mulla onkin niin monta mieliruokaa, et tää palsta tulis ihan täyteen jos mää neet kaiki tohon kirjotaisi, emää luulen et jätänkih kirjotamatta ,ettei pistetä tätä jutua ruoka palstalle.
Mistähän sen tietäs kunka läheiset välit taikka välitömät meirän välit tuliskan jos paremin tutustuttas...
Terv; Lokari1.Mää huamasi. Sää oot ny Julian lumossa ja sen ruuan. Miätin vaan, kyä noi miähetki taitaa aika epeliä olla. Emmää oo mitenkää pettyny, sää oot vappaa kattelee vaikka ketä. Niiku määki.
Nii nääs ossaan mää ruakaa tehrä ja hyvää. Eikös naiset yleensä ossaa, nii mää luule. Tairan jäärä vaa salaseks, tai kattellaa ny. - Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
Mää huamasi. Sää oot ny Julian lumossa ja sen ruuan. Miätin vaan, kyä noi miähetki taitaa aika epeliä olla. Emmää oo mitenkää pettyny, sää oot vappaa kattelee vaikka ketä. Niiku määki.
Nii nääs ossaan mää ruakaa tehrä ja hyvää. Eikös naiset yleensä ossaa, nii mää luule. Tairan jäärä vaa salaseks, tai kattellaa ny.Mustis niikö se tampereenlikkakih oh?
Jos mää nyh ruoasta puhun jonkun kans niih ei siitä piräs mustikses alkaakaan.
Tota ainaskaan mun mielestäni, mitenkä tee naeiset nyh noin helkutin kovija olette mulle.
Enhän mää saa kohta henkitääkän ilman lupaa kysymättä , ainaskaan kehenkään toiseen naeiseen päin.
Kylmääkin olen sitä mieltä et katellaan nyh ensten , ja maistelaan kuka paraan ruoan tekee ja kuinka.... no jääköön sanomatta, nooh kyl mää senki voin sanova hyvää kahvia terjoo mulle onko oikeen kerma nekassa kermaaa ja pikku pullokih yskän varalle ainaskih juhlapäivinä nääs.
Ihan mukava sulta salarakas kuh huomaat asijoita, mut selvitä neet ensten oikeeseen järjestykseen nääs, meinaan kuh tommosija aljat epäilemään eten mää kattos sen vertaa omaa ruokani perään kuka saa maitavamman makusta tehryksi.
Heippä salarakas, eikä mitään mustiken oireita sulta.
Terv: Lokari1. - tulenlieskat
Lokari1 kirjoitti:
Mustis niikö se tampereenlikkakih oh?
Jos mää nyh ruoasta puhun jonkun kans niih ei siitä piräs mustikses alkaakaan.
Tota ainaskaan mun mielestäni, mitenkä tee naeiset nyh noin helkutin kovija olette mulle.
Enhän mää saa kohta henkitääkän ilman lupaa kysymättä , ainaskaan kehenkään toiseen naeiseen päin.
Kylmääkin olen sitä mieltä et katellaan nyh ensten , ja maistelaan kuka paraan ruoan tekee ja kuinka.... no jääköön sanomatta, nooh kyl mää senki voin sanova hyvää kahvia terjoo mulle onko oikeen kerma nekassa kermaaa ja pikku pullokih yskän varalle ainaskih juhlapäivinä nääs.
Ihan mukava sulta salarakas kuh huomaat asijoita, mut selvitä neet ensten oikeeseen järjestykseen nääs, meinaan kuh tommosija aljat epäilemään eten mää kattos sen vertaa omaa ruokani perään kuka saa maitavamman makusta tehryksi.
Heippä salarakas, eikä mitään mustiken oireita sulta.
Terv: Lokari1.oo mustis, emmää oo ainakas huamannu semmosta. Mää vaa yriti sannoo, et noi likat kehhuu itteensä nii kovi. Semmosta mää tarkoti. Mää en näköjää ossaakaan si. Ei tarttekkaa. Ny ku paremmi aattele. Mää oo iha hyvä tämmösenä, niiku sääki oot. Mun pualesta kyä voit olla rauhassa sen pualee. Mää e päästä noita lieskoja loimuaa, heh. Moro ny.
- Julia
Lokari1 kirjoitti:
Eks sää huomannu?
Terv; Lokari1.Mää oon Julia. Semmonen mukava likka, jokka tykkään miähistä jokka syä kunnon ruakaa ja joille ei tartte alkaa sävelteleen mitään kummia salaattijuttuja. Sitten oon viä komee Hämäläistyyppinen, rehevä ja lepposa, enkä riitele koskaan, ....Mää ny riitelisin .... en kuuna kullan päivänä. Uskon, että sun kanssa juttua syntyy leppoisalla mukavalla kaksimiälisellä tavalla, ilman riiran häivääkän.
Enkä mää kampita muitakaan likkoja. Ne saa olla mukana rehrissä sun suasios tavottelussa. Oon vaan semmonen voittajatyyppi ja kauheen luannollinen. En vois kuvitelakkan värjääväni tukkaani. Onko susta pellavapää kivan näkönen - tämmönen aito? Kiva kuvitella sunki ulkonäkös taas uurelleen, kun kerroit, ettei sulla ookkaan niitä pyäreitä silmälaseja. Musta onkin paljon jännittävämmän näkönen tommonen mustia laseja käyttävä kanksteri, tai et sää ny tiätenän oo varsinainen kanksteri, mutta mää kuvittelen vaan, että sussa olis jotain rikollisromanttista hohtoo. Johtuu varmaan siittä kun mää oon rehelisyyren kannalla ja sitten täytyis joskus antaa miälikuvituksensa laukata. Ooksää koskaan nähny seksistisiä unia? - Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
oo mustis, emmää oo ainakas huamannu semmosta. Mää vaa yriti sannoo, et noi likat kehhuu itteensä nii kovi. Semmosta mää tarkoti. Mää en näköjää ossaakaan si. Ei tarttekkaa. Ny ku paremmi aattele. Mää oo iha hyvä tämmösenä, niiku sääki oot. Mun pualesta kyä voit olla rauhassa sen pualee. Mää e päästä noita lieskoja loimuaa, heh. Moro ny.
Mää vähäsen alkasinkih pelkään et säääkih alat hiuksija repiin toisten naeisten päästä pois.
Meinaan jos mää niillen jotain puhun nääs.
Nääs kuh mun mielestänih toi tulenlieska voiki alkaa poltaan , sehän oliskih ihan jotain pyromaanin hommija jos semosta tekis .
Mun mielestäni tullanen mukavasti lämitävä tuli onkih justiinsa mua varten.
Otetaankih ihan rauhalisesti eikä räjähretä turhista, nääs kuh mää olenki aina sanonu et ennen tunnin tuumii enenko tekee kokopäivän turhaa työätä nääs, eikös se tämäkih asija ole vähän samaa et katotaan ja tuumitaan nyh vaan ensten.
Hei nyh salarakas , mieätitään nyh tätäkih asijaa nääs.
Ai niih kyl mun pitää tolle juuliallekih kirjotaa ettei sekään tunne väävänsä varjoon nääs , mää kuh olen semonen tasapuolineh kaikkija kohtaan nääs.
Terv: Lokari1. - Lokari1
Julia kirjoitti:
Mää oon Julia. Semmonen mukava likka, jokka tykkään miähistä jokka syä kunnon ruakaa ja joille ei tartte alkaa sävelteleen mitään kummia salaattijuttuja. Sitten oon viä komee Hämäläistyyppinen, rehevä ja lepposa, enkä riitele koskaan, ....Mää ny riitelisin .... en kuuna kullan päivänä. Uskon, että sun kanssa juttua syntyy leppoisalla mukavalla kaksimiälisellä tavalla, ilman riiran häivääkän.
Enkä mää kampita muitakaan likkoja. Ne saa olla mukana rehrissä sun suasios tavottelussa. Oon vaan semmonen voittajatyyppi ja kauheen luannollinen. En vois kuvitelakkan värjääväni tukkaani. Onko susta pellavapää kivan näkönen - tämmönen aito? Kiva kuvitella sunki ulkonäkös taas uurelleen, kun kerroit, ettei sulla ookkaan niitä pyäreitä silmälaseja. Musta onkin paljon jännittävämmän näkönen tommonen mustia laseja käyttävä kanksteri, tai et sää ny tiätenän oo varsinainen kanksteri, mutta mää kuvittelen vaan, että sussa olis jotain rikollisromanttista hohtoo. Johtuu varmaan siittä kun mää oon rehelisyyren kannalla ja sitten täytyis joskus antaa miälikuvituksensa laukata. Ooksää koskaan nähny seksistisiä unia?Kyl mää visiinkih tykään vaaleestaki , kuh omaniki on haalistunu täällä aurinkosa, enkä mää alja sitä miksikään värjäämään nääs.
Emää ole niih nokon nuuka mikä seh väri on tukassa ja muissakih karvoisa, niin kauvan kun ei ole kalju.
Vaikka kyl toi tampereen likka tykkäs visiinkih semosestakih kun lähti semosen mieähen mukaan.
Juuh mää onnitelenkih sitä et löysi jonku ,emää oliskaan sille pärjänyh kuh se vaati jotain jänestä nääs.
Tota mun pitääkih kysyvä sulta et minkäs laista se semmonen kaksimieälinen juttutapa oikeen onkan, nääs kuh mun järki ei oikeen saanukan tosta sanasta kiini ja selväksikään seh ei mulle tullu .
Ton yksimielisen määkin tierän kyl.
Sää kysyitkih et olenks mää nähny seksisijä unija, emää nyh muista olenkohan mää nähnykän semosija , mut kyl mää useempi aamu herään taltasta .... vaikka omaan sänkyyni illalla menenki nukuumaan.
Tota olisinkohan mää jotain semosija nähny, mutten muistakan kun olen nukkunuh nin hyvin nääs.
Toi olikih mun mielestäni mukava juttu kuh annat toistenki likkojen kilpailla , ekkä heti alja riitaa haastaan niiren kans ja tukaa niiltä repiinpois.
Eimulla oleminkäänlaista rekisterijä mun nimelläni, mää tarkotan rikos sellasta nääs, määhän olen rehelinen työämieäs vaan nääs.
Eihän tuolta rakenuksilta mitään viitti mukaansa otaa kuh mun mielestäni semotilla ei ole mitään arvoakaan , aikaskaan mun mielestäni.
Joten emää ole varastanukkan mitään , joskus nuorena mää kyl kävin omena varkaissa, onkos seh suuri rikos?
Emää siitä omena varkaurestakaan kiini jäänu koskaan, kyl kai mää olen rehelineh mieäs.
Terv: Lokari1. - Julia
Lokari1 kirjoitti:
Kyl mää visiinkih tykään vaaleestaki , kuh omaniki on haalistunu täällä aurinkosa, enkä mää alja sitä miksikään värjäämään nääs.
Emää ole niih nokon nuuka mikä seh väri on tukassa ja muissakih karvoisa, niin kauvan kun ei ole kalju.
Vaikka kyl toi tampereen likka tykkäs visiinkih semosestakih kun lähti semosen mieähen mukaan.
Juuh mää onnitelenkih sitä et löysi jonku ,emää oliskaan sille pärjänyh kuh se vaati jotain jänestä nääs.
Tota mun pitääkih kysyvä sulta et minkäs laista se semmonen kaksimieälinen juttutapa oikeen onkan, nääs kuh mun järki ei oikeen saanukan tosta sanasta kiini ja selväksikään seh ei mulle tullu .
Ton yksimielisen määkin tierän kyl.
Sää kysyitkih et olenks mää nähny seksisijä unija, emää nyh muista olenkohan mää nähnykän semosija , mut kyl mää useempi aamu herään taltasta .... vaikka omaan sänkyyni illalla menenki nukuumaan.
Tota olisinkohan mää jotain semosija nähny, mutten muistakan kun olen nukkunuh nin hyvin nääs.
Toi olikih mun mielestäni mukava juttu kuh annat toistenki likkojen kilpailla , ekkä heti alja riitaa haastaan niiren kans ja tukaa niiltä repiinpois.
Eimulla oleminkäänlaista rekisterijä mun nimelläni, mää tarkotan rikos sellasta nääs, määhän olen rehelinen työämieäs vaan nääs.
Eihän tuolta rakenuksilta mitään viitti mukaansa otaa kuh mun mielestäni semotilla ei ole mitään arvoakaan , aikaskaan mun mielestäni.
Joten emää ole varastanukkan mitään , joskus nuorena mää kyl kävin omena varkaissa, onkos seh suuri rikos?
Emää siitä omena varkaurestakaan kiini jäänu koskaan, kyl kai mää olen rehelineh mieäs.
Terv: Lokari1.Kattos kun mun piti sanoo, että kakskiälistä juttua. Eli mää tarkotin, että sää puhusit jonkunverran enklantia ja määki siinä sivussa oppisin sitä, eli puhuttais ninkun kahrella kiälellä kaksmiälisesti siis.
No, siinäpä Tampereen likka sitten sai sen nalipäänsä, vaikka ny kun huamaa, jos lukee tätä palstää) että minkälainen mäihä sulla likkojen kanssa käy, nin katuu. Varsinkin kun huamaa, että sää et loppujen lopuks ookkan mikä tahansa tuunari, vaan menestyvä rakennusurakoitsija, joka oot rakentanut koko länsirannikon hianoimmat hotellit, missä vilmitähret, eurooppalaisekkin asuu kun käy Holluvootissa. Sittäpä sai!
Ei omenavarkaus oo rikos, jos ei jää kiinni. Eikä mitään muutakaan konnuutta voira rikolliseksi määritellä, jos ei jää kiinni ja vaikka jäis kiinnikin, nin pätevä asianajaja hoitelee suuremmakkin kansterit vapaaksi. Sullon viä Vekasissa suhteita, nin että jatka huolettomasti pisneksiä vaan! Onko sulla jo ny muhkee pankkitili? En muuten kyselis, mutta kun noi jokku likat vaikuttais semmosilta ahneilta ja materian perään olevilta. Mää oon herkkä kaunosialu, jollon kuitenkin jalat maassa. Jos vaan tahrot, nin mää alan sun talourelliseksi neuvoantajaksi. Sitten viä varottasin noista muista likoista, vaikka osaathan sää ittekin varoa - oot huamannu miten kiaroja jokku naiset on. Ne vaan kyttää miähen omaisuuksia. Mää en.
Kiva päivää sulle Lokari sinne kauas Kalihvorniaan, tai yätäkö mun tarttes sanoo.
Jos yätä toivotan, nin suloisa unia teltassa! - Lokari1
Julia kirjoitti:
Kattos kun mun piti sanoo, että kakskiälistä juttua. Eli mää tarkotin, että sää puhusit jonkunverran enklantia ja määki siinä sivussa oppisin sitä, eli puhuttais ninkun kahrella kiälellä kaksmiälisesti siis.
No, siinäpä Tampereen likka sitten sai sen nalipäänsä, vaikka ny kun huamaa, jos lukee tätä palstää) että minkälainen mäihä sulla likkojen kanssa käy, nin katuu. Varsinkin kun huamaa, että sää et loppujen lopuks ookkan mikä tahansa tuunari, vaan menestyvä rakennusurakoitsija, joka oot rakentanut koko länsirannikon hianoimmat hotellit, missä vilmitähret, eurooppalaisekkin asuu kun käy Holluvootissa. Sittäpä sai!
Ei omenavarkaus oo rikos, jos ei jää kiinni. Eikä mitään muutakaan konnuutta voira rikolliseksi määritellä, jos ei jää kiinni ja vaikka jäis kiinnikin, nin pätevä asianajaja hoitelee suuremmakkin kansterit vapaaksi. Sullon viä Vekasissa suhteita, nin että jatka huolettomasti pisneksiä vaan! Onko sulla jo ny muhkee pankkitili? En muuten kyselis, mutta kun noi jokku likat vaikuttais semmosilta ahneilta ja materian perään olevilta. Mää oon herkkä kaunosialu, jollon kuitenkin jalat maassa. Jos vaan tahrot, nin mää alan sun talourelliseksi neuvoantajaksi. Sitten viä varottasin noista muista likoista, vaikka osaathan sää ittekin varoa - oot huamannu miten kiaroja jokku naiset on. Ne vaan kyttää miähen omaisuuksia. Mää en.
Kiva päivää sulle Lokari sinne kauas Kalihvorniaan, tai yätäkö mun tarttes sanoo.
Jos yätä toivotan, nin suloisa unia teltassa!Mää kuh en olekan huomanu et mulla olis ollu minkäälaista mäihä taikka muunlaista hyvää tuurija.
Nääs kuh mää en nähny ketään sillä tammelan torilla, ne kaikki jokka täällä kirjoitelivatten jah sanovat tulevansa ulkomaan eläintä katomaan, siis mua, niin ei kukaan tullu katoon.
Emää tommosta sanos miksikään mäihäks kyl, sehän oli ihan viesko, vai mikähän se sivistyny nimi nytten sit olikan...
Mää nyh ihmetelen kauhijasti mitä sää tommosija olet saanu päähäs et mää olisin rakenus urakoitija, ei kuule läheläkään määhän olin työsä vaan rakenuksilla nääs, kul mää olen se tuunari ihan varmanpäältä niih.
Kyl neet vekasinkih suhtet oli semosija yhren yön pitusija sillon nuorempana , meinaan kuh multa lopu rahat nii piti lähtee kotija kuh ei ollu millä olis pelanu niiren ykskätisten rosvojen kans nääs juh.
Tota kyl mää talourenhoitajan tarvittisinkih , ku mää olen helkutin huono siiivoomaan , taikka ainaskih siivojan , mut niiren palkat on niin helkutin korkeet et mää menenki semosista konkaankursiin.
Mää en yhtään välitä vaikka kuinka kytäis mun rahojani, olisinki ilonen jos joku löytäs vaikka vähänki ja sanos et neet on mun, meinaan kun mää en ole semosista mitään kulukan.
Meinaan et mullakih olis rahaa josaki.
Tuol taskun pohjalla on muutama kolikko ja sillä pitääkih tulla toimeen tää lopukuukausi, onnekseni on sentään ruokaa ja tupakkija kotona ettei tarvitte mihkään mennä pyytään avustusta.
Tosi ikävää mut tää on tosi asija nääs.
Kyl mun pitää pistää tolle tulenlieskallekih terveisijä tähänlopuun, mää sanonkih et heei hei tytöt.
Terv: Lokari1. - Liisinka
Malviina kirjoitti:
Mis hyö ovat?" A vieläks´siul mitä kuuluu?
- Julia
Lokari1 kirjoitti:
Mää kuh en olekan huomanu et mulla olis ollu minkäälaista mäihä taikka muunlaista hyvää tuurija.
Nääs kuh mää en nähny ketään sillä tammelan torilla, ne kaikki jokka täällä kirjoitelivatten jah sanovat tulevansa ulkomaan eläintä katomaan, siis mua, niin ei kukaan tullu katoon.
Emää tommosta sanos miksikään mäihäks kyl, sehän oli ihan viesko, vai mikähän se sivistyny nimi nytten sit olikan...
Mää nyh ihmetelen kauhijasti mitä sää tommosija olet saanu päähäs et mää olisin rakenus urakoitija, ei kuule läheläkään määhän olin työsä vaan rakenuksilla nääs, kul mää olen se tuunari ihan varmanpäältä niih.
Kyl neet vekasinkih suhtet oli semosija yhren yön pitusija sillon nuorempana , meinaan kuh multa lopu rahat nii piti lähtee kotija kuh ei ollu millä olis pelanu niiren ykskätisten rosvojen kans nääs juh.
Tota kyl mää talourenhoitajan tarvittisinkih , ku mää olen helkutin huono siiivoomaan , taikka ainaskih siivojan , mut niiren palkat on niin helkutin korkeet et mää menenki semosista konkaankursiin.
Mää en yhtään välitä vaikka kuinka kytäis mun rahojani, olisinki ilonen jos joku löytäs vaikka vähänki ja sanos et neet on mun, meinaan kun mää en ole semosista mitään kulukan.
Meinaan et mullakih olis rahaa josaki.
Tuol taskun pohjalla on muutama kolikko ja sillä pitääkih tulla toimeen tää lopukuukausi, onnekseni on sentään ruokaa ja tupakkija kotona ettei tarvitte mihkään mennä pyytään avustusta.
Tosi ikävää mut tää on tosi asija nääs.
Kyl mun pitää pistää tolle tulenlieskallekih terveisijä tähänlopuun, mää sanonkih et heei hei tytöt.
Terv: Lokari1.Aattelen, että kun on sevverran, että ne tupakit ja ruakaa saa, nin mitä niillä taaloilla.....
Tai tiätenkin jos joskus tahtos vähän irrotella, mennä vaikka Vekasiin pelaan. Mullon sellanen tuttu, joskus kurillani sanon likkakaveriksi sitä, vaika se on kauheen kare luanteeltaan, se pelaa kaiken mailman pinkot ja ykskätiset rosvot ja mitä ne ny onkaan nimeltään ne pelit.
Pelatkoon! Sää voit tiätenkin pelata ja se sopiiki sun imakoos, sellanen pelimiähen rooli, mutta kaikille ei sovi. Sulla pitää pokka vaikka häviäisikki, oot rauhallista sorttia. Mun tuttu, se likkakaveri taas alkaa kiroileen ja potkiin pelikoneita kun menettää viimeiset ruakarahansa ja sitten vippaa multa. On nykkin aika paljon auki. Mitäs sää oot miältä, alkasinko ottaa korkoa niistä veloista?
Vaikka tavallani tuamitsen uhkapelin, nin kokeile sää ny viä onneas Vekasissa ja muuallakin! Oishan se kiva sun sitten mennä johku Etelämeren saarelle lomalle jonkun kivan suamalaisen vaaleen, pyäreen likan kanssa, eikö vaan? Siis jos voittasit - oikein räjäyttäsit pankin. - Lokari1
Julia kirjoitti:
Aattelen, että kun on sevverran, että ne tupakit ja ruakaa saa, nin mitä niillä taaloilla.....
Tai tiätenkin jos joskus tahtos vähän irrotella, mennä vaikka Vekasiin pelaan. Mullon sellanen tuttu, joskus kurillani sanon likkakaveriksi sitä, vaika se on kauheen kare luanteeltaan, se pelaa kaiken mailman pinkot ja ykskätiset rosvot ja mitä ne ny onkaan nimeltään ne pelit.
Pelatkoon! Sää voit tiätenkin pelata ja se sopiiki sun imakoos, sellanen pelimiähen rooli, mutta kaikille ei sovi. Sulla pitää pokka vaikka häviäisikki, oot rauhallista sorttia. Mun tuttu, se likkakaveri taas alkaa kiroileen ja potkiin pelikoneita kun menettää viimeiset ruakarahansa ja sitten vippaa multa. On nykkin aika paljon auki. Mitäs sää oot miältä, alkasinko ottaa korkoa niistä veloista?
Vaikka tavallani tuamitsen uhkapelin, nin kokeile sää ny viä onneas Vekasissa ja muuallakin! Oishan se kiva sun sitten mennä johku Etelämeren saarelle lomalle jonkun kivan suamalaisen vaaleen, pyäreen likan kanssa, eikö vaan? Siis jos voittasit - oikein räjäyttäsit pankin.Kylhän sitä unelmoira voi mut , ku ei tärppää niih ei.
Olis seh munkin mielestäni mukava saara sieltä vekasista kerran pankki räjäytetyä , mut mun tuurillani seh oliskih helkutin suuuuri ihme, jos saisin joskus vähän suureman potin voitettua.
Setten kun mää olen kaikki rahani pelanu, enkä yhtään olekaan rikastuh niin mää pistän auton nokan kotija päin, ja lährenkin kotija ja ajelen hisukseensa kotijani, mitäs siellä pa'ana tekiskän .
Se vekasi kuh ei ole mikään hyvätekeväisyyslaitos nääs.
Mitäs niitä pekikoneita potkiin alkas eihän niisä mitään tuntuoa ole kummiskaan, ja toiseksensa eihän mua kukaan ole väkisin pelaan pannukaan, omasta halustanihan mää olen pelanuh, niiko kaikki toisekih pelurit nääs ,sen verran mullakih on järkee sentään jäljellä päässänih.
Joo kyl se oliskih ihanmukavaa josain mukavalla piitsillä makoilla mukavan likan kans , mulle siinä nyh ei kyl oliskan mitään isompija määritelmijä minkä maalaineh se tyttö mun kanssa oliskan siellä piistillä nääs.
Olishan se suomalainen siinä mielesä mukava kuh muut ihmiset ei ymmärtäs mitä meet puhuttais keskenämme.
siinähän vois vaikka niitä kaksimieliyyksijäkin puhua eikä kukaan tulis hullua hurskaamaks, nääs kuh suamen kieltä kovin pieni porukka sentään puhuu maalimassa.
Kyl mun mielestäni olis mukava olla vähänn enempi rahaa kuh sitä nykysin mulla on.
Mut ku ei ole niin ei ja sille eimitään voi .
Terv: Lokari1. - Malviina
Liisinka kirjoitti:
" A vieläks´siul mitä kuuluu?
et mist se 'a' tulloo joihekii kivenappoisii ja koivistolaisii puhheesee. Tunnen rouvan, joka sannoo "a, mie ko sanoin ", tai "a sie älä!"
En millokaa oo kysynt, et mite nii a, mut luulen, et se ol paikaline tapa haastaa siel Koivistol. Sieltäks siukii juureis ovat? - pyssy-Turunen
Malviina jatkaa kirjoitti:
vaa Turuse pyssy. Tietääks kukkaa mist sellane sanonta on tult, et on täynnä ko Turuse pyssy?
legendaarinen kuoronjohtaja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Martti_Turunen_(kuoronjohtaja)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Täynnä_kuin_Turusen_pyssy
- Nimetön
Potifar II
- en kyl ymmärtäny
miks leffas pitäs olla klogu?Ja mikä ihme se klogu oikee on?Viitsiks muuten kertoo.
No kai te huomaatte et mä oon Hesasta.Joo tällai mä puhun, vaikk mä oon jo kauan asunu muualla.
Murteista mä tykkään kaikkein eniten Pohjanmaan murteest, must se on jotenki niin kliffaa,hei.
Mut kyl mie ossaan karjalan murrettakii puhhuu, ku miun appivanhemmat ol sielt lähtösin.Hyvvää jatkoo teil kaikil! - Nimetön
en kyl ymmärtäny kirjoitti:
miks leffas pitäs olla klogu?Ja mikä ihme se klogu oikee on?Viitsiks muuten kertoo.
No kai te huomaatte et mä oon Hesasta.Joo tällai mä puhun, vaikk mä oon jo kauan asunu muualla.
Murteista mä tykkään kaikkein eniten Pohjanmaan murteest, must se on jotenki niin kliffaa,hei.
Mut kyl mie ossaan karjalan murrettakii puhhuu, ku miun appivanhemmat ol sielt lähtösin.Hyvvää jatkoo teil kaikil!Se nyt on vain jonkinlainen loru, ääntämisharjoitus niinkuin vesihiisi sihisi hississä. Voit olla Hesasta. Syntyperäinen Stadilainen ei koskaan sano olevansa Hesasta, vaan aina Stadista. Suomessa on vain yksi (1) Stadi. Lämpimin terveisin,
Potifar II - Hesalainen/stadilainen
Nimetön kirjoitti:
Se nyt on vain jonkinlainen loru, ääntämisharjoitus niinkuin vesihiisi sihisi hississä. Voit olla Hesasta. Syntyperäinen Stadilainen ei koskaan sano olevansa Hesasta, vaan aina Stadista. Suomessa on vain yksi (1) Stadi. Lämpimin terveisin,
Potifar IIKättärillä syntynyt, ja Rööperissä lapsuuteni viettäny.Sillo ku mä siel asuin siel oli viel paljo puutaloja, eikä se ollu mikää juppialue niinku nykysin.Jumakaut oli muuten tosi hävettävää asuu niis puutalois, onneks mä en asunu.
Tosin mitään varsinaista stadin slangii en oo koskaa puhunu, meinaan sellast oikee slangii niinku jotkut sillo puhu.
Jännä muuten miten syntyperäset stadilaiset jotenki pitävät itseensä vähä parempina ihmisinä ku muut.Mulla on itelläki ollu vähä sama vika,sillee kuitenki vaan ihan omas mieles,enkä oo yleensä landepaukuista puhunu.No nythän mä oon ite sellanen, ku asun 100 km:n päässä Hesasta, eiku sorru stadista. - hesalainen/stadilainen
Hesalainen/stadilainen kirjoitti:
Kättärillä syntynyt, ja Rööperissä lapsuuteni viettäny.Sillo ku mä siel asuin siel oli viel paljo puutaloja, eikä se ollu mikää juppialue niinku nykysin.Jumakaut oli muuten tosi hävettävää asuu niis puutalois, onneks mä en asunu.
Tosin mitään varsinaista stadin slangii en oo koskaa puhunu, meinaan sellast oikee slangii niinku jotkut sillo puhu.
Jännä muuten miten syntyperäset stadilaiset jotenki pitävät itseensä vähä parempina ihmisinä ku muut.Mulla on itelläki ollu vähä sama vika,sillee kuitenki vaan ihan omas mieles,enkä oo yleensä landepaukuista puhunu.No nythän mä oon ite sellanen, ku asun 100 km:n päässä Hesasta, eiku sorru stadista.Onks tääl muuten ketään joka haluis puhuu tosta -40-50-luvun Hesata?Mua kiinnostais aihe.
Heti tulee mieleen, et sillon ku ei ollu telkkarii, mä kävin joka viikko leffassa.Mut ku ei tuu mieleen niit leffateattereiden nimii.Emmä muista ku Meranon, Alohan ja Glorian, niitähän oli kuitenkin ihan sikana siihen aikaan, melkein joka kulmalla. - Nimetön
hesalainen/stadilainen kirjoitti:
Onks tääl muuten ketään joka haluis puhuu tosta -40-50-luvun Hesata?Mua kiinnostais aihe.
Heti tulee mieleen, et sillon ku ei ollu telkkarii, mä kävin joka viikko leffassa.Mut ku ei tuu mieleen niit leffateattereiden nimii.Emmä muista ku Meranon, Alohan ja Glorian, niitähän oli kuitenkin ihan sikana siihen aikaan, melkein joka kulmalla....Siltasaarenkadulla oli Tähti, Pallas ja Plaza. Sitten Vallilassa Sturenkadulla oli Louhi ja Hämeentiellä tai oikastaan sen tuntumassa Apollo. Kasarmikadulla oli Savoy, Isolla Roballa oli Tivoli ja Astor ja joku jota en muista. Harjutorilla oli Casino.
Osa näistä on varmaan vieläkin olemassa, mutta toisilla nimillä.
Olen joskus tällä palstalla kirjoitellut miehestä, jonka sanottiin olevan nimeltään Riku. Hän kauppasi Totuuden Torvi-nimistä Radikaalipuolueen lehteä. Kailotti: "Totuuden Torrrrvi, uusnumerrro"...Jotkut tiesivät, että Riku sorti ärrää sen takia, että oli ampunut kieleensä reijän välttyäkseen sotaväeltä. Mene ja tiedä?
Suomen Radikaalipuolueen puheenjohtaja oli nimeltään Ernesti Hentunen. Ilmeisesti jonkinlainen Esi-Veikko Vennamo.
Elokuvateattereiden lisäksi tanssipaikat ja kapakat ovat saaneet uusia nimiä. Hämis on nykyään Tavastia. Kapakoiden nykynimiä en tiedä. Olen jo jättänyt niiden kiertämisen nuoremmille.
Enpä tällä rupeamalla keksi muuta kirjoitettavaa. Ehkäpä jotain tulee vaiheessa 2 mieleen. Mutta, mutta....
Potifar II - hesalainen/stadilainen
Nimetön kirjoitti:
...Siltasaarenkadulla oli Tähti, Pallas ja Plaza. Sitten Vallilassa Sturenkadulla oli Louhi ja Hämeentiellä tai oikastaan sen tuntumassa Apollo. Kasarmikadulla oli Savoy, Isolla Roballa oli Tivoli ja Astor ja joku jota en muista. Harjutorilla oli Casino.
Olen joskus tällä palstalla kirjoitellut miehestä, jonka sanottiin olevan nimeltään Riku. Hän kauppasi Totuuden Torvi-nimistä Radikaalipuolueen lehteä. Kailotti: "Totuuden Torrrrvi, uusnumerrro"...Jotkut tiesivät, että Riku sorti ärrää sen takia, että oli ampunut kieleensä reijän välttyäkseen sotaväeltä. Mene ja tiedä?
Suomen Radikaalipuolueen puheenjohtaja oli nimeltään Ernesti Hentunen. Ilmeisesti jonkinlainen Esi-Veikko Vennamo.
Elokuvateattereiden lisäksi tanssipaikat ja kapakat ovat saaneet uusia nimiä. Hämis on nykyään Tavastia. Kapakoiden nykynimiä en tiedä. Olen jo jättänyt niiden kiertämisen nuoremmille.
Enpä tällä rupeamalla keksi muuta kirjoitettavaa. Ehkäpä jotain tulee vaiheessa 2 mieleen. Mutta, mutta....
Potifar IINyt mäkin muistan ton Astorin ja Savoyn kun sä sanoit, mut noit muita sieltä Pitkänsillan toiselta puolelta mä en edes tienny,ku mä asuin toisella puolella kaupunkii,enkä juurikaan siellä päin käyny.
Mut mä muistan kyl vielä ihan ekat osoitteet mis mä asuin ihan tarkalleen.Eka oli Ratakadulla ja toka Albertinkadulla.Ihme ja kumma selkäytimestä visssiin muistuu vielä toi eka puhelinnumerokin.Niinhän sitä muuten sanotaankin, et vanhat asiat muistaa paremmin ku uudet.... - Ny mää kyl sano
Nimetön kirjoitti:
Se nyt on vain jonkinlainen loru, ääntämisharjoitus niinkuin vesihiisi sihisi hississä. Voit olla Hesasta. Syntyperäinen Stadilainen ei koskaan sano olevansa Hesasta, vaan aina Stadista. Suomessa on vain yksi (1) Stadi. Lämpimin terveisin,
Potifar II"Suames o vaa yks stadi, ja se o Nystadi."
"Ei semne ihmine kans pali mittän tiär ko harvo Uureskaupunkis käyn o." :D
"Hesa" ei ol mittän kiält. Ei semst sana pitäs käyttä. Mää ole syntyny Helsinkis, mut emmää ikän sano "Hesas". Kyl se o nin kamala ko kiäl vaa rappeutu, eikä kukka enä tiär oikkioit sanoi. Mone sanova "alkka sama" vaik oikkia muato o "alkka satamaha". - Ny mää kyl sano
Nimetön kirjoitti:
...Siltasaarenkadulla oli Tähti, Pallas ja Plaza. Sitten Vallilassa Sturenkadulla oli Louhi ja Hämeentiellä tai oikastaan sen tuntumassa Apollo. Kasarmikadulla oli Savoy, Isolla Roballa oli Tivoli ja Astor ja joku jota en muista. Harjutorilla oli Casino.
Potifar IISe oli Suomen suurin elokuvateatteri. (Seinällä oli sinisellä neonvalolla katsomon puolella omistajan nimi "Himberg".) Sen alakerrassa oli toinen, mutta en muista sen nimeä. "Piukat paikat" meni siellä yli vuoden. Se on varmaan pitkäikäisimpiä samassa teatterissa esitettyjä elokuvia Suomessa. - Tunturikadulla oli Astra, joka oli välillä jonkin helluntaiseurakunnan kokoontumispaikka, ja eikö siinä ole nyt jokin teatteri?
Museokadulla oli Mikki. Eikö se ollut juuri se teatteri, jossa valkokangas oli nurkittain? Se oli piharakennuksessa ja muutti sitten nimensä. Remontissa valkokangas siirrettiin kohtisuoraan, ja teatteri erikoistui laatuelokuviin. Nyt vastaava, saman omistajan teatteri on Dianapuistossa. En vain muista nimeä. - Capitol Mannerheimintiellä ydinkeskustassa esitti vain neuvostoliittolaisia elokuvia, mutta nyt se on jaettu moneen pikkuteatteriin ja komea interiööri on pilattu. Hesperia, myös Mannerheimintiellä, esitti pelkkiä länkkäreitä. Mikä se teatteri oli, jossa esitettiin vain ruotsalaisia elokuvia, ja jonka valkokangas oli vinossa yleisöön nähden? Viiskulmassa oli Merano. P-Espalla oli Kit-Cat, joka näytti pelkkiä nonareita, samoin Luxor Iso-Roballa. Se on entinen ja nykyinen kirkko. Luxorin nonarit olivat kaupungin kaikkein parhaat. Siellä oli eniten piirrettyjä. Bio Rex Lasipalatsissa on yhä olemassa, mutta nykyisin varmaan laajemmassa käytössä.
Entä mikä se elokuvateatteri Sörkan Harjukadulla oli, jossa nyt on Kristillinen Keskus? Jokin vuosi sitten sen vieressä oli vielä Veronican "pieksentäsalonki".
Minua surettaa yhä Kinopalatsin kohtalo. Se oli minusta kaikkein hienoin elokuvateatteri, jonka olin ikinä nähnyt missään. Nyt sillä kohtaa on Akateeminen kirjakauppa.
Kapakoista minulla ei ole tietoa, kun olin silloin niin nuori. Salve on nykyisin ihan kunnon ravintola eikä mikään merimieskapakka. - Ny mää kyl sano
Ny mää kyl sano kirjoitti:
Se oli Suomen suurin elokuvateatteri. (Seinällä oli sinisellä neonvalolla katsomon puolella omistajan nimi "Himberg".) Sen alakerrassa oli toinen, mutta en muista sen nimeä. "Piukat paikat" meni siellä yli vuoden. Se on varmaan pitkäikäisimpiä samassa teatterissa esitettyjä elokuvia Suomessa. - Tunturikadulla oli Astra, joka oli välillä jonkin helluntaiseurakunnan kokoontumispaikka, ja eikö siinä ole nyt jokin teatteri?
Museokadulla oli Mikki. Eikö se ollut juuri se teatteri, jossa valkokangas oli nurkittain? Se oli piharakennuksessa ja muutti sitten nimensä. Remontissa valkokangas siirrettiin kohtisuoraan, ja teatteri erikoistui laatuelokuviin. Nyt vastaava, saman omistajan teatteri on Dianapuistossa. En vain muista nimeä. - Capitol Mannerheimintiellä ydinkeskustassa esitti vain neuvostoliittolaisia elokuvia, mutta nyt se on jaettu moneen pikkuteatteriin ja komea interiööri on pilattu. Hesperia, myös Mannerheimintiellä, esitti pelkkiä länkkäreitä. Mikä se teatteri oli, jossa esitettiin vain ruotsalaisia elokuvia, ja jonka valkokangas oli vinossa yleisöön nähden? Viiskulmassa oli Merano. P-Espalla oli Kit-Cat, joka näytti pelkkiä nonareita, samoin Luxor Iso-Roballa. Se on entinen ja nykyinen kirkko. Luxorin nonarit olivat kaupungin kaikkein parhaat. Siellä oli eniten piirrettyjä. Bio Rex Lasipalatsissa on yhä olemassa, mutta nykyisin varmaan laajemmassa käytössä.
Entä mikä se elokuvateatteri Sörkan Harjukadulla oli, jossa nyt on Kristillinen Keskus? Jokin vuosi sitten sen vieressä oli vielä Veronican "pieksentäsalonki".
Minua surettaa yhä Kinopalatsin kohtalo. Se oli minusta kaikkein hienoin elokuvateatteri, jonka olin ikinä nähnyt missään. Nyt sillä kohtaa on Akateeminen kirjakauppa.
Kapakoista minulla ei ole tietoa, kun olin silloin niin nuori. Salve on nykyisin ihan kunnon ravintola eikä mikään merimieskapakka."Kättärillä syntynyt". Olen sinua paljon vanhempi, joten et voi muistaa kaikkea, mistä kirjoitin. Kättäriä ei ollut olemassakaan niinä aikoina. :)
- se kättäri
"Kättärillä syntynyt". Olen sinua paljon vanhempi, joten et voi muistaa kaikkea, mistä kirjoitin. Kättäriä ei ollut olemassakaan niinä aikoina. :)
sit oikeen perustettiin.En mä vaan tiedä, mut siel mä oon kuulemma syntyny.
- kuullu
"Suames o vaa yks stadi, ja se o Nystadi."
"Hesa" ei ol mittän kiält. Ei semst sana pitäs käyttä. Mää ole syntyny Helsinkis, mut emmää ikän sano "Hesas". Kyl se o nin kamala ko kiäl vaa rappeutu, eikä kukka enä tiär oikkioit sanoi. Mone sanova "alkka sama" vaik oikkia muato o "alkka satamaha".ku Remu puhuu, siin sitä vast oikeen varsinaist stadin slangii kuulee.
- Nimetön
Se oli Suomen suurin elokuvateatteri. (Seinällä oli sinisellä neonvalolla katsomon puolella omistajan nimi "Himberg".) Sen alakerrassa oli toinen, mutta en muista sen nimeä. "Piukat paikat" meni siellä yli vuoden. Se on varmaan pitkäikäisimpiä samassa teatterissa esitettyjä elokuvia Suomessa. - Tunturikadulla oli Astra, joka oli välillä jonkin helluntaiseurakunnan kokoontumispaikka, ja eikö siinä ole nyt jokin teatteri?
Kapakoista minulla ei ole tietoa, kun olin silloin niin nuori. Salve on nykyisin ihan kunnon ravintola eikä mikään merimieskapakka.Hauska muistella 50-luvun elokuvateattereiden nimiä.
Kätilöopisto on joskus ollut jossain N-liiton(nyttemmin Venäjän) lähetystön lähellä, ellei lähetystö sitten ole entisen kätilöopiston tontilla. En muita tarkemmin, terveisin
Potifar II - se siinä entisen
Nimetön kirjoitti:
Hauska muistella 50-luvun elokuvateattereiden nimiä.
Kätilöopisto on joskus ollut jossain N-liiton(nyttemmin Venäjän) lähetystön lähellä, ellei lähetystö sitten ole entisen kätilöopiston tontilla. En muita tarkemmin, terveisin
Potifar IIKättärin tontilla on , sellasta tietoo mullakin on
- Ny mää kyl sano
Nimetön kirjoitti:
Potifar IIOlin väärässä. Onhan Kätilöopisto vanha ja sijaitsi Tehtaankadulla. Minä ajattelin vain sitä Käpylän rakennusta, kun siitä aikoinaan puhuttiin niin paljon, ja kun sen rakentamisen yhteydessä oli monenlaisia skandaaleja. Minulla oli sellainen harhakuva, että opisto perustettiin vasta silloin. Anteeksi.
- no mä taas
Nimetön kirjoitti:
Potifar IIAlohan,Aritan ja Edisonin mä muistan, nyt kun sä sanoit.
Mut muistaks sä sen Wulffin kulmassa olleen nyökyttelevän joulupukin.Sitä mä kävin ihmettelemessä aina joulun alla.
Sitten mä kävin siinä Mantskun alkupäässä olevassa Tempossa suunnittelemassa mun isälle joululahjaa v-55.Mä kauan kävin suunnittelemassa, ja päädyin partaveteen.Kävi niin että isä kuoli 4.12.55. - Nimetön
no mä taas kirjoitti:
Alohan,Aritan ja Edisonin mä muistan, nyt kun sä sanoit.
Mut muistaks sä sen Wulffin kulmassa olleen nyökyttelevän joulupukin.Sitä mä kävin ihmettelemessä aina joulun alla.
Sitten mä kävin siinä Mantskun alkupäässä olevassa Tempossa suunnittelemassa mun isälle joululahjaa v-55.Mä kauan kävin suunnittelemassa, ja päädyin partaveteen.Kävi niin että isä kuoli 4.12.55.Sitten muistan Stadin ekat liikennevalot. Taisivat ilmaantua Mikonkadun ja Aleksin risteykseen vuonna 1952. Vuodenaikaa en muista. Käytiin kavereiden kanssa kokeilemassa odottamista punaisilla valoilla.
Joskus ehkä 1951 valmistui Kumpulan maauimala lähelle Kisakylää ja 1952 Olympialaiset. Oltiin niin köyhiä, ettei ollut varaa yhteenkään kisaan katsomaan, mutta muuten oli hyvin kansainvalinen olo.
Mannet tekeytyivät ulkolaisiksi ja iskivät Stadilaismimmejä. Ehkä jotkut mimmit menivät halpaan.
Joskus niinhin aikoihin Lintsi avattiin ja kävin kuuntelemassa siellä Paul Ankaa, jonka sanottiin tuolloin olleen 15-vuotias.
Tommosta kaikkee muiselen, terveisin
Potifar II - Nimetön
"Suames o vaa yks stadi, ja se o Nystadi."
"Hesa" ei ol mittän kiält. Ei semst sana pitäs käyttä. Mää ole syntyny Helsinkis, mut emmää ikän sano "Hesas". Kyl se o nin kamala ko kiäl vaa rappeutu, eikä kukka enä tiär oikkioit sanoi. Mone sanova "alkka sama" vaik oikkia muato o "alkka satamaha".Poikasena sekoitin Raumblaisten puheen Viron kieleen. Molemmat muistutti suomenkieltä, mutta juuri mitään en ymmärtänyt.
Kuuntelin joskus radiota ja veivasin pyhäaamupäivisin Tallinnan kohdalleen. Aikamerkin jälkeen huvitti, kun kuuluttaja sanoi "kellon kaksteist" vaikka kello oli 11.
Potifar II - muuttunut paljon
Nimetön kirjoitti:
Sitten muistan Stadin ekat liikennevalot. Taisivat ilmaantua Mikonkadun ja Aleksin risteykseen vuonna 1952. Vuodenaikaa en muista. Käytiin kavereiden kanssa kokeilemassa odottamista punaisilla valoilla.
Joskus ehkä 1951 valmistui Kumpulan maauimala lähelle Kisakylää ja 1952 Olympialaiset. Oltiin niin köyhiä, ettei ollut varaa yhteenkään kisaan katsomaan, mutta muuten oli hyvin kansainvalinen olo.
Mannet tekeytyivät ulkolaisiksi ja iskivät Stadilaismimmejä. Ehkä jotkut mimmit menivät halpaan.
Joskus niinhin aikoihin Lintsi avattiin ja kävin kuuntelemassa siellä Paul Ankaa, jonka sanottiin tuolloin olleen 15-vuotias.
Potifar IInoista ajoista.Herranjestas mitkä ruuhkat nykyisin.
Toi on muuten upeesti rempattu toi Yrjönkadun uimahalli, mä kävin siellä joku aika sitten.
Olihan nostalgista, mä kun kävin pikkutyttönä joka viikko siellä saunomassa ja uimassa! - Ny mää kyl sano
Nimetön kirjoitti:
Poikasena sekoitin Raumblaisten puheen Viron kieleen. Molemmat muistutti suomenkieltä, mutta juuri mitään en ymmärtänyt.
Kuuntelin joskus radiota ja veivasin pyhäaamupäivisin Tallinnan kohdalleen. Aikamerkin jälkeen huvitti, kun kuuluttaja sanoi "kellon kaksteist" vaikka kello oli 11.
Potifar IINe poikkeavat hyvin paljon toisistaan. Rauma kuuluu Satakuntaan ja Uusikaupunki Varsinais-Suomeen. Näiden kahden kaupungin välillä oli, ehkä on vieläkin, hyvin vähän yhteyksiä, vaikka Raumalle on matkaa vain 40 km.
Uusikaupunki kuuluu Turun vaikutuspiiriin. Joskus raumalaiset ovat sanoneet, ettei heillä ole muuta asiaa Varsinais-Suomeen kuin se, että Turkuun mennään, kun joudutaan vankilaan Kakolaan ja Uuteenkaupunkin, kun joutuu mielisairaalaan.
Ennen muinoin Uusikaupunki ja Rauma olivat kovia kilpailijoita merenkulussa. Jossakin vaiheessa Uusikaupunki oli voitolla, sillä Pohjanlahden ahtojäävyöhyke on Uudenkaupungin ja Rauman välissä Rauman jäädessä "väärälle" puolelle. - Rauman satama on kuitenkin laivoille helpompi, ja lopulta Rauma veti pidemmän korren. - Isonkarin luotsiasema Uudenkaupungin edustalla kuitenkin oli tärkeä ja on yhä. Se on vieläkin tavoiteltu työpaikka, sillä "maileja" tulee luotselle paljon, ja se merkitsee lisää palkkaa.
**TALLINNAN radiosta tuli sunnuntaiaamuisin suomenkielistä ohjelmaa klo 10. Joskus kuunneltiin sitä ja naurettiin propagandalle.
**Sitten myöhemmin tulivat MERIROSVORADIOT 60-luvulla. Radio Nord kuului hyvin Uudessakaupungissa. Se kuului Suomessa niin hyvin, että siellä oli suomenkielisiä mainoksiakin. ("Canon ratkaisee kaikki laskuongelmat, myös teidän" tai "Näin valloitat, kun hymyilet. Hymys takaa aina Pepsodent. Pepsodent.") Radio Nordilla oli suuri vaikutus. Yleisradionkin oli pakko taipua ja ruveta esittämään enemmän kevyttä musiikkia. (Radio Luxemburg kuului myös hyvin. Sen ohjelma oli englanninkielistä, joten sitä ymmärrettiin. Kumpikaan ei kuulunut Helsingissä.)
**Kun puhuttiin ELOKUVATEATTEREISTA, niin Uudessakaupungissa oli Kuvala, joka yhä on olemassa. Sen silloinen omistaja oli taitava rouva ja oikea elokuvien tuntija. Kaikki uudet filmit olivat Uudessakaupungissa nähtävillä heti tuoreeltaan. Ohjelma vaihtui 3 kertaa viikossa.
En tiedä, miten hän oli onnistunut saamaan niin hyvät yhteydet jakelijoihin, että hän sai esitettäväkseen uudet elokuvat heti, kun ne ilmestyivät markkinoille.
Sorry nyt tällainen mainospala. Voi jättää lukematta, jos se on liian pitkä. - fossiili rva
muuttunut paljon kirjoitti:
noista ajoista.Herranjestas mitkä ruuhkat nykyisin.
Toi on muuten upeesti rempattu toi Yrjönkadun uimahalli, mä kävin siellä joku aika sitten.
Olihan nostalgista, mä kun kävin pikkutyttönä joka viikko siellä saunomassa ja uimassa!sen hienon neidin, joka keikisteli peilin edessä varpaisillaan siellä uimahallin ison peilin edessä?Sama neiti oli kauhun paikka bussissa, puhui rumia matkustajille, ja oli niin hienoo, niin hienoo.Kaikki matkustajat halusivat mahdollisimman kauas hänestä..Silloin oli vielä rahastajat busseissa ja ratikoissa.Sellasta.
- Hesa stadin slangi
Nimetön kirjoitti:
Sitten muistan Stadin ekat liikennevalot. Taisivat ilmaantua Mikonkadun ja Aleksin risteykseen vuonna 1952. Vuodenaikaa en muista. Käytiin kavereiden kanssa kokeilemassa odottamista punaisilla valoilla.
Potifar IIhttp://koti.mbnet.fi/joyhan/index.html
http://urbaanisanakirja.com/word/slangi/
Kadonneet leffateatterit
http://www.kava.fi/museo/arkiston-aarteet/helsingin-seudun-elokuvateatterit
Muistatko lauluija
http://meteli.net/downloads/levy/Stadin-kundi-ja-muita-Helsinki-aiheisia-lauluja/79352643
Mamma asu Malminkadul, mutsi Krunikas ja mä Tölikäs - Spåra till Sibokyrk
Hesa stadin slangi kirjoitti:
http://koti.mbnet.fi/joyhan/index.html
http://urbaanisanakirja.com/word/slangi/
Kadonneet leffateatterit
http://www.kava.fi/museo/arkiston-aarteet/helsingin-seudun-elokuvateatterit
Muistatko lauluija
http://meteli.net/downloads/levy/Stadin-kundi-ja-muita-Helsinki-aiheisia-lauluja/79352643
Mamma asu Malminkadul, mutsi Krunikas ja mä TölikäsRatikat: rahastaja ei rakasta-malta se hetki. Ne oli ruottalaisii matamwei ja siks pyydettin" Få ja tvo biljetter till Sibo kyrkan eli Sipoon kirkko oli niiden pesäpaikka Manskun ja Humaliston kulma. Sekin pahus purettiin. Oli niin kaunis talo http://fi.wikipedia.org/wiki/Sipoon_kirkko_(Helsinki)
http://www.hel.fi/hki/museo/fi/Kysy museolta#sipoonkirkko
- tekkee mieli
rössypottuja, mistä sitä rössyä?
Onko sitä täällä etelässä? Tietääkö kukkaa.- Vieremäläinen
Sua sitä kun ite tekköö.Ohraryyniä sua kaupasta ja verta teurastamolta.Se sitte haesooki mahtavalta!
- Helepeena
kans terveisii, vaikka torellisuures ei tätä murret enää tääl paljon kuule.
Soranjälkeinen muuttoliike jo alotti kansojen vaelluksen ja nythän se on sit yhtämittaist työn peräs juoksemist joten tääl eteläs ei enää "alkumurret" juur kuule.
Muuten - mää tykkään kans murrejutuist kauhjast.Olek sääki siält? Missä muual ei kumminka mennä ahret ales niinku siäl.
Mää muistan kyl hyvi oman kotisetun murten. Taik sanota aika hyvi. Se simmost lyhkäs niinku turu murreki. Turu murre niinku loivene kirjakiälest ku mennä Salo ja Kiskon kautta Helsinki päi.
Helsinkis, misä määki ole montakymment vuatta asunu, yritetä sit puhu n.s. kirjakiältä.Ruuneperi kirjoitti:
Olek sääki siält? Missä muual ei kumminka mennä ahret ales niinku siäl.
Mää muistan kyl hyvi oman kotisetun murten. Taik sanota aika hyvi. Se simmost lyhkäs niinku turu murreki. Turu murre niinku loivene kirjakiälest ku mennä Salo ja Kiskon kautta Helsinki päi.
Helsinkis, misä määki ole montakymment vuatta asunu, yritetä sit puhu n.s. kirjakiältä.tähä vällii huastamaa.
Tiällä sato tännää sormenpiän kokosija rakkeeta.
Outin ettoes pessy se sae nuo lintuin jätökset nuista lasista vua ee,sielä ne on vieläe.
Nyt on kyllä ilima raekastunna oekee hyväks.
Tuo on kivvoo tuo lyhyt murre,sitä lukkoo mielelää.
Eij ou levveetä niiku tämä savo.
Huastakeeha lissee.
näkkyillää...- HelmiinaN
Ruuneperi kirjoitti:
Olek sääki siält? Missä muual ei kumminka mennä ahret ales niinku siäl.
Helsinkis, misä määki ole montakymment vuatta asunu, yritetä sit puhu n.s. kirjakiältä.Kun tulin ekan kerran maalta Helsinkiin, kieli tuntui hyvältä ja ymmärrettävältä, pidin siitä.
Ei mitään ymmärtämisponnisteluita!
Siksiköhän koko kaupunki tuntui hyvältä ja kauniilta?
- Catleija
Kauhia mustat sarepilvet roikkuva tosa mun eressän. Melkkiäst puiren larvoisse ulottuva ja vett tulee ales aika taval. Ni ett luanto ny saa janossens tyyrykett. Saas näkki viäläks siäne ehrivä verkostoittu ja maanpinnal pompat.
Mää ku täsä istu ni vesirännit pitävä aika soitto. Kyll sielt nyysais hyvää kukankasteluvett. Tairanki mennä hakemaan. Orkireat kuiteski tykkävä sareverest.- Turun mummi
maast nousevaks, saa ny nährä tuleks niit.
Tost ukostamisest mun tule ain miäleen yks juttu, ko mää pikkuflikkana kuulin ko yks vanha äijä kuvas, kui ukosti: Ko tuules ja saro ja prittas valo ja prototti jälles nii jumalalattomaste. Ain se tule mum miäleen, ku ukostaa. Kui tommoset niinhyvin muistaaki, ku on kakarana kuullu.
- Tuiran asemalla
Rahikaisen emäntä ja maitopääläri.
- Selema65
Luin tuosta eellisestä murreketjusta ku Merimoona yritti selevittee persiön olemusta.
En ennee oekeen muista, mitenkä se on, mutta tässä on yks joka aeko ruveta käättämään persiötä alta ekayksikön.
http://www.koreus.com/media/deshabiller-rapidement.htmlmutta olipa näkemisen arvosta ,ei se ollut kyllä
jokapojat trippaus --Selema on näitä varmaankin nähny kun on sellanen maankiärtäjäsillä paatillaan .
mää laiton sen heti suasikeihin:=)ullamirjami kirjoitti:
mutta olipa näkemisen arvosta ,ei se ollut kyllä
jokapojat trippaus --Selema on näitä varmaankin nähny kun on sellanen maankiärtäjäsillä paatillaan .
mää laiton sen heti suasikeihin:=)Mää oon ny ollu tän koneen viäressä ,ton sanelman tai selemako se oli ,sanon sen syyks ku noita kuvia laitto ja ne on niin kamalia ja jokku hauskojaki .Mutta täytyy olla kone kunnossa että pääsee joka paikkaan --kyllähän meillä ikinörteillä on aikaa tän kanssa leikkiä ,eikös naan ,nääs ku ollaan jo siinä iässä:=)
- merimona1
ullamirjami kirjoitti:
Mää oon ny ollu tän koneen viäressä ,ton sanelman tai selemako se oli ,sanon sen syyks ku noita kuvia laitto ja ne on niin kamalia ja jokku hauskojaki .Mutta täytyy olla kone kunnossa että pääsee joka paikkaan --kyllähän meillä ikinörteillä on aikaa tän kanssa leikkiä ,eikös naan ,nääs ku ollaan jo siinä iässä:=)
Ijästä länteen ja kaikkijalla sillä välillä tulloo villitykseks tuo persijö juttu.
Miehettii innostuu ja iijästä riippumatta naesimmeiset joka mualiman kolokalla. Tämä kesä ollii oekein persijöin kulta aekoo. Pisnekset pyöri ja niin pyöri kyllä muor kuusseiskan huksvuarnakii. Ressiin pikkusen piävalamistaja saerastu, tul lunssoo, vuan ens vuuven mallija kehittelemään kun taati helepottaa kokonaan!
Niitä telttoja ja purjeita löötyy ens kesäks kun Lokar tuas tulloo Suomeen ja nyt ee jänistetä.
Näätös järjestettään Kallaveillä. Ihe en ou mikkään erikoinen ohjelmiin järjestäjä, vuan sen verran uattelin, että suatas "tuulta purjeeseen" kun tytöt persijöissään kävellä keikistelisivät purjemannekiinin eissä - eeköhän alakas purje pullistuva. Selema ihe kun kerkijäis tillaisuuven suojelijaks, niin jopa ois Savon Sanomissa juttuva sivun tääveltä. Etteen päen elävän mielj! Uattelinnii, että kun savolaisessa maisemassa meinoon lommailla, niin saisin nähhä minnäi kunnon mastova, elikä tietennii purjeen. - Lokari1
merimona1 kirjoitti:
Ijästä länteen ja kaikkijalla sillä välillä tulloo villitykseks tuo persijö juttu.
Miehettii innostuu ja iijästä riippumatta naesimmeiset joka mualiman kolokalla. Tämä kesä ollii oekein persijöin kulta aekoo. Pisnekset pyöri ja niin pyöri kyllä muor kuusseiskan huksvuarnakii. Ressiin pikkusen piävalamistaja saerastu, tul lunssoo, vuan ens vuuven mallija kehittelemään kun taati helepottaa kokonaan!
Niitä telttoja ja purjeita löötyy ens kesäks kun Lokar tuas tulloo Suomeen ja nyt ee jänistetä.
Näätös järjestettään Kallaveillä. Ihe en ou mikkään erikoinen ohjelmiin järjestäjä, vuan sen verran uattelin, että suatas "tuulta purjeeseen" kun tytöt persijöissään kävellä keikistelisivät purjemannekiinin eissä - eeköhän alakas purje pullistuva. Selema ihe kun kerkijäis tillaisuuven suojelijaks, niin jopa ois Savon Sanomissa juttuva sivun tääveltä. Etteen päen elävän mielj! Uattelinnii, että kun savolaisessa maisemassa meinoon lommailla, niin saisin nähhä minnäi kunnon mastova, elikä tietennii purjeen.Mut siinä onkih nytten semonen pikku juttu kuh mää en tierä misä semmonen kaljavesi onkan.
Mun nääs pitäs saara jostakih hyvä turistineuvoja mukaani etmää osaisin sinne.
Emää ole vielä koskaan jänistänyh mut noiren naeisten kans taisikih käyrä niin sinne torille kuh ei tullu ketään.
Mää kyl pirän puheeni aina kun voin vaan , mut voihan semosija vastuksija tulla kuten junasta voi renkas räjähtää taikka pussi putoo pois kiskoilta , jah kun mää olen pienisä varoisa niih en mää voi taksillakaan kulkee joka paikkaan nääs.
Kyl mää lupaankih tulla enskin vuonna jos olen näinkih hyvissä ruumiin ja järjen voimiltani.
Eihän mulla nytten mitään kehumista noista järjen suuruuresta ole mut kai määkin polkunipäähän taivallan sillä moukan tuurilla niikö se Esa Pakarinenkih laulo ennenvanhaan.
Tota niistä persijöitä vähäsen, kyl mää luulen et neet oli aika mukavan viileet kesällä , kuh suoamessa olikih oikeen nätit ilmat ainaskin sen aikaa kun mää sieällä olin.
Nytenhän siellä onkih satanu josain paikoilla aika paljokih.
Lokari1 kirjoitti:
Mut siinä onkih nytten semonen pikku juttu kuh mää en tierä misä semmonen kaljavesi onkan.
Mun nääs pitäs saara jostakih hyvä turistineuvoja mukaani etmää osaisin sinne.
Emää ole vielä koskaan jänistänyh mut noiren naeisten kans taisikih käyrä niin sinne torille kuh ei tullu ketään.
Mää kyl pirän puheeni aina kun voin vaan , mut voihan semosija vastuksija tulla kuten junasta voi renkas räjähtää taikka pussi putoo pois kiskoilta , jah kun mää olen pienisä varoisa niih en mää voi taksillakaan kulkee joka paikkaan nääs.
Kyl mää lupaankih tulla enskin vuonna jos olen näinkih hyvissä ruumiin ja järjen voimiltani.
Eihän mulla nytten mitään kehumista noista järjen suuruuresta ole mut kai määkin polkunipäähän taivallan sillä moukan tuurilla niikö se Esa Pakarinenkih laulo ennenvanhaan.
Tota niistä persijöitä vähäsen, kyl mää luulen et neet oli aika mukavan viileet kesällä , kuh suoamessa olikih oikeen nätit ilmat ainaskin sen aikaa kun mää sieällä olin.
Nytenhän siellä onkih satanu josain paikoilla aika paljokih.
Terv: Lokari1.Oot alottanu kaljottelevan viikonlopun kun Kallavettäkin meet sanoon Kaljavereksi.
Määkin tierän, että se joki(Kallavesi) on Pohjois - Suamessa, vaikka en oo koskaan käynykkän niin kaukana - jossain Rovaniämen korkeurella varmaankin. Sen tiärän, että sinne pääsee lentokoneella kun yks mun tuttu on lentoemäntä ja kertoo sillon tällön olleensa Rovaniämemn lennolla kun sinne menee matkustajakoneet.
Suullon ihan terve järi - älä eres epäile! Toi kaljaverestä puhuminen ny oli vaan semmonen pikku hiprakassa olevan lipsahrus. Kuule, mää ny aivan sun parastas aattelen kun varottelen juamasta liikaa ennen ens suvea. Kattos jos sää sairastut vaikka maksakirroosiin, ekkä pääsekkän meitin iloks Suameen teltta ja purjemessujen päätähreksi!
Tossakin sää ny muistit väärin, että Suamessa olis satanu. Ei täälä paljoa oo sarellu. Kuivaa on ollu ja puiren lehrekkin kellastuu ennen aikojaan.
Hyvää viikonloppua sulle Lokari, ja muista ny mun syrämestä tullut varotus ton liiallisen kaljan juamisen suhteen. KALJAVESI! Oot sää melkonen vekkuli! - Lokari1
Julia kirjoitti:
Oot alottanu kaljottelevan viikonlopun kun Kallavettäkin meet sanoon Kaljavereksi.
Määkin tierän, että se joki(Kallavesi) on Pohjois - Suamessa, vaikka en oo koskaan käynykkän niin kaukana - jossain Rovaniämen korkeurella varmaankin. Sen tiärän, että sinne pääsee lentokoneella kun yks mun tuttu on lentoemäntä ja kertoo sillon tällön olleensa Rovaniämemn lennolla kun sinne menee matkustajakoneet.
Suullon ihan terve järi - älä eres epäile! Toi kaljaverestä puhuminen ny oli vaan semmonen pikku hiprakassa olevan lipsahrus. Kuule, mää ny aivan sun parastas aattelen kun varottelen juamasta liikaa ennen ens suvea. Kattos jos sää sairastut vaikka maksakirroosiin, ekkä pääsekkän meitin iloks Suameen teltta ja purjemessujen päätähreksi!
Tossakin sää ny muistit väärin, että Suamessa olis satanu. Ei täälä paljoa oo sarellu. Kuivaa on ollu ja puiren lehrekkin kellastuu ennen aikojaan.
Hyvää viikonloppua sulle Lokari, ja muista ny mun syrämestä tullut varotus ton liiallisen kaljan juamisen suhteen. KALJAVESI! Oot sää melkonen vekkuli!Mulla vaan sormi lipsahti vähän ja tuli väärin seh kallaves.
Siitähän on laulukih , oleks sää koskaan kuulukan sitä?
Tota seh laulu menee jotenkih näin.
Kallaves kallaves kaunis ranta jossa pes pastor Eljas puukijänsä , että näkis hurraus kansa sini mustan puhtoisen Eljaksen paimen.
Mää kuulin tommosen laulun pienenä poikana olessanih nääs.
Niih emääkän tierä misä päin semonen kalla ves onkan, kuh mulla ei ollu iokein hyvä lukupää tollasin maantietoihin ja muihinkan läksyihin nääs.
Laskeen mää olinkiih helkutin hyvä , ei semosta mäkee olukan etten mää olis uskaltanu laskee suksilla.
Helkutti neet mun sukulaiset onki varmaan koitaneet narrata mua kuh ovatten sanoneet et heti alko sataan kuh mää pois lährin suomesta..
Tota emää mitään maksan kirosija voikan saara kuh mää en olekan mikään juoppo mieäs nääs , jos mää nyh jonkun oluen otan sauna iltana niih ei siitä määrästä voikan mitään sairautta saara, nääs kuh mää en ole mikään kova juoppo ollenkan.
Mää kuh otan kahresa tapauksesa ryypynkin, sillon kun mulla on itelläni ja jos joku tarjoaa mulle, eihän seh nytten mitenkän paljon ole mun mielestäni nääs.
Tota mitän varten mää alkasinkan seliteleen mun ryypäämistänih , mää kuh en oikein paljo ota koskaan aina olen kotija päässy omin jaloin nääs.
Lokari1 kirjoitti:
Mulla vaan sormi lipsahti vähän ja tuli väärin seh kallaves.
Siitähän on laulukih , oleks sää koskaan kuulukan sitä?
Tota seh laulu menee jotenkih näin.
Kallaves kallaves kaunis ranta jossa pes pastor Eljas puukijänsä , että näkis hurraus kansa sini mustan puhtoisen Eljaksen paimen.
Mää kuulin tommosen laulun pienenä poikana olessanih nääs.
Niih emääkän tierä misä päin semonen kalla ves onkan, kuh mulla ei ollu iokein hyvä lukupää tollasin maantietoihin ja muihinkan läksyihin nääs.
Laskeen mää olinkiih helkutin hyvä , ei semosta mäkee olukan etten mää olis uskaltanu laskee suksilla.
Helkutti neet mun sukulaiset onki varmaan koitaneet narrata mua kuh ovatten sanoneet et heti alko sataan kuh mää pois lährin suomesta..
Tota emää mitään maksan kirosija voikan saara kuh mää en olekan mikään juoppo mieäs nääs , jos mää nyh jonkun oluen otan sauna iltana niih ei siitä määrästä voikan mitään sairautta saara, nääs kuh mää en ole mikään kova juoppo ollenkan.
Mää kuh otan kahresa tapauksesa ryypynkin, sillon kun mulla on itelläni ja jos joku tarjoaa mulle, eihän seh nytten mitenkän paljon ole mun mielestäni nääs.
Tota mitän varten mää alkasinkan seliteleen mun ryypäämistänih , mää kuh en oikein paljo ota koskaan aina olen kotija päässy omin jaloin nääs.
Terv: Lokari1.Ei Suamessa vettä oo satanu, vaikka moni sitä toivoi. Ruaho on kellastunut ja monet kasvit on kuallu kokonaan.
Emmääkän ny tosissani uskonu, että sää perjantaipullon olisit korkannu ja alkanu kännissä tänne meitille kirjotteleen sopimattomia. Olit vaan muuten väsyny. Varmaanki naisissa tapas mukaan mesonu kaiken yätä ja se viä kyä tommosesta seksihurjastelijasta mehut. On tyhjänä kumpikin pää.
Nymmää tierän missä on Kallavesi. Se on Kuopion tienoilla ja sinne meen ens suvena katteleen savolaista elämän menoo. Kiipeen Puijon torniinki, vaikka mullon korken paikan kammo. Mutta jos sää sattusit sillon oleen Suamessa, niin mentäs yhressä. Kahrestaan on kivempi pelätä kun yksin. Vaikka oothan sää lentäny lentokoneellakin, tosin kerroit kiärtäin kaartain viimeisessä lauseessas, että oot kotiin päässyt lentomatkaltakin omin jaloin. Kuule, mää osaan tulkita yleensä asiat, eli sää oot lentopelossas ryypänny koneessa nin paljon, että sua on kärrätty kentältä ambulanssiin, kun jalat ei oo enää kntanu. Jos sää et ollu se tyyppi, josta puhuttiin, nin anteeks ny, mutta tuntomerkit täsmäs. Mulle kerto yks tuttu lentoemäntä, että semmonen suamalainen oli vetäny prenkkua salaa omasta pullostaan ja päälle tilaillu rinkkejä lentoemänniltä.
Se kaveri oli hokenu vaan jostain tulenliaskoista ja lentoemöt luuli, sen pelkäävän että kone on syttynyn palaan.
Muuten mää kyä uskon, että sää oot raitis, mutta herrajestas, jos kone on jossain 12 kilometriä korkeella ja putoo mereen, ekkä sää oikein hyvin osaa uirakkan, nin kauhua se herättää. Purjeista ja mastoista olit puhunu ja lentoemäntä sanoi rauhottavasti, että herra purjehtii sitten ensi kerran kun lähtee Suamen matkalle ja sää olit sanonu, että tällä mastolla nousee suurikin purje. Ne tytöt ei ollu oikein ymmärtäny, mutta sää olit saanu jotain rauhottavaa ja nukkunu sitten autuaasti loppumatkan ja kärrätty koneesta orottavaan ambulanssiin ja viäty johku ensiapuun, missä sää pomppasit reippana pystyyn ja menit suarana miähenä kotios, missä kutsuit kaikki naapurit juhliin onnistunutta Suamen viarailua. Tiärän tään kaken , sillä siittä oli juttu teirän paikallisessa sanomalehdessä, otsikolla 'siirtosuomalaisen nostalginen Suamen matka.'
Kaiken tään susta kuultuani mää oon aivan otettu, sillä jännittävyyden särekehä sun pääs päällä loistaa aina vaan kirkkaammin ja kirkkaammin Enkä varmasti oo ainut suamalainen naisihminen, joka on suhun ihastunu. - Lokari1
Julia kirjoitti:
Ei Suamessa vettä oo satanu, vaikka moni sitä toivoi. Ruaho on kellastunut ja monet kasvit on kuallu kokonaan.
Emmääkän ny tosissani uskonu, että sää perjantaipullon olisit korkannu ja alkanu kännissä tänne meitille kirjotteleen sopimattomia. Olit vaan muuten väsyny. Varmaanki naisissa tapas mukaan mesonu kaiken yätä ja se viä kyä tommosesta seksihurjastelijasta mehut. On tyhjänä kumpikin pää.
Nymmää tierän missä on Kallavesi. Se on Kuopion tienoilla ja sinne meen ens suvena katteleen savolaista elämän menoo. Kiipeen Puijon torniinki, vaikka mullon korken paikan kammo. Mutta jos sää sattusit sillon oleen Suamessa, niin mentäs yhressä. Kahrestaan on kivempi pelätä kun yksin. Vaikka oothan sää lentäny lentokoneellakin, tosin kerroit kiärtäin kaartain viimeisessä lauseessas, että oot kotiin päässyt lentomatkaltakin omin jaloin. Kuule, mää osaan tulkita yleensä asiat, eli sää oot lentopelossas ryypänny koneessa nin paljon, että sua on kärrätty kentältä ambulanssiin, kun jalat ei oo enää kntanu. Jos sää et ollu se tyyppi, josta puhuttiin, nin anteeks ny, mutta tuntomerkit täsmäs. Mulle kerto yks tuttu lentoemäntä, että semmonen suamalainen oli vetäny prenkkua salaa omasta pullostaan ja päälle tilaillu rinkkejä lentoemänniltä.
Se kaveri oli hokenu vaan jostain tulenliaskoista ja lentoemöt luuli, sen pelkäävän että kone on syttynyn palaan.
Muuten mää kyä uskon, että sää oot raitis, mutta herrajestas, jos kone on jossain 12 kilometriä korkeella ja putoo mereen, ekkä sää oikein hyvin osaa uirakkan, nin kauhua se herättää. Purjeista ja mastoista olit puhunu ja lentoemäntä sanoi rauhottavasti, että herra purjehtii sitten ensi kerran kun lähtee Suamen matkalle ja sää olit sanonu, että tällä mastolla nousee suurikin purje. Ne tytöt ei ollu oikein ymmärtäny, mutta sää olit saanu jotain rauhottavaa ja nukkunu sitten autuaasti loppumatkan ja kärrätty koneesta orottavaan ambulanssiin ja viäty johku ensiapuun, missä sää pomppasit reippana pystyyn ja menit suarana miähenä kotios, missä kutsuit kaikki naapurit juhliin onnistunutta Suamen viarailua. Tiärän tään kaken , sillä siittä oli juttu teirän paikallisessa sanomalehdessä, otsikolla 'siirtosuomalaisen nostalginen Suamen matka.'
Kaiken tään susta kuultuani mää oon aivan otettu, sillä jännittävyyden särekehä sun pääs päällä loistaa aina vaan kirkkaammin ja kirkkaammin Enkä varmasti oo ainut suamalainen naisihminen, joka on suhun ihastunu.Mää kun en olekan koskaan ollu ampulansissa , en ajamasa enkä potilaanakan.
Mitäs hellkaria varten mää lentokoneessa pelkäisin, sehän on kaikista turvalisin matkustus muoto nääs.
Paljo enempi ihmisijä kuolee ja loukaantuu ihan kävelesäänsä , kuh lento tapaturmisa.
Määhän yleensä nukun kaikki matkat jos suinkih vaan voin, joskus kyl onkih niin kauheen kovaäänisijä naisija mukana lentokoneessa ettei sinä kukaan voi nukkua joka on hautausmaan airan tällä puolella.
Monet kertoilevat kunka monen värivijalisen kans ovat helluteleet lomallansa, jah oikeenisoon ääneenkih vielä nuku siinä sitten sellasesa mölyssä, nääs kuh luulevat ettei kukaan ymmärräkän niitten kieltä taikka puhettakos olis ollu oikeenpi sanova.
Yhrenkin kerran eräs nainen tuli mukaan samalle lennolle ja sitten suomen kentällä sano miehelensä et oli ikävä hänellä, (vaikka koko lentomatkan kehukin sitä naima kaveriaansa,) mää meinasinkih kysyvä et sitä käkkäräpäätäkös vai tota omaa mieästäs.
Mut mää ajatelin et , sehän ei ole mitenkään mun asijani vaikka sais jonkun lahjan vietyä miehelensä ilman tullin asijaan puutumista....
Oikeenkuh hyvä tuuri oli sillä mieähellä niih sai kultakellon ja perheen lisäystä , vähä pikkusen etuajassa , mut sehän ei ollu mun asijani .
Joo voitashan meekin sinne puihon torniin mennä , mut kuh mää en tirä missä sekän on, kyl mää olen kyl meinanu tulenlieskan kans mennä sinne pyyynikin torniin , jos vaan saan mukaani lähteen.
Nääs kuh mää en ole sielläkän käynyh.
Ai tota minkäs nimine se lehti oli josa noi sun tierot olit lukenuh, sanos nyh äkkijä niin määkin osaa kattoa kenestä sää olet puhunu, sen lehren uutisijen mukaan kai.
Nytten mää tairankimennä nukuksiin omaan petiini.
Lokari1 kirjoitti:
Mää kun en olekan koskaan ollu ampulansissa , en ajamasa enkä potilaanakan.
Mitäs hellkaria varten mää lentokoneessa pelkäisin, sehän on kaikista turvalisin matkustus muoto nääs.
Paljo enempi ihmisijä kuolee ja loukaantuu ihan kävelesäänsä , kuh lento tapaturmisa.
Määhän yleensä nukun kaikki matkat jos suinkih vaan voin, joskus kyl onkih niin kauheen kovaäänisijä naisija mukana lentokoneessa ettei sinä kukaan voi nukkua joka on hautausmaan airan tällä puolella.
Monet kertoilevat kunka monen värivijalisen kans ovat helluteleet lomallansa, jah oikeenisoon ääneenkih vielä nuku siinä sitten sellasesa mölyssä, nääs kuh luulevat ettei kukaan ymmärräkän niitten kieltä taikka puhettakos olis ollu oikeenpi sanova.
Yhrenkin kerran eräs nainen tuli mukaan samalle lennolle ja sitten suomen kentällä sano miehelensä et oli ikävä hänellä, (vaikka koko lentomatkan kehukin sitä naima kaveriaansa,) mää meinasinkih kysyvä et sitä käkkäräpäätäkös vai tota omaa mieästäs.
Mut mää ajatelin et , sehän ei ole mitenkään mun asijani vaikka sais jonkun lahjan vietyä miehelensä ilman tullin asijaan puutumista....
Oikeenkuh hyvä tuuri oli sillä mieähellä niih sai kultakellon ja perheen lisäystä , vähä pikkusen etuajassa , mut sehän ei ollu mun asijani .
Joo voitashan meekin sinne puihon torniin mennä , mut kuh mää en tirä missä sekän on, kyl mää olen kyl meinanu tulenlieskan kans mennä sinne pyyynikin torniin , jos vaan saan mukaani lähteen.
Nääs kuh mää en ole sielläkän käynyh.
Ai tota minkäs nimine se lehti oli josa noi sun tierot olit lukenuh, sanos nyh äkkijä niin määkin osaa kattoa kenestä sää olet puhunu, sen lehren uutisijen mukaan kai.
Nytten mää tairankimennä nukuksiin omaan petiini.
Terv: Lokari1.Mää joskus kävin nuoruuressani Pyynikinnäkötornissa. Siältä o hyvät näköalat. Hianona kesäpäivänä o uppeeta kattella järvelle. Aatteles, laiva lipuu kohti viikinsaarta.
Järvenpinta ku samettii ja soutumiäs ruppee onkii. No,tämmöstä tuli miälee jostai.
Kyä siä olis kiva käyräkki. Mun täytyy oikee miättiä assiaa. Siä o hiano kahvilaki. Saa munkkejaki. Oon nääs kattonu mainoksia.
Kai se Puijoki o hiano paikka. Kai sun tarvii nährä seki. Ethä sää muute tiärä, kumpi o parempi pyynikki vai puijjo. Nii ja kattos täytyy seki sit huomioira ettei sua pyyretä sammaa aikaa puijolle ku pitäs pyynikille mennä. Emmää viä o kyä varma siitä pyynikistä. Aikaa tässä o viä miättiä. Kyä mää miätinki. Moi ny sala..... - Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
Mää joskus kävin nuoruuressani Pyynikinnäkötornissa. Siältä o hyvät näköalat. Hianona kesäpäivänä o uppeeta kattella järvelle. Aatteles, laiva lipuu kohti viikinsaarta.
Järvenpinta ku samettii ja soutumiäs ruppee onkii. No,tämmöstä tuli miälee jostai.
Kyä siä olis kiva käyräkki. Mun täytyy oikee miättiä assiaa. Siä o hiano kahvilaki. Saa munkkejaki. Oon nääs kattonu mainoksia.
Kai se Puijoki o hiano paikka. Kai sun tarvii nährä seki. Ethä sää muute tiärä, kumpi o parempi pyynikki vai puijjo. Nii ja kattos täytyy seki sit huomioira ettei sua pyyretä sammaa aikaa puijolle ku pitäs pyynikille mennä. Emmää viä o kyä varma siitä pyynikistä. Aikaa tässä o viä miättiä. Kyä mää miätinki. Moi ny sala.....Kyl määkin olen koitanuh aina mietijä asijat ensten, ettei tulis mitään isompija mokija nääs.
Täsähän onkih pitkä talvi otaa asijat ihan rauhalisesti , ja mietijä milonka mikin on oikeella ajalla tehtävä.
Sanos sää tulenliekki onko toi juulija se ja sama tampereenlikka , vaikka nytten onkih nimensä vaihtanu.
Meinaan kuh sen jutut on melkeen saman kuulosija kuh silläkih oli sillon ennen.
Meinaan ennen sitä ku se sen kaljupäisen sai erehryksesä kiinni ja oti mukaansa?
Ei se mulle mitään meinaa , mut kuh olen vähäsen utelijas nääs.
Tuntuu nih mukavalta et seh kaljupäänein ei ollukan ihan sen mieleineh, noiren jutujen mukaan nääs.
Mietitäänkih nytten oikein seki asija kunolla , millon sulla olis aikaa sinne pyyynikille lähtee mun kansanih , nääs ku sää salarakas olet vähän tutuman oloneh mun mielestäni .
Tosta juuulijasta kuh mä en olekaan saanu vieälä selvää onkse kala vailintu , sun mää luulenkih tuntevani paremin kuh sen.
Kyl meirän pitäskih käyrä siellä tornissa munkki kahveilla , siinähän näkis koko kaupunkinkin samalla sieltä ylhältä.
Mitäs neet siellä puijon tornissa tarjoilevat , tieräks sää yhtään, niin ja kuinkas sinne mennään kuh multa on toikin paikkakunta on ihan outo nääs.
Sää kyl voisit lähtee sinnekih mun kanssanih , jos sulla ei mitään suurempija töitä olis sillon kuh mää tulen ensvuonna nääs.
Lokari1 kirjoitti:
Kyl määkin olen koitanuh aina mietijä asijat ensten, ettei tulis mitään isompija mokija nääs.
Täsähän onkih pitkä talvi otaa asijat ihan rauhalisesti , ja mietijä milonka mikin on oikeella ajalla tehtävä.
Sanos sää tulenliekki onko toi juulija se ja sama tampereenlikka , vaikka nytten onkih nimensä vaihtanu.
Meinaan kuh sen jutut on melkeen saman kuulosija kuh silläkih oli sillon ennen.
Meinaan ennen sitä ku se sen kaljupäisen sai erehryksesä kiinni ja oti mukaansa?
Ei se mulle mitään meinaa , mut kuh olen vähäsen utelijas nääs.
Tuntuu nih mukavalta et seh kaljupäänein ei ollukan ihan sen mieleineh, noiren jutujen mukaan nääs.
Mietitäänkih nytten oikein seki asija kunolla , millon sulla olis aikaa sinne pyyynikille lähtee mun kansanih , nääs ku sää salarakas olet vähän tutuman oloneh mun mielestäni .
Tosta juuulijasta kuh mä en olekaan saanu vieälä selvää onkse kala vailintu , sun mää luulenkih tuntevani paremin kuh sen.
Kyl meirän pitäskih käyrä siellä tornissa munkki kahveilla , siinähän näkis koko kaupunkinkin samalla sieltä ylhältä.
Mitäs neet siellä puijon tornissa tarjoilevat , tieräks sää yhtään, niin ja kuinkas sinne mennään kuh multa on toikin paikkakunta on ihan outo nääs.
Sää kyl voisit lähtee sinnekih mun kanssanih , jos sulla ei mitään suurempija töitä olis sillon kuh mää tulen ensvuonna nääs.
Terv: Lokari1.vääriä juttuja tiätenkää. Kyä määki luulen ton Juulian olevan ainaki serkku sille tampereelikalle. Tai ainaki jotai sukua, jollei sit... no. Tota emmääkä o siä puijolla ollu. Mää taitasi eksyä heti ensmäises mutkassa. Kyä se taitaa olla parree mun pysyä tutus paikassa vaa. Nii ja ku se Juulia o tulossa kans sinne. Siinähä sää si se näätki. Voiha olla mukavaaki seuraa, mistä sitä tiätää. Kyä mää luule et o parasta miättiä tääki asia kunnolla. Kato mää tykkää ettei oo mittää jossitteluu tappaamisestä sit. Heippa si
- Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
vääriä juttuja tiätenkää. Kyä määki luulen ton Juulian olevan ainaki serkku sille tampereelikalle. Tai ainaki jotai sukua, jollei sit... no. Tota emmääkä o siä puijolla ollu. Mää taitasi eksyä heti ensmäises mutkassa. Kyä se taitaa olla parree mun pysyä tutus paikassa vaa. Nii ja ku se Juulia o tulossa kans sinne. Siinähä sää si se näätki. Voiha olla mukavaaki seuraa, mistä sitä tiätää. Kyä mää luule et o parasta miättiä tääki asia kunnolla. Kato mää tykkää ettei oo mittää jossitteluu tappaamisestä sit. Heippa si
Piretään mielessä , mitä meet mietitään , eiks juuh.
Mää kyl olenkih ajatellu et kuh mee olaan semosija vähän hiras kulkusija niih nytten onkis sitä aikaa oikeen hyvin miettijä nääs.
Niih siitä puijolle menemisestä , tota niiks sää luulet et mee eksyttäis jos mentäs kahrestansa sille matkalle.
Emää nyh niin kovin paljon tieräkkän mut jos mikkeliin mentäs niih eiköhän se puijontorni sieltä löytys.
Meinaan vaan et eikös se kallaves ole siinä kaupunki ranassa asti.
Tota kuh mulla onki semonen pieäni vainu päässänih et toi juuulija on jotenkih sekaantunuh siihen tampereenlikkaan, kunei vaan olis se sen likkakaveri joka nyt luulee saavansa sen ja sun paikan.
Kul seh juulija ainaskin ihan satuja siinä puhu etmää olisin ampulansilla lentoasemalta viety johonkin , kul seh mieäs onki ollu joku toinen enkä mää .
Piretäämpäs nyh mietintä myssyn alla nää ensvuoren tapaamiset, eiks niin salarakas?
Lokari1 kirjoitti:
Piretään mielessä , mitä meet mietitään , eiks juuh.
Mää kyl olenkih ajatellu et kuh mee olaan semosija vähän hiras kulkusija niih nytten onkis sitä aikaa oikeen hyvin miettijä nääs.
Niih siitä puijolle menemisestä , tota niiks sää luulet et mee eksyttäis jos mentäs kahrestansa sille matkalle.
Emää nyh niin kovin paljon tieräkkän mut jos mikkeliin mentäs niih eiköhän se puijontorni sieltä löytys.
Meinaan vaan et eikös se kallaves ole siinä kaupunki ranassa asti.
Tota kuh mulla onki semonen pieäni vainu päässänih et toi juuulija on jotenkih sekaantunuh siihen tampereenlikkaan, kunei vaan olis se sen likkakaveri joka nyt luulee saavansa sen ja sun paikan.
Kul seh juulija ainaskin ihan satuja siinä puhu etmää olisin ampulansilla lentoasemalta viety johonkin , kul seh mieäs onki ollu joku toinen enkä mää .
Piretäämpäs nyh mietintä myssyn alla nää ensvuoren tapaamiset, eiks niin salarakas?
Terv: Lokari1.Mää en kovin paljoo jaksa vainohrasten kanssa alkaa leperteleen.
Tapaa sää ny ens vuanna vaikka Iso vittu! - Lokari1
Julia kirjoitti:
Mää en kovin paljoo jaksa vainohrasten kanssa alkaa leperteleen.
Tapaa sää ny ens vuanna vaikka Iso vittu!Vaikka voihan seh sun olla vaikka pystyyn suolatuakih meinaan sun tavaras.
Terv: Lokari1 - Juulia
Lokari1 kirjoitti:
Vaikka voihan seh sun olla vaikka pystyyn suolatuakih meinaan sun tavaras.
Terv: Lokari1Et muuten koskaan voI olla kovin kauaa riitelemättä. Olis ollu tosi kiva jutella mutta aina sää alat keljuileen.
ENKÄ oo MUSTIS!!! - Lokari1
Juulia kirjoitti:
Et muuten koskaan voI olla kovin kauaa riitelemättä. Olis ollu tosi kiva jutella mutta aina sää alat keljuileen.
ENKÄ oo MUSTIS!!!Tota mitenkäs mää nyh sitten aljon riiteleen.
Kerrohan to mullekih, taikkaa ole kertomati ei se mulle mitään merkite.
Niiko mää olen sanonukih et mää en viiti naeisten kans sen paremin kuh mieöstenkän kans riirellä.
Ennen mää vasikan kans kilpaa juoksen kuh typerän kans riitelen taikka kinaan.
Nääs mää voinkih joskus voitaakih sen vasikan , mut typerää ihmistä ei koskaan voita kinaamisessa.
Olen nääs montakertaa sen nähnykin eläisäni, ettei mulla ole mitäänn uutta tollaneh.
Terv: Lokari1. - iha persiilleen
Lokari1 kirjoitti:
Tota mitenkäs mää nyh sitten aljon riiteleen.
Kerrohan to mullekih, taikkaa ole kertomati ei se mulle mitään merkite.
Niiko mää olen sanonukih et mää en viiti naeisten kans sen paremin kuh mieöstenkän kans riirellä.
Ennen mää vasikan kans kilpaa juoksen kuh typerän kans riitelen taikka kinaan.
Nääs mää voinkih joskus voitaakih sen vasikan , mut typerää ihmistä ei koskaan voita kinaamisessa.
Olen nääs montakertaa sen nähnykin eläisäni, ettei mulla ole mitäänn uutta tollaneh.
Terv: Lokari1.koko kekustelu. Etteks työ nyt vois sivistyneemmin riiellä ja mieluummin ihan muual. Ei tääl kukkaa muu halluu ennää olla.
- Anna-Liisa
Pistän minäkin lusikkani murresoppaan!Usseesti olen ittekseni aatellu tätä maaliman mennoo.Nykyjään kun viälä olen usseesti kuullu verrattavan ennen vanhasta ja nykystä aikaa,kumpika olis parree.Paremmuulesta en tielä sannoo sitä enkä tätä.Mutta kauheesti se on vaan muuttunu!
että mulla menee ny paree ku ennenvanhaa,nääs ku
ei oo mitää perässä parkumassa ,saa olla kun ellun kana! Ja palkka juaksee ,vaikka ei tekis mitää. Mikä tässä ny on ollessanääs kun vaan jaksaa tässä tualilla näpytellä,em mää olis nuarena uskonu kuinka kivaa on viälä vanhanaki.- Lokari1
ullamirjami kirjoitti:
että mulla menee ny paree ku ennenvanhaa,nääs ku
ei oo mitää perässä parkumassa ,saa olla kun ellun kana! Ja palkka juaksee ,vaikka ei tekis mitää. Mikä tässä ny on ollessanääs kun vaan jaksaa tässä tualilla näpytellä,em mää olis nuarena uskonu kuinka kivaa on viälä vanhanaki.Talon isäntä ihmeteli maaliman muutumista ja alo näin mietimään.
"Jaa niih sillä vaarilla oli nuori vaimo, ettei tule mitään turhija kyselyjä et kuinka seh oikeen voikaan olla totta."
Ennen vanhaan kun mentiin kupunkiin niin maanantaina lähretiin ja jos hyvä tuuri ja hyvä hevonen oli niin kerkis lauansai saunaan jus mukavasti.
Nykysin kuh autolla ajavat miih aamulla lähtevät puolisen syötyänsä ja ovat jo hyvisä ajoisa illalla kotona,
Mut on tää maalima jotenkih muutenkih muutunuh , sano vaari, seh isäntä nääs .
Ennen naeiset kanto 9 kuukautta, mut entäs nyh, mulla on melkeen 4 vuoatta kuh vaimoni kans olin sänkyhommisa ja viime viikolla tekasi komeen pojan.
Mää en kyl tommosta oikeen osaa ajatela kunkas sekin asja noin poaljon on mutunuh.
No selityshän olikin siinä että talossa oli nuori rivakka renkipoika nääs, joka teki kaikki työät siellä talossa.
Terv:Lokari1. Lokari1 kirjoitti:
Talon isäntä ihmeteli maaliman muutumista ja alo näin mietimään.
"Jaa niih sillä vaarilla oli nuori vaimo, ettei tule mitään turhija kyselyjä et kuinka seh oikeen voikaan olla totta."
Ennen vanhaan kun mentiin kupunkiin niin maanantaina lähretiin ja jos hyvä tuuri ja hyvä hevonen oli niin kerkis lauansai saunaan jus mukavasti.
Nykysin kuh autolla ajavat miih aamulla lähtevät puolisen syötyänsä ja ovat jo hyvisä ajoisa illalla kotona,
Mut on tää maalima jotenkih muutenkih muutunuh , sano vaari, seh isäntä nääs .
Ennen naeiset kanto 9 kuukautta, mut entäs nyh, mulla on melkeen 4 vuoatta kuh vaimoni kans olin sänkyhommisa ja viime viikolla tekasi komeen pojan.
Mää en kyl tommosta oikeen osaa ajatela kunkas sekin asja noin poaljon on mutunuh.
No selityshän olikin siinä että talossa oli nuori rivakka renkipoika nääs, joka teki kaikki työät siellä talossa.
Terv:Lokari1.Varottoo Lokarija,elä mää sinne vekasii,tuossa meijän näköratiossa yks mies sano että siellä
suap satijaisija.
että mite kaahee paekka se vekasi oekee on.
pijä vua varas.
näkkyillää...- Lokari1
muori67 kirjoitti:
Varottoo Lokarija,elä mää sinne vekasii,tuossa meijän näköratiossa yks mies sano että siellä
suap satijaisija.
että mite kaahee paekka se vekasi oekee on.
pijä vua varas.
näkkyillää...Emää kylläkän ole semosija sieältä saanu koskaan.
Mää kuh olen ollu hyvässä hotelissa yöätä siellä aina.
Minkähän lainen petikaveri silläki ihmisellä on ollu kuh sai , no mulle ei ole tullu semosija kyh yksin makaan.
On tainukin seh kaveri olla josain
laitakaupunkilla yöätä...
Tosijaan ei mua vastaan ole semosija koskaan tullukan, pitääki katoo paremin onko petissä puhtaat lakanat ettei tule mitään hyyryläisijä mukaan seuraavalla kertaa.
Ai niin hyvää huomenta sulle muori numeroines.
Kiitos varotuksesta.
Terv: Lokari1.
- Nimetön
Perkeles täs mitää sähkömiästä tarvita.
Eikoo hianot sukellusvehkehet, ja halavat.
Pitääs joskus koriata tua sirkkelinteräsuajus.
Katto rantakärmes.
Periaattehes näin lähellä ammusvarastoja ei sais tupakoora.
Että tommosta kaikkee.
Kassu- ;;;
Nämät ova hyvämakkuisii sienii.
- Lokari1
Vai olikohan naeinen ollenkansa...?
Mää oikeen ihmetlenkih mistä se räjähti.
Selvitäkääs nyt mullekin mitä mää tehin väärin?
Jos mää nyh sanon et satuja kerto niih , ehän semonen pitäs mikään riiran syy olla.
Määhän vaan totesin sen jotakih perätöntä puhuvan nääs.
Taisikih olla mustis kuh määä sitä tulenlikkijä mukaani koitin pyyrellä.
Niihän sitä sanotaan et joka syyttä suuttuu se myöäs lahjata leppyy.
Siitä vaan sopiikih mun puolestani vihotella, ei seh mulle kitään merkite nääs.
Heippä teille kaikille toisille ja voikaa hyvin.
Terv: Lokari1.- tulenlieskat
Mis ny si tuulee. Mää huamasi joo jot, jotakki o omituista. Kelle sää sanosit noist naisist jotaki? Määki kummasteli koko juttuu. Toi o varmasti mustankippee likka. Heh, kivahaa se kai o ku naiset noi tykkää. Vaa mite mahtaa oikiasti olla? Mää aattele ettei oo mukavaa jos joku ei ymmärrä huumorii. must o kiva ku sä eet oo tosikko, mun kans semmone ei kyl pärjääskä. Mää ku tykää vaa ilosist assioista niih. Kuule joks oot miättiny sit puijolle mennoo? Ooks kattonu kartasta? Meinaa reiti?
- Julia
kun meet mua mieheks epäileen!
Melkein ois yhtä törkee loukkaus jos sua sanosin naiseks.
Enkä mää mikään sen ourompi oo kum muukkaan naiset. Jokainen kattos saa olla yksilö ja oma persoonansa. Mua ny ei vaan oo mikskään tulenliaskan kaltaseks luatu(míkä on oikeestaan vaan hyvä)
Sanoit, ettei sulle merkkaa mitään jos sulle vihottelee. No enpä oo ainakaan minä vihotellu. Joku vaan riepoo kun koko asian mainittit.
Me ny sen tulenlialskan kanssa vaikka sijan perseeseen papiks! - Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
Mis ny si tuulee. Mää huamasi joo jot, jotakki o omituista. Kelle sää sanosit noist naisist jotaki? Määki kummasteli koko juttuu. Toi o varmasti mustankippee likka. Heh, kivahaa se kai o ku naiset noi tykkää. Vaa mite mahtaa oikiasti olla? Mää aattele ettei oo mukavaa jos joku ei ymmärrä huumorii. must o kiva ku sä eet oo tosikko, mun kans semmone ei kyl pärjääskä. Mää ku tykää vaa ilosist assioista niih. Kuule joks oot miättiny sit puijolle mennoo? Ooks kattonu kartasta? Meinaa reiti?
Kyl mää olen ihan ällikällä lyöty, niih et mitähän mää nytten oikeen sille juulijalle sanosinkas kuh noin otti pahaksensakih sen .
Mää olen kyl sitä mieältä et mustishan seh onkin, ja sama tampereen likka mun mielestäni vai onkohan seh lapuvalaineh.
Sehän tampereenlikka oli valmis repiiin sunkin hivukset päästäs pois, kyl määkin tykään et vaikee tapaus semonen on joka ei leikkijä ymmärrä ollenkaan.
Kyl mää sitä puijole menoo olen mietinykkin , mut seh kartta kyl pitäs hommata , et sinne osais mennä.
Mulla on kyllä semonen vanha kartta mut emää siiitä mitään puijoo löytänyh , siitä mikkelinläheltä, enkämää löytänyh sitä koko karttastakan.
Mää oikeen suuurenuslasin kans kattelin , nääs kuh oli niin helkkarin pientä ränttiä siinä, emää vaan sitä löytäny.
Mun pitääkih visiin panna hakuun tonne kooklelle jos se puijokih löytys, tai mistä mää nyh sen löyrän.
Mut jos jätetäänkih se puijo katomata ja katelaan vaan sieltäpyynikin tornista vai mikiä sen nimi nytten oikeen onkan, nääs kuh kaikijen paikojen nimet vaihretaan joka toinen vuoasi ainaskih, emää pysykän perässä semosissa nimijen vaihroisa täältä asti nääs.
Kyl mää luulen ettei noit naeiset minusta mitenkään ole kiinostuneita kuh sinne torilekan ei ketään tullu, vaikka määä anon hyvisä ajoin ajan ja paikan ja päivänkih nääs, niih jaa kyl mää annoin tuntomerkinikih vielä et kyl mun olis pitänyh tuntee .
Tota kato nyh sääkin sitä matkareitijä sinne puijolle jos sää haluut sinne mennä taikka mun mukanani tulla jos päätetään mennä sinne.
Annapas nyh munki tietää löysikkös sää sen puijon kartalta, jah minkälaiset matka suunitelmat sulla on ensvuoren kesällä, niih mää olisin halukas tietään minkä mee mentäs nääs.
Heippä salarakas , ja hyvää huomenta sulle.
Julia kirjoitti:
Enkä mää mikään sen ourompi oo kum muukkaan naiset. Jokainen kattos saa olla yksilö ja oma persoonansa. Mua ny ei vaan oo mikskään tulenliaskan kaltaseks luatu(míkä on oikeestaan vaan hyvä)
Sanoit, ettei sulle merkkaa mitään jos sulle vihottelee. No enpä oo ainakaan minä vihotellu. Joku vaan riepoo kun koko asian mainittit.
Me ny sen tulenlialskan kanssa vaikka sijan perseeseen papiks!Emää ole naeisten kuullu tommosija puhuvan, muuten kuh juovuksisa.
Siks toisekseen emää tierä olekko jätkä vai naeinen kuh en ole nähny sua nääs.
Mitäs vikaa tossa tulenliekisä on?
Ei se mua alkanuh haukuun ja toivoteleen mihinkään, niikon sää olet tehny.
Mää nyt en mihinkään papiks ainakaan mene kuh ole olu monija vuosija kirkosta eronu.
Hyvää jatkoo vaan sulle, mulla menee ihan hyvin näinki.
Meinaan emää trvitte mitään haukkumisijas nääs.
Lokari1 kirjoitti:
Emää ole naeisten kuullu tommosija puhuvan, muuten kuh juovuksisa.
Siks toisekseen emää tierä olekko jätkä vai naeinen kuh en ole nähny sua nääs.
Mitäs vikaa tossa tulenliekisä on?
Ei se mua alkanuh haukuun ja toivoteleen mihinkään, niikon sää olet tehny.
Mää nyt en mihinkään papiks ainakaan mene kuh ole olu monija vuosija kirkosta eronu.
Hyvää jatkoo vaan sulle, mulla menee ihan hyvin näinki.
Meinaan emää trvitte mitään haukkumisijas nääs.
Terv: Lokari1.Siinäkään et oo mua paree. Erosin jo niin kauan sitten, etten eres muista. Muuta yhteistä ei sun kanssa ookkan. En menis nimitteleen ketään miästä akaks, ninkun sää mua millon miäheks, tai sälliks. Erestäspä viä löyrät. Se on syyn ja seurauksen laki, että kun loukkaat toista, niin joskus saat samalla mitalla takasin.
- siivotkee suunne
Julia kirjoitti:
Siinäkään et oo mua paree. Erosin jo niin kauan sitten, etten eres muista. Muuta yhteistä ei sun kanssa ookkan. En menis nimitteleen ketään miästä akaks, ninkun sää mua millon miäheks, tai sälliks. Erestäspä viä löyrät. Se on syyn ja seurauksen laki, että kun loukkaat toista, niin joskus saat samalla mitalla takasin.
vanahat immeiset!
- Tyttö Pohjanmaalta
Julia kirjoitti:
Me ny sen tulenlialskan kanssa vaikka sijan perseeseen papiks!Jo kauan
olen rakastanut sua ja noita sun viestejäsi sieltä Kaliforniasta. Oon meinannu monta kertaa tarttua kynään ja kyhätä sulle preivin, mutten oo rohjennu lopultakaa, mutta ny minä sanon, että susta mää tykkään, pitäisin hyvänä ja tekisin hyvää ruokaa, mutta ku mulla on jo mies, niin ei tällaista saisi sanoa. mutta kumminki: I love you. Kyllä rakastan miestänikin, siinä on kunnon kaveri mulla. Niitä miesten parhaita. :)))))) - Krannin Jussi
siivotkee suunne kirjoitti:
vanahat immeiset!
Tuollaasia riiran haastajiako nuo hämälääset ny sitten pohojimmiltaan on?
Kumpaanenkin ilkeelöö syrämensä kyllyyrestä.
Ollahan kirkost erottu, niinkun se ny olis kehumisen arvoonen asia. Mä kuulun kirkkohon ja tohorin sen tunnustaa. Jos en kuuluus pitääsin pienempää ääntä.
Meillä päin piretähän kunnias kirkko, koti ja isänmää.
Yks on menny Amerikkahan ja sieltä käsin narraaloo tyhymiä naisen hupakoota, toinen kommunisti vissihin, puhuu kun satamajätkä. Tehtahan porukoohin kuuluu, epäälen. Siel on naisekki epänaisellisia irstaalujen puhujia. Mä oon pitäny huolen ettei mun akan oo tarvinnu korin ulkopuollelle työhön lähtiä, oppimahan huonoolle tehrastyöläästen tavoolle. - puhetavasta päätellen
Krannin Jussi kirjoitti:
Ollahan kirkost erottu, niinkun se ny olis kehumisen arvoonen asia. Mä kuulun kirkkohon ja tohorin sen tunnustaa. Jos en kuuluus pitääsin pienempää ääntä.
Yks on menny Amerikkahan ja sieltä käsin narraaloo tyhymiä naisen hupakoota, toinen kommunisti vissihin, puhuu kun satamajätkä. Tehtahan porukoohin kuuluu, epäälen. Siel on naisekki epänaisellisia irstaalujen puhujia. Mä oon pitäny huolen ettei mun akan oo tarvinnu korin ulkopuollelle työhön lähtiä, oppimahan huonoolle tehrastyöläästen tavoolle.En ole tuollaista kuullu (muutaku Samuli Paulaharjun kirjoissa lukenu) ja hän oli syntynyt 1875.
- Lokari1
Tyttö Pohjanmaalta kirjoitti:
Jo kauan
olen rakastanut sua ja noita sun viestejäsi sieltä Kaliforniasta. Oon meinannu monta kertaa tarttua kynään ja kyhätä sulle preivin, mutten oo rohjennu lopultakaa, mutta ny minä sanon, että susta mää tykkään, pitäisin hyvänä ja tekisin hyvää ruokaa, mutta ku mulla on jo mies, niin ei tällaista saisi sanoa. mutta kumminki: I love you. Kyllä rakastan miestänikin, siinä on kunnon kaveri mulla. Niitä miesten parhaita. :))))))on joh yks ja hyvä niih ei se vaihtamisesta miksikän tule.
Mukava kuulla et tykään mun jutuistanih , enhän mää olekan kelenkään mitään pahaa tehny.
Anna mieähelles pusu ja pirä muutenkih hyvänä, emää muuta sulle osaakan sanoa.
Terv: Lokari1 - Lokari1
Krannin Jussi kirjoitti:
Yks on menny Amerikkahan ja sieltä käsin narraaloo tyhymiä naisen hupakoota, toinen kommunisti vissihin, puhuu kun satamajätkä. Tehtahan porukoohin kuuluu, epäälen. Siel on naisekki epänaisellisia irstaalujen puhujia. Mä oon pitäny huolen ettei mun akan oo tarvinnu korin ulkopuollelle työhön lähtiä, oppimahan huonoolle tehrastyöläästen tavoolle.Kyl meirän porukoistakih hyvijäkin löytyy, vaikka ei olekan lihapataa kotoonsa saanuh nääs perinöksensä niikö sulla näkyy olevan.
Oleks sää jussi kullu semosta laulua josa sanotaan et ei sovi talonjussin mennä herrain kans marjaa , neet vie sulta marjat ja ropposet , etkä kelpaa kuh rikkuri karjaan.
Nääs kyl työämieähen pitää sentään jotain osata muutakih kun sontaa ajaa pelolle.
Meinaan ettei sitä sentään tarvitte puhua nääs.
Krannin Jussi kirjoitti:
Yks on menny Amerikkahan ja sieltä käsin narraaloo tyhymiä naisen hupakoota, toinen kommunisti vissihin, puhuu kun satamajätkä. Tehtahan porukoohin kuuluu, epäälen. Siel on naisekki epänaisellisia irstaalujen puhujia. Mä oon pitäny huolen ettei mun akan oo tarvinnu korin ulkopuollelle työhön lähtiä, oppimahan huonoolle tehrastyöläästen tavoolle.ihmettelen tota, ku joku sannoo naisii tyhmäks. Taitaa ukolla olla pikkulikka akkana. Niin nääs ku o tos oppimis iässäki. Ei ny ennää vaimo oo miähe ommaisuutta, niinko sää näyt luuleva.
Emmää usko meirän olevan riiran kylväjiäkä. Huumori miälellä täs jutustellaa.
Tehrastyäläiset o kyä iha siistii porukkaa. Nii ettei tartte yleistää. Ossaa ne maajussitki puhua tyhmiä. Mää ku tiärän kumpaaki tyäläistä. Mukavaa jatkoo vaa. Illoo silmäkulmaa, ja hymyä. - tulenlieskat
tulenlieskat kirjoitti:
ihmettelen tota, ku joku sannoo naisii tyhmäks. Taitaa ukolla olla pikkulikka akkana. Niin nääs ku o tos oppimis iässäki. Ei ny ennää vaimo oo miähe ommaisuutta, niinko sää näyt luuleva.
Tehrastyäläiset o kyä iha siistii porukkaa. Nii ettei tartte yleistää. Ossaa ne maajussitki puhua tyhmiä. Mää ku tiärän kumpaaki tyäläistä. Mukavaa jatkoo vaa. Illoo silmäkulmaa, ja hymyä.oli tarkotettu Krannin Jussille.
Lokari1 kirjoitti:
on joh yks ja hyvä niih ei se vaihtamisesta miksikän tule.
Mukava kuulla et tykään mun jutuistanih , enhän mää olekan kelenkään mitään pahaa tehny.
Terv: Lokari1Tulla seleväntämmää tuota Puijo asijoo.
Se Puijo ja kallaves on KUOPIJOSSA !!!!!
Tulet Lokarj enskesänä tänne Hämmeesee nii minä lähen oppaaks.Oun syntynä sielä,kot kaapunti mulle.
Olosuhteive pakosta oun tullu tänne hämmeesee.
Eekä sinne tornii tarvii kiivetä sinne piäsöö hissillä!!
On sielä tornissa iha hyvä ravinteli.
kyllä sielä on tarjolla kaekenlaesta juotavoo.
Kuopijon torilla suap hyvvee kalakukkoo.
Sitä missä on leepä ja särvin samassa paketissa.
Ja voe tok ku Väenölän niemi on kaanis paekka
vaekka käävä vähä huaveelemassa;))
näkkyillää...- ullamirjami¤
muori67 kirjoitti:
Tulla seleväntämmää tuota Puijo asijoo.
Tulet Lokarj enskesänä tänne Hämmeesee nii minä lähen oppaaks.Oun syntynä sielä,kot kaapunti mulle.
näkkyillää...Kallavesl,Kallavesj,poessa,poes on antimesj!
Tiäl ej outap poekarukkoo äejillämmin kalakukko
laavantaesin saonan piäl,mitäviel, mitäviel!
Tokko soanen koskaa ennee kierteep Puijon sarven
nennee,missä laevat huuteloo Kuopijoo,Kuopijoo.
Aaro Jalkanen oli kai lähtenyt maalimaa katoon ku pränttäs tän hianon värssyn!!! - Tyttö Pohjanmaalta
Lokari1 kirjoitti:
on joh yks ja hyvä niih ei se vaihtamisesta miksikän tule.
Terv: Lokari1Oikeassa varmaan oot, Lokari, samaa sanoivat ystäväni, joille myös kerroin. Mutta helpotti kyllä puhua tuosta tunteesta, sillä paras ystäväni sano, että toi voi olla romantiikan kaukokaipuutaki sun puoleltas, ja nii varmaan onki, sillä aina ku nään sieluni silmillä sut sielä Kaliforniassa, nään palmujen huojuvan hiljaa tuulessa sun pienen majasi takana ja auringon kimmeltävän meren aalloilla.
Olemme käyneet vain Niagaran putouksilla ja New Yorkissa, sekä joitain kertja Floridassa, länsirannikko on aiva kokemata, vain haaveissa oon sielä ollut majasi lähellä.
Pidä, Lokari hyvää huolta itsestäsi, en nyt sitten kirjoita enempää. Hyvää vointia sulle ja kuten jo sanoinkin, take care! t. Tyttö Pohjanmaalta - Julia
tulenlieskat kirjoitti:
oli tarkotettu Krannin Jussille.
Sanonki suarat sanat sitä paitti.
Me ny ei olla riiranhalusia alkuunkaan, me hämäläiset, tiäräkki ny se!
Siittä en voi mennä takuuseen, jos jotku Amerikkaan muuttaneet miähet on tullu kopeiks ja liahuu kun ....miten se ny menikän.....liahuvat liäkin varret kaiken heimolaisia naisia vikittelemässä. Emmää tiätenkän tarkota ketään erikoisemmin, yks kyä tuli miäleen, mutta en sovinnollisena ihmisenä tahro ny sanoo sen nimee....ainakaan enempää kun että alkaa ällällä. Kyä sitä tarttee tehtaassaki joirenki tehrä tyätä. Mitä vikaa siinä on? Eristää markkinataloutta kun valmistaa vaikka kortonkitehtaalla kortsuja. Mää en ny tähän kiireessäni parempaa vertausta keksiny. Tuli vaan äkkiseltään mileen kun ajattelin yhtä amerikkalaista suurkuluttajaa, joka Suamessa käyressään oli aina ostanut apteekista kaikki viakrat ja kortsut. Yks tuttu varmaseutti kertoi, että apteekkipisnes kannattaa yleensäkin, saatika tuollasten amerikkalaisten viarailtua maassamme. Kukahan se oli? Ei tiätenkän esitelly itteään, mutta sill oli ollu sellanen hattu, jos oli pinssi: "Tapsan tahrit." - Lokari1
muori67 kirjoitti:
Tulla seleväntämmää tuota Puijo asijoo.
näkkyillää...Mää kuh en tierä sen enempää kuh sika hopee lusikasta , noista suoamen nähtävyyksistä nääs.
Mitenkähän mun mieälikuvitus oli noin vääräsä et luulin sen puijon olevan mikkelin kaupunkisa.
Kiitos et neuvot , nyh määkin tierän jo misä semonen torni seisoo.
Helkkarin hyvä tietäää et siinä tornisa on hisikih , mää kuh luulen et se torni onkih aika korkee ja siinähän sitä oliskih työätä kiivetä rapuja pitkih sinne ylös, siinähän vois ihan henkästyäkih, varsinkih jos koitas vähän joutusammin päästä sinne ylös nääs.
Mää pistänkih sun osootees mieleeni jos ens vuonna tarviten opasta reisullanih nääs.
Juuh kyl sitä kalakukoakin pitäs joskus maistaa, kyl mää olen paljo kuulu siitä puhutavan , mutten mää ole koskaan semosta kiini sanuh , vaikka olenkih mielestäni hyvä kala ja mettä mieäs nääs.
Ostetaan sieltä kuopijon torilta semonen jonkun valmiiks ampuma , vai verkolakos semosija pyyrystetään?
Sää tunnukih olevan ihan mukavan sortineh naeinen mun pitääkih alkaa kuunteleen mitäs muuta sulla on mulle kerotavana...
Toi huovelu nytten on mulle vähän outo sanana mää koitan katoo sanakirjasta mitä se meinaa..
Mää kyl varmaan löyrän sen jostain meinaan sen tarkoituken mitä sillä sanalla meinataan nääs.
Hei nyh muori,anapas kuuluva ittestäs.
terv: Lokari1. - tulenlieskat
Lokari1 kirjoitti:
Mää kuh en tierä sen enempää kuh sika hopee lusikasta , noista suoamen nähtävyyksistä nääs.
Mitenkähän mun mieälikuvitus oli noin vääräsä et luulin sen puijon olevan mikkelin kaupunkisa.
Kiitos et neuvot , nyh määkin tierän jo misä semonen torni seisoo.
Helkkarin hyvä tietäää et siinä tornisa on hisikih , mää kuh luulen et se torni onkih aika korkee ja siinähän sitä oliskih työätä kiivetä rapuja pitkih sinne ylös, siinähän vois ihan henkästyäkih, varsinkih jos koitas vähän joutusammin päästä sinne ylös nääs.
Mää pistänkih sun osootees mieleeni jos ens vuonna tarviten opasta reisullanih nääs.
Juuh kyl sitä kalakukoakin pitäs joskus maistaa, kyl mää olen paljo kuulu siitä puhutavan , mutten mää ole koskaan semosta kiini sanuh , vaikka olenkih mielestäni hyvä kala ja mettä mieäs nääs.
Ostetaan sieltä kuopijon torilta semonen jonkun valmiiks ampuma , vai verkolakos semosija pyyrystetään?
Sää tunnukih olevan ihan mukavan sortineh naeinen mun pitääkih alkaa kuunteleen mitäs muuta sulla on mulle kerotavana...
Toi huovelu nytten on mulle vähän outo sanana mää koitan katoo sanakirjasta mitä se meinaa..
Mää kyl varmaan löyrän sen jostain meinaan sen tarkoituken mitä sillä sanalla meinataan nääs.
Hei nyh muori,anapas kuuluva ittestäs.
terv: Lokari1.se o ku saat kunnon opastaja sinne puijolle. Hissiki siä o, kyä oot si äkkiä kattelemasa komeeta maisemaa. Niiku toi muori sua oikee pyörittää, et sit tiä mihi suuntaa meet. Ei se mittää. Kai sää kumminki joskus ehrit pyynikillekki. Nääs jos muistat misä se o. Noh miätinpä nyh. Morjes taas.
- Lokari1
tulenlieskat kirjoitti:
ihmettelen tota, ku joku sannoo naisii tyhmäks. Taitaa ukolla olla pikkulikka akkana. Niin nääs ku o tos oppimis iässäki. Ei ny ennää vaimo oo miähe ommaisuutta, niinko sää näyt luuleva.
Tehrastyäläiset o kyä iha siistii porukkaa. Nii ettei tartte yleistää. Ossaa ne maajussitki puhua tyhmiä. Mää ku tiärän kumpaaki tyäläistä. Mukavaa jatkoo vaa. Illoo silmäkulmaa, ja hymyä.Oikeen kova pomo sen vaimo ja nytten täällä koitaaa kunniaansa kohentaa, nääs kuh aina kotona ton jussin viimeset sanat onkih et: juuh kulta vaimo olit taaskih oikeessa.
Silä tavalla saa jussikih sanova sen viimesen sanan nääs.
Nääs kuh noilla pohjanmaan mieähillä on se kehuminen oikeen elämisen ehto, noin melkeen jokaisella .
Mää kyl olenkih ihan varma et naeiset onkih paljo viksumpija kuh mieähet, taikka jotkut kyl on paljon kierompijakih niistä naeisista tarkotin sanova.
Mut semosija nyh ei mun mielestäni olekan oikeen paljo onneksenih.
Huomasikos sää tulenlieska kunka toi juulija taaskih jotaki satuva kerto jostain apteekista ja hyvistä voitoista sen myynissä.
Eihän mun ole tarvinu mitään apteekista ostaa kuh mulle teki kaikki naeiset sen niinsanotun ohimarssin nääs vai miksi sitä sanos kuh eivät tuleet sinne torille.
Miksikähän seh mun sekoitaa noihin perätömiin jutuihinsa?
Onkohan sillä jotakin puutetta jostakih asijasta?
Kyl mää luulen et senkin pitäs mennä hakeen joku kaljupäinen mieäs iteleen, ettei mua olis aina haukumassa.
Just niin kuh se tampereen likkaki teki vai tuo juulujakohan se olikih.
Heippä nyh salarakas.
tulenlieskat kirjoitti:
se o ku saat kunnon opastaja sinne puijolle. Hissiki siä o, kyä oot si äkkiä kattelemasa komeeta maisemaa. Niiku toi muori sua oikee pyörittää, et sit tiä mihi suuntaa meet. Ei se mittää. Kai sää kumminki joskus ehrit pyynikillekki. Nääs jos muistat misä se o. Noh miätinpä nyh. Morjes taas.
Jah sun kans mää haluun nährä ja jutujakin voitas puhuva sittn siel korkeella ja miksei matalallakih.
Tota onkos siinä pyynikin tornissa hissijä?
Meinaan ku mää en sielläkään ole käynyh.
Tota mitäs varten muori mua nyhhen pyörittäs, määhän olen jo muutenkih aika sekasin noista näköalapaikoista nääs.
Määhän voisin ihan torella eksyvä semosesta kauheesta pyöritämisesta nääs.
Nyt mää menekih keitään iltapäivä kahvit iteleni , tarjoisin kyl toisillekin , mut kuh en osaa lähetää tällä koneella mitenkään.
Lokari1 kirjoitti:
Oikeen kova pomo sen vaimo ja nytten täällä koitaaa kunniaansa kohentaa, nääs kuh aina kotona ton jussin viimeset sanat onkih et: juuh kulta vaimo olit taaskih oikeessa.
Silä tavalla saa jussikih sanova sen viimesen sanan nääs.
Nääs kuh noilla pohjanmaan mieähillä on se kehuminen oikeen elämisen ehto, noin melkeen jokaisella .
Mää kyl olenkih ihan varma et naeiset onkih paljo viksumpija kuh mieähet, taikka jotkut kyl on paljon kierompijakih niistä naeisista tarkotin sanova.
Mut semosija nyh ei mun mielestäni olekan oikeen paljo onneksenih.
Huomasikos sää tulenlieska kunka toi juulija taaskih jotaki satuva kerto jostain apteekista ja hyvistä voitoista sen myynissä.
Eihän mun ole tarvinu mitään apteekista ostaa kuh mulle teki kaikki naeiset sen niinsanotun ohimarssin nääs vai miksi sitä sanos kuh eivät tuleet sinne torille.
Miksikähän seh mun sekoitaa noihin perätömiin jutuihinsa?
Onkohan sillä jotakin puutetta jostakih asijasta?
Kyl mää luulen et senkin pitäs mennä hakeen joku kaljupäinen mieäs iteleen, ettei mua olis aina haukumassa.
Just niin kuh se tampereen likkaki teki vai tuo juulujakohan se olikih.
Heippä nyh salarakas.
Terv: Lokari1.Sää oot vainoharhanen, jos kuvittelet mun tarkottaneen sua sillä "Tapsan tahrit" - venkulalla. Ooksää ainut miäs mailmassa jollon sellanen pinssi hatussaan ja ookko sää ainut amerikkalainen Suamessa viaraillu, tai miäs jonka nimi alkaa ällällä. Joirenkin itterakkaurella ei tunnu olevan mitään rajaa!
Muuten sää ookkin oikein mukava, mutta tommonen matsomainen tartsanin ote naissukupualeen on viarasta meitille ittenäisille suamalaisille naisille. Mää ny en kumminkan turvaa miäheen talourellisesti, vaikka teenkin hyvää lihapitosta ruakaa, ainakin jos miäs maksais ruakalaskut.
Nyssitten viä, että mää ny en oo sua haukkunu tippaakaan. Mitäs haukkumista se on jos sanoo, että miähellä on mahroton seksuaalinen potenssi.....siis jos oisin sua tarkottanu sillä apteekissa asioineella komeella amerikkalaisella miähellä.Pans ny Lokari jäitä hattuun ja lakkaa haastamasta riitaa, koska pohjimmiltas oot kuitenkin rauhaa rakastava. Sua ny vaan riapoo joku Tampereen likka ja luulet, että mää oon se.
Nääthän jo ny nikistäkin, että oon Julia ja mahrottoman kiltti, enkä menis myäntään missään, enkä koskaan, että oon puutteessa. Mun vanhemmat jätti ihan kunnollisen pesämunan perinnöksi ja aina oon tehny tyätäki. Niin, että puutettakan ei oo - laskuihin riittää rahat ja oon pyäree muaroiltani, ni ettei se ainakaan ruoan puutteesta kerro. - Lokari1
Julia kirjoitti:
Sää oot vainoharhanen, jos kuvittelet mun tarkottaneen sua sillä "Tapsan tahrit" - venkulalla. Ooksää ainut miäs mailmassa jollon sellanen pinssi hatussaan ja ookko sää ainut amerikkalainen Suamessa viaraillu, tai miäs jonka nimi alkaa ällällä. Joirenkin itterakkaurella ei tunnu olevan mitään rajaa!
Muuten sää ookkin oikein mukava, mutta tommonen matsomainen tartsanin ote naissukupualeen on viarasta meitille ittenäisille suamalaisille naisille. Mää ny en kumminkan turvaa miäheen talourellisesti, vaikka teenkin hyvää lihapitosta ruakaa, ainakin jos miäs maksais ruakalaskut.
Nyssitten viä, että mää ny en oo sua haukkunu tippaakaan. Mitäs haukkumista se on jos sanoo, että miähellä on mahroton seksuaalinen potenssi.....siis jos oisin sua tarkottanu sillä apteekissa asioineella komeella amerikkalaisella miähellä.Pans ny Lokari jäitä hattuun ja lakkaa haastamasta riitaa, koska pohjimmiltas oot kuitenkin rauhaa rakastava. Sua ny vaan riapoo joku Tampereen likka ja luulet, että mää oon se.
Nääthän jo ny nikistäkin, että oon Julia ja mahrottoman kiltti, enkä menis myäntään missään, enkä koskaan, että oon puutteessa. Mun vanhemmat jätti ihan kunnollisen pesämunan perinnöksi ja aina oon tehny tyätäki. Niin, että puutettakan ei oo - laskuihin riittää rahat ja oon pyäree muaroiltani, ni ettei se ainakaan ruoan puutteesta kerro.Puhusää vaan kyl mää pitelen sun hevostas.
Meinaan et saat ihan rauhassa kertooo satuja, mut katos kuh mää olen vähäsen liika vanha semosja uskomaan nääs.
Kerros nyh mulle mitä sää miehessä tarkalensa haluut ja orotat saavas?
Meinaan vaan et jotakih sulta on puuttunuh elämässäs, vaikka sulla nyh oliskih semoneh pesämuna ja muutenkih asijat reilassa , niih kyl mää jotenki arvaan et jotain silti sultakih on jääny saamata.
Multa on jääny ihan montakin kertaa saamata,
joskus hyvä työmaa joskus maukas aterijakin.
Meinaan mää melkeen arvaan et sää kysytkih et onkos multa jääny jotain saamata mitä määä olisin halunuh.
Noh siihen sää saikkin joh vastauksen, joten keropas mitä sulta on jääny saamata....
Tota sää olit ihan varma et olis muitakih mieähijä jolla olis hatusa semonen tapsan tahrit pinssi , perhana eihän siellä torilla kelään muulla olu hatuakan pääsänsä kuh mulla.
Juuh kyl mää varmaan olenkih ainaskih vähäsen itserakas ja mun kyl kanaataakih olla, nääs kuh kukaan muu ei tunne mua paremin ku mää itte, jah mun mielestäni mää olen se yks ja ainoo tämmänen mieäs nääs.
Mullev ei löyry mitään loonia nääs.
Terv: Lokari1. - ullapulla (toisinpäin)
ullamirjami¤ kirjoitti:
Kallavesl,Kallavesj,poessa,poes on antimesj!
Tiäl ej outap poekarukkoo äejillämmin kalakukko
laavantaesin saonan piäl,mitäviel, mitäviel!
Tokko soanen koskaa ennee kierteep Puijon sarven
nennee,missä laevat huuteloo Kuopijoo,Kuopijoo.
Aaro Jalkanen oli kai lähtenyt maalimaa katoon ku pränttäs tän hianon värssyn!!!niitä muutkin --leivoin kyllä ne eilen @@@@@.
Ne on korvapuustin näkösiä ,mutta ei ne ooo!
Ne on kanekipullia:=) - Julia
Lokari1 kirjoitti:
Puhusää vaan kyl mää pitelen sun hevostas.
Meinaan et saat ihan rauhassa kertooo satuja, mut katos kuh mää olen vähäsen liika vanha semosja uskomaan nääs.
Kerros nyh mulle mitä sää miehessä tarkalensa haluut ja orotat saavas?
Meinaan vaan et jotakih sulta on puuttunuh elämässäs, vaikka sulla nyh oliskih semoneh pesämuna ja muutenkih asijat reilassa , niih kyl mää jotenki arvaan et jotain silti sultakih on jääny saamata.
Multa on jääny ihan montakin kertaa saamata,
joskus hyvä työmaa joskus maukas aterijakin.
Meinaan mää melkeen arvaan et sää kysytkih et onkos multa jääny jotain saamata mitä määä olisin halunuh.
Noh siihen sää saikkin joh vastauksen, joten keropas mitä sulta on jääny saamata....
Tota sää olit ihan varma et olis muitakih mieähijä jolla olis hatusa semonen tapsan tahrit pinssi , perhana eihän siellä torilla kelään muulla olu hatuakan pääsänsä kuh mulla.
Juuh kyl mää varmaan olenkih ainaskih vähäsen itserakas ja mun kyl kanaataakih olla, nääs kuh kukaan muu ei tunne mua paremin ku mää itte, jah mun mielestäni mää olen se yks ja ainoo tämmänen mieäs nääs.
Mullev ei löyry mitään loonia nääs.
Terv: Lokari1.että sää toivotit huamenta. Mää taas sanosin ny, että hyvää yätä, kun meitillä täälä on ehtoo ja mää pualunissani viä vilkasin tänne palstalle.
Kysyit mitä multa on jääny elämässä saamatta. Voi jukra kun onkin paljon, vaikka paljon oon saanukki.
Tiäräksää, että mun suurin haave olis kohrata sellanen ulkomaalainen, joka vois kertoo seikkailuistaan lännen kultamailla.
Mialuummin viä sellanen, joka olis hyvällä pelionnella varustettu, että aina kun menee Vekasiin niin räjäyttää pankin. Emmää muuten - mutta sais kuulla miltä tuntuu voittaa paljon rahaa ja mitä sellanen miäs niillä rahoillaan tekis. Hakiskohan se vaikka kunnollisen vaaleen ja pyäreen hämäläislikan kanssaan johonkin Tyynenmeren saarelle lomaileen.
Kyä sitä ihmiseltä puuttuuki aika paljon, jos ei oo käyny koskaan Vekasissa. Se jännittävä rahan tuaksunen ilmapiiri olis varmaan joistain naisista kiihottava ja kiinnostava. Mää en siltä kannallta aattele ollenkan, vaan tahtosin kuulla jonkun onnenpekan tunteista kun on voittanu. Sellasia naisia on paljonki, jokka kyttää vaan miähen rahoja. Mokomakki haukat, en ny taaskaan me ja paremmin sano. Mää en oo materialisti tippaakan.
- Catleija
Se on ny simmottos et emmää viitti san mittä tommoteil Lokareil enkä hänest kilpailevil haaremi naisil. Tota jatkuu varmaste viäl ens vuaren pualel saakka. Eikä valmist näyt tulevankka.
Yhren turhan treffinki tekivä ja selitykse oliva monipuolissi, ett miksen mää tullu ja mikset sää sit tullu sinne Tammelan toril ja mustaa makkaraa syömä. Mää epäile, ett kaikk oli vaa tommost virtuaalist miälikuvitust.
Ja nyy sitt uutta tulemist suunnitellaan. Ainaski puheen aihett ja kinamist riittää. Oi voi senttä. On se nii simmottos ja tämmöttös ja tommottos, ett kuka sit jaksaa lukke noit jaarituksi. Kai se o nii, ett neki paikkas ansaitte. Et hyvä jatko vaa.
Mutt toivo määki kuiteski, ett muukki tänne ketjusse jottai laittais. Iha noi vaa vaihtelu vuaks.- Malviina
Koko ketju pyörii yhe miehe ympäril, tai naiset pyöriit, - vai mite tuon nyt sanos. Mukava mies, ei siin mittää, miekii aattelin, et jos oisin vappaa, ni kokkeilisin saisinks mie hänet kiinnostummaa itestäi, mut ko on tuo ukko. Tul otettuu kymmenii vuosii sit ja mihi sen nyt panis uuve ihastukse tielt.
Mukavalt tuo Turu murre kuulostaa ko sitä haastaa tuollee lepposast, vaik asia ois pikkuse kärkeväkkii.
Tosissai mie kyl olin kevvääl ko pyysin Lokarii tämnne Etelä-Karjalaa kylläilemmää. Hää kiitti kohteliaast, mut ei kerent tulemaa, ko tais olla kuitekii niitä tyttöreissui muual päi Suomee.
Vai oliks se nii, et hää käi sukulaisis.
HERRAISÄ! Nyt mie huomasin, et samas kestoaihees pysyttelen itekkii - Lokaris!:=D Malviina kirjoitti:
Koko ketju pyörii yhe miehe ympäril, tai naiset pyöriit, - vai mite tuon nyt sanos. Mukava mies, ei siin mittää, miekii aattelin, et jos oisin vappaa, ni kokkeilisin saisinks mie hänet kiinnostummaa itestäi, mut ko on tuo ukko. Tul otettuu kymmenii vuosii sit ja mihi sen nyt panis uuve ihastukse tielt.
Mukavalt tuo Turu murre kuulostaa ko sitä haastaa tuollee lepposast, vaik asia ois pikkuse kärkeväkkii.
Tosissai mie kyl olin kevvääl ko pyysin Lokarii tämnne Etelä-Karjalaa kylläilemmää. Hää kiitti kohteliaast, mut ei kerent tulemaa, ko tais olla kuitekii niitä tyttöreissui muual päi Suomee.
Vai oliks se nii, et hää käi sukulaisis.
HERRAISÄ! Nyt mie huomasin, et samas kestoaihees pysyttelen itekkii - Lokaris!:=DMinä unneutin tännää yhe elävä kuva.
2:selta tulj Sumujen silta,ja ku en hölömö lettana naahotusta piälle nii se mänj.YHYYYY....
Oes piässy tuas itkemää oekee kunnolla.
Pitäsköö pyytee uusintoo;)
Onko teellä semmosija lempi lehvoja??
No nyt alako ajot pittää männä.
näkkyillää...- Catleija
muori67 kirjoitti:
Minä unneutin tännää yhe elävä kuva.
2:selta tulj Sumujen silta,ja ku en hölömö lettana naahotusta piälle nii se mänj.YHYYYY....
Oes piässy tuas itkemää oekee kunnolla.
Pitäsköö pyytee uusintoo;)
Onko teellä semmosija lempi lehvoja??
No nyt alako ajot pittää männä.
näkkyillää...Voi, kyll see oli niinpal hyvä elokuva. Ei olleska haitannu, vaikk oli must'valkone. Nii komia sankaripari ett oikke se Vivian Leigh ja Robert Taylor. Ja itket siin täytys munki. Ku ei ollu happy end. Ja se nimimusiikki sit ol hiano, juur se valssi mitä he tanssisiva. Muistakte sen valssi nime? Oi voi ku viäläki riipasee mun syrämestän.
- merimona1
Catleija kirjoitti:
Voi, kyll see oli niinpal hyvä elokuva. Ei olleska haitannu, vaikk oli must'valkone. Nii komia sankaripari ett oikke se Vivian Leigh ja Robert Taylor. Ja itket siin täytys munki. Ku ei ollu happy end. Ja se nimimusiikki sit ol hiano, juur se valssi mitä he tanssisiva. Muistakte sen valssi nime? Oi voi ku viäläki riipasee mun syrämestän.
että "Hyv' yötä jää nyt rakkahin, eron hetki tullut on."
En kehtoo Savon murteella kirjottoo sen laalun sanoja, jos vaekka jottiin herkemmät lookkaantuu.
Lopuks olj kuitennii, että "Nyt viime ketrran pyytää saan sinut valssiin kiehtovaan."
Oun nähnä valakokankaalla nuorena ja itkin minäkiin. Se ol niin raakillista kun se Vivien Leigh luul, että se suluhanen olj kuatuna sovassa ja alako ellee huonova elämee.
Vuan sepä suluhanen tullii takasii sovasta ja tämä Vivien Leigh muistaaksein tek ihemurhan. Mänkö se näin? Minulla on tuo muisti alakanu pätkijä. Joku sano, että tementoituna oun:( - Catleija
merimona1 kirjoitti:
että "Hyv' yötä jää nyt rakkahin, eron hetki tullut on."
En kehtoo Savon murteella kirjottoo sen laalun sanoja, jos vaekka jottiin herkemmät lookkaantuu.
Lopuks olj kuitennii, että "Nyt viime ketrran pyytää saan sinut valssiin kiehtovaan."
Oun nähnä valakokankaalla nuorena ja itkin minäkiin. Se ol niin raakillista kun se Vivien Leigh luul, että se suluhanen olj kuatuna sovassa ja alako ellee huonova elämee.
Vuan sepä suluhanen tullii takasii sovasta ja tämä Vivien Leigh muistaaksein tek ihemurhan. Mänkö se näin? Minulla on tuo muisti alakanu pätkijä. Joku sano, että tementoituna oun:(Tais tull painovirhe, tarkotin rementoitunu. Et sää mittän simmone viel ol. Eks sää ollu keskekasvune viäl, ku jottan murrosiästki puhelit jossai.
Juu teki hän itsemurhan siin samall sumusell sillal. Hyppäs jonku kaaran ette noin vaa. Catleija kirjoitti:
Tais tull painovirhe, tarkotin rementoitunu. Et sää mittän simmone viel ol. Eks sää ollu keskekasvune viäl, ku jottan murrosiästki puhelit jossai.
Juu teki hän itsemurhan siin samall sumusell sillal. Hyppäs jonku kaaran ette noin vaa.kuvan vaekka kuinka mota kertoo vuan aena jaksasi kahtoo.
"Viimeiset lyhdyt nuo ne sammuu hehkuen hmmm hmmm..
Meijä nuapurissa olj yks mamma joka käv 21 kertoo
peräjäläkee kahtomassa sen tämä on iha totta.
Se olj tos raakista ja Ropertti NII ihana.
Olj se Tuulen viemeeki hyvä lehva.
Aejae kyllä tulloo tuas vaekka mitä mielee.
Näkkyillää...- merimona1
muori67 kirjoitti:
kuvan vaekka kuinka mota kertoo vuan aena jaksasi kahtoo.
"Viimeiset lyhdyt nuo ne sammuu hehkuen hmmm hmmm..
Meijä nuapurissa olj yks mamma joka käv 21 kertoo
peräjäläkee kahtomassa sen tämä on iha totta.
Se olj tos raakista ja Ropertti NII ihana.
Olj se Tuulen viemeeki hyvä lehva.
Aejae kyllä tulloo tuas vaekka mitä mielee.
Näkkyillää...elokuvassa olj Vivien Leigh naispiäosassa, vuan kuka se olkaan vastanäättelijä, elikä miespiäosan esittäjä. Onko sitä kuvvoo tehtynä usseimpia versijoita? Minä oun kahtona tämän missä Sarlettija esitti tämä Vivien Leigh.
Jos se ellee vielä, niin alakaa olla vanaha immeine.
Elokuvamussiikki on jiänä mieleen. Kuutamoserenaati esmerkiks ja monet kaaniit kappaleet, vuan on niitä suomalaisijakkiin mukavia laaluja - sellasia huumorpitosija, niinkun nyt sekkiin Lännen Lokar. Sitä kun jonnii kerran laalan, elikä hyerräilen, niin tulloo mieleen ....NO VOE HELEKKARI! Tuas männöö puhheet yhteen miärättyyn suuntaan. Onkohan se noituna meijen ajatusmualiman se.... en etes ennee uskalla nimeltä maenita, vuan puanpa terveisijä sinne Kalihvornijaan! Uatelkee mittee tahhaa. - Catleija
merimona1 kirjoitti:
elokuvassa olj Vivien Leigh naispiäosassa, vuan kuka se olkaan vastanäättelijä, elikä miespiäosan esittäjä. Onko sitä kuvvoo tehtynä usseimpia versijoita? Minä oun kahtona tämän missä Sarlettija esitti tämä Vivien Leigh.
Elokuvamussiikki on jiänä mieleen. Kuutamoserenaati esmerkiks ja monet kaaniit kappaleet, vuan on niitä suomalaisijakkiin mukavia laaluja - sellasia huumorpitosija, niinkun nyt sekkiin Lännen Lokar. Sitä kun jonnii kerran laalan, elikä hyerräilen, niin tulloo mieleen ....NO VOE HELEKKARI! Tuas männöö puhheet yhteen miärättyyn suuntaan. Onkohan se noituna meijen ajatusmualiman se.... en etes ennee uskalla nimeltä maenita, vuan puanpa terveisijä sinne Kalihvornijaan! Uatelkee mittee tahhaa.Mie muistan kaikk nuo vanhat vilmitähet, ku keräsin höijän kuvijaa lapsen. Siin Tuulen viemäs se mies ol Glark Gable.
- Likka123
Catleija kirjoitti:
Mie muistan kaikk nuo vanhat vilmitähet, ku keräsin höijän kuvijaa lapsen. Siin Tuulen viemäs se mies ol Glark Gable.
Kyllä ol tyhmä se Skarletti kun piästi ihanan Rhett Butlerin mänemään. Jäe vähä epäseleväks, tulko mies ikinä takasin.Minähän katoin ne Sissi-elokuvatkii monneen kertaan ja videollakiin ovatten. Pienten tyttöin kanssa katellaan niitä luajahelemasia mekkoja ja hivuslaetteita ihhaillen.Yhtenä kesänä käätiin Wienissä siinä Schönbrunnin linnassa, missä Sissi asu.Kyllä olvat tytöt ihmeissää.Ol se Karl Heinz Böhm olovinnaa mualiman kommein mies, se esitti sitä Itävallan keisaria.Mutta kovasti oon ollunna miesnäöttelijöestä ihastunna rumankommeeseen Lee Marviniinkin. No kyllä se James Dean voettaa nuo kaekki.
- merimona1
Likka123 kirjoitti:
Kyllä ol tyhmä se Skarletti kun piästi ihanan Rhett Butlerin mänemään. Jäe vähä epäseleväks, tulko mies ikinä takasin.Minähän katoin ne Sissi-elokuvatkii monneen kertaan ja videollakiin ovatten. Pienten tyttöin kanssa katellaan niitä luajahelemasia mekkoja ja hivuslaetteita ihhaillen.Yhtenä kesänä käätiin Wienissä siinä Schönbrunnin linnassa, missä Sissi asu.Kyllä olvat tytöt ihmeissää.Ol se Karl Heinz Böhm olovinnaa mualiman kommein mies, se esitti sitä Itävallan keisaria.Mutta kovasti oon ollunna miesnäöttelijöestä ihastunna rumankommeeseen Lee Marviniinkin. No kyllä se James Dean voettaa nuo kaekki.
Vuan kuol nuorena ja surtiin mahottomasti.
Sekkiin Sissijä, Itävallan keisarinnoo esittänä Romu Snaiter kuol ennen aekojaan.
Oun monta kertoo katuna kun en ruvenna vilmitäheks. Vaekka nuorena kuolisin(ennee en kerkijä nuorena) niin oispahan monille tutuille muistona vilmit. Vuan eepähän sitä vissiinkään piäse elokuvija tekemään kuka tahtoo, ellei ou suhteita vaikkapa Amerikkaan. Siellähän se Holluvootikin on lähellä missä ellee se Lok....
mänköön nyt....Lokar. Suattoo tuntija vilmitähtijä ja muita kanksterita. Sen immeisen elämä on täännä seikkailuja. Millon arktisessa Pohjolassa, millon Las Vekasissa. Muistelen sellasta tarinoo, että ois olla aekoinaan Marilyn Monroen kansa kihloissa. - ,,,,,,,,
merimona1 kirjoitti:
Sekkiin Sissijä, Itävallan keisarinnoo esittänä Romu Snaiter kuol ennen aekojaan.
Oun monta kertoo katuna kun en ruvenna vilmitäheks. Vaekka nuorena kuolisin(ennee en kerkijä nuorena) niin oispahan monille tutuille muistona vilmit. Vuan eepähän sitä vissiinkään piäse elokuvija tekemään kuka tahtoo, ellei ou suhteita vaikkapa Amerikkaan. Siellähän se Holluvootikin on lähellä missä ellee se Lok....
mänköön nyt....Lokar. Suattoo tuntija vilmitähtijä ja muita kanksterita. Sen immeisen elämä on täännä seikkailuja. Millon arktisessa Pohjolassa, millon Las Vekasissa. Muistelen sellasta tarinoo, että ois olla aekoinaan Marilyn Monroen kansa kihloissa.Tom Cruisesta tai vaikkapa...
Likka123 kirjoitti:
kommeeta miehijä,voe tokkiisa ku tulloo nii nostalkine olo.
Minnöön lukena sen Tuulen viemee monneen kertaa ja luvin minä sen jatkonnii minkä se toenen naene
kirjotti vua ee se ollu ennee nii hyvä.
Entäs sitte ne Angelina(oljkose nuin)kirjat ja lehvat.
Sekkii JUURET sarja olj minu mieleen.
Tässähä männöö koko yö ku ruppee nuita miettimmää ja muistelemmaa.
Herrane aeka entäs Taano Palo;)
Kulukurin valssissa.
Iha meenoo tulla rytmihäerijö ku rupesi miettimää kaekkija.
Nyt pittää männä pettii.
näkkyillää...- Malviina
,,,,,,,, kirjoitti:
Tom Cruisesta tai vaikkapa...
Ne ovat paljo nuorempaa polvee.
Sen mie kyl tiijen et Tom Cruise on lyhyt.
Miu makkuu ovat vähä kookkaammat miehet.
Mitä mieltä sie heist oot?
Taijat olla nuoremp ko myö, jotka täs muistellaa
vanhoi klassikoita, elokuvvii ja kirjoi.
Mie en iha totta noist nuoremmist ossaa olla mittää mieltä. - Catleija
muori67 kirjoitti:
kommeeta miehijä,voe tokkiisa ku tulloo nii nostalkine olo.
Minnöön lukena sen Tuulen viemee monneen kertaa ja luvin minä sen jatkonnii minkä se toenen naene
kirjotti vua ee se ollu ennee nii hyvä.
Entäs sitte ne Angelina(oljkose nuin)kirjat ja lehvat.
Sekkii JUURET sarja olj minu mieleen.
Tässähä männöö koko yö ku ruppee nuita miettimmää ja muistelemmaa.
Herrane aeka entäs Taano Palo;)
Kulukurin valssissa.
Iha meenoo tulla rytmihäerijö ku rupesi miettimää kaekkija.
Nyt pittää männä pettii.
näkkyillää...Jos tulis Okalinnut sarja viel, ni sen mie ihan varmast katsosin uuvellee taas kerra. Kyll sekki ol nii raakine jot oikee. Oikee pani vihaks se katolissiin pappiin naimattomuuslupaus.
- Catleija
Malviina kirjoitti:
Ne ovat paljo nuorempaa polvee.
Sen mie kyl tiijen et Tom Cruise on lyhyt.
Miu makkuu ovat vähä kookkaammat miehet.
Mitä mieltä sie heist oot?
Taijat olla nuoremp ko myö, jotka täs muistellaa
vanhoi klassikoita, elokuvvii ja kirjoi.
Mie en iha totta noist nuoremmist ossaa olla mittää mieltä.Nyt ku minnu alko vaivaamaa yhe miesvilmitähen nimi. Mie hänest tykkäsinki kovast. Hää näytteli elokuvass Sheriffi ja siin vilmis oli sellanen tunnusmusiikki ku High Noon..Mikä ihme sen nimi oli?
- my.mm.eli
Catleija kirjoitti:
Jos tulis Okalinnut sarja viel, ni sen mie ihan varmast katsosin uuvellee taas kerra. Kyll sekki ol nii raakine jot oikee. Oikee pani vihaks se katolissiin pappiin naimattomuuslupaus.
miekii, Okalinnut. Ja monta muutakii mitä jo mainihitte. Va en ossoo jatkoo luvettelloo ko miul on vissii tuo sementtii, en muista nimmii enneko jokkuu toine sannoo.
Voi ko minust olkii hyvä tuo Catleija antama nim tuole tementil, iha nauroo hyrisin sil. Ja sit sie mänit oikasemmaa viel rementiiks ja sekkii nauratti :)) Minnuu alkaa jo eppäilyttää jotta niä liäkärin miäräämät onkii ilopillerei eikä antipioottiloi. Vai jäiks nii paljo nauramist nauramatta viimoviikoil, jotta nyt naurattaa senkii iest ko ei säre ennää kättä. Eikä mittää muutakaa paikkoo, ei sen puolee ;DD - my.mm.eli
Catleija kirjoitti:
Tais tull painovirhe, tarkotin rementoitunu. Et sää mittän simmone viel ol. Eks sää ollu keskekasvune viäl, ku jottan murrosiästki puhelit jossai.
Juu teki hän itsemurhan siin samall sumusell sillal. Hyppäs jonku kaaran ette noin vaa.pittää yrittee muistoo, sementoitunu :DDD
Voi mahoto ko kuvvaa hyvi, ajatukset jämähtänneet sementtii, muisti lokerot ei aukii. Niii-i! - Catleija
my.mm.eli kirjoitti:
miekii, Okalinnut. Ja monta muutakii mitä jo mainihitte. Va en ossoo jatkoo luvettelloo ko miul on vissii tuo sementtii, en muista nimmii enneko jokkuu toine sannoo.
Voi ko minust olkii hyvä tuo Catleija antama nim tuole tementil, iha nauroo hyrisin sil. Ja sit sie mänit oikasemmaa viel rementiiks ja sekkii nauratti :)) Minnuu alkaa jo eppäilyttää jotta niä liäkärin miäräämät onkii ilopillerei eikä antipioottiloi. Vai jäiks nii paljo nauramist nauramatta viimoviikoil, jotta nyt naurattaa senkii iest ko ei säre ennää kättä. Eikä mittää muutakaa paikkoo, ei sen puolee ;DDMie ku luvin tuon siun antipioottilot antiloopeiks. Pehkuihi männä pittää, ku ei täst ennää tuu mittää.
- Lokari1
Noit naeiset olikih varmaankih tosta virtuualisesta jutusta naeisten kohralla.
Mää kyl kävin siel torilla , mut kuten mää sanonkih ei siellä ei kyl ollukan ketään .
Tota mitenkäs sää voit semosta sanoo et mukka olis joku haaarami , kuh kukaan ei tulukan niin pirä nytten siinä jotain haaremija, nääs kuh tyhjästä on helkutin vaikee mitään nyhjästä.
Terv; Lokari. - Lokari1
merimona1 kirjoitti:
elokuvassa olj Vivien Leigh naispiäosassa, vuan kuka se olkaan vastanäättelijä, elikä miespiäosan esittäjä. Onko sitä kuvvoo tehtynä usseimpia versijoita? Minä oun kahtona tämän missä Sarlettija esitti tämä Vivien Leigh.
Elokuvamussiikki on jiänä mieleen. Kuutamoserenaati esmerkiks ja monet kaaniit kappaleet, vuan on niitä suomalaisijakkiin mukavia laaluja - sellasia huumorpitosija, niinkun nyt sekkiin Lännen Lokar. Sitä kun jonnii kerran laalan, elikä hyerräilen, niin tulloo mieleen ....NO VOE HELEKKARI! Tuas männöö puhheet yhteen miärättyyn suuntaan. Onkohan se noituna meijen ajatusmualiman se.... en etes ennee uskalla nimeltä maenita, vuan puanpa terveisijä sinne Kalihvornijaan! Uatelkee mittee tahhaa.Mikähän nytten on tapahtunuh naeisille kuh kaikki puhuu minusta?
Mikähän siinä on kuh kukaan ei tahro mua nährä niinkö tänäkin suvena kävi?
Mun tarviteekih varmaan sanoo kuh noit vilmitähret et seh ei mitään meinaa mistä puhuvat kunhan puhuvat.
Seh hyvä puoli siinä onkih et on jutukavereita, muutenhan niitä ei oikeen olekkan nääs.
Terv: Lokari1. - Catleija
Lokari1 kirjoitti:
Noit naeiset olikih varmaankih tosta virtuualisesta jutusta naeisten kohralla.
Mää kyl kävin siel torilla , mut kuten mää sanonkih ei siellä ei kyl ollukan ketään .
Tota mitenkäs sää voit semosta sanoo et mukka olis joku haaarami , kuh kukaan ei tulukan niin pirä nytten siinä jotain haaremija, nääs kuh tyhjästä on helkutin vaikee mitään nyhjästä.
Terv; Lokari.Olkko se vaikk virtuaaline haaremi tai vaa vaikk' kankastus. Ei kai se sunt pahemmi loukkaa vai kui? Täytty mun sunt varmaste usko, ett sää olet tääl käyny. Suure sympatiat ova sun puolellas, kun nee naiset sun simmottos pettivä. Meinaaks ens kesä lanket samaan ansasse?
Mut tieräks mitä. Sull on kello koht viis iltapäiväl, mut meil on kello 12 yäll. Mun tartte sanno sul ja muilki jo hyvää ötyä. - Lokari1
merimona1 kirjoitti:
mänköön nyt....Lokar. Suattoo tuntija vilmitähtijä ja muita kanksterita. Sen immeisen elämä on täännä seikkailuja. Millon arktisessa Pohjolassa, millon Las Vekasissa. Muistelen sellasta tarinoo, että ois olla aekoinaan Marilyn Monroen kansa kihloissa.Vaikka kul sillä oli yks rekenusmieäskin avijokumppanina, mut seh en mää kyl ollu.
Vähäsen pistän asijoita oikeeseen aasija järjestykseen nääs.
Terv: lokari1. - Lokari1
Catleija kirjoitti:
Olkko se vaikk virtuaaline haaremi tai vaa vaikk' kankastus. Ei kai se sunt pahemmi loukkaa vai kui? Täytty mun sunt varmaste usko, ett sää olet tääl käyny. Suure sympatiat ova sun puolellas, kun nee naiset sun simmottos pettivä. Meinaaks ens kesä lanket samaan ansasse?
Mut tieräks mitä. Sull on kello koht viis iltapäiväl, mut meil on kello 12 yäll. Mun tartte sanno sul ja muilki jo hyvää ötyä.Mulla onkello 14.00 nytten justiinsa.
Mää luulen et sää laskitkih sen ajan tuonne itärannalle neet kuh on 3 tuntija mua erellä nääs.
Terv: lokari1. - Lokari1
Catleija kirjoitti:
Olkko se vaikk virtuaaline haaremi tai vaa vaikk' kankastus. Ei kai se sunt pahemmi loukkaa vai kui? Täytty mun sunt varmaste usko, ett sää olet tääl käyny. Suure sympatiat ova sun puolellas, kun nee naiset sun simmottos pettivä. Meinaaks ens kesä lanket samaan ansasse?
Mut tieräks mitä. Sull on kello koht viis iltapäiväl, mut meil on kello 12 yäll. Mun tartte sanno sul ja muilki jo hyvää ötyä.Et kyl mää meinaan tulla enskesänäkih suameen.
Kylhän mää olisin mukavija puhunu naeisten kans voisin mää kyl puhuva mieästenkih kans emää niitäkän mitenkän pelkääkän.
Mut kuh mää olen aina tykäny naeisista nääs kuh neet on paljon nätimmän näkösijäkih, jah muutenkih mukavampija, vaikka mua joskus vievätkih kun päsijä narussa.
Mää olenki miettinyh et mitä neet naeiset siinä voitaa kuh mua hirasta mieästä naraavatten?
Mun mielestäni tommonen valehteleminen on helkutin huono tapa olkoon nytten kummalaka sukupuoalella niih mää en kyl semosesta yhtään tykääkän niih.
Mää tairankih olla vähän hiras järkineh kun mää en osaakan valhrella kenelekän.
Nyt mää mene keittään iltapäivä kahvit.
Terv: Lokari1 - Lapuan likka
Lokari1 kirjoitti:
Et kyl mää meinaan tulla enskesänäkih suameen.
Kylhän mää olisin mukavija puhunu naeisten kans voisin mää kyl puhuva mieästenkih kans emää niitäkän mitenkän pelkääkän.
Mut kuh mää olen aina tykäny naeisista nääs kuh neet on paljon nätimmän näkösijäkih, jah muutenkih mukavampija, vaikka mua joskus vievätkih kun päsijä narussa.
Mää olenki miettinyh et mitä neet naeiset siinä voitaa kuh mua hirasta mieästä naraavatten?
Mun mielestäni tommonen valehteleminen on helkutin huono tapa olkoon nytten kummalaka sukupuoalella niih mää en kyl semosesta yhtään tykääkän niih.
Mää tairankih olla vähän hiras järkineh kun mää en osaakan valhrella kenelekän.
Nyt mää mene keittään iltapäivä kahvit.
Terv: Lokari1sun rehellisyyttäs. On vanaha totuus, notta sellaanen joka jatkuvasti toristeloo rehellisyyrellänsä on oikein kuuluusa punumahan lööperiä.
Sää oot syränten särkijä. Muistaasit ny vaan kuinka tunteettomasti Tamperehen flikankin hylykäsit! Jätit kun nakllin kalliolle, kun Varkautehen pyyrettihin kyläälemähän. Junan vaunust olit roikkunu kun viime hetkehen jätit asemalle menon - oli sen verran viel erellisen kurikkalaasen lesken kans muhinat kesken. Sitten juoksit junaa kiinni ja tarraaruit oven pielehen ja onnistuit pääsemähän kyytihin. Olisit onnellinen kun ei munas jääny oven välihin.
Näkemäs itte en ollu, mutta kerrotahan sellaasta tarinaa tääl päin. Maankuulu hurmuri oot Suomes ja ny on aikakausleheret jokaasen sun viettelemäs naisen oven takana juttua kärkkymäs. "Millaanen ja millanen se kuuluusa amrikkalaanen Auervaara on?" Multakin kysyttihin kun oon ollu kuviois mukana varoottelemas juur sitäki onnetonta Tamperehen flikkaa, joka ny syränsurunsa tähären on vetäytyny Ylöjärvelle suremahan. Mää tietenkin omalta kohoraltani sanoon vaan, notta oon liian suorasukaanen ja tarkkanäköönen huijattavaks. Lisäsin siihen tosin pikkusen totuuren vastaasesti, notta on se muakin yrittäny vietellä. - Lapuan Flikka
Catleija kirjoitti:
Nyt ku minnu alko vaivaamaa yhe miesvilmitähen nimi. Mie hänest tykkäsinki kovast. Hää näytteli elokuvass Sheriffi ja siin vilmis oli sellanen tunnusmusiikki ku High Noon..Mikä ihme sen nimi oli?
Gary Cooperia. Mä muistelen, että se oli siinä pääosas Grace Kellyn vastanäyttelijä.
Oon mielessäni alkanu kuvittelemahan, että siinä ne vaaralliset ampumakohtaukset esittiki stuntti, eli toi suamalaissyntynen Lokari.
Sellaasta puhutahan, notta se olis ollu niihin aikoohin filmiteollisuuren palveluksessa ja luonu oikeen omaasuuren kun otti esittääkseen vaarallisia kohtauksia filmeis. Erikoosen taitava kerrotahan olevan hyppäämähän liikkuvahan junahan j, tai pelastamaan neiron palavasta talosta.
Siinä Sheriffissä oli mieleenpainuva tunnussävel. "Mua älä hylkää oma armain - hääpäivämme nyt on..."
Osaaskohan tuo näiren palstojen sheriffi laulaa sellaasen laulun. Moni antaas sille anteheks sen poistokki, jos kerran laulaas kaikille kiukkuusille naisille sen romanttisen laulun. - Lokari1
Lapuan likka kirjoitti:
sun rehellisyyttäs. On vanaha totuus, notta sellaanen joka jatkuvasti toristeloo rehellisyyrellänsä on oikein kuuluusa punumahan lööperiä.
Sää oot syränten särkijä. Muistaasit ny vaan kuinka tunteettomasti Tamperehen flikankin hylykäsit! Jätit kun nakllin kalliolle, kun Varkautehen pyyrettihin kyläälemähän. Junan vaunust olit roikkunu kun viime hetkehen jätit asemalle menon - oli sen verran viel erellisen kurikkalaasen lesken kans muhinat kesken. Sitten juoksit junaa kiinni ja tarraaruit oven pielehen ja onnistuit pääsemähän kyytihin. Olisit onnellinen kun ei munas jääny oven välihin.
Näkemäs itte en ollu, mutta kerrotahan sellaasta tarinaa tääl päin. Maankuulu hurmuri oot Suomes ja ny on aikakausleheret jokaasen sun viettelemäs naisen oven takana juttua kärkkymäs. "Millaanen ja millanen se kuuluusa amrikkalaanen Auervaara on?" Multakin kysyttihin kun oon ollu kuviois mukana varoottelemas juur sitäki onnetonta Tamperehen flikkaa, joka ny syränsurunsa tähären on vetäytyny Ylöjärvelle suremahan. Mää tietenkin omalta kohoraltani sanoon vaan, notta oon liian suorasukaanen ja tarkkanäköönen huijattavaks. Lisäsin siihen tosin pikkusen totuuren vastaasesti, notta on se muakin yrittäny vietellä.Vai mää se olinih joka sen tampereenlikan jätin?
Johan nyt on kumma juttu minusta,sehän löysi sen kaljupäisen mieähen jo paljo aikaemkmin kun mää suameen kerkisinkään nääs, ja mää jäin siinä lehrelle soitelemaan.
Mitäs mää olisin semosen kans alkanukkan millekään kuh näky kaikki kelpaavan.
Se huomas varmaankih et sillä kaljupäisellä ol iso pussi taikka lompuukiksikohan sitä sanotaan, no kuitenkih se misä rahoja piretään nääs.
Koitas nyt pysyvä pikkusen totuuressa äläkä alja mitään satuja taikka valeita kertoon.
Vaikka et musta tykääkän niih voisit sää sentään totta puhuva.
Mulle ei kylläkään merkkaa mitään mitä musta puhutaan, nääs kuh mää olen tommosija valheita kuulu kokoikäni melkeen, karemielisethän semosija puhuvatten.
Nääs mää kuh itte tierän mitä mää olen tehny taikka tekemättä jättänyh.
Hyvää huomenta sullekin vaan.
Catleija kirjoitti:
Jos tulis Okalinnut sarja viel, ni sen mie ihan varmast katsosin uuvellee taas kerra. Kyll sekki ol nii raakine jot oikee. Oikee pani vihaks se katolissiin pappiin naimattomuuslupaus.
niihän se okalintukih selitti miten ne uskon varjolla...
Tartte tehrä luvata ja tehrä .
täällä on ollu moni pappi käräjissä kuh ovat poikija naineet ja yks on kuh tytöjä käytti 61 syytettä , mut 47 ovat saaneeet en tunnustamaan.
Mukava kuinka noit uskon miehet on noin kovija nois sänky homissa.
Terv: Lokari1. - Catleija
Lapuan Flikka kirjoitti:
Gary Cooperia. Mä muistelen, että se oli siinä pääosas Grace Kellyn vastanäyttelijä.
Oon mielessäni alkanu kuvittelemahan, että siinä ne vaaralliset ampumakohtaukset esittiki stuntti, eli toi suamalaissyntynen Lokari.
Sellaasta puhutahan, notta se olis ollu niihin aikoohin filmiteollisuuren palveluksessa ja luonu oikeen omaasuuren kun otti esittääkseen vaarallisia kohtauksia filmeis. Erikoosen taitava kerrotahan olevan hyppäämähän liikkuvahan junahan j, tai pelastamaan neiron palavasta talosta.
Siinä Sheriffissä oli mieleenpainuva tunnussävel. "Mua älä hylkää oma armain - hääpäivämme nyt on..."
Osaaskohan tuo näiren palstojen sheriffi laulaa sellaasen laulun. Moni antaas sille anteheks sen poistokki, jos kerran laulaas kaikille kiukkuusille naisille sen romanttisen laulun.Juu Cary Cooper see oli. Hänesse mää olin kamalan ihastunu..niin komia. Ja se laulu oli juur toi ku sää sanosit. Juu Sheriffi filmi valmistui 1952, jote kyll se olis toi Lokari ikäs pualest kyll ehtiny siin filmiski oleman. Ai sää olet simmost kuulle.Nii ne asjat ova simmottis, tämmöttis ja tommottis.
- Rumat puheesi
Lapuan likka kirjoitti:
sun rehellisyyttäs. On vanaha totuus, notta sellaanen joka jatkuvasti toristeloo rehellisyyrellänsä on oikein kuuluusa punumahan lööperiä.
Näkemäs itte en ollu, mutta kerrotahan sellaasta tarinaa tääl päin. Maankuulu hurmuri oot Suomes ja ny on aikakausleheret jokaasen sun viettelemäs naisen oven takana juttua kärkkymäs. "Millaanen ja millanen se kuuluusa amrikkalaanen Auervaara on?" Multakin kysyttihin kun oon ollu kuviois mukana varoottelemas juur sitäki onnetonta Tamperehen flikkaa, joka ny syränsurunsa tähären on vetäytyny Ylöjärvelle suremahan. Mää tietenkin omalta kohoraltani sanoon vaan, notta oon liian suorasukaanen ja tarkkanäköönen huijattavaks. Lisäsin siihen tosin pikkusen totuuren vastaasesti, notta on se muakin yrittäny vietellä.ovat ilmeisesti tarkoitettu häpäisemään lapualaisia,
mutta häpäiset VAIN itsesi.
Vai olitko siellä evakossa sota-aikana, ja luulit heitä niiksi vihollisiksi?
He kuitenkin auttoivat, asia, mitä sinä et ole tehnyt ikinä kenellekään.
Säälin mummaani ja paappaani, jotka tekivät kaikkensa auttaakseen.
Suomenruotsalaiset kieltäytyivät ottamasta teitä koteihinsa.
Ei varmaan kukaan lue kuin alun rumasta jutustasi, en ainakaan minä. Piste. - Lontoon murretta, sorry!
Lapuan Flikka kirjoitti:
Osaaskohan tuo näiren palstojen sheriffi laulaa sellaasen laulun. Moni antaas sille anteheks sen poistokki, jos kerran laulaas kaikille kiukkuusille naisille sen romanttisen laulun.Musta siinä oli tuo laulu, miten se sit suomeksi olisikaan , en saa päähäni.
Aikoinaan englannin tunneilla meidän hieno englantilainen harmaahiuksinen maikkamme laulatti tuota, siis englanniksi. Oli se varmaan metkan näköistä, kun 17-vuotiaat vetivät siellä: "..O, my darling, I am old, silver thress among the gold,
but my darling you will be, will be allways yong and dear to me..."
En muista enää totakaa ihan, "Billy boy" on paremmin muistissa, samoin "Alabama "yms. Lontoon murteella lauletut. - Lontoon murre
Lontoon murretta, sorry! kirjoitti:
Musta siinä oli tuo laulu, miten se sit suomeksi olisikaan , en saa päähäni.
Aikoinaan englannin tunneilla meidän hieno englantilainen harmaahiuksinen maikkamme laulatti tuota, siis englanniksi. Oli se varmaan metkan näköistä, kun 17-vuotiaat vetivät siellä: "..O, my darling, I am old, silver thress among the gold,
but my darling you will be, will be allways yong and dear to me..."
En muista enää totakaa ihan, "Billy boy" on paremmin muistissa, samoin "Alabama "yms. Lontoon murteella lauletut.Noinhan se alku kai meni. Jälkeenpäin pikku hiljaa tulee mieleen, vaikka ei ole ajatellut koko asiaa,vaan pälättänyt puhelimessa ja ktsonut sitten Oprahia.
- Catleija
Nyy te varmaste luulet, ett mää ole seon lopullisest ku mää tämmössi ruppen teil juttelema. Iha alkusse mää kysyn ett tiärätteks mitävarte ihmine kuallessas korahtaa. Jos varmaste sen tiärätte, niin älkkä sit jatkako lukemistan piremmäl.
Ensiks sanon ett mää olen sen kuulnu mont kertta ja ei se kyll unohru ikänäs. Juu se on nii ett ihmisen keuhkois on ain, nii kaua ku olla elävitte kirjois niin sanottu jäännösilma. Se on jottai pualtoist litraa, sanova viisaat. Ja sitä siält ei puhaltamall saa millän tyhjennetty. Mutt kualeman hetkell keuhko painuva iha lyttysse ja siit tulee se korahrus, ku loppukki ilmat tuleva kerrallas pihal.
Mää kertosi tämä sitävarte, ett tulis vähä lissä elo tähä ketjusse vaikk kualokorahrukse kautt.ko miun pittää taas saaha sannoo oma mielipitteeni, oonha mie sen tietänt et, loputkii ilmat lähtee menemää ja viel korahuksen kans, mut sitä mie en tietänt et,keuhkot niiki pian lyttyyntyy.
Hyvä ihme kuitenkii, miulakki on viije kuuve litra keuhkot, nii on siel ilmaa. Mut ko tämmösist puhutaa ni, oon kuult et, korauksen aikan myös alapään ilmat ja muut sannoo hyvästit, et ollaa me aika tyhjii ja suttusii poislähties. Liekö tää sit näi.
Mut onha se mukavaa ku otit tänki asian esille, onha tää mielenkiintone asia.
Täs nyt pittää ajatella , et ois muutkii kinnostunneet, haastamaa täst aiheest.
Ko sie sen siks otitkii esille, et virkistys tääki ketju.
Lokaril onkii olt nyt kiirettä, ku on saant vastailla tytöil,niihä se pittää ollakii.
Hää ko sellane sanavalmis ja seuralline mies, täält lähetänkii terkkuja et, vaik ootkii rauhalline ja pitkäpinnane luonne nii.....otaha paremmi selvää kaikest....enne enssuvee. Ettei tuu pettymyksii.- mitään murretta
mutta eipä oikein leidien aiheet sytytä. Eiköhän tuo Lokari-teemakin ole jo loppuunkaluttu.Onko niin, että kun vain yksi mies kirjoittaa ketjuun, kaikki naiset ovat hänen kimpussaan? Olisi hyvä, jos ketjun aloittaja pitäisi ohjia kädessään, niinkuin puheenjohtaja kokouksissa.
monica kirjoitti:
ko miun pittää taas saaha sannoo oma mielipitteeni, oonha mie sen tietänt et, loputkii ilmat lähtee menemää ja viel korahuksen kans, mut sitä mie en tietänt et,keuhkot niiki pian lyttyyntyy.
Hyvä ihme kuitenkii, miulakki on viije kuuve litra keuhkot, nii on siel ilmaa. Mut ko tämmösist puhutaa ni, oon kuult et, korauksen aikan myös alapään ilmat ja muut sannoo hyvästit, et ollaa me aika tyhjii ja suttusii poislähties. Liekö tää sit näi.
Mut onha se mukavaa ku otit tänki asian esille, onha tää mielenkiintone asia.
Täs nyt pittää ajatella , et ois muutkii kinnostunneet, haastamaa täst aiheest.
Ko sie sen siks otitkii esille, et virkistys tääki ketju.
Lokaril onkii olt nyt kiirettä, ku on saant vastailla tytöil,niihä se pittää ollakii.
Hää ko sellane sanavalmis ja seuralline mies, täält lähetänkii terkkuja et, vaik ootkii rauhalline ja pitkäpinnane luonne nii.....otaha paremmi selvää kaikest....enne enssuvee. Ettei tuu pettymyksii.sitte nauratti ,vaikka ei se oo mikään nauru asia se kualema .Yhtä luannoline se o ku se alkuun panoki --koska tulee niitä juttuja ,sitten tuleekin meille serihvi joka lakasee ne jutut --vaikka kaikki on ihan luannollista ja se olis kivempaaki luettavaa ne:=) meinaa unohtua ,olis niinku muistin virkistykseks :=)
Mutta hyvää päivän jatkoo kaikille !mitään murretta kirjoitti:
mutta eipä oikein leidien aiheet sytytä. Eiköhän tuo Lokari-teemakin ole jo loppuunkaluttu.Onko niin, että kun vain yksi mies kirjoittaa ketjuun, kaikki naiset ovat hänen kimpussaan? Olisi hyvä, jos ketjun aloittaja pitäisi ohjia kädessään, niinkuin puheenjohtaja kokouksissa.
oo mistään kotosi :=)
No oo sitte vaan lukiana --kovasti me ollaa toivottu että olis Suamessakin noita kilpakosioita
Mutta murretta pitää osata--sehän on tän palstan motto.mitään murretta kirjoitti:
sie aattelet, mut kuule ei se tuu menestymään, et olis joku puheenjohtaja, joka esim. jakas puheenvuoroja tai rajoittas jotenkin murteella kirjoittajia. Tääl ku on monenmoista kirjottajaa
ja monenlaista asiaa. Myö ollaa pietty nii et sana on vapaa, koski se sit murretta tai asiaa.
Toivomus on et, jokkane puhus murteella.- merimona1
mitään murretta kirjoitti:
Ehkenpä out jollonnii osanna, mutta unohtana.
Jollonnii ja joissain asijoissa huono muisti on vuan etu. Tielä ketjussa tuas murretta huastamaton pannaan 'pihalle.' Sehän ee haittoo mittee jos männöö pikkusen viärinnii - se murre. Piäasija, että ollaan muassa muan tavalla ja yritettään eis. Tämä on kuule "mitään murretta" - nimerkki sellanen ketju, jossa suap pikkusen revitellä. Meijen serihvi on antana luvan. Kertookaan ee ou poistana kirjotuksija, kun ymmärtee, että enimmäkseen leikkijä lasketaan - haaskoja huastellaan ja Lokar sytyttee oikein ilimiliekkiin. On mukana ja siltä mieheltä ee ou huumorkaan hakusessa, vuan sinä pysy puhheenjohtajana sielä puskassa ja esittele muille arkajalkajäniksille iteoitas. Myö ee sinun neuvoja tarvita. merimona1 kirjoitti:
Jollonnii ja joissain asijoissa huono muisti on vuan etu. Tielä ketjussa tuas murretta huastamaton pannaan 'pihalle.' Sehän ee haittoo mittee jos männöö pikkusen viärinnii - se murre. Piäasija, että ollaan muassa muan tavalla ja yritettään eis. Tämä on kuule "mitään murretta" - nimerkki sellanen ketju, jossa suap pikkusen revitellä. Meijen serihvi on antana luvan. Kertookaan ee ou poistana kirjotuksija, kun ymmärtee, että enimmäkseen leikkijä lasketaan - haaskoja huastellaan ja Lokar sytyttee oikein ilimiliekkiin. On mukana ja siltä mieheltä ee ou huumorkaan hakusessa, vuan sinä pysy puhheenjohtajana sielä puskassa ja esittele muille arkajalkajäniksille iteoitas. Myö ee sinun neuvoja tarvita.etellisseen.
Haaskoo olla pitää.
On tämä elämä muutennii iha liija totista.
näkkyillää...merimona1 kirjoitti:
Jollonnii ja joissain asijoissa huono muisti on vuan etu. Tielä ketjussa tuas murretta huastamaton pannaan 'pihalle.' Sehän ee haittoo mittee jos männöö pikkusen viärinnii - se murre. Piäasija, että ollaan muassa muan tavalla ja yritettään eis. Tämä on kuule "mitään murretta" - nimerkki sellanen ketju, jossa suap pikkusen revitellä. Meijen serihvi on antana luvan. Kertookaan ee ou poistana kirjotuksija, kun ymmärtee, että enimmäkseen leikkijä lasketaan - haaskoja huastellaan ja Lokar sytyttee oikein ilimiliekkiin. On mukana ja siltä mieheltä ee ou huumorkaan hakusessa, vuan sinä pysy puhheenjohtajana sielä puskassa ja esittele muille arkajalkajäniksille iteoitas. Myö ee sinun neuvoja tarvita.merimona praattaa asiaa ja "hauskaa olla pittää"
niinku laulussaki sanotaan!
Täällä kukki toi huumorin kukka.- Lokari1
ullamirjami kirjoitti:
merimona praattaa asiaa ja "hauskaa olla pittää"
niinku laulussaki sanotaan!
Täällä kukki toi huumorin kukka.Mää ainaskin olen huomanuh et kuh omija virheitänsä nauraa muiren mukana niiih hyvin menee.
Taikka mulla noin yleisesti on kyl mennykih ihan kohtalaisen hyvin nääs.
Toivotelenkih hyvää huoamenta kaikille.
Tota kyl mun pitääkih kusyä et misäs seh mun salarakas on nykysih, meinaan ku mää en olekan kuullu pitkään aikaan mitään.
Lokari1 kirjoitti:
Mää ainaskin olen huomanuh et kuh omija virheitänsä nauraa muiren mukana niiih hyvin menee.
Taikka mulla noin yleisesti on kyl mennykih ihan kohtalaisen hyvin nääs.
Toivotelenkih hyvää huoamenta kaikille.
Tota kyl mun pitääkih kusyä et misäs seh mun salarakas on nykysih, meinaan ku mää en olekan kuullu pitkään aikaan mitään.
Terv: Lokari1.Mullon vaan sellanen käsitys, että jos on yhren salarakas niin saattaa olla monen muunki. Sellanen on sitä kiaroutta oikein toren perästä.
Mää oon aina oikein yleisesti tiäretty rakas, tai tarkotan, että sellanen julkirakas, joka en salaa rakastelekkan.
Sua kyä ymmärrän mahrottoman hyvin, että salarakasta kannatat, koska oot muutenkin varmaan jotenkin hämäräperänen. No, voi että on vaikee löytää oikeita sanoja.! Mää tarkotan hämäräperäsyyrellä tiätenkin sitä kun oot siä Vekasissa yäaikaan enimmäkseen ja hämärähommissa......siis pelikoukussa...tai pelivelkoja perimässä. Mun on tuon suuren mailman sanastoakin nin vaikee omaksua kun asun täälä piänessä Suamessa, missä mitään ei pysty tekeen salaa, ninkun huamasikkin, noista apteekkijutuista ja muista. Sitä on ihminen kun suurennuslasin alla. Sääkin oot yrittäny kaikin keinoin pitää salarakkaas omana tiatonas, mutta kummasti ne jutut tapaa vaan päästä julkisuuteen.
Sanoit sattuvasti tossa alussa, että omat tonttuilut on parhaita naurun aiheita. Sullon varmaan vatta kipee nauramisesta, mullon ainakin. - tulenlieskat
Julia kirjoitti:
Mullon vaan sellanen käsitys, että jos on yhren salarakas niin saattaa olla monen muunki. Sellanen on sitä kiaroutta oikein toren perästä.
Mää oon aina oikein yleisesti tiäretty rakas, tai tarkotan, että sellanen julkirakas, joka en salaa rakastelekkan.
Sua kyä ymmärrän mahrottoman hyvin, että salarakasta kannatat, koska oot muutenkin varmaan jotenkin hämäräperänen. No, voi että on vaikee löytää oikeita sanoja.! Mää tarkotan hämäräperäsyyrellä tiätenkin sitä kun oot siä Vekasissa yäaikaan enimmäkseen ja hämärähommissa......siis pelikoukussa...tai pelivelkoja perimässä. Mun on tuon suuren mailman sanastoakin nin vaikee omaksua kun asun täälä piänessä Suamessa, missä mitään ei pysty tekeen salaa, ninkun huamasikkin, noista apteekkijutuista ja muista. Sitä on ihminen kun suurennuslasin alla. Sääkin oot yrittäny kaikin keinoin pitää salarakkaas omana tiatonas, mutta kummasti ne jutut tapaa vaan päästä julkisuuteen.
Sanoit sattuvasti tossa alussa, että omat tonttuilut on parhaita naurun aiheita. Sullon varmaan vatta kipee nauramisesta, mullon ainakin.noi mää e oo eres aatellu. Nii nääs että monen muuki. Kyä se on nii että yhren kans vaa. Mää ku aatteli salarakkaa oleva semmose vähä ara. Nääs ku täytyys ens saara selvyys mitä se rakkaus o. Eihä sitä tiä. Mää e oo mikkää kiero vaa varovaine. Sit myähemmi ku selvii, nii voiha se si sannookki. Mää ku tykkää olla rehelline joo. Ei tartte pyärtää sanomistaa.
Kyä mää luulen Lokarin iha rehelline. Ehämää muute aattelis sitä pyynikkiäkä. Ei mu oo tullu miälee hämäräperäisyyskä. Mun täytyy taas ruveta takkuulla miättii nääs. Oha täsä sentää aikaa kessää. - Lokari1
Julia kirjoitti:
Mullon vaan sellanen käsitys, että jos on yhren salarakas niin saattaa olla monen muunki. Sellanen on sitä kiaroutta oikein toren perästä.
Sanoit sattuvasti tossa alussa, että omat tonttuilut on parhaita naurun aiheita. Sullon varmaan vatta kipee nauramisesta, mullon ainakin.Mitenkäs mää nytten sun mielestäs kieroilen kuh mää ilmotan ihanjulkisesti täsä palstoilla .
Kyl ton nyh tyhmempikin älyää , et mää sanon siittä yhrestä ja ainoosta salarakaastani.
Mää kyl nauran omille tontuiluillenih , mut mää kyl naurankih paljo enempi toisten tontuiluille, siitä mulle joskus tuleeki mahalihakset helkutinkipeeeks.
Just niikun nyttenkih...
Kyl mää ihmetelenki sitä apteekijutuakih , kuh sää sanotkih et niitä on muitakih miehijä käyny suomessa joilla nimi alkaaa älällälä.
Mun nähräkseni sää olekin sekotanut jonkun toisen mieähen minuun nääs.
No sehän onki sun asijas johon mulla ei olekan mitään osaa eikä arpaa.
tulenlieskat kirjoitti:
noi mää e oo eres aatellu. Nii nääs että monen muuki. Kyä se on nii että yhren kans vaa. Mää ku aatteli salarakkaa oleva semmose vähä ara. Nääs ku täytyys ens saara selvyys mitä se rakkaus o. Eihä sitä tiä. Mää e oo mikkää kiero vaa varovaine. Sit myähemmi ku selvii, nii voiha se si sannookki. Mää ku tykkää olla rehelline joo. Ei tartte pyärtää sanomistaa.
Kyä mää luulen Lokarin iha rehelline. Ehämää muute aattelis sitä pyynikkiäkä. Ei mu oo tullu miälee hämäräperäisyyskä. Mun täytyy taas ruveta takkuulla miättii nääs. Oha täsä sentää aikaa kessää.Määkin luulen et salarakas on vähän arka ja taitaaa olla ujokih, ja varovainenkih , mut helkarin viksu kuh on aatelu tonkin asjan ,noinkih hyvin.
Tota mietitään nytten sitä pyynikille menoo , kyl tota aikaa vielä on monta kuukautta.
Emää ny tierä mitä toi juulija menaa sillä et mää olisin joku hämärämieäs?
Määhän olen ihan tavalineh työämieäs vaan.
Emää nää siinä mitään hämärää kuh töihin menee ja tulee pois kuh päivä on tehny töitä.
Mää kuh en ole koskaan töitäni tehny pimeellä nääs.
Kuh ruukavat sanoo et päivän valo naurää pimeellä tehryille töillen.
Mun töillenih ei kukaan vielä ole nauranuh, kyl mää niin hyvin tän mun ammati tairon osaan nääs.
Koko ikäni kuh olen tehny nääs.
Heippä salarakas.
Terv: Lokari1. - Oonkan
Lokari1 kirjoitti:
Mitenkäs mää nytten sun mielestäs kieroilen kuh mää ilmotan ihanjulkisesti täsä palstoilla .
Kyl ton nyh tyhmempikin älyää , et mää sanon siittä yhrestä ja ainoosta salarakaastani.
Mää kyl nauran omille tontuiluillenih , mut mää kyl naurankih paljo enempi toisten tontuiluille, siitä mulle joskus tuleeki mahalihakset helkutinkipeeeks.
Just niikun nyttenkih...
Kyl mää ihmetelenki sitä apteekijutuakih , kuh sää sanotkih et niitä on muitakih miehijä käyny suomessa joilla nimi alkaaa älällälä.
Mun nähräkseni sää olekin sekotanut jonkun toisen mieähen minuun nääs.
No sehän onki sun asijas johon mulla ei olekan mitään osaa eikä arpaa.
Terv: Lokari1.Misee. Heitäkää köylyä lisee, tiellähän ihan kylmätuloo.
Oonkan kirjoitti:
Misee. Heitäkää köylyä lisee, tiellähän ihan kylmätuloo.
Meijän palsta on iha pahnan pohjimmaesena.
Murre immeiset on männä mehtää;))
Tiällä on kaaheen kova tuul,meenoo viijä huonon
männessää;)
Oun ihmetelly tuon oekoratan juttua,asemalla on aenae kaekki iha sekasi ja huomenna on avvoojaeset.
Sielähä kaeke rojun keskellä stte juhuliivat.
näkkyilää...- Catleija
muori67 kirjoitti:
Meijän palsta on iha pahnan pohjimmaesena.
Murre immeiset on männä mehtää;))
Tiällä on kaaheen kova tuul,meenoo viijä huonon
männessää;)
Oun ihmetelly tuon oekoratan juttua,asemalla on aenae kaekki iha sekasi ja huomenna on avvoojaeset.
Sielähä kaeke rojun keskellä stte juhuliivat.
näkkyilää...Uutissi Turust (Markku Heikkilä/Rario 100)
"Jorma Ollila on osottanu hualestuneisuutens siit et suamalaiset nuaret miähet on aivvaan huanommas kunnos. Hänen hualestuneisuutens perustuu sihen et jos tätä meno jatku ni ei ne koht enä jaksa painella kännykän näppäimi."
Ulkomailt. Tampereen verovirasto oli tehny yllätysiskun kaikkiin läänin herelmätarhoihin sejjälke kun se oli saanu vihi et niis myyrään mustii viinimarjoi."
Tämmöne Markku Heikkilä meil Turus o, see poika juttelee hauskoi joka päivä.
Muuto kuule muari67, kyll ny jonkun tarttis taas pistää uurenpualeine alotus. Käy kute sää sanosit, tämä menee tonne muinaisuuren nurkan taa. - my.mm.eli
Catleija kirjoitti:
Uutissi Turust (Markku Heikkilä/Rario 100)
"Jorma Ollila on osottanu hualestuneisuutens siit et suamalaiset nuaret miähet on aivvaan huanommas kunnos. Hänen hualestuneisuutens perustuu sihen et jos tätä meno jatku ni ei ne koht enä jaksa painella kännykän näppäimi."
Ulkomailt. Tampereen verovirasto oli tehny yllätysiskun kaikkiin läänin herelmätarhoihin sejjälke kun se oli saanu vihi et niis myyrään mustii viinimarjoi."
Tämmöne Markku Heikkilä meil Turus o, see poika juttelee hauskoi joka päivä.
Muuto kuule muari67, kyll ny jonkun tarttis taas pistää uurenpualeine alotus. Käy kute sää sanosit, tämä menee tonne muinaisuuren nurkan taa.oha siel uus ketju pystys, kyl mie sen huomasin ja luvinkii. Mut en nyt jaksant siihe puumerkkiäin laittoo. Ol poikain käymäs pienii tyttölöihe kans ja pit tuassii huilata kaike iltoo heijä lähettyy. Heilt jäi palapelin kokkoomine keske-eräseks tuoho olohuonee pöyväl. Pittää kahella huomen jokkuu levy ja siirtee johokii uottelemmaa ko tulloot seuraava kerra ni jatkaat sitä sitte.
Tulin viel tänne lukemaa ja nyt en vointkaa vastustoo kiusausta , pittää iha väkisi pistee oman peukaloin jälk tänne perrää viimoseks ;)
Pittää käyttee tillaisuus hyväksee, ko piäsöö sanomaa sen viimosen sanan :-DDDDD - Catleija
my.mm.eli kirjoitti:
oha siel uus ketju pystys, kyl mie sen huomasin ja luvinkii. Mut en nyt jaksant siihe puumerkkiäin laittoo. Ol poikain käymäs pienii tyttölöihe kans ja pit tuassii huilata kaike iltoo heijä lähettyy. Heilt jäi palapelin kokkoomine keske-eräseks tuoho olohuonee pöyväl. Pittää kahella huomen jokkuu levy ja siirtee johokii uottelemmaa ko tulloot seuraava kerra ni jatkaat sitä sitte.
Tulin viel tänne lukemaa ja nyt en vointkaa vastustoo kiusausta , pittää iha väkisi pistee oman peukaloin jälk tänne perrää viimoseks ;)
Pittää käyttee tillaisuus hyväksee, ko piäsöö sanomaa sen viimosen sanan :-DDDDDÄlä sie luule luuta lihaks, äläkä lampaan käpälää paistikkaaks. Luulitki viimisen sanan sanovais, mutt mie tulin. Ka mäni uni tipotiehe, ku sitä elokuuvaa katsoin melkein puol kahtee ast. Siin keinutuolis ku puolpökerryksiis katsoin, ni se vissii unet vei silmistäin. Saa nyt nähhä koko yönks miun valvoo pittää.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1505883Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava2143907Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi563271Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut622292Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs32016100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es01500Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik421348Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun421262Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei341242Martinan ex-rakas ulkoilutti Espanjassa koiraa.
No on hyvä asia, että heillä on kuitenkin hyvät välit, vaikka eroneet jo viimme syksynä.3271216