Zafiran raitisilmasuodatin

ilmarix

6

5663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Behr

Zafirassa on kahden tyyppistä raitisilmasuodatinta, omassani on Behr ja olikohan se toinen Delphi. No, kuitenkin, irrota torx-ruuvit hantin puolen jalkatilasta, siis hanskalokeron alapuolelta, keskikonsolin vierestä, koko levy lähtee vekka. Itse irrotan myös hanskalokeron ja sen takaa paljastuvan jalkatilaan tulevan ilmakanavan. Behr-tyypissä raitisilmasuodatin on pysty- ei vaakatasossa kutakuinkin keskikonsolin takana, siinä näkyy sellaisia pieniä, kiiltäviä metalliklipsejä, arvioisin noin 6-8 kpltta. Irrota ne, siitä aukeaa sellainen pieni luukku ja ilmakanava raottuu sen verran että suodattimen voi vetää pois. Eka kerralla teettää vähän työtä mutta seuraavat kerrat on jo helpompaa....

• ilmarix

... näinhän se meni, Behr-tyyppinen oli minullakin. Teetti kyllä töitä ja luultavasti olisi ollut viisaampaa vaihdattaa se huoltamolla, mutta ehkä tuossa jotakin säästi. Ja seuraavalla kerralla osaa...

• zafira 2006

Osaisiko joku kertoa, missä Zafira B raitissilmasuodatin on. Huollossa vaihtoväli on aika pitkä ja kannattaisi vaikka vuosittain itse vaihtaa. Kun ei Astraan eikä Zafiraan ennenkään ole merkkihuolto viitsinyt suodatinta kunnolla paikalleen laittaa (painavat sen kiireessä kasassa paikalleen, ja roskat pääsevät sivusta ohi).

• Autonomi

Itse en ole vaihtanut, mutta saksalaisen korjauskirjan mukaan paikka on tuulilasin alapuolella keskiosassa kannen takana. Siihen pääsee käsiksi irrottamalla ensiksi hanskalokeron sisällä oleva hyllykkö - on kiinni 4:llä ruuvilla. Sitten avataan paljastuvan peitekannen 2 ruuvia ja vedetään kansi pois. Seuraavaksi puretaan irti ilmaohjain, joka on kiinni yhdellä muovisella levittyvällä niitillä - pitäis aueta nostamalla läpipainettua muovitappia ylös jolloin niitti kaventuu toisella puolella ja se voidaan vetää pois. ( Jos niitissä ei ole ulosvedettävää tappia, painetaan keskitappi sisään ohuella meisselillä ja poistetaan niitti - tässä tapauksessa on hankittava uusi tilalle koska keskiosan tappi hukkuu auton sisuksiin) Seuraavaksi avataan huoltoluukun 3 ruuvia ja vedetään paljastunut suodatin ulos - uusi työnnetään tilalle. Ilmastoinnilla varustetuissa autoissa on käytössä siitepölysuodatin, muissa aktiivihiilisuodin - suodatintyyppiä ei suositella vaihdettavaksi. Kasataan taas puretut osat entiselleen. Näin siis ohjekirjassa lukee - mutta itse en ole ohjetta siis kokeillut. Ohje pätee myös Astra H-mallille.

• hashi

tsau
      Mulla huurtuu välillä julmetusti ikkunat ja apukuskin jalkatilaan tulee vedet sisälle. Muovimaton alla kangasmatto aivan märkä. Vaikka se välillä tuntuisi kuivalta, on äänieristysmateriaali varmasti märkänä. Joten kannattanee purkaa riittävästi ja pyrkiä kuivaamaan kastuneet osat perusteellisesti.
      Tässä linkki, josta selviää suodattimen vaihto-operaatio.
      Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, varsinkin mulle, jolla ei oikein tuo sakujen kieli tahdo taipua.

Olkaa hyvät.

http://www.langzeittest.de/opel-zafira/technik/pollenfilter.php

T Hashi

• Anonyymi

kiitos. olipa hyvät ohjeet ja google käänsi suomeksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      103
      1687
    2. 210
      1527
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1010
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1000
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      58
      835
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      50
      787
    7. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      775
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      58
      725
    9. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      725
    10. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      722
    Aihe