syyskuussa patikoimaan

Lissu

Ollan menossa syyskuun puolivälissä Sveitsiin ja tarkoitus olisi patikoida alpeilla. Lentokone vie [zyrihiin]... en löytänyt saksalaista u:ta näppäimistöstä!
Siis mihin päin siitä sitten lähdetään ja junallako ? Emme ole kokeneita, mutta olemme hyväkuntoisia. Kiitos.

10

1888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmar

      Tsau,
      vaihtoehtoja on "kauhian pal"... Itte lähtisin etelän suuntaan.

      Suosittelen laskettelukeskuksia, niissä on kauden ulkopuolella suhteellisen edullista ja mukavia patikointipolkuja. Hissillä pääsee ylös ja alas, patikoida voi sitten siellä huipulla.

      • Lissu

        Ai sinne Zermatt'iin ? vai suoraan etelään, onko se Titlis tai joku sellanen? Vai Davos? Kauankohan junamatkat kestää Zurichista? Meillä on vaan viisi päivää aikaa. Kiitos taas.


      • Lissu kirjoitti:

        Ai sinne Zermatt'iin ? vai suoraan etelään, onko se Titlis tai joku sellanen? Vai Davos? Kauankohan junamatkat kestää Zurichista? Meillä on vaan viisi päivää aikaa. Kiitos taas.

        Suosittelen JUNGFRAUn aluetta noin 200km Zurich etelään.Junalla Luzern-Interlaken-Wilderswil-Grindelwald.Kauneinta alppi maisemaa, mitä Sveitsi voi tarjota.Patikointireittejä kyllä riittää.Jos kunto ei sittenkään riitä,voi esim,junalla nousta aina 3454m saaakka.Sää voi sielläkin vaihdella 10 vesisateesta 30helteeseen.


      • tienoseen ihastunut
        Wood-pecker kirjoitti:

        Suosittelen JUNGFRAUn aluetta noin 200km Zurich etelään.Junalla Luzern-Interlaken-Wilderswil-Grindelwald.Kauneinta alppi maisemaa, mitä Sveitsi voi tarjota.Patikointireittejä kyllä riittää.Jos kunto ei sittenkään riitä,voi esim,junalla nousta aina 3454m saaakka.Sää voi sielläkin vaihdella 10 vesisateesta 30helteeseen.

        Hei, suosittelen Grindelwaldin ja Jungfraun aluetta myös, todella monipuolinen ja upea seutu! Helppo patikoida ja tutustua, pääsee junalla, bussilla, hisseillä paikasta toiseen, jos ei aina jaksa kävellä - ja helppojakin patikointireittejä riittämiin. Ei myöskään niin kallista mitä aina annetaan kuvaksi Sveitsistä! Mielestäni myös ystävällisempää tuolla saksankielisellä alueella kuin esim. ranskankielisellä ;)


      • hehkutan tätä
        tienoseen ihastunut kirjoitti:

        Hei, suosittelen Grindelwaldin ja Jungfraun aluetta myös, todella monipuolinen ja upea seutu! Helppo patikoida ja tutustua, pääsee junalla, bussilla, hisseillä paikasta toiseen, jos ei aina jaksa kävellä - ja helppojakin patikointireittejä riittämiin. Ei myöskään niin kallista mitä aina annetaan kuvaksi Sveitsistä! Mielestäni myös ystävällisempää tuolla saksankielisellä alueella kuin esim. ranskankielisellä ;)

        Interlakenin alue ja nuo aiemmin mainitut kohteet, ja Jungfrauhoch, sinne lähden minäkin joskus uudelleen. Se oli tämän kesän Etelä- ja Keski-Euroopan autoreissun ehdottomasti mieleenpainuvin seutu.


      • heidi_
        hehkutan tätä kirjoitti:

        Interlakenin alue ja nuo aiemmin mainitut kohteet, ja Jungfrauhoch, sinne lähden minäkin joskus uudelleen. Se oli tämän kesän Etelä- ja Keski-Euroopan autoreissun ehdottomasti mieleenpainuvin seutu.

        Jos kiinnostaa päräyttää hissillä huipulle ja pällistellä kauniita vuorimaisemia turistilaumassa niin em. rysät varmasti paras vaihtoehto. Vaellusta varten Sveitsi on täynnä upeita reittejä joissa voi kokea luonnon rauhaa maisemista silti tinkimättä. Netti on täynnä reittiehdotuksia, aloita vaikka Sveitsin valtion matkailusivuilta.


      • Lombardia
        heidi_ kirjoitti:

        Jos kiinnostaa päräyttää hissillä huipulle ja pällistellä kauniita vuorimaisemia turistilaumassa niin em. rysät varmasti paras vaihtoehto. Vaellusta varten Sveitsi on täynnä upeita reittejä joissa voi kokea luonnon rauhaa maisemista silti tinkimättä. Netti on täynnä reittiehdotuksia, aloita vaikka Sveitsin valtion matkailusivuilta.

        Turistien suosimat paikat ovat kylla yleensa suosittuja hyvista syista. Interlaken kuten Zermatt hyvia esimerkkeja todella upeista paikoista.

        Mutta jos haluaa nimen omaan luonnon rauha niin Sveitsin mahdollisuudet patikointiin todella lukemattomat. Varustus, oma kunto ja ajankohta/kelit vaikuttaa makuasioiden lisaksi siihen minne kannattaa sunnata.


    • Lombardia

      Ottakaahan selvaa odotettavissa olevista patikointikeleista, ennen kuin suuntaatte jonnekin.

      Ihan vaan esimerkkina Italian puolelta Dolomiiteilta se etta syyskuun alku loistavaa aikaa patikoinnille, mutta joskus kuun puolen valin jalkeen alkaa menna hissit kiinni monin paikoin. (Ja avaavat ne sitten taas talvella.)

      Eli yksi viiko myohemmaksi voi tarkoittaa sita etta saakin patikoida laakson pohjalla, sen sijaan etta paasisi patikoimaan hulppeisiin maisemiin.

      • uikkis

        Vilu saattaa jo syyskuussa iskeä, sopivat vermeet messiin. Toissa viikonloppuna nollaraja oli paikoin alle 2000 metrissä.


      • Lombardia
        uikkis kirjoitti:

        Vilu saattaa jo syyskuussa iskeä, sopivat vermeet messiin. Toissa viikonloppuna nollaraja oli paikoin alle 2000 metrissä.

        Hyva kun toit tuon nollaraja asian esille!

        Tama info on juuri se mita tulee seurata vuoristoon mentaessa. Lombardiassa, niin kuin Sveitsin puolella Ticinossa ja Italian Dolomiiteilla, zerotermico (nollaraja) ollut viime paivat 2600m-3400m.

        Esimerkki: Kun zerotermico 2500m kohdalla voi esim. 2000m korkeudella lampotila olla 1 ja 7 valilla. 3000m korkeudella silloin lukema todennakoisesti jossain -6 ja
        -2 valilla.

        Kun liikkuu lahella nollarajaa on erittain tarkeaa tietaa sadekuurojen mahdollisuus, koska se tarkoittaa helposti lumisadetta joka voi aiheutta aluettaa tuntemattomalle todellisia vaaratilanteita.

        Jopa kesan paahtavimmissa helteissakin nollaraja tieto kiinnostava. Olin heinakuun alussa patikoimassa koko paivan kestavalla reissulla(polulla olimme jo 6:30 ja takaisin autolla 16:30). Reitti kulki 1300-2300m lukemissa eli kohtuullinen 1000m takasi kunnolleni kohtalaisen koettelemuksen. Korkeusero ei kuitenkaan ollut suurin ongelma. Lampotila on pahinta. Emme olleet tarkistaneet nollarajaa ja saitte tolkuttoman paahteen koko paivaksi, vaikka noinkin ylhaalla oltiin.

        Nollaraja siis hyva oppia tulkitsemaan muiden kelitietoja ohella. Ja vakuudeksi hyva kysya paikallisilta tilanne ennen vaativimmille reiteille menoa. Tarkeaa lahtea ajoissa aamulla, etta kerkeaa jo myohaan iltapaivalla takaisin. Pimea ei saa yllattaa niissa olosuhteissa. Kannykasta ei valttamatta mitan iloa. Ilman patikointiin sopivia jalkineita voi esim. loukkaantua ja tilanne voi kehittya ongelmalliseksi.

        (Sveitsissa muuten syyta ottaa erillinen vakuutus jos liikkuu vaativissa maisemissa. Helikoperi kyyti sairaalaan Ranskassa ja Italiassa "ilmaista". Sveitsissa ilman vakuutusta kopertikyyti sairaalaan tai laakson pohjalle minimissaankin tuhansien eurojen arvoinen.)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe