Törmäsin aika mystisiin ongelmiin alkaessani selvitellä tuttavan auton huonoa käyntiä. Vuosimallista en ole varma mutta virranjakajan malli viittaa noille kieppeille, kone on kuitenkin 4A-K52.
Mystistä on se että strobon mukaan perusennakko on 20 astetta myöhäisellä. Tarkistin ajoitusmerkin olevan oikeassa kohdassa irroittamalla ykkösen tulpan, merkki osuu nollaan YKK:ssa kuten pitääkin. Onko oikeastaan muuta vaihtoehtoa kuin se että jako on pielessä?
Joka tapauksessa, autoon on edellinen hihnan vaihto tehty vuonna 1999 ja hihnalla ajettu 80tkm joten vaihdan tuon hihnan. Tähän hiukan neuvoja ko autoa paremmin tuntevilta ... ennen kuin alan purkaa tuota, olisi hyvä tietää miten ajoitus hoidetaan tuossa kohdalleen, eli löytyykö merkit vai lukitaanko tapeilla hihnapyöristä vai millainen tapaus. Hihnoja vaihtanut paljonkin mutten koskaan Toyotaan. Eli mitä nyt tuleekaan mieleen, mikä tuossa koneessa olisi "konekohtaista" tietoa hihnan vaihdon suhteen, otan kiitollisena tiedot vastaan.
Carina II 86 ennakko & jakohihna
16
3850
Vastaukset
- Antza
Koneesta löytyvät merkit johon kohtaan hihna pyöräytetään ja laitetaan kone ns. lukkoon eli vaihde päälle. Merkit löytyvät kannesta ja alhaalta vauhtipyörästä pieni lovi.
Vaikka ajoitus menisikin sekaisin sitä saa korjattua avaamalla virranjakajan sivulla olevaa mutteria ja kääntelemällä jakajaa edestakaisin koneen käydessä, jolloin käynti on joko tasaista tai muuttuu epäsäännölliseksi.
Omassanikin oli sama ongelma, mutta nyt kehrää kuin kissa.Jakajan säätövara riittää siihen että ennakon saa strobon mukaan noin 10 astetta myöhäiselle, siksi epäilen että jako on pielessä. Se hihna nyt kuitenkin vaihdetaan joka tapauksessa. Mutta toinen vaihtoehto on se, että onko esim jakaja mahdollista asentaa sen verran pieleen että moinen virhe on mahdollinen? Siitä mitä koneelle on aikaisemmin tehty ei ole tietoa saatavilla.
- Antza
shamr0ck kirjoitti:
Jakajan säätövara riittää siihen että ennakon saa strobon mukaan noin 10 astetta myöhäiselle, siksi epäilen että jako on pielessä. Se hihna nyt kuitenkin vaihdetaan joka tapauksessa. Mutta toinen vaihtoehto on se, että onko esim jakaja mahdollista asentaa sen verran pieleen että moinen virhe on mahdollinen? Siitä mitä koneelle on aikaisemmin tehty ei ole tietoa saatavilla.
Hihnan paikallaan ollessa kannessa oleva merkki on kohdallaan ja ennakko pitäisi olla 5 kohdalla, niin silloin auton pitäisi käydä hyvin.
Että jakaja vaan irti ja koneen pyöräytys niin että jakajan ensimmäinen tulppa kipinöi silloin kun alhaalla sylinterissä hihna on 0-kohdassa, tällöin jaon pitäisi mennä oikein.
Sen jälkeen voi säätää jakajaa, kuten aiemmin kerroin.
Itse käytin apuna Carinan korjausopasta, jossa on kaikki tarvittava tieto hihnan vaihtamisesta ja ennakosta mikä se kuuluu olla.
Mutta jokainen auto on yksilö ja tekee erilaisia temppuja... shamr0ck kirjoitti:
Jakajan säätövara riittää siihen että ennakon saa strobon mukaan noin 10 astetta myöhäiselle, siksi epäilen että jako on pielessä. Se hihna nyt kuitenkin vaihdetaan joka tapauksessa. Mutta toinen vaihtoehto on se, että onko esim jakaja mahdollista asentaa sen verran pieleen että moinen virhe on mahdollinen? Siitä mitä koneelle on aikaisemmin tehty ei ole tietoa saatavilla.
Siinä on sellaiset "kierretyt" hampaat eli jakajan akselin asento kääntyy vielä siinä vaiheessa, kun sen painaa paikalle! Kokemusta on. Asia otettava huomioon eli asennusmerkki oltava hieman pielessä, kun jakaja on ulkona. Ja käy kyllä vielä hampaan pielessäkin.
Yksi ongelma minulla oli myös jakajan alipainesäätö, eli vaikka kalvo oli ehjä säätö oli akselistaan niin jumissa, että ei säätänyt. Aiheutti tehottumuutta kiihdytyksiin, sekä jälkikäyntiäTojo-Kölli kirjoitti:
Siinä on sellaiset "kierretyt" hampaat eli jakajan akselin asento kääntyy vielä siinä vaiheessa, kun sen painaa paikalle! Kokemusta on. Asia otettava huomioon eli asennusmerkki oltava hieman pielessä, kun jakaja on ulkona. Ja käy kyllä vielä hampaan pielessäkin.
Yksi ongelma minulla oli myös jakajan alipainesäätö, eli vaikka kalvo oli ehjä säätö oli akselistaan niin jumissa, että ei säätänyt. Aiheutti tehottumuutta kiihdytyksiin, sekä jälkikäyntiäTämä tuli jo todellakin huomattua, ja jakajan asento kaikesta päätellen oli väärä. Nyt jakaja on asennossa jossa säätävaraa on max 5 astetta myöhäisellä asti ja tästä aikaisemmalle joten oikeassa haarukassa oltiin, ongelmana tosiaan nyt tuo nakutus ja huono käynti.
Alipainesäädin oli ensimmäinen minkä testasin, myös imemällä koneen käydessä ja se toimii.
Noniin ... tuota ennakkoa saatiin jo lähemmäs oikeaa, nyt vain epäilyttä että kaasari on poissa säädöistään. Jako oli ilmeisesti kohdallaan, vaikka hyvin huonosti ajoitusmerkkejä löytyy tuosta jakopäästä. Kampiakselin pyörän vierestä löysin merkin joka voisi olla ajoitusta varten mutta itse pyörässä ei ole mitään merkkiä johon kohdistaa tuo. Samoin nokka-akselin hammaspyörän takaa löytyy kannesta 2 kolmiota, iso joa pieni jotka jotenkin liittynevät ajoitukseen, mutta miten? Eli miten tarkistaa tuon koneen jakopäästä että jako on kohdallaan? Vauhtipyörästä ei ainakaan näkyviltä löytynyt merkkiä niinkuin edellä väitettiin, alapuolisen suojapellin poistin mutta sieltä ei ainakaan merkkiä saa näkyviin.
Ongelma tällä hetkellä on se että ennakon sain nyt säädettyä, hyvin lähelle nollaa (strobon mukaan). Aikaisemmalle en voi laittaa koska kone ei enää suostu käymään sen jälkeen. Alkuperäiset ongelmat, eli auton nykiminen ja "yskiminen" kaasua nostaessa oavt poissa, joten sinänsä jotain parannusta on tapahtunut. Mutta, tosiaan ennako ei voi enää aiemmalle laittaa vaikka se yhä on strobolla katsottuna liian myöhäisellä. Lisäksi tuo kone nyt sitten nakuttaa. Eli joko tuo ennakko on liian aikaisella vaikka strobo väittää muuta (jako sekaisin sittenkin?) tai sitten kone käy ärettömän laihalla. Nopeasti en löytänyt tuosta kaasarista seosruuvia joten se jäi kokeilematta vielä ... joku osannee kertoa mistä moinen löytyy?..löydy. Joku viisas kyläsepää on väittänyt, että suutinta voi porata inan isommaksi, jos käy laihalla.
Lue ed. viestini oireet viittää myös siihen.
Tuolle koneelle nyrkkisääntö on että jos nakuttaa, ennakkoa on liikaa.
Oktaanitarve tehtaan mukaan on muuten 98, jos ette sitä ole huomanneet, 95 ovat käyttäneet sytytystä myöhäistämällä.....Tojo-Kölli kirjoitti:
..löydy. Joku viisas kyläsepää on väittänyt, että suutinta voi porata inan isommaksi, jos käy laihalla.
Lue ed. viestini oireet viittää myös siihen.
Tuolle koneelle nyrkkisääntö on että jos nakuttaa, ennakkoa on liikaa.
Oktaanitarve tehtaan mukaan on muuten 98, jos ette sitä ole huomanneet, 95 ovat käyttäneet sytytystä myöhäistämällä.....Näinhän se yleensä on. Outoa on vaan se että strobolla ennakkoa tarkistaessa se on nollassa tai jopa hiukan myöhäisellä. Ensi epäilyjen yhteydessä tarkistin tuon hihnapyörän, merkki on siinä missä kuuluukin eli ykkösen yläkuolokohdassa merkki kohdistuu nollaan. Oudolta tuntuu, miksei kone siedä tuon enempää ennakkoa, kun 5 astetta ennakkoa kuitenkin pitäisi olla.
Vai oletanko että Toytoan tapauksessa vanhemmiten koneessa tapahtuu jotain minkä vuoksi ennakkoa pitää "fiksata" korvakuulolta pois tehtaan ohjearvoista - omat kokemukset lähinnä ranskalaisista ja nämä saa iästä riippumatta säätää ohjearvoon ja toimii. Mielessä kävi jo pari kertaa heittää mittarit hiiteen ja mennä korvakuulolta, mutta kun laittaa toisen autoa niin olisi jotenkin helpottavaa saada homma tosissaan kuntoon asti.
Kiitos oktaanitiedosta, omistajalta tuota kanssa kysyin ja 95:ttä on käytetty kuten myös edellinen omistaja joka oli väittänyt sen sopivan ...shamr0ck kirjoitti:
Näinhän se yleensä on. Outoa on vaan se että strobolla ennakkoa tarkistaessa se on nollassa tai jopa hiukan myöhäisellä. Ensi epäilyjen yhteydessä tarkistin tuon hihnapyörän, merkki on siinä missä kuuluukin eli ykkösen yläkuolokohdassa merkki kohdistuu nollaan. Oudolta tuntuu, miksei kone siedä tuon enempää ennakkoa, kun 5 astetta ennakkoa kuitenkin pitäisi olla.
Vai oletanko että Toytoan tapauksessa vanhemmiten koneessa tapahtuu jotain minkä vuoksi ennakkoa pitää "fiksata" korvakuulolta pois tehtaan ohjearvoista - omat kokemukset lähinnä ranskalaisista ja nämä saa iästä riippumatta säätää ohjearvoon ja toimii. Mielessä kävi jo pari kertaa heittää mittarit hiiteen ja mennä korvakuulolta, mutta kun laittaa toisen autoa niin olisi jotenkin helpottavaa saada homma tosissaan kuntoon asti.
Kiitos oktaanitiedosta, omistajalta tuota kanssa kysyin ja 95:ttä on käytetty kuten myös edellinen omistaja joka oli väittänyt sen sopivan ......se alipainesäätimen mekaniikka.
Tässä oli just toisella keskustelupalstalla -86 Corolla, jossa tuo alipainesäätimen kunto vaikutti koneen käyntiin. Kaveri sielläkin uskoi vasta, kun meni ja kokeili....
Teidänkin tapauksesssa suosittelisin, että purkaisit sen jakajan osiin ja pudistaisit/voitelisit sen.
Mitä ennakkoon tulee, niin minä ryhdyin käyttämään lopuksi tapaa, että säädän niin aikaiselle kunnes nakuttaa ja sitten vähän takaisin. Mulle jäi sellainen kuva, että ne tehtaan arvot ovat jotenkin "ohjeelliset"Tojo-Kölli kirjoitti:
...se alipainesäätimen mekaniikka.
Tässä oli just toisella keskustelupalstalla -86 Corolla, jossa tuo alipainesäätimen kunto vaikutti koneen käyntiin. Kaveri sielläkin uskoi vasta, kun meni ja kokeili....
Teidänkin tapauksesssa suosittelisin, että purkaisit sen jakajan osiin ja pudistaisit/voitelisit sen.
Mitä ennakkoon tulee, niin minä ryhdyin käyttämään lopuksi tapaa, että säädän niin aikaiselle kunnes nakuttaa ja sitten vähän takaisin. Mulle jäi sellainen kuva, että ne tehtaan arvot ovat jotenkin "ohjeelliset"...ongelma on siis siinä, että alipainesäätimen liikealueella olevan jumituksen takia säätöalue vaihtelee ja käy niin että kun säädät ennakon paikalleen, 1/2 tunnin päästä se enää olekaan, eli ennakko käytännössä "vaeltelee"
Tojo-Kölli kirjoitti:
...ongelma on siis siinä, että alipainesäätimen liikealueella olevan jumituksen takia säätöalue vaihtelee ja käy niin että kun säädät ennakon paikalleen, 1/2 tunnin päästä se enää olekaan, eli ennakko käytännössä "vaeltelee"
Tosiaankin kiitokset asiallisista vinkeistä ... on se hassua kun netissä kyselee neuvoja ja vastaus löytyy sitten omalta kotipaikkakunnalta :)
Enää askarruttaa se miten varmistaa se että tuo jako on tosiaan kohdallaan ... eli ne merkit? Netistä löysin uudemman Carinan manuskan mutta käsittelee vain 16v-koneita vaikka alakerta ilmeisesti suht sama ... eli kampura ilmeisesti ykkösen YKK-asentoon mutta miten pitäisi nokan hinnapyörän olla sillon? Ne 2 kolmiota on ainoat löytämäni merkit mutta mitenkään itsestäänselvä tuo kohdistus ei tunnu olevan ..?shamr0ck kirjoitti:
Tosiaankin kiitokset asiallisista vinkeistä ... on se hassua kun netissä kyselee neuvoja ja vastaus löytyy sitten omalta kotipaikkakunnalta :)
Enää askarruttaa se miten varmistaa se että tuo jako on tosiaan kohdallaan ... eli ne merkit? Netistä löysin uudemman Carinan manuskan mutta käsittelee vain 16v-koneita vaikka alakerta ilmeisesti suht sama ... eli kampura ilmeisesti ykkösen YKK-asentoon mutta miten pitäisi nokan hinnapyörän olla sillon? Ne 2 kolmiota on ainoat löytämäni merkit mutta mitenkään itsestäänselvä tuo kohdistus ei tunnu olevan ..?....mä tein kansiremontin omaani -94. Panin silloin merkit muistiin purettaessa ja kasasin samalla tavalla. Ei vaan muista 12v sitten tekemää remonttia.
Velipoika on vaihtanut remmiä sittemin minua parempi automekaanikko kun on. Sillä oli joku tussisysteemi, jolla pysyy jako varmasti kohallaan.Tojo-Kölli kirjoitti:
....mä tein kansiremontin omaani -94. Panin silloin merkit muistiin purettaessa ja kasasin samalla tavalla. Ei vaan muista 12v sitten tekemää remonttia.
Velipoika on vaihtanut remmiä sittemin minua parempi automekaanikko kun on. Sillä oli joku tussisysteemi, jolla pysyy jako varmasti kohallaan.Niinhän mäkin yleensä ... purettaessa katotaan kun tehdään normaali remmin vaihto. Pulma vaan nyt vähän toisenlainen kun outo auto ja epäilys että jako voisi olla pielessä ... no, yritetään pähkäillä :)
shamr0ck kirjoitti:
Niinhän mäkin yleensä ... purettaessa katotaan kun tehdään normaali remmin vaihto. Pulma vaan nyt vähän toisenlainen kun outo auto ja epäilys että jako voisi olla pielessä ... no, yritetään pähkäillä :)
Ehkäpä netistä kuitenkin lisää apua?
http://www.fintoys.net/forum/?board=vieraat
http://forum.dynamiitti.com/
T: Naapuripitäjän KölliTojo-Kölli kirjoitti:
Ehkäpä netistä kuitenkin lisää apua?
http://www.fintoys.net/forum/?board=vieraat
http://forum.dynamiitti.com/
T: Naapuripitäjän KölliOn noiden foorumien selaileminen sen verran tuskallista että alkaa silmiä särkeä jokusen kymmenen sivun selailun jälkeen. Kai edes joku täällä osaa vastata kysymykseen, missä asennossa kuuluu 4A-K52 koneen nokka-akselin hinhapyörän olla kun kampuran hihnapyörän merkki osoittaa nollaa eli ykkönen on ykk:ssa? Tuo oletettavasti on se kohta jossa jako pitää tarkistaa? Tuosta jaon oikeellisuudesta kun saa varmuuden niin helpompu ihmetellä sitten muita pulmia ...
- jakoremmin vaihtanut
shamr0ck kirjoitti:
On noiden foorumien selaileminen sen verran tuskallista että alkaa silmiä särkeä jokusen kymmenen sivun selailun jälkeen. Kai edes joku täällä osaa vastata kysymykseen, missä asennossa kuuluu 4A-K52 koneen nokka-akselin hinhapyörän olla kun kampuran hihnapyörän merkki osoittaa nollaa eli ykkönen on ykk:ssa? Tuo oletettavasti on se kohta jossa jako pitää tarkistaa? Tuosta jaon oikeellisuudesta kun saa varmuuden niin helpompu ihmetellä sitten muita pulmia ...
Nokkapyörässä on ajoitusmerkkinä kolmion muotoinen merkki...ja kannessa on kolme merkkiä. Nokkapyörän merkki ylöspäin keskimmäiseen kanen merkkiin. (kaksi ulommaista on tarkoitettu kierros alueen säätöön) tämä on minun käsitys asiasta. (itselläni K52 kone peltoautossa)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2063180- 1202053
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill611682Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1891627- 1731540
Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1841442- 521288
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.751241- 591218
- 1191131