sodassa olleista tietoa?

sukupolvi

Ukkini ovat olleet sodassa ja kiinnostaisi tietää että missä siellä jne.
Mistä saisin tietoa?
Jossakin paperissa oli maininta jostakin kirjain ja numero sarjasta, olisiko ollut joukko-osasto?? Pitäisi vain etsiä tämä lappu jostakin kaapin perältä...
Kiitos jos joku osaa neuvoa!!

10

5162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisiko

minun pappani on myös ollut sodassa, eturintamalla ja paikankin olen kuullut, mutta en muista sitä. hänellä on joku sota kirja, jossa on kaikkien henkilöiden tiedot, jotka ovat kaatuneet sodassa ja muut sotilaat, voisikohan siellä lukea? en ole kyllä varma. genealogian sivuilla on jotain myös sodasta, mutta en ole perehtynyt siihen...

• Oona22
    • sukupolvi

Siinä lapussa on "Ps. D n:o" ja numerosarja.
      Mitähän se tarkoittaa??
      Ukkini eivät olleet kuolleet sodassa.

• minä vaan

Ps D. on panssaridivisioona, komentajana hyvämaineinen Ruben Lagus. No on lyhenne numerosta. Panssaridivisioonia oli tosin vain yksi, joten tässä tapauksessa numero tarkoittaa jotain muuta.

• sssssssss

Sota-arkisto on paikka. Sain itse kantakortit ym sukulaisestani. Jouduin pulittamaan muutaman egun. Kantakortti on täynnä tietoa.

• Oona22

Sota - arkistosta voisitte kysyä tietoja. Jotkut tiedot ovat maksullisia. Voisitte soittaa sinne ja kysyä asiaanne. Tässä nettisivu, jossa on yhteystiedot http://www.sota-arkisto.fi/

• sukupolvi

vastauksistanne!! Tein itsekin tilauksen tiedoista, tuonne sota-arkistoon, nyt vain odotellaan postia ;)
        Hyvää jatkoa kaikille!

• k*k*k
    • mustikk<

isäni kävi kaikki sodat! Ja hänen pää silleen "pimahti". Siellä oli tapahtnu!!!!! EI koskaan kertonu, mutta käytös oli kammottavaa. ja lisää vielä äitini 2 kertaa evakko!

• III / 84

Mielisairaudet ja alkoholismi olivat melko laajalle levinneitä sodan jälkeen sodan käyneiden keskuudessa. Silloin vain suuri osa oli normaalissa kotihoidossa ilman hoitoa.

1984 luki Savon prikaatin vartio-ohjesäännössä jotenkin niin, että jos järjestyspartio ottaa (kaupungilla Mikkelissä) kiinni kapteenin tai majurin arvoisen upseerin, on tästä tehtävä ilmoitus varuskunnan valmiusesiupseerille.

Ohjesääntö oli perinnettä 1960-luvulta, jolloin sanottiin palveluksessa olleen sodan aikana hermonsa menettäneitä kantahenkilökuntaan kuuluneita upseereita.

Suomessa muutama vuosi sodan jälkeen myös kokaiiinin käyttö oli melkoista johtuen ehkä pervitiinistä, piristeestä jota käytetiin kaukopartiotoiminnassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1918
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1350
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1020
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      801
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      703
    Aihe