Matkatavarat

SandraB1

Lennän 23.8 Pariisin kautta Washingtoniin Finnairilla ja liput on tilattu Kilroy Travelsin kautta. Pikkasen epäselvää mulle on matkatavaroiden suurin sallittu määrä. Kilroyn papereissa lukee näin: "Pohjois- Amerikan lennoilla on voimassa ns. piece concept. Lentoyhtiöstä riippuen matkatavaraa saa olle kaksi kertaa 20-32 kg" ja Finnairin sivuilla näin: "Bisnes- ja turistiluokassa kaksi laukkua, joiden kummankin mittojen summa saa olla enintään 158 cm (pituus leveys korkeus) ja kummankin paino enintään 32 kg." Tarkoittaako tämä sitä, että saan ottaa kaksi matkalaukkua, joiden yhteispaino on korkeintaan 32kg vai, että saan ottaa kaksi matkalaukkua, joista kumpikin saa painaa erikseen korkeintaan 32kg?

14

7381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei edes

      sillä ei Finnair lennä edes Washingtoniin? Miten silloin voidaan soveltaa Finnarin matkalaukku sääntöä? Jospa vielä soitat matkatoimistoon ja kysyt millä yhtiöllä lennät ja kuinka paljon saa laukku(t) painaa. Tuolla vaivalla sen tietäisit jo sillä täällä ei oikeaa vastausta helposti saa. eli luuri käteen...

      • SandraB1

        Kyseessä olikin Air France...mites mie nyt sillai? Höh!


      • nyt aukeaa
        SandraB1 kirjoitti:

        Kyseessä olikin Air France...mites mie nyt sillai? Höh!

        on ilmesisesti matkalaukku 20 kg/per matkustaja. Vai ilmeisesti lennät Finnairilla alkupätkän? Minä kyllä kysyisin nyt matkatoimistosta sillä tuo 32kg voi olla liikaa AF:lle. Eikö ole tullut ohjeita kun matka noin lähellä?


      • SandraB1
        nyt aukeaa kirjoitti:

        on ilmesisesti matkalaukku 20 kg/per matkustaja. Vai ilmeisesti lennät Finnairilla alkupätkän? Minä kyllä kysyisin nyt matkatoimistosta sillä tuo 32kg voi olla liikaa AF:lle. Eikö ole tullut ohjeita kun matka noin lähellä?

        kuoressa ei ollut kuin nuo ohjeet, mitkä jo aikaisemmin mainitsin. Lukee tuossa paperissa myös näin: "Yleisesti matkatavaroiden enimmäismäärä on 20kg ja käsimatkatavaroiden 5kg." Ärsyttävää kun on näin blondi, ettei oikein ymmärrä jos ei ole rautalangasta väännetty...argh!


      • Ronja9
        SandraB1 kirjoitti:

        kuoressa ei ollut kuin nuo ohjeet, mitkä jo aikaisemmin mainitsin. Lukee tuossa paperissa myös näin: "Yleisesti matkatavaroiden enimmäismäärä on 20kg ja käsimatkatavaroiden 5kg." Ärsyttävää kun on näin blondi, ettei oikein ymmärrä jos ei ole rautalangasta väännetty...argh!

        Kun lennät Yhdysvaltoihin, on suurimmalla osalla lentoyhtiöitä voimassa ns. piece concept matkatavaramääräykset. Tämä tarkoittaa sitä, että saat ottaa mukaasi 2 laukkua, joiden suurin sallittu paino vaihtelee lentoyhtiöittäin. Esim. Finnairilla suurin sallittu paino on 32 kg ja American Airlinesillä 23 kg.

        Nyt sinun täytyisi selvittää, mikä on Air Francen suurin sallittu paino piece conceptissa, sillä Finnairin Helsinki-Pariisi lento menee tuon pidemmän legin, eli Pariisi-Washington lennon mukaan.


      • SandraB1
        Ronja9 kirjoitti:

        Kun lennät Yhdysvaltoihin, on suurimmalla osalla lentoyhtiöitä voimassa ns. piece concept matkatavaramääräykset. Tämä tarkoittaa sitä, että saat ottaa mukaasi 2 laukkua, joiden suurin sallittu paino vaihtelee lentoyhtiöittäin. Esim. Finnairilla suurin sallittu paino on 32 kg ja American Airlinesillä 23 kg.

        Nyt sinun täytyisi selvittää, mikä on Air Francen suurin sallittu paino piece conceptissa, sillä Finnairin Helsinki-Pariisi lento menee tuon pidemmän legin, eli Pariisi-Washington lennon mukaan.

        "Tämä tarkoittaa sitä, että saat ottaa mukaasi 2 laukkua, joiden suurin sallittu paino vaihtelee lentoyhtiöittäin. Esim. Finnairilla suurin sallittu paino on 32 kg ja American Airlinesillä 23 kg." - Tuon verran jo tiesinki, mutta 20-32kg per laukku vai yhteensä???


      • pliis!
        SandraB1 kirjoitti:

        "Tämä tarkoittaa sitä, että saat ottaa mukaasi 2 laukkua, joiden suurin sallittu paino vaihtelee lentoyhtiöittäin. Esim. Finnairilla suurin sallittu paino on 32 kg ja American Airlinesillä 23 kg." - Tuon verran jo tiesinki, mutta 20-32kg per laukku vai yhteensä???

        kyllä se aloitusviesti "kummanin paino" tarkoittaa kummankin paino erikseen.


      • tuya
        SandraB1 kirjoitti:

        "Tämä tarkoittaa sitä, että saat ottaa mukaasi 2 laukkua, joiden suurin sallittu paino vaihtelee lentoyhtiöittäin. Esim. Finnairilla suurin sallittu paino on 32 kg ja American Airlinesillä 23 kg." - Tuon verran jo tiesinki, mutta 20-32kg per laukku vai yhteensä???

        20-32 kg per laukku. Air Francella laukut saavat painaa (jos lennät turistiluokassa etkä ole Flying Blue Platinum jäsen) max. 23 kg/kpl. Käsimatkatavaraa saat Air Francen sivujen mukaan viedä max. 12 kg.


      • gggggggggggggg
        SandraB1 kirjoitti:

        kuoressa ei ollut kuin nuo ohjeet, mitkä jo aikaisemmin mainitsin. Lukee tuossa paperissa myös näin: "Yleisesti matkatavaroiden enimmäismäärä on 20kg ja käsimatkatavaroiden 5kg." Ärsyttävää kun on näin blondi, ettei oikein ymmärrä jos ei ole rautalangasta väännetty...argh!

        Ainakin Finskillä ja SASilla on Pohjois-Amerikkan lennoilla käytössä matkatavarasääntö: kirjattua matkatavaraa (=ruumaan) enintään kaksi laukku. Kummankin paino saa olla enintään 32 kg eli yhteensä saat roudata 2*32 kg. Sitten on tietty vielä tuo ympärysmittasääntö. Oma lento oli SAS:lla helsingistä Kööpenhaminan kautta USAan. Minusta sinun mielenrauhan puolesta kannattais soittaa vielä Kilroylle ja kysyä, mutta olisin vahvasti sitä mieltä että sulla on toi piece concept eli 2*32 kg.


      • outo juttu
        gggggggggggggg kirjoitti:

        Ainakin Finskillä ja SASilla on Pohjois-Amerikkan lennoilla käytössä matkatavarasääntö: kirjattua matkatavaraa (=ruumaan) enintään kaksi laukku. Kummankin paino saa olla enintään 32 kg eli yhteensä saat roudata 2*32 kg. Sitten on tietty vielä tuo ympärysmittasääntö. Oma lento oli SAS:lla helsingistä Kööpenhaminan kautta USAan. Minusta sinun mielenrauhan puolesta kannattais soittaa vielä Kilroylle ja kysyä, mutta olisin vahvasti sitä mieltä että sulla on toi piece concept eli 2*32 kg.

        jos sanotaan"Kummankin paino saa olla enintään 32 kg eli yhteensä saat roudata 2*32 kg." Missä sanotaan että yhteensä 64 kg? ei kai vain tarkoita kummnakijn paino yhteensä 32kg? Minusta kyllä huonosti sanottu kun tuo sana "yhteensä" jätetty pois? saakko toinen laukku painaa 12 kg ja toinen 42 kg?


      • tuya
        outo juttu kirjoitti:

        jos sanotaan"Kummankin paino saa olla enintään 32 kg eli yhteensä saat roudata 2*32 kg." Missä sanotaan että yhteensä 64 kg? ei kai vain tarkoita kummnakijn paino yhteensä 32kg? Minusta kyllä huonosti sanottu kun tuo sana "yhteensä" jätetty pois? saakko toinen laukku painaa 12 kg ja toinen 42 kg?

        Miten tuo nyt voi olla niin vaikeaa jonkun ymmärtää? Ihan selvästihän tuo asia on ilmaistu. Vielä kerran; laukkuja saa olla kaksi kappaletta ja ne saavat painaa enintään 32kg/PER LAUKKU. Yli tuon 32 kg:n ei yhden laukun paino saa mennä eli et voi viedä laukkua joka painaa esim. tuon mainitsemasi 42 kg.


      • dddddd
        outo juttu kirjoitti:

        jos sanotaan"Kummankin paino saa olla enintään 32 kg eli yhteensä saat roudata 2*32 kg." Missä sanotaan että yhteensä 64 kg? ei kai vain tarkoita kummnakijn paino yhteensä 32kg? Minusta kyllä huonosti sanottu kun tuo sana "yhteensä" jätetty pois? saakko toinen laukku painaa 12 kg ja toinen 42 kg?

        Ei ei. Kun se nyt on niin, että mukaan voi ottaa laukun A, joka saa painaa max 32 kg ja laukun B, joka saa painaa max 32 kg.

        Missään lentoyhtiössä ei käsitellä yli 32 kg painavia laukkuja, kun kuormaajat eivät suostu (laukkuja roudataan käsin eikä trukilla).


    • Anonyymi

      Puhu viha on väkivalta,matkatavara virheet virheetön anna-kaisa

    • Anonyymi

      Joku näemmä esittää asiantuntijaa.
      Tosiasia on niin, että lentoyhtiöiden matkatavarahelvetti on tarkoituksella luotu sellaiseksi, ettei se yhdellä istumalla selväksi tule. Syy on selvä. Sillä tehdään rahaa.
      Eritoten pienet lentoyhtiöt, joiden käyttämät koneet ovat vielä pienempien yritysten koneita, jotka on vuokrattu heidän käyttöönsä syystä tai toisesta. Tällaisissa tapauksissa pirukaan ei ota selvää matkatavaramääräyksistä.
      Ensiksikin asiakas ei tiedä, kumman yhtiön matkatavaramääräyksiä pitää noudattaa, sen joka on liput myyvä lentoyhtiö, vai varsinaisesti lennon suorittava lentoyhtiö. Se ei käy ilmi mistään.
      Ainoa vaihtoehto on kaivaa netistä esille nimi kaikkien virallisten lentoyhtiöiden loputtomasta listasta, ja etsiä kyseisen lentoyhtiön matkatavaramääräykset ja hinnasto.
      Siihen kuluu kiitettävästi aikaa. Kun ei tiedä, kumman yhtiön hinnoittelua ja rajoituksia noudatetaan, on pakko katsoa molempien rajoitukset.
      Olen törmännyt monesti tapaukseen, jossa itse lennon suorittavan yhtiön nimeä ei löydy listasta ollenkaan. Sitten ollaankin lirissä.
      Ei tiedetä kuinka paljon saa ottaa tavaraa mukaan, mitä kokoa matkalaukku saa enintään olla, eikä sitä miten paljon laukkusi maksaa, vai kuuluko lipun hintaan vain yksi käsimatkatavara.
      Jossain halpalentotapauksessa olen törmännyt niinkin törkeään vedätykseen, että koneen matkustajatilan matkatavaralokeroiden tila ei olekasn riittävä. Ja vaikka olisi merkinnyt että ottaa mukaansa vain käsimatkatavaran, eikä se sitten mahdukaan matkustajatilaan, niin se pitääkin kirjata ruumatavaraksi, josta pitää sitten yllättäen maksaa erikseen.
      Kun tämä käy esille vasta lentoaseman matkatavaraselvityksessä, voi laukun hinnaksi tulla tähtitieteellinen, eli laukku tulisia moninverroin kalliimmaksi kuin itse halpalento.
      Näin on käynyt kohdallani, mutta ratkaisuni oli silloin helppo ja yksinkertainen. Sanoin selvityksessä että ok, jätän laukkuni pois matkasta, koska sisällön arvo oli alhaisempi kuin vaadittava viime hetken hinta. Sanoin että jätän laukkuni pois, heittäkää roskiin, en maksa tuollaisia summia.
      Siinä katseltiin hetki huuli pyöreänä, mutta näin tehtiin. Tein sen vähän piruilumielessäkin myös, protestina törkeälle rahastusyritykselle.
      Mutta sellaiselle, jolla on arvokasta matkatavaraa mukana, on vaihtoehdot vähissä.
      Maksettava on.
      Tällaisia nimeltä mainitsemattomia halpalentohtiöitä on, ja hälytyskellojen on syytä soida siinä kohtaa, kun vastaan tulee liput joiden hinta on huomiotaherättävän alhainen.
      Tällaisia yhtiöitä on mm espanjalaisissa yhtiöissä, irlannissa, pieniä yhtiöitä joiden laillisuus on vaikea määritellä kun nimeä ei löydykään rekisteröityjen lentoyhtiöiden listalta.
      Halpalento on aina riski, joka voi tulla paljonkin kalliimmaksi kuin se kalliimpi, luotettava iso lentoyhtiö, joka ilmoittaa heti lähdössä täsmälliset matkatavarahinnastot. Halpalentojen koneet ovat myös vanhoja, joten lentoturvallisuus on myös yksi huomionarvoinen asia, jota kannattaa miettiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

      Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      79
      10311
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7066
    3. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7033
    4. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

      Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      101
      6285
    5. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    6. Tutkielma Marinin hallituksen epäonnistumisista rankkaa luettavaa

      Marinin hallituksen epäonnistumiset voi tiivistää negatiivisessa sävyssä seuraavasti: Hallitus teki useita vakavia virh
      Maailman menoa
      94
      5817
    7. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5384
    8. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5218
    9. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5153
    10. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5088
    Aihe