Miten pyytää puhelinetu?

höh____

Olen tällä hetkellä määräaikaisena toimistotyöntekijänä ulkomaankauppaa harjoittavassa Suomalaisessa yrityksessä. Työni jatkuminen käsitellään tämän vuoden lopulla uudestaan, eli saanko jatkaa täällä kenties vakkarina.

Viimeksi työsopimusta tehdessäni täällä samassa yrityksessä, hlö.päällikkö tuumasi, etten voi saada tämän enempää palkkaa koska olen nuori (22v sillä hetkellä), ja oma pomoni tuumasi sen jälkeen ettei työpuhelinta / -liittymää anneta määräaikaiselle.

Nyt kun olen ollut täällä töissä "ikäsi vuoksi"-palkalla ja 1v ja 7kk, tiedän mitä minun pitää vaatia seuraavalla kerralla. Esim. omaan ulkomaankaupan ammattitutkinnon, mutta en saa alan mukaista palkkaa koska olen niin nuori????? Miksi hel***ssä mä olen ottanut lainat ja lukenut 6 vuotta eri kouluissa? Jotta työnantajako vois väittää mun olevan liian nuori asianmukaiseen palkkaan?

JA nyt asiaan. Miten siis pyydän puhelinetua seuraavassa sopimuksekirjoitustilanteessa? Eli siis, pyydänkö työnantajalta puhelinetua? Mikä se on ja kuinka paljon / kk? Mitä puhelinetu tarkoittaa käytännössä? En välttämättä halua uutta puhelinta, mutta työliittymän.

Isomman palkan pyytäminen ei ole ongelma. :)

Tuhannet kiitokset (asiallisille) etukäteen vastauksille!! :)

22

25502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

Lienee järkevintä perustella tarvetta ja sitä, kuinka paljon nyt laskutat kuussa oman puhelimen käytöstä. Työpuhelin tarkoittaa monesti myös, että olet tavoitettavissa aika lailla pidempään kuin 8-16.

Hieman eri asia siis kuin palkan pyytäminen. Siinä on aina helppo vedota osaamisen ja tuottavuuden kehittymiseen.

• ihmetystys

Ensimmäinen kysymys on se, että tarvitsetko puhelinta työssäsi? Puhelinedun ei tulisi oll amiokään automaatio vaan tarveharkintainen luontaisetuus.

Jos et tyoskentele muualla kuin omassa työpisteessäsi säännollisenä työaikana, et tarvitse puhelinetua lainkaan.

Miten on mahdollista että palkan pyytäminen ei ole ongelma mutta puhelinedun on. Tässähän on kyse aivan eri mittakaavan asioista. Vai ajattelitko pyytää palkankorotusta 15e kuukaudessa?

Ìhmetystä herättää myös se, että olet ollut kouluissa 6 vuotta ja et tiedä tai vähintään osaa etsiä tietoa siitä mikä on
      Puhelinetu.

Puhelinetu on luontaisetu, josta veloitetaan sinulta kiintea summa, ja tyonantaja hoitaa puhelimen kaytosta aiheutuneet kaikki kulut.

Verohallitusken päätös puhelinedusta
      26 §
      Työnantajan palkansaajan kotiin kustantamasta puhelimesta muodostuvan puhelinedun raha-arvo on 20,00 euroa kuukaudessa. Edun arvo kattaa puheluista aiheutuneet kustannukset.

Työnantajan palkansaajalle kustantaman matkapuhelimen luontoisetuarvo on 20,00 euroa kuukaudessa. Edun arvo kattaa puheluista, tekstiviesteistä ja multimediaviesteistä aiheutuneet kustannukset.

Vastaaminen ei ole ongelma :)
      *kasoittain ironiaa*

• luontaisetu

Työnantaja EI veloita työntekijältä luontaisedun arvoa, vaan työntekijä maksaa ennakonpidätyksen, TEL:n ja työttömyysvakuutusmaksun luontaisedun arvosta.

• höh_____

Höhöm. :) Tässä vastaukseni:

Tarvitsen puhelinta työssäni. Hoidan puhelinvaihdetta. Kun olen syömässä muualla kun toimistossamme, vaihde jää "yksin". Tästäkin huolimatta pomoni on sitä mieltä että määräaikaiselle puhelinta ei anneta. Toiseksi, joudun työni puolesta liikkumaan toimistomme ja tehtaamme välillä usein. Puhelinetua en ole missään vaiheessa pitänyt automaattisena. Työskentelen muuallakin kun työpisteelläni.

Ajattelin pyytää palkankorotusta 500€, en 15€. Halusin varmistaa miten muotoilen kysymyksen: saanko puheliedun? :) Ettei TJ katso mua aivan kuin tyhmää. :) Puhelineduista yms luontaiseduista on puhuttu koulussa, mutta come on, kuinka moni meistä muistaa tarkalleen kaiken mitä koulussa on opetettu? ;)

Tämä lauseesi olisi selventänyt tarpeeksi:

"Puhelinetu on luontaisetu, josta veloitetaan sinulta kiintea summa, ja tyonantaja hoitaa puhelimen kaytosta aiheutuneet kaikki kulut." :)

Kuuluuko puhelinetuun itse puhelin, vai koskeeko se pelkästään liittymää? Ja jos koskee myös puhelinta, niin minkä arvoinen puhelin saa olla?

• ...
        höh_____ kirjoitti:

Tarvitsen puhelinta työssäni. Hoidan puhelinvaihdetta. Kun olen syömässä muualla kun toimistossamme, vaihde jää "yksin". Tästäkin huolimatta pomoni on sitä mieltä että määräaikaiselle puhelinta ei anneta. Toiseksi, joudun työni puolesta liikkumaan toimistomme ja tehtaamme välillä usein. Puhelinetua en ole missään vaiheessa pitänyt automaattisena. Työskentelen muuallakin kun työpisteelläni.

Ajattelin pyytää palkankorotusta 500€, en 15€. Halusin varmistaa miten muotoilen kysymyksen: saanko puheliedun? :) Ettei TJ katso mua aivan kuin tyhmää. :) Puhelineduista yms luontaiseduista on puhuttu koulussa, mutta come on, kuinka moni meistä muistaa tarkalleen kaiken mitä koulussa on opetettu? ;)

"Puhelinetu on luontaisetu, josta veloitetaan sinulta kiintea summa, ja tyonantaja hoitaa puhelimen kaytosta aiheutuneet kaikki kulut." :)

Kuuluuko puhelinetuun itse puhelin, vai koskeeko se pelkästään liittymää? Ja jos koskee myös puhelinta, niin minkä arvoinen puhelin saa olla?

Puhelinkone kuuluu myös etuun ja työntekijä valitsee puhelimen.

Yleensä liikkuvassa työssä puhelinetu tai vähintään työpuhelin on tarpeen. Tarkemmin eduista ja niiden verotuksesta löytyy vero.fi ja hakusanaksi.

• =))
        ... kirjoitti:

Puhelinkone kuuluu myös etuun ja työntekijä valitsee puhelimen.

Yleensä liikkuvassa työssä puhelinetu tai vähintään työpuhelin on tarpeen. Tarkemmin eduista ja niiden verotuksesta löytyy vero.fi ja hakusanaksi.

lsdkf

• _________
        höh_____ kirjoitti:

joissakin paikoissa firmat hankkii puhelimen ja puhelimen hinnan voi määrätä yritys itse. Liittymä on yrityksen nimissä ja maksat puhelimen käyttämisestä veloitetaan kiinteä summa.

Työnantajan palkansaajan kotiin kustantamasta puhelimesta muodostuvan puhelinedun raha-arvo on 20,00 euroa kuukaudessa. Edun arvo kattaa puheluista aiheutuneet kustannukset.

"Työnantajan palkansaajalle kustantaman matkapuhelimen luontoisetuarvo on 20,00 euroa kuukaudessa. Edun arvo kattaa puheluista ja tekstiviesteistä aiheutuneet kustannukset."

• verokarhu
        luontaisetu kirjoitti:

Työnantaja EI veloita työntekijältä luontaisedun arvoa, vaan työntekijä maksaa ennakonpidätyksen, TEL:n ja työttömyysvakuutusmaksun luontaisedun arvosta.

Kehotan sinua tarkistamaan tietosi.

Kuinka monta prosenttia ja minkä asetuksen mukaan puhelimesta maksetaan ennakonpidätystä, TEL:ä ja työttömyysvakuutusmaksua luontaisedun arvosta ?!!?!?!? Aika sekava ja erikoinen tuo käsityksesi.

Mutta edellisen vastaajan viestissä oli tosiaan se epätarkkuus, että työnantaja ei ota maksua itselleen, vaan nerottaja, mutta käytännössä tuo maksu "veloitetaan työnantajan toimesta" palkan yhteydessä työntekijältä. Että sikäli vastasi oikein. Näkökulma kysymys ja menee pilkunviilaamiseksi, mutta niinhän se välillä on.

• näin se menee
        verokarhu kirjoitti:

Kehotan sinua tarkistamaan tietosi.

Kuinka monta prosenttia ja minkä asetuksen mukaan puhelimesta maksetaan ennakonpidätystä, TEL:ä ja työttömyysvakuutusmaksua luontaisedun arvosta ?!!?!?!? Aika sekava ja erikoinen tuo käsityksesi.

Mutta edellisen vastaajan viestissä oli tosiaan se epätarkkuus, että työnantaja ei ota maksua itselleen, vaan nerottaja, mutta käytännössä tuo maksu "veloitetaan työnantajan toimesta" palkan yhteydessä työntekijältä. Että sikäli vastasi oikein. Näkökulma kysymys ja menee pilkunviilaamiseksi, mutta niinhän se välillä on.

Luontaisedun arvo lisätään rahapalkkaan. Tästä kokonaispalkasta lasketaan ennakonpidätys, TEL/TAEL/LEL 4,3 % sekä työttömyysvakuutusmaksu 0,58 %. Siis luontaisedun arvo on mukana tässä laskentaperusteessa.
        Olen kirjanpitäjä/palkanlaskija.

• etua?
        höh_____ kirjoitti:

"Kuuluuko puhelinetuun itse puhelin, vai koskeeko se pelkästään liittymää?"

Mitä luulet, kuuluuko autoetuun auto vai pelkät bensat tai ehka vain renkaat??

• höh____
        etua? kirjoitti:

"Kuuluuko puhelinetuun itse puhelin, vai koskeeko se pelkästään liittymää?"

Mitä luulet, kuuluuko autoetuun auto vai pelkät bensat tai ehka vain renkaat??

Missä välissä viestiäni pyysin viisastelua??!
        Kaipaan apua, joten voisitko jatkossa olla vastaamatta jos sulla ei mitään sanottavaa ole?

Kiitos.

• vastaus...
        höh____ kirjoitti:

Missä välissä viestiäni pyysin viisastelua??!
        Kaipaan apua, joten voisitko jatkossa olla vastaamatta jos sulla ei mitään sanottavaa ole?

Kiitos.

joka taisi mennä kuitenkin ohi, sillä oletin, että tuo autoetu-esimerkki olisi selventänyt sinulle mitä tarkoittaa vastaavasti puhelinetu. Jos sitä kerran aiot työnantajaltasi pyytää, pitäähän sinun tietää mitä olet pyytämässä eikö? Muutoin saatat saada käteesi pelkän sim-kortin.

Nuo etu-asiat pitäisi merkonomille tosin olla aikas selviä. Ja jos teidän firmassa kaikilla muilla jo on ko.etu niin mikset kysy heiltä tai palkanlaskijaltanne neuvoa??

Ja kännykästä VOI siirtää puhelut eteenpäin, ainakin useimmissa Nokian malleissa on tämä ominaisuus.

• ei_korotuksia

Jos tarvitset puhelinta työssäsi niin ei perustelu ole ongelma. Palkkaus tulee taas työn vaativuuden ja pätevyyden mukaan. Muista perustella vaatimuksesi hyvin. Ja tietenkin jos pyydät kumpaakin etu yhtäaikaa niin on todennäköistä että saat toisen niistä ;)

Onko muilla kollegoillasi puhelinetu? Entä palkkaus? Ei niitä korotuksia pyytämällä saa vaan työpaikkaa vaihtamalla - yleensä tässä vaiheessa työnantaja olisikin valmis korotukseen..

• varasi

tuota nyt en ole vielä kuullut että joku hinkuaa itselleen puhelinetua, päinvastoin itse ajattelen näin että jos työnantaja tarjoaa minulle puhelinetua miten perustelen, etten sitä tarvitse.

Siinä nimittäin on se vaara niinkuin monelle ystävälleni on käynyt, että olet sitten työnantajasi palveluksessa myös varsinaisen työajan ulkopuolella ja niitä tunteja ei sitten välttämättä korvata kaikkea. Olet siis työnantajasi talutusnuorassa. Harkitsehan vielä tarvitsetko todella sitä ja keskuksen kiinni oleminen on kyllä työnantajasi ongelma ei sinun.

• varomaan

Joo, samaa mieltä siitä, että puhelietua kannattaa varoja. Mulla oli edellisessä työaaikassani puhelinetu ja se halvatun kapine pärisi iltaisin, viikonloppuisin, lomalla...
        Tätä nykyä yritän vältellä puhelinetua parhaani mukaan

• talouspäällikkö78

näinhän se on, kuten muutkin jo sanoivat. työsuhdepuhelimen saa vastailla uusien työajan ulkopuolellkin. jos tämä ei ole ongelma, good for you.

voisit varmaankin sille esimiehellesi kerätä hyvät perustelut siitä, miksi tarvitset työn puolesta luurin. jos joku alaisistani tulisi pamuttamaan "saanko puhelinedun?", kysyisin, miksi. mainitsemasi asiat puoltavat työkännykän hankintaa (jotta voit vastata puhelimeen työajalla työpisteesi ulkopuolella) mutta eivät puhelinetua. ymmärrätkö eron?

uteliaisuudesta kysyisin, miten aiot perustella 500 € palkankorotusvaatimuksesi? oletko saanut aikaan jotain tuon arvoista, kehittänyt tai vienyt asioita eteenpäin? ollut aktiivinen, edistänyt työilmapiiriä, tehnyt enemmän kuin sinulta vaaditaan? pelkkä mutu-vaatimus vanhaan huonoon palkkaan viitaten ei riitä.

alkuperäinen palkkasi kun kuitenkin on ollut se, jolla tulit töihin (eli jonka arvoiseksi katsoit silloin työpanoksesi).

mutta tyhmähän ei ole se, joka pyytää...

• NeuvojaAatu

Saanko udella paljon saat nykyisin palkkaa? Entä mitä tehtäviisi kuuluu?

Jos vastaisit em. kysymyksiin, voitaisiin neuvoa paremmin, että mille tasolle voisit alkaa palkkaasi pyytämään =)

Hmm. kirjoitit työskenteleväsi puhelinvaihteessa ja sillä hieman perustelevasi puhelinetua. Mietippä nyt voisitko siitä kännystä hoitaa sitä vaihteen hommaa? (ehkä jossain pikkufirmassa, mutta isommassa et ainakaan)

Muista myös ero siinä, että sulla olis työpaikalla työpuhelimena kännykkä tai sitten että sulla olis puhelinetu. Mun mielestä vaihteenhoitaja ei todellakaan tarvitse puhelinetua!

• höh_____

Höhöm. Tässä vastaukseni:

Saan palkkaa 1500€/kk (b). Käteen summasta jää kuukaudessa 990€ (palkka -verot, -tel-ay-maksu, -opintolainan lyhennykset). Työnkuvaani kuuluuu varaosien myynti tilaus rahditus laskutus karhulaskut puh.vaihde matkavaraukset varaosavarastonhoito tarjousten tekeminen yms.. Olen töissä sellaisessa yrityksessä, joka harjoittaa pelkästään vientiä, eikä meillä ole yhtä ainuttakaan asiakasta Suomessa. Olen koulutukseltani yo-merkonomi, ja lisäksi minulla on ulkomaankaupan ammattitutkinto (huom. kaikki 3 tutkinnon osaa suoritettuna!). Puhun mm. englantia, saksaa, ruotsia, kroatiaa, serbiaa ym.. Mielestäni ansaitsisin enemmän kun 1500€ palkkaa / kk.

En periaatteessa saa puheluita siirrettyä kännykästä, mutta olenkin ainoa tämän yrityksen 25:stä työntekijästä jolla työpuhelinta ei ole. Täällä on sellaisiakin työntekijöitä jotka käyttävät työpuhelinta kaikkiin muihin puheluihin ku työpuheluihin, ja silti heilläkin on puhelinetu. Milläköhän he ovat selittäneet puhelineduntarpeen työnantajalle?

Mulla oli ensin täällä 7kk:n työharjoittelu tuohon ulkomaan ammattitutkintoon liittyen, ja sen jälkeen sain 13kk:n työsopimuksen tähän samaiseen yritykseen. ELi, tämän vuoden vaihteessa mulle on kertynyt 1v:n ja 8kk:n työkokemus tältä alalta. Joten, voin mielestäni myös pyytää muutaman satasen enemmän palkkaa, mikäli saan jatkotarjouksen tänne.

Lisäksi minun on vielä mainittava, että tekisin mielelläni töitä myös hiukan työajan ulkopuolella, koska n. puolet asiakkaistamme sijaitsee sellaisessa osassa maapalloa, että kun heillä on kello työaika, täällä on kello työajan loppuminen. :) Ja olen sen verran nuori, että haluan tehdä niin paljon työtä nyt kun vaan on mahdollista. Sitten kun on perhe ym velvollisuuksia, työajan lyhentämistä voipi harkita...

Kiitokset vielä kaikille jotka ovat viitsineet neuvoa minua!! :)

• ktm.
        höh_____ kirjoitti:

Saan palkkaa 1500€/kk (b). Käteen summasta jää kuukaudessa 990€ (palkka -verot, -tel-ay-maksu, -opintolainan lyhennykset). Työnkuvaani kuuluuu varaosien myynti tilaus rahditus laskutus karhulaskut puh.vaihde matkavaraukset varaosavarastonhoito tarjousten tekeminen yms.. Olen töissä sellaisessa yrityksessä, joka harjoittaa pelkästään vientiä, eikä meillä ole yhtä ainuttakaan asiakasta Suomessa. Olen koulutukseltani yo-merkonomi, ja lisäksi minulla on ulkomaankaupan ammattitutkinto (huom. kaikki 3 tutkinnon osaa suoritettuna!). Puhun mm. englantia, saksaa, ruotsia, kroatiaa, serbiaa ym.. Mielestäni ansaitsisin enemmän kun 1500€ palkkaa / kk.

En periaatteessa saa puheluita siirrettyä kännykästä, mutta olenkin ainoa tämän yrityksen 25:stä työntekijästä jolla työpuhelinta ei ole. Täällä on sellaisiakin työntekijöitä jotka käyttävät työpuhelinta kaikkiin muihin puheluihin ku työpuheluihin, ja silti heilläkin on puhelinetu. Milläköhän he ovat selittäneet puhelineduntarpeen työnantajalle?

Mulla oli ensin täällä 7kk:n työharjoittelu tuohon ulkomaan ammattitutkintoon liittyen, ja sen jälkeen sain 13kk:n työsopimuksen tähän samaiseen yritykseen. ELi, tämän vuoden vaihteessa mulle on kertynyt 1v:n ja 8kk:n työkokemus tältä alalta. Joten, voin mielestäni myös pyytää muutaman satasen enemmän palkkaa, mikäli saan jatkotarjouksen tänne.

Lisäksi minun on vielä mainittava, että tekisin mielelläni töitä myös hiukan työajan ulkopuolella, koska n. puolet asiakkaistamme sijaitsee sellaisessa osassa maapalloa, että kun heillä on kello työaika, täällä on kello työajan loppuminen. :) Ja olen sen verran nuori, että haluan tehdä niin paljon työtä nyt kun vaan on mahdollista. Sitten kun on perhe ym velvollisuuksia, työajan lyhentämistä voipi harkita...

Työpuhelin riittäisi mielestäni. Puhelin etua kuvailemassasi tilanteessa ei tarvita, ellei sitten haluta palkita tms.

• *Työnarkomaani*
        höh_____ kirjoitti:

Hienoa työnantajan kannalta että olet valmis tekemään töitä kellonajoista ja tunneista välittämättä nyt kun olet sinkku, mutta kun tulee sitä perheenlisäystä ei olekaan niin yksioikoista että työnantajasi ymmärtäisi silloin että halutkin tehdä esim. osa-aikaista työtä.

Tiedossa on tapauksia jotka ovat halunneet tehdä lyhennettyä työpäivää lasten takia, mutta työtehtävät kumma kyllä eivät sitten vähentyneetkään vaikka päivän pituus lyheni...

Miksi työpuhelin täytyy saada vain sen takia kun muillakin on (kateuttako???)???

• santeri_boy

Meillä lähes jokainen työntekijä saa automaattisesti käyttöönsä matkapuhelimen ja voi itse valita, ottaako puhelinedun vai ei. Jos etua ei ota, pitää puhelin jättää työpäivän jälkeen työpöydälle.

Lisäksi perustellusta syystä voi saada lisäksi pöytäpuhelimen käyttöönsä. Itselläni on matkapuhelin puhelinedulla ja pöytäpuhelin.

Puhelimen mallin määrittelee meillä työnantaja, ja malli riippuu siitä, mihin henkilöstöryhmään kuuluu (tavikset, johtaja- ja päällikkötaso, johtoryhmä). Perustellusta syystä voi saada käyttöönsä myös muun mallin.

Matkapuhelimen lasku saa olla 100 €, jos menee yli niin pitää tehdä esimiehelle kirjallinen selvitys.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7505
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      261
      4669
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4555
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3302
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2362
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe