Millaisia kokemuksia löytyy automatkailusta Saksassa? Kuinka kauan viivyit reissulla ja missä kävit? Paljonko tuli kilometrejä (päivässä, koko reissulla) ja mikä oli matkan budjetti? Yövyitkö hotelleissa vai kulkiko teltta mukana autossa?
Ajatuksissa olisi autoreissu Ruotsin ja Tanskan läpi Saksaan ensi kesänä ja mieluusti kuulisin kokemuksia! Tarkoituksena olisi kierrellä lähinnä Pohjois-Saksassa ja tutustua kaupunkeihin, maaseutuun, nähtävyyksiin ja luontoon. Yöpyminen tapahtuisi edullisissa hotelleissa ja bed-and-breakfast-tyylisissä majataloissa/hostelleissa.
Mitä vinkkejä voit antaa hyvän kielitaidon (saksa tosin hiukan ruosteessa...) ja seikkailumielen omaaville reissulaisille? :)
Omalla autolla
15
13346
Vastaukset
- Bensaa suonissa
Oltiin heinäkuun helteillä 10 päivää läsi,eteläsaksa,alpit.
Lennot saksaan 150€ meno/paluu/person.
Vuokrasin premium avoauton 900€.
Ajeltiin n.300-400km/vrk.Yht 3000 km.
Hotelleissa asuttiin ei oltu varattu etukäteen
yleensä klo18 oltiin hotellissa.
Huoneita löytyi helposti 3-5 tähden paikkoja,
ilmastointi vain kalliimmissa. 70-200€ yö sisältää autotallin.
Vinkkeinä.Suunnittele etukäteen mitä haluat nähdä/kokea .nähtävää paljon.
Selvitä osite ja navigoi perille,unohda kartta.
Ole ajoissa suosituimmissa turisti paikoissa näin vältät ruuhkia.
Hyvää autolomaa. - löytyy
Muutama kerta on ajeltu siellä. Aikaa on syytä varata ainakin kaksi vikkoa, mieluusti kolme. Saksa on hyvin moni-ilmeinen maa - onhan se ennen ollut useina valtioina ja vieläkin kovin erilainen eri alueilla - idän ja lännen ero huima, samoin etelän ja pohjoisen. Hienoimillaan Saksa on etelässä, jossa alppeja - toki mielenkiintoista kaikkialla. Tutustu netissä nähtävyyksiin, kirjastoistakin löytyy tietoja ja oppaita. Linnoja valtavasti - hienoimpia ovat Baijerissa Ludvigin satulinnat. Hienoja kirkkoja ja luostareita pilvin pimein. Stuttgartissa Mersun ja Porschen museot, Wolfsburgissa Vokkarin elämysmaailma, Munchenissä valtavan laaja tekniikan museo, Salzburgin lähellä Hitlerin kotkanpesä, Ranskan rajalla mahtava Europa park huvipuisto. Nurburgringin formularadalle pääsee ajamaan omallakin autolla tai voi vuokrata Coopereita tai muita vastaavia. Moselin viininviljelylaaksot ikivanhoine kaupunkeineen. Ristikkotalokaupungit Celle ym. Rothenburgin kaupunki. Ja tietysti suurkaupungit, joissa aina näkemistä. Ongelma onkin se, että kaikkea on valtavsti, on vaikea valita. Mutta Saksa on vain alle 1000 km pitkä ja moottoriteitä pitkin matka joutuu, joten kyllä eteläisetkin kohteet ennättää käydä. Ja kun sinne menee, niin Sveitsin ja Itävallan alppimaisemat ne vasta upeita on!
Majoitus on halpaa Suomeen verraten. Juuri on palattu. Kahden hengen majoitukset maksoi yht. 40-60 euroa yö sisältäen aamupalan. Asuimme yksityismajoituksissa ja pienehköjen kaupunkien hotelleissa. Erinomaisia majoitusvinkkejä löytyy Autoliitosta saatavsta Lins und Rechts der Autobahn kirjasta. Se kylläkin esittelee vain lähellä autobahnoja olevia hotelleja. Netistä löytyy kaupunkien sivuilta hotelli- ja yksityismajoitusluetteloita. Mutta kokemuksemme on, että on turha etukäteen varata tai suunnitella. Helpointa on mennä nähtävyyksien mukaan päivä ja illan tullen etsitään majapaikka. Aina on löytynyt helposti, myös lomasesonkien aikana. Tarjontaa on niin valtavasti. Ruokailu ravintoloissa paljon halvempaa kuin Suomessa - ja annokset aivan valtavan kokoisia ja laadukkaita. Kannattaa ottaa eri alueiden perinneruokia - niissä ei ole säästelty voita, läskiä ja lihaa!
Hyvää matkaa!- Mä vaan
Tjuuh heinäkuun helteillä oltiin Saksassa Legolandissa. Saksan Legoland on uudehko ja sijaitsee Etelä-Saksassa. Ensimmäinen takapakki tuli, kun piti mennä uudella maailman suurimmalla autolautalla/( rahtialuksella) korkeasaaren vierestä suoraan saksaan, vaan lautan luovutus viivästyi (luovutettin viimeviikolla), joten sitten piti keksiä vaihtoehtoinen reitti. Tanskaan meno ei niin kiinnostanut tullien jne takia, joten sitten päätettiin mennä suo-ruo-saksa.
Saksan autobahnitkin rupesi sulamaan helteillä, joten rajoitukseksi lätkäistiin paikoin 100 km tunnissa, jokan vähän hillitsi matkantekoa.
Mastercard kävi miltei joka paikassa, visa sen sijaan ei. Rahana eurot saksassa, ruotsissa piti vaihdella, Ruotsissa muuten kaikilla huoltiksilla ei käynyt masteri, vaan taasen visa.
Yöpymispaikoiksi valittiin pieniä kyliä, joista oli kaupunkiin kuitenkin alle tunnin ajomatka. Varailin hotelleja hrs'n kautta sinne mentäessä ja paluuhotelleja/laivoja aina muutamaa päivää aikaisemmin. Pikkukylien valinnassa oli kyllä se huono puoli etteivät puhuneet englantia senkään vertaa, vaan eivätpä puhuneet monessa muussakaan paikassa, vaikka nyökyttelivät kun kysyi puhutko englantia. Ystävällisiä olivat jokapuolella, pikanttina yksityiskohtana Stuttgartin mersumuseo, kun kuulivat että ollaan suomesta, niin ilmaiseksi sisään. Kait sitä Kimin varjolla voi vähän ratsastaa. Kirkkoja on pienissäkin kylissä vähintään kaksi.
Majatalot osoittautuivat aivan käyviksi paikoiksi ja ateriat olivat runsaita, vai mitä sanotte tästä. Kolme ruokalajia 44 euroa. Alkupaloiksi valkosipulipatonkia ja salaattia 3 e >> tuli kokonainen patonki kera salaatin. Pihvit olivat jättejä reilun kympin. Lasten annos oli suomalainen jättimäinen aikuisten annos 5 euroa ja jälkiruoka 5 euroa.
Ikävä kyllä siideriä ei tässä maassa tunnettu sataman läheisyyttä lukuunottamatta. Kalja ja viina viron hinnoissa.
Matkaan varattiin aikaa n pariviikkoa joka oikeastaan osoittautui oivaksi valinnaksi, toki monia paikkoja jäi katsastamatta. Ajomatkat voivat tuntua joistain pitkiltä, vaan toki oli taukoja ja ihan hyvin viihtyi autossa nelivuotiaskin, kun ulkopuolella oli miltei 40 astetta varjossa.
1 pv Espoo-Naantali-Kapellsjär-Linköping, joten aamulla startattiin kohti Naantalia josta hyväksi koetulla finnlinkin rahtialuksella kapellsjäriin (n reilun tunnin päässä Tukholmasta). LAiva rantautui 16.30 ja ajettiin kolmisentuntia vajaa 300 km Linköpingiin. (pv matka n 500 km)
2 pv Linköping-Motala-Lund
toisena päivänä lähdettiin puolilta päiviltä ajamaan Motalan kautta, kun siellä oli hieno hiekkaranta, poikkesi E -tieltä yhteensä n 60 km. Lund taasen on ruotsin eteläkärjestä vajaan 100 km päässä (Päivän matkaksi tuli vajaa 400 km)
3 pv Lund-Trelleborg (100 km). Ruotsin eteläkärjestä tt-linesin laivaan klo 10 (Nils holgersson/peter pan) rv-2000, jolla 7 tuntia saksaan. Saksassa oltiin iltapäivällä klo 17, laivan paras hytti, siis sviitti maksoi alle 150 e, autoineen 3 hlöltä ja hytti oli n 30 m2. Ruoka oli hyvää ja halpaa n25 eur kahdelta, lapset ilm.
Saksassa: Travemunde-Goslar. Samana 3 päivänä huristeltiin sitten Saksassa 300 km Goslariin (motarilla meni reilu parituntia urakkaan ja pari taukoa), joten perillä oltiin klo 20 aikoihin). Yhteensä 400 km.
4 pv Goslar-Kirchen am Ries, Goslarissa ehdittiin pyöriä hyvin aamupäivä ja sitten startattiin etelä-saksaa kohti Kirchen am Ries'tä 500 km. Otettin Kirchen am Ries tukikohdaksi 4 päiväksi. Sieltä ajoi Legolandiin /Ulmiin vajaassa tunnissa, samoin kuin stuttgarttiin jossa on Mersun uudehko museo. Porsche museo on myös Stuttgartin kupeessa (vaan oli kiinni). Prinsessa ruususen linna myös tällä suunnalla n 200 km kaakkoon.
8 pv Kirchen am Ries - Elzach (länsilaidalla etelässä) 650 km.
matkalle osui (tai oikeammin navigaattorista löysin) Sinnheimin lentokonemuseo jossa mm concorde, johon pääsee sisälle. Samoin venäläinen virkaveli, maailman suurin formula näyttely mm kimin ja keken auto, vetureita, tankkeja, tykkejä, autoja ja hirveästi lentokoneita, sis pääsymaksulla kaikki reilun 15 e! Ja alueella 50 km päässä toinen vastaava jossa mm jumbojetti.
9 -10 pv Freiburg on europa-park 150 futiskentän kokoinen huvipuisto. Black forest, vuoristot, mäkihyppymäet ja käkikello kaupunki löytyivät tältä suunnalta. Ranskaan olisi ollut matkaa muutaman kymmenen kilometriä, mm strassborg. Pariisiin sitten vähän enemmän.
11 viel Elzachissa, ruvettin harkitsemaan kotiinlähtöä. Hermot oli mennä kirkonkelloon kun löi tasatunnein ja sen lisäksi vielä 15 yli ja vailla plus puolenlyönnit.
12 päivä lähdettin kotiin päin eli hampurinlähelle ajeltiin reilu 600 km, jossa majataloon. Vaikka olikin lännessä tuli mieleen itä-saksa. Telkkakin oli telefunken, suoraan vanhoistasaksalaisista poliisisarjoista. Tästä paikasta löytyi ensimmäinen joka puhui sujuvaa englantia. Ei puhuttu legolandiassa ja ei oikein mersun museossakaan englantia.
13 päivä laivalla yli travemunde-trelleborg.
ajeltiin taas klo 17 jälkeen trelleborg -kristianstad 150 km.
14. päivä paluu päätettiin tehdä kansanomaisesti viikkarilla, varasin laivan paripäivää ennemmin iltalähdöksi Turkuun. Oli hyvää aikaa ajella uinnin lomassa iltalähdölle klo 20 reilu 500 km.
15 päivä naantalista -espooseen. - Mä vaan
Mä vaan kirjoitti:
Tjuuh heinäkuun helteillä oltiin Saksassa Legolandissa. Saksan Legoland on uudehko ja sijaitsee Etelä-Saksassa. Ensimmäinen takapakki tuli, kun piti mennä uudella maailman suurimmalla autolautalla/( rahtialuksella) korkeasaaren vierestä suoraan saksaan, vaan lautan luovutus viivästyi (luovutettin viimeviikolla), joten sitten piti keksiä vaihtoehtoinen reitti. Tanskaan meno ei niin kiinnostanut tullien jne takia, joten sitten päätettiin mennä suo-ruo-saksa.
Saksan autobahnitkin rupesi sulamaan helteillä, joten rajoitukseksi lätkäistiin paikoin 100 km tunnissa, jokan vähän hillitsi matkantekoa.
Mastercard kävi miltei joka paikassa, visa sen sijaan ei. Rahana eurot saksassa, ruotsissa piti vaihdella, Ruotsissa muuten kaikilla huoltiksilla ei käynyt masteri, vaan taasen visa.
Yöpymispaikoiksi valittiin pieniä kyliä, joista oli kaupunkiin kuitenkin alle tunnin ajomatka. Varailin hotelleja hrs'n kautta sinne mentäessä ja paluuhotelleja/laivoja aina muutamaa päivää aikaisemmin. Pikkukylien valinnassa oli kyllä se huono puoli etteivät puhuneet englantia senkään vertaa, vaan eivätpä puhuneet monessa muussakaan paikassa, vaikka nyökyttelivät kun kysyi puhutko englantia. Ystävällisiä olivat jokapuolella, pikanttina yksityiskohtana Stuttgartin mersumuseo, kun kuulivat että ollaan suomesta, niin ilmaiseksi sisään. Kait sitä Kimin varjolla voi vähän ratsastaa. Kirkkoja on pienissäkin kylissä vähintään kaksi.
Majatalot osoittautuivat aivan käyviksi paikoiksi ja ateriat olivat runsaita, vai mitä sanotte tästä. Kolme ruokalajia 44 euroa. Alkupaloiksi valkosipulipatonkia ja salaattia 3 e >> tuli kokonainen patonki kera salaatin. Pihvit olivat jättejä reilun kympin. Lasten annos oli suomalainen jättimäinen aikuisten annos 5 euroa ja jälkiruoka 5 euroa.
Ikävä kyllä siideriä ei tässä maassa tunnettu sataman läheisyyttä lukuunottamatta. Kalja ja viina viron hinnoissa.
Matkaan varattiin aikaa n pariviikkoa joka oikeastaan osoittautui oivaksi valinnaksi, toki monia paikkoja jäi katsastamatta. Ajomatkat voivat tuntua joistain pitkiltä, vaan toki oli taukoja ja ihan hyvin viihtyi autossa nelivuotiaskin, kun ulkopuolella oli miltei 40 astetta varjossa.
1 pv Espoo-Naantali-Kapellsjär-Linköping, joten aamulla startattiin kohti Naantalia josta hyväksi koetulla finnlinkin rahtialuksella kapellsjäriin (n reilun tunnin päässä Tukholmasta). LAiva rantautui 16.30 ja ajettiin kolmisentuntia vajaa 300 km Linköpingiin. (pv matka n 500 km)
2 pv Linköping-Motala-Lund
toisena päivänä lähdettiin puolilta päiviltä ajamaan Motalan kautta, kun siellä oli hieno hiekkaranta, poikkesi E -tieltä yhteensä n 60 km. Lund taasen on ruotsin eteläkärjestä vajaan 100 km päässä (Päivän matkaksi tuli vajaa 400 km)
3 pv Lund-Trelleborg (100 km). Ruotsin eteläkärjestä tt-linesin laivaan klo 10 (Nils holgersson/peter pan) rv-2000, jolla 7 tuntia saksaan. Saksassa oltiin iltapäivällä klo 17, laivan paras hytti, siis sviitti maksoi alle 150 e, autoineen 3 hlöltä ja hytti oli n 30 m2. Ruoka oli hyvää ja halpaa n25 eur kahdelta, lapset ilm.
Saksassa: Travemunde-Goslar. Samana 3 päivänä huristeltiin sitten Saksassa 300 km Goslariin (motarilla meni reilu parituntia urakkaan ja pari taukoa), joten perillä oltiin klo 20 aikoihin). Yhteensä 400 km.
4 pv Goslar-Kirchen am Ries, Goslarissa ehdittiin pyöriä hyvin aamupäivä ja sitten startattiin etelä-saksaa kohti Kirchen am Ries'tä 500 km. Otettin Kirchen am Ries tukikohdaksi 4 päiväksi. Sieltä ajoi Legolandiin /Ulmiin vajaassa tunnissa, samoin kuin stuttgarttiin jossa on Mersun uudehko museo. Porsche museo on myös Stuttgartin kupeessa (vaan oli kiinni). Prinsessa ruususen linna myös tällä suunnalla n 200 km kaakkoon.
8 pv Kirchen am Ries - Elzach (länsilaidalla etelässä) 650 km.
matkalle osui (tai oikeammin navigaattorista löysin) Sinnheimin lentokonemuseo jossa mm concorde, johon pääsee sisälle. Samoin venäläinen virkaveli, maailman suurin formula näyttely mm kimin ja keken auto, vetureita, tankkeja, tykkejä, autoja ja hirveästi lentokoneita, sis pääsymaksulla kaikki reilun 15 e! Ja alueella 50 km päässä toinen vastaava jossa mm jumbojetti.
9 -10 pv Freiburg on europa-park 150 futiskentän kokoinen huvipuisto. Black forest, vuoristot, mäkihyppymäet ja käkikello kaupunki löytyivät tältä suunnalta. Ranskaan olisi ollut matkaa muutaman kymmenen kilometriä, mm strassborg. Pariisiin sitten vähän enemmän.
11 viel Elzachissa, ruvettin harkitsemaan kotiinlähtöä. Hermot oli mennä kirkonkelloon kun löi tasatunnein ja sen lisäksi vielä 15 yli ja vailla plus puolenlyönnit.
12 päivä lähdettin kotiin päin eli hampurinlähelle ajeltiin reilu 600 km, jossa majataloon. Vaikka olikin lännessä tuli mieleen itä-saksa. Telkkakin oli telefunken, suoraan vanhoistasaksalaisista poliisisarjoista. Tästä paikasta löytyi ensimmäinen joka puhui sujuvaa englantia. Ei puhuttu legolandiassa ja ei oikein mersun museossakaan englantia.
13 päivä laivalla yli travemunde-trelleborg.
ajeltiin taas klo 17 jälkeen trelleborg -kristianstad 150 km.
14. päivä paluu päätettiin tehdä kansanomaisesti viikkarilla, varasin laivan paripäivää ennemmin iltalähdöksi Turkuun. Oli hyvää aikaa ajella uinnin lomassa iltalähdölle klo 20 reilu 500 km.
15 päivä naantalista -espooseen.Toki pyörittiin Ruotsissakin; kolmården, tukholman akvaario jne, että todellinen matkan pituus lienee 16 pv.
- kertoja
Mä vaan kirjoitti:
Tjuuh heinäkuun helteillä oltiin Saksassa Legolandissa. Saksan Legoland on uudehko ja sijaitsee Etelä-Saksassa. Ensimmäinen takapakki tuli, kun piti mennä uudella maailman suurimmalla autolautalla/( rahtialuksella) korkeasaaren vierestä suoraan saksaan, vaan lautan luovutus viivästyi (luovutettin viimeviikolla), joten sitten piti keksiä vaihtoehtoinen reitti. Tanskaan meno ei niin kiinnostanut tullien jne takia, joten sitten päätettiin mennä suo-ruo-saksa.
Saksan autobahnitkin rupesi sulamaan helteillä, joten rajoitukseksi lätkäistiin paikoin 100 km tunnissa, jokan vähän hillitsi matkantekoa.
Mastercard kävi miltei joka paikassa, visa sen sijaan ei. Rahana eurot saksassa, ruotsissa piti vaihdella, Ruotsissa muuten kaikilla huoltiksilla ei käynyt masteri, vaan taasen visa.
Yöpymispaikoiksi valittiin pieniä kyliä, joista oli kaupunkiin kuitenkin alle tunnin ajomatka. Varailin hotelleja hrs'n kautta sinne mentäessä ja paluuhotelleja/laivoja aina muutamaa päivää aikaisemmin. Pikkukylien valinnassa oli kyllä se huono puoli etteivät puhuneet englantia senkään vertaa, vaan eivätpä puhuneet monessa muussakaan paikassa, vaikka nyökyttelivät kun kysyi puhutko englantia. Ystävällisiä olivat jokapuolella, pikanttina yksityiskohtana Stuttgartin mersumuseo, kun kuulivat että ollaan suomesta, niin ilmaiseksi sisään. Kait sitä Kimin varjolla voi vähän ratsastaa. Kirkkoja on pienissäkin kylissä vähintään kaksi.
Majatalot osoittautuivat aivan käyviksi paikoiksi ja ateriat olivat runsaita, vai mitä sanotte tästä. Kolme ruokalajia 44 euroa. Alkupaloiksi valkosipulipatonkia ja salaattia 3 e >> tuli kokonainen patonki kera salaatin. Pihvit olivat jättejä reilun kympin. Lasten annos oli suomalainen jättimäinen aikuisten annos 5 euroa ja jälkiruoka 5 euroa.
Ikävä kyllä siideriä ei tässä maassa tunnettu sataman läheisyyttä lukuunottamatta. Kalja ja viina viron hinnoissa.
Matkaan varattiin aikaa n pariviikkoa joka oikeastaan osoittautui oivaksi valinnaksi, toki monia paikkoja jäi katsastamatta. Ajomatkat voivat tuntua joistain pitkiltä, vaan toki oli taukoja ja ihan hyvin viihtyi autossa nelivuotiaskin, kun ulkopuolella oli miltei 40 astetta varjossa.
1 pv Espoo-Naantali-Kapellsjär-Linköping, joten aamulla startattiin kohti Naantalia josta hyväksi koetulla finnlinkin rahtialuksella kapellsjäriin (n reilun tunnin päässä Tukholmasta). LAiva rantautui 16.30 ja ajettiin kolmisentuntia vajaa 300 km Linköpingiin. (pv matka n 500 km)
2 pv Linköping-Motala-Lund
toisena päivänä lähdettiin puolilta päiviltä ajamaan Motalan kautta, kun siellä oli hieno hiekkaranta, poikkesi E -tieltä yhteensä n 60 km. Lund taasen on ruotsin eteläkärjestä vajaan 100 km päässä (Päivän matkaksi tuli vajaa 400 km)
3 pv Lund-Trelleborg (100 km). Ruotsin eteläkärjestä tt-linesin laivaan klo 10 (Nils holgersson/peter pan) rv-2000, jolla 7 tuntia saksaan. Saksassa oltiin iltapäivällä klo 17, laivan paras hytti, siis sviitti maksoi alle 150 e, autoineen 3 hlöltä ja hytti oli n 30 m2. Ruoka oli hyvää ja halpaa n25 eur kahdelta, lapset ilm.
Saksassa: Travemunde-Goslar. Samana 3 päivänä huristeltiin sitten Saksassa 300 km Goslariin (motarilla meni reilu parituntia urakkaan ja pari taukoa), joten perillä oltiin klo 20 aikoihin). Yhteensä 400 km.
4 pv Goslar-Kirchen am Ries, Goslarissa ehdittiin pyöriä hyvin aamupäivä ja sitten startattiin etelä-saksaa kohti Kirchen am Ries'tä 500 km. Otettin Kirchen am Ries tukikohdaksi 4 päiväksi. Sieltä ajoi Legolandiin /Ulmiin vajaassa tunnissa, samoin kuin stuttgarttiin jossa on Mersun uudehko museo. Porsche museo on myös Stuttgartin kupeessa (vaan oli kiinni). Prinsessa ruususen linna myös tällä suunnalla n 200 km kaakkoon.
8 pv Kirchen am Ries - Elzach (länsilaidalla etelässä) 650 km.
matkalle osui (tai oikeammin navigaattorista löysin) Sinnheimin lentokonemuseo jossa mm concorde, johon pääsee sisälle. Samoin venäläinen virkaveli, maailman suurin formula näyttely mm kimin ja keken auto, vetureita, tankkeja, tykkejä, autoja ja hirveästi lentokoneita, sis pääsymaksulla kaikki reilun 15 e! Ja alueella 50 km päässä toinen vastaava jossa mm jumbojetti.
9 -10 pv Freiburg on europa-park 150 futiskentän kokoinen huvipuisto. Black forest, vuoristot, mäkihyppymäet ja käkikello kaupunki löytyivät tältä suunnalta. Ranskaan olisi ollut matkaa muutaman kymmenen kilometriä, mm strassborg. Pariisiin sitten vähän enemmän.
11 viel Elzachissa, ruvettin harkitsemaan kotiinlähtöä. Hermot oli mennä kirkonkelloon kun löi tasatunnein ja sen lisäksi vielä 15 yli ja vailla plus puolenlyönnit.
12 päivä lähdettin kotiin päin eli hampurinlähelle ajeltiin reilu 600 km, jossa majataloon. Vaikka olikin lännessä tuli mieleen itä-saksa. Telkkakin oli telefunken, suoraan vanhoistasaksalaisista poliisisarjoista. Tästä paikasta löytyi ensimmäinen joka puhui sujuvaa englantia. Ei puhuttu legolandiassa ja ei oikein mersun museossakaan englantia.
13 päivä laivalla yli travemunde-trelleborg.
ajeltiin taas klo 17 jälkeen trelleborg -kristianstad 150 km.
14. päivä paluu päätettiin tehdä kansanomaisesti viikkarilla, varasin laivan paripäivää ennemmin iltalähdöksi Turkuun. Oli hyvää aikaa ajella uinnin lomassa iltalähdölle klo 20 reilu 500 km.
15 päivä naantalista -espooseen.Aamulla Tuholmassa.
18.00 tietämillä Hampurin paikkeilla.
Puolen yön tienoissa Mulhousessa.
Aamuvarhaisella Lyonissa.
Ennen puolta päivää Perpignanissa.
Ennen iltahämärää Alicantessa.
Siinä meni Saksan lisäksi Ranska ja osa Espanjaakin.
- hieno maa
Olimme pari kesää sitten kuukauden automatkalla, jossa kiersimme Saksaa, Itävaltaa, Sveitsiä ja Pohjois-Italiaa. Kilometrejä tuli noin 9000 sisältäen matkat Suomesta lautalla Ruotsiin ja edelleen Tanskan läpi Saksaan.
Pienet kaupungit, kuten Celle ja "romanttisen reitit " kaupungit ovat viehättäviä. Kannattaa hankkia/lainata Ari Taipaleen kirjoittama Saksan Matkaopas (ISBN 951-31-0534-2), jossa hyvin kuvattu eri reittejä ja niiden nähtävyyksiä. Kirjastosta löytyi myös muitakin mainioita oppaita, joita kannattaa selata. Liikaa ei kuitenkaan kannata suunnitella. Me katsoimme aamulla aina seuraavan suunnan ja pysähdyttiin kun siltä tuntui. Ei tullut turhaa stressiä..
Teltta oli mukana ja pari yötä siinä oltiin Alppien leirintäalueilla. Muutoin majoitus oli Gasthauseissa; hinta oli n. 50€/huone. Meillä ei ollut yhtikäs saksan osaamista, ja jos vähänkään osaa saksaa niin ei siitä haittaa ole, päin vastoin. Mutta asiat saatiin hoidettu englanniksi, vaikka välillä vastaus tuli saksaksi.. - alkup. kirjoittaja
Kiitos suuresti kaikille vastanneille! :)
Tiedoista oli paljon hyötyä ja tuli uusia ideoita miten matkaa voisi suunnitella... Kirjavinkkikin oli hyvä, joten täytyypä pistäytyä kirjastoon tai jopa kirjakauppaan joku päivä!
Yllättävä tieto oli se, että englanti ei olekaan Saksassa niin yleinen kieli kuin luulisi! No, sainpa ainakin hiukan lisävirtaa ruosteisen saksani kertaamiseen ja opiskeluun! :D
Samoin tuo Visan kelpaamattomuus monissa paikoissa oli hyvä kuulla etukäteen. Valuutta on onneksi sentään sama! Pankkitädiltä voisin kyllä kysellä olisko mahdollisuutta tuon Masterin saamiseen...
Ps. Lisääkin matkakokemusksia saa vielä laittaa! :)- lainaten
"Saksa on paska maa". Keski-Euroopan helmet löytyy Itävallasta ja Sveitsistä, motaria pääsee nopeasti.
- limpo
Niin ettei visa käy ja nou spiik inglish???
Jääny jotenkin huomaamatta täss viime vuosina Saksassa reissatessa.
Ihan hyvin Visa käy ja Englanti sujuu siellä missä niin voi olettaakin... - kröhöm
limpo kirjoitti:
Niin ettei visa käy ja nou spiik inglish???
Jääny jotenkin huomaamatta täss viime vuosina Saksassa reissatessa.
Ihan hyvin Visa käy ja Englanti sujuu siellä missä niin voi olettaakin...No jaah... englannilla ei todellakaan Saksassa pärjää. Esim. Hampurin Hauptbahnhofilla ei junalippua englanniksi saa ostettua. Tai ehkä saa, mutta jos haluaa oikean lipun oikeaan paikkaan niin kannattaa vaihtaa saksan kielelle, jos se luontuu. Tai sitten ostaa lipun automaatista :)
- ev
limpo kirjoitti:
Niin ettei visa käy ja nou spiik inglish???
Jääny jotenkin huomaamatta täss viime vuosina Saksassa reissatessa.
Ihan hyvin Visa käy ja Englanti sujuu siellä missä niin voi olettaakin...kokemukset viime kesältä. Käteisellä oli maksettava joka paikassa.
- Anneli 32
ev kirjoitti:
kokemukset viime kesältä. Käteisellä oli maksettava joka paikassa.
mutta mastercard käy jokapaikassa missä eivät vastaanota visaa..
Niin ja kyllä englannilla pärjää. itse osaan kyllä saksaakin ja arvostavat sitä että edes yrittää..:9
- B&B
15 vuoden ja n.3 vuosittaisen käyntikerran perusteella voin suositella:
Lybeckin(n.28km) lähellä Haffkrugissa.Hinta 20€/hlö,(lapset vähän halvemmalla)
sisältäen maittavan aamiaisen,hyvät sängyt ja ystävällisen palvelun.Leskirouva puhuu vain saksaa, mutta on erittäin hoksaavainen ja elekielelläkin pärjää loistavasti.Ylä-aulassa television katselumahdollisuus.
n.4km päässä sijaitsee huvipuisto Hansapark(avoinna 24.3-16.10 ,joka päivä klo 9:00 alkaen)jonne myös kävelyreitti.
Rautatieasema 70m.päässä josta juna tunnin välein Lybeckiin 20 minuutissa.Maksaa tällä hetkellä 3:30€ aikuiselta.Vaihtamalla pääsee vaikka Hampuriin.
Ajo-ohje: Puttgardenista n.80km ausfahrt Haffkrug josta Haffkrugiin päin,sitten radan yli ja 4.talo vasemmalla Haus Katharina (punainen tiilikatto).Myös edeltävä talo Zimmerfrei mutta siitä ei koemusta.
Puh:04563/1344 (sesongin ulkopuolella varaus ei kovinkaan välttämätön,tilaa on 11 henkilön majoittamiseen) - b vcdgh
15 vrk reissussa, Turku-Tukholma-Köpis- Hampuri- Köln- Munchen- Berliini- Rostock- Helsinki. Kilometrejä tuli koko reissussa auton mittariin vajaat 5000 ja laivamatkat siihen päälle. Päivittäinen ajomatka vaihteli reilusta sadasta kilometristä n. kuuteen sataan. Rahaa meni jonkin verran yli 3000 euroa, josta laivamatkat veivät melkein kolmasosan. Yöpyminen hotelleissa, joiden hinta vaihteli 60:n ja 130:n euron välillä. Kouluenglannilla pärjää ihan riittävän hyvin, joskin etelässä ja pikkukylissä kaikki eivät englantia puhu. Ajaminen on Saksassa ihan helppoa myös suurissa kaupungeissa, jos on edes jonkin verran ajanut isommissa paikoissa. Navigaattori kannattaa ehdottomasti olla mukana.
- Fisufisu
Olen kirjoitellut omia kokemuksia parilta viimeiseltä Saksan reissulta tänne:
Kesä 2010 : http://kuvablogi.com/kb/matkakuvauksia/2010/07/5003/
Kesä 2007 : http://kuvablogi.com/kb/matkakuvauksia/2008/07/773/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397860Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412029Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822