Joudun erotilanteen vuoksi luopumaan kahdesta koirastani. Tulen antamaan ne pois hyvään kotiin.
Olisiko kellään kertoa omia kokemuksiaan vastaavasta tilanteesta? Miten löysit uuden kodin lemmikillesi/lemmikeillesi? Oliko se prosssina kuinka vaikea? Millaisia seikkoja otit huomioon uutta kotia valitessasi? Pidätkö yhteyttä lemmikkisi uuteen omistajaan? Harkitsitko muita vaihtoehtoja mietiessäsi lemmikkisi tulevaisuutta?
Olen kiitollinen kaikista vastauksista.
Koirasta luopuminen
9
2377
Vastaukset
- vähissä
toi lie monelle tuttujuttu,ja silloin kun ei jaksa ,lie turha taistella yli voimiensa, mutta kun tilanne rauhoittuu mielessäsi, voit myymistä katua, siksi mieti tarkoin.Itse sain varakodin jossa on hyvä olla koirien,en myynyt vaan sovittiin ehdot, koirat tulee mun luo aina silloin kun haluun tai toiset tarvii hoitajaa, koirat on ihan rauhallisia molemmissa kodeissa.Minä huollan rokotukset ja jos lääkäriä tarvii,ei ole tarvinneet,iloisia ovat tullessa ja lähtiessä hyvä näin.
- tilanne...
Mulla edessä taitaa olla sama tilanne. Puolison kanssa erottiin ja kaksi koiraa jäi...en tiedä pystynkö huolehtimaan niistä, vaikka luopuminen tuntuu todella pahalta :`( Olen todella kiintynyt niihin ja ne ovat perheenjäseniä, kuin lapsia minulle...
Toinen koirista on myös hyvin vaativa taloudellisesti...en tiedä pärjäänkö molempien kanssa yksin.
En oikein tiedä mitä tehdä.. :(
Neuvoja? vinkkejä?- olen
ollut samassa tilanteessa jokunen vuosi sitten. kaksi koiraa jäi minulle ja jouduin todella miettimään kuinka pärjäisin. Päätin kuitenkin yrittää koska en halunnut perheenjäsenistäni luopua ja lopulta kaikki sujuikin hyvin. Alku oli tosin rankkaa ja välillä meinasi usko loppua mutta hyvin on pärjätty näinkin. Eli ainakin kannattaa yrittää pärjätä, on se kuitenkin kaikkien kannalta parempi ratkaisu kuin antaa koirat pois.
- koeajalle
Ei kannata suoralta kädeltä myydä koiria ainakaan kokonaan, koska voi tulla katumäpäälle tai uusi koti voikin paljastua huonoksi vasta myöhemmin. Jos myyt koirat kokonaan, et voi asialle tehdä enää mitään.
Hyvä ratkaisu voisi olla juuri alla olevan vastaajan kaltainen tilanne, jossa koiralla olisi kaksi kotia. Jos koirat ovat tottuneet toisiinsa, antaisin ne vain yhdessä.
Jos ensin antaisit koirat koeajaksi 3-6 kk:ksi ja sen jälkeen vasta myisit/antaisit koirat puoliomistukseen. Eli sinä olisit edelleenkin toinen omistaja ja uusi perhe toinen. Tällöin voisit seurata koirien elämää ja ottaa koiria välillä hoitoon.
Tee kirjallinen sopimus siitä, mitä sovitte. Jätä itsellesi koiran rekisteröintipaperit, jos myyt koiran osaomistukseen. Anna uusille omistajille kopiot niistä.
Teet sitten mita tahansa, anna koirat kuitenkin ensin tietyksi ajaksi vain koeajalle vähintään 3 kk:ksi, jolloin voit seurata niiden elämää ja miten niillä ja uudella pereheellä sujuu. Tee siitäkin kirjallinen sopimus. Koeajalla voit esim. maksaa koirien ruokinnan.
Täällä lomakkeita:
http://www.kennelliitto.fi/FI/Asiakirjat/Sopimukset.htm - annat koirat pois?
Kyllä, on vaikeaa olla kahden koiran kanssa yksin, vielä vaikeampaa se on vastasyntyneen vauvan kanssa! Siinä tilanteessa minä olin ja molemmat koirat pidin!
Kertaakaan en harkinnut koirista luopumista, minusta koira otetaan aina eliniäksi! Minä (tai virallisesti kai me)olin koirani ottanut eikä ero ja tuleva yksinhuoltajuus tosiasioita muuttanut.
Myönnän kyllä, että muutamana pakkasaamuna kun vauvaa pakkasin ulkoilukuntoon, kävi mielessä, että kuinka paljon helpompaa olisi jos ei tarvitsisi ulos lähteä, mutta onko elämä aina helppoa?
Vaikeaa välillä oli, mutta päivääkään en kadu!
Miksi eron takia koirat pitäisi hävittää?- BansheeOrig.
Joka tietää ettei aikaa/jaksamista koiralle enää ole, tekee ehdottoman fiksusti luovuttaessaan sen parempaan kotiin. Näin tekisin myös minä jos ero tulisi, sillä yksin en millään kykenisi antamaan työkoirallemme sen vaatimia koulutuksia ja metsästysreissuja. Koiran etu on minulle tärkeämpi kuin omat periaatteeni tai suruni sen menettämisestä.
BansheeOrig. kirjoitti:
Joka tietää ettei aikaa/jaksamista koiralle enää ole, tekee ehdottoman fiksusti luovuttaessaan sen parempaan kotiin. Näin tekisin myös minä jos ero tulisi, sillä yksin en millään kykenisi antamaan työkoirallemme sen vaatimia koulutuksia ja metsästysreissuja. Koiran etu on minulle tärkeämpi kuin omat periaatteeni tai suruni sen menettämisestä.
vaan ihmettelen, että jos sinä et eron tullen pystyisi antamaan koirallenne sen vaatimia koulutuksia ja metsästysreissuja, niin kuka niitä sille NYT antaa?
Ilmeisesti se toinen puolisko: miksi siis eron tullen et antaisi koiraa hänelle, vaan etsisit jonkun muun kodin? Eikö olisi koiran edun mukaista antaa se sille toiselle puoliskolle?
Vaan toivottavasti teille ei nyt kuitenkaan ikinä tule ero, olipa tämän koira-asian kanssa miten tahansa :-))- BansheeOrig.
tiinamuori kirjoitti:
vaan ihmettelen, että jos sinä et eron tullen pystyisi antamaan koirallenne sen vaatimia koulutuksia ja metsästysreissuja, niin kuka niitä sille NYT antaa?
Ilmeisesti se toinen puolisko: miksi siis eron tullen et antaisi koiraa hänelle, vaan etsisit jonkun muun kodin? Eikö olisi koiran edun mukaista antaa se sille toiselle puoliskolle?
Vaan toivottavasti teille ei nyt kuitenkaan ikinä tule ero, olipa tämän koira-asian kanssa miten tahansa :-))Minä ja puolisoni tietenkin? Mitä ihmettelemistä siinä on? Tämä koira on yhteinen projektimme.
Eron tullen katoaisi toisen työpanos, eli koiralta häviäisi puolet nykyisestä duunista. Ja aktiiviselle koiralle se olisi liian vähän, meidän mittapuumme mukaan. Sitäpaitsi yleensä eron jälkeen käy niin, että töitä joutuu painamaan normia enemmän jotta saisi maksettua yllättävät menot ja ne kulut, jotka ennen laitettiin puoliksi. Puhumattakaan siitä, että henkinen kapasiteetti on suurimmaksi osaksi selviytymisen ja surutyön käytössä. Kehitä siinä sitten koulutussessioita koiralle.
Ja se näistä hypoteettisista eromietelmistä. BansheeOrig. kirjoitti:
Minä ja puolisoni tietenkin? Mitä ihmettelemistä siinä on? Tämä koira on yhteinen projektimme.
Eron tullen katoaisi toisen työpanos, eli koiralta häviäisi puolet nykyisestä duunista. Ja aktiiviselle koiralle se olisi liian vähän, meidän mittapuumme mukaan. Sitäpaitsi yleensä eron jälkeen käy niin, että töitä joutuu painamaan normia enemmän jotta saisi maksettua yllättävät menot ja ne kulut, jotka ennen laitettiin puoliksi. Puhumattakaan siitä, että henkinen kapasiteetti on suurimmaksi osaksi selviytymisen ja surutyön käytössä. Kehitä siinä sitten koulutussessioita koiralle.
Ja se näistä hypoteettisista eromietelmistä.keskustelulle, jos vaikka joku ulkopuolinen lukija saisi ahaa-elämyksen, tai jotain vastaavaa.
Koira -kuten lapsikin- ja mikä tahansa toisen ihmisen kanssa yhdessä hankittu (esim. talovelka) on tietysti ja tottakai yhteinen projekti.
Vaan ei se eron tuoma tilanne ole suoraan verrannollinen sata-asteikolla minkään entisen kanssa. Siis siten, että ukko kun häipyy sataprosenttisesti, niin eukon kaikki hommat kasvaisivat vastaavan määrän!
Sehän tekee jo useita satoja rosentteja... Ja ihan vain yhtä ihmistä kohti. Mission impossible.
Jos te NYT harrastatte koiraanne yhdessä, ja jos sitten yhtäkkiä toinen ei harrastaiskaan enää, niin eihän sen koiran harrastaminen vähene yhtään, ainoastaan ympärillä oleva väki vähenee yhdellä henkilöllä.
Vai tarkoitatko siis, että tätänykyä sinä harrastat koiran kanssa maanantaisin aamulla kaksi tuntia ja isäntä illalla kaksi tuntia. Tiistaina taas vastaavasti isäntä aloittaa aamulla tunnin keikalla, ja sinä jatkat iltasella kolmen tunnin sessiolla?
Aha.
Me ainakin isännän kanssa harrastamme yhdessä. Ja sitten jos emme harrastaisi yhdessä, niin kumpikin kuitenkin varmaankin harrastaisi saman ajan muualla, vaikkapa muiden koirien kanssa. Se harrastusaika ei kuitenkaan vähenisi yhtään...
Vaan se näistä hypoteettisista eron aiheuttamista koiraongelmista, ihan totta. Tyhjänpäiväistä spekulointia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2085995Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä492705- 1562252
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne412042Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161769- 821414
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621387Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241321Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https351271Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.109997