Olisin halunnut kysellä mitkä ovat lonkkavian tyypiillisiä oireita?
Olisin siksi kysellyt koska itse ole hieman huolissani éttä omalla koirallani saattaisi olla lonkkavika...
aikaisemminkin toiset ovat ihmetelleet että koirani kävelee hassusti ja taas kerran eräs nainen kysyi että ontuuko koirasi takajalkaa. (kohta sitten ei enää ontunut. )
Itse en kyllä edes huomaa että koriani kävelisi "oudosti" normaalista tai ontuisi koska se on aina kävellyt vähän hassusti... (joku sanoi vielä että tämän rotuiset normaalisti kävelevätkin hieman poikkeavasti.)
Koirani ei kuitenkaan ikinä valita jalkoja, mutta kävelee aina niin että taka jalat menevät vähän hassusti. (löysän näköisesti) Mutta ravissa ja juoksee ihan normaalisti. lenkeilläkin vapaan juoksee mielellään. Koirani kyllä venyttelee palojn mutta sekin on tyypillistä rodulle ja kaikki muutkin rodun edustajat venyttelevät yhtä paljon.
Olen siis kuvauttamassa koirani kyllä tässä parin kk sisällä, mutta olisi hyvä tietää että onko tässä nyt mitään oireiden merkkejä. Harrastamme kuitenkin agilitya ja tavoitteemmekin on korkealla, jotenka jos oireet ovat selviä niin tietäisin että treenaisin kevyemmin enkä osallistuisi kisoihin...
lonkkavika?
6
13540
Vastaukset
- bajis
Itselläni oli pahasti lonkkavikainen (ja nivelrikkoinen) koira, joka jouduttiin lopettamaan 2,5 vuotiaana :(
Pentuna tapahtui muutaman kerran että se asentoa vaihtaessaan vingahteli, mutta ajattelin vain lihasten olevan jumissa. Koirani oli siis tosiaan ulospäin aivan normaali, sen kanssa harrastettiin agilityakin reilu vuosi. Parin vuoden iässä alkoi kuitenkin oireilemaan selkeästi jolloin kuvattiin: paha lonkkavika (hädin tuskin E/E) ja nivelrikko, luupiikkejä yms.
Ulkona oli loppuun saakka aivan normaali (juoksi tuhatta ja sataa yms), ainoastaan aamuisin köpötteli lyhyellä taka-askelella.
Koiraa pystyi liikuttamaan ja se oli muuten aivan kuin mikä tahansa nuori koira, mutta iltaisin sisällä se sitten alkoi olla tosi rauhaton, läähätti jatkuvasti ja vaikutti tuskaiselta. Välillä makasi jalat ylöspäin. Niin ja taka-askel oli lyhyt ja köpöttävä. Ei sitä voinut enää katsoa, ei ollut koiranarvoista syödä kipulääkkeitä joka ilta :( Siispä tuli aika luovuttaa.
Toivotaan että koirasi on kunnossa! Suosittelen kuitenkin pikaista kuvauttamista jotta mahdollinen lääkitys saataisiin aloitettua mahdollisimman pian. Itselleni lonkkavika tuli oman koirani kohdalla yllätyksenä, oltiin hierojan kanssa aina kuviteltu vian olevan selässä.- bajis
Vielä pitää lisätä, että loppuvaiheessa koira alkoi "paukkua" kuuluvasti varsinkin venytellessään.
("Lonkkanivelet voivat myös naksua kun reisiluun pää tulee pois lonkkamaljasta ja naksahtaa takaisin.")
- tietoa
Tiedättekö millaiset lonkat olivat/ovat koirienne vanhemmilla? Entä sisaruksilla? Itseäni kiinnostaa tuo lonkkien periytyminen, kun olen itselleni hankkimassa pentua lähiaikoina.
Olen kovasti pahoillani lopetetun koiran vuoksi ja toivotaan parasta tämän toisen kohdalla, että ei olisi mitään vakavaa.
ps: mistä roduista oli/on kyse kohdallanne?- bajis
Koirani oli sekarotuinen, jonka vanhempia ei oltu kuvattu. Emä rekattu sakemanni, sen sisaruksia ei kuvattu, vanhemmat molemmat B/B.
Koirani vanhemmista kumpikaan ei tosin koskaan ole oireillut millään tavalla. Isä (sakemanni-aussi) on tosin menossa ensi kuussa kuvattavaksi, ihan mielenkiinnon vuoksi.
- alkuper.
Tällä viikolla soittelinkin jo helsinkiin (kun en jaksanut odotella tuloksien tulemsita kotiin) ja lonkat olivat B. Elikkä meidän hauvalla on vain omaperäinen kävely tyyli... XD
Kyllä oli helpostus! :D - Seropiy
Mun 2-vuotiaalla sekarotuisella on myös samanlaisia oireita. Se on aina kävellyt takajaloillaan hassusti, vähän niinkuin olisivat heikon oloiset ja takapää heiluu puolelta toiselle....hmm sitä on vaikea kuvailla. Pitäisi ottaa video niin saisi parhaimman kuvan. Nimeomaan vain kävellessä sen huomaa. Koirani on tosi rauhallinen tapaus, ei vaadi lenkille pääsyä ja nukkuu vaikka koko päivän jos kukaan ei huomio. Tekee kyllä mielellään mitä pyydetään ja lähtee aina lenkille. Mielellään käpöstelee pihalla ja laukkaa harvoin, vain silloin kun on leikkikaveri tai on pitkään ollut häkissä niin silloin on virtaa. Painoakaan ei pitäisi olla liikaa, sillä kylkiluut tuntuvat. Hyppäämisessäkään ei ole ongelmaa ja kiipeää joka päivä rappuset normaalisti. Eikä ole koskaan ontunut.
Olen miettinyt kuviin menemistä monesti, mutta silti ajattelen ettei niissä kuitenkaan mitään ole.
Tänään kuitenkin taas tuli mieleen että voisko niissä kuitenkin jotain olla. Lenkillä laahas perässä ja koko päivänä ei oo kiinnostanut mikään, mutta luulen että voi johtua 30 asteen helteestä. Lisäksi poika on alkanut nyt lähiaikoina pelkäämään mitä oudoimpia juttuja, esim. vesikuppia, tuijottaa kauan aikaa ja jos liikahdan kuppia vähän: koira saa sätkyn ja hyppää ilmaan. On nyt kiertänyt kupin kaukaa ja haukahtelee ja tuijottaa. Sitten äsken kuulin ryminää kamarista ja menin kattomaan niin tuo tuijotti maton päässä olevien valkoisten hapsujen joukossa olevaa yhtä mustaa hapsua ja hypähteli ja sai säikky sitä. Joka päivä se löytää jonkun pelottavan jutun. Ei ole aikaisemmin tehnyt tätä.
Muuten kyllä tuo on ihan iloinen koira, heiluttaa häntäänsä aina kun näkee minut. Koirathan on kyllä ovelia siinä mielessä, kun eivät kipuaan kovin helpolla näytä. Tisaalta kukaan ei tuon kävelytyyliin ole koskaan puuttunut tai sanonut että olisi outoa. Mä oon myös miettinyt sen johtuva rakenneviasta? eli se on perinnyt noutajan kropan, pitkä selkä ja aika vankka mutta muuten on pystykorvamaisen siro tassuiltaankin. Takajalat ovat ehkä pitemmän oloiset etujalkoihin verrattuna ja koira omaa myös lievän notkoselän.
Ens viikolla ois taas tokokokeet ja mietin pitäiskö varata aika sitä ennen varmuuuden vuoksi. Luoksetulossa ollaan keskitytty vauhtiin ja se on nyt laukannut sen joka kerta. Viime kokeissa ravas.
Me ei alo-luokkaa pitemmälle mennä kun niissä ylemmissä tulee sitten enemmän vauhtiliikkeitä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216705Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562303- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981055- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.89953Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767