Kaiuttimien rakennus.

Aloittelija.

OK... Voisitteko kertoa kaiuttimien rakunnuksesta aika yksityiskohtaisesti. Tiedän että tarvin elementit ja jakosuodattimen, mutta enpä juuri muuta, jtoen voitteko valaista minua lisää. Elementtejä voisi myös suositella, kun meinaan näin alkuun 2- tai 3-tie kaiuttimet. Tarvisin infoa varsinkin noista jakosuodattimista.

9

4669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

sulla on edessä sen verran monimutkanen projekti että tuskin sitä kukaan alkaa tyhjentävästi selittään tällä palstalla. Ehdottasin hommaamaan jonkun kaiuttimien rakennusopas kirjasen. Siitä saisit osviittaa tilavuuksista, refleksi putken pituus ja halkasija (jos sellasen teet)jakosuotimen arvot ym.ym.

• Einariini

Kotelomateriaalina suositaan MDF-levyä, koska se elää vain vähän ilmankosteuden vaihdellessa. Jos teet kotelot puusta, niin täytyy käyttää mahdollisimman kuivaa puuta sekä kiinnittää saumoissa huomiota siihen, että puu voi hieman elääkin. Esim. sellaiset pitkähköt (yli 15-20cm) liitokset, joissa puun syyt kohtaavat 90 asteen kulmassa voivat herkästi halkeilla. Tällaisissa saumoissa onkin jo syytä harkita silikonisaumaa, joka on puristettu kupukantaisin ruuvein kiinni, ei uppokantaisin. Silikonista haihtuu elementille haitallisia kaasuja noin vuorokauden ajan. Koteloon sen verran tukia, että koteloa koputtaessa eri puolilta ei esiinny kumeita kohtia, vaan seinät ovat vankat kuin kivi. Kotelon päällä pitää voida hyppiä. Tämä siis ihanteena mielessä! Käytännössä vaikea saavutus. Hyvin harvojen kaupallisten kaiuttimien kotelot ovatkin tukevuudeltaan aivan ihanteelliset.

Jakosuotimien rakentelu on helpoin aloittaa käyttäen ensimmäisen ja toisen asteen suotimia. Asteet tarkoittavat sitä, 1. asteen vaimentaa 6 db/oktaavi, 2. asteen 12db/oktaavi, 3. asteen 18db/oktaavi jne. Jakotaajuus tarkoittaa sellaista taajuutta, jossa elementin toisto on vaimentunut 3 desibeliä. 1. asteen suotimissa elementit kytketään samannapaisesti, 2. asteen suotimissa eri napaisesti ja 3. asteen suotimessa ei olekaan oikeaa vaihtoehtoa, vaan se täytyy itse kuunnella kummalla tavalla kytkee.

Seuraavaksi komponenttien arvot. Bassoille tulee alipäästösuodin, diskanteille ylipäästösuodin ja keskiäänille kaistanpäästösuodin.

1. asteen suodin:
      basso: elementin kanssa sarjaan kytketty kela, jonka arvo millihenryinä on (159*impedanssi)/jakotaajuus.
      diskantti: elementin kanssa sarjaan kytketty kondensaattori, jonka arvo mikrofaradeina on 159000/(impedanssi*jakotaajuus).
      keskiääni: molemmat edellisistä.

2. asteen suodin:
      basso: elementin kanssa sarjaan kytketty kela, jonka arvo millihenryinä on (225*impedanssi)/jakotaajuus. Kelan jälkeen tulee elementin kanssa rinnan kytketty kondensaattori, jonka arvo on 112500/(impedanssi*jakotaajuus) mikrofaradia.
      diskantti: elementin kanssa sarjaan kytketty kondensaattori, jonka arvo mikrofaradeina on 159000/(impedanssi*jakotaajuus). Kondensaattorin jälkeen elementin kanssa rinnankytketty kela, jonka arvo on (225*impedanssi)/jakotaajuus millihenryä.

Elementtien impedanssi vaihtelee taajuuden mukaan. En suosittele käyttämään sellaisia elementtejä, joiden impedanssivastetta ei ole saatavilla.

Jakotaajuuden valinnasta sen verran, että diskanteille suositellaan jakotaajuudeksi vähintään 2*resonanssitaajuus. Kuitenkin ensimmäisen asteen suodinta käyttäen jakotaajuuden pitää olla korkeammalla ettei diskantit hajoa heti. 1. asteen suodinta käyttäessä elementin on syytä omata vaste, joka jatkuu aika tasaisena jonkin verran "väärällekin" puolelle, koska vaimennus on niin loiva. 1. asteen suotimillakin voi saada oikein hyvän lopputuloksen, vaikka hifistien mielestä voikin ollan hienompaa mitä korkeamman asteen suodin on...

Diskantin vaimentaminen suoritetaan oikeaoppisesti ns. L-padilla, mutta myös ihan pelkkä sarjavastus ennen diskantin suodinta käy aivan hyvin ainakin kokeiluasteella. Uudet elementit voivat sisäänajon aikana muuttaa hieman soundiaan. Tästä johtuen esim. diskantin vaimennusta voi joutua muuttamaan sisäänajon jälkeen. Diskanttia vaimentava vastus kannattaakin sijoittaa kotelossa siten, että sitä voi myöhemmin helposti vaihtaa hajoittamatta koko kaiutinta. Rakentelu on hyvä aloittaa kaksitiekaiuttimesta.

Peerless-elementeistä saa kokemukseni mukaan jo aivan kohtalaista ääntä tällaisia perussuotimia käyttäen. Monissa niistä on myös riittävän tasainen vaste 1.asteen suotimia varten. Aika pitkälti makuasioita, että tykkääkö jos jakotaajuus korkealla vai matalalla, ovatko suotimet jyrkät vai loivat ja paljonko käyttää vaimennusainetta. Ei välttämättä kannata pyrkiä mahdollisimman tasaiseen taajuusvasteeseen, vaan sellaiseen soundiin, joka itseä miellyttää.

http://www.autosound.fi/tietoa_jakosuotimet.htm
      -Tietoa jakosuotimista, kytkentäkaaviot. Autosound-sivuilla on myös hyödyllisiä ohjelmia, esim. BassBox Designer.

http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
      -Monentyyppisiä diy-projekteja.

• Aloittelija.

Kiitoksia perusteellisesta vastauksesta!

• ostamaan sarjan
        Aloittelija. kirjoitti:

Kiitoksia perusteellisesta vastauksesta!

Kovin kattavaa ohjeistusta tuskin kukaan jaksaa kirjoittaa, sillä se vaatisi muutaman kymmenen sivun mittaisen sepostuksen:) Mutta tässä muutamia vinkkejä, joista kannattaa lähteä liikkeelle.

Ensimmäiseksi tee-se-itse kaiutinkokeiluksi suosittelisin ostamaan valmiiksi suunnitellun sarjan, jonka kokoat itse. Suunnitteluun vaikuttaa hyvin moni asia ja tämä vaatii paljon laskemista. Parhaan lopputuloksen saamiseksi vaatisi myös mittauksia ja testikappaleiden rakentamista... tähän kovin monella ei ole resursseja. Kuten myös elementit tulee osata valita oikein, että ne sopivat järkevästi yhteen ominaisuuksiltaan. Tämän takia kokeneemman rakentelijan suunnittelemasta sarjasta saa paremman lopputuloksen kuin itse kokeilemalla ensimmäistä kertaa. Toisaalta itse suunniteltu on aina itse suunniteltu:)

http://www.hifitalo.fi/ löytyy monia rakennussarjoja, joiden mukana tulee ohjeet ja tarvittavat komponentit. Sieltä kannattaa myös ostaa elementit ja komponentit.
        Myös Harrin kaiutin http://www.harrinkaiutin.fi/indexflash.php myy rakennussarjoja.

En tiedä oletko katsellut Ljudiaa, mutta sen firman voit unohtaa. Itselläni on ihan tarpeeksi kokemusta sen firman kautta asioimisesta. Useamman viikon toimitusajat eivät innosta, varsinkaan kun hinnat eivät ole yhtään edullisemmat... Plus se, että toimittavat väärät komponentit ja uusien saamisen menee toiset pari viikkoa. Eivätkä heidän rakennussarjansakaan ole kovin laadukkaita esim. verrattuna hifitalon sarjoihin.

Netistä löytyy monen harrastelijan rakentamia kaiuttimia ja ohjeita. Kannattaa katsoa niitäkin. Troels Gravesenilla on todellakin hyviä ohjeita... toinen hyvä rakentelija on Tony Gee http://www.humblehomemadehifi.com/ jolla on myös paljon rakennusohjeita sivuillaan.

Ja jos haluat kattavan opastuksen kaiutinrakenteluun, niin mene käymään kirjastossa. Pekka Tuomela: Tee itse hifikaiuttimia -niminen kirja kannattaa lainata ja lukea (voi tietty halutessaan ostaakin). Sieltä löydät varmasti tarvitsemasi tiedot ja ohjeet kaiutinrakenteluun ja suunnitteluun. Lisäksi siihen on koottu monia ohjeita rakentamiseen... näistä suurimman osan voi ostaa sarjana hifitalosta.

Myös http://www.dvdplaza.fi/ on hyvä paikka etsiä tietoa kaiutinrakenteluun liittyen.

Onnea tulevan projektisi pariin.

• Aloittelija.

http://www.qnet.fi/casmi/merchant.ihtml?pid=3661&step=4
      http://www.qnet.fi/casmi/merchant.ihtml?pid=3668&step=4
      http://www.qnet.fi/casmi/merchant.ihtml?pid=2277&step=4
      http://www.qnet.fi/casmi/merchant.ihtml?pid=2339&step=4
      http://www.qnet.fi/casmi/merchant.ihtml?pid=2280&step=4

Saako noista rakennettua edes jonkinmoiset 2-tie kaiuttimet? Laskin noiden jakosuodattimien osat Pekka Tuomelan: tee itse HIFI kaiuttimia -kirjan perusteella. Jos viitsitte, voisitteko vähän tarkastella, mitkä ovat hinta-laatu suhteeltaan hyviä kamoja, kun minä en edelleenkään näistä kovin paljoa tajua.

• mutta

Olet ilmeisesti rakentamassa lattiakajareita? Kirjahyllymalliin tuo 8" elementti on vähän huono... tarvitsee kumminkin ison kotelon.

Mutta kyllä noista saa jonkinmoiset 2-tie kajarit rakennettua... En kyllä suosittele MGR:n elementtejä. Itse olen rakentanut kahdet kaiuttimet käyttäen niiden elementtejä. Hinta-laatu suhde niissä on kyllä ihan ok, mutta elementit on tosiaan tehty popittamista varten, eivätkä toimi juuri muulla musiikilla kuin popilla. Mutta jos tähän tarkoitukseen olet kaiuttimia tekemässä, niin sitten ne sopivat tarpeisiisi hyvin:)

Ja toinen syy, miksen suosittele MGR:n elementtejä on, ettei niistä ole tarjolla mitään mittaustietoja. Tämän takia et tiedä millanen on elementin taajuusvaste ja impedanssikäyrä... tarvitset näitä tietoja jos haluat rakentaa juuri kyseisille elementeille sopivan jakosuotimen. Taajuusvasteesta näkee esim. varsin hyvin mikä tulisi olla jakotaajuus kyseisille elementeille. Koska kaiutinelementtien käyttötaajuusalue on se väli käyrässä, joka on mahdollisimman tasainen. Bassolla tietysti enemmän, koska kotelolla on mahdollista vahvistaa matalia taajuuksia.

Ja nuo elementit eivät edes sovi yhteen... basson herkkyys on 87dB ja diskantin 96dB. Nyrkkisääntönä on, että elementtien herkkyydet tulisi olla samat (lue tarkemmin Tuomelan kirjasta asiasta)... jos et sitten halua vaimentaa jakosuotimessa diskanttia 9dB. Alle 3dB erotus on vielä hyväksyttävissä, sillä tätä pienempää eroa korva ei helpolla kuule. (ellei sitten kyse ole kultakorvista) Tuolle bassolle parempi diskantti olisi esim. http://www.qnet.fi/casmi/merchant.ihtml?pid=2591&step=4
        Tosin ilman basson taajuusvastetta ei voi asiasta olla varma.

Tämän takia suosittelen mieluummin käyttämään vähän enemmän rahaa ja ostamaan esim. Peerlessin elementtejä. Niihin on saatavilla kattavat mittaustiedot (tosin ei näköjään casmitechin sivuilta) ja hinta-laatusuhde on myös kohdillaan. Peerlessin elementtejä kun on käytössä laadukkaiden kaiutinvalmistajien malleissakin.

Puhun nimittäin omasta kokemuksestani, sillä itsekin rakensin ensimmäiset kaiutinkokeiluni käyttäen halpoja elementtejä rahansäästömielessä. Mutta kuunnellessa laatu oli mitä oli ja alkoi vituttaa, kun ei raaskinut sijoittaa muutamaa kymppiä enemmän elementteihin, joilla musiikinkuuntelukin olisi ollut paljon nautinnollisempaa. Kun oletettavasti aiot käyttää rakentamiasi kaiuttimia pidempäänkin?

Onhan se helppo ajatella, että jos tulee huonot niin tekee sitten seuraavista paremmat... itsellä on nyt ollut nuo jälkimmäiset huonot käytössä 3 vuotta ja kunhan pääsen muuttamaan isompaan kämppään, alkaa seuraava rakennusprojekti. Jossa oppirahat maksaneena, käytän kunnollisia komponentteja...

8" basso on vähän rajoilla meneekö liian isoksi 2-tie kaiuttimissa... riippuu pitkälti elementin ominaisuuksista. Itse suosittelisin mieluummin 6,5" elementtiä bassokeskiäänenä. Matalilla taajuuksilla tästä joutuu hieman tinkimään, mutta sovitus diskantin kanssa onnistuu paremmin. Jos bassotykkejä haluat, niin sitten pitäydy 8" bassossa ja yritä löytää mahdollisimman alas asti toistava diskantti.

Ja muista sitten koteloa rakentaessasi että tärkeimmät asiat ovat kotelon tukevuus ja tiiviys. Riippuen mitä materiaalia käytät, mutta esim. alle 20mm lastulevystä ei kannata edes harkita... mieluummin 25mm. Koivuvanerista taas 15mm on jo varsin tukeva. Ja mäntyä ei kannata käyttää materiaalina... liian pehmeää, koivu on jo riittävän kovaa puuta. Lattiakaiuttimiin kannattaa tehdä tukirimat kotelon sisälle ja vaimennustakaan ei pidä väheksyä.

• Mulla olis ylim. valmiit kopat Hifi-talon 50/3 rakennus-sarjaan pyydän niistä 40€ ja niissä on jo terminaalit paikoillaan, ei muuta kuin jakosuotimet ja elementit kasaan ja kiinni niin saa kyllä rehoilleen vastinetta. Koekuuntelu onnistuu kun itelläni on käytössäni valmis pari. Käy katsomassa hifitalo.fi, Sieltä lisää tietoa.
      [email protected]

• Aloittelija.

Ei valitettavasti kiinnosta, kun en ole aivan tuollaista 3-tie/2-tie kaiutinta ajatellut ja puutavaraa on itselläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe