Terve!
Tuleva yliopisto-opiskelija vielä ilman kämppää, koulujen alkuun vajaa 2 vkoa. Kiinnostavien vuokra-asuntojen hinnat ovat siinä 400€/kk -luokkaa. Nyt pieni ajatus on iskeytynyt päähäni, että mitäpä jos ostankin oman sellaisen.
Samalla tekisin ikäänkuin säästöä itselleni tulevaisuuteen. Miksi maksaa vuokraa toiselle kun siitä ei jää itselle mitään käteen? Ennemmin siis lyhentäisin lainaa.
Kertokaas fiksummat, miltä kuulostaa? Ja kuinka toimii valtion maksama asumistuki jos ostan kämpän itselleni, asun siinä vaikkapa 5vuotta ja samalla lyhennän lainaa sen ~400€/kk. Saanko tukia?
omistusasunto + asumistuki
10
2725
Vastaukset
- mamatööri
Vai pitääkö minun vuokrata omistamani kämppä heti jonkulle toiselle ketä sitten maksaisi vuokraa minulle? ja samalla tietysti maksaisin vuokraa omalle vuokranantajalleni vuokra-kämpässä. Ainakin tällöin saisin asumistukea, ilmeisestikin.
- saanut
vuosikausia asumistukea työttömänä ollessani omistusasuntooni:)Sossu maksoi asuntolainan korot.Voihan elämässä sattua mitä vain ja nykyään ei saa pakottaa myymään asuntoa.
Kelalle ja sossulle tulee halvemmaksi avustaa pienessä vastikkeessa ja korossa yhteensä kuin että jos menisit vuokralle.
En tiedä kuinka muilla mutta minun kohdallani toimittiin näin.:) - saanut
saanut kirjoitti:
vuosikausia asumistukea työttömänä ollessani omistusasuntooni:)Sossu maksoi asuntolainan korot.Voihan elämässä sattua mitä vain ja nykyään ei saa pakottaa myymään asuntoa.
Kelalle ja sossulle tulee halvemmaksi avustaa pienessä vastikkeessa ja korossa yhteensä kuin että jos menisit vuokralle.
En tiedä kuinka muilla mutta minun kohdallani toimittiin näin.:)Toinen juttu onkin sitten se että opiskelijalle ei myönnetä lainaa ym.mutta jos olet työssä ja ostat asunnon, joudutkin yllättäen työttömäksi, asiassa ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista:)
- jissu losso
Vai olisikohan niin että veronmaksajat eivät sittenkään rahoita asuntoasi?
PS. Et saa lainaa, tai jos saat niin et saa tukia omaisuuden takia- Jämä
Nuoren aloittajan kannattaisi perehtyä taloustunneilla kansantalouden toimintaan. Ei asumistuella omistusasuntojen lyhennyksiä maksella ja opiskelijoille asuntolainan saanti on vaikeaa.
Mutta jos sattumalta on esim. rikkaat yrittäjä vanhemmat niin voivat ostaa kämpän vaikka firman nimiin joka vuokraa sen opiskelijalle, niin tuet kyllä tulevat.. - mutta
Veronmaksajat rahoittavat asumisen siis asumistuella ilman pulinoita jos tää opiskelija asuu vuokralla sensijaan että "rahoittaisivat"tulevaisuutta ajatellen järkevämmän asumismuodon.Miten minusta tää kuulostaa nurinkuriselta...Sua opiskelija neuvoisin kysymään Kelalta tuota,saat asiallisia vastauksia.Tsemppiä.
- asumistuki...
mutta kirjoitti:
Veronmaksajat rahoittavat asumisen siis asumistuella ilman pulinoita jos tää opiskelija asuu vuokralla sensijaan että "rahoittaisivat"tulevaisuutta ajatellen järkevämmän asumismuodon.Miten minusta tää kuulostaa nurinkuriselta...Sua opiskelija neuvoisin kysymään Kelalta tuota,saat asiallisia vastauksia.Tsemppiä.
tavallaan menee korkean vuokratason ylläpitämiseen ja asumistuki asuntojen omistajille.
Olisi kauheata, jos köyhä makselisi täsmälleen samalla summalla omaa asuntoa ja joskus voisi sen perusteella asua "halvemmalla".
Minäkin olen maksellut asumisestani sen verran, että omassa osakkeessa asuisin ellei yhteiskunta määräisi, että asumistukea saa vain toisen omistamaan asunroon.
- asumislisää
ei saa omaan asuntoon, eikä myöskään jos asuu vanhempiensa omistamassa asunnossa. Pitää siis asua vuokralla.
Vaihtoehdot ovat: vanhempasi ostavat asunnon ja kaverisi vanhemmat ostavat asunnon. sitten vanhempasi vuokraavat asunnon kaverillesi ja kaverisi vanhemmat sinulle, tai sitten vaan etsit muunlaisen vuokrakämpän.
Lisätietoa saat varmasti KELAsta kun vain käväiset kysymässä. - mielestäni.
Et siis ole oikeutettu opintotuen asumistukeen, mutta yleistäasumistukea voit hakea niin kuin kaikki muutkin asunnon omistavat pienituloiset ihmiset. Käsittääkseni opintolainaa et saa, kun sinulla on asuntolaina, mutta opintorahaa sen 259eur ja risat saat kyllä niin kuin muutkin opiskelijat.
Kelan sivuilla on laskuri, jolla voit laskea arvioidun asumistuenmäärän asunnollesi. Tuen suuruus riippuu tuloistasi, asunnon koosta, paikkakunnasta, vastikkeesta jne.
Eri asia on sitten se saatko asuntolainaa päätoimisena opiskelijana. Mutta jos olet vaikka välivuotta viettävä nuori, jolla on vakkarityöpaikka niin saat lainaa. Ja eihän sitä kukaan tiedä kun lainaa otat jos vaikka menisitkin vuoden kuluttua opiskelemaan;)- mamatööri
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Alkup viestistä unohdin mainita että töissä käyvä opiskelija olen tietenkin, ei ole tarkoitus pummilla elellä tms. katsotaan mitä tapahtuu..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321