Osaisitteko te konkarit suositella jotain suht edullista veitsisarjaa/settiä kokkiopiskelijalle? Rahat on tiukilla ja tarkoitus olisi ostaa sellaiset OK laatuiset millä pärjää tämän 3v hyvin - sitten joskus työelämässä kun palkkaakin tulee, voi ostaa uudet ja huippuhyvät. Nyt budjetti on max 120e ja siihen hintaan pitäisi saada muutama tärkein veitsi (kokkiveitsi, fileerausveitsi jne).
Toimivatko esim. Fiskarsin marketeissa myymät veitset myös ammattilais/opiskelijakäytössä?
Apua veitsien kanssa?!
23
17728
Vastaukset
- Moondance
Tsekkaapa tämä linkki, itse tilailen täältä, ja opiskeluaikana varsinkin käytin Hahtoa. Halpoja ja hyviä veitsiä nuo Victorinoxitkin mutta jos laatua haluat niin katsele japseja. Itse suosittelen E-PICUREA tai Spacea.
http://www.tapanihahto.fi/
Sulle varmaankin rakennetaan perusveitsistä setti jossa on kokkiveitsi, fileerausveitsi, sahateränen veitsi, kuorimaveitsi ja terotuspuikko ja niille sitten vielä pussi.
Victorinoxilla on tuollainen ainakin jo valmiina.- Moondance
Itse kun opiskelin niin meillä piti olla toisena vuotena omat veitset jos erikoistui kokiksi, muuten ei ollut keittiöön asiaa. Ja se oli tulevaisuudenkin kannalta hyvä asia.
Silloin tein itselleni paketin tuosta Victorinoxista niin että tilalle vaihdoin E-PICUREN 16cm kokkiveitsen ja hintaa tuli 170€. Pelkkä japsisetti olis maksanu yli 200€. Rahanmeno hirvitti mutta päivääkään en ole katunut että ne silloin ostin.
Nykyään olen täydennellyt settiä japseilla aina pari uutta veistä vuoteen. Näppärin hankinta on tuo nakiri. Monikäyttöinen veitsi, samoin skinner on osoittautunut hyväksi apulaiseksi monessa työssä.
Ja jos japsiin päädyt niin ensimmäinen hankinta on puinen leikkuulauta!!! Muovilauta syö veistä todella pahasti. Ainoastaan raakaa kalaa ja raakaa lihaa ja broileria voit leikata muovilaudalla.
Ei turhaan sanottu meille koulussa että hyvä kokkiveitsi on kokin paras ystävä :) Ja tietnkin hyvästä ystävästä pitää pitää hyvää huolta.
- MERCURY
Älä hukkaa rahojasi Fiskarseihin. Pistä Googleen hakusana Kokkiveitsi. Ja valitse lähin liike.
- markettiveitset....
... voit unohtaa. Veitsien tulee olla niin hyvät, että myös opit niillä oikean tekniikan.
"riittävän hyviä" ovat esim. tuo edellä Mainittu Victorinox tai vaikkapa Sanelli. (tässä yhden jälleenmyyjän linkki:
http://www.laplandkitchenware.fi/sanelli/veitset.html
Ei noissa Sanellissa ja Victorinoxissa ammattikäytössäkään muuta vikaa ole, kuin pehmeä terä, jota joutuu jatkuvasti teroittamaan -- toisaalta ne on myös helppo teroittaa, mutta tietenkin kuluvat nopeammin, kuin esim. kovempiteräiset japanilaiset. - Kunnon
Veitset heti alusta vaikka tarvitsisi ottaa lainaa niiden hankkimiseen.
Ammattikokkina ostin koko sarjan Victorinox veitsiä 80 luvulla ja suurin osa on edelleen käytössä.
Toinen hyvä on FURI http://www.furitechnics.com.au/FuriPro/Knives/KnifeMainPage.htm
ja olen niitäkin hankkinut jo koko sarjan.
Ymmärrän, että rahat voi olla tiukalla opiskelijalla, mutta jos haluat hyväksi kokiksi, niin hyvät työkalut on erittäin tärkeät ja ne kestävät vuosikausia.
Muista myöskin pitää hyvää huolta työkaluistasi. Ei ole mitään järkeä ostaa hyviä ja sitten ei huolehtia niistä.- Stogen
Victorinoxia näkee ammattipiireissä tosi paljon, ja niihin sarjoihin saa hävinneiden tilalle "varaosia", eli mallit ovat pysyneet samoina tosi kauan. Hanki 21-22 cm kokkiveitsi, se on tärkein. Victorinoxina maksanee noin 40 e. Sitten teroitin, sen saat marketversiona noin 15 e, ja se on ihan kelvollinen (=Fiskars tms.). Pieni vihannesveitsi, sahalaitainen veitsi ja pussi. Sitten itselläni on aina mukanani atulat. Tuon saat kyllä 120 e pusseineen mun mielestäni, esim. Claes Olssonilta. Fiskarsin kokkiveitsi (=10 - 12 e) ei ole kelvollinen, vaan tuo kokkiveitsi ja teroitin on se, jolla teet 90 % kaikesta.
- Furi -
veitsiä oikein saa Suomesta? Itse myöskin etsin hyvää yleis/kokkiveistä. Santoku-mallinen urilla on nyt tähtäimessä... OBH Nordican semmoinen maksaa marketissa 35e. Se on ainakin taottu ja jonkin testinkin voittanut. Onko kokemuksia?
- IMHO
..vain yksi hyvä kokkiveitsi ja terotuspuikko nyt alkuun ja opettele käyttämään niitä hyvin. Muut voi olla opiskelujen aikana markettikaluja.
Ei tekijöilläkään ole päivän aikana kuin pari veistä käytössä. Yksi kokkiveitsi ja yksi pienempi. Suurimmalla osalla näkee Mac:in veitsiä, ja itsellä on Wusthoffin.
Unohda victorinoxit ja sanellit, mutta se on vain mun mielipide. - kotiemäntä
Ostin tuolta TV-shopista sen Nikkei-veitsisarjan vähän yli neljä vuotta sitten. Hyvinä ovat pysyneet (sekin yleisveitsi jota käyttää koko ajan). Näkyy olevan hieman eri sarja nykyään myynnissä (minun ovat teflon-päällysteisiä), mutta luultavasti yhtä hyviä. Ja noissa kaupoissa on se mukava puoli, että voi altistaa tuotteen tehokäytölle koeaikana ja lähettää takaisin jos ei olekaan mieleinen. ;)
Kokki en ole, en edes kokkiopiskelija, mutta joka päivä pitää itselle ja puolisolle olla ruokaa eikä rahat riitä eineksiin, kun opiskelijoita ollaan molemmat. Joten veitsiä tulee käytettyä ainakin pari kertaa viikossa.- huumoria...
... olihan????
- keittäjätär
uosittelen että aluksi ostat jtn "huonompia" veitsiä, tai ainakin halvempia ku jotkut wusthoffit,macit,globalit yms muut 150 egen veiset(tietty riippuu liikkeestä). vituttaa varmasti ku olet semmosen veitsen pilannu sen takia ettet osaa sitä käyttää.. ku tuntuu että hallitset puukon käsittelyn niin satsaa sen jälkeen! osta kunnon puikon samalla, harjottele terottamista vanhalla puukolla koska se ei todellakaan ole niin simppeliä ku jotkut väittää. elä terota kalliita veitsiä jos et homman hallitse.. meillä töissä yhteiset victorinoxit ja mä tykkään...pehmeethän ne on mut todella helppoja terottaa.
mun loistavalla kokin palkalla en ole vieläkään vuosien jälkeen saanu hommattua omat puukot mutta vielä joku pvä niitä ostan..
ja tosta nikkeistä...elä vittu edes harkitte niitten ostamista..
- chef-71
juu kyllä noi victorinoxin puukot on käypäsiä vehkeitä.itsellä on pitävät muovikahvalliset, puukahvatkin on hyvä.makuasia..ja filetti on aivan huippu!!
- Telia
Minulla on yksi victornoxin veitsi fileeraus sellainen ja en pidä siitä "muovikahvaisesta" koska se kahva on ison ja kömpelön tuntuinen...
Voi johtua pienistä käsistä, mutta olisikohan se puukahvainen vähemmän kolho?
- pasaati1
On työkaluja,itselläni on sekä töissä että kotona victorinox,se on hyvä perusveitsi työntekoon.
Voit toki laittaa 100€ tai enemmän veitseen mutta jos joku pöllii sen tai katoaa muuten,niin sit vitu*aa.
Ja veitsi on tehty työtä varten,hienostella voi muutenkin.
Monet ostaa hienon veitsen vaan saadakseen ns respectiä,anna muiden elvistellä tee sinä työt. - Valmistuva
Itsekin olen juuri hankkimassa veitsiä itselleni, olen juuri valmistuva kokki ja työelämään lähttiessä täytyy hankkia omat veitset.
Kävin tässä juuri erässä kokkiliikkeessä kokeilemassa erilaisia veitsiä ja omaan käteeni sopivat erinomaisesti zwillingit (eurooppalaiset), itse ammattipiireissä olen nähnyt monella macceja sekä japanilaisia veitsejä, (itse en ole japanilaisten veitsien ystävä,riippuu tietenkin veitsestä mutta yleensä pysyy huonosti kädessä, ainakin minulla)
Zwilling sarjasta saisit ainakin kokkiveitsen ja fileerausveitsen tuolla 120e. Juuresveitsen ei mielestäni tarvitse olla mistään kalliista sarjasta, pidän itse halvoista sahaterä juureveitsistä.- hhhg
firman piikkiin vaan,sama jos hitsaaja joutuisi ostamaan hitsauspuikot
- Mehmies
Itsekkin olen kokki opiskelia, Meidän luokka tilasi hahdolta kerralla koko luokalle Victorinoxin veitsisetit, vaihtoehtoina olivat muovikahvaiset ( Hieman pienempi setti ) 110€ ja Ruusunpuukahvaiset ( Vähän laadukkaampi ja suurempi setti ) Itse valitsin Ruusunpuu setin Ja siihen lisäksi urasantukon tähän asti ollut niihin tyytyväinen pikkuhiljaa alan nyt vaihtamaan settiä veitsi kerrallaan, Piän lähdössä tilaukseen Ran Damascuksen Taottu santuko
- linkkuveitti
ryhdistäytykää kuomat,huonon palkan lisäksi käytätte omia kalujakin.hei haloo oikeasti,millä muulla alalla...
- Francesco
Onko muka tällä "Hahdolla" joku monopoli olevinaan? Kilpailuttakaa tuotteet!
- veitset.fi
suosittelen kaikille ketkä tekevät ruokaa työkseen tai kotona, ostamaan ainakin yhden hyvän japanilaisen kokkiveitsen. sillä pystyy tekemään 95% kaikista leikkaamisesta ja hinnat 55€ ylöspäin mikä ei ole liikaa hyvästä veitsestä, jos haluaa paremman niin ottaa Kaneyoshin tai Ranin santokun siitä ei veitsi hirveästi parane. arcosilta voi ottaa fileointiveitsen, leipäveitsen, vihannesveitsen jos haluaa säästää ja ne ajavat hyvin asiansa.
osoitteesta löytää edullisesti ja nopeasti veitset teroittamiseen oleellista asiaa: www.veitset.fi- Kokkiopiskelija99
Nyt puhut asiaa! Itse 2. vuoden kokkiopiskelijana olen aloittanu vähemmän laadukkaista veitsistä ja siirtynyt siitä yhteen Macin santokuun ja nyt piakkoin ostan Macin nakirin. Ei tarvi tosiaan olla mikää hirvee veitsisetti saadakseen hyvää jälkeä aikaan.
- Kaisa M
Minkälaisia kokemuksia teillä on saksalaisista veitsistä, kalliimpia taottuja japanilaisia veitsiä vastaan?
Olen kuullut että saksalaiset olisivat hyviä mutta japanilaiset vielä parempia. Ja maksavatkin enemmän.. Kenelläkään kokemusta näistä? - 31
Saksalaiset on yleensä painavampia ja paksumpia , metalli on pehmeämpää kuin japseissa. Eli makuasioista kyse. Vicorinox on aika perus valinta , Ei mikään kallis ja kestää käyttöä tosi hyvin. Helppo teroittaa vaikkakin tylsyy nopeasti. Puukahva on mielestäni parempi kuin se V:n muovi kahva.
Ravintola alalla on ihna normaalia että käytetään omia veitsiä. Vaikka ei olisikaan niin se on järkevää, kerran kun omat ei ollut mukana käytin firman veistä joka oli perseelleen teroitettu ja tylsä kohta lipsahti niin siitä onkin kivat muistot kädessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123880MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808