Asbestiputkien poisto

minä vain

Ostettiin kesällä 1950-luvulla rakennettu omakotitalo jota nyt on alettu remontoimaan. Pannuhuoneessa on muutama asbestiputki, joille pitäisi nyt tehdä jotain..

Paljonkohan moinen (asbestisaneeraus??) tulee suunnilleen maksamaan? Tuolta löytyy yksi kuva ( lisää linkin alkuun http:// ) img84.imageshack.us/img84/9017/putketlw0.jpg

9

6020

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbb

mistä tiedätte että on asbestia?

• varmuudella

todennut aineen asbestiksi,niin sen poistaminen on ammattityötä.Siihen vaaditaan koulutuksen saaneet ammatti-ihmiset.Asian mukaiset laitteet.Tavallisella "tallaajalla"kuten esim.minä,ei ole asiaa mennä purkamaan mitään,missä on asbestia.Ehdottaisin kyselykierrosta esim,joiltain rakennusliikkeiltä,konevuokraamoista,(itse sain avun sieltä)puhelinluettelon keltaisilta sivuilta jne.

• aloittaja

Kuntotarkastuksessa oli maininta putkista, että ovat asbestia ja että pitäisi poistaa.

Pitää aloittaa soittokierros ensi viikolla. Toivottavasti ei tulisi omaisuuksia maksamaan...

• ......
        aloittaja kirjoitti:

Kuntotarkastuksessa oli maininta putkista, että ovat asbestia ja että pitäisi poistaa.

Pitää aloittaa soittokierros ensi viikolla. Toivottavasti ei tulisi omaisuuksia maksamaan...

Onhan se tosiaan lain kirjaimen mukaan ammattityötä, mutta jos sinulla muutama putken pätkä poistettavana, niin ei se tosiasissa ole mikään kummallisempi juttu. Suojaimet kuonon eteen, sahaat putket poikki sopivista kohdin ja kastelet sitä sahauskohtaa voimakkaasti vedellä, jolloin ei tuo asbesti pölyä, mikä on purkuhomman suurin riski. Sen jlkeen sahatut putkenpätkät välittömästi pihalle. Itse 15 vuotta sitten tein tuollaisten putkien poiston ja ihan onnistui ja henki on miehelläkin säilynyt.Purkuhommasta sitten tuppaa lattialle myös tippumaan hieman asbestijauhoa, joka myös pitää välittömästi poistaa, sillä kuivuessaan se myös pölyää.

• KIINNI
        ...... kirjoitti:

Onhan se tosiaan lain kirjaimen mukaan ammattityötä, mutta jos sinulla muutama putken pätkä poistettavana, niin ei se tosiasissa ole mikään kummallisempi juttu. Suojaimet kuonon eteen, sahaat putket poikki sopivista kohdin ja kastelet sitä sahauskohtaa voimakkaasti vedellä, jolloin ei tuo asbesti pölyä, mikä on purkuhomman suurin riski. Sen jlkeen sahatut putkenpätkät välittömästi pihalle. Itse 15 vuotta sitten tein tuollaisten putkien poiston ja ihan onnistui ja henki on miehelläkin säilynyt.Purkuhommasta sitten tuppaa lattialle myös tippumaan hieman asbestijauhoa, joka myös pitää välittömästi poistaa, sillä kuivuessaan se myös pölyää.

VOI JEESUS! Mistä näitä asbestinpurkamisen pikku raneja aina sikiää? Sitä asbestia EI SAA PURKAA ITSE, PISTE. Näillä kotikonsteilla se pölisee aina ja jopa se yksi kerta riittää sairastuttamaan. Toisekseen se on myös vastuu kysymys. Itse saa levittää asbestia vaikka leipänsä päälle, mutta muut ihmiset on eri asia. Ja en ole asbestipurkaja ammatiltani joten reviirin puollustamisesta ei ole kyse. Miksi ei asiaa voisi hoitaa niinkuin se pitää tehdä,miksi ei? Ja raha ei kelpaa vastaukseksi kun kyse on terveydestä.

• ......
        KIINNI kirjoitti:

VOI JEESUS! Mistä näitä asbestinpurkamisen pikku raneja aina sikiää? Sitä asbestia EI SAA PURKAA ITSE, PISTE. Näillä kotikonsteilla se pölisee aina ja jopa se yksi kerta riittää sairastuttamaan. Toisekseen se on myös vastuu kysymys. Itse saa levittää asbestia vaikka leipänsä päälle, mutta muut ihmiset on eri asia. Ja en ole asbestipurkaja ammatiltani joten reviirin puollustamisesta ei ole kyse. Miksi ei asiaa voisi hoitaa niinkuin se pitää tehdä,miksi ei? Ja raha ei kelpaa vastaukseksi kun kyse on terveydestä.

No joo. Näistä putkista, jotka menin omatoimisesti purkamaan. Aikoinani, kun niihin tämä asbestivelli pääle vedettiin taloa rakennettaessa 60-luvun alussa oli sellainen alle 10-vuotias kakara. Viedestä parin metrin päästä katselin, kun putkimies sekoitti veteen tuota asbestijauhetta.Miehellä ei ollut minkäänlaisia suojamia ja eikä sen paremmin kennelläkään muulla. Tuohon aikaan tämä asbesti oli vaaraton ja hieno keksintö putkien eristämiseen, koskapa ei pala. Putkimies on jo kuollut, ei keuhkosyöpään kuitenkaan, mikä kyllä on ihme, kun näitä asbestihommia teki varmaan kymmeniä eri kohteissa.Vaarallinen ainehan asbesti on ja suojavaatteet ja kunnon hengityssuojaimet pitää olla.
        Omassa syteemissäni oli kaksi noin puolentoista metrin pätkää, jotka piti poistaa ja pienellä riskillä ja täysillä suojaimilla voimakkaalla kasteluull sen tein. 15 vuotta siitä on kulunut, ei vielä ole noutaja tullut.Myös tuossa tekovaiheessa pikkupoikana varmaankin altistuin aineelle ja todennäköisesti paljon pahemmin.

• ASB-mies
        ...... kirjoitti:

Asbestin leviämistä työkohteeseen ei pysty estämään mainitulla tavalla kastelemalla kohdetta. Asbestipöly on niin hienojakoista, että vedelle käy samoin kuin 'hanhen selässä' eli asbesti ei vety esim letkulla kastelemalla - vettymään asbestin saa ainoastaan pitkän ajan kanssa tai vain jauhettuna... jauhoksi - (varsinainen asbestipöly on näkymätöntä) joten se, että 'ei paljon pölissyt' on aika laiha lohtu asiasta jotain ymmärtävälle

Ps. yleinen itämisaika asbestisairauksille on 20-30vuotta

• saat itse purkaa asbestit omasta talosta.

hyvät suojaimet päälle ja jätesäkkin suu asbestin ympärilleja valuttele pusiin.
      huolehdi hyvästä tuuletuksesta.

kun menet ulos (älä sisätilojen kautta) suoraan pannuhuoneesta, puudä vaikka emäntää suihkuttamaan itsesi pihassa vedellä. ja ei kun vaatteet pois ja pesuun ja itse suihkuun.

• asb-mies

tuommoinen parin putken asbestipurku virallisen firman kautta ei ole kenenkään budjettia kaatava juttu :

Miksi haluat asbestit purkaa? onko putket huonot vai mikä on purkutyön syynä? Jos putket menevät vaihtoon, kannattaa asbestit puratuttaa purkufirmalla putkineen - tulee halvemmaksi kuin eristeiden kuoriminen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53