Novascotiannoutaja

Tolleri

Ovatko Tollerit helppohoitoisia? Syövätkö ne maljon? Onko niiden liikunta minkälaista? Syövätkö ne paljon? Onko turkki paksu ja vaativa hoitaa? Tarviiko Tollereita trimmata koskaan? Ovatko ne lapsiystävällisiä? Tulevatko ne hyvin toimeen toisten lemmikeiden kanssa?

Minä olen 11 vuotias tyttö joka haaveilee omasta koirasta, todennäköisesti Novascotiannoutajasta.
Nyt haluaisin paljon tietoa Tollerista, etenkin uroksista.

Meillä on nyt koira ja kani. Koira on pieni 4vuotias seurakoira uros.Rodultaan Tiibetinspanieli.
Kani on 2vuotias kääpiöluppis kastaroitu uros. Molemmat ovat kilttejä ja kavereita keskenään. Kani on minun ja koira siskoni, mutta kuitenkin molemmat ovat koko perheen hoidettavissa.

Osaan hallita isot ja pienet koirat. Vetävät ja laahustavat koirat..(koiramme vetää aika paljon)
Olen vienyt lenkille ison sekarotuisen Kodan. Siinä oli puoliksi ainakin Tanskandoggia. Sillä oli vetokoppa ja pärjäsin hyvin.

Pyytäisin hyviä vastauksia ja linkkejä mistä voisin etsiä lisätietoa. En halua vastaan mitään valituksia esim:"Ei ole järkeä ottaa toista koiraa kun teillä on jo ennestään lemmikeitä ja niissäkin varmasti on hoppaa!"

Kiitos! Vastailen vielä

26

17259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkitse tarkkaan

      www.tollerit.fi ja lue sieltä mitä tollerista on kirjoitettu. sen jälkeen istu alas ja arvioi että pystytkö sinä olemaan tollerille todellakin sellainen johtaja jonka se tarvitsee.
      Sitten mene linkkejä kohtaan ja yritä katsoa jos lähelläsi asuu joku kasvattaja tai tollerin omistaja jonka luokse voit mennä ensin tutustumaan rotuun ja keskustelemaan.

      Vastaan nyt itse myös sinun kysymyksiin tosin toivon että ymmärrät sen että jokainen koira on YKSILÖ. Vaikka saisit täältä vastauksia että "meidän tolleri on ihan mussukka" jne niin se ei tarkoita sitä että kaikki tollerit ovat sellaisia. Yleisesti itse sanoisin rodusta että se on VAATIVA rotu ja se on ennenkaikkea harrastuskoira. Minkälaista harrastusta voisit koiralle tarjota?
      tollerille ei riitä kerran viikossa yhteiset tokotreenit jollain kentällä vaan se tarvitsee enemmän. Pelkät hihnalenkit eivät ole harrastus.

      11-vuotias varmasti pärjää siinä missä aikuinenkin joten en todellakaan tyrmää ajatusta vaikkakin todella pitkin hampain ajattelenkin sitä. Kunhan vain ymmärtää että nyt ei ole kyse mistään sellaisesta että pärjää koiran kanssa vaikka se vetää lenkillä hirveästi. Hyvin koulutettu tolleri, tai mikä tahansa koira EI VEDÄ lenkillä. Tolleri on ovela koira ja etenkin uroksissa on todella kovia ja dominoivia yksilöitä. Siinä on silloin pulassa jo aikuinen kokenutkin ihminen.
      Kun sanotaan että tollerille on oltava diktaattorimainen kuri niin sitä todella tarkoitetaan. Omistajan on oltava johdonmukainen ja periksi antamaton ja samalla kuitenkin kohdeltava koiraa oikeudenmukaisesti ja ilman väkivaltaa. Monelta tämä ei luonnistu. Pystyisitkö sinä siihen. Kun pieni 5 kk vanha tolleri tulee eteesi ja katsoo anovasti, etkö rapsuttaisi, pystytkö silloin kääntämään selkäsi ja osoittamaan sille että sinä et määrää koska rapsutetaan vaan minä. Sillä tuolla lailla sinun tulee toimia mikäli saat dominoivan yksilön.


      Ovatko Tollerit helppohoitoisia?
      JOs tarkoitat helppohoitosuudelle turkkia niin kyllä mutta jos tarkoitat muuten että ovat tollerit helppoja koiria niin vastaus on EI. Skaala on iso mutta pääasiallisesti tolleri ei ole sieltä helpoimmasta päästä.

      Syövätkö ne maljon?
      Syövät sen mitä tuon kokoinen koira syö. Vaikea sanoa mikä on paljon. Jos vertaa tipsuun niin syövät paljon enemmän.

      Onko niiden liikunta minkälaista?
      Mahdollisimman paljon vapaana, tolleri rakastaa metsälenkkejä. Tämän vuoksi perustottelevaisuus ja hyvä johtaja on niin tärkeä asia. TOllerin on mielestäni päästävä juoksemaan vapaana ja jos omistaja ei saa koiraansa edes luokse niin tämä ei onnistu.
      Tolleri on myös ensisijaisesti harrastuskoira eikä sohvaperuna.

      Onko turkki paksu ja vaativa hoitaa? Tarviiko Tollereita trimmata koskaan?
      EI ole vaativa, trimmata ei tarvitse mutta korvien seutua kyllä joutuu joillain koirilla siistimään.

      Ovatko ne lapsiystävällisiä?
      Riippuu koirasta.
      Suurimmaksi osaksi kyllä mutta on kuten kaikissa roduissa koira ei välttämättä näe pientä lasta itseään ylempänä vaan pitää sitä lauman alempana jäsenenä.
      Tulevatko ne hyvin toimeen toisten lemmikeiden kanssa?
      Riippuu koirasta.

      • Tolleri

        Kyllä mulle ihan hyvin kävisi kissakin, mutta äitini ei halua kissaa,koska luulee jokaisen raapivan tapeteita!
        Kun kysyin kerran äidiltäni että mikä mun pitäis ottaa jos otetaa koira,kissa ja jyrsijät. Nii se sano koira. Myöhemmin ku kysyin jotaa et miks just koira? Nii se vastas et: no koirat on sellasii hyvii lemmikeit.(tai jotaa tommost) Oon saannu selville et meidän äiti haluais ison koiran. Se sano mulle et Belgianpaimenkoira olis kiva, sitte ku tulostin sille jotaa tietoi ja se luki ne nii sit se sano et se on liian vaativa ku sil pitää koko ajan olla jotaa aivotoimintaa.

        Olisin mä melkee valmis. Tykkään ulkoilla mutten yksin. Olisi kiva jos joku isohko koira olisi vierellä kelle vaikka juttelisi lenkillä.

        Koira pääsisi joka päivä tunnin lenkeille ja paljon metsässä mentäisiin ja saisi olla vapaana. Jos ei osaa hyvin olla niin mennään vaikka läheiseen koiraaitaukseen. Sen kanssa mentäisiin varmasti agilityyn ja tokoon,mutta jos ei tokoon niin harjoitellaan kotona kaikkea mahdollista. Koiruli pääsisi myös mukaan mökille ja kylään. Mökillä on hyvät mahdollisuudet juoksennella vapaana ja uida.
        Kerron vielä sen että kun menin Tollereiden sivulle niin siellä luki melkein kaikki päinvastaiset asiat mitä sanoit, ainakin minun mielestäni.
        Jos se Tolleri tulisi niin se olisi tälläinen:

        Nimi:Santtu
        Sukup:Uros
        Rotu:Novascotiannoutaja
        Väri:Mikä yleensä
        Eli se olisi uros ja nimi olisi Santtu:D


      • valitettavasti
        Tolleri kirjoitti:

        Kyllä mulle ihan hyvin kävisi kissakin, mutta äitini ei halua kissaa,koska luulee jokaisen raapivan tapeteita!
        Kun kysyin kerran äidiltäni että mikä mun pitäis ottaa jos otetaa koira,kissa ja jyrsijät. Nii se sano koira. Myöhemmin ku kysyin jotaa et miks just koira? Nii se vastas et: no koirat on sellasii hyvii lemmikeit.(tai jotaa tommost) Oon saannu selville et meidän äiti haluais ison koiran. Se sano mulle et Belgianpaimenkoira olis kiva, sitte ku tulostin sille jotaa tietoi ja se luki ne nii sit se sano et se on liian vaativa ku sil pitää koko ajan olla jotaa aivotoimintaa.

        Olisin mä melkee valmis. Tykkään ulkoilla mutten yksin. Olisi kiva jos joku isohko koira olisi vierellä kelle vaikka juttelisi lenkillä.

        Koira pääsisi joka päivä tunnin lenkeille ja paljon metsässä mentäisiin ja saisi olla vapaana. Jos ei osaa hyvin olla niin mennään vaikka läheiseen koiraaitaukseen. Sen kanssa mentäisiin varmasti agilityyn ja tokoon,mutta jos ei tokoon niin harjoitellaan kotona kaikkea mahdollista. Koiruli pääsisi myös mukaan mökille ja kylään. Mökillä on hyvät mahdollisuudet juoksennella vapaana ja uida.
        Kerron vielä sen että kun menin Tollereiden sivulle niin siellä luki melkein kaikki päinvastaiset asiat mitä sanoit, ainakin minun mielestäni.
        Jos se Tolleri tulisi niin se olisi tälläinen:

        Nimi:Santtu
        Sukup:Uros
        Rotu:Novascotiannoutaja
        Väri:Mikä yleensä
        Eli se olisi uros ja nimi olisi Santtu:D

        Yritä nyt ymmärtää että sivut ovat rodun esittely ja ei sinne laiteta tietenkään mitään kenenkään omakohtaisia kokemuksia rodusta. Totuus on se että tolleri ei ole helppo koira ja sitä yritetään siellä sivuilla nätisti sanoa. Olet niin nuori että otat vielä kaiken kovin kirjaimellisesti.

        Jos äitisi ei halua kissaa koska luulee sen raapivan tapetteja niin entäs pieni noutajanpentu joka todellakan PUREE pentuna. Mites sen handlaatte? Entä kun koira turhautuu kuten pieni pentu tulee turhautumaan, ja puree äitisi parhaat kengät palasiksi, tai pöydän jalat säpäleiksi?

        Jos äitisi mielestä Belgianpaimenkoira ei sovi koska se tarvitsee aivotoimintaa niin ei todellakaan silloin sovi myöskään tolleri.
        En voi painottaa sitä tarpeeksi että tolleri on harrastuskoira.

        Tollerin kovin suloisen näköinen mutta se ei ole lapsen koira, valitettavasti tämä on totuus. Sinä vielä et ole niin kokenut koiran kouluttaja joka tollerin kanssa välttämättä pärjäisi, sen näkee kyllä rivien välistä.

        Ja jos sinulle kerta aivan hyvin kävisi kissakin niin mieti jotain eri koirarotua joka ei ole niin aktiivinen. Toivottavasti et nyt anna tollerin söpön ulkonäön vaikuttaa.

        On huvittavaa että kirjoitat että viet koiraa metsään mutta jos se ei siellä pysy hyvin hanskassa viet sen koira-aitaukseen jossa se saa olla vapaana. Tollerin pitää saada niin hyvä peruskoulutus että se pysyy hanskassa muuten tulee kotona ongelmia kun koira ottaa johtajan paikan. JOs lähtökohtakin on tuo että et jaksa edes sen vertaa kouluttaa sitä että se pysyy vapaana lähelle ja tulee luokse vaan olet viemässä sitä koira-aitaukseen niin ehdottomasti eri rotu.


      • Miä__
        Tolleri kirjoitti:

        Kyllä mulle ihan hyvin kävisi kissakin, mutta äitini ei halua kissaa,koska luulee jokaisen raapivan tapeteita!
        Kun kysyin kerran äidiltäni että mikä mun pitäis ottaa jos otetaa koira,kissa ja jyrsijät. Nii se sano koira. Myöhemmin ku kysyin jotaa et miks just koira? Nii se vastas et: no koirat on sellasii hyvii lemmikeit.(tai jotaa tommost) Oon saannu selville et meidän äiti haluais ison koiran. Se sano mulle et Belgianpaimenkoira olis kiva, sitte ku tulostin sille jotaa tietoi ja se luki ne nii sit se sano et se on liian vaativa ku sil pitää koko ajan olla jotaa aivotoimintaa.

        Olisin mä melkee valmis. Tykkään ulkoilla mutten yksin. Olisi kiva jos joku isohko koira olisi vierellä kelle vaikka juttelisi lenkillä.

        Koira pääsisi joka päivä tunnin lenkeille ja paljon metsässä mentäisiin ja saisi olla vapaana. Jos ei osaa hyvin olla niin mennään vaikka läheiseen koiraaitaukseen. Sen kanssa mentäisiin varmasti agilityyn ja tokoon,mutta jos ei tokoon niin harjoitellaan kotona kaikkea mahdollista. Koiruli pääsisi myös mukaan mökille ja kylään. Mökillä on hyvät mahdollisuudet juoksennella vapaana ja uida.
        Kerron vielä sen että kun menin Tollereiden sivulle niin siellä luki melkein kaikki päinvastaiset asiat mitä sanoit, ainakin minun mielestäni.
        Jos se Tolleri tulisi niin se olisi tälläinen:

        Nimi:Santtu
        Sukup:Uros
        Rotu:Novascotiannoutaja
        Väri:Mikä yleensä
        Eli se olisi uros ja nimi olisi Santtu:D

        Koira kun koira.. jokainen koira tarvitsee paljon toimintaa ja sen kouluttaminen vaatii paljon aikaa ja enrgiaa, unettomia öitä ja kovaa kuria. et voi ajatella että haluaisin koiran joka kulkee minun vierelläni vapaana, ei karkaa ja tottelee. se kaikki pitää opettaa sille ensin, ja mitä jos iso uros koira käy "komentamaan" sinua? mitä tekisit? ymmärrän että haluat koiran, eikä novascotian noutaja ole mikään vaikein koira, mutta teidän perheessänne pitäisi olla ainakin yksi joka pystyy laittamaan koiralle kunnolla kuria! joten suosittelen että odottaisit vielä pari vuotta. ja jos sinun äitisi koiran haluaa, ni kysy siltä että onko se sit valmis hoitamaan sitä koska tiedän että sinulla ei vielä enrgia ja taidot riitä sen kouluttamiseen.


      • seropin omistaja:)
        valitettavasti kirjoitti:

        Yritä nyt ymmärtää että sivut ovat rodun esittely ja ei sinne laiteta tietenkään mitään kenenkään omakohtaisia kokemuksia rodusta. Totuus on se että tolleri ei ole helppo koira ja sitä yritetään siellä sivuilla nätisti sanoa. Olet niin nuori että otat vielä kaiken kovin kirjaimellisesti.

        Jos äitisi ei halua kissaa koska luulee sen raapivan tapetteja niin entäs pieni noutajanpentu joka todellakan PUREE pentuna. Mites sen handlaatte? Entä kun koira turhautuu kuten pieni pentu tulee turhautumaan, ja puree äitisi parhaat kengät palasiksi, tai pöydän jalat säpäleiksi?

        Jos äitisi mielestä Belgianpaimenkoira ei sovi koska se tarvitsee aivotoimintaa niin ei todellakaan silloin sovi myöskään tolleri.
        En voi painottaa sitä tarpeeksi että tolleri on harrastuskoira.

        Tollerin kovin suloisen näköinen mutta se ei ole lapsen koira, valitettavasti tämä on totuus. Sinä vielä et ole niin kokenut koiran kouluttaja joka tollerin kanssa välttämättä pärjäisi, sen näkee kyllä rivien välistä.

        Ja jos sinulle kerta aivan hyvin kävisi kissakin niin mieti jotain eri koirarotua joka ei ole niin aktiivinen. Toivottavasti et nyt anna tollerin söpön ulkonäön vaikuttaa.

        On huvittavaa että kirjoitat että viet koiraa metsään mutta jos se ei siellä pysy hyvin hanskassa viet sen koira-aitaukseen jossa se saa olla vapaana. Tollerin pitää saada niin hyvä peruskoulutus että se pysyy hanskassa muuten tulee kotona ongelmia kun koira ottaa johtajan paikan. JOs lähtökohtakin on tuo että et jaksa edes sen vertaa kouluttaa sitä että se pysyy vapaana lähelle ja tulee luokse vaan olet viemässä sitä koira-aitaukseen niin ehdottomasti eri rotu.

        Itse omistan sekarotuisen koiran.Siinä on juuri novascotian noutajaa ja jotain muuta rotua.Koirarotujen kanssa paljon tekemisessä ollut ihminen sanoi kerran että koiramme luonne on samanlainen mitä novascotian noutajan.(ulkonäöltään on myös paljon samannäköinen)Voin sanoa että mikäli meidän koiraa katsoo niin se on niin valtavan energinen.Sen kanssa pitää jaksaa touhuta todella paljon.Itse käyn koiramme kanssa metsällä.Tulee luokseni kun huudan sitä mutta osaa olla myös todella itsepäinen.Useasti se kokeilee minua että pitääkö hänen totella.Pitää osata olla kova ja periksi antamaton.


      • KoiraFani!

        Hei anteeksi nyt kun aloitan yhtäkkiä uuden aiheen! Mutta sopisiko tolleri ensimmäiseksi koiraksi? Me haluttaisiin lenkkeily, metsästys ja seurakoiraa ;D
        Olen myös 11.w. tyttö ja minä pää asiassa olisin koiran hoitaja, mutta tietenkin vastuu olisi vanhemmillani. Olen halunnut jo kauan koiraa, mutta venhempani sanoivat, että jos me joskus koira otetanan niin se on lintukoira. :) Mutta ei muuta! Kitti jo valmiiks!


      • Tollerin omistaja
        valitettavasti kirjoitti:

        Yritä nyt ymmärtää että sivut ovat rodun esittely ja ei sinne laiteta tietenkään mitään kenenkään omakohtaisia kokemuksia rodusta. Totuus on se että tolleri ei ole helppo koira ja sitä yritetään siellä sivuilla nätisti sanoa. Olet niin nuori että otat vielä kaiken kovin kirjaimellisesti.

        Jos äitisi ei halua kissaa koska luulee sen raapivan tapetteja niin entäs pieni noutajanpentu joka todellakan PUREE pentuna. Mites sen handlaatte? Entä kun koira turhautuu kuten pieni pentu tulee turhautumaan, ja puree äitisi parhaat kengät palasiksi, tai pöydän jalat säpäleiksi?

        Jos äitisi mielestä Belgianpaimenkoira ei sovi koska se tarvitsee aivotoimintaa niin ei todellakaan silloin sovi myöskään tolleri.
        En voi painottaa sitä tarpeeksi että tolleri on harrastuskoira.

        Tollerin kovin suloisen näköinen mutta se ei ole lapsen koira, valitettavasti tämä on totuus. Sinä vielä et ole niin kokenut koiran kouluttaja joka tollerin kanssa välttämättä pärjäisi, sen näkee kyllä rivien välistä.

        Ja jos sinulle kerta aivan hyvin kävisi kissakin niin mieti jotain eri koirarotua joka ei ole niin aktiivinen. Toivottavasti et nyt anna tollerin söpön ulkonäön vaikuttaa.

        On huvittavaa että kirjoitat että viet koiraa metsään mutta jos se ei siellä pysy hyvin hanskassa viet sen koira-aitaukseen jossa se saa olla vapaana. Tollerin pitää saada niin hyvä peruskoulutus että se pysyy hanskassa muuten tulee kotona ongelmia kun koira ottaa johtajan paikan. JOs lähtökohtakin on tuo että et jaksa edes sen vertaa kouluttaa sitä että se pysyy vapaana lähelle ja tulee luokse vaan olet viemässä sitä koira-aitaukseen niin ehdottomasti eri rotu.

        Älä ota tolleria. Ne ei ole mitään lasten koiria, koska ne tarvitsevat todellakin niin määrätietoista kasvatusta yhdistettynä lempeyteen. Jos sinulle kerta kissakin käy, niin ota joku mukava pieni seurakoira, ei tolleria. Itselläni on ollut tähän mennessä kolme bortsua, ja nyt kaksi tolleria. Tällä kokemuksella voin sanoa, ettei tolleri ole helppo koira!


      • Tervettä järkeä

        "Minkälaista harrastusta voisit koiralle tarjota?
        tollerille ei riitä kerran viikossa yhteiset tokotreenit jollain kentällä vaan se tarvitsee enemmän. Pelkät hihnalenkit eivät ole harrastus."

        Voi herranjestas, mistä teitä hössähtäneitä riittää, jotka kuvittelevat, että jokainen, joka on hankkimassa koiraa on joku himokoiraharrastaja??

        Yritä nyt tajuta, että suurin osa koirista otetaan ihan tavallisiin perheisiin elämään ihan tavallista elämää ja kaikki eivät todellakaan halua viettää kesäpäiviään, jossain ihme treeneissä, agilityradoilla tms., joita tyrannisoivat kaltaisesi kaikkitietävät ihmiset, vaan toiset menevät koiransa kanssa vaikkapa mökilleen rauhoittumaan sen nuuskuttajansa kanssa.

        Koirankasvattajilta loppuisi muuten kasvatus aika lyhyeen, jos ei olisi näitä tavallisia perheitä, jotka ottavat koiran elämään sellaista normaalia elämää eli käydään lenkillä 1 - 3 krt pv:ssä riippuen siitä onko omaa pihaa ja kuinka iso - tajua nyt, ei ihmisetkään käy lenkillä sen useammin, hyvä jos sen ehtivät tehdä.

        Useimmiten koira saa kyllä virikettä ihan riittämiin metsäretkistä, pienistä ulkoilulenkeistä, lasten kanssa leikkimisestä, naapureihin ja tuttaviin tutustumisesta ja muutamasta koirakaverista jne.

        Annat väärää informaatiota, jos sanot, että tolleri tarvitsee jotain erityistä ja että hihnalenkit eivät ole harrastus. Hyvä emäntä tai isäntä on koiralle number 1 ja koira on muuten todella tyytyväinen, jos se pääsee vaikkapa vain sille hihnalenkille - älä syyllistä ihmisiä.

        Katsos, erikseen ovat todellakin sitten ne ihmiset, joille tuntuu se koira olevan se number 1 ja muut asiat tulevat sitten kaukana perässä. Se heille suotakoon, mutta kaikki koiranomistajat eivät läheskään ole tähän kategoriaan kuuluvia.


    • vuoden kohujuttu

      Novascotian noutaja on oiva lemmikki koira. Koira vaatii toimintaa ja onnellisin noutaja on noutava noutaja. Metsästääkö isäsi tai veljesi, ukkisi tai joku muu tuttusi jolla ei ole noutavaa lintukoiraa ja voisi käyttää sinun koiraasi?

      Meillä harrastetaan samoja asioita kuin sinäkin suunnittelet; tokoa, agilitya ja luonnossa liikkumista. Silti yhä korostaisin tuota metsästämistä; koira on vaistoiltaan metsästäjä. Jos ei kukaan vie koiraa oikeaan toimintaan; harkitse lisäämistä harrastuslistaasi vielä noutaminen, jokaisella paikkakunnalla toimii noutajayhdistyksiä tai niiden haaraosastoja.

      meilläkin oli kani, mutta koiran kanssa ei tullut mitään ongelmaa, tottuivat toisiinsa hyvin nopeasti. Toisten koirien kanssa tullut aina hyvin toimeen, tämä meidän yksilö.
      '
      Olet liian nuori ottamaan itsellesi koiraa, joten päävastuu koirasta on vanhemmillasi. pitääkö äitisi tollereista? Sinulla tulee vielä muut kiinnostuksen aiheet elämääsi, jolloin koiraa ei saa suljettua pois olemasta, jolloin myös vanhempiesi täytyy olla innostuneita koiran kanssa harrastajia.

      Tolleria ei tarvitse trimmata, vain korvakarvat on hyvä nyppiä uivalta luppakorvalta (herkkä tulehduksille). Näyttelysissä käytettävää koiraa täytyy trimmata, sillä aivan luonnonhapsuineen ei siellä pärjää. turkki ei ole vaativa hoidettava.

      Tolleri syö parikymmentä kiloisen koiran verran. Kuten monet noutajat, monet tolleritkin ovat nykyisin allergisia joillekin aineille, mutta allergiasta ei ole muuta haittaa kuin toteamisen vaiva ja ruuan koostumuksen muuttaminen. Allergia meinaa usein, että koiralle ei voi syöttää marketti ruokaa, jolloin kustannukset nousevat (äitisi on siis oltava koiran hankinnassa täysin mukana...).

      Tolleri on yleisesti ystävällinen koira ja innokas tuttuja ihmisiä kohtaan. Mutta yleensä ihmisiä kohtaan tolleri on välinpitämätön. Tuntemattomat eivät saa tolleria innostumaan. Meidän koira ei ole mikään lapsiystävällinen, sillä meillä ei ole omia lapsia. Tuttavien lapsille se on jäätävän ystävällinen, hakeutuu mielummin aikuiseen seuraan, mutta kestää mukisematta hännästä vedot ja silmiin tökkimiset jos niitä ei saa kierrettyä.

      Meillä narttu koira. Santtu on kiva nimi urokselle, onnea koiran hankintaasi. Muista ottaa koira vain rotuyhdistykseen kuuluvalta kasvattajalta, älä missään nimessä tingi rahasta väärässä paikassa!

      Ai niin. Novascotian noutaja on erittäin helppo koira kouluttaa, joten ei ole mitään järkeä totuttautua hallitsemaan vetävää koiraa... Opeta koira olemaan vetämättä! Ystävällisyys ja kaikki tälläiset ominaisuudet kasvavat, mitä parempi koirasi itsetuntemus on; eli koiran pitää tietää varmasti paikkansa (kuka on pomo...), sen pitää tietää käyttäytymissäännöt missäkin tilanteessa (hihnassa ei vedetä...), sen pitää saada toteuttaa itseään (harrastukset...), sen pitää voida luottaa turvallisuuteensa (pysyvä koti ja huolenpito...). Kun koira ei ole epävarma mistään, se on koira parhaimmillaan, eli ystävällinen ja hyvin käyttäytyvä.

      • ja voi

        Voi kun rodun omistajat kertoisivat hieman niitä negatiivisiakin puolia koirasta. Totta että tolleri on helppo kouluttaa, todella helppo MUTTA voitte kaikki varmasti kuvitella kuinka nopeasti tuollainen koira oppii pahatkin tavat. Annat sen kerran saada palkan jostain sinnepäin suorituksesta niin se on ihan varma että sen jälkeen se yrittää sitä riman alitusta uudelleen. Jos omistaja antaa koiralle muutaman kerran periksi sen söpöillessä niin siinä hyvin äkkiä käsissä koira jota ei todellakaan voi pitää vapaana ja joka tekee ihan mitä vain haluaa.

        Ja tolleri on aikuisten ihmisten koira, ei lasten.

        Ja sitten tosiaan tuo toinen pointti mistä tuossa jo puhuttiin. Jos ei ole valmis tarjoamaan koiralle rodunomaista toimintaa niin miksi ottaa novascotiannoutaja...oma mielipiteeni on että miksi ottaa noutaja yleensäkin mutta turha tästä on vouhkata kun suurin osa taitaa olla ihan tavallisina koti-harrastuskoirina.


    • tollukka...

      Itsellä on vajaa pari vuotias urostolleri. En voisi kuvitella ko. koiraa lapsen käsiteltäväksi ja koulutettavaksi. Vaikka itsellä on monenlaisista ja rotuisista kokemusta, on tolleri ollut haastavin.

      Pentuaikana koira puri, potki, raapi jne. Koulutus on ollut haastavaa. Menee todellakin siitä mistä aita on matalin, helposti yrittää pomottaa vieläkin, on itsepäinen kun piru. Lenkilläkin meinaa mennä sinne minne itse haluaa, ja silloin jumitutaan ja muututaan kivireeksi. Koulutuksessa pitää olla todella johdonmukainen.

      On toki niitä hyviäkin puolia. Mukava harrastuskaveri menoon kun menoon. On todella sopeutuvainen eri tilanteisiin, rakastaa autoilua. Laumasieluinen, jos olemme metsässä ei mene näköetäisyydeltä pois ja vahtii että kaikki pysyvät mukana (tosin korvat katoaa jos näkee muita koiria). Ja onhan se toki söpökin, kun sohvalla selällään nukkuu jalat kohti kattoa :)

      Toki tollereissa on isoja luonne-eroja, kuten missä tahansa muussa rodussa. Mutta valitettavasti kertomasi perusteella suositteli tolleria, enkä mitään muutakaan isoa rotua. Ehkä joku suht vähän liikuntaa tarvitseva seurakoira sopisi teidän perheeseen.

      Valitettavan usein näkee, että aikuinen tolleri annetaan pois kun ulkonäkö on pettänyt...

    • Tolleri

      kaikille vastanneille!!!!

    • tämähfh

      mitä hintaluokkaa tollerit ovat ?
      eivät ainakaan halvimmasta päästä kun ei kovin yleinen tämä rotu ole ?

      • SINULLE... TOLLERIT.

        Hinnat ovat silti aika alhaiset:

        mm. rotua on moitittu aika paljon huonouksista.
        hinnat alk. puhd.rotunen 500-800e.


      • minep
        SINULLE... TOLLERIT. kirjoitti:

        Hinnat ovat silti aika alhaiset:

        mm. rotua on moitittu aika paljon huonouksista.
        hinnat alk. puhd.rotunen 500-800e.

        Eipä saa 500€:lla rekisteröityä (=puhdasrotuista) tolleria. Taitaa hinnat olla siinä tuhannen euron molemmin puolin (n.800-1200€). www.tollerit.fi ja sieltä pentuvälitys -> pentuvälityslista, on muutamien pentueiden hintoja näkyvissä.


    • tollerin omistaja

      tollerit ovat vaativia koiria. kakki koirat ovat erilaisia, mutta tolleri on lapsiystävällinen yleensä. toklleri on viekas ja sen takia se saattaa olla nuorelle vaikea. olet liian nuori tollerin omistajaksi. ne tarvitsevat paljon, paljon liikuntaa ja siihen menee usein koko iltapäivä kun tollerin kanssa puuhastaa. mutta jos koiran kanssa leikkii ja lenkkeilee tarpeeksi sen ei tarvitse keksiä muuta tekemistä...

    • tietäjä_

      Tollerit on sht helppohoitoisia, turkkia pitää pari kertaa viikossa harjata, mut sekään ei toki pakollista ole. Kynsien leikkuut ja kaikki muut tietysti ihan kun kaikilla muillakin koirilla. Tollereita ei tarvii trimmata muuten kuin leikkaamalla tassujen päällä rehottavat ylimääräiset karvat niin että ne näyttää siistiltä. pentu syö noin viitisen kertaa päivässä, ja sille voi antaa muutakin kuin vedessä liotettuja papauja, esim. leipää ja hedelmiä välipalaksi mutta liika ruokinta ei koskaan ole hyväksi. Tollerin turkki on melko paksu muttei kuitenkaan paksuimmasta päästä. Pentua ei saa lenkittää juuri ollenkaan, vaan sen verran mitä se itse jaksaa ja loput sen energiasta voi kuluttaa leikkimällä ja kouluttamalla sitä. Pikku hiljaa kun se kasvaa niin lenkkejä voi pidentää. Tollerit tykkäävät myös uida oikein kovasti ja mielellään :) Tolleri kuten muutkin koirat kannattaa jo pentuna tutustuttaa mahdollisimman moneen ihmiseen ja eläimeen että se tottuu niihin ja tulee niiden kanssa toimeen.Kuitenki sillon ku pentu tulee kotiin se tutustutetaan omaan kotiin ja ihmisiin ja ympäristöön ja siitä sitte pikku hiljaa muihinkin ihmisiin ja koiriin. Tolleri vaatii selvän ja hyvän peruskoulutuksen ja se on myös oiva harrastuskoira, esim. tokoon.

    • Minä vaan

      Tuon kertomuksesi perusteella sinulle ei voi suositella tolleria. Ota kultsu! Eipähän tarvitsisi parin vuoden päästä katsella Apulassa oleva ilmoitusta: "Myydään parivuotias tolleriuros lapsen allergian vuoksi. Osaaviin käsiin."

    • salonen.k

      Tollereista löydät lisää tietoa netistä www.tollerit.fi sivustolta. Siellä on runsaasti tietoa rodusta. Aluevastaavilta saat varmasti myös lisää tietoa. Aluevastaavien yhteystiedot löydät myös sivustolta. Kannattaa myös käydä tutustumassa eri koiriin esim. tollerilenkeillä ja koulutuksissa, joita aluevastaavat järjestävät.-Kati

    • Nova Scotia Duck

      Moipsista!
      Olen 13-vuotias tyttö ja mulla on ennestään yksi kultainennoutaja. Oon haaveillu tollerista nytte n. vuoden. Mun kultsu on 4v vanha ja oon kouluttanu sen alusta asti itse. Se kisaa tokossa avoimessa luokassa ja on jälkivalio.

      Haluisin kuitenkin vähän aktiivisemman koiran, jonka kanssa voi harrastaa myös agia ja muita vauhdikkaita lajeja (mun kultsu alko rauhottumaan n. puol vuotta sitte ja ei oo enää mikää energiapommi...)

      Äitille se kävis, ja jos se tollo tulis, nii se tulis vasta vuonna 2012 keväällä.

      Käyn joka päivä ton kultsun kanssa 1½ tunnin pitusella lenkillä päivällä ja aamulla teen ½ tunnin lenkin ja illalla vielä 45min lenkin. Viikonloppusin ja lomilla teen pitkiä lenkkejä. Yleensä lauantaisin teen melkein koko päivän kestävän vaelluksen. Nytki pääsiäislomalla tein eilen ja toissapäivänä 5 tunnin lenkin, vaikka mulla oli nuhaa. Tänää en voi tehä pitkää lenkkiä, ku meille tulee vieraita :D Tai siis illalla teen 2 tunnin lenkin varmaa mutjuu.

      Että voisko mulle sopia tolleri? :)

      • tollerista tolleri

        Nova Scotia Duck

        Kai olet tietoinen, että pennun kanssa EI voi tehdä tuollaisia lenkkejä mikäli aijot saada siitä terveen?
        Liikunta on tärkeä osa koiran elämää, mutta kun puhutaan tollerista vakavampana asiana pidän aktiviteettien määrää. Kuulostaa hyvälle jos kultsusi on jälkivalio tollerit ovat yleensä siinnä lajissa aika hakoja erinomaisen nenän käyttö tsitonsa ansiosta! Agility sopii myös tollerille, mutta se ei välttämättä ole niitä nopeimpia yksilöitä (poikkeuksia löytyy)


    • m

      up

    • m

      up

    • m

      up

    • vastausta Tollerista

      Nova Scotia Duck
      Oon 15v tyttö ja mulla on 3v tolleri. Teet mun näkökulmasta järkyttävän pitkiä lenkkejä! ite teen 2x 15min lenkin ja kerran väh. puoltuntisen. pari kolme kertaa viikossa teen yli tunnin lenkin, kesällä useamminkin. SE EI VAIKUTA MITENKÄÄN SIIEN SOPIIKO SULLE TOLLERI!
      Oon ite kasvattanu, kouluttanu ja hoitanu koiran ja menny kaikille lääkärikäynneille. Mennyt sen kanssa peto-kouluun (pentujen tottelevaisuus) ja käyny agilityssä pentuiästä lähtien. Uitetaan aina kesäsin ja nemiä noudetaan. Keksin sille aina aivojumppaa, ja jos joskus unohtuu, niin 60% todennäkösyydellä jotain on menny vähän pienemmiksi palasiksi kun jää seuraavan kerran yksin. Ollaan mietitty näyttelyssäkin käymistä. Alunperin oli tarkotus viedä metsälle, mutta isukki on ollu vähän laiska. IHANA HARRASTUSKOIRA! 100% mukana.
      Lenkityksestä sen verran, että oma tollo usein on kääntumässä takasin jo ennen mua, ja mä oon kuitenkin aika laiska liikkuja. Että jos tollerin hankitte, älä ota sitä vaan lenkkikoiraksi. Niin fiksua koiraa todennäköisesti puuduttaa pelkkä ulkoilu, vaikka se siitä nauttisikin välillä.

      • -A-

        Joo hei, 15 min ulkoilutus tollerille?!? Eli viet sen vain nurkan taakse kuselle ja that's it. Ei jeesus...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6429
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      189
      3629
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2824
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2529
    6. 290
      2278
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe