Kyproksella

asuvia ?

Onko kuulolla ketään Kyproksella asuvaa? Meillä on mahdollisesti ensi vuonna sinne muutto perheen kanssa ja kiinnostaisi kuulla millaista elo ja olo siellä on....(Olen turistina käynyt kyllä vuosia vuosia sitten...)

5

924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyproksella asuva

      Täällä yksi Kyproksella asuva tyttö. Vastaan mielelläni jos haluat jotain kysyä!

      • kiinnostaisi

        ..sellaiset seikat kun asumisen hintataso, lapselle kansainvälinen koulu ja onko ylipäänsä arkinen elämä siellä mutkatonta = asiointi virastoissa jne. "helppoa"...Yleinen hintataso Kyproksella lienee edelleen Suomen tasoa??
        Meillä asuinpaikka olisi meren äärellä, rantakaupungissa, miehen työn vuoksi.
        Tiedätkö, onko Kyproksella minkäänlaista "suomalaista yhteisöä"? Ilman sosiaalista verkostoa saattaisin tulla hulluksi keskenään lasten kanssa... :)

        Otan kaiken mahdollisen infon arkeen liittyvistä asioista vastaan enemmän kuin kiitollisena!

        Kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi !


      • se tuli mieleen
        kiinnostaisi kirjoitti:

        ..sellaiset seikat kun asumisen hintataso, lapselle kansainvälinen koulu ja onko ylipäänsä arkinen elämä siellä mutkatonta = asiointi virastoissa jne. "helppoa"...Yleinen hintataso Kyproksella lienee edelleen Suomen tasoa??
        Meillä asuinpaikka olisi meren äärellä, rantakaupungissa, miehen työn vuoksi.
        Tiedätkö, onko Kyproksella minkäänlaista "suomalaista yhteisöä"? Ilman sosiaalista verkostoa saattaisin tulla hulluksi keskenään lasten kanssa... :)

        Otan kaiken mahdollisen infon arkeen liittyvistä asioista vastaan enemmän kuin kiitollisena!

        Kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi !

        että millaisetkohan ovat mahdollisuudet itsellä työllistyä( niin halutessani), kun olen varhaiskasvatusalalla?


      • kyproksella
        kiinnostaisi kirjoitti:

        ..sellaiset seikat kun asumisen hintataso, lapselle kansainvälinen koulu ja onko ylipäänsä arkinen elämä siellä mutkatonta = asiointi virastoissa jne. "helppoa"...Yleinen hintataso Kyproksella lienee edelleen Suomen tasoa??
        Meillä asuinpaikka olisi meren äärellä, rantakaupungissa, miehen työn vuoksi.
        Tiedätkö, onko Kyproksella minkäänlaista "suomalaista yhteisöä"? Ilman sosiaalista verkostoa saattaisin tulla hulluksi keskenään lasten kanssa... :)

        Otan kaiken mahdollisen infon arkeen liittyvistä asioista vastaan enemmän kuin kiitollisena!

        Kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi !

        Kyproksen yleinen hintataso on suurinpiirtein sama kuin Suomessa, jokin on halvempaa ja jokin kalliimpaa. Yleisesti esim. vuokra (kolmio) on £200-£400/kk riippuen asunnon tasosta ja sijainnista. Sähkö- (£20), vesi- (£10) ja puhelinlaskut (£15) riippuvat tietenkin käyttömäärästä, suluissa mitä itse maksan kuukaudessa normaalikäytössä, asuntona kolmio. Bensa maksaa tällä hetkellä £0.58/litra.

        Ruoka on suht halpaa kaupassa, etenkin hedelmät ja vihannekset. Nyt Euroopan Unioniin liittymisen mukana on tullut myös joitain kansainvälisiä ketjuja, ja siitä syystä myös jotkut hinnat hieman laskeneet.
        Ravintoloista/pikaruokapaikoista saa suht halvalla ruokaa, etenkin turistialueiden ulkopuolella.

        Asiointi virastoissa Kyproksella on ikävä kyllä vielä hyvin aikaa vievää ja turhauttavaa, hetkessä kuluu koko päivä etenkin jos on jotain ongelmia. Toinen varjopuoli on se, että suurin osa virastoista tms. sulkee ovensa yhden aikaan päivällä (paitsi yhtenä päivänä viikossa ovat auki myös iltapäivällä), pankit mukaanlukien. Paikalliset eivät niin turhista stressaa :)

        Kyproksella toimii Kyproksen Suomi-Seurat Limassolin, Pafoksen, Larnakan ja Paralimnin alueilla. Tietääkseni myös kaikissa kaupungeissa Suomi-Seuralla on kerran-pari viikossa lapsille Suomi-koulu/kerho.

        Uskon, että kaikki kansainväliset koulut täällä ovat yksityisiä. Alempana linkki josta toivottavasti löydät haluamaasi tietoa eri kaupungeissa olevista kouluista.

        http://cyprus.angloinfo.com/af/250/cyprus-schools-and-schooling.html

        Työllisyysmahdollisuuksistasi en osaa sanoa mitään muuta kun että täällä ollessasi kannattaa lukea esim. Cyprus Weeklyn työpaikkasivut jossa usein avoimia kasvatusalan paikkoja.

        http://ec.europa.eu/eures/main.jsp?acro=job&lang=fi&catId=482&parentCategory=482

        Tuossa vielä linkki Euroopan Unionin työpaikkasivuille, jossa myös Kyproksen avoimet työpaikat.

        Toivottavasti sait tästä jotain apua!

        Niin ja tietenkin tervetuloa!


      • kiitos tosi paljon !
        kyproksella kirjoitti:

        Kyproksen yleinen hintataso on suurinpiirtein sama kuin Suomessa, jokin on halvempaa ja jokin kalliimpaa. Yleisesti esim. vuokra (kolmio) on £200-£400/kk riippuen asunnon tasosta ja sijainnista. Sähkö- (£20), vesi- (£10) ja puhelinlaskut (£15) riippuvat tietenkin käyttömäärästä, suluissa mitä itse maksan kuukaudessa normaalikäytössä, asuntona kolmio. Bensa maksaa tällä hetkellä £0.58/litra.

        Ruoka on suht halpaa kaupassa, etenkin hedelmät ja vihannekset. Nyt Euroopan Unioniin liittymisen mukana on tullut myös joitain kansainvälisiä ketjuja, ja siitä syystä myös jotkut hinnat hieman laskeneet.
        Ravintoloista/pikaruokapaikoista saa suht halvalla ruokaa, etenkin turistialueiden ulkopuolella.

        Asiointi virastoissa Kyproksella on ikävä kyllä vielä hyvin aikaa vievää ja turhauttavaa, hetkessä kuluu koko päivä etenkin jos on jotain ongelmia. Toinen varjopuoli on se, että suurin osa virastoista tms. sulkee ovensa yhden aikaan päivällä (paitsi yhtenä päivänä viikossa ovat auki myös iltapäivällä), pankit mukaanlukien. Paikalliset eivät niin turhista stressaa :)

        Kyproksella toimii Kyproksen Suomi-Seurat Limassolin, Pafoksen, Larnakan ja Paralimnin alueilla. Tietääkseni myös kaikissa kaupungeissa Suomi-Seuralla on kerran-pari viikossa lapsille Suomi-koulu/kerho.

        Uskon, että kaikki kansainväliset koulut täällä ovat yksityisiä. Alempana linkki josta toivottavasti löydät haluamaasi tietoa eri kaupungeissa olevista kouluista.

        http://cyprus.angloinfo.com/af/250/cyprus-schools-and-schooling.html

        Työllisyysmahdollisuuksistasi en osaa sanoa mitään muuta kun että täällä ollessasi kannattaa lukea esim. Cyprus Weeklyn työpaikkasivut jossa usein avoimia kasvatusalan paikkoja.

        http://ec.europa.eu/eures/main.jsp?acro=job&lang=fi&catId=482&parentCategory=482

        Tuossa vielä linkki Euroopan Unionin työpaikkasivuille, jossa myös Kyproksen avoimet työpaikat.

        Toivottavasti sait tästä jotain apua!

        Niin ja tietenkin tervetuloa!

        Melkoisen tyhjentävää infoa- kiitos ! Näillä pääsenkin jo etenemään....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1792
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe