kanin poikaset 4 pv

hukassa ko

Hei. Meidän 5kk tyttöpupumme sai kaksi elävää, tervettä poikasta tiistaina 15 pv.
Nyt poikaset ovat neljä päivää ja ovat eläviä ja liikkuvaisia. eilen jopa toinen kävi harhailemassa pesän ulkopuolella, mutta löysi tiensä takaisin pesään omin voimin.
Äiskä on ollut tosi hyvä äiti, vaikka aluksi pelkäsin, että hylkäisi poikaset. Äiskä juoksentelee kokoajan jaloissa kerjäämässä halituksia.
Oon laittanut heinää ja työnnellyt käsiä häkkiin vaikka mami on ollut paikalla, ei reagoinut minun läsnäoloon oikein mitenkään.
Voiko mami luottaa minuun niin paljon, että antaisi minun koskea pesäänkin ?
minkälaisia kokemuksia teillä on poikasista ja emoista??
niin ja vinkkejä tästä eteenpäin..??

23

8029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania

      Älä vielä koske poikasiin tai pesään. Odota kunnes poikaset tulevat ulos.
      Sitten voit varovasti silitellä niitä.(siirtää omaa hajuasi )
      Parin päivän päästä voit hieman nostella niitä.
      (tarkkaile kuitenkin emon reaktioita)

    • Hermanni75

      No sepäs on taas "mukavaa" kun vielä keskenkasvuisella kanilapsella teetetään poikasia.

      • Miten on

        Minkä ikäinen äiti-kanin pitäisi olla? Meidän tytön ikä oli ekassa synnytyksessa n. 7 kk, ja toisessa 9 kk, olivat viimieset vauvat, koska sitten isukki kastroitiin.

        Meillä asustaa toisen poikueen tomera tyttö.

        Eka poikueen poikakin oli meillä, mutta kuoli tapaturmaisesti...

        Manasin aluksi vahinkoja, mutta iloahan ne ovatkin tuottaneet. Olis jäänyt 4 vauvelia saamatta. Äiti on kestänyt hyvin synnytykset, ja voi edelleen hyvin, aikaa viimeisesti runsas vuosi.

        Silti on aina riskinsä synnytyksissä..


      • Hermanni75
        Miten on kirjoitti:

        Minkä ikäinen äiti-kanin pitäisi olla? Meidän tytön ikä oli ekassa synnytyksessa n. 7 kk, ja toisessa 9 kk, olivat viimieset vauvat, koska sitten isukki kastroitiin.

        Meillä asustaa toisen poikueen tomera tyttö.

        Eka poikueen poikakin oli meillä, mutta kuoli tapaturmaisesti...

        Manasin aluksi vahinkoja, mutta iloahan ne ovatkin tuottaneet. Olis jäänyt 4 vauvelia saamatta. Äiti on kestänyt hyvin synnytykset, ja voi edelleen hyvin, aikaa viimeisesti runsas vuosi.

        Silti on aina riskinsä synnytyksissä..

        Ikäasiat ja muut järkevä ihminen selvittäisi etukäteen. Tuolla faktoja.

        http://www.kolumbus.fi/marijamuut/NETTISIVUThoitoohjeetsairaudetkanitieto/kanitieto/poikastenteettaminen.htm


      • myymoi11111111

        Ei se aina omistajan vika ole, itellä kävi niin että käytiin kattomassa kahta "tyttö" pupua sitten se tyyppi sano että tarkistaa vielä että se toinen on tyttö (oli saanut kaveriltaan muka tyttö pupun) sitten paljastu että myyn kaveri olikin poika ja nyt myyllä on kaksi 15 pv ikäistä poikasta.Ostettiin siis vaan myy. (ei haluttu lisää poikasia, eikä vielä näkyny merkkejä et se olis tiineenä) no, sittehän se synnytti ku oli ollu 10 pv meillä. Mutta ei se haittaa :3 saapahan myy ainekin kaverin jos sattuu olee tyttö jompikumpi.


    • mmiiggo

      meiän kaneille synty ekat poikaset noin 7 kuukautisina.. ja sit niinku 5 elävää poikasta selsiv hengis, alussa hierottiin emäkanista karvoja käsiimme ja katsoimme monta niitä oli.. sitten kun ne oli vanhempia noin 2 viikkosia nostimme poikasia varovasti , ei mitään reagointia. No sitten syntyi 2 uutta poikasta, molemmat kuoli: < ja nyt kaikki viisi poikasta ovat elävinä ja juoksetvat pitkin häkkiä =)

      • Jemppu...

        Hienoa heinoa... Ottakaa asioista selvää ennenkuin ryhdytte toimiin! On erittäin vastuutonta teettää poikasia kaninpoikasella.
        Ja pesään ei saa mennä sörkkimään.
        Voi luoja, että pistää vihaksi tuommoiset vastuuttomat tunarit. Eläimiä ei saisi tuollaisten käsiin luovuttaa.


      • zikuuu
        Jemppu... kirjoitti:

        Hienoa heinoa... Ottakaa asioista selvää ennenkuin ryhdytte toimiin! On erittäin vastuutonta teettää poikasia kaninpoikasella.
        Ja pesään ei saa mennä sörkkimään.
        Voi luoja, että pistää vihaksi tuommoiset vastuuttomat tunarit. Eläimiä ei saisi tuollaisten käsiin luovuttaa.

        Onko joku syöny sun aamumurot ko noi jemppu hermoat :'))))


      • Anonyymi
        Jemppu... kirjoitti:

        Hienoa heinoa... Ottakaa asioista selvää ennenkuin ryhdytte toimiin! On erittäin vastuutonta teettää poikasia kaninpoikasella.
        Ja pesään ei saa mennä sörkkimään.
        Voi luoja, että pistää vihaksi tuommoiset vastuuttomat tunarit. Eläimiä ei saisi tuollaisten käsiin luovuttaa.

        Mä oon tehnyt jo monet pennut kaneilla, ikinä ei oo tullut mitään ongelmia vaikka oon pentuja käynyt kääntelemässä. Muutaman ensimmäisen päivän olen pyhittänyt koskemattomuudelle että kaniemo tuntisi poikaset omikseen.


    • Lennars...

      Moi! mun yks kani on synnyttäny neljä poikasta niistä kuoli kaksi et pitää myös ottaa se huomiooon et ne voi kuollakkin (ainakin osa niistä) mut mun tietääkseni jos on jo neljän päivän ikäisiä niin ei voi enää kuolla kannattaa tarkastaa pesä hyvin tarkkaan sieltä voi löytää kuolleitakin poikasia pari viikkoo sitten mun kani sai kolme poikasta niiden pesä oli ihan siinä oven suussa niin me siirrettiin se kannatttaa siirtaa pesä jos on huonossa paikassa.Niin no sinne pesään voi koskee ja niihin poikasiin emo ei reagoi mun mielestä siitä yhtään mitään mut poikasia ei saa ottaa käsiin niille voi tulla kylmä ja ehkä ne kaipaa toistensa turvaa ne kanin poikaset mutta silittää voi mieluummin lämpimillä käsillä kun kylmillä kaninpoikasella ei ole yhtään karvaa niin se voi ehkä vähän tuntua inhottavalta kanin mielestä ja heti kun on käynyt koskettelemassa kaninpoikasia niin kannattaa pestä kädet saippualla.Minulla on aika paljon kokemusta kanin synnytyksestä ja imettämisestä ei kannata pelästyä jos kani ei imetä ekana se imettää vähän vähemmän ja sitten se alkaa lisääntyä se imetys koska ekana se antaa poikasten vatsalaukun tottua siihen maitoon huonolla tuurilla silleenkin voi käydä että kani ei imetä mutta kun sanoit että niillä on hyvä äiti niin kyllä se niistä huolehtii hyvin ei huolta:)kaninpoikaset ovat 7-8 vuotiaina luovutus ikäisiä tietenkin ne voi pitää omanakin jos tahtoo kuusi viikkoa syntymästä kaninpoikaset pitää erottaa emostaan.Tässä meilkein kaikki mitä tiedän hyvää joulua sun kaneille ja emolle ja sulle:] jos tulee uutta kysyttävää voi kysyä multa:)

      • -Inka-

        Meijän kani oli synnyttänyt poikaisia. Emo oli kaivanut ison ja pitkän kuopan kopin pohjalle, ja nyt vasta huomattiiin,että 3 kania oli tullu sieltä ulos , ja ne oli jo isoja.. ;)) niillä on jo tuuhee karva ja silmät on auki, juoksentelee pitkin häkkiä.. Poikaset menee aina välilä takaisin sinne pohjalle,missä oli syntynytkin.. :)) :D minkä ikäisiä ne voisivat olla ?? vastatkaa kiiitosss..


      • hädisään
        -Inka- kirjoitti:

        Meijän kani oli synnyttänyt poikaisia. Emo oli kaivanut ison ja pitkän kuopan kopin pohjalle, ja nyt vasta huomattiiin,että 3 kania oli tullu sieltä ulos , ja ne oli jo isoja.. ;)) niillä on jo tuuhee karva ja silmät on auki, juoksentelee pitkin häkkiä.. Poikaset menee aina välilä takaisin sinne pohjalle,missä oli syntynytkin.. :)) :D minkä ikäisiä ne voisivat olla ?? vastatkaa kiiitosss..

        meidän 2 vuotias kani sai 3 tervettä poikasta enkä tiiä mitä niiten kaa pitäs tehä kun emo ei näytä huomaavan niitä ollenkaan kyllä se pesän teki ja eikä oikeen tykää jos menee pesän lähelle mut se ei imetä niitä ollenkaan pitäskö mun ruveta syötää poikasia pipetillä???


      • tania78
        hädisään kirjoitti:

        meidän 2 vuotias kani sai 3 tervettä poikasta enkä tiiä mitä niiten kaa pitäs tehä kun emo ei näytä huomaavan niitä ollenkaan kyllä se pesän teki ja eikä oikeen tykää jos menee pesän lähelle mut se ei imetä niitä ollenkaan pitäskö mun ruveta syötää poikasia pipetillä???

        Kaniemo syöttää pari kertaa vuorokaudessa kun kukaan ei huomaa. Tämä vaiston vuoksi- Villit serkut toimivat samalla tavalla ja näin pitävät saalistajat mahdollisimman kaukana pesäsätä.

        Anna siis kaniemon hoitaa.


      • leelaa
        tania78 kirjoitti:

        Kaniemo syöttää pari kertaa vuorokaudessa kun kukaan ei huomaa. Tämä vaiston vuoksi- Villit serkut toimivat samalla tavalla ja näin pitävät saalistajat mahdollisimman kaukana pesäsätä.

        Anna siis kaniemon hoitaa.

        Mitä tehdä kun kani emo ottaa kolmen päivän ikäiset poikaset pois pesästä eikä laita niitä takaisin sinne? Olen laittanut poikaset itse pesään takaisin jotta eivät paleltuisi. Mikähän on syynä emon toimintaan ja mitä minun pitäisi siinä tilanteessa tehdä? Antaako olla?


      • piaa_

        moi! me ostettiin suunilleen kuukausi sitten belgian jätti.... se synnytti eilen 4 poikasta. ollaan käyty varovasti kattomasta 2-4 h välein pesää ja poikaset on ollu todella aktiivisia.... emme oo nähny kertaakaa että se oisi imettänyt onko se paha asia?pitääkö jotain tehdä? ja me ei olla nähty sen nisiä että minkälaisessa kunnossa ne on koska se on vielä arka että se juoksee heti karkuu.....ja muute milloin kanin poikasille kasvaa turkki tai alkaa kasvamaan se?kiitos jo etukäteen vaikka et osaisikaan vastaa noihin:)


      • tania78
        piaa_ kirjoitti:

        moi! me ostettiin suunilleen kuukausi sitten belgian jätti.... se synnytti eilen 4 poikasta. ollaan käyty varovasti kattomasta 2-4 h välein pesää ja poikaset on ollu todella aktiivisia.... emme oo nähny kertaakaa että se oisi imettänyt onko se paha asia?pitääkö jotain tehdä? ja me ei olla nähty sen nisiä että minkälaisessa kunnossa ne on koska se on vielä arka että se juoksee heti karkuu.....ja muute milloin kanin poikasille kasvaa turkki tai alkaa kasvamaan se?kiitos jo etukäteen vaikka et osaisikaan vastaa noihin:)

        Antakaa poikasten olla rauhassa. Emo käy niitä ruokkimassa pari kertaa päivässä kun kukaan ei näe.


      • lilliii

        Moi mun pupulle syntyi 2vai3poikasta mutta minua mietityttää koska emo ja poikaset pitää erottaa toisistaan ja koska ne tulee ulos pesästään :)


      • Anonyymi

        Tää on kyllä jonkun piripään kirjoitus, en pitäisi neuvoja oikein minään. Aika helvetin pitkään teillä päin odotetaan luovutusikää.


    • jan71

      meidän kani sai kanssa tänään poikasia. Mä en kyllä uskalla koskea pesään ettei se häiriinny ja tapa niitä.

      • k.a.n.i.p.r.o.p.l.em

        mitenkäs pitää tehdä kun äiti kani karkasi pihalle kun se oli raskaana ja teki yhden rakennuksen alle kani poikueen ja enkä tiedä minkä ikäsiä ne on mutta haluasin kesyttää niistä osan.(niitä on 4 kp). Tämmöinen tapahtuma käyy jo toisen kerran ja meillä on kaksi kissaa jotka yrittää metsästää niitä ja on metsästänytkin jo jonkin verran edellisestä poikueesta. kissoja pitää kokoajan olla vahtimassa kanin kolon luona.olen itse nähnyt niitä poikasia lankkujen välistä kun pesän yläpuolella on lankku lattia jossa on noin puolentoista sentin raot josta niitä kanin poikasia näkee. mitä oikein teen???????......


      • 10+9
        k.a.n.i.p.r.o.p.l.em kirjoitti:

        mitenkäs pitää tehdä kun äiti kani karkasi pihalle kun se oli raskaana ja teki yhden rakennuksen alle kani poikueen ja enkä tiedä minkä ikäsiä ne on mutta haluasin kesyttää niistä osan.(niitä on 4 kp). Tämmöinen tapahtuma käyy jo toisen kerran ja meillä on kaksi kissaa jotka yrittää metsästää niitä ja on metsästänytkin jo jonkin verran edellisestä poikueesta. kissoja pitää kokoajan olla vahtimassa kanin kolon luona.olen itse nähnyt niitä poikasia lankkujen välistä kun pesän yläpuolella on lankku lattia jossa on noin puolentoista sentin raot josta niitä kanin poikasia näkee. mitä oikein teen???????......

        Voisit kokeilla saada lainaksi jostain loukkuja, ei siis mitään tappavia tai vahingoittavia, vaan sellaisia jotka pyydystää eläimen sitä vahingoittamatta ja hengissä.


      • loukuttajajo7v
        10+9 kirjoitti:

        Voisit kokeilla saada lainaksi jostain loukkuja, ei siis mitään tappavia tai vahingoittavia, vaan sellaisia jotka pyydystää eläimen sitä vahingoittamatta ja hengissä.

        kissoja vois pitää sisällä sen aikaa kun saat kanit kiinni. ainakin sen pari päivää.
        suosittelen aikasemman vastaajan mukaan loukkuja, mutta ne voi tehdä myös itse verkosta. tekis siitä loukusta semmosen että se olis pitkä (helpompi pyydystää). loukkua vois sitten peittää puunoksilla ja sisälle heittää ruokaa. loukun oven sais nykäistyä narulla alas, mutta sen pitäis olla jotenkin pehmustettu ettei satuttais poikasia.

        toinen konsti vois olla maaonkalo. kaivaisit poikasten lähistölle onkalon, joka ei pääsis sortumaan. onkalon katto olis joku vaneri, että sais kanit kiinni otettua. onkalon suulle kans jokin luukku-systeemi tai antaisit kanien tottua siihen, että luulisvat sitä turvaks ja juoksisvat sinne kun alkais pelottaa. sit vaan joku tulppa onkalon sisäänkäynnille ja puput kiinni


    • AUTTAKAA_pliiis

      mitä teen kun emo jättää 3pv vanhoja poikaisia pesän ulkopuolelle?
      voisko emo olla hylännyt nämä kun ne näyttää tosi laihoilta ja muiden poikasten vatsat on ihan täynnä, laitettiin poikaset takasin pesään kun ne oli ihan kylmiä

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe