Huono näkö+koulu

Outo?

Tää saattaa kuulostaa oudolta mutta.. Koulussa istuessani takana aina tunneilla niin en näe piirtoheittimelle ja taululle kovinkaan hyvin. Ja siksi joudun istumaan edessä mutta aina kun vaihtuu paikat niin pelottaa että ope pistää taakse istumaan ja sitten kun joutuu kirjottamaan jotain taululta tai piirtoheittimeltä niin ei näy paljoo mitään. Ja seuraavaksi aijotte sanoa "No, Miksi et mene silmälääkäriin tai jtn?". Se tässä onkin ongelma EN halua silmälaseja! Koska näytän niissä kuitenkin ihan idiootilta. Ja hassua on se että ulkona näen tosi hyvin kauas ja näen kaiken melko selvänä mutta jos tulee joku kyltti joka on kaukana en näe sitä tekstiä. Onko mahdollista että saan lukulasit? Se tietty selviää jos menen silmälääkäriin.. ja kai se on pakko.
Teksti saatto kuulostaa aika sekavalta... mutta jos osaisitte neuvoa tai jtn niin olisi ihan kiva. :D Ja ikää on 14.

40

10640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ______

      Et mitään lukulaseja saa. Etköhän nää tuossa iässä lukea vielä loistavasti. Vanhusten vaiva työ heikentynyt lähinäkö.
      Mutta likitaitteisuutta sinulla on, ja jos 14 vuotiaana jo ongelmia näkeä taululle, niin näkösi tulee vielä paljon huononemaan tuosta. Laseja tulet jossain vaiheessa varmasti tarvitsemaan. Piilarit on tietenkin vaihtoehto, jos ei lasit tunnu sopivan pärstäkertoimeen.

      • Outo?

        Onko mahdollista saada laseja joita ei tarvitse aina käyttää? Ainoastaan tunneilla? ja maksavatko ne ihan kauheasti?


      • krabe
        Outo? kirjoitti:

        Onko mahdollista saada laseja joita ei tarvitse aina käyttää? Ainoastaan tunneilla? ja maksavatko ne ihan kauheasti?

        Joo, selvästikin sinulla on 'miinusta' eli et näe kauas hyvin. Jos sinulla ei ole voimakkaasti huonontunut näkö ja tuntuu, että tykkäisit pitää laseja vain tunnilla, niin siitä vaan.
        Piilarit ovat toki myös hyvä vaihtoehto, jos laseja pelkäät. Mutta sanonpahan vaan että tuon ikäisillä voi olla käsitys, että 'nörteillä on vaa rillit' yms., mutta nykyään on NIIN coolejakin laseja, joita pitäisi mielellään! Siitä vaan optikkoliikkeisiin etismään mieleisiä/sopimaan piilarisovitus aikaa.
        Ensin kuitenkin terkkarille ja lähete lääkäriin:>


      • Outo?
        krabe kirjoitti:

        Joo, selvästikin sinulla on 'miinusta' eli et näe kauas hyvin. Jos sinulla ei ole voimakkaasti huonontunut näkö ja tuntuu, että tykkäisit pitää laseja vain tunnilla, niin siitä vaan.
        Piilarit ovat toki myös hyvä vaihtoehto, jos laseja pelkäät. Mutta sanonpahan vaan että tuon ikäisillä voi olla käsitys, että 'nörteillä on vaa rillit' yms., mutta nykyään on NIIN coolejakin laseja, joita pitäisi mielellään! Siitä vaan optikkoliikkeisiin etismään mieleisiä/sopimaan piilarisovitus aikaa.
        Ensin kuitenkin terkkarille ja lähete lääkäriin:>

        Mielummin menen vaikka optikolle suoraan, mutta terkkarille en mene! Sama terkkari ollu jo 7 vuotta ja kohta tulee kahdeksas.. ei kiitos. Käsittääkseni optikolla ei se ensimmäinen tarkastuttaminen maksa mitään?


      • Lila.Orvokki
        Outo? kirjoitti:

        Mielummin menen vaikka optikolle suoraan, mutta terkkarille en mene! Sama terkkari ollu jo 7 vuotta ja kohta tulee kahdeksas.. ei kiitos. Käsittääkseni optikolla ei se ensimmäinen tarkastuttaminen maksa mitään?

        menehän tosiaan optikolle. Se saattaa maksaa 10-20 euroa, mutta joistain liikkeistä saa ilmaiseksikin. silmälääkäri ei ole tarpeellinen tuossa iässä, optikkokin huomaa jos silmässä on jotain vikaa. Lääkäri maksaa 50-70euroa. Oletko puhunut vanhemmillesi asiasta? kyllä he varmasti maksavat näöntarkastuksen.

        Joissain kaupungeissa on käytäntö, jossa terkkarin lähetteellä saa ilmaisen näöntarkastuksen. Eli ota siitä selvää ensin.

        saat mitä ilmeisemmin miinus lasit, eli näet niillä paremmin kauas. mutta kukaan ei pakota sinua pitämään niitä kuin tunneilla, jos koet, että ulkona pärjäät huonommallakin näöllä. Eli näöntarkastukseen ja sitä kautta ollaankin jon paljon viisaampia.


      • Lila.Orvokki

        oletko tietoinen, että "näkövirheitä" on kaksi, liki- ja kaukotaitteisuus, joista likitaitteisuus on yleisempi, mutta kumpikaan ei ole iästä riippuvainen. Ikänäköisyys on aivan eri asia kuin kaukotaitteisuus. Jälkimmäisessä ihminen näkee hyvin kauas, muttei lähelle, ja tämä korjataan pluslaseilla, joita monet kaksikymppisetkin käyttävät lukulaseina. Älkää siis olettako että 14 vuotias on automaattisesti likinäköinen, vaan ottakaa selvää asioista ennen kuin oletatte kaikkea mahdollista.

        Kiitos!


    • Mikael2

      Kovin tutulta tuntuu, itse koin saman aikanaan. Tuosta se sitten alkaa, rillihelvetti nimittäin. Toivottavasti saat heti piilarit. Itse jouduin kärsimään vuosikaudet rilleistä.

    • someone76576

      mul oli toi sama ongelma kun olin 7.luokalla. puolen vuoden ajan siristelemällä silmiä ja istumalla luokan etuosassa näin taululle mut jos mennin jonnekin taakse istumaan näky vaan pelkää sumeeta. sit keväällä terkkari käski käydä silmä lääkärillä ja sain lasit. vaikeeta oli tottua niihin enkä ois millään halunnu pitää niitä mutta pakose sitten oli kun ei meinanu nähä.

      mäkään en pidä niitä muuta kuin tunnilla koska samanlailla kun sä .näen ulkona ihan hyvin, en mitään kylttjä kovin hyvin kun ajan mopolla liikenteessä mut muuten ihan suht hyvin

      kannatan kuitenkin että käyt silmä lääkärissä ,koska mitä luultavammin näkösi tulee vielä huonontumaan. ja et haluu silmä laseja niin sit vaikka piilarit.

      • piilaripoika

        samat ongelmat oli mulla aikanaan. Peruskoulun 6. luokka meni koulutuntien osalta aika lailla sumussa eli muistiinpanot tein pääasiassa opettajien puheen perusteella ja vierustovereilta kurkkimalla. Luokan eturivistäkin (silloin jos pääsin eturiviin istumaan) näin hirveästi siristelemällä juuri ja juuri jotain hämärää, arvailemaan joutui silti. Seiskalla oli sitten pakko hommata lasit ja suosittelen samaa ketjun aloittajallekin.

        Mutta eihän niitä laseja ole pakko käyttää kuin koulussa. Jos vain mahdollista, suosittelisin vieläkin enemmän piilareita. Rillit vaikuttaa niin negatiivisesti ihmisen koko persoonaan ja ulkonäköön. Mutta joka tapauksessa: optikolle ja vähän äkkiä!


      • Rillityttö
        piilaripoika kirjoitti:

        samat ongelmat oli mulla aikanaan. Peruskoulun 6. luokka meni koulutuntien osalta aika lailla sumussa eli muistiinpanot tein pääasiassa opettajien puheen perusteella ja vierustovereilta kurkkimalla. Luokan eturivistäkin (silloin jos pääsin eturiviin istumaan) näin hirveästi siristelemällä juuri ja juuri jotain hämärää, arvailemaan joutui silti. Seiskalla oli sitten pakko hommata lasit ja suosittelen samaa ketjun aloittajallekin.

        Mutta eihän niitä laseja ole pakko käyttää kuin koulussa. Jos vain mahdollista, suosittelisin vieläkin enemmän piilareita. Rillit vaikuttaa niin negatiivisesti ihmisen koko persoonaan ja ulkonäköön. Mutta joka tapauksessa: optikolle ja vähän äkkiä!

        Minulla on silmälasit ja kannan ne häpeilemättä! Jos jonkun mielestä olen ruma silmälasien kanssa nii mitä sitte!? Mä en ala käyttää piilareita tai jätä pois silmälaseja sen takia, että olen jonkun mielestä ruma! Minä korosta persoonaani silmälaseilla.


      • Anonyymi
        piilaripoika kirjoitti:

        samat ongelmat oli mulla aikanaan. Peruskoulun 6. luokka meni koulutuntien osalta aika lailla sumussa eli muistiinpanot tein pääasiassa opettajien puheen perusteella ja vierustovereilta kurkkimalla. Luokan eturivistäkin (silloin jos pääsin eturiviin istumaan) näin hirveästi siristelemällä juuri ja juuri jotain hämärää, arvailemaan joutui silti. Seiskalla oli sitten pakko hommata lasit ja suosittelen samaa ketjun aloittajallekin.

        Mutta eihän niitä laseja ole pakko käyttää kuin koulussa. Jos vain mahdollista, suosittelisin vieläkin enemmän piilareita. Rillit vaikuttaa niin negatiivisesti ihmisen koko persoonaan ja ulkonäköön. Mutta joka tapauksessa: optikolle ja vähän äkkiä!

        Ihan sama mulla joutui istuin eturivissa enkä siltikää nähny kunnolla. On tullu monta ketaa katottua vierustoverilta.


    • huog

      Joo, sama juttu. 6. terkkari jo suositteli laseja mutta en halunnu niitä sillo. Näkö vaan huonontunu ja nyt en nää mitään kunnolla luokan takaa mutta edestä ihan hyvin. Kai ne piilarit on hankittava ku
      kesän jälkee pitäs mopokortti hankkia. ;///

      • justlikeme

        Moi

        Kuulostat ihan multa siinä 15-16 vuotiaana. Näkö oli kohtuullisen hyvä, mutta keskirivällä/takana luokassa istuessa ei välttämättä aina nähnyt kaikkein pienimpiä tekstejä vaan sai siristää silmiä. Jännä juttu sinällään, että kesäaikana näkö oli huippuluokkaa, näin pienimmänkin tekstin, mutta syksyä kohti mentäessä ja valon vähetessä näkö alkoi taas huonontua että joutui siristelemään. En tiedä toisaalta johtuiko siitä, että kesälomalla ei paljon tullut tehtyä lähityöskentelyä tai kirjojen lukua, joten silmät saivat levätä. Näkö oli kuitenkin pysynyt kohtuu samana yläasteelta nyt yliopiston alkuun asti, enkä ole silmälaseja käyttänyt. Nipin napin siinä olisinko tarvinnut. Nyt 21, ja ensi viikolla aika lasikkiin :)


    • -pellekaijapum

      12-vuotiaana sain lasit. Silloin käytin niitä koulussakin, mutta kun menin kutoselle en halunnut käyttää silmälaseja, sillä en minäkään niissä niin järkevältä näytä.

      Aina kun ollaan koulussa vaihettu paikat, niin oon hakeutunu eturiviin istumaan, ja kyllähän minä siitä nään. Muutenkin entisellä opettajalla oli aika pieni ja suttuinen käsiala.

      Laseja käytän kun katson TV:tä ja aika usein muutenkin pidän niitä kotona.

      Varsinkin nyt tuo huono näkö on alkanu potuttaa. Tekisin melkeen mitä vaan et saisin hyvän näön ja näkisin yläasteellakin taululle ilman mitään silmälaseja.

      Aijon nyt kuitenki kokeilla niitä silmäjumppia, joiden olen kuullut tehoavan.

      Ehkä pystyn vielä pelastamaan huonon näköni ainakain vähän paremmaksi. :p

    • Onko sulla...?

      Ootko paljon tietokoneella? Luetko paljon kirjoja yms? sulla voi olla valelikinäköisyyttä jos välillä näkyy hyvin ja huonosti. Kun menee silmätarkastukseen niin pitäis ottaa niitä tippoja silmään, että sais sen mukauttaja lihaksen pois siitä jännityksestä, josta valelikimäköisyys osaksi johtuu. Itselläni on tämä ja kun vähensin koneen käyttöä nii näkyy! Taululle näkee taas =). Jos haluat muuta infoa vielä niin kysy vaan.

      • .......

        kannattaa vaan mennä sinne optikolle, vaikka niitten vanhempien kanssa tai ainakin puhuu niille,tokihan he lasisi/piilarisi maksavat. ovat velvollisia.

        mutta esim. minulla kaukolasit, mitä käytän kattoessa telkkaria, koulussa, töissä ja ulkona kun joutuu kaus kattoo, mutta kotona en pahemmin käytä enkä lukiessa. Ehkä jotenkin ymmärrän tuossa iässä tuon lasi ongelman, olisi varmaan itselläkin ollut silloin ongelma. Nykyisin, olen 20 vuotias, se on toisaalta yksi ja sama kunhan näkee ja kuitenkin laseja on niin monenlaisia ja tosi kauniita, että kyllä ne mukavasti tuo tietynlaista persoonallisuutta, ja tietysti ne piilarit sopii melko monelle, ei kaikille, minulle ei kovin hyvin.


      • poitsu11

        Moi!Mulla sama juttu että välillä näkyy tosi selkeesti ja välillä ei.Onko tämä sitä valelikinälöisyyttä?Välillä näen takaa taululle tosi hyvin ja välil taas vähän ongelmii..


    • :D

      Mulla on just, prikulleen sama homma, oon saman ikänenkin. Ei oikeen innosta ajatus siitä, että joutuisi pitämään laseja. :pp Koitan sinnitellä mahdollisimman pitkään, en tiiä onko järkevää :DD tietty vois harkita jos hankkis piilarit täs kesäloman aikana.. 8)

      • piilarimies

        Ei siitä "sinnittelystä" mitään haittaa ole, silmille nimittäin. Ei ne siitä huonone. Koulun käynti´saattaa tietysti muuttua ajan oloon stressaavaksi, jos joutuu koko ajan miettimään miten selviää ilman, että huono näkö paljastuu. Eli piilarit vaan hankintaan, jos yhtään tuntuu tarpeelliselta.


      • Mennä optikolle
        piilarimies kirjoitti:

        Ei siitä "sinnittelystä" mitään haittaa ole, silmille nimittäin. Ei ne siitä huonone. Koulun käynti´saattaa tietysti muuttua ajan oloon stressaavaksi, jos joutuu koko ajan miettimään miten selviää ilman, että huono näkö paljastuu. Eli piilarit vaan hankintaan, jos yhtään tuntuu tarpeelliselta.

        Itse sinnittelin aikanaan viidennen luokan kevätlukukaudelta yhdeksännen luokan tammikuuhun hankkimatta laseja. Loppujen lopuksi ekat lasit jotka nokalle tökättiin oli v. 3,75 ja o. 4,00. Oli siinä melkoinen ero näkemisen kanssa kun lasit sai. Ei tosiaan kannata yrittää puljata huonolla näöllä koulussa - vaikeuksia on.


      • Poika-95!
        Mennä optikolle kirjoitti:

        Itse sinnittelin aikanaan viidennen luokan kevätlukukaudelta yhdeksännen luokan tammikuuhun hankkimatta laseja. Loppujen lopuksi ekat lasit jotka nokalle tökättiin oli v. 3,75 ja o. 4,00. Oli siinä melkoinen ero näkemisen kanssa kun lasit sai. Ei tosiaan kannata yrittää puljata huonolla näöllä koulussa - vaikeuksia on.

        Kyllä se aika perseestä on, kun lasit saa. Ite nyt 14v, ja menossa kasille. Seiskan alussa vielä näkö hyvä, mutta sitte alko huonontua. Menin optikolle, ja sain lasit. Onneksi näkö ei ollut kauhean pahasti huonontunut (vas. 0.75 ja oik. 0.75).

        Aika helpotus oli, että sain pluslasit, joka merkitsi sitä, että joudun niitä vain pitämään, kun olen koulussa, koneella, luen jne.

        Olen kyllä harkinnut piilareitten hankkimista, kun koulut alkaa, viim. kevätlukukaudeksi.

        Ulkona erotan kaiken hyvin, ei mitään ongelmaa. Varmaan, kun vuoden päästä mopon hankin, ni pitää katsella, onko näkö pysynyt samana, vaiko ei.

        Vähän toki jännittää, kun koulut alkaa, mutta sitäkin voi ajatella, että monilla muilla asiat on huonomminkin näön suhteen, mulla ihan hyvät vielä :)

        Mutta tosiaan, käy optikolla, ettei sun tarvitse stressata näöstäsi enempää!


      • WILLEEEEE

        Yleensä piilareita ei anneta sellassille jotka ei oo käyttäny laseja aijemmin


    • piilari
    • Likinäköinen

      Sama juttu. Oon 14 ja en viime lukuvuonna 08-09 nähnyt mitään mitä dokumenttikameralla valkokankaalle näytettiin. Kesäloman alussa törkättiin nenälle lasit, jossa miinusta on 1.75. Haluaisin piilarit mutta vanhemmat on vastaan… Kun lasit koulussa eivät todellakaan nosta arvostusta henkilönä. Muutenkin en satu olemaan luokan suosituin henkilö.

      • ...

        Eihän rillejä ole pakko onneksi käyttää kuin koulussa tunneilla, vai kuinka olet ajatellut tehdä?

        Valitettavasti totta tuo ettei lasit kenenkään imagoa paranna (ainakaan tuossa iässä). Mielellään väittäisi muuta, mutta kun ei viitsi valehdella. Mutta ei ne lasit nyt toki katastrofi ole, kaikesta selviää.


      • poika3
        ... kirjoitti:

        Eihän rillejä ole pakko onneksi käyttää kuin koulussa tunneilla, vai kuinka olet ajatellut tehdä?

        Valitettavasti totta tuo ettei lasit kenenkään imagoa paranna (ainakaan tuossa iässä). Mielellään väittäisi muuta, mutta kun ei viitsi valehdella. Mutta ei ne lasit nyt toki katastrofi ole, kaikesta selviää.

        Ei missään tapauksessa rillejä. Jos otatte rillit ette voi ikinä saada poikakaveria ettekä pääse ikinä naimisiin ettekä saa ikinä lapsia. Älkää olko tyhmiä. Yrittäkää nyt vain pinnistellä. Vaikka näkönne tulee huononee vielä niin ei kannata pilata koko elämääsä rilleillä. Kukaa poika ei voisi ikinä seurustella tytön kanssa, jolla on rillit. Eikä mitää piilareita myöskään, poika huomaa kyllä jos yrittää käyttää piilareita


      • nauran..
        poika3 kirjoitti:

        Ei missään tapauksessa rillejä. Jos otatte rillit ette voi ikinä saada poikakaveria ettekä pääse ikinä naimisiin ettekä saa ikinä lapsia. Älkää olko tyhmiä. Yrittäkää nyt vain pinnistellä. Vaikka näkönne tulee huononee vielä niin ei kannata pilata koko elämääsä rilleillä. Kukaa poika ei voisi ikinä seurustella tytön kanssa, jolla on rillit. Eikä mitää piilareita myöskään, poika huomaa kyllä jos yrittää käyttää piilareita

        jaa että silmälasipäiset tytöt ei miestä saa? hohhoh. Kyllä mulla ainaki vientiä riittää vaikka lasit on, tekevät kuulema fiksumman näköseksi nuo lasit ;)
        Ja ne jotka ajattelee että silmälasit on rumat, ehkä sillon ku ne oli sellasia koko naaman kokosia ne linssit. Mutta kyllä nykyaikana löytyy hienoja laseja ni ei tarvi pullonpohjajättilaseistakaan kärsiä. Ei ne silmälasit mitään "arvojärjestystä" koulussa pahenna. Asenne se ratkasee eikä lasit!


      • afeffaeff
        nauran.. kirjoitti:

        jaa että silmälasipäiset tytöt ei miestä saa? hohhoh. Kyllä mulla ainaki vientiä riittää vaikka lasit on, tekevät kuulema fiksumman näköseksi nuo lasit ;)
        Ja ne jotka ajattelee että silmälasit on rumat, ehkä sillon ku ne oli sellasia koko naaman kokosia ne linssit. Mutta kyllä nykyaikana löytyy hienoja laseja ni ei tarvi pullonpohjajättilaseistakaan kärsiä. Ei ne silmälasit mitään "arvojärjestystä" koulussa pahenna. Asenne se ratkasee eikä lasit!

        Itse pidän silmälasipäisistä yhtä paljon kun silmälasittomista. Alan myös itse pitämään silmälaseja kokopäiväisesti ja hiukan jännittää mitä kaverit sanoo?


      • *nuutti*
        afeffaeff kirjoitti:

        Itse pidän silmälasipäisistä yhtä paljon kun silmälasittomista. Alan myös itse pitämään silmälaseja kokopäiväisesti ja hiukan jännittää mitä kaverit sanoo?

        En voinut kuin nauraa kun luin vastauksia. Etenkin tuo "rillit vaikuttaa niin negatiivisesti ulkonäköön ja koko persoonaan" oli hyvä. Miten helvetissä rillit vaikuttaisi kenenkään persoonaan? Koittakaa nyt tajuta: KETÄÄN KOULUSSA EI OIKEASTI KIINNOSTA JOS TEILLÄ ON LASIT. Nykypäivänä on niin paljon erilaisia laseja, että todellakin kaikille löytyy varmasti sopivat ja trendikkäät. Mitään 70-luvun pullopohjalaseja ei kenenkään tarvitse käyttää. Itse näytän helvetin hyvältä sekä laseilla että ilman. Ette taida tietääkään kuinka hienoja laseja optikoilla on.

        Minulla oli joskus 15-vuotiaana sama ongelma, että en nähnyt kalvoja enkä kaukaisia liikennemerkkejä, mutta muuten pärjäsin hyvin. Yleensä nuorena kun näkö alkaa heiketä se heikkenee aika paljonkin vuosien mittaan, eli tuollaisena kuin se nyt on se ei kyllä sinulla tule pysymään. Kun näköni huononi käytin yhdessä vaiheessa myös päivittäin piilareita. Niiden käyttö on myös aika kallista jos päivittäin käyttää, itselläni päivittäinen käyttö rasitti silmiä aika paljon ja sain kuivat silmät pitkäksi aikaa vaikka en enää edes linssejä käyttänyt. Nykyään käytän silloin tällöin.


      • silmälasien "uhri"
        *nuutti* kirjoitti:

        En voinut kuin nauraa kun luin vastauksia. Etenkin tuo "rillit vaikuttaa niin negatiivisesti ulkonäköön ja koko persoonaan" oli hyvä. Miten helvetissä rillit vaikuttaisi kenenkään persoonaan? Koittakaa nyt tajuta: KETÄÄN KOULUSSA EI OIKEASTI KIINNOSTA JOS TEILLÄ ON LASIT. Nykypäivänä on niin paljon erilaisia laseja, että todellakin kaikille löytyy varmasti sopivat ja trendikkäät. Mitään 70-luvun pullopohjalaseja ei kenenkään tarvitse käyttää. Itse näytän helvetin hyvältä sekä laseilla että ilman. Ette taida tietääkään kuinka hienoja laseja optikoilla on.

        Minulla oli joskus 15-vuotiaana sama ongelma, että en nähnyt kalvoja enkä kaukaisia liikennemerkkejä, mutta muuten pärjäsin hyvin. Yleensä nuorena kun näkö alkaa heiketä se heikkenee aika paljonkin vuosien mittaan, eli tuollaisena kuin se nyt on se ei kyllä sinulla tule pysymään. Kun näköni huononi käytin yhdessä vaiheessa myös päivittäin piilareita. Niiden käyttö on myös aika kallista jos päivittäin käyttää, itselläni päivittäinen käyttö rasitti silmiä aika paljon ja sain kuivat silmät pitkäksi aikaa vaikka en enää edes linssejä käyttänyt. Nykyään käytän silloin tällöin.

        Minulla sama juttu. Olen nyt 15 ja näkö juuri yli rajan, että saa mopokortin. Joten pakko nuo lasit oli sitten hankkia. Huomasin kun moottoritiellä en nähnyt autojen rekkareita yhtä hyvin kuin ennen näin. Tunnsitin myös itseni tuosta aloittajan tekstistä. Tunnilla en näe takaanta taululle enkä piirtoheittimelle. Pyydän aina opettajalta, että haluan eteen hänen tehdessään uusia istumajärjestyksiä. Kaverit ja opettajat ovat sanoneet, että tarvitsen lasit.


        Viimeistään havahduin, kun kävin pakollisessa terveystarkastuksessa koulussa. Terkkari huomautti näöstä, ja etten saa mopokorttia, ellen hanki laseja. Sai terkkarilta lähetteen, joka annetaan optikolle. Optikko teki vielä uuden näöntarkastuksen varmuuden vuoksi. Tämä oli ilmainen. Mittasi vielä huonomman näön kuin terkkari. Sen jälkeen teki vielä testejä erillaisilla linsseilä, ja katsoi onko hajataittoa. Sitäkin oli vähän. Siinä sitten testailin sankoja ja valitsin mieleiseni. Eli sis semmoisen, missä en näyttänyt miltään nörtiltä. Päädyin hengettömiin laseihin, jotka ovat hyvin huomaamattomat, tosin niiden kanssa pitää olla extra huolellinen, ettei sangat pääse taittumaan.

        Lasit sai hakea n. parin viikon päästä, ja vaikka en olisi laseja halunnut, niin ihan tyytyväinen olen. Kukaan ei nauranut koulussa. Riippuu tosin siitä, oletko jo ennestään epäsuosiossa. Optikko sanoi, että laseja suositellaan pitämään koko ajan, mutta pidän niitä vain tunnilla.

        Eli siis suosittelen lasien hankkimista. Nolompaa on jos ei näe.


      • fubgyU
        silmälasien "uhri" kirjoitti:

        Minulla sama juttu. Olen nyt 15 ja näkö juuri yli rajan, että saa mopokortin. Joten pakko nuo lasit oli sitten hankkia. Huomasin kun moottoritiellä en nähnyt autojen rekkareita yhtä hyvin kuin ennen näin. Tunnsitin myös itseni tuosta aloittajan tekstistä. Tunnilla en näe takaanta taululle enkä piirtoheittimelle. Pyydän aina opettajalta, että haluan eteen hänen tehdessään uusia istumajärjestyksiä. Kaverit ja opettajat ovat sanoneet, että tarvitsen lasit.


        Viimeistään havahduin, kun kävin pakollisessa terveystarkastuksessa koulussa. Terkkari huomautti näöstä, ja etten saa mopokorttia, ellen hanki laseja. Sai terkkarilta lähetteen, joka annetaan optikolle. Optikko teki vielä uuden näöntarkastuksen varmuuden vuoksi. Tämä oli ilmainen. Mittasi vielä huonomman näön kuin terkkari. Sen jälkeen teki vielä testejä erillaisilla linsseilä, ja katsoi onko hajataittoa. Sitäkin oli vähän. Siinä sitten testailin sankoja ja valitsin mieleiseni. Eli sis semmoisen, missä en näyttänyt miltään nörtiltä. Päädyin hengettömiin laseihin, jotka ovat hyvin huomaamattomat, tosin niiden kanssa pitää olla extra huolellinen, ettei sangat pääse taittumaan.

        Lasit sai hakea n. parin viikon päästä, ja vaikka en olisi laseja halunnut, niin ihan tyytyväinen olen. Kukaan ei nauranut koulussa. Riippuu tosin siitä, oletko jo ennestään epäsuosiossa. Optikko sanoi, että laseja suositellaan pitämään koko ajan, mutta pidän niitä vain tunnilla.

        Eli siis suosittelen lasien hankkimista. Nolompaa on jos ei näe.

        Mun näkö alko huonontua joskus vitosella. Ja meillä oli tosi huono taulukin siinä luokassa, muutkin sen sano, mut kyl ne siitä jotain näki. Sit kutosen lopussa mä näin vaan ihan edestä taululle ja piirtoheittimelle. Kutosen lopussa terkkari myös lähetti mut optikolle ja sain lasit. En muista vahvuuksia enää. No, mut sit alko seiska, enkä mä halunnu pitää laseja, ku mulla ihan oikeesti on sellaset piirteet, joihin lasit ei sovi (pieni nenä, esim.). Olin jo sanonu äitille, et haluun piilarit. No, sit me hommattiin ne ja käytin niitä koko seiskan ajan, mut sit mun silmät tulehtu, kun mun sisko varasti aina uudet piilolinssien kotelot, nii mulla oli vaan niitä vanhoja. Sit en kuitenkaan käyttäny laseja. Enkä tänävuonnakaan käyttäny piilareita ehkä kun 2 kertaa viikossa, kun mun silmät kuivuu tosi helposti ja ne tuntuu epämiellyttäviltä silmissä, ja kun meillä on vielä 7 tunnin päiviä 3 peräkkäin. Eli siis, taas sillä kuulo-systeemillä. Mut sillä pärjäsin muutkin vuodet. Ja näeltä näen ihan hyvin, kun ylä-asteella on paremmat taulut ja ei oo sellasia piirtoheittimiä, vaan sellaset ihme jutut.. Mut sen tapaset kuitenkin :--D Mun näkö on 3,75 ja 4,0, eli tosi huono, ja sit vielä hajataitteisuutta päälle. Ja todistus on melko hyvä, 7,7. Mut käytän laseja kyllä esim. elokuvissa. Siel ei varmana kukaan kyttää..


    • älytaulu

      Kyllä voi joku kytätä. Ehkä siellä on sinun ihailijasi? :P

      Ja se koulussa oleva taulu on ilmeisesti ns. kosketusnäytöllinen älytaulu (tietokone).

    • ..

      se että ei näe kauas ei automaattisesti tarkoita sitä, että laseihin tai piilareihin tulisi miinusvoimakkuutta. jotkut ihmiset tarvitsevat plusvoimakkuutta nähdäkseen kauas, toiset miinusta.

    • Moumoumoumou

      Hhha oon just saman ikänen ku alottaja.. ja mulla on ihan sama homma :D Jännittää sikana terveystarkastus, kun semmonen on tulossa tässä piakkoin. Mulla on kans ihan paska näkö. Koitin mun kaverin poikaystävän laseja, ja näky tosi hyvin. Mutta en haluu silmälaseja, ne on rumat. Se on toki mielipidekysymys, mutta itelle ne ei ainaskaan sovi. Piilolinssejä oon harkinnu, mutta eiks se oo niin että laseja pitää käyttää eka vuoden ennen ku saa piilarit? Näin oon minä käsittäny.
      Koulussa pitää toden teolla siristellä että näkis jotain takariviltä. Keskirivillä pitää siristellä myös, mutta eturivillä ei oo mitään ongelmaa :D
      Autossa kun istun, nään liikennemerkin vasta noin 5 metrin päästä. Lasit olis kova sana tässä tilanteessa tietty, mutta en halua.
      Jos mulle nyt pidettäis joku näöntarkastus, en taatusti näkis ees isoimpia kirjaimia.
      Olen puhunut

      • piilarimies

        Kyllä piilarit voi hankkia heti eli ei ole mitään sellaista, että pitäisi ensin pitää vuoden rillejä. Jos sä kuitenkin eturivistä näet ilman ongelmia, eihän toi näkösi sitten niin kauhean huono ole. Kaikki on tietysti kovin suhteellista.

        Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että lasit on rumat.


      • Veevevee
        piilarimies kirjoitti:

        Kyllä piilarit voi hankkia heti eli ei ole mitään sellaista, että pitäisi ensin pitää vuoden rillejä. Jos sä kuitenkin eturivistä näet ilman ongelmia, eihän toi näkösi sitten niin kauhean huono ole. Kaikki on tietysti kovin suhteellista.

        Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että lasit on rumat.

        Eihän sitä koskaan tiedä mille näyttää koska nykyaikana on niin paljon erilaisia laseja!! :O


    • Anna123

      Itse olen 11w. Sain silmälasit noin yli vuosi sitten, ja en pärjäisi ilman niitä!
      Jos ollaan vaikka autolla jossain liikenteessä, niin en nää mitenkään edes toisen auton rekkaria, vaikka oltaisiin ihan siinä kiinni. :o

      Näköni on nykyään miinusta, 2.25. Ja toisessa silmässä 2.
      Suosittelen laseja kaikille keillä on ainakin yhtä huono näkö kuin minulla.
      Ja jos en käyttäisi laseja, minulla olisi jatkuvaa päänsärkyä.

      Ja vielä tiedoksi; Silmälasit eivät ratkaise mitään ihmisestä. Silmälasit eivät mitenkään liity luonteeseen, joten on se hieman tyhmää ajatella että ''tuo ihminen on nörtti, sillä on lasit''!
      Ei mulla ollut muuta. Kiitos kun luitte. :-)

    • WhyCantYouSee

      Ootte ihan outoja kaikki. Teillähän on ihan hyvä näkö, lopettakaa toi teeskentely.
      Itsellä on näkö vas. 6.75 ja oik. 7.34 ja laseja tarvitsen hyvin harvoin. Hyvin näkyy ilman laseja kauas ja lähelle ellei ole ilta/yö ja olen aivan väsynyt (jolloin lasit päähän).
      En ymmärrä miten kehtaatte valittaa jos teidän näkö on sitä 0-3 luokka. Pitäisi nähdä aivan hyvin ellei sitten silmissänne ole ollenkaan korjausta. Teidän pitää treenata niitä! Kyllä se siitä paranee ja olen varma ettei teidän ole pakko käyttää laseja...

      • moro12345678910

        Mulla on sama television kanssa ja olen itse 15


    • huononäköinen

      Kaikki mahdollinen helpottui, kun sain piilarit!

      Olin saanut silmälasit, kun siirryin yläasteelle. En kuitenkaan kehdannut laseja käyttää, koska tunsin oloni nörtiksi ja rumaksi, jos niitä pitäisin. Koulussa oli vaikea olla, ahdisti kokoajan ja pinnasin, koska pelkäsin, että joutuisin lukemaan jotain taululta, kun en sinne nimittäin nähnyt edes eturivistä. Minua pelotti ja ahdisti joka tunti, että opettaja käskee lukemaan jotain taululta. Olin tuona aikana todella ahdistunut ja jouduin käymään kuraattorilla ja sossuilla pinnailun sun muun takia, joka johtui vain siitä etten nähnyt taululle. En uskaltanut siis sanoa huonosta näöstäni mitään. Kävin koulua ns. sokkona koko kaksi vuotta, kunnes 9 luokan alussa sain vihdoinkin piilarit. Tällöin otin itseäni niskasta kiinni ja puhuin vahempieni kanssa. Kun sain piilarit, ne helpottivat elämääni huomattavasti ja meinasin siinä piilarit päässä tirauttaa kyyneleet, kun näkeminen oli niin helppoa, eikä tarvinnut tihrustaa tai mitään! Tällöin olin siis sovittamassa niitä silmiini! Eteeni avautui uudenlainen maailma, mitä en ollut ennen huono näkösenä nähnyt! :)

      Suosittelen lämpimästi piilareita kaikille niille, jotka eivät halua laseja. Älkää missään nimessä yrittäkö sinnitellä koulu vuosia huono näköisinä, jos ette näe taululle ja joudutte kirjoittamaan kaikki muistiinpanot opettajien puheiden perusteella yms. Sinnittely ei auta. Koette vain turhaa tressiä ja se väsyttää ihmisen todella nopeasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe