Keväällä tunsin itseni jotenkin ulkopuoliseksi ja masentuneeksi. Olin kovin väsynyt ja ärtynyt. Jalat särkivät varsinkin polvista. Öisin heräilin aamuyöstä ja ahdistuin pinimmästäkin vastoinkäymisestä. Kesällä luulin auringon aiheuttaneen minulle jonkinlaisen lämpöhalvauksen, koska rupesin saamaan hikoilu- ja kuumotuskohtauksia. Kuumia aaltoja tuli solkenaan niin päivällä kuin yölläkin. Hikoilin joka paikasta, jopa kyynär- ja polvitaipeista ja sääret valuivat norona hikeä.
Keväällä alkaneet nivelvaivat ja jalkojen voimattomuus lisääntyivät. Ja poks: Vaihdevuodet!
Minulla ei ole toukokuun jälkeen ollut kuukautisia ja siitä sitten päättelin että nyt se on alkanut. Voihan olla että kuukautiset vielä ilmaantuu (ei olisi niin väliä) Olen 47 vuotias ja olen jotenkin ällikällä että kuinka jo nyt. Jotenkin sitä ajatteli, että vaihdevuodet on kaukana tulevaisuudessa.
On mukava lukea teidän kaikkien erilaisista vaihdevuosioireista. Olen vielä ihan valmistautumaton koko ajatukseen. Päätin katsella n. puoli vuotta ja sitten ratkaista mitä teen, eli se klassinen kysymys: lääkehoitoa vai luonnon omia parannuskeinoja.
Onkohan siellä muitakin sormi suussa tässä asiassa? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia.
Vaihdevuodet alkoivat!
58
36039
Vastaukset
- Väsynyt
Ihan kuin omaa kirjoitustani olisin lukenut, kun sinun kirjoitustasi katsoin. Sama juttu täällä, keväällä masennuin ja kesäkuussa alkoi hiki virrata ja tuli unettomuus. Minulla myös oli muutaman vuoden ajan jos jonkinlaista kipua milloinpahan missäkin. Nyt käytän estrena-geeliä ja teroluttia, en vaan vielä ainakaan ole oloon mitään parannusta huomannut. Minulla myös sietokyky meni kovin alhaiseksi, hartioita yritetään nyt fysikaalisen avulla saada kuntoon. Opiskelut piti laittaa vähäksi aikaa ainakin katkolle, kun ei kerta kaikkiaan jaksa, kun ei saanut nukuttua. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, olisi kiva kuulla, miten olette päässeet eteenpäin? Luulenpa vielä, että tämä on vasta alkua ja pahimmat ajat vielä edessäpäin. Täytän kohtapuoliin viisikymmentä.
- loppuunpalanut
saanu kärsiä erään vaihdevuosista sillä hän syyttää milloin ketäkin polvikivuista,hiustenlähdöstä,juopottelusta ahdistukseen,liikalihavuudesta suruun syömiseen...ym...eli kaikki on muiden syytä ja en sitä ihmistä halua tavata sillä muut sairastuu muusta kun vaihdevuosista sillä hänestä tuli tosi pirullinen!
- hoitoa hoitoa
loppuunpalanut kirjoitti:
saanu kärsiä erään vaihdevuosista sillä hän syyttää milloin ketäkin polvikivuista,hiustenlähdöstä,juopottelusta ahdistukseen,liikalihavuudesta suruun syömiseen...ym...eli kaikki on muiden syytä ja en sitä ihmistä halua tavata sillä muut sairastuu muusta kun vaihdevuosista sillä hänestä tuli tosi pirullinen!
kannattaakin etsiä itsensä auttamiseksi.Iänikuiset kitinät ja valittamiset sukulaisille, lapsille ym. on ajanhukkaa ja stressaa vaan heitäkin.
Eihän ole helppoa toki, mutta onhan niitä apujakin saatavilla, pitää vaan etsiä. - Voi näitä vuosia
Olin 51 vuotias, kun aloin syömään hormoneita, lääkärin kehoituksesta. Luulen, että aliotin turhan varhain,koska silloin ei ollut näitä lukemattomia olotiloja, joita nyt on.
Olen 57 vuotias, ja voin kertoa, että pahempaan suuntaan olen mennyt. Vaikka syön hormoneja, niin aina on sellainen käsittämätön sietämättömyyden tunne. Hermostun aivan pienistä asioista, joista en ennen piitannut. Olo on välillä, tosi levoton, eikä nauti mistään. Välillä pelkään tulevia asioita, sekä vanhuutta, sairautta. Kuolemaa en pelkää niin paljon, kuin sitä, että joutuu kitumaan. Olisi mukava olla tasapainoinen ja rauhallinen, eikä tällainen hermokimppu. En halua mitenkään pelotella, toiset voivat päästä vaihdevuosista nopeammin eroon. - syöpä vuosi sitten
hoitoa hoitoa kirjoitti:
kannattaakin etsiä itsensä auttamiseksi.Iänikuiset kitinät ja valittamiset sukulaisille, lapsille ym. on ajanhukkaa ja stressaa vaan heitäkin.
Eihän ole helppoa toki, mutta onhan niitä apujakin saatavilla, pitää vaan etsiä.Olen 45 ja syönyt jo vuoden lääkkeitä joilla minulle tehdään vaihdevuodet...! Reilu vuosi sitten minulta leikattiin rintasyöpä ja se todettiin horminiperäiseksi joten minulla on kaksinkertainen lääkitys, ettei elimistössäni vaan ole estrogeeniä.
Oireet on samat kuin muillakin vaihdevuosista kärsivillä, totuus on kuitenkin se ettei helpotusta löydy vaikka kuinka etsisi. Mutta kun valittavana on henki tai vaihdevuodet, on päätöksen tekeminen helppoa! - Juulia
syöpä vuosi sitten kirjoitti:
Olen 45 ja syönyt jo vuoden lääkkeitä joilla minulle tehdään vaihdevuodet...! Reilu vuosi sitten minulta leikattiin rintasyöpä ja se todettiin horminiperäiseksi joten minulla on kaksinkertainen lääkitys, ettei elimistössäni vaan ole estrogeeniä.
Oireet on samat kuin muillakin vaihdevuosista kärsivillä, totuus on kuitenkin se ettei helpotusta löydy vaikka kuinka etsisi. Mutta kun valittavana on henki tai vaihdevuodet, on päätöksen tekeminen helppoa!Kokeilepa homeopaattista luontaistuotetta nimeltä SEPIA.
Tai sitten vaihdevuositipat nro 10 Dr. Reckweg.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, ei ongelmia näiden saamisessa. Esim. Hakaniemen apteekissa palvelee homeopaatti. Mutta myös Yliopiston apteekista saa sekä luontaistuotekaupasta. Noita tippoja ei ehdä niinkään monesta paikasta.
Jos asut muualla, voit pyytää omaa apteekkiasi tilaamaan. Hyvää jatkoa sinulle. - Kauankohan kestää
Juulia kirjoitti:
Kokeilepa homeopaattista luontaistuotetta nimeltä SEPIA.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, ei ongelmia näiden saamisessa. Esim. Hakaniemen apteekissa palvelee homeopaatti. Mutta myös Yliopiston apteekista saa sekä luontaistuotekaupasta. Noita tippoja ei ehdä niinkään monesta paikasta.
Jos asut muualla, voit pyytää omaa apteekkiasi tilaamaan. Hyvää jatkoa sinulle.Kiitos Juulialle luontaistuote- vinkeistä. Kirjoitin muistiin ja täytyypi jossain vaiheessa kokeilla. Kummallista, mutta olo on tuntunut viime päivinä ihan ok. On hyvä tietää, että on kuitenkin ihan normaali. En olisi osannut arvatakaan, että tällaista olisi, jotenkin sitä suhtautui vaihdevuosiin vähän huvittuneesti. Mitään huvittaa tässä ei kuitenkaan ole.
- runsaat vuodot
Juulia kirjoitti:
Jos asut muualla, voit pyytää omaa apteekkiasi tilaamaan. Hyvää jatkoa sinulle.Voisitko täsmentää mihin vaihdevuosioireisiin nuo valmisteet auttaa. Minulla on niin runsaat vuodot ja en uskalla kokeilla omin päin mitään, mikä pahentaisi niitä. Hikeä on alkanut pukkaamaan myös nyt viimeisen kuukauden aikana. Minulle on määrätty keltarauhashormoni Primalut Nor runsaisiin vuotoihin, mitään estrogenin tapaista ei ole määrätty lainkaan vielä.
- still-a-finn
loppuunpalanut kirjoitti:
Teilla ei ole MITAAN syyta haukkua naisia, kun vaihdevuodet iskevat. Jos teilla olisi samat oireet, niin varmasti joku "veljesjarjesto" teita auttaisi.
- ei ole
still-a-finn kirjoitti:
Teilla ei ole MITAAN syyta haukkua naisia, kun vaihdevuodet iskevat. Jos teilla olisi samat oireet, niin varmasti joku "veljesjarjesto" teita auttaisi.
ajattele sitä väkivaltaa mitä joutuisimme kärsimään, heillä kun on niin paljon tuota fyysistä voimaa.
- Metoo
Voi näitä vuosia kirjoitti:
Olin 51 vuotias, kun aloin syömään hormoneita, lääkärin kehoituksesta. Luulen, että aliotin turhan varhain,koska silloin ei ollut näitä lukemattomia olotiloja, joita nyt on.
Olen 57 vuotias, ja voin kertoa, että pahempaan suuntaan olen mennyt. Vaikka syön hormoneja, niin aina on sellainen käsittämätön sietämättömyyden tunne. Hermostun aivan pienistä asioista, joista en ennen piitannut. Olo on välillä, tosi levoton, eikä nauti mistään. Välillä pelkään tulevia asioita, sekä vanhuutta, sairautta. Kuolemaa en pelkää niin paljon, kuin sitä, että joutuu kitumaan. Olisi mukava olla tasapainoinen ja rauhallinen, eikä tällainen hermokimppu. En halua mitenkään pelotella, toiset voivat päästä vaihdevuosista nopeammin eroon.Vaihevuosioireita on ollut 8 vuotta, joista 5 v söin hormooneja. Sitten lopetin terveysriskien takia. Hormoonien kanssa olin agressiivinen, ilman hormooneja enemmänkin masentunut. Kuuma ja sietämätön olo iskee 2 tunnin välein päivin ja öin (jolloin tietysti herään). Netistä löysin tiedon, että oireet kestävät 20% naisista jopa 15-20 v. Taidan kuulua siihen ryhmään. Olen nyt 60v. Ei paljon naurata.
- ulkkis48vee
still-a-finn kirjoitti:
Kyllä miehilläkin on vaihdevuodet. Ne on just ne vuodet, jolloin ukot alkaa olla kärttyisiä. Olen tavannut useammankin tuollaisen 50 miehen, joilla on selvät vaihdevuodet.
- Sarina
Juulia kirjoitti:
Jos asut muualla, voit pyytää omaa apteekkiasi tilaamaan. Hyvää jatkoa sinulle.Hei Naiset,
Monelaista vaivaa löytyy ylipäänäskin ikääntymisen myötä. Ikäännymme ja vanhenemme kovin yksilöllisesti. Elämä tätä ennen ja tästä eteen päin vaikuttaa ratkaisevasti hyvinvointiimme.
Elämäntavat ennen ja nyt jne..
Vaihdevuosivaivat ja niiden voimakkuus/ ongelmallisuus riippuu hormooneista. Mutta mikä sitten säätelee hormooneja? Voisko hormoopneihin vaikuttaa? Käyttäkää maalaisjärkeä.
En ole lääkäri, mutta hompeopatia on tuttu aiemmilta vuosiltani. Suosittelen teille kaikille näihin "luonnollisiin" naisten vaihoihin jotka toisaalta ovat niin yleisiä - homeopatiaa.
Klassinen homeopatia = kokonaisvaltainen homeopaattinen hoitomuto. Klassisen koulutuksen saanut homeopaatti voi olla parasta ja lempeintä ja edullista hoitoa monille. Etsi keltaisilta sivuilta.
Nuo vaihdevuosioireet hikoiluineen, mielialavaihdoksineen, ihon kuvumisineen.. ovat pitkälle samassa suhteessa meidän psyykemme tilan kanssa. Ja kuten homeopttinen filosofia sanoo; "ei samasta vaivasta kärsiville anneta samaa lääkettä..", ja toisaalta "..se paranee sillä mikä sen on aiheuttanutkin". Nämä pätee samoin siis vaihdevuosioireissakin.
Tällä hetkellä meidän terveyteemme ja hyvinvointiimme, tai sen summa = meidän kunkin tausta, ennen tätä hetkeä ja näitä vaivoja on merkittävää huomioida "mitä olemme sisäämme laittaneet, ruoan, nautintoaineidemme, tapojemme.. jne. muodossa".
Tausalle on aina erittäin yksilöllinen psyykkis-fyysinen kokonaisuus meitä - itseämme. Apteekin hyllyltä jokin tietty tuote ei ole koskaan lopullinen ratkaisua se auttaa vain pinnallisesti, kuten meikkiä kasvoillamme tai side haavoillamme.
Naisen eri vaiheita, kuten esim. kuukautiskipuja säätelevät aina tunteemme - tunnetilamme, jotka taas koostuvat kokemuksista, elämyksistä, subjektiivisesta tavasta kokea ja havannoida maailmaa ja itseämme jne..
Etsikää vaihtoehtoja biolääketiede on vain mekaanista korjausta, ei se kosketele ns.:sti sisintämme, sitä aluetta mistä kaikki lähtee tai minkä kautta kaikki ilmenee. Olemme kokonaisuus, ja voimme tulla hulluiksi tai kokea tarpeetonta tuskaa ja kärsimystä kun emme huomioi itseämme kokonaisuutena.
Olin kohdunpoistossa keväällä, nopea toipuminen. Hormoonitoiminta jatkuu edelleen normaalisti, kuten ennen leikkausta. Niitähän sätelee munasarjat. Kohdunpoisto lopettaa vain kuukautiset ei estrogeenin tuotantoa.
Tätä ennen runsaat kuukautiseni, erittäin heikko hemoglobia (60 hgb) vuosien ajan ja myomat riesana.. Nyt kohtu on poissa ja elämä jatkuu normaalisti.
Vain hiukseni, ovat ohentuneet tai jotain..
Mutta kun olen miettinyt jälkeenpäin tarkkaan hiusteni kuivuutta ja vallattomuutta, ja sitä ilmeni jo ennen leikkausta. Päättelin sen johtuneen stressistä jota podin tiukkojen älyllisesti (tietokoneen äärellä) vaativien töideni takia muutamia kuukausi ennen leikkausta. Toisaalta samat hommat ovat edelleen esillä, melkein yhtä vaativina.
En käytä mitään bio-lääkkeitä, viitamiineja vain kuureina.
Muuten olen ok. olen tehnyt itseni kanssa "sisäisesti" töitä jo vuosia. Naimisissa ja elämä silleen mallillaan, harrastan säännöllisesti liikuntaa. Elämässäni on vielä tavoitteita... tasan 50 v. Iso-äitinäkin jo 8 vuotta.
Tsemppiä tytöt! - 48-vee
Sarina kirjoitti:
Hei Naiset,
Monelaista vaivaa löytyy ylipäänäskin ikääntymisen myötä. Ikäännymme ja vanhenemme kovin yksilöllisesti. Elämä tätä ennen ja tästä eteen päin vaikuttaa ratkaisevasti hyvinvointiimme.
Vaihdevuosivaivat ja niiden voimakkuus/ ongelmallisuus riippuu hormooneista. Mutta mikä sitten säätelee hormooneja? Voisko hormoopneihin vaikuttaa? Käyttäkää maalaisjärkeä.
En ole lääkäri, mutta hompeopatia on tuttu aiemmilta vuosiltani. Suosittelen teille kaikille näihin "luonnollisiin" naisten vaihoihin jotka toisaalta ovat niin yleisiä - homeopatiaa.
Klassinen homeopatia = kokonaisvaltainen homeopaattinen hoitomuto. Klassisen koulutuksen saanut homeopaatti voi olla parasta ja lempeintä ja edullista hoitoa monille. Etsi keltaisilta sivuilta.
Nuo vaihdevuosioireet hikoiluineen, mielialavaihdoksineen, ihon kuvumisineen.. ovat pitkälle samassa suhteessa meidän psyykemme tilan kanssa. Ja kuten homeopttinen filosofia sanoo; "ei samasta vaivasta kärsiville anneta samaa lääkettä..", ja toisaalta "..se paranee sillä mikä sen on aiheuttanutkin". Nämä pätee samoin siis vaihdevuosioireissakin.
Tällä hetkellä meidän terveyteemme ja hyvinvointiimme, tai sen summa = meidän kunkin tausta, ennen tätä hetkeä ja näitä vaivoja on merkittävää huomioida "mitä olemme sisäämme laittaneet, ruoan, nautintoaineidemme, tapojemme.. jne. muodossa".
Tausalle on aina erittäin yksilöllinen psyykkis-fyysinen kokonaisuus meitä - itseämme. Apteekin hyllyltä jokin tietty tuote ei ole koskaan lopullinen ratkaisua se auttaa vain pinnallisesti, kuten meikkiä kasvoillamme tai side haavoillamme.
Naisen eri vaiheita, kuten esim. kuukautiskipuja säätelevät aina tunteemme - tunnetilamme, jotka taas koostuvat kokemuksista, elämyksistä, subjektiivisesta tavasta kokea ja havannoida maailmaa ja itseämme jne..
Etsikää vaihtoehtoja biolääketiede on vain mekaanista korjausta, ei se kosketele ns.:sti sisintämme, sitä aluetta mistä kaikki lähtee tai minkä kautta kaikki ilmenee. Olemme kokonaisuus, ja voimme tulla hulluiksi tai kokea tarpeetonta tuskaa ja kärsimystä kun emme huomioi itseämme kokonaisuutena.
Olin kohdunpoistossa keväällä, nopea toipuminen. Hormoonitoiminta jatkuu edelleen normaalisti, kuten ennen leikkausta. Niitähän sätelee munasarjat. Kohdunpoisto lopettaa vain kuukautiset ei estrogeenin tuotantoa.
Tätä ennen runsaat kuukautiseni, erittäin heikko hemoglobia (60 hgb) vuosien ajan ja myomat riesana.. Nyt kohtu on poissa ja elämä jatkuu normaalisti.
Mutta kun olen miettinyt jälkeenpäin tarkkaan hiusteni kuivuutta ja vallattomuutta, ja sitä ilmeni jo ennen leikkausta. Päättelin sen johtuneen stressistä jota podin tiukkojen älyllisesti (tietokoneen äärellä) vaativien töideni takia muutamia kuukausi ennen leikkausta. Toisaalta samat hommat ovat edelleen esillä, melkein yhtä vaativina.
Muuten olen ok. olen tehnyt itseni kanssa "sisäisesti" töitä jo vuosia. Naimisissa ja elämä silleen mallillaan, harrastan säännöllisesti liikuntaa. Elämässäni on vielä tavoitteita... tasan 50 v. Iso-äitinäkin jo 8 vuotta.
Tsemppiä tytöt!En tajua miten homeopatia voisi auttaa menopaussivaivoihin. Vaihdevuodethan ovat ihan mitattavissa, hemoglobiini, hormoniarvot jne. Sen sijaan homeopaattisissa tuotteissa ei ole mitään ainesosia mitattavissa määrin, joten eivät ole millään lailla verrannollisia asioita.
48-vee kirjoitti:
En tajua miten homeopatia voisi auttaa menopaussivaivoihin. Vaihdevuodethan ovat ihan mitattavissa, hemoglobiini, hormoniarvot jne. Sen sijaan homeopaattisissa tuotteissa ei ole mitään ainesosia mitattavissa määrin, joten eivät ole millään lailla verrannollisia asioita.
..eihän tunteitakaan voi mitata, ja silti koostumme tunteista, elämyksistä ja kokemuksistamme, jotka taas laukaisevat vaivamme..
Jos uskoo materiaan niin silloin mikään muu ei voi auttaa kun kovat keinot, kuten kova lääketiede ja synteettiset lääkkeet.
Jos joku kokee vähääkään kiinnostusta kannattaa ottaa selvää. Homeapaattiset lääkkeet auttavat todellakin vaihdevuosivaivoihin. Kuukautiset kyllä loppuvat aikanaan jne... mutta kaikkeen mitä, tai miten koemme, voidaan vaikuttaa.
Jos olet kiinnostunut etsi keltaisilta sivuilta oman alueesi läheltä klassinen homeopaatti, eli klassinen homeopatia = kokonaisvaltaista homeopatiaa.- kuulla sain
Sarina kirjoitti:
Hei Naiset,
Tsemppiä tytöt!kinnostuinkin aiheesta. Kuule tiedätkö niistä homeopaattisista tipoista H1006 vai mikä se nyt olikaan, mistä niitä saa, olen kiinnostunut homeopaattisesta hoidosta ylipäätään vaihdevuosien hoidossa.Kerrotko enemmän...
kuulla sain kirjoitti:
kinnostuinkin aiheesta. Kuule tiedätkö niistä homeopaattisista tipoista H1006 vai mikä se nyt olikaan, mistä niitä saa, olen kiinnostunut homeopaattisesta hoidosta ylipäätään vaihdevuosien hoidossa.Kerrotko enemmän...
Hei vaan,
En tiedä homeopaattisista tipoista H1006, sillä en ole itse homopaattisen lääkäri.
Mutta minulla on muutama homopaattilääkäri ystävänä, ja olen itse käyttänyt menestyksekkäästi homeopaattista lääkitystä milloin mihinkin teemaan tai tunnelmaan, useiden vuosien ajan. Ja voin vain suositella.
Vertauskeni; "milloin mihinkin teemaan tai tunnelmaan" tarkoitan sitä, että homeopatia on kiitollinen hoitomuto, myös sellaisissa ns. ei- fyyssissä ongelmissa, kuten niin sonotut mielialateemat, jotka nousevat/seuraavat jostakin syvältä psyykenkerrostumista, johin tänä päivänä tarjotaan ratkaisuksi "kovia lääkkeitä".
Voisi olla siis jokin ns. henkinen tapa toimia tai tulkita asioita, maailmaa (toisia) ja itseään siis ne, jotka ovat hyvin hienovaraisia "flunssia" eli vaikutuksia mennesyydestämme.
Vastustuskyky mitä erilasimpiin tauteihin ja vaivoihinhan lähtee kyvystämme käsitellä mitä moninaisimpia asioita päivittäin. Jos elämässämme on ollut vaihe jolloin asioiden käsittely ei ole onnistunut iän, kiireen tai muun ymärrtämättömyyden takia, nuo vaikutukset jäävät silti kehoomme, muistiimme. Juuri ne (ja niistä muovautuu vastuskykymme) laukaisevat tän hetken tapahtumista uutta. Taas uutta käyttäytymistä, joista seuraa uusia valintoja "entisten takia", "sitä, siksi ja sen takia.." jne. jne.
Tämä selvitys siksi, että homoeopatiasta on siis moneksi! Mutta muista, klassinen homeopaatti on kokonaisvaltainen homeopaatti!- voisitko
satya kirjoitti:
Hei vaan,
En tiedä homeopaattisista tipoista H1006, sillä en ole itse homopaattisen lääkäri.
Mutta minulla on muutama homopaattilääkäri ystävänä, ja olen itse käyttänyt menestyksekkäästi homeopaattista lääkitystä milloin mihinkin teemaan tai tunnelmaan, useiden vuosien ajan. Ja voin vain suositella.
Vertauskeni; "milloin mihinkin teemaan tai tunnelmaan" tarkoitan sitä, että homeopatia on kiitollinen hoitomuto, myös sellaisissa ns. ei- fyyssissä ongelmissa, kuten niin sonotut mielialateemat, jotka nousevat/seuraavat jostakin syvältä psyykenkerrostumista, johin tänä päivänä tarjotaan ratkaisuksi "kovia lääkkeitä".
Voisi olla siis jokin ns. henkinen tapa toimia tai tulkita asioita, maailmaa (toisia) ja itseään siis ne, jotka ovat hyvin hienovaraisia "flunssia" eli vaikutuksia mennesyydestämme.
Vastustuskyky mitä erilasimpiin tauteihin ja vaivoihinhan lähtee kyvystämme käsitellä mitä moninaisimpia asioita päivittäin. Jos elämässämme on ollut vaihe jolloin asioiden käsittely ei ole onnistunut iän, kiireen tai muun ymärrtämättömyyden takia, nuo vaikutukset jäävät silti kehoomme, muistiimme. Juuri ne (ja niistä muovautuu vastuskykymme) laukaisevat tän hetken tapahtumista uutta. Taas uutta käyttäytymistä, joista seuraa uusia valintoja "entisten takia", "sitä, siksi ja sen takia.." jne. jne.
Tämä selvitys siksi, että homoeopatiasta on siis moneksi! Mutta muista, klassinen homeopaatti on kokonaisvaltainen homeopaatti!kuitenkin selventää tuota tekstiäsi, eli auttaako tipat näihin p---a--n vaivoihin vai ei
- TOINEN VÄSYNYT
Kyllä tuntuu tutulta. Minulla vaihdevuodet alkoivat saman tien kun täytin 56. Kuukautiset jäivät pois kerta heitolla. Se niistä. En kaipaa, mutta nämä muut oireet. Työpaikan kahvipöydässä 100 %:lla varmuudella tulee ainakin yksi kuuma aalto.Huonosti saa unenpäästä kiinni ja kun saa niin ainakin kolem kertaa yön aikana herää. Mieliala vaihtelee vihasta rakkauteen, kuitenkin niitä vihan puuskia enemmän. Kotikasvatuksen tuloksena niitä ei kuitenkaan saisi:( näyttää vaikka tasajalkaa tekisi mieli hyppiä. Voi, kuinkahan kauan nämä kestävät. Luontaistuotteita ainakin mainoksien mukaan pitäisi syödä kymmentä sorttia jos joka vaivaan on oma nappula. Hormoonihoitoon en kuitenkaan en ryhdy kun sukurasitteena on rintasyöpä. Toisaalta jos tätä kestää kauan niin elämän laatu kyllä kärsii.
Ei muuta kun lenkille taas! - suuttunut muiden kommentteihin
Mä olen 45-vuotias nainen ja huomasin tässä että taitaa mulla olla se mummutauti kun hikoilen ja suutun herkästi ahdistun asioista ja kilpirauhanenkin siinä heiluu.Itken usein juhlapäiviä edeltävällä viikolla,naiset tietää juhlapäivät.Muuten olen kun nuori ja voimissani.Onneksi olkoon ,onnittelin itseäni.Olin saapunut ikään jota ei voi vastustaa.Mutta liikunta tuo armas liikunta auttaa silloin.Liikunnalla ja lääkkeillä olen ajatellut pärjäillä,menee masennuslääkkeet.Tekohormoneihin en tyydy koska ne on syöpäriski.Huomasin vaan yhtäkkiä kuumat ja kylmäaallot ja silmien turvotusta jalkojen paisumista ym.Meidän kunnalla niitä nimitellään mielenterveysongelmaisiksi tai mielenvikaiseksi ei vaihdevuosi-ikäiseksi.Tää on Hämeenkyröö missä on näitä nimiä.Naapurit kiroo että jaaha niitä on kaikkia semmosia mielenterveysongelmaisia,taloyhtiöissä.Hulluksi myös todetaan.Että vaikeeta tää on ja jos niitä oireita seuraa ne pullistuu kovemmiksi,mutta liikunnan olen itse havainnut helpottavaksi kun vaan muut ihmiset kunnioittavat toisen ikääntymiseen kuuluvaa aikakautta eikä irvistele ja pilkkaa ja kyttää kuinka se taas touhottaa menis pöpilään ym.ym. kivaa heittoo.
- suuttunut muiden kommentteihin
Mä olen 45-vuotias nainen ja huomasin tässä että taitaa mulla olla se mummutauti kun hikoilen ja suutun herkästi ahdistun asioista ja kilpirauhanenkin siinä heiluu.Itken usein juhlapäiviä edeltävällä viikolla,naiset tietää juhlapäivät.Muuten olen kun nuori ja voimissani.Onneksi olkoon ,onnittelin itseäni.Olin saapunut ikään jota ei voi vastustaa.Mutta liikunta tuo armas liikunta auttaa silloin.Liikunnalla ja lääkkeillä olen ajatellut pärjäillä,menee masennuslääkkeet.Tekohormoneihin en tyydy koska ne on syöpäriski.Huomasin vaan yhtäkkiä kuumat ja kylmäaallot ja silmien turvotusta jalkojen paisumista ym.Meidän kunnalla niitä nimitellään mielenterveysongelmaisiksi tai mielenvikaiseksi ei vaihdevuosi-ikäiseksi.Tää on Hämeenkyröö missä on näitä nimiä.Naapurit kiroo että jaaha niitä on kaikkia semmosia mielenterveysongelmaisia,taloyhtiöissä.Hulluksi myös todetaan.Että vaikeeta tää on ja jos niitä oireita seuraa ne pullistuu kovemmiksi,mutta liikunnan olen itse havainnut helpottavaksi kun vaan muut ihmiset kunnioittavat toisen ikääntymiseen kuuluvaa aikakautta eikä irvistele ja pilkkaa ja kyttää kuinka se taas touhottaa menis pöpilään ym.ym. kivaa heittoo.
- Soya not
runsaat vuodot kirjoitti:
Voisitko täsmentää mihin vaihdevuosioireisiin nuo valmisteet auttaa. Minulla on niin runsaat vuodot ja en uskalla kokeilla omin päin mitään, mikä pahentaisi niitä. Hikeä on alkanut pukkaamaan myös nyt viimeisen kuukauden aikana. Minulle on määrätty keltarauhashormoni Primalut Nor runsaisiin vuotoihin, mitään estrogenin tapaista ei ole määrätty lainkaan vielä.
Runsaat vuodot viittaa estrogeenidominanssiin, joten hyvä varmaan onkin, ettet saanut estrogeenia. Soijatuotteita on hyvä välttää myös. Useat luontaistuotteetkin vaihdevuosiin sisältää sitä tai jotain muuta estrogeenityyppistä kasvia.
Postaus on tosi vanha, johon vastaan, mutta jospa tästä irtoaa jotain jollekin.
- Mieti rauhassa
Tsekkaa nyt ensin lääkärin kanssa ettei kilpirauhasesi temppuile ja myös muutkin labra-arvot. Älä ensimmäisena haksahda hormonipilleripurkkien pitkään ja kalliiseen suohon, sillä näillä kirjoittamillasi oireilla on tapana laantua ja vähentyäkin suht nopeaan kuten tulivatkin ilman sen kummempia ylimääräisiä ja keinotekoisia lääketeollisuuden tuotteita.
- sitäsamaa
tuntuu niin tutulta,olen saman ikäinen,en voinut kuvitellakaan että vielä.olin vihainen työkaverille joka sanoi,että minulla on tulossa vaihdevuodet.kaikki otti päähän,naapurin kakaratkin pitivät niin hirvittävää meteliä,että piti niillekin suuttua.välillä on niin tyhjä olo mikään ei kiinnosta,ja kaikki tuntuu yhdentekevältä.itkettää tyhjästä.kuukautiset olleet poissa jo yli vuoden.gyneg.ei luvannut ainakaan vielä hormoneja vaikka arvot vähän alhaalla,koska suvussa paljon rintasyöpää,ja itsellänikin kystia ja fibroadenoma rinnoissa.olen kokeillut kaikenlaisia luontaistuot.mutta ei apua. välillä niin hirveitä hikikohtauksia vaatteet liimautuu kiinni ja pää aivan märkä, ei paljo kampaukset kestä.
- samat sanat
permanentin on hirveitä ja mielummin leikkautan lyhyeksi hiukset kun pää märkänä pienestäkin ponnnistuksesta.
Ihme vaíva että kurkku on jumissa ja hartiat.Ääni ei pelaa ja puhuessa katkeilee,onko muilla tätä ihmeellistä jännitystä kaulalla.
Tuo kans kun mikään ei kiinnosta on kyllä todella piinaavaa. - KilppisSilppis
samat sanat kirjoitti:
permanentin on hirveitä ja mielummin leikkautan lyhyeksi hiukset kun pää märkänä pienestäkin ponnnistuksesta.
Ihme vaíva että kurkku on jumissa ja hartiat.Ääni ei pelaa ja puhuessa katkeilee,onko muilla tätä ihmeellistä jännitystä kaulalla.
Tuo kans kun mikään ei kiinnosta on kyllä todella piinaavaa.Kuulostaa lähinnä kilpirauhasoireilta.
- Kikka
hei, olen samassa tilanteessa. Tänään päätin ottaa mahd. pienellä annoksella hormooneja, en kestä olla saunassa kaikkia öitä. Olen ottanut Menolistcaa, joka on auttanut minua masennuskeen, itkettää joskus viikonloput (ei oikeastaan syytä), ja ne tuntuvat minulla auttavan tähän. Nyt 6 kk jälkeen annan periksi, ja 2 viikon päästä alan syömään hormoneja, koska elämänlaatuni on väsymyksen, haluttomuuden, päättämättömyyden ym takia ihan huono. Nukkuisin vain töiden jälkeen, ja jalkani särkevät ihan hirveästi, joskus olen kuin rekan alle jäänyt vanhus, lyllerrän portaita, ja olen vasta 52 vuotias!
- menoa 42v
Viimeiset menkat olleet juhannuksena. Toinen munasarja ei enää toimi. Kuumia aaltoja, muttei riesaksi asti, muuten ok. Sain lähetteen kilpirauhaskokeeseen pariin muuhun, jolla poissuljetaan muut sairaudet. Sitten vaan elämään kuivettuneen kohdun kanssa. Kunhan en kuivetu koko ämmä. Inhoan jo koko vaihdevuodet-sanaa!
- Menkat pelaa vielä
Mitä ennakoivia oireita teillä on ollut ennen kuin menkat ovat loppuneet ?
- tiina tku
Menkat pelaa vielä kirjoitti:
Olen 49v ja menkat pelaa silloin tällöin. Väli on nykyään min 2kk. Hikoiluakin on ja aaltoja. Eniten ottaa päähän hiusten lähtö. Jos jollakin on vinkkejä siihen, niin otan kiitollisena vastaan. Mielialakin on mitä sattuu ja stressaannun joka asiasta.Itkeskelen, en vaan tiedä miksi! Syön kaiken maailman luontaistuotteita. En tiedä auttavatko, mutta olo ei vielä ole sietämätön. Hormooneihin siirryn vasta sitten kun alan tapella television kanssa, niinkuin ystävälleni kävi.
On hyvä että voi keskustella kanssasisarien kanssa näistä asioista, se helpottaa, kun kuulee muiden oireista, ettei tartte miettiä itekseen että mikä on vialla! - Amalia
Annas kun muistelen... Ensimmäisistä esioireista on niin monta vuotta aikaa, etten ehkä muistakaan kaikkea. Ja varsinaiset vaihtarit eivät siis ole alkaneet vielä. Ikää on 54.
Ainakin nämä tulivat mieleen:
- hikoilu (ei siis varsinaisia kuumia aaltoja vielä)
- hienhaju
- karvankasvu (varsinkin nenän alla)
- naamaan tulee finnejä
- saamattomuus
- ärtyisyys
- itkuherkkyys
- mielialojen ailahtelu
- väsyminen
- heräily aamuyöstä
- kuukautisten muuttuminen epäsäännöllisiksi - tahmea olo
Amalia kirjoitti:
Annas kun muistelen... Ensimmäisistä esioireista on niin monta vuotta aikaa, etten ehkä muistakaan kaikkea. Ja varsinaiset vaihtarit eivät siis ole alkaneet vielä. Ikää on 54.
Ainakin nämä tulivat mieleen:
- hikoilu (ei siis varsinaisia kuumia aaltoja vielä)
- hienhaju
- karvankasvu (varsinkin nenän alla)
- naamaan tulee finnejä
- saamattomuus
- ärtyisyys
- itkuherkkyys
- mielialojen ailahtelu
- väsyminen
- heräily aamuyöstä
- kuukautisten muuttuminen epäsäännöllisiksiminä odotan päivää milloin hikoilu loppuu!
Mistä tämä hiki virtaa vaikka en edes kuumota punasena mutta vesi lorisee pitkin vartaloa.
Eikä jaksa mitään ja tekis mieli vaan kylmässä kellarissa olla,kaupoissa tuntuu hyvälle pakastimien lähellä.
Nyt ymmärrän kun tän ikäset pitää avantouinnista. - 47-vuotias Lähihoitajaopisk...
tahmea olo kirjoitti:
minä odotan päivää milloin hikoilu loppuu!
Mistä tämä hiki virtaa vaikka en edes kuumota punasena mutta vesi lorisee pitkin vartaloa.
Eikä jaksa mitään ja tekis mieli vaan kylmässä kellarissa olla,kaupoissa tuntuu hyvälle pakastimien lähellä.
Nyt ymmärrän kun tän ikäset pitää avantouinnista.ja lueskelen kauhulla näitä tarinoita. Itselläni on alkavaa masennusta ja limakalvot ovat tikkuisen oloiset muutaman kuukauden ajalta. Menkat on on olleet säännöllisen tiheät viimeiset 10 vuotta (24-26pv/kierto. FSH oli 19(2-8) tässä kesällä ja viime kierto oli 19 ja nyt on kierron 38:s pv menossa ja finni on nenän päässä. Se on yleensä merkki alkavista menkoista.
Minulla on ollut vaihdevuosioireita jo melkein 8 vuotta ja aina vaan on menkat. Silti kärsin vaihdevuosioireista. Mitä tää on sitten kun menkat loppuu...kauhistus! - menoa 42v
Ei sitten muuta kuin vähän kuumia aaltoja. Olo jatkuu normaalina. Lekurin mukaan saattaa vielä tulevaisuudessa tulla jotain vuotoa tai sitten ei... Oireitakin saattaa ilmestyä lisää, mutta parasta yrittää olla ajattelematta koko asiaa. Olen toistaiseksi tyytyväinen ja elän tätä päivää. Ceridalia vaan limakalvoille, kyllä se siitä. Iloista syksyn jatkoa "helteistä" huolimatta.
- santra
menoa 42v kirjoitti:
Ei sitten muuta kuin vähän kuumia aaltoja. Olo jatkuu normaalina. Lekurin mukaan saattaa vielä tulevaisuudessa tulla jotain vuotoa tai sitten ei... Oireitakin saattaa ilmestyä lisää, mutta parasta yrittää olla ajattelematta koko asiaa. Olen toistaiseksi tyytyväinen ja elän tätä päivää. Ceridalia vaan limakalvoille, kyllä se siitä. Iloista syksyn jatkoa "helteistä" huolimatta.
Olen lukenut näitä keskusteluja nyt viimepäiväinä, ja huomannut että taitaa nämä oireni olla alkavaa menopaussia. Olen tyytyväinen vielä, kun noita oireita ei tosiaankaan ole vielä muuta kuin pois jääneet "menkat". Nukun hyvin, ei hikoilua tai muutakaan epämiellyttäviä tuntemuksia, ainut minkä olen huomannut, että ole seksuaalisesti herännyt uuteen aikakauteen...mieheni on vähän ihmeisään kun meno on kuin nuorempana...rakastellaan milloin ja missä vain?!! Ei hän vailita on päinvastoin tyytyväinen. Toivottavasti kestää tämä vaihe vielä monta vuotta. T: Onnellinen
- kestä kauan
santra kirjoitti:
Olen lukenut näitä keskusteluja nyt viimepäiväinä, ja huomannut että taitaa nämä oireni olla alkavaa menopaussia. Olen tyytyväinen vielä, kun noita oireita ei tosiaankaan ole vielä muuta kuin pois jääneet "menkat". Nukun hyvin, ei hikoilua tai muutakaan epämiellyttäviä tuntemuksia, ainut minkä olen huomannut, että ole seksuaalisesti herännyt uuteen aikakauteen...mieheni on vähän ihmeisään kun meno on kuin nuorempana...rakastellaan milloin ja missä vain?!! Ei hän vailita on päinvastoin tyytyväinen. Toivottavasti kestää tämä vaihe vielä monta vuotta. T: Onnellinen
No ei varmasti valita , mulla oli kanssa sellainen himo, että olisin nainut kaikkea liikkuvaa. Vieraisiin meno oli hirveän tärkeätä ja tuntui maailmanloppu tulevan ja aika loppuvan siihenpaikkaan.
Sitten puolen vuoden kuluttua kaikki himot ja muutkin halut katosi kuin tuhka tuulleen, ei minkäänlaista värettä uroksia kohtaan, ja tätä on nyt kestänyt nyt jo kuusi vuotta, eikä loppua ole näkyvissä. Niin että vaidevuodet alkoivat minulla hirveällä himolla, joka lakastui kohta pois.
Sitäpaitsi minulla on vaihtarit vasta alkamassa koska on vielä normaalit kuukautiset. - rp
ensin oli vuoden verran menkat kolmen viikon välein,sain hoidoksi keltarauhashormoonia mutta oli pakko lopettaa niiden käyttö koska tulin erittäin agressiiviseksi . Nyt kolmas vuosi tätä menossa muuten kaikki ok mutta olisi kiva joskus nukkua edes yksi yö putkeen
- still-a-finn
Yllattaen en loytanyt aihetta "menopaussi", vaikka tama on niin yleinen syy moniin ongelmiin. Itsellani alkoi vuosi sitten ja tama vuosi on olluta yhta helvettia. Kuukautiskivut alkavat jo viikkoa ennen varsinaisia menksuja. Hikoiluttaa. Hikoileminn on valilla koko ruumiin kattavaa ja valilla taas ihan omituista aaltoilevaa hiki"puuskia" Vuoto on valilla runsasta ja valilla vain tiputtelee. Ja tietenkaan tata ei voi ennakoida, parempi vain pitaa over night vaippoja kasilaukussa, jos tama runsas vuoto iskee. Mielialat menevat ihan sekaisin. Joskus itkettaa ilman mitaan syyta. Valilla on lahes kankkusmainen olo, vaikkei olisi juonut tippaakan moneen viikkoon. Ja sitten, vahan ennen varsinaista menstruaatiota syon, kuin hevonen. Nalka on koko ajan. Minulla ei ole paino-ongelmia ja syon muutoin normaalisti. Minulla on nuori mies (37), itse olen 42. Han lohduttaa minua ja sanoo, etta naisten seksielama tulee paremmaksi menopaussin jalkeen. Vahan vaikea uskoa. Mitenkahan pitkaan tasta pitaa karsia? Pitaisiko menna hakemaan hormooneja? Minua tallaiset hoidot pelottavat.
- joku
Minä olen just täyttänyt 54v. Kuukautiset tulee noin puolen vuoden välein. Minulla on kuparikierukka, ei mitään hormoneja käytössä. Ehkäisystä sanottiin terkkarissa, että niin kauan kun tulee kuukautiset, on teoriassa mahdollisuus tulla raskaaksi. Onko se totta, että pitää vielä ehkäistä, nimittäin kun tämä kierukka on otettava ensi kuussa pois. Pitääkö laittaa uusi? Ennen kuukautiset tuli tasan 28 pv:n välein, nyt on kahdenvuoden aikana ollut viidet menkat. Ja toinen asia:kannattaako hormoonien syönti, minulta on leikattu hyvälaatuinen rintakasvain 20 v. sitten, silloin sanottiin, ettei saa käyttää hormooneja, mutta lääketiede on tässä ajassa muuttunut paljon. Mitä tekisin, kun kumminkin nämä tyypilliset vaihdevuosioireet on aika pahat. ps. kokeiltiin silloin hormoonikierukkaa, kun ne tuli markkinoille, muttei käynyt, elimistö meni ihan sekaisin, kuukaudessa oli yksi päivä,kun en vuotanut, kun piti käydä päinvastoin. ps.äiti ja sen sisarukset on kaikki kuollu eri syöpiin, lisääkö se riskiä hormoonien suhteen. Kiitos neuvoista jo etukäten.
- Lähihoitaja -2007
onko ne hormonaalisia syöpiä sinun sukulaisilla.Jos suvun miehillä on eturauhassyöpää ja naisilla rinta, munasarja jne..sen sortin syöpiä niin ne on ns. hormonaalisia. Silloin varmaan arvioidaan tapauskohtaisesti noi annetaanko hormooneja vai ei. Mun äiti on kuollut nuorena rintasyöpään ja mulle ei lääkäri suositellut hoitoja ainakaan vielä. Olen 48-vuotias ja menkat tulee silloin tällöin. Karmea käsittämättömän sietämätön olo!
- ehdotus
Teetä sterilisaatio. Tehdään päiväkirurgiassa, aamulla menet sisään, iltapäivällä pääset kotiin. Työkunnossa seuraavana päivänä. Suosittelen kaikille, jotka eivät haaveile enää vauvoista! Paljon enemmän menee vaivaa ja rahaa kaikenmaailman hormooneihin.
- ulkkis48vee
Minulla on tullut kk-tiset kai 3 x tänä vuonna. Nyt elokuussa saan just noita kuvailemiasi hirveitä kuumotuskohtuaksia. En edes aluksi tajunnut mitä ne on, koska asun maassa, jossa on elokuussa 37C ja kosteus% kuin saunassa, eli täällä hikoilee normaalistikin. Olen nyt miettinyt mitä tehdä. Pitääkö mennä gynelle, aloittaa joku hormoonihoito vai mitä?
- paviaanikoipireisi
Minulle on tehty sterilisaatio alle kolmekymppisenä. Vaikka sanotaan, ettei se vaikuta kuukautisiin tai hormonitoimintaan, minulla kuitenkin sen jälkeen kuukautisista tuli hurjan runsaat. Kivuliaat ne ovat olleet aina. Täytin viime talvena 50. Kuukautiseni ovat parin vuoden ajan olleet suhteellisen säännölliset. Välillä saattoi mennä pari kuukautta, ettei vuotoa tullut lainkaan ja sitten palautui normaali rytmi takaisin.
Olen hikoillut puuskittain, mutten aiemmin kiinnittänyt siihen niinkään huomiota. Kuvittelin vain joissakin liikkeissä olevan niin lämmin. Nyt kuluneena kesänä vasta huomasin, että hikipuuskat tulivat aivan yllättäen ja katosivat sitten taas hetken päästä. Olo ei ole varsinaisesti hankala; ehkä siksi, että asun yksin, enkä joudu kenenkään aikuisen kanssa kotioloissa hermoilemaan. Mutta itkuherkkä minusta on tullut. Saatan itkeä lukiessani vieraiden ihmisten kuolinilmoituksia tai ihan vain jotain koskettavaa lehtiuutista tai kolumnia.
Kuukautisten poistuminen olisi toivottu asia. En enää välittäisi pätkääkään siitä tuhraamisesta. Seksielämäkin kärsii, kun vuodan niin paljon. Ei ole mukava olla yhdynnän jälkeen polvia myöten suttuinen ja lakanat veressä - sellaisena hetkenä haluaisi jäädä toisen viereen, eikä niin, että kummankin täytyy lähteä pesulle ja sitten vaihdetaan lakanat... - uskis71
paviaanikoipireisi kirjoitti:
Minulle on tehty sterilisaatio alle kolmekymppisenä. Vaikka sanotaan, ettei se vaikuta kuukautisiin tai hormonitoimintaan, minulla kuitenkin sen jälkeen kuukautisista tuli hurjan runsaat. Kivuliaat ne ovat olleet aina. Täytin viime talvena 50. Kuukautiseni ovat parin vuoden ajan olleet suhteellisen säännölliset. Välillä saattoi mennä pari kuukautta, ettei vuotoa tullut lainkaan ja sitten palautui normaali rytmi takaisin.
Olen hikoillut puuskittain, mutten aiemmin kiinnittänyt siihen niinkään huomiota. Kuvittelin vain joissakin liikkeissä olevan niin lämmin. Nyt kuluneena kesänä vasta huomasin, että hikipuuskat tulivat aivan yllättäen ja katosivat sitten taas hetken päästä. Olo ei ole varsinaisesti hankala; ehkä siksi, että asun yksin, enkä joudu kenenkään aikuisen kanssa kotioloissa hermoilemaan. Mutta itkuherkkä minusta on tullut. Saatan itkeä lukiessani vieraiden ihmisten kuolinilmoituksia tai ihan vain jotain koskettavaa lehtiuutista tai kolumnia.
Kuukautisten poistuminen olisi toivottu asia. En enää välittäisi pätkääkään siitä tuhraamisesta. Seksielämäkin kärsii, kun vuodan niin paljon. Ei ole mukava olla yhdynnän jälkeen polvia myöten suttuinen ja lakanat veressä - sellaisena hetkenä haluaisi jäädä toisen viereen, eikä niin, että kummankin täytyy lähteä pesulle ja sitten vaihdetaan lakanat...mulla on jo nyt vaihdevuosivaivoja,vaikka olen vasta 39 v.eli yöhikoilua ja seksuaalista haluttomuutta. viimeksi mainittu tosin on mainio juttu,sillä olen pitkään ollut sinkku ja poikanikin on jo maailmalla.minulta ei vielä ole kuitenkaan hävinneet kuukautiset.onko tässä iässä normaalia,että on jo vaihdevuosivaivoja? kuukautiset ovat muutes hyvin epäsäännöllisiä nykyisin.sekin kai kuuluu asiaan.
- vasta 42
uskis71 kirjoitti:
mulla on jo nyt vaihdevuosivaivoja,vaikka olen vasta 39 v.eli yöhikoilua ja seksuaalista haluttomuutta. viimeksi mainittu tosin on mainio juttu,sillä olen pitkään ollut sinkku ja poikanikin on jo maailmalla.minulta ei vielä ole kuitenkaan hävinneet kuukautiset.onko tässä iässä normaalia,että on jo vaihdevuosivaivoja? kuukautiset ovat muutes hyvin epäsäännöllisiä nykyisin.sekin kai kuuluu asiaan.
Täytän pian 43 vuotta ja kuukautiset olleet totaalisesti poissa jo yli vuoden.Eli lääketieteellisesti olen jo premenopaussivaiheessa! Ensimmäiset kuumotukset tulivat nelikymppisenä. Käytin silloin vielä e-pillereitä, joten kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Kun jätin pillerit pois, menkat tuli enää yhden kerran, minkä jälkeen olleet totaalisen poissa.
Kuumia aaltoja on ollut pahimmillaan tunnin välein, mikä vaikutti vahvasti sosiaaliseen puoleeni, eli en mielellään lähtenyt ihmisten ilmoille, jos jouduin pukeutumaan lämpimästi, jne. Aloin hakea netistä vaihtoehtohoitoja ja mielipiteitä, miten pärjätä tämän kanssa, hormonihoitoja en halua.
Kävin reiki-hoidossa muutaman kerran, se tuntui auttavan, sillä aaltoilu väheni ja elämä hieman tasaantui kaiken kaikkiaan. Olen myös todennut Femiwell-fytoestrogeenivalmisteen auttavan, eli saan siitä kasviestrogeeneja elimistööni. Soija on myös kuulemma tehokas, sitä olen alkanut käyttämään ruoanlaitossa. Kahvin juonti selkeästi laukaisee aallon, joten olen alkanut välttää myös turhaa kahvin juontia. Vähitellen kroppaa kuunnellen ja eri ruoka-aineiden vaikutuksia tarkkaillen alkaa tuntua siltä, että kyllä tästä selvitään, toivottavasti ei kuitenkaan mene enää montaa vuotta näiden hikoilujen kanssa! Tsemppiä kaikille! - vuosimallia 55
vasta 42 kirjoitti:
Täytän pian 43 vuotta ja kuukautiset olleet totaalisesti poissa jo yli vuoden.Eli lääketieteellisesti olen jo premenopaussivaiheessa! Ensimmäiset kuumotukset tulivat nelikymppisenä. Käytin silloin vielä e-pillereitä, joten kuukautisetkin tulivat säännöllisesti. Kun jätin pillerit pois, menkat tuli enää yhden kerran, minkä jälkeen olleet totaalisen poissa.
Kuumia aaltoja on ollut pahimmillaan tunnin välein, mikä vaikutti vahvasti sosiaaliseen puoleeni, eli en mielellään lähtenyt ihmisten ilmoille, jos jouduin pukeutumaan lämpimästi, jne. Aloin hakea netistä vaihtoehtohoitoja ja mielipiteitä, miten pärjätä tämän kanssa, hormonihoitoja en halua.
Kävin reiki-hoidossa muutaman kerran, se tuntui auttavan, sillä aaltoilu väheni ja elämä hieman tasaantui kaiken kaikkiaan. Olen myös todennut Femiwell-fytoestrogeenivalmisteen auttavan, eli saan siitä kasviestrogeeneja elimistööni. Soija on myös kuulemma tehokas, sitä olen alkanut käyttämään ruoanlaitossa. Kahvin juonti selkeästi laukaisee aallon, joten olen alkanut välttää myös turhaa kahvin juontia. Vähitellen kroppaa kuunnellen ja eri ruoka-aineiden vaikutuksia tarkkaillen alkaa tuntua siltä, että kyllä tästä selvitään, toivottavasti ei kuitenkaan mene enää montaa vuotta näiden hikoilujen kanssa! Tsemppiä kaikille!yksillöllistä, joillakin ei ole oireita ollenkaan. Itseläni hiki virtaa kuin Tenojoki. Aaltojen tullessa on tosi inhottava olo. Olen kuitenkin oppinut elämään niiden kanssa. Harrastan sellaisi liikuntajuttuja joissa hikoilee kaikki. Tanssi ja lenkkeily.Välillä on helpompia kausia, mutta taas toissa yönä heräsin seitsemän kertaa kauheaan hikikohtaukseen. En kuitenkaan anna sille olotilalle valtaa. Täysillä on menty kohta viisvuotta punastellen kuin koulutyttö. Joka päivä kuitenkin toivon, että jospa huomenna olisi taas kuivempi päivä.
- vasta 42
vasta 42 kirjoitti:
Kävin reiki-hoidossa muutaman kerran, se tuntui auttavan, sillä aaltoilu väheni ja elämä hieman tasaantui kaiken kaikkiaan. Olen myös todennut Femiwell-fytoestrogeenivalmisteen auttavan, eli saan siitä kasviestrogeeneja elimistööni. Soija on myös kuulemma tehokas, sitä olen alkanut käyttämään ruoanlaitossa. Kahvin juonti selkeästi laukaisee aallon, joten olen alkanut välttää myös turhaa kahvin juontia. Vähitellen kroppaa kuunnellen ja eri ruoka-aineiden vaikutuksia tarkkaillen alkaa tuntua siltä, että kyllä tästä selvitään, toivottavasti ei kuitenkaan mene enää montaa vuotta näiden hikoilujen kanssa! Tsemppiä kaikille!Viitaten aikaisempaan viestiini: tarkoitan postmenopaussia, eli menopaussin jälkeistä aikaa. Pre-menopaussihan oli jo kuukautisten aikana....
- "kelkka kääntyi"
vasta 42 kirjoitti:
Viitaten aikaisempaan viestiini: tarkoitan postmenopaussia, eli menopaussin jälkeistä aikaa. Pre-menopaussihan oli jo kuukautisten aikana....
vielä helpottaa, juuri tuollaista oli minullakin ja siinä rytäkässä jopa erosin pitkästä parisuhteesta.
Nyt kun aikaa on mennyt 10 vuotta, on olo tasaantunut ja herkästi palelen jos vähänkin viileää. - mummeli mie
"kelkka kääntyi" kirjoitti:
vielä helpottaa, juuri tuollaista oli minullakin ja siinä rytäkässä jopa erosin pitkästä parisuhteesta.
Nyt kun aikaa on mennyt 10 vuotta, on olo tasaantunut ja herkästi palelen jos vähänkin viileää.kohta 53 ja menkat tulee säännöllisesti, odotan jo kovasti että loppuis. Mutta itkuherkkyyttä ja unettomuutta on ollut jonkin aikaa, sekä kaikenlaista haluttomuutta, saamattomuutta....äh. Kait se enteilee vaihtareita, mutta loppus nuo menkat...ihan niinkuin odottas että olisi raskaana ja joka kk pettyy...
- 5 vuotta hikeä
mummeli mie kirjoitti:
kohta 53 ja menkat tulee säännöllisesti, odotan jo kovasti että loppuis. Mutta itkuherkkyyttä ja unettomuutta on ollut jonkin aikaa, sekä kaikenlaista haluttomuutta, saamattomuutta....äh. Kait se enteilee vaihtareita, mutta loppus nuo menkat...ihan niinkuin odottas että olisi raskaana ja joka kk pettyy...
ottasin menkat ennemmin kuin nämä hikoilut ja muut tuntemukset. Kyllähän näiden olotilojen kanssa pärjää, ei voi siis valita. Muuten tämä elämän vaihe on mukavaa, ehkä parasta aikaa elämässä.
- Hormoonihurmio
mummeli mie kirjoitti:
kohta 53 ja menkat tulee säännöllisesti, odotan jo kovasti että loppuis. Mutta itkuherkkyyttä ja unettomuutta on ollut jonkin aikaa, sekä kaikenlaista haluttomuutta, saamattomuutta....äh. Kait se enteilee vaihtareita, mutta loppus nuo menkat...ihan niinkuin odottas että olisi raskaana ja joka kk pettyy...
Niin odotin minäkin, olin lähes 55, kun kuukautiset loppuivat. Koska kuitenkin vaihdevuosioireet olivat sen verran rajut, etten pärjännyt ilman korvaushoitoa, yllätys oli suuri, kun hoito toikin vuodot takaisin! Jos naisella on kohtu tallella, määrätään vaihdevuosien aluksi usein ns. yhdistelmähoitoa, jossa on sekä keltarauhashormonia että estrogenia. Tästä aiheutuu joka kuukausi ns. tyhjennysvuoto, jolla kohdun paksuuntunut limakalvo poistuu (koska se muuten voisi olla syöpäriski).
Kolme vuotta sitä kestin, sen jälkeen päätin kokeilla, pärjäisinkö ilman. Lääkäriltä sain reseptin vuodottomaan hoitoon, mutta en ole pillereisiin enää turvautunut. Oireet ovat sen verran lieventyneet, että en tunne enää tarvitsevani lääkkeitä. Kuumia aaltoja on muutaman kerran päivässä (ja pari kertaa yössä), mutta ne ovat lähinnä sellaista kasvojen punoitusta ja tuskaista oloa, jota kestää pari minuuttia. Hiki ei vuoda, tulee vain vähän nihkeä olo. - mummeli mie
5 vuotta hikeä kirjoitti:
ottasin menkat ennemmin kuin nämä hikoilut ja muut tuntemukset. Kyllähän näiden olotilojen kanssa pärjää, ei voi siis valita. Muuten tämä elämän vaihe on mukavaa, ehkä parasta aikaa elämässä.
mun toisella siskolla ei ollenkaan kuumia aaltoja, toisella taas kovastikkin, mutta kohta sen varmaan näkee...jospa pääsis kohtuu oireilla sitten kun ne alkaa.
- maarry
kysyn kun askarruttaa, että mikä sairaus voi aiheuttaa ns kuumat aallot, kun olen jo 74 v ja menopaussista 20v enkä silloin kärsinyt minkäänlaisista kuumista aalloista, menkat vain loppuivat.
- Allergiaoireitako
"Suuret amiinipitoisuudet saattavat aiheuttaa äkillisiä allergian kaltaisia oireita. Tyypillisin amiinimyrkytysten aiheuttaja on histamiini, jonka aiheuttamia oireita ovat kahden tunnin kuluessa alkava ihon punoitus, nokkosrokko, päänsärky, ripuli, kuumat aallot ja hikoilu."
Teksti on Eviran sivuilta. Noita aineita on marjoissa ja voi olla myös pitkään kypsytetyissä juustoissa esim.
- Raju kasvohikoilu
Olen kärsinyt jo 20 vuotta perinnöllisestä erittäin rajusta kasvo-ja hiusrajahikoilusta. Olen tutkituttanut vuosia sitten kaikkien sisäelimieni toiminnat, olivat ok ja kokeillut psyykelääkkeitä, josko auttaisivat rauhoittavasti päivittäisiin hikoilupuuskiin (kuin saavilla kaadettaisiin vettä päähän) ja luontaistuotteita, joista salviauute auttoi jonkun verran. MUTTA 3 VKOA SITTEN LÖYSIN APTEEKISTA ILMAN RESEPTIÄ SAATAVAN ABSOLUT TORR-NESTEEN, jota käytän tarkasti ohjeen mukaisesti kasvoihin ja hiusrajoihin kerran viikossa (vaikka onkin alunperin tarkoitettu voimakkaaseen käsi-ja jalka- ja kainalohikoiluun) apteekkari kehotti kokeilemaan ja tiedättekö mitä: EN OLE PISARAAKAAN HIKOILLUT KASVOISTANI TÄMÄN 3 VKON AIKANA MISSÄÄN SOSIAALISISSA TILANTEISSA ENKÄ EDES TUNTIEN KOVILLA LENKEILLÄKÄÄN! Puteli maksaa vaivaiset 11 euroa ja elämänlaatuni on niin parantunut, että entinen äkäinen hikoilija on nykyinen iloinen energinen 47 v nainen, joka ottaa ilon irti kaikista päivistä ilman pisaraakaan!
- aikainen1
Kiitos vinkistä! Hikoilen kanssa paljon. Olen vasta 38 ja lääkäri diagnosoi vaihdevuodet, liian pitkään odotin ennen kuin aloin lasta suunnittelemaan. Suunnitelmaksi jäi. Kaikki oireet kuten edellä ja hormonitaso siinä pisteessä että munasarjat ovat jo luovuttaneet...
- hikoilevahilda
Eikö kellään teistä mene oikeasti hermot? Mulla menee,en jotenkin kestä sitä tunnetta kun olen yhtäkkiä tulikuuma,yöllä herään monta kertaa kamala lätäkkö tissien välissä,lakanat märkänä eli olen siis päivisin väsynyt.Töitä eikä paljoa muutakaan jaksaisi tehdä, seksi ei huvita.Käytössä estrogel,joka ei tunnu auttavan, muuta ei voi paljon harkita,koska ei ole kohtua.Läskit istuu tiiviisti ja etenkin vatsan ja vyötärön seutu pullistuu,silti tekisi mieli enemmän makseaa kuin mitään terveellistä.Koitan liikkua joka päivä mutta eipä ole auttanut.2 vuotta tätä on jatkunut,onko kellään mitään kikkakakkosta,millä oloa voisi helpottaa?
- viltti peitoksi
Yöhikoilu on todella unenlaatua heikentävää. Kannattaa kokeilla peittona villavilttiä pussilakanan sisässä. Minulla on ollut pari vuotta viltti peittona ja ei ole tarvinnut hikoilun takia enää nousta keskellä yötä vaihtamaan yöpaitaa kuivempaan. Kannattaa kokeilla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801