ihmeelliset suoritusarvot..

punkkuhot

Dodge Caliber 1.8 koneella tuottaa 110kW(n.150 Hv).
Auton omamassa on 1395 kg..
Miten on mahdolllista että auto saavuttaa 100kmh nopeuden 11,9 sekunnissa...
Dieselversiossa taas on 103 kW(n. 140hv).
Se kiihtyy sataseen 9,3 sekunnissa, vaikka painaa yli 100 kiloa bensakoneellista enemmän..
Tämä on mielestäni todella paradoksaalista...Mistä voisi johtua?
(Turha selittää mitään "vääntöseonsemikäautoakiihdyttää" - läppää
http://extra.aro.fi/dodge/caliber/specifications.html

19

2882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • julle2

      ...on eri välitykset bensa-ja diesel malleissa

      • punkkuhot

        laatikoissa en eri välitykset...


    • Nimimerkkierkki

      Väännöllä se auto kiihtyy.

      • Dodge Neon

        Missä kohtaaa moottoreissa ovat suurimmat väännöt ja millaiset välitykset ovat 1-, 2- ja 3- vaihteilla?


    • ölgfkjh

      Sattuu nyt kait vaan olemaan niin että VAG:n tekemässä dieselissä on täysikasvuisia heppoja
      ja jenkkiperäisen koneen hepat taas taitaa olla
      lajisukulaisia nk. "Toyota hevosvoimalle" jolla ei ole juurikaan mitään yhteistä hevosvoimana tunnetun SI järjestelmään kuulumattoman fysikaalisen yksikön kanssa...

    • V6 152kw/235km/h/7.9s

      Totuus lienee se, että kumpikaan malleista ei yllä ilmoitettuihin arvoihin. Painokin oli ilmoitettu mielestäni kuivapainona eli tankki täynnä ja kuljettaja, ollaan todellisissa arvoiss 12s ja 10.5s. Dieselin vääntö ja välitykset vievät ripeämmin, mutta tuollaisia bensakoneita ei tuon kokoiseen rohjoon ole mitään järkeä laittaa.

      • muka rohjo?

        Millä perusteella Caliber on "tuon kokoinen rohjo"? Verrataanpa vaikka VW Golf Plussaan. Caliber on tosin 21 cm pitempi ja 4 cm leveämpi, mutta 4 cm matalampi ja omamassakin vain 33 kg Volkkaria enemmän.

        Jotkut pitävät Caliberia muka isona autona. Pysty keula ja suuret pyörät saavat aikaan tämän vaikutelman, mutta todellisuudessa ja tilojen puolesta ollaan kuitenkin Golf-luokassa. Toinen hyvä vertailukohta on Peugeot 307.


      • 152kW/235km/h/7.9s Ranskala...
        muka rohjo? kirjoitti:

        Millä perusteella Caliber on "tuon kokoinen rohjo"? Verrataanpa vaikka VW Golf Plussaan. Caliber on tosin 21 cm pitempi ja 4 cm leveämpi, mutta 4 cm matalampi ja omamassakin vain 33 kg Volkkaria enemmän.

        Jotkut pitävät Caliberia muka isona autona. Pysty keula ja suuret pyörät saavat aikaan tämän vaikutelman, mutta todellisuudessa ja tilojen puolesta ollaan kuitenkin Golf-luokassa. Toinen hyvä vertailukohta on Peugeot 307.

        painaa yli puolitoista tonnia ajokunnossa, ei 1.8l kone vapaastihengittävänä bensakoneena riitä siihen millään jotta käytännön suorituskyky riittää muuhun kuin taajamapyöritykseen. Siihen Caliber ilmeisesti onkin suunniteltu pääasiassa.


      • ...

        Mulle ainaki riittä toi 1.8 bensamylly aivan mainoisti Suomen teille. Keskikulutus alle 7L/100km..toimii. Kiihtyvyys ei tosin ole mitään urheiluauton luokkaa mut ei tarttekkaa. Se joka haluaa vauhtia ja kiihtyvyyttä bensakoneelta ni ostaa ens vuonna tulevan 2.4L Caliberin. Mut sit saakin pysähtyä jokaisella huoltsikalla täyttämään tankin :)


      • V6 152kW/235km/h/7.9s Ransk...
        ... kirjoitti:

        Mulle ainaki riittä toi 1.8 bensamylly aivan mainoisti Suomen teille. Keskikulutus alle 7L/100km..toimii. Kiihtyvyys ei tosin ole mitään urheiluauton luokkaa mut ei tarttekkaa. Se joka haluaa vauhtia ja kiihtyvyyttä bensakoneelta ni ostaa ens vuonna tulevan 2.4L Caliberin. Mut sit saakin pysähtyä jokaisella huoltsikalla täyttämään tankin :)

        Joo, onko tuo nyt sitten ihmeellistä tuo alle 7L kulutus matka-ajossa...ei ole, oma autoni 3.0 koneella ja automaatilla menee 6.9 hissutellessa. Epäilen kuitenkin tuota lukemaasi että siihen pääsisi muutoin kuin paperilla, sen verran alitehoinen kone on.


      • ...
        V6 152kW/235km/h/7.9s Ransk... kirjoitti:

        Joo, onko tuo nyt sitten ihmeellistä tuo alle 7L kulutus matka-ajossa...ei ole, oma autoni 3.0 koneella ja automaatilla menee 6.9 hissutellessa. Epäilen kuitenkin tuota lukemaasi että siihen pääsisi muutoin kuin paperilla, sen verran alitehoinen kone on.

        Miks sulla on 3.0L kone jos sä hissuttelet? Kyllä mä jo käyttäsin sitä hyvää suorituskykyä tollasella koneella. Ja luulen että ku polkaset ohitustilanteessa sitä 3.0 litran automaattia ni sulla menee toi 6.9litraa sekunnissa..


      • V6 152kW/235km/h/7.9s ransk...
        ... kirjoitti:

        Miks sulla on 3.0L kone jos sä hissuttelet? Kyllä mä jo käyttäsin sitä hyvää suorituskykyä tollasella koneella. Ja luulen että ku polkaset ohitustilanteessa sitä 3.0 litran automaattia ni sulla menee toi 6.9litraa sekunnissa..

        useinmiten tulee ajettua ihan rajoitusten mukaan. Keskinopeus oli muistaakseni reissulla 86km/h, sisälsi kyllä useita ohituksia. Polkaista harvemmin tarvitsee, menee ihan mukavasti pintakaasullakin. ja tuo 6.9L keskikulutus oli tuolta reilun 1000km reissulta. Kolme matkustajaa ja peräkontti peitteeseen asti täynnä tavaraa ilmastointi päällä koko matkan ajan. Kyllä taajama-ajossa menee n. 9l/100km eli taloudellisempikin voisi olla. ajoa tulee sen verran vähän että ei haittaa.


      • ...
        V6 152kW/235km/h/7.9s ransk... kirjoitti:

        useinmiten tulee ajettua ihan rajoitusten mukaan. Keskinopeus oli muistaakseni reissulla 86km/h, sisälsi kyllä useita ohituksia. Polkaista harvemmin tarvitsee, menee ihan mukavasti pintakaasullakin. ja tuo 6.9L keskikulutus oli tuolta reilun 1000km reissulta. Kolme matkustajaa ja peräkontti peitteeseen asti täynnä tavaraa ilmastointi päällä koko matkan ajan. Kyllä taajama-ajossa menee n. 9l/100km eli taloudellisempikin voisi olla. ajoa tulee sen verran vähän että ei haittaa.

        Mikä auto sulla on? Mä haluan kans noin taloudellisen V6:n paitsi, että tuskin malttaisin pintakaasulla ajaa tuollaista myllyä. Mut toisaalta en mä sitä pintakaasuautoks ostaskaan..


      • V6 152kW/235km/h/7.9s Ransk...
        ... kirjoitti:

        Mikä auto sulla on? Mä haluan kans noin taloudellisen V6:n paitsi, että tuskin malttaisin pintakaasulla ajaa tuollaista myllyä. Mut toisaalta en mä sitä pintakaasuautoks ostaskaan..

        maineestaan huolimatta on ollut todella hyvä, en olisi uskaltanut ostaa jos olisin tiennyt maineen olevan mitä on ....

        Vikoja ei ole toistaiseksi ollut kuin kaksi, kaski sytytyspuolaa mennyt, toinen takuuaikan ja toinen puoli vuotta sitten. 106tkm mittarissa.


      • motti
        V6 152kW/235km/h/7.9s Ransk... kirjoitti:

        Joo, onko tuo nyt sitten ihmeellistä tuo alle 7L kulutus matka-ajossa...ei ole, oma autoni 3.0 koneella ja automaatilla menee 6.9 hissutellessa. Epäilen kuitenkin tuota lukemaasi että siihen pääsisi muutoin kuin paperilla, sen verran alitehoinen kone on.

        eipä tuo ole mitään ihmeellistä noin matalaviritteiselle kolmen litran koneelle


      • V6 152kW/235km/h/7.9s ransk...
        motti kirjoitti:

        eipä tuo ole mitään ihmeellistä noin matalaviritteiselle kolmen litran koneelle

        ihmettelin vain että 1.8 vie samoja lukemia...
        Viritysaste on perheautoon ihan sopiva. Sinulla on nuo käsitteet hiukan pielessä, matalaviritteisellä tarkoitetaan vapaastihengittävässä matalaa puristussuhdetta > huonoa hyötysuhdetta > suuri ominaiskulutus. Korkeaviritteinen > korkea puristussuhde > parempi hyötysuhde > matalampi ominaiskulutus. Corollaan ei ole tainnut koskaan saada yli 100 heppaista konetta.


      • 110 hv
        V6 152kW/235km/h/7.9s ransk... kirjoitti:

        ihmettelin vain että 1.8 vie samoja lukemia...
        Viritysaste on perheautoon ihan sopiva. Sinulla on nuo käsitteet hiukan pielessä, matalaviritteisellä tarkoitetaan vapaastihengittävässä matalaa puristussuhdetta > huonoa hyötysuhdetta > suuri ominaiskulutus. Korkeaviritteinen > korkea puristussuhde > parempi hyötysuhde > matalampi ominaiskulutus. Corollaan ei ole tainnut koskaan saada yli 100 heppaista konetta.

        Corollan 1,6-litraisessa koneessa on ollut viimeiset 10 vuotta 110 heppaa.


      • keitsi
        V6 152kW/235km/h/7.9s ransk... kirjoitti:

        ihmettelin vain että 1.8 vie samoja lukemia...
        Viritysaste on perheautoon ihan sopiva. Sinulla on nuo käsitteet hiukan pielessä, matalaviritteisellä tarkoitetaan vapaastihengittävässä matalaa puristussuhdetta > huonoa hyötysuhdetta > suuri ominaiskulutus. Korkeaviritteinen > korkea puristussuhde > parempi hyötysuhde > matalampi ominaiskulutus. Corollaan ei ole tainnut koskaan saada yli 100 heppaista konetta.

        mataviritteinen on alhaalta vääntävä ja näissä ei voi käyttää korkeata puristus-suhdetta (nakuttaa), ja sitten taas - tehokaampi moottori -> max vääntö löytyy korkammilta kierroksilta ja näissä taas on suhdetta nostettava.
        Siis staattinen puristus-suhde ei kerro kaikkia, ja yleensäkin se pyritään nostamaan niin korkealle kun mahdollista, dynaaminen on tärkeämpi


    • kysymys sinulla

      Outo kysymys kun samalla kiellät antamasta sitä oikeaa vastausta...!

      Vääntö se on silti vaikka kuinka haluat kieltää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      984
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      924
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe