ihmeelliset suoritusarvot..

punkkuhot

Dodge Caliber 1.8 koneella tuottaa 110kW(n.150 Hv).
Auton omamassa on 1395 kg..
Miten on mahdolllista että auto saavuttaa 100kmh nopeuden 11,9 sekunnissa...
Dieselversiossa taas on 103 kW(n. 140hv).
Se kiihtyy sataseen 9,3 sekunnissa, vaikka painaa yli 100 kiloa bensakoneellista enemmän..
Tämä on mielestäni todella paradoksaalista...Mistä voisi johtua?
(Turha selittää mitään "vääntöseonsemikäautoakiihdyttää" - läppää
http://extra.aro.fi/dodge/caliber/specifications.html

19

2891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • julle2

      ...on eri välitykset bensa-ja diesel malleissa

      • punkkuhot

        laatikoissa en eri välitykset...


    • Nimimerkkierkki

      Väännöllä se auto kiihtyy.

      • Dodge Neon

        Missä kohtaaa moottoreissa ovat suurimmat väännöt ja millaiset välitykset ovat 1-, 2- ja 3- vaihteilla?


    • ölgfkjh

      Sattuu nyt kait vaan olemaan niin että VAG:n tekemässä dieselissä on täysikasvuisia heppoja
      ja jenkkiperäisen koneen hepat taas taitaa olla
      lajisukulaisia nk. "Toyota hevosvoimalle" jolla ei ole juurikaan mitään yhteistä hevosvoimana tunnetun SI järjestelmään kuulumattoman fysikaalisen yksikön kanssa...

    • V6 152kw/235km/h/7.9s

      Totuus lienee se, että kumpikaan malleista ei yllä ilmoitettuihin arvoihin. Painokin oli ilmoitettu mielestäni kuivapainona eli tankki täynnä ja kuljettaja, ollaan todellisissa arvoiss 12s ja 10.5s. Dieselin vääntö ja välitykset vievät ripeämmin, mutta tuollaisia bensakoneita ei tuon kokoiseen rohjoon ole mitään järkeä laittaa.

      • muka rohjo?

        Millä perusteella Caliber on "tuon kokoinen rohjo"? Verrataanpa vaikka VW Golf Plussaan. Caliber on tosin 21 cm pitempi ja 4 cm leveämpi, mutta 4 cm matalampi ja omamassakin vain 33 kg Volkkaria enemmän.

        Jotkut pitävät Caliberia muka isona autona. Pysty keula ja suuret pyörät saavat aikaan tämän vaikutelman, mutta todellisuudessa ja tilojen puolesta ollaan kuitenkin Golf-luokassa. Toinen hyvä vertailukohta on Peugeot 307.


      • 152kW/235km/h/7.9s Ranskala...
        muka rohjo? kirjoitti:

        Millä perusteella Caliber on "tuon kokoinen rohjo"? Verrataanpa vaikka VW Golf Plussaan. Caliber on tosin 21 cm pitempi ja 4 cm leveämpi, mutta 4 cm matalampi ja omamassakin vain 33 kg Volkkaria enemmän.

        Jotkut pitävät Caliberia muka isona autona. Pysty keula ja suuret pyörät saavat aikaan tämän vaikutelman, mutta todellisuudessa ja tilojen puolesta ollaan kuitenkin Golf-luokassa. Toinen hyvä vertailukohta on Peugeot 307.

        painaa yli puolitoista tonnia ajokunnossa, ei 1.8l kone vapaastihengittävänä bensakoneena riitä siihen millään jotta käytännön suorituskyky riittää muuhun kuin taajamapyöritykseen. Siihen Caliber ilmeisesti onkin suunniteltu pääasiassa.


      • ...

        Mulle ainaki riittä toi 1.8 bensamylly aivan mainoisti Suomen teille. Keskikulutus alle 7L/100km..toimii. Kiihtyvyys ei tosin ole mitään urheiluauton luokkaa mut ei tarttekkaa. Se joka haluaa vauhtia ja kiihtyvyyttä bensakoneelta ni ostaa ens vuonna tulevan 2.4L Caliberin. Mut sit saakin pysähtyä jokaisella huoltsikalla täyttämään tankin :)


      • V6 152kW/235km/h/7.9s Ransk...
        ... kirjoitti:

        Mulle ainaki riittä toi 1.8 bensamylly aivan mainoisti Suomen teille. Keskikulutus alle 7L/100km..toimii. Kiihtyvyys ei tosin ole mitään urheiluauton luokkaa mut ei tarttekkaa. Se joka haluaa vauhtia ja kiihtyvyyttä bensakoneelta ni ostaa ens vuonna tulevan 2.4L Caliberin. Mut sit saakin pysähtyä jokaisella huoltsikalla täyttämään tankin :)

        Joo, onko tuo nyt sitten ihmeellistä tuo alle 7L kulutus matka-ajossa...ei ole, oma autoni 3.0 koneella ja automaatilla menee 6.9 hissutellessa. Epäilen kuitenkin tuota lukemaasi että siihen pääsisi muutoin kuin paperilla, sen verran alitehoinen kone on.


      • ...
        V6 152kW/235km/h/7.9s Ransk... kirjoitti:

        Joo, onko tuo nyt sitten ihmeellistä tuo alle 7L kulutus matka-ajossa...ei ole, oma autoni 3.0 koneella ja automaatilla menee 6.9 hissutellessa. Epäilen kuitenkin tuota lukemaasi että siihen pääsisi muutoin kuin paperilla, sen verran alitehoinen kone on.

        Miks sulla on 3.0L kone jos sä hissuttelet? Kyllä mä jo käyttäsin sitä hyvää suorituskykyä tollasella koneella. Ja luulen että ku polkaset ohitustilanteessa sitä 3.0 litran automaattia ni sulla menee toi 6.9litraa sekunnissa..


      • V6 152kW/235km/h/7.9s ransk...
        ... kirjoitti:

        Miks sulla on 3.0L kone jos sä hissuttelet? Kyllä mä jo käyttäsin sitä hyvää suorituskykyä tollasella koneella. Ja luulen että ku polkaset ohitustilanteessa sitä 3.0 litran automaattia ni sulla menee toi 6.9litraa sekunnissa..

        useinmiten tulee ajettua ihan rajoitusten mukaan. Keskinopeus oli muistaakseni reissulla 86km/h, sisälsi kyllä useita ohituksia. Polkaista harvemmin tarvitsee, menee ihan mukavasti pintakaasullakin. ja tuo 6.9L keskikulutus oli tuolta reilun 1000km reissulta. Kolme matkustajaa ja peräkontti peitteeseen asti täynnä tavaraa ilmastointi päällä koko matkan ajan. Kyllä taajama-ajossa menee n. 9l/100km eli taloudellisempikin voisi olla. ajoa tulee sen verran vähän että ei haittaa.


      • ...
        V6 152kW/235km/h/7.9s ransk... kirjoitti:

        useinmiten tulee ajettua ihan rajoitusten mukaan. Keskinopeus oli muistaakseni reissulla 86km/h, sisälsi kyllä useita ohituksia. Polkaista harvemmin tarvitsee, menee ihan mukavasti pintakaasullakin. ja tuo 6.9L keskikulutus oli tuolta reilun 1000km reissulta. Kolme matkustajaa ja peräkontti peitteeseen asti täynnä tavaraa ilmastointi päällä koko matkan ajan. Kyllä taajama-ajossa menee n. 9l/100km eli taloudellisempikin voisi olla. ajoa tulee sen verran vähän että ei haittaa.

        Mikä auto sulla on? Mä haluan kans noin taloudellisen V6:n paitsi, että tuskin malttaisin pintakaasulla ajaa tuollaista myllyä. Mut toisaalta en mä sitä pintakaasuautoks ostaskaan..


      • V6 152kW/235km/h/7.9s Ransk...
        ... kirjoitti:

        Mikä auto sulla on? Mä haluan kans noin taloudellisen V6:n paitsi, että tuskin malttaisin pintakaasulla ajaa tuollaista myllyä. Mut toisaalta en mä sitä pintakaasuautoks ostaskaan..

        maineestaan huolimatta on ollut todella hyvä, en olisi uskaltanut ostaa jos olisin tiennyt maineen olevan mitä on ....

        Vikoja ei ole toistaiseksi ollut kuin kaksi, kaski sytytyspuolaa mennyt, toinen takuuaikan ja toinen puoli vuotta sitten. 106tkm mittarissa.


      • motti
        V6 152kW/235km/h/7.9s Ransk... kirjoitti:

        Joo, onko tuo nyt sitten ihmeellistä tuo alle 7L kulutus matka-ajossa...ei ole, oma autoni 3.0 koneella ja automaatilla menee 6.9 hissutellessa. Epäilen kuitenkin tuota lukemaasi että siihen pääsisi muutoin kuin paperilla, sen verran alitehoinen kone on.

        eipä tuo ole mitään ihmeellistä noin matalaviritteiselle kolmen litran koneelle


      • V6 152kW/235km/h/7.9s ransk...
        motti kirjoitti:

        eipä tuo ole mitään ihmeellistä noin matalaviritteiselle kolmen litran koneelle

        ihmettelin vain että 1.8 vie samoja lukemia...
        Viritysaste on perheautoon ihan sopiva. Sinulla on nuo käsitteet hiukan pielessä, matalaviritteisellä tarkoitetaan vapaastihengittävässä matalaa puristussuhdetta > huonoa hyötysuhdetta > suuri ominaiskulutus. Korkeaviritteinen > korkea puristussuhde > parempi hyötysuhde > matalampi ominaiskulutus. Corollaan ei ole tainnut koskaan saada yli 100 heppaista konetta.


      • 110 hv
        V6 152kW/235km/h/7.9s ransk... kirjoitti:

        ihmettelin vain että 1.8 vie samoja lukemia...
        Viritysaste on perheautoon ihan sopiva. Sinulla on nuo käsitteet hiukan pielessä, matalaviritteisellä tarkoitetaan vapaastihengittävässä matalaa puristussuhdetta > huonoa hyötysuhdetta > suuri ominaiskulutus. Korkeaviritteinen > korkea puristussuhde > parempi hyötysuhde > matalampi ominaiskulutus. Corollaan ei ole tainnut koskaan saada yli 100 heppaista konetta.

        Corollan 1,6-litraisessa koneessa on ollut viimeiset 10 vuotta 110 heppaa.


      • keitsi
        V6 152kW/235km/h/7.9s ransk... kirjoitti:

        ihmettelin vain että 1.8 vie samoja lukemia...
        Viritysaste on perheautoon ihan sopiva. Sinulla on nuo käsitteet hiukan pielessä, matalaviritteisellä tarkoitetaan vapaastihengittävässä matalaa puristussuhdetta > huonoa hyötysuhdetta > suuri ominaiskulutus. Korkeaviritteinen > korkea puristussuhde > parempi hyötysuhde > matalampi ominaiskulutus. Corollaan ei ole tainnut koskaan saada yli 100 heppaista konetta.

        mataviritteinen on alhaalta vääntävä ja näissä ei voi käyttää korkeata puristus-suhdetta (nakuttaa), ja sitten taas - tehokaampi moottori -> max vääntö löytyy korkammilta kierroksilta ja näissä taas on suhdetta nostettava.
        Siis staattinen puristus-suhde ei kerro kaikkia, ja yleensäkin se pyritään nostamaan niin korkealle kun mahdollista, dynaaminen on tärkeämpi


    • kysymys sinulla

      Outo kysymys kun samalla kiellät antamasta sitä oikeaa vastausta...!

      Vääntö se on silti vaikka kuinka haluat kieltää...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      16
      3371
    2. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      20
      2066
    3. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1865
    4. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1861
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      82
      1778
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      26
      1572
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      29
      1420
    8. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1384
    9. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      36
      1367
    10. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1314
    Aihe