Terve, tarkoituksena olisi ostaa juuri tästä kuutioluokasta hyvä pyörä. Muutamiin kysymyksiin jos saisi vastauksia niin olisin hyvin kiitollinen.
-minkälainen on matkapyöränä?
-ajovakaus sivulaukuilla ja kahdella aikuisella?
-jaksaako kiihtyä kaksipäällä vielä ohituksiin?
-huoltokustannukset? Tyyppivikoja?
-vakuutusmaksut halpoja?
Suzuki GS 500
8
2256
Vastaukset
- tommoset lelut
Voit kyllä minusta unohtaa tämän ER/GPZ/GS/CB 500-luokan jos haluat matkapyörää. Kaupunkiajoon noi kelpaavat ja varsinkaan noilla täysin katteettomilla ei tee matka-ajossa mitään. Tulee kalliiksi ostaa tuollainen ja vaihtaa se ensi kesänä isompaan.
Jos kerran budjettipyörää haet niin hommaa jostain 1000-1500 euroa lisää ja ala katsella pyöriä 600-kuutioisten luokasta Bandit, Fazer, GSX-F. Noita irtoaa jo 4000 eurolla kun vähän jaksaa kierrellä, tekee kiinnostavista yksilöistä tarjouksia ja unohtaa ne älyttämät hintapyynnit mitä esim. Nettimotossa on. - Turo--Inkeri
en siis ole omistanut yhtäkään näistä, mutta ajanut olen GS500:lla, erpo-5:llä ja CB500:lla, ja:
-minkälainen on matkapyöränä?
Rauhalliseen ajoon, yksipäällä ja pikkuteille ihan ok.
-ajovakaus sivulaukuilla ja kahdella aikuisella?
Ei varmasti kovinkaan hyvä, kantavuus loppuu kesken, samoin jousitus, jarrut ja ainakin Suikan tapauksessa jopa runko. Jos matkanopeus aina alle 100, sitten ehkä juuri ja juuri menisi. En itse lähtisi Saksaan tuollaisella 2-päällä, vaikka sellaisiakin olen siellä toisaalta nähnyt.
-jaksaako kiihtyä kaksipäällä vielä ohituksiin?
Riippuu mihin vertaat. Kyllä ohi vielä pääsee kuten jollain perheautolla, mutta onhan nuo tottakai kovin, kovin nuhaisia johonkin 1000cc matkapyöriin verrattuna.
-huoltokustannukset? Tyyppivikoja?
Simppeleitä rakenteeltaan, eli edullisia ylläpitää, ja kaikissa jo vanhanaikainen moottoritekniikka, mutta toisaalta lastentaudit on karsittu jo aikaa sitten. Varmastikin aika varmatoimisia pelejä (hyvin huollettuina).
-vakuutusmaksut halpoja?
Uusien teho/painosuhteeseen perustuvien vakuutusten myötä, ehdottomasti.
Jos jotain vinkkiä saa antaa, niin 2-päällä kannattaisi etsiskellä jotain vähän kantavampaa pyörää. Kokonaismassasta kun vähennät pyörän omapainon, saat kantavuuden, ja yleensä kaksi aikuista ja useamman viikon matkavarusteet tekee vähintään 150-200kg, joten pienemmissä pyörissä kantavuus ylittyy että heilahtaa. Useimmiten ylikuormattu pyörä on todella vittumainen ajaa, kun jousitus lyö pohjaan, ja eturengas leijuu melkein ilmassa jo ihan tasaisellakin ja ohjautuvuus on sen mukainen. - ..kivalta.
Hei haloo...
Ohita tuollaisten kilowattihaukkojen kommentit. Itse ostin tuollaisen ja vielä sen "äffän" eli katteella olevan version ja täyttää täydellisesti meidän tarpeet.
Miellyttävä ajella kaksi päällä ja innolla odotamme ensi suvea jolloin lähdemme kiertämään Suomea. Takalaukku meillä vaan ja se ei ainakaan haittaa millään tavalla.
Mukavan pehmeä jousitus kun ajelee sallittuja nopeuksia. Voi ajaa kuutosellakin kahdeksaakymppiä ja mennä juputtaa ihan hienosti.
Kulutus on 3.6 - 4 litraa sataselle. Mittaristo on se ainoa oikea ilman digitaaleja, kunnon osoittimet. Twinin soundi on mukava..
Katteet on kivat kun ei tuule ja pyörä on yllättävän tunteeton puuskissa ja rekan tullessa vastaan, miellyttävästi yllätyin.
Ajoasento on todella lievä kyykky eikä lainkaan väsytä, olen nakannut muutaman 450 km:n lenkin testimielessä ja ei muuta ole havainnut kuin että perse puutuu tällaiselta äkkipojalta..
Peilit on hyvät..
Tankillisella pääsee 350 km ja sitten kannattaa tankata jos ei halua käyttää varatankkia.
Polttoainemittaria ei ole jos sen haluaa miinukseksi lukea, helppo kuitenkin muistaa käydä tankilla kun on ajanut em. kilsamäärän.
Ilmajäähdytys on huoleton.. Oikeastaan ilma/öljy koska katteen alla on jäähdytin kenno, ilmeisesti katteen vuoksi. Nakussa sitä ei taida olla.
Jos olet normaali ihminen eikä pidä vääntää kahvaa jos joku ilmestyy peiliin tai taivaanrantaan eteen niin en itse voi ainakaan kuin suositella.
Ketjua pitää rasvata ja se voisi olla ainoa miinus, sotkee paikkoja kun rasva lentää mutta helppo pitää puhtaana kuitenkin. Jos olisi vielä tuossa "keppiveto" niin sitten se olisi jo täydellinen..
Hintakin vain seitsemän ja puolitonnia joten en viitsinyt nakuhondasta maksaa melkein kymppitonnia.
Yhteenvetona voisin todeta että olen erittäin tyytyväinen tähän saakka.
Kerroppas täällä sitten että mihin päädyit jos jonkin pyörän laitat..
Vielä on kesää ja ajokelejä jäljellä.
Eka huolto oli 1000km ja sitten 6000, 12000 jne... Mulla kohta edessä tuo 6000 huolto. Mitään ongelmia ei ole ilmennyt..- reps
Tuntuu varmaan joo, ainakin jos ei oo ikinä oikealla moottoripyörällä ajanut. Ja 7500 tommosesta kikottimesta?!? Sillä rahalla olisi saanut oikean moottoripyöränkin, vuoden tai kaksi vanhana ainakin. Ymmärrän kyllä jos rahaa on 2000 € niin sitten tuollainen viissatku CB/GS/ER voi olla jollekin vaihtoehto mutta muuten kyllä ei. Ainakaan kun nyt oli kysymys matkapyöristä ja 2-päällä ajamisesta.
- Turo--Inkeri
sehän on viime kädessä täysin yksilökohtaista, kenen mielestä pyörä on "riittävä" kaksipäällä matkailuun. Uskon kuitenkin, että 4 viidestä olisi, jos kokeilisi, sitä mieltä että 500cc twini käy hieman pieneksi tuohon käyttötarkoitukseen.
Enkä puhu nyt pelkästään moottoritehoista; rauhallisesti ajellessa ne varmaan riittääkin aivan hyvin. Mutta runkomitat ovat sellaiset, ettei tilaa tosiaankaan ole paljon kahdelle, matkatavaroista puhumattakaan (oletko ajanut tällaisella, kun siinä on kyytiläisen lisäksi 2 täyteen pakattua sivulaukkua, ja perälaukku??) Kun hintaero joihinkin perusmallin 600/750cc ei kuitenkaan ole mitenkään hirvittävä, kannattaa ainakin minun mielestäni harkita myös hieman isompaa.
ps. omassani on muistaakseni 54kW.
t: kilowattihaukka
- jake99
olisi myytävänä suzuki gs 500 -99 kulutus osat kaikki tip top, huoltokirja, ajettu 50000tkm
- puu10
Ajelin melkopitkään gsx 500:lla Ihan hyvä pyörä kevyelle kuskille ja matkustajalle,mutta ans olla kun ikää ja elintasoa karttuu niin "paino-ongelma"on tosiasia.Esim. mulla ja emännällä on yhteinen paino lisääntynyt alkuajoista noin 35-40kg????
Tänäkesänä tunnustin tosiasiat ja olemme totutelleet gsx 1400:een.Hepoja on mutta kuski on se joka niitä käskee.Turvallisuus ei ole = pieni pyörä. - timppa60
Moikka,
Mukava peli ajella jos ei odota liikoja 500 kuutioiselta.
Hyvin sillä pienet reissut tekee, joskin tuulisuojaa joskus kaipaa yli 100km/h nopeuksissa.
Kun öljyt, suodattimet yms. vaihtaa ja venttiilit säätää ajoittain, niin hyvin luotettavasti se kulkee.
Tässä olisi yksi siisti -99 mallinen myynnissä:-)
http://www.nettimoto.fi/viewVehicle.php?id_bike=383482
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15811059
- 545278
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452493- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131741Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421604Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351216Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6976Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952