verhojen ompelu

omppu

Olemme juuri muuttaneet uuteen asuntoon ja nyt on tullut vuoroon verhojen suunnittelu ja toteutus. Mietinkin tässä kannattaisiko panostaa omaan ompelukoneeseen vai teetänkö koko talon verhot (kalliiksihan tuo tulee..) ompelijalla tms. kerralla... Minulla ei juurikaan kokemusta ompelemisesta ole, joten onko esim kappaverhon/purjerengasverhon ompelu keittiöön kovinkin vaikeaa? Mistähän löytyisi ohjeita ja vinkkejä aloittelijalle?:)

Miten esim. valmisverhoissa ilmoitetaan pituus, verhon ollessa ns. suora vai rypytettynä/laskoksilla? Esim, meillä on keittiössä ikkuna, jonka leveys karmeineen on 60cm. Kuinka leveän kapan siihen tarvitsen?

Paljon kiitoksia mikäli joku ehtii/jaksaa vastata!!:)

7

17538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marmi

kyllähän ompelukoneissakin hintaa on...maksaa tosian itsensä hyvin nopeasti takaisin, jos ompelee verhojen jälkeen jatkossakin jotain. Ei suorien verhojen ompelu vaikeaa ole, ja purjerenkaatkin on aika yksinkertaiset laittaa. Mm. Ellos myy edullisia purjerenkaita, joissa asennusohje mukana.

Ainahan voit mennä ensin kokeilemaan ompelua kansalaisopiston kurssille, ja ommella yhdet verhot siellä. Ja sen jälkeen päättää, kannattaako ommella itse vai teettää..;-).

• olen

artesaani ompelia/vaatesuunnitelija ammatiltani (valmistuin just) niin oon opettani pari kaveria ompelemaan itekki verhoja ja äkkiä ne on oppinu. kuitenki ne aina mulle ne tuo :D ostin koneen viime vuonna kun rupesin vaatteita tekemään kotona. Ompelen/suunnittelen myös asiakkaille joskus.

• opettelet

ompelemaan ite niin kyllä se kone kannattaa ostaa.. vaikka käytettynä :D

• Nimetön

Nimimerkille omppu: Olen artesaani ompelija ammatiltani ja annan sulle pari vinkkiä verhoasiaan. Kerroit, että keittiön ikkuna on 60cm leveä karmeineen. Tarvitset noin 90cm verran kangasta, jos aiot tehdä rypytettynä sen. Jos taas teet pelkän suoran kapan, mutta haluat sen aaltoilevan hiukan niin 80cm riittää. Kappaverhon valmistus ei ole vaikeaa. Ompelet vain ylä- ja alaosan suoralla ompeleella ja kiinnität ikkunaan. Omaan ompelukoneeseen panostus kannattaa, eikä ompelu vaikeaa ole, suoralla ompeleella pärjää. Purjerenkailla valmistettu verho vie jonkun verran aikaa. Kannattaa vertailla paljonko maksaa koko talon verhot kerralla ja miten kauan valmistuksessa menee. Mutta jälki on kyllä siistiä. Kirjastosta löytyy kirjoja kaikkeen ompeluun, itse lainaan paljon lehtiä joissa on vaatteitten ja sisustusten ohjeita. Kuvastoja katsoessa valmisverhot on ilmoitettu leveys x pituus, oli ne suorat tai rypytetyt. Tässä oli nyt jotain vinkkiä. Toivottavasti jotain hyötyä oli ohjeistani. Onnea uuteen kotiin.

• Tyytyväinen asiakas

Hei, muutimme itsekin juuri uuteen kotiin. Verhoasioissa päädyimme ompelijan palvelukseen. Jos asut sellaisella alueella mistä löytyy Eurokankaan liike, marssippa sinne ja pyydä tarjous valmiista verhoista. Sieltä saat suunnitteluapua ja valmiit verhot suht edullisesti. Eiköhän yhden ompelukoneen hinnalla teetä ihan mukavat verhot ja omaa stressiäkin ihan hiukan. Tietenkin, jos muutenkin innostut ompelutöistä niin siitä vaan.

• tarjous

yksityisiltä ompelijoilta, on mm.kotiompelijoitakin.Nuo isot ketjut ei välttämättä ole aina hyviä kankaiden eikä ompeluiden suhteen.Lisäksi pienemmät sisutusliikkeet myyvät kankaita ompelutyötä.

• ammatilaiselta
        tarjous kirjoitti:

yksityisiltä ompelijoilta, on mm.kotiompelijoitakin.Nuo isot ketjut ei välttämättä ole aina hyviä kankaiden eikä ompeluiden suhteen.Lisäksi pienemmät sisutusliikkeet myyvät kankaita ompelutyötä.

Jos olet suurpiirteinen, etkä tällainen millinviilajaa kuten minä, tee vaan verhot itse aloittelijan innolla ;)

Eikö kuitenkin olisi viisainta vaikka lainata joltakin tutulta kone, ettet tee kallista ostosta yksien verhojen takia? Jos päädyt koneen ostoon, suosittelen jotakin simppeliä perusmallia, ei mitään ihmeitä tekevää elektroniikkaa pursuavaa "brodeerausvehjettä". Harvat oikeasti tekevät näillä kuvioautomaateilla yhtikäs mitään...

Itse leikkaan kaikki hulpiot pois, etteivät rupea vetämään, leikkaan kankaat lankasuoraan ja silitän tarkasti mitatut päärmeet. Näin ne on helppo ommella ja tulee todella siistit.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1420
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1355
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      290
      1255
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1038
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1019
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe